Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 10:56

Picasso schreef:
Wbt het verafgoden van iemand: ik vind Ingrid Klimke geweldig maar heb niet de behoefte om haar privéleven uit te spitten of i.d.. Dus valt dat misschien niet een beetje mee Simpelman?

Er is een klein percentage mensen die dit doen en het is absoluut niet te beheersen.
Anderen in dezelfde situaties heben dezelfde ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:58

Simpelman schreef:
Picasso schreef:
Wbt het verafgoden van iemand: ik vind Ingrid Klimke geweldig maar heb niet de behoefte om haar privéleven uit te spitten of i.d.. Dus valt dat misschien niet een beetje mee Simpelman?

Er is een klein percentage mensen die dit doen en het is absoluut niet te beheersen.
Anderen in dezelfde situaties heben dezelfde ervaring.

Prima, respecteer het. Zal zelf misschien wat naïef zijn wat dat betreft.
Anyway: ik ben wel blij dat ik dit topic gevonden heb, het heeft me veel geleerd.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:06

Evelijn schreef:
DarkoFoitzik schreef:
ik heb het tegenovergestelde. hij gaat eerder te langzaam dan te snel. vooral in gallop en draf houdt hij dan minder takt en ritme. gallop wordt al snel een viertakt en in draf struikeld hij dan vaker.

In het geval van Takt komt als eerste... zou ik dus maar even zonder op alle andere dingen te denken flink voorwaarts rijden... liefst eerst buiten op lang zandpad :Y)
Als ze met stretchen het voorwaarts verliest... dan maar weer eerst vooruit... het is VWNW... en volgens mij is die volgorde niet zomaar...

het problem daarvan is: zijn slechte hoeven. naar buiten gaat amper omdat hij dan geen hoef meer overhoudt. daardoor wordt het buiten rijden en voorwaarts trainen niet mogelijk. dit kan dan alleen in de buitenbak en of binnenbak.... ik heb alles al geprobeerd met zijn hoeven. iemand een goede training binnen voorwaarts gedrag?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:14

Simpelman schreef:
Picasso schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Andere mensen worden ook gemotiveerd om hier met de billen bloot te gaan..Of Simpelman moet wel een enorme bekende ( nederlander) zijn!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 11:36

DarkoFoitzik schreef:
Ik ben super blij dat je dit topic begonnen bent Simpelman. IK heb dan ook weer direct een vraag. Ik ervaar het op het moment als moeilijk om tact en otspanning te combineren. zodra mijn paard ontspant laat regelmatig zijn tact en ritme te wensen over. komt dit door een gebrek aan kracht? Hij begint zijn bovenlijn nu los te laten en te briezen in draf. echter in stap heeft hij meer moeite met de stretch. vanuit mijn "oude" instructeur heb ik heel erg het idee dat ik hem voorwaarts moet rijden, lees sneller. echter voelt dit nu verkeerd inverhouding met de stretch en ontspanning.

Evelijn schrijft het al, vwnw.
Je paard heeft tijd nodig om kracht op te bouwen.
De tact komt uit die kracht.
Je moet het evenwicht zien te vinden tussen ontspanning en activiteit.

DarkoFoitzik

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:38

dan gaan we dat vanavond eens proberen in de binnenbak. thanks

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:07

Ik ga vandaag aan de galop werken en bij een goede reactie (verzamelen op lichte hulp) krijgt hij een klontje en zijn we klaar. Galop is het moeilijkst bij ons, ben benieuwd hoe dit gaat lopen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:32

DarkoFoitzik schreef:
ik heb het tegenovergestelde. hij gaat eerder te langzaam dan te snel. vooral in gallop en draf houdt hij dan minder takt en ritme. gallop wordt al snel een viertakt en in draf struikeld hij dan vaker.

het problem daarvan is: zijn slechte hoeven. naar buiten gaat amper omdat hij dan geen hoef meer overhoudt. daardoor wordt het buiten rijden en voorwaarts trainen niet mogelijk. dit kan dan alleen in de buitenbak en of binnenbak.... ik heb alles al geprobeerd met zijn hoeven. iemand een goede training binnen voorwaarts gedrag?

Misschien een open deur, maar is zijn niet voorwaarts willen etc misschien te wijten aan zijn slechte hoeven? Heb je dat al uitgesloten?
Mijn paard had ik laatst bij de osteo voor een algemene check en ze had haar schouders best vast zitten omdat we haar hoefstand aan het verbeteren zijn, ze zetten zich toch wel vast in het lichaam als de voeten niet fijn aanvoelen. Vandaar mijn vraag.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:38

hij heft altijd slechte hoeven gehad. de stand is goed alleen de stevigheid van de hoef laat te wensen over. Nu hij bijna niet meer op een verharde ondergond loopt ziet het er allemaal goed uit. Hij wilt en kan wel voorwaarts maar het is niet direct zijn natuur. En als ik hem in de stretch rijd komt hij heel erg terug in tempo. het is meer on duidelijkheid van mijn kant denk ik. Voor dat ik met deze manier van rijden begon was hij meer dan voorwaarts genoeg onder het zadel. Hij is nu ook over op ander voor en pas verhuisd. dit kan er ook allemaal mee te maken hebben.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:49

Probeer eens daar beneden als hij traag wordt vanuit je knie en je kuiten vooruit te drijven (het uitknijpen) eventueel aangevuld met je stem. De hulp moet niet zo grof zijn dat het hoofd omhoog schiet maar zo subtiel dat je paard een langere pas gaat maken. Wellicht lukt dat niet meteen, maar probeer dit eens een tijdje uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:02

Joh Simpelman, maar als jou het rijden zo goed afgaat dan hoef je je daar toch niet voor te schamen?
En mocht er een azijnpisser tussen zitten dan banketstaaf je die toch zo onder tafel?
je zal beste enige ervaring hebben maar het feit dat je zo anoniem wilt blijven en tevens wel zegt dat het rijden bij jou wel toverkunst lijkt geeft mij toch sterk de indruk dat je jezelf heel wat beter voor doet dan dat het werkelijk is.
Ik kom er voor uit dat ik nog heel veel moet leren, tevens denk ik voor een groot deel wel te weten hoe een goed gaand rijpaard er uit hoort te zien.
Maar als je hier net zoals jij heel hoog van de toren blaast over je eigen rijderij dan wil ik toch wel eens bewijs zien of je werkelijk zo goed bent als je zelf suggereert.
Op internet zitten namelijk heel veel internetruiters die alles uit de boeken halen maar zelf niets tot weinig presteren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:05

DarkoFoitzik schreef:
hij heft altijd slechte hoeven gehad. de stand is goed alleen de stevigheid van de hoef laat te wensen over. Nu hij bijna niet meer op een verharde ondergond loopt ziet het er allemaal goed uit. Hij wilt en kan wel voorwaarts maar het is niet direct zijn natuur. En als ik hem in de stretch rijd komt hij heel erg terug in tempo. het is meer on duidelijkheid van mijn kant denk ik. Voor dat ik met deze manier van rijden begon was hij meer dan voorwaarts genoeg onder het zadel. Hij is nu ook over op ander voor en pas verhuisd. dit kan er ook allemaal mee te maken hebben.

Nu je het halsstrekken hebt, kan je gaan afwisselen. Halstrekken, voorwaarts, halsstrekken, voorwaarts. Als je paard weet dat voorwaarts gaat komen, dan zal hij in het haslstrekken meer energie erin steken, zonder dat jij allemaal extra hulpen hoeft te geven. Hij zal ook in het voorwaartse meer gaan zoeken naar het halstrekken.

In het begin heb je bij elke overgang van voorwaarts-halstrekken (en weer terug) misschien één pasje waarin je per ongeluk beide combineert. Door herhaling breid je het constant een pasje uit, totdat je beide tegelijk hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:08

Anoniem schreef:
Joh Simpelman, maar als jou het rijden zo goed afgaat dan hoef je je daar toch niet voor te schamen?
En mocht er een azijnpisser tussen zitten dan banketstaaf je die toch zo onder tafel?
je zal beste enige ervaring hebben maar het feit dat je zo anoniem wilt blijven en tevens wel zegt dat het rijden bij jou wel toverkunst lijkt geeft mij toch sterk de indruk dat je jezelf heel wat beter voor doet dan dat het werkelijk is.
Ik kom er voor uit dat ik nog heel veel moet leren, tevens denk ik voor een groot deel wel te weten hoe een goed gaand rijpaard er uit hoort te zien.
Maar als je hier net zoals jij heel hoog van de toren blaast over je eigen rijderij dan wil ik toch wel eens bewijs zien of je werkelijk zo goed bent als je zelf suggereert.
Op internet zitten namelijk heel veel internetruiters die alles uit de boeken halen maar zelf niets tot weinig presteren.

Wat is presteren voor jou? Het scoren in de sport?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:11

Anoniem schreef:

pffff, kunnen we de identiteit van Simpelman laten voor wat hij is, is toch helemaal niet interessant?

Als zijn teksten je aanspreken, doe je er iets mee. Zo niet, dan niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:12

Picasso schreef:
Anoniem schreef:

Wat is presteren voor jou? Het scoren in de sport?

Presteren kan twee dingen betekenen.
Resultaten in de sport of gewoon thuis je paard goed voor elkaar hebben.
Maar het één zou logischerwijs wel met het ander verbonden moeten zijn.
Hoeveel ruiters zijn er niet die thuis de sterren van de hemel rijden? En op wedstrijd maken ze niets klaar.
Het kan natuurlijk niet altijd aan de jury liggen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:13

sanne83 schreef:
pffff, kunnen we de identiteit van Simpelman laten voor wat hij is, is toch helemaal niet interessant?

Als zijn teksten je aanspreken, doe je er iets mee. Zo niet, dan niet.

Dat vind jij Sanne.
Ik ben niet benieuwd wie Simpelman is maar wel benieuwd naar zijn rijkunsten. :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:18

Als het thuis voor elkaar is, wat boeit het dan wat een jury daarvan vindt? Momenteel hang ik daar geen waarde oordeel aan. De nadruk ligt voor ons op lekker thuis oefenen en tevreden zijn. Wedstrijden leveren mij erg veel stress op. En ja ik weet ook wel dat het net even anders is dan thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:28

Maar hoe weet je dan of je werkelijk zo goed bent Sanne als je alleen maar thuis rijdt?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:47

Anoniem schreef:
Maar hoe weet je dan of je werkelijk zo goed bent Sanne als je alleen maar thuis rijdt?

Ik denk dat dat een gevoelskwestie is Gast5428..Ik heb mijn meeste Wow effecten toch echt thuis gevoeld en niet in de ring..Ook niet toen ik nog een behoorlijk stukje hoger startte..

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:52

Anoniem schreef:

Welke waarde is er als je je laat beoordelen aan een maatstaf die niet correct is. Subjectiviteit is inherent aan een jurysport en de interpretatie van de regels staan mij allerminst aan.

Gezien de herstel werkzaamheden die ik regelmatig uitvoer aan paarden die door een dergelijke interpretatie "stuk" zijn gegaan waren zij er net zo min gelukkig mee (en dit is over de hele linie trouwens, dressuur/springen/western)

Mijn jonge paard is recentelijk compleet nagekeken. Hij was beter dan voordat ik hem onder het zadel had, en was compleet blokkade vrij. Dat zegt mij meer dan wel of geen punten rijden (wat ongetwijfeld het laatste zal zijn) en ik vermoed mijn paard net zo.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:58

Jeetje, la pucelle! Wat laat jij je kennen, zeg... Ik proef zo veel giftige, nauwlijks onderdrukte verongelijktheid in je posts..
Wat me opvalt, is dat je steeds schrijft dat Simpelman zichzelf zo fantastisch vind, maar dat is denk ik alleen je eigen interpretatie, Simpelman heeft zelfvertrouwen, en is zeker van zijn zaak, en wil graag discussie, met onderbouwde argumenten.. Het lijkt of jij je aangevallen voelt, want zo is steeds je toon.
Hopelijk kun je nog wel gewoon plezier beleven met je paard..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:08

jannico schreef:
Anoniem schreef:

Welke waarde is er als je je laat beoordelen aan een maatstaf die niet correct is. Subjectiviteit is inherent aan een jurysport en de interpretatie van de regels staan mij allerminst aan.

Gezien de herstel werkzaamheden die ik regelmatig uitvoer aan paarden die door een dergelijke interpretatie "stuk" zijn gegaan waren zij er net zo min gelukkig mee (en dit is over de hele linie trouwens, dressuur/springen/western)

Mijn jonge paard is recentelijk compleet nagekeken. Hij was beter dan voordat ik hem onder het zadel had, en was compleet blokkade vrij. Dat zegt mij meer dan wel of geen punten rijden (wat ongetwijfeld het laatste zal zijn) en ik vermoed mijn paard net zo.

Wat mooi omschreven!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 14:09

Anoniem schreef:
Het gaat mij er ook niet om dat ik persé een film van iemand moet zien maar ik vind Simpelman behoorlijk hoog van de toren blazen. (jammer) en als je dan werkelijk zo goed bent als hij zelf verteld en dat het bij hem allemaal vanzelf gaat. Tja....... dat gevoel ken ik niet en dat wil ik dan wel zien want ik geef eerlijk toe dat ik nog graag wat wil leren van anderen.

Simpelman schreef:
Dat onderschat ik niet @Sizzle, maar dat te kunnen is mijn voordeel, ze doen het gewoon voor me, lijkt net toveren...., maar dat moet je leren, door te lezen, luisteren, observeren, af te kijken, na te denken en te discussieren.

Ik wil dit even toelichten omdat het kennelijk verkeerd geinterpreteerd werd.
Ik bedoel hier te zeggen dat paarden geen weerstand bieden en dat komt omdat ze me respecteren én vertrouwen.
Voor sommige mensen ziet dat er uit als "toveren" omdat zij zelf alles tegen de weerstand in denken te moeten afdwingen, maar dat "toveren" was een grapje. :)

Dit is wat mij betreft het laatste dat ik hierover zeg.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:17

Hier een stille meelezer (heel in het begin een keer wat gepost)

Over het algemeen is dit een hele leuk topic om mee te lezen maar de laatste paar pagina's zijn behoorlijk aanvallend op de persoon.

Naar mijn idee probeert Simpelman vooral te zeggen, leer voelen, leer je paard kennen, leer hem te vertrouwen, luister naar je paard, en hij gaat jou vertrouwen.
En het is nou eenmaal zo, met elke samenwerking, vetrouwen is waar het om gaat.

En nee, ik ben geen voorstander om mijn paard een uur met zijn neus over de grond te laten lopen, maar toch komen er dingen voorbij in dit topic die je aan het denken zet, in welke hoofd hals houding je je paard ook rijdt.

Laten we vooral gewoon respect houden voor elkaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:20

Ik mag toch hopen dat iedereen inclusief Gast5428 wel eens het gevoel heeft dat alles ineens vanzelf gaat?
Dat is toch waar iedere ruiter naartoe wil?

Even een suf voorbeeldje: ik deed vorig jaar mee met een puzzelrit.
Oefening 1 was een quiz te paard waarbij A een blauw zijl was, B een in de zon glinsterend isolatiematje en C iets van een hoepel.
Bij vraag 1 was het antwoord meteen al
B. Ik was zelf iets sceptisch over het zilveren matje maar zette mijn paard in stap naar het matje waar ze echter zonder ook maar met de ogen te knipperen met 4 benen rustig op ging staan alsof we dat iedere dag doen.
Dat zijn toch de momenten waarop ik denk: eigenlijk is paardrijden niet zo moeilijk :)