Ik ga vandaag maar weer eens een poging doen tot longeren. Ga het met en zonder bit proberen.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
damian23 schreef:Ik heb gisteren mijn oude goque omgebouwd tot chambon (is een halve gogue) en paardlief liep er zeer goed op. Mijn doel is vwnw (nog lager dan het paard op het filmpje) en dan de neus eruit. Dat laatste is bij die van mij nog een dingetje. Zodra hij weerstand op het bit voelt of rukjes door bungelde bijzetters of longeerhulpen gaat hij achter de loodlijn lopen. Met de chambon ik geen bungelende dingen en totaal geen druk als hij zijn neus eruit wil schuiven. Juist dan hangt het koord van de chambon helemaal slap, dus paardlief liep gisteren mooi met zijn neus voor de loodlijn. Dus ik ben helemaal blij.
Ik heb wel eens geprobeerd om de longeerhulp aan een hoofdstel vast te maken, maar dat werkte ook niet zoals ik zou willen.
SinneJ schreef:Wauw klinkt alsof jullie allemaal super bezig zijn! Vanavond weer lekker aan de slag onder het zadelals mn nek het toelaat.
Ik ga die bijzet tussen de benen eens proberen, Simpleman. Zou inderdaad een goedkope oplossing zijn, maar ik hoop dat ook die niet te veel heen en weer slingert.
Simpelman schreef:SinneJ schreef:Wauw klinkt alsof jullie allemaal super bezig zijn! Vanavond weer lekker aan de slag onder het zadelals mn nek het toelaat.
Ik ga die bijzet tussen de benen eens proberen, Simpleman. Zou inderdaad een goedkope oplossing zijn, maar ik hoop dat ook die niet te veel heen en weer slingert.
Niet aan het bit zetten maar aan het halster.
Starbreeze schreef:Ik had trouwens nog een vraagje, wat moet ik nou doen als mijn paard zijn hoofd/hals verder naar beneden wil laten zakken dan ik begrens. In principe is de neerwaartse tendens goed maar daar beneden vindt hij het makkelijker volgens mij dus op het moment dat hij dat doet, geef ik wat been om hem weer wat omhoog te drijven. Is dat goed? Hij vindt een bepaalde teugellengte gewoon moeilijk om constant vol te houden. Maar ik vraag die afgewisseld met een langere teugellengte toch om het op te zoeken.
Horseware schreef:ok, ga ik er zo mee doorStarbreeze schreef:Ik had trouwens nog een vraagje, wat moet ik nou doen als mijn paard zijn hoofd/hals verder naar beneden wil laten zakken dan ik begrens. In principe is de neerwaartse tendens goed maar daar beneden vindt hij het makkelijker volgens mij dus op het moment dat hij dat doet, geef ik wat been om hem weer wat omhoog te drijven. Is dat goed? Hij vindt een bepaalde teugellengte gewoon moeilijk om constant vol te houden. Maar ik vraag die afgewisseld met een langere teugellengte toch om het op te zoeken.
Ik heb inderdaad geleerd om dan wat bij te drijven. Het is zeker goed om het stukjes te blijven opzoeken. Daar worden ze ook weer sterker van. Natuurlijk moet je niet overvragen maar moeilijke stukjes moet je wel blijven opzoeken.
Starbreeze schreef:Ik had trouwens nog een vraagje, wat moet ik nou doen als mijn paard zijn hoofd/hals verder naar beneden wil laten zakken dan ik begrens. In principe is de neerwaartse tendens goed maar daar beneden vindt hij het makkelijker volgens mij dus op het moment dat hij dat doet, geef ik wat been om hem weer wat omhoog te drijven. Is dat goed? Hij vindt een bepaalde teugellengte gewoon moeilijk om constant vol te houden. Maar ik vraag die afgewisseld met een langere teugellengte toch om het op te zoeken.
Peetstap schreef:[quote="SinneJ"Zou inderdaad een goedkope oplossing zijn, maar ik hoop dat ook die niet te veel heen en weer slingert.
[***] schreef:sanne83 Hoe laat je aan de longe een paard de balans naar buiten brengen? Mijn paard wil ook graag naar binnen vallen..... Daarom longeer ik zo weinig. Longeerhulp vind ik inderdaad niks, maar dat heb ik al eerder beschreven
sanne83 schreef:[***] schreef:sanne83 Hoe laat je aan de longe een paard de balans naar buiten brengen? Mijn paard wil ook graag naar binnen vallen..... Daarom longeer ik zo weinig. Longeerhulp vind ik inderdaad niks, maar dat heb ik al eerder beschreven
Als je je paard aanleert dat hij moet wijken voor de zweep, dan kan je gaan spelen met z'n zijdelingse balans. Door naar de schouder te wijzen, kan je de schouder naar buiten zetten. Door naar de singelplek te wijzen, kan je het hele paard naar buiten zetten. Meestal in stap vrij makkelijk, in draf een stuk moeilijker![]()
Wat je kan doen on het duidelijker te maken voor je paard is pionnen neerzetten, waar hij dan net aan omheen moet. Dat brengt de balans naar buiten. Of in plaats van voltes meer vierkantjes longeren, zodat hij meer op een rechte lijn moet lopen ipv naar binnen vallen.