Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 05:58

murphy102 schreef:
Professor schreef:
Hoe bouwt men de les op, van losmakende oefeningen tot en met het trainen en dan weer naar onstpanning?

pien_2010, deze is een beetje "ondergestofd" door andere zaken, he! Jij wilde graag een vervolg.

Na de losmakende oefeningen, als het paard goed opgewarmd is, stellen we het paard na een aantal rondjes lange teugel in de hand.
In deze fase van arbeid werken we aan het horizontale en verticale evenwicht teneinde verder te komen in ons streven naar een Rijkunstig Evenwicht. Álle oefeningen dienen afgesteld te worden naar de graad van africhting van het paard!!
We gaan nu aan de hand werken van de zijgangen en de tempiwisselingen en het achterwaarts om zodoende naar meer verzameling te werken.
* Allereerst nemen wij de zijgangen afzonderlijk op de 2e en 3e hoefslag of op de diagonaal (appuyeren).
* Tempiwisselingen, achterwaarts en weer voorwaarts.
* Vervolgens "plakken" wij de verschillende buigingsoefeningen aan elkaar dmv de gymnastische lijnen, te beginnen bij schouderbinnenwaarts vanuit de hoek aan het begin van de lange zijde (paard is gebogen volgens het beloop van de wending, daarom in hoek inzetten), halverwege de lange zijde rechtrichten en over laten gaan in renvers, aan het einde van de lange zijde rechtrichten en op de korte zijde over laten gaan in schouderbuitenwaarts en deze vervolgens weer via het rechtrichten over laten gaan in travers.

Nogmaals álles afhankelijk van de trainingsfase waarin het paard zich bevindt. Niet te lang en te vaak oefenen, tevreden zijn met (soms kleine) stapjes.

LET OP:
1. Het rechtrichten, wat véél impuls "kost" dient steeds afgewisseld te worden door de verschillende tempiwisselingen in de verschillende gangen!. Dus rechtrichten - voorwaarts rijden- rechtrichten - voorwaarts rijden!

2. Gedurende bovenstaande arbeid dient REGELMATIG het paard even voorwaarts-neewaarts gereden te worden, dit om eventueel opgebouwde spanning af te laten vloeien en tevens dient dit als beloning!! Dus regelmatig verandering van hoofd-halshouding!

3. Ten állen tijden dient de nageeflijkheid van het paard, de aanleuning en de takt als een rode draad aanwezig te zijn!!
Spanning agv bijv. een (nieuwe) oefening/zijgang kan gemakkelijk voor blokkades in het paardenlichaam zorgen.
Daardoor zal de nageeflijkheid verstoord worden, als gevolg dáárvan zal er een storing in de aanleuning gaan plaats vinden en dit levert dus een taktfout op. Dan eerst terug naar de ontspanning en deze herstellen, dan pas terug naar de oefening van dat moment.

Hierna volgt de herstelfase voor het paardenlichaam, oftewel de cooling down.
De ruiter laat in een rustige arbeidsdraf de teugel uit de hand kauwen. We rijden het paard nog even een aantal rondjes rustig voorwaarts-neerwaarts, waarna we overgaan in stap lange teugel.
Zeker 10 tot 15 minuten uitstappen, iets wat voor vééél ruiters erg moeilijk blijkt te zijn (of saai??).
Deze laatste fase en het uitstappen zijn zeer belangrijk voor het afvoeren van de opgebouwde afvalstoffen gedurende de arbeid. Bovendien is het goed om de benen zachtjes af te spuiten naderhand voor het behoud van mooie droge benen.

En zo zetten wij een tevreden paard weg.

En uiteraard tempiwisselingen ÉN de overgangen! Aan de overgangen herkent men de ruiter en de graad van africhting van het paard, immers...!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 07:36

Zooist schreef:
Zeg je daar nu mee dat een klassiek geschoold paard niet met spektakel door de wedstrijdring kan gaan Murphy?

Spektakel is het circus, echt rijden is mooi, sprankelend en prachtig.
Het grote publiek wat wij nu hebben is leuk, maar rijtechnisch inzicht heeft de meerderheid niet,en dat is waar de spektakel van leeft, van een groot publiek.
Het is mooie van de dressuur kan men ervaren wanneer men het zelf heeft meegemaakt, de lichtheid, het gevoel te zweven met je paard en de volkomen eenheid te bereiken.
En het zg nieuwe wat oud blijkt dat is al vaker voorbij gekomen maar heeft nooit stand gehouden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:21

Bedankt Murphy voor je uitgebreide stuk.

Ik post weinig omdat ik geen instructeur ben en nog veel te leren heb en inhoudelijk weinig toe te voegen heb. Maar ik volg topic nog steeds hoor. Mijn dressuur mapje raakt al aardig gevuld met al jullie aanwijzingen voor nu of voor later.
Over het uitstappen heb ik wel nog een vraag. Mijn paarden staan 7 x 24 uur buiten. Dus na het rijden stap ik meestal 5 tot 10 minuten uit (of ik loop naast haar) en dan wordt er even na geborsteld bij de container en dan mag ze weer de wei op. Mijn jongste paard is altijd in beweging op de wei. Moet je dan toch 15 minuten uitstappen? Als ik iets van koeling zou kunnen doen dan is het vanuit een emmer water met spons (wij staan niet zo luxe met poets- en wasplaats enz). Als je zegt dat na sponzen goed is na het rijden dan zal ik dat zeker gaan doen in de zomer, afspoelen is bij ons wat lastig want dan moeten slangen van de drinkbakken om en dat is best een gedoe.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:00

pien_2010 schreef:

Ik post weinig omdat ik geen instructeur ben en nog veel te leren heb en inhoudelijk weinig toe te voegen heb. Maar ik volg topic nog steeds hoor. Mijn dressuur mapje raakt al aardig gevuld met al jullie aanwijzingen voor nu of voor later.
Over het uitstappen heb ik wel nog een vraag. Mijn paarden staan 7 x 24 uur buiten. Dus na het rijden stap ik meestal 5 tot 10 minuten uit (of ik loop naast haar) en dan wordt er even na geborsteld bij de container en dan mag ze weer de wei op. Mijn jongste paard is altijd in beweging op de wei. Moet je dan toch 15 minuten uitstappen? Als ik iets van koeling zou kunnen doen dan is het vanuit een emmer water met spons (wij staan niet zo luxe met poets- en wasplaats enz). Als je zegt dat na sponzen goed is na het rijden dan zal ik dat zeker gaan doen in de zomer, afspoelen is bij ons wat lastig want dan moeten slangen van de drinkbakken om en dat is best een gedoe.

Uitstappen zou ik zeker blijven doen, want ook al gaan ze daarna weer naar buiten, dan is het niet gezegd dat ze aktief stappen, dat kan goed zijn stil staan of sloffen. Bovendien gaat het er om dat direct ná de arbeid die afvalstoffen afgevoerd gaan worden.
Het afspuiten is extra en net wat je zegt als dat niet voorhanden is, dan is goed uitstappen voldoende.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:18

murphy102 schreef:
pien_2010 schreef:

Uitstappen zou ik zeker blijven doen, want ook al gaan ze daarna weer naar buiten, dan is het niet gezegd dat ze aktief stappen, dat kan goed zijn stil staan of sloffen. Bovendien gaat het er om dat direct ná de arbeid die afvalstoffen afgevoerd gaan worden.
Het afspuiten is extra en net wat je zegt als dat niet voorhanden is, dan is goed uitstappen voldoende.

OK bedankt. Ja, ik vroeg het me af omdat mijn paard altijd zeer soepel voelt behalve als het zeer extreem koud is in NL. Zowel bij de start als op het einde van het rijden. Dit in tegenstelling tot mijn oudste paard wat wel echt een warming up nodig heeft en ook wel langer als 20 minuten en waar ook goed uitgestapt moet worden. Maar ik zal ook bij de jongste er meer aandacht aan gaan besteden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:24

Prachtig beschreven maar mij nog te globaal, wat zijn dan losmakende oefeningen?
Zal een rijtje opschrijven zoals de beginnende ruiter dat hier leert:
Wijken voor de kuit in diverse variaties.
Gebrokenlijn de enkele en de dubbele dat met wijken voor de kuit, op de grote volte de geopende zijde van de grote volte (dit noemt men übertreten lassen)
De stap verkorten en weer verlengen.
De voorhandswending.

Losmakende in draf:
Door en uit de grotevolte van hand veranderen.
Door de halve en de door de diogonaal hand veranderen. (dus veel van hand veranderen)
Keertwending uit de hoek, de 8 rijden minimaal 10 m volte.
Veel overgangen van Arbeidsdraf naar Arbeidsgalop.

Door deze oefeningen te verzwaren dus naar de africhtingsstand het wijken te vervangen door renvers en travers gelijkende oefeningen, en ook de achterhandswending.

Waarom losmakende oefeningen? Om de spiergroepen los te werken en "wakker" te maken door deze oefeningen zodat men de verzamelde oefeningen in de dressuur beter en correcter te kunnen uitvoeren, en rationeler te kunnen werken.

Losmakende oefeningen daar is men met jonge paarden de hele tijd dat men rijd mee bezig om het doel der Losgelassenheit te bereiken.
Losmakende oefeningen met afgerichte paarden is korter aangezien deze door een goede africhting al veel Rittiger zijn.

Fouten die kunnen onstaan bij het losmaken van het paard:
1. Verkeerde oefeningen gebruiken voor het paard. (dus passend op het paard)
2. Verkeerde volgorde van de oefeningen.
3. Een te korte los makende fase.

En niet vergeten af en toe tussendoor de galop te verlengen en dito de draf. (Schwung opwekken)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:05

Professor schreef:
Prachtig beschreven maar mij nog te globaal, wat zijn dan losmakende oefeningen?
Zal een rijtje opschrijven zoals de beginnende ruiter dat hier leert:
Wijken voor de kuit in diverse variaties.
Gebrokenlijn de enkele en de dubbele dat met wijken voor de kuit, op de grote volte de geopende zijde van de grote volte (dit noemt men übertreten lassen)
De stap verkorten en weer verlengen.
De voorhandswending.

Losmakende in draf:
Door en uit de grotevolte van hand veranderen.
Door de halve en de door de diogonaal hand veranderen. (dus veel van hand veranderen)
Keertwending uit de hoek, de 8 rijden minimaal 10 m volte.
Veel overgangen van Arbeidsdraf naar Arbeidsgalop.

Door deze oefeningen te verzwaren dus naar de africhtingsstand het wijken te vervangen door renvers en travers gelijkende oefeningen, en ook de achterhandswending.

Waarom losmakende oefeningen? Om de spiergroepen los te werken en "wakker" te maken door deze oefeningen zodat men de verzamelde oefeningen in de dressuur beter en correcter te kunnen uitvoeren, en rationeler te kunnen werken.

Losmakende oefeningen daar is men met jonge paarden de hele tijd dat men rijd mee bezig om het doel der Losgelassenheit te bereiken.
Losmakende oefeningen met afgerichte paarden is korter aangezien deze door een goede africhting al veel Rittiger zijn.

Fouten die kunnen onstaan bij het losmaken van het paard:
1. Verkeerde oefeningen gebruiken voor het paard. (dus passend op het paard)
2. Verkeerde volgorde van de oefeningen.
3. Een te korte los makende fase.

En niet vergeten af en toe tussendoor de galop te verlengen en dito de draf. (Schwung opwekken)

Duidelijk en bedankt! :+

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:44

Professor, wat vind u dan van het maken van een goede voorwaardse galop op een recht stuk tijdens het losrijden? (dus ff de bak uit, lang recht pad op met redelijke ondergrond, en daar beheerst gasgeven)
Voor mijn gevoel kan dat bij sommige paarden helpen om ze te helpen net ff dat extra stapje meer voorwaards te denken. Ziet u dat ook zo?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:59

Airborn schreef:
Professor, wat vind u dan van het maken van een goede voorwaardse galop op een recht stuk tijdens het losrijden? (dus ff de bak uit, lang recht pad op met redelijke ondergrond, en daar beheerst gasgeven)
Voor mijn gevoel kan dat bij sommige paarden helpen om ze te helpen net ff dat extra stapje meer voorwaards te denken. Ziet u dat ook zo?

Dat kan, schreef ook af en toe draf en galop wat tempo verhogen.
Maar dat bospad is een andere soort van losmaken, komt al weer bij de warming-up.
Het laten klimmen van heuveltjes en weer dalen is meer losmakend.
En wat ik vergeten ben, wat cavalettiarbeid, maar dan voorwaartsneerwaarts.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:50

Professor schreef:

Is het dan niet een appuyement? Of zie ik het nou verkeerd voor me?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:55

Danique_G schreef:
Is het dan niet een appuyement? Of zie ik het nou verkeerd voor me?

Hoezo?
Wijken voor de kuit doet men toch net zo op die lijnen als dat men Renvers en Travers rijden kan.
Appuyeren doet men op diogonale lijnen, Renvers en Travers ook op andere lijnen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:26

Uiteraard mijn fout, maar nog iemand een oplossing voor het volgende?
Dan wel om het te voorkomen (ja, ik moet sneller zijn), danwel om het sneller op te lossen.

Mijn kleuter in opleiding, gaat van alles steeds beter snappen en wordt steeds sterker en handiger.
Wat heerlijk is, maar soms ook voor problemen zorgt.

Stel je wilt een travers inzetten (dus bij de inzet al), dan loop je als je niet snel genoeg bent tegen een probleem aan.
(en ja, dat gebeurt me nog wel eens, dat ik fractie te laat ben met loslaten...amateur prutser zeg maar.)
Dat hij eigenlijk die oefening niet wil? en zijn hoofd in de lucht steekt en daar zit je dan....
Als je die onenigheid hebt opgelost, dan doet hij vaak braaf de oefening.
(dat heet de 4 a 5 passen die er nu gevraagd worden, die hij ook daadwerkelijk echt kan.)
Hij doet het ook bij simpelere oefeningen, bv slangenvoltes met voltes erin, of afwenden AC lijn rechtdoor
of wenden.

(korte versie van een probleem, kan nog wel 3 kantjes volschrijven)
Brand los, maar brand niet af!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:12

Typisch haken op de binnenkant van de onder kiezen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:19

Hij is net naar de tandarts geweest... geen verandering met voor en na, qua rijden.
Heb zelf ook gevoeld, haken zaten aan buitenzijde.
Binnenzijde toen (krap 1 1/2 mnd terug) geen haken, wel iets ruw.
Maar binnenzijdes vijlen ze eigenlijk nooit bij, had er nog naar gevraagd.
(aangezien ik het ruw vond, niet scherp.)
Overigens toen nergens slijmvlieslesies. (niet aan tong niet aan wangen)

Ga morgen eens voelen... (onthouden, theedoek in auto gooien..).

Ik gooide het momenteel op gebrek aan arbeidsethos van zijn kant en mijn traagheid....

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:21

Waarom een theedoek?
Voelen met u vingers.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:22

Paardentong is heel glad, is makkelijker vast te houden met een theedoek oid.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:22

Theedoek om te zorgen dat je glibberige tong niet laat schieten en met je vingers tussen de
kiezen komt. (fantastische grip met!)
Vooral als je het onfatsoen hebt om ook werkelijk achterin te willen voelen, bij de laatste kiezen.
Die nu wel niet genoemd worden, maar als ik toch ga voelen, dan maar helemaal.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:35

Sjolvir schreef:
Uiteraard mijn fout, maar nog iemand een oplossing voor het volgende?
Dan wel om het te voorkomen (ja, ik moet sneller zijn), danwel om het sneller op te lossen.

Mijn kleuter in opleiding, gaat van alles steeds beter snappen en wordt steeds sterker en handiger.
Wat heerlijk is, maar soms ook voor problemen zorgt.

Stel je wilt een travers inzetten (dus bij de inzet al), dan loop je als je niet snel genoeg bent tegen een probleem aan.
(en ja, dat gebeurt me nog wel eens, dat ik fractie te laat ben met loslaten...amateur prutser zeg maar.)
Dat hij eigenlijk die oefening niet wil? en zijn hoofd in de lucht steekt en daar zit je dan....
Als je die onenigheid hebt opgelost, dan doet hij vaak braaf de oefening.
(dat heet de 4 a 5 passen die er nu gevraagd worden, die hij ook daadwerkelijk echt kan.)
Hij doet het ook bij simpelere oefeningen, bv slangenvoltes met voltes erin, of afwenden AC lijn rechtdoor
of wenden.

(korte versie van een probleem, kan nog wel 3 kantjes volschrijven)
Brand los, maar brand niet af!

vermoedelijk is je paard nog scheef voordat je de wendingen inzet, óf je zit tegengesteld tegen te werken met je zit.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 06:44

Daar heb ik geen theedoek voor nodig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:49

Professor schreef:
Daar heb ik geen theedoek voor nodig.

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Je hebt altijd baas boven baas.

Weer even lekker gelachen professor om deze opmerking :D :D . Ik ga aan het werk.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:48

Ik gebruik ook nooit een theedoek eerlijk gezegd, en tong glijd ook nooit uit me handen of zal ik er zoveel eelt op hebben :+

Ik ben nu 2 dagen met dubbele longe aan het longeren en ik merkte de 2e keer al een groot postief verschil met de eerste keer :)
Heb toch een idee dat ze ergens wel een blokkade heeft want zodra ze goed over de rug komt begint ze venijnig met dr been te slaan dus morgen komt de fysio even naar haar kijken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:18

Goede dressuur heeft geen fysio nodig, in wezen is dressuur rijden al fysiotherapie.
Door het verkeerde zitten van vele ruiters en verkeerd rijden van verkeerde oefeningen waarvoor ruiter en paard nog niet "rijp" genoeg zijn krijgt men blokkades.
Blokkades is een mooi woord voor spierverkramping.
Net zo als wervels die eruit zijn??? Dat kan maar voor 90% in de hals, door bv vastliggen van het paard.
Denk dat door goed rijden bewust rijden en weten wat men doet en weet welke oefeningen welke spieren bewerken, al die fysio lui niet nodig zijn.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:21

Zoals ik al eerder gemeld heb is dit onstaan na haar blessure dus vandaar dat ik er een fysio naar laat kijken het is geen rijtechnisch probleem.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:21

Denk dat veel van de blokkades waar een fysio/osteopaad voor nodig is komen door bv vastliggen, een trap krijgen, rare sprong maken in de wei, etc. Misschien kun je dat wel oplossen met goed rijden, maar denk dat het sneller gaat, en fijner voor paard én ruiter als je het ff een handje helpt met fysio. (alleen is dit denk ik het verkeerde topic voor die discussie, lol)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:04

Professor schreef:
Goede dressuur heeft geen fysio nodig, in wezen is dressuur rijden al fysiotherapie.
Door het verkeerde zitten van vele ruiters en verkeerd rijden van verkeerde oefeningen waarvoor ruiter en paard nog niet "rijp" genoeg zijn krijgt men blokkades.
Blokkades is een mooi woord voor spierverkramping.
Net zo als wervels die eruit zijn??? Dat kan maar voor 90% in de hals, door bv vastliggen van het paard.
Denk dat door goed rijden bewust rijden en weten wat men doet en weet welke oefeningen welke spieren bewerken, al die fysio lui niet nodig zijn.

precies
dit zei ik een keer tegen een fisio, die werd boos :D
zag zijn boterham al voorbij gaan ;)