Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:22

sanne83 schreef:
DarkoFoitzik schreef:
hij heft altijd slechte hoeven gehad. de stand is goed alleen de stevigheid van de hoef laat te wensen over. Nu hij bijna niet meer op een verharde ondergond loopt ziet het er allemaal goed uit. Hij wilt en kan wel voorwaarts maar het is niet direct zijn natuur. En als ik hem in de stretch rijd komt hij heel erg terug in tempo. het is meer on duidelijkheid van mijn kant denk ik. Voor dat ik met deze manier van rijden begon was hij meer dan voorwaarts genoeg onder het zadel. Hij is nu ook over op ander voor en pas verhuisd. dit kan er ook allemaal mee te maken hebben.

Nu je het halsstrekken hebt, kan je gaan afwisselen. Halstrekken, voorwaarts, halsstrekken, voorwaarts. Als je paard weet dat voorwaarts gaat komen, dan zal hij in het haslstrekken meer energie erin steken, zonder dat jij allemaal extra hulpen hoeft te geven. Hij zal ook in het voorwaartse meer gaan zoeken naar het halstrekken.

In het begin heb je bij elke overgang van voorwaarts-halstrekken (en weer terug) misschien één pasje waarin je per ongeluk beide combineert. Door herhaling breid je het constant een pasje uit, totdat je beide tegelijk hebt.

in stap heft hij meer moeite om in de stretch te gaan/ te blijven dan in draf. ik neem aan dat dit voortkomt ui een stuk balans.

super bedankt voor jullie tips. ik ga er werk van maken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:50

Anoniem schreef:
Maar hoe weet je dan of je werkelijk zo goed bent Sanne als je alleen maar thuis rijdt?

Ik denk niet dat dit tegen mij bedoeld is? maar ik wil er best op antwoorden :D

Je kan toch les nemen, clinics rijden, filmpjes maken? Ik zie nou nooit een protocol waar ik iets heel nuttigs op tegen kom, waar je echt verder mee kan in je rijden (als je het vergelijkt met bijv. een clinic).
Verder niet iets tegen wedstrijden hoor.

Verder ga ik geheel met Jannico mee +:)+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:59

Ik zag deze net langskomen op Facebook, ik vond het nogal typerend voor dit topic :D

"If I had a horse buck with me now, I’m a little disappointed. It’s not the end of the world, but I’m a little disappointed if I couldn’t keep the horse out of trouble, whereas it used to be a source of pride, and now it’s sort of source of shame if I let the horse get lost." - Buck Brannaman

DarkoFoitzik schreef:
in stap heft hij meer moeite om in de stretch te gaan/ te blijven dan in draf. ik neem aan dat dit voortkomt ui een stuk balans.

super bedankt voor jullie tips. ik ga er werk van maken.

Neem de gang die voor je paard het makkelijkste is en probeer vanuit daar te werken. Focus je niet op het "in de stretch" blijven, het belangrijkste is dat als je vraagt, dat je paard dan antwoord geeft. Ik ben benieuwd hoe het gaat!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:52

Nu niet helemaal aansluitend maar wel geinspireerd door de voorgaande discussie van suikerklontjes en schouderkloptjes.
Ik ben geen echte aanhanger van de klassieke dressuur. Wel wil ik mijn paard correct gereden hebben, wil ik verbetering zien in de zin van opbouwen spiermassa, een steeds meer meewerkend paard hebben, en steeds meer een samenwerking voelen.
En daarin niet star een methode volgen, maar wel een fijne manier vinden om jezelf en je paard te ontwikkelen. En eventueel van inzicht veranderen als je paard dat zo aangeeft. Zonder sleuren en trekken, zonder stampen, prikken ect. Gewoon een fijne manier van rijden ontwikkelen.
Maar wat mij opvalt, in dit topic en andere (sociale) media, dat de 'aanhangers' erg lang in die strech blijven hangen. Ik vind daar geen enkel paard op langere termijn beter van worden eerlijk gezegt. Ze worden naar mijn gevoel te lang, en te slap, en helemaal op heel lange termijn gewoon stijf...
Wel moeten ze kunnen strechen, dat wel! Maar om nu een uur lang je paard met zijn snuffel over de grond te hebben, daar zie ik de meerwaarde niet van in.
Volgens mij gaat het rijden steeds over aanspanning en ontspanning, maar ik zie hier vooral veel ontspanning terug. Je krijgt zo wel soepelheid, maar volgens mij maar beperkt in kracht.
En uiteindelijk voor dressuur heb je toch ook die kracht nodig.
Ik begrijp dat jullie zeggen, eerst moet hij naar in die strech om dan verder te kunnen, maar zou het juist niet beter zijn om hem naar de strech te rijden en terug oppakken, en zo steeds verder in die strech verder te komen?
Net bijvoorbeel een menselijke sporter, van enkel zijn benen in zijn nek te leggen krijgt hij echt geen spieren en kracht, wel wordt hij soepeler.
En ik wil het even hebben over het puur lichamelijke. Een paard met spanning moet je nog niet naar de aanspanning rijden. Daar moet je eerst ontspanning hebben.

Hoe staan jullie daar tegenover?

DarkoFoitzik

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:57

ik denk ook dat je in de houding moet wisselen. dus lang en laag en dan weer iets hoger om vervolgens weer eens tuk lang en laag te doen. maar zoals ik hier boven al schreef ben ik nog aan het uitzoeken wat werkt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:57

Anoniem schreef:
Maar hoe weet je dan of je werkelijk zo goed bent Sanne als je alleen maar thuis rijdt?

We weten inmiddels allemaal wel hoe het er uit hoort te zien. Dan vraag je toch gewoon even iemand om je te filmen?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:05

DarkoFoitzik schreef:
ik denk ook dat je in de houding moet wisselen. dus lang en laag en dan weer iets hoger om vervolgens weer eens tuk lang en laag te doen. maar zoals ik hier boven al schreef ben ik nog aan het uitzoeken wat werkt.

Ik heb daar momenteel zeer goede ervaringen mee. Ik wissel heel veel in houding en gebruik lang en laag (en voorwaarts!!) als beloning tussen wat moeilijks door. Ik werk nu ook veel aan het voorwaarts. Dan vraag ik hem voorwaarts en vang hem iets op. Dat voelt echt heel tof. Paar pasjes maar en dan lekker weer vwnw.

Ik ben momenteel een beetje terughoudend met snoepjes voeren. Die van mij had namelijk heel snel in de gaten dat dapper zijn snoep opleverde. Ik had een tijdje terug wat problemen met fladderende vogels in de sloot, waardoor een specifieke hoek ineens eng was geworden. Dus in die hoek gingen we tijdens het gefladder stil staan en dan kreeg hij snoep. Dat had meneer dus na twee keer (verschillende dagen) door en ging uit zich zelf in de enge hoek braaf staan en omkijken waar het snoepje bleef. Dus we houden het even op een braaf en een klopje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:13

Ik wissel ook van houding.
Mijn schimmie loopt veel te graag met de snuffert op de vloer.
Ik rij wel zo los en dan pak ik steeds weer even op. Vaak krijg ik dan eerst weerstand en licht protest want het is natuurlijk moeilijker.Na een paar rondjes is de weerstand weg en is ze 'los'. Dan doe ik een aantal oefeningwn in de werkhouding tot ik merk dat ze niet meer makkelijk recht blijft (langgelijnd laat rijp paard) en laat dan de teugels weer een tijdje geheel lang.
Zo hoop ik het 'oprichten' steeds iets verder uit te bouwen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 17:31

ChocooPrins schreef:
Nu niet helemaal aansluitend maar wel geinspireerd door de voorgaande discussie van suikerklontjes en schouderkloptjes.
Ik ben geen echte aanhanger van de klassieke dressuur. Wel wil ik mijn paard correct gereden hebben, wil ik verbetering zien in de zin van opbouwen spiermassa, een steeds meer meewerkend paard hebben, en steeds meer een samenwerking voelen.
En daarin niet star een methode volgen, maar wel een fijne manier vinden om jezelf en je paard te ontwikkelen. En eventueel van inzicht veranderen als je paard dat zo aangeeft. Zonder sleuren en trekken, zonder stampen, prikken ect. Gewoon een fijne manier van rijden ontwikkelen.
Maar wat mij opvalt, in dit topic en andere (sociale) media, dat de 'aanhangers' erg lang in die strech blijven hangen. Ik vind daar geen enkel paard op langere termijn beter van worden eerlijk gezegt. Ze worden naar mijn gevoel te lang, en te slap, en helemaal op heel lange termijn gewoon stijf...
Wel moeten ze kunnen strechen, dat wel! Maar om nu een uur lang je paard met zijn snuffel over de grond te hebben, daar zie ik de meerwaarde niet van in.
Volgens mij gaat het rijden steeds over aanspanning en ontspanning, maar ik zie hier vooral veel ontspanning terug. Je krijgt zo wel soepelheid, maar volgens mij maar beperkt in kracht.
En uiteindelijk voor dressuur heb je toch ook die kracht nodig.
Ik begrijp dat jullie zeggen, eerst moet hij naar in die strech om dan verder te kunnen, maar zou het juist niet beter zijn om hem naar de strech te rijden en terug oppakken, en zo steeds verder in die strech verder te komen?
Net bijvoorbeel een menselijke sporter, van enkel zijn benen in zijn nek te leggen krijgt hij echt geen spieren en kracht, wel wordt hij soepeler.
En ik wil het even hebben over het puur lichamelijke. Een paard met spanning moet je nog niet naar de aanspanning rijden. Daar moet je eerst ontspanning hebben.

Hoe staan jullie daar tegenover?

Wanneer je een paard in een houding brengt met een werkelijk vanuit de schoft vallende hals, dan kost het voorwaarts gaan hem aanzienlijk meer kracht.
In iedere pas ontspant hij zich en moet een extra aanspannende inspanning leveren vanuit de achterhand, lendenen en rug leveren om een zweefmoment te ontwikkelen.
Je bevestigt op deze manier twee dingen tegelijk, wisselend, in de beweging ontspanning én aanspanning, pas voor pas.

Het is niet voor niets dat veel paarden er een zekere tijd voor nodig hebben om hier hun evenwicht te kunnen bewaren, het kost extra kracht.

DE GROTE FOUT is het rijden met een strekkende hals zonder voorwaartse drang.
Het is de voorwaartse drang in losgelatenheid waarmee een paard zich op de juiste wijze ontwikkelt.
Vanuit de voorwaartse drang ontstaat de oprichting.
Oprichting is voorwaartse aanspanning vanuit de achterhand over de rug.

Eenmaal deze fase bevestigd gaan we over naar de arbeidshouding, dit gaat vrijwel vanzelf.
Door het bevestigen van het strekken van de hals in stap en draf, op rechte en gebogen lijnen hebben we een volledige kontrole over de schoft en daar gaat het om.
We rijden een paard met een uitwaaierende schoft voorwaarts tot in de oprichting.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 08-12-15 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:31

Cocooprins, ik zie het zo. De opleiding van een paard bestaat uit een aantal fases.
Van vwnw (stretchen), naar werkhouding, naar verzameling en complete oprichting.

Het vwnw rijden is echt veel meer dan een paard met zijn snufferd over de grond te rijden. Ze leren hiermee hun evenwicht met een ruiter op hun rug te bewaren, ze worden er sterker van in de rug, leren de ruiterhand te volgen en leren hun lijf los te laten. Hebben ze dat allemaal onder de knie, dan ga je naar stap twee, de werkhouding ontwikkelen....en zo verder en bij iedere fase is het inderdaad nodig om spieren te ontwikkelen. Een paard heeft niet zomaar de kracht op een piaffe te rijden.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:36

@Gast5428: zou zo het moeten zijn inderdaad. Maar weet je wanneer ik hoog scoorde: als ik mijn paard strak in de krul in het front had. Liet me gek maken door 'hoe het eruit zou moeten zien' en vergat de lossigheid van paardlief in z'n lijf. Maar scoren deed ik lekker. Niet gezegd dat er geen juryleden zijn die wel correct gereden proeven waarderen hoor, die zijn er zeker wel. Het beeld is alleen zo vertroebeld met wat men wil zien over het algemeen, dat ik denk dat een boel juryleden niet eens meer weten hoe het eigenlijk zou moeten. Ik had de lol eraf.... Ook met onze pony's heb ik het gezien.

Voorheen was ik sowieso al gecharmeerd van de klassieke rijkunst en ben, omdat ik de lol van het rijden door het moeten presteren in een vorm waar ik me echt niet meer in kon vinden, terug gaan grijpen naar deze vorm van rijden. Dit topic en ook opmerkingen en ervaringen van posters van hier hebben me de ogen weer extra doen openen. Ben er ook achter gekomen dat ik geen fan ben van de amerikaan, maar me wederom (net als vroeger) meer kan vinden in de stijl van Klimke; zowel vader als dochter. Ook Uta Gräf is voor mij een goede leermeester. Ik ben ook van het filmpjes kijken en meenemen in mijn eigen rijden. Kan daar meer mee dan alleen woorden....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-12-15 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 17:36

En hoe gek het ook klinkt het laatste paard op het plaatje is vwnw gereden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:41

Mooi plaatje Damian. Het stretchen is een middel, geen doel op zich.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:46

Simpelman schreef:
En hoe gek het ook klinkt het laatste paard op het plaatje is vwnw gereden.

Inderdaad, dat klinkt gek. Maar ik weet ook dat het in feit wel zo is. Het is dat ik niet jammer ben met het bewerken van plaatjes, maar als je het bovenste plaatje draait met de achterhand naar beneden dan krijg je het onderste plaatje.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 17:47

Door het strekken waaiert de schoft uit, spant het paard de buikspieren in de beweging aan, laat het paard het voorste gedeelte van de rug los en MOET nu om een zweefmoment te kunnen hebben iets inbuigen in de knieën.
Het gaat nu verend in de knieën bewegen en het gebruik van zijn lichaam verandert totaal.
Dit is de eerste fase naar de oprichting, oprichting begint in het hals strekken. :D Van onderen naar boven van achteren naar voren.

(we hebben dit allemaal al uitvoerig in het topic bediscussieerd, maar er zijn uiteraard veel mensen die niet alles hebben gelezen 250 pagina's! We herhalen. :) )

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:25

Sorry simpelman, heb inderdaad niet alles gelezen, maar wel al veel :-).
Maar het is natuurlijk een topic en geen boek, dus denk wel dat andere mensen even op iets mogen terug springen indien het niet duidelijk is of niet :-)?

Maar hoe ik het vind overkomen is dat de strech wel het doel op zich wordt. (En echt niet alleen hier, maar alle gesprekken over klassieke dresuur en vwnw, op fb, dus zeker niet specifiek op iemand zijn filmpjes)
Ik zie iedereen alleen maar dat paard met zijn neus tot aan de grond, maar hoe simpelman het beschrijft die ik eigenlijk niet (altijd) gebeuren, uitwaaierende schoft, zweefmoment...
Wat ik meestal zie is een paard die niet actief is, en die gewoon zijn hoofd laag houd. Ik zie steeds minder buiging in gewrichten, zowel vooraan als achteraan.
En ook zie ik heel weinig mensen die naar het volgende plaatje gaan, om het even zo te benoemen. Of is er daar dan toevallig geen beeldmateriaal van? Want tussen de paarden die in de strech lopen en een paard die 'ver' opgeleid is zie ik niets/zeeer weinig voorbij komen.
En ook mensen die iets posten van hoe ze hun paard naar de strech proberen te krijgen, maar daar nog niet zijn, wordt er vaak door de classical aanhangers nogal scherp gereageerd (niet alleen hier, om heel duidelijk te zijn haha).
En om daarop terug te komen, een paard die niet vanzelf in de strech gaat, die een natuurlijke houding heeft zoals bijvoorbeeld een fries, en snel diep loopt. Kan je toch ook niet meteen naar die strech rijden? Dan wissel je toch ook af met de strech en dan terug naar zijn meer makkelijke houding, totdat het paard de betere lichaamshouding onder de knie heeft en daar zijn balans kan in vinden. En als hij dat dan gevonden heeft blijf je toch niet een maand in die lage halshouding. Dan brengt het toch niets op... Ook met uitwaaierende schoft en zweefmomenten. Dan moet je toch weer een stap verder.
En inderdaad het vwnw rijden is meer dan de snufferd over de grond, maar toch zie ik meestal alleen paarden voorbijkomen die letterlijk hun hoofd laag houden, en voor de rest precies niet meer bewegen.
En ik bedoel het echt niet slecht hoor, want ik zit nu zelfs niet op een paard voorlopig. En mijn paard is bijlange nog niet aan een 'strech' toe, loopt enkel vwnw aan de longe. Maar het zijn wel punten die mij opvallen. En waar ik dan vragen bij stel (en niet kan laten ze te vragen :o ).

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:32

Trouwe meelezer meldt zich. Jullie gaan hard de laatste tijd!

Ik gooi er als meelezer ook weer wat in!
Wij hebben de laatste dagen voor het eerst op ons jonge friesje gezeten. We hebben haar zadelmak + een beetje gekocht, maar zijn zelf helemaal overnieuw begonnen en we hebben daarbij vooral ontspanning en de stretch meegepakt. De laatste dagen hebben we voor het eerst "echt" op haar gezeten en dat ging geweldig!
Het is een paardje dat best onzeker is en in het begin loopt ze ook echt met haar (friezen) koppie erop, maar met een beloning (stem of kriebeltje) zie je haar na een half rondje al "softenen" en zakt ze zo een stukje met haar koppie. De eerste keer was een stukje zakken: Klaar. Gisteren een knabbeltje op het bit erbij: Klaar.
Vandaag hebben we vooral ook lekker voorwaarts gewandeld en ineens zakte ze tot boeghoogte = klaar. Echt een super gaaf gevoel!

Het topic heeft ons tot nu toe in haar "opvoeding" ontzettend veel goeds gebracht en we gaan er zeker mee door! Ze is ontzettend relaxed geworden (zonder probleem wandelen in het donker met windkracht 6), heel werkbaar/behulpzaam en lekker voorwaarts op een goede manier. Ze is ook heerlijk soepel, maar heeft al een heel goed evenwicht!

Toen ze kwam was het nog wel eens een "echt" friesje met een flink zichtbare onderhals, maar van die onderhals is nog maar weinig over. Sowieso is het qua bouw een heel ander paard geworden :D

Edit: Ik wil even inhaken op het stukje hierboven! Ons friesje loopt met alle gemak in een actieve stretch!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:50

Je hebt gelijk ChocooPrins dat er heel veel beelden zijn van mensen die zeggen dat ze "klassiek" rijden en dat je dan van die sloffende paarden hebt... die geen enkele beweging of swing meer hebben... maar als je de theorie leest (zoals Simpelman die hier nu ook uitlegt) is dat niet de bedoeling.

Ik ben zelf nog bezig met echt het eerste plaatje.... en af en toe voel ik even een halve volte wat de bedoeling is... dan voel ik echt de rug onder me bollen, ik wordt echt omhoog geduwd en het hele paard swingt en veert... en dat is zo'n super gevoel... de rest van de 30 minuten dat ik rijd ben ik opzoek naar dat gevoel vooral door te belonen als ze die richting uit gaat... en als ik het gevoel even heb dan belonen door te stoppen (hoe super lastig dat is... want als ze dat gevoel geeft zou ik echt dagen kunnen rijden zonder moe te worden.... alleen mijn paard wordt daar wel moe van dus even kort en dan belonen)
Dat stretchen... dat echte vwnw dus met genoeg activiteit... dat levert wel veel op... dat zet echt wel spieren aan en bouw je echt wel iets op... namelijk dat je daarmee genoeg kracht krijgt om te gaan dragen vanuit de achterhand (ipv het hoofd in te trekken) en te kunnen verzamelen.
Dus ja... ik blijf nog even wat maanden met die snufferd richting zand rijden... en af en toe probeer ik natuurlijk wel iets van werkhouding maar de merrie is niet ergens even doorheen te rijden... dus even vasthouden leidt alleen maar tot meer verzet... dus gewoon weer terug met neus in het zand en voorwaarts .... en ze is al behoorlijk wat spier erbij en de bovenlijn ziet er stuk beter uit dan afgelopen zomer.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:55

@chocoprins, ik ben in juni begonnen met het aanleren en bevestigen van het halstrekken. Om dit goed te bevestigen heb ik zeker een week of 6-8 tijd daarin geinvesteerd. Toen mijn paard dat eenmaal met 2 hoeven in de neus kon, ben ik hem meer gaan oppakken. Dit ook weer bevestigd en steeds weer wat hoger (dus in verschillende hoofdhals houdingen). Soms ook eens een keer een dagje enkel halsstrekken.

Doordat mijn paard nu een vwnw tendens heeft, kan ik steeds zijn hals laten vallen. Ik rij nu ook stukjes richting oprichting, maar begin en eindig altijd met halsstrekken. Ook beloon ik met halsstrekken.

Zojuist mijn paard gelongeerd zonder bijzet en je raadt het al, hij loopt uit zichzelf met zijn snuffert naar beneden. Zijn hele lijf beweegt en is los, buikspiertje mooi aangespannen.

Het is dus een middel dat je altijd in kunt zetten tijdens iedere fase van de africhting, alleen moet je dat wel heel goed bevestigen. Het is de basis en die is heel belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:05

Beste allemaal.
Ik lees dat mijn berichten hier niet gewaardeerd worden.
Jammer maar blijkbaar gaan jullie ogen niet open en wordt of wil men niet nadenken over andere aspecten in onze mooie dressuursport.
Blijf maar lekker geloven in de sprookjes die jullie worden voorgeschoteld. Ik had gehoopt dat er hier ogen waren open gegaan maar helaas is dat een utopie gebleken.
Blijf maar lekker achter jullie onbekende voorbeeld aanlopen.

En nee, ik ben niet zuur of gefrustreerd. Ik wilde alleen graag jullie door een andere bril laten kijken en er een volwassen discussie aan vast knopen. Ik vind het heel opmerkelijk dat ik mij steeds moet verantwoorden over wat ik schrijf enz. maar dat degene waar jullie achteraan hobbelen verafgod wordt zonder dat jullie je afvragen wat zijn kennis en ervaring is.
Ik hoop dat dat jullie ooit het licht nog gaan zien want sprookjes bestaan niet.
Ik houd het hier voor gezien.
:evaw:

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:17

Anoniem schreef:
Beste allemaal.
Ik lees dat mijn berichten hier niet gewaardeerd worden.
Jammer maar blijkbaar gaan jullie ogen niet open en wordt of wil men niet nadenken over andere aspecten in onze mooie dressuursport.
Blijf maar lekker geloven in de sprookjes die jullie worden voorgeschoteld. Ik had gehoopt dat er hier ogen waren open gegaan maar helaas is dat een utopie gebleken.
Blijf maar lekker achter jullie onbekende voorbeeld aanlopen.

En nee, ik ben niet zuur of gefrustreerd. Ik wilde alleen graag jullie door een andere bril laten kijken en er een volwassen discussie aan vast knopen. Ik vind het heel opmerkelijk dat ik mij steeds moet verantwoorden over wat ik schrijf enz. maar dat degene waar jullie achteraan hobbelen verafgod wordt zonder dat jullie je afvragen wat zijn kennis en ervaring is.
Ik hoop dat dat jullie ooit het licht nog gaan zien want sprookjes bestaan niet.
Ik houd het hier voor gezien.
:evaw:

:wave: :wave:
En dan ook niet meer stiekem meelezen he?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:29

Komt wel weer terug als de frustratie weer hoog oploopt. De enige die niet volwassen reageert Gast5428; ben jij. Ik waardeerde je input wel, maar ben het niet met alles eens. Daarnaast: verafgoden is zoooooooooo 2014 :+

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:34

Stretchen voor ons vind ik echt de basis. Voor Ils met haar Friezenkoppie en gauw de neiging om in die valse knik te lopen is groot als ze niet eerst leert hoe ze haar hals laaang en sterk moet maken. Zelfde geldt voor buik & billen. ;)
Vandaag hebben wij de chambon uitgeprobeerd en ik ben er best blij mee. Hij dwingt godzijdank niks af. Alleen contact. Meer niet. Onderaan het bericht wat foto's, voor zover dat gelukt is.

Sprookjes bestaan wel hoor Gast5428. Ik zit er momenteel middenin. :D

Hieronder een aantal foto's. Feedback vind ik fijn voor hoever dat van deze foto's gaat. Als Gast5428 nog niet ontvolgt is ook benieuwd naar jou feedback.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En een foto van haar gehele lijf. Zal binnenkort een vergelijkingsfoto zoeken van een tijd terug.
Afbeelding

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:34

oji schreef:
Sowieso kan ik weinig met voorbeelden van barokke spaanse paarden omdat dat heel ver van mijn eigen paardvoorkeur en bewegingsvoorkeur afstaat. Dus wat dat betreft blijft het voor mij een beetje koffiedik kijken hoe ik de adviezen van Simpelman moet interpreteren. Wat ik al zei, ik ben het zeker met een aantal dingen eens, dat zijn de dingen die ik uit eigen ervaring zo heb beleefd. Maar er zijn ook dingen waarvan ik tot nu toe niet overtuigd ben geraakt. Daarom ben ik ook heel nieuwsgierig naar beeldmateriaal van mensen die volgens de leer van simpelman rijden en verder zijn gekomen dan het vwnw, maar ook daadwerkelijk tot verzameling en oprichting zijn gekomen.

Precies dit! Hoe zou dit er uit zien bij een draver/arabier/Engels volbloed? Dat zijn toch wel de paarden waar ik over het algemeen naar kijk.
Die Spaansen die een piaffe doen. Super prachtig.. maare.. ik heb gewoon een huis tuin en keuken paard. Dus hoe kom ik met mijn huis tuin en keuken paard bij oprichting terecht? En hoe ziet dat er dan uit?
En indd. dat vwnw, dat beginnen we nu onder de knie te krijgen. Logisch, snappen we, maar nu. Wat komt daarna? Daar zijn toch een stuk minder filmpjes van te vinden.

Ik hoef niet perse filmpjes van Simpelman zelf te zien. Anonimiteit snap ik best. Ik zou er ook niet op zitten te wachten om om de haverklap filmpjes van mezelf te posten. Maar voor de beeldvorming is het misschien interessant om te zien wat daarna komt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:35

Gast5428: ik vond dat je zeker de discussie levendig hield, en je zeker een punt had in het " ontmaskeren" van simpelman.. Echter je zure benadering is me t meest bijgebleven..