Aimee schreef:Mijn ervaring is dat een gemiddelde butser de rug beter houdt wanneer hij/zij het paard te rond, te diep zonder verbinding van achteruit rijdt.
De rug is niet het enige dat telt. In die houding kan de butser wellicht ook meer druk op een paard uitoefenen - "oefeningen" laten lopen die ie zonder die houding niet kan vragen, maar nu wel kan afdwingen. Dat kan weer andere schade opleveren. Welke situatie "beter" is, is puur speculatief en ik vind het ook vrij oninteressant. Verder zegt het ook weinig over de waarde van de beide methodes in ervaren handen.
Mireille1970 schreef:Blijft dat in mijn ogen toch een "ik vind uit ervaring van wel" omdat 1. de paarden er over een termijn van 8 jaar genomen met een stal met zo'n 21 sportpaarden en een handel van zo'n 100 paarden in die jaren beter van worden lichamelijk en geestelijk... 2. het meer samenspel geeft en duidelijker is in mijn ogen...
Dat mag jij uiteraard vinden. Zo vinden er ook genoeg anders, en niet enkel hen met minder ervaring dan jijzelf.