[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:26

Ik heb dezelfde ervaring als supervixen. Mijn paard vindt de longeerhulp al niet fijn. Schuurt bij haar oksels :D . En ja, hij was absoluut goed afgesteld. Ook vindt ze het werken aan het halster niet fijn. Teveel beweging rond haar hoofd. Ook het gezwabber van de longeerhulp onder het halster was reden voor onrust.

Ik ga vandaag maar weer eens een poging doen tot longeren. Ga het met en zonder bit proberen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:48

@Supervixen,
Een voltigepaard moet in een frame lopen, dat is niet wat we zoeken met een longeerhulp, hier werken we aan totale losgelatenheid.

Inderdaad @[***].
Het is tesamen wat lomp.
De longeerhulp is commercieel verkrijgbaar, dus een hap snap oplossing, vandaar dat ik hem aanreikte.

Ikzelf gebruik om tot hetzelfde doel te komen echter een longeersingel en een bijzetteugel tussen de voorbenen door aan de onderste halsterring, geen investering te doen en rustiger om het paard heen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:55

Ik heb gisteren mijn oude goque omgebouwd tot chambon (is een halve gogue) en paardlief liep er zeer goed op. Mijn doel is vwnw (nog lager dan het paard op het filmpje) en dan de neus eruit. Dat laatste is bij die van mij nog een dingetje. Zodra hij weerstand op het bit voelt of rukjes door bungelde bijzetters of longeerhulpen gaat hij achter de loodlijn lopen. Met de chambon ik geen bungelende dingen en totaal geen druk als hij zijn neus eruit wil schuiven. Juist dan hangt het koord van de chambon helemaal slap, dus paardlief liep gisteren mooi met zijn neus voor de loodlijn. Dus ik ben helemaal blij.

Ik heb wel eens geprobeerd om de longeerhulp aan een hoofdstel vast te maken, maar dat werkte ook niet zoals ik zou willen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 11:22

damian23 schreef:
Ik heb gisteren mijn oude goque omgebouwd tot chambon (is een halve gogue) en paardlief liep er zeer goed op. Mijn doel is vwnw (nog lager dan het paard op het filmpje) en dan de neus eruit. Dat laatste is bij die van mij nog een dingetje. Zodra hij weerstand op het bit voelt of rukjes door bungelde bijzetters of longeerhulpen gaat hij achter de loodlijn lopen. Met de chambon ik geen bungelende dingen en totaal geen druk als hij zijn neus eruit wil schuiven. Juist dan hangt het koord van de chambon helemaal slap, dus paardlief liep gisteren mooi met zijn neus voor de loodlijn. Dus ik ben helemaal blij.

Ik heb wel eens geprobeerd om de longeerhulp aan een hoofdstel vast te maken, maar dat werkte ook niet zoals ik zou willen.

Hier dus precies dezelfde ervaring. Ik longeer nu alle paarden met chambon en stuk voor stuk reageren ze er zo goed op :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 11:50

Zojuist weer heerlijk gereden :) gewoon simpel maar wel vwnw. Nu ik hier zo op focus merk ik wel dat mijn paard het moeilijk vind. Met lange teugel doet hij het prima, iets korter ook nog maar zeg maar ietsje langer dan op maar begint het 'probleem'. Daar wat mee gespeeld en veel gestapt.

Ook met mijn zit omhoog gestuwd, reageert ie goed op! En hoewel mijn paard nog wat zoekende is, voel ik nu al een ander paard onder me, de aanleuning wordt nu al beter. Volgens mij moest mijn geheugen en gevoel weer opgefrist worden wat betreft dit werk :D

Over dat geluid van de koker, ik heb juist het gevoel dat hij het doet als hij lekker loopt... Hij begon vandaag weer even maar toen was hij echt super mooi vwnw. Hij deed het niet de hele tijd.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:04

Wauw klinkt alsof jullie allemaal super bezig zijn! Vanavond weer lekker aan de slag onder het zadel :) als mn nek het toelaat.

Ik ga die bijzet tussen de benen eens proberen, Simpleman. Zou inderdaad een goedkope oplossing zijn, maar ik hoop dat ook die niet te veel heen en weer slingert.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:29

Je zou ook een licht touwtje met een stukje afgeknipte fietsband (elastiek) kunnen gebruiken. Niet zwaar en paard krijgt geen ruk als ze omhoog komt.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:32

Starbreeze schreef:
Je zou ook een licht touwtje met een stukje afgeknipte fietsband (elastiek) kunnen gebruiken. Niet zwaar en paard krijgt geen ruk als ze omhoog komt.

Jullie zijn allemaal zo knutselig precies :D en ik de paardenwinkels maar sponsoren 8)7

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:17

SinneJ schreef:
Wauw klinkt alsof jullie allemaal super bezig zijn! Vanavond weer lekker aan de slag onder het zadel :) als mn nek het toelaat.

Ik ga die bijzet tussen de benen eens proberen, Simpleman. Zou inderdaad een goedkope oplossing zijn, maar ik hoop dat ook die niet te veel heen en weer slingert.

Niet aan het bit zetten maar aan het halster.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:19

Simpelman schreef:
SinneJ schreef:

Niet aan het bit zetten maar aan het halster.

Ja was ik van plan.. ik hoop dat ik mijn halster voldoende klein kan maken, want het zit gewoonlijk nogal ruim. Wat vind jij van een kaptoom, simpleman?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:54

[quote="SinneJ"Zou inderdaad een goedkope oplossing zijn, maar ik hoop dat ook die niet te veel heen en weer slingert.[/quote]
Ik gebruik twee van deze dingen: Afbeelding
om beide lijnen tussen benen bij elkaar te brengen en ergens onder hals heb ik er nog een.
De lijnen zelf zijn twee van die zachte dikke wat rekbare halsterlijnen waar de knoop ligt ter hoogte van schoft.
de knoop kun je aanpassen.
Bij stevige friese dame, zat knoop op uiteinde.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:37

Ik had trouwens nog een vraagje, wat moet ik nou doen als mijn paard zijn hoofd/hals verder naar beneden wil laten zakken dan ik begrens. In principe is de neerwaartse tendens goed maar daar beneden vindt hij het makkelijker volgens mij dus op het moment dat hij dat doet, geef ik wat been om hem weer wat omhoog te drijven. Is dat goed? Hij vindt een bepaalde teugellengte gewoon moeilijk om constant vol te houden. Maar ik vraag die afgewisseld met een langere teugellengte toch om het op te zoeken.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:48

Starbreeze schreef:
Ik had trouwens nog een vraagje, wat moet ik nou doen als mijn paard zijn hoofd/hals verder naar beneden wil laten zakken dan ik begrens. In principe is de neerwaartse tendens goed maar daar beneden vindt hij het makkelijker volgens mij dus op het moment dat hij dat doet, geef ik wat been om hem weer wat omhoog te drijven. Is dat goed? Hij vindt een bepaalde teugellengte gewoon moeilijk om constant vol te houden. Maar ik vraag die afgewisseld met een langere teugellengte toch om het op te zoeken.

Ik heb inderdaad geleerd om dan wat bij te drijven. Het is zeker goed om het stukjes te blijven opzoeken. Daar worden ze ook weer sterker van. Natuurlijk moet je niet overvragen maar moeilijke stukjes moet je wel blijven opzoeken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:52

SinneJ schreef:
Ja was ik van plan.. ik hoop dat ik mijn halster voldoende klein kan maken, want het zit gewoonlijk nogal ruim. Wat vind jij van een kaptoom, simpleman?

Ook mijn vraag, gezien ik graag met een kaptoom werk.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:09

Ben ook aan het dubben of ik een kaptoom aan zal schaffen (en welke dan). Ben nooit fan geweest van een bit met longeren. Ik maak de longe ook wel eens vast door de longe door de bitring, om de neusriem en dan aan de longe te clippen. Voor de rest longeer ik meestal gewoon aan het halster.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:09

Horseware schreef:
Starbreeze schreef:

Ik heb inderdaad geleerd om dan wat bij te drijven. Het is zeker goed om het stukjes te blijven opzoeken. Daar worden ze ook weer sterker van. Natuurlijk moet je niet overvragen maar moeilijke stukjes moet je wel blijven opzoeken.
ok, ga ik er zo mee door :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:26

Starbreeze schreef:

Ik zou dat gewoon zo doen en korte stukjes vragen.

Helemaal laag is makkelijk en is de beloning eigenlijk. Het kost geen moeite en geeft ontspanning. Hoog is ook makkelijk. Het zwaarste stukje is het laten zakken.

Precies de reden dat ik zonder hulpteugels longeer trouwens. Ik wil het paard niet in één houding hebben, ik wil die constante afwisseling en het laten zakken juist oefenen.
Als je toch iets wilt gebruiken, gebruik gewoon een touwtje van de singel naar het halster, alleen om te voorkomen dat de kop helemaal in de lucht gaat. Longeerhulp wordt ik echt niet vrolijk van. Je krijgt er paarden van die zichzelf aanleren om de schoft naar beneden te drukken en de ellebogen van het lijf af te bewegen. Dit verandert de gehele dynamiek van het voorbeen.

Wat ik echt heel belangrijk vind met longeren, is het werken aan de balans. De meeste paarden die hun hoofd netjes naar beneden doen, flikkeren constant op de binnenschouder en dat geeft heel veel belasting. Werk aan de balans naar buiten brengen en uiteindelijk wat lengtebuiging, je merkt dan dat je paard zelf het hoofd naar beneden zal brengen (maar met schoftlift, in tegenstelling tot als je het hoofd direct naar beneden vraagt, zoals met een hulpteugel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:33

sanne83 Hoe laat je aan de longe een paard de balans naar buiten brengen? Mijn paard wil ook graag naar binnen vallen..... Daarom longeer ik zo weinig. Longeerhulp vind ik inderdaad niks, maar dat heb ik al eerder beschreven :D

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:35

Peetstap schreef:
[quote="SinneJ"Zou inderdaad een goedkope oplossing zijn, maar ik hoop dat ook die niet te veel heen en weer slingert.

Ik gebruik twee van deze dingen: Afbeelding
om beide lijnen tussen benen bij elkaar te brengen en ergens onder hals heb ik er nog een.
De lijnen zelf zijn twee van die zachte dikke wat rekbare halsterlijnen waar de knoop ligt ter hoogte van schoft.
de knoop kun je aanpassen.
Bij stevige friese dame, zat knoop op uiteinde.[/quote]

Hey dankje voor de tip :D maar ik ben helemaal niet mee met wat je bedoelt :') hehe. Heb je misschien een foto voor mijn simpele geest?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:33

[***] schreef:
sanne83 Hoe laat je aan de longe een paard de balans naar buiten brengen? Mijn paard wil ook graag naar binnen vallen..... Daarom longeer ik zo weinig. Longeerhulp vind ik inderdaad niks, maar dat heb ik al eerder beschreven :D

Als je je paard aanleert dat hij moet wijken voor de zweep, dan kan je gaan spelen met z'n zijdelingse balans. Door naar de schouder te wijzen, kan je de schouder naar buiten zetten. Door naar de singelplek te wijzen, kan je het hele paard naar buiten zetten. Meestal in stap vrij makkelijk, in draf een stuk moeilijker :D
Wat je kan doen on het duidelijker te maken voor je paard is pionnen neerzetten, waar hij dan net aan omheen moet. Dat brengt de balans naar buiten. Of in plaats van voltes meer vierkantjes longeren, zodat hij meer op een rechte lijn moet lopen ipv naar binnen vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:44

sanne83 schreef:
[***] schreef:

Als je je paard aanleert dat hij moet wijken voor de zweep, dan kan je gaan spelen met z'n zijdelingse balans. Door naar de schouder te wijzen, kan je de schouder naar buiten zetten. Door naar de singelplek te wijzen, kan je het hele paard naar buiten zetten. Meestal in stap vrij makkelijk, in draf een stuk moeilijker :D
Wat je kan doen on het duidelijker te maken voor je paard is pionnen neerzetten, waar hij dan net aan omheen moet. Dat brengt de balans naar buiten. Of in plaats van voltes meer vierkantjes longeren, zodat hij meer op een rechte lijn moet lopen ipv naar binnen vallen.

Bedankt! Ik ga het eens met pionnen proberen. De vierkante volte heb ik onder de knie. Is ook onder het zadel een hele fijne oefening. Zweep wordt lastig aangezien mijn merrie daar heftig op reageert. Ik longeer altijd zonder zweep.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:27

Hmm, eentje van mijn loopt letterlijk dwars door/over/tegen zweep aan dus zo eenvoudig is het ook weer niet om daar wat mee te doen. En alle andere paarden hier weten precies hoe lang de zwepen zijn, kortom als je 1 cm verder op staat hoef je echt niet te bewegen met welk onderdeel van je lijf dan ook.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:40

hoi! :)
Ik lees hier altijd mee en ik wil ook weer is mijn vorderingen laten zien.

Filmpjes zijn van een paar weken terug.

Na heel veel oefenen loopt hij lang en laag heel fijn. Dit wilden we eerst helemaal bevestigd hebben voordat we doorgingen. Nu ben ik bezig met als hij zo loopt om hem dan wat meer te gaan oppakken en meer overgangen te gaan rijden. Dit pakt hij heel goed op. Hoop volgende keer met mijn les een stuk te kunnen filmen, want de afgelopen les liep hij zo fijn en heeft hij voor het eerst een (voor zijn doen) ruime middendraf laten zien.
Galop vind hij nog wel moeilijk maar is ook al een stuk verbeterd.
wat vinden jullie van de filmpjes?

Groetjes Anne

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:47

Ik longeer trouwens nooit met een bijzet of iets. Mijn paard loopt uit zichzelf met zijn neus laag. Nu longeer ik altijd gewoon met stalhalster, maar wat is jullie mening over een kaptoom? Heb er al eea over gelezen en het klinkt wel fijn, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:54

Ziet er mooi uit Anne_Sproet! Wat mooi constant is hij al :)