[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:48

Starbreeze schreef:
Dank jullie wel voor het commentaar en het compliment :)

Wat hebben jullie toch gelijk!! Inderdaad, het neusje moet er veel meer uit, hij moet gaan rijken met zijn neus, doet hij niet op de filmpjes. Daar werken we erg hard aan de laatste tijd en geeft vast al een ander beeld dan de filmpjes. Ik zal zsm iemand vragen dat op te nemen.

Jammer dat ik van vandaag geen filmpje heb :) jullie waren vast trots op mij geweest haha. Vandaag lekker in de stretch gereden en wat wordt het dan eigenlijk simpel, dan komt het gewoon vanzelf... Loopt ie gewoon op eigen benen en is los aan de voorkant. Ik wil gewoon echt te veel altijd...

Vorig jaar heeft mijn paardje in de staak gezeten vanwege een niet passend zadel. Gelukkig hebben we dat op weten te lossen en heb ik sinds een paar weken nu een mooi maatzadel waar hij super onder loopt. Hij durft nu weer te zakken en zichzelf los te laten (bouncen noem ik dat :D maar eigenlijk is het dat 'bollen' van de rug, heerlijk is dat).

Wat interessant van die koker trouwens, dus hij heeft juist spanning als je die hoort! Nooit geweten. Vandaag heb ik hem niet gehoord trouwens.

Wat ik trouwens wel moeilijk vind in dat stretchen is ervoor te waken dat hij niet op zijn manier gaat lopen (dus groot en stuwend), dat voelt voor mij heerlijk maar eigenlijk is hij dan van het achterbeen af. Ik schakel dan terug met mijn stem en probeer er zo min mogelijk aan te zitten van voren.

wie niet? We willen te veel te snel en lopen onszelf daarmee in de weg en vertragen de boel ook nog eens :')
gelukkig zijn we ons er al bewust van haha.. zolang je kritisch bent en wil leren, kan het alleen maar beter gaan denk ik dan

Starbreeze

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:51

Dat denk ik ook :)
Ben blij dat ik in dit topic ben gaan 'meekletsen' :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:53

Starbreeze schreef:
Dat denk ik ook :)
Ben blij dat ik in dit topic ben gaan 'meekletsen' :)

Ik ben blij dat ik in het forum ben komen meekletsen.
Alleen had ik misschien beter gewacht tot na de examens 8)7 ach ja lang leve de boktban!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:01

Starbreeze schreef:
Dank jullie wel voor het commentaar en het compliment :)

Wat hebben jullie toch gelijk!! Inderdaad, het neusje moet er veel meer uit, hij moet gaan rijken met zijn neus, doet hij niet op de filmpjes. Daar werken we erg hard aan de laatste tijd en geeft vast al een ander beeld dan de filmpjes. Ik zal zsm iemand vragen dat op te nemen.

Jammer dat ik van vandaag geen filmpje heb :) jullie waren vast trots op mij geweest haha. Vandaag lekker in de stretch gereden en wat wordt het dan eigenlijk simpel, dan komt het gewoon vanzelf... Loopt ie gewoon op eigen benen en is los aan de voorkant. Ik wil gewoon echt te veel altijd...

Vorig jaar heeft mijn paardje in de staak gezeten vanwege een niet passend zadel. Gelukkig hebben we dat op weten te lossen en heb ik sinds een paar weken nu een mooi maatzadel waar hij super onder loopt. Hij durft nu weer te zakken en zichzelf los te laten (bouncen noem ik dat :D maar eigenlijk is het dat 'bollen' van de rug, heerlijk is dat).

Wat interessant van die koker trouwens, dus hij heeft juist spanning als je die hoort! Nooit geweten. Vandaag heb ik hem niet gehoord trouwens.

Wat ik trouwens wel moeilijk vind in dat stretchen is ervoor te waken dat hij niet op zijn manier gaat lopen (dus groot en stuwend), dat voelt voor mij heerlijk maar eigenlijk is hij dan van het achterbeen af. Ik schakel dan terug met mijn stem en probeer er zo min mogelijk aan te zitten van voren.

Dat is het moment dat je je zit inzet en hem opstuwt omhoog.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:08

Wanneer hij terug komt? Of dat moment dat hij op eigen benen loopt en los laat?

Ik rij nu steeds een paar pasjes vooruit op een volte, dan heb ik meer controle over het tempo en kan ik mijn binnenhand naar voren steken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:13

Wanneer hij bol wordt ga je in het ritme van de draf met twee kuiten gelijk drijven en je stuwt hem vanuit je knieën met je zit omhoog in je weerstand biedende hand.
Je hand komt dus niet van zijn plaats, die ontvangt en leidt.
Dit is subtiel, vraagt grote concentratie en veel nageeflijkheid van de ruiter.
Voorzichtig experimenteren.

Kijk naar de video's van Reiner Klimke wanneer hij zelf rijdt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:32

Oke, dat ga ik doen :) dankjewel!

@horseware, over de overgangen terug, vanmiddag had ik hem veel langer en lager ingesteld en de overgangen gaan dan wel heel makkelijk :')

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:34

Ohja Simpelman, nog een vraagje, is het dan de bedoeling dat het tempo gelijk blijft en alleen de houding verandert of dat hij dan toch wat gaat verruimen? Dat laatste is het meest aannemelijk dat hij gaat doen wanneer ik been geef namelijk.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 19:08

De tact verandert niet, alleen de lengte van de passen.
Tact is altijd gelijk, het is een horloge.
De lichaamshouding past zich aan aan de lengte van de passen.

Meer "been" is meer Schwung, afdruk, buiging in de gewrichten, vering.
Het met beide benen in het ritme van de draf drijven beinvloed de aanspanning van de buikspieren en het vooruit zetten van de achterbenen, je zit en hand leidt de energie naar voren of naar voren omhoog.

Het "werkt" alleen maar als je op bouwt vanuit het voorwaarts neerwaarts.

Wees er terughoudend mee, het is heel zwaar voor een paard en je frustreert zijn goede wil snel door te overvragen.
Neem altijd minder dan je zou willen.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 02-06-15 19:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 19:15

Bedankt voor de tip starbreeze, ga er eens mee aan de slag..

Heeft iemand anders nog opmerkingen of aanwijzingen mbt mijn foto's? :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 19:29

Duidelijk Simpelman, bedankt!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:52

Ook een beetje ot maar het kwam in me op omdat we het over wandelen enz hadden naast het standaard rijden :
Ik heb ooit ergens gelezen dat als je bv een fijne training had. En je gaat daarna iets doen wat het paard als negatief of eng ervaart, dat dat blijft hangen en het paard hetgeen hij met rijden geleerd had weer vergeet (herinnering is vervangen). Is dat zo?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:28

Tom is op zijn 14e begonnen om zijn brood te verdienen met het zadelmak maken en africhten van paarden samen met zijn vader.
Tom heeft zijn hele leven niets anders gedaan, hij is er beroemd mee geworden, bij Tom geen geweld, kalm, alles gaat als vanzelf.

Op zijn 84e, Tom is oud en moe geworden en geeft alleen nog maar af en toe workshops, krijgt hij bezoek van een journalist van een paardenblad.
Ze kletsen wat over van alles over paarden, aan het eind van het interview stelt de journalist een Tom belangrijke vraag:
Tom als je alle ruiters van de wereld een een kort advies zou moeten geven bij de africhting van hun paard, het allerbelangrijkste waar ze zich aan zouden moeten houden, wat zou jouw advies dan zijn?
Tom kon het heel kort samenvatten:
Always quit at the right moment.
Het advies dat het minst opgevolgd wordt.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:40

Hahaha simpelman, goed verhaaltje!
Maar ik bedoelde met mijn vraag eigenlijk : stel ik ga rijden. Doel is bereikt en we stoppen, beiden met een fijn gevoel. En ik denk: axh lekker weer ga es een stukje over de harde weg aan de hand stappen. Dat vindt ze spannend want daar is ze nog niet vaak alleen geweest. Zou die ervaring dan de ervaring van het rijden verdringen?
Heb dat ooit gelezen in Bit, bij het interview met zo'n "horsewhisperer/vrije geest"...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:43

Is het niet zo dat je binnen enkele seconden moet belonen bij paarden, dat ze dat onthouden? Doe je het te laat dan weten ze niet meer waar het over ging. Is een keer een test geweest met voerbakken en beloning, ik zal eens zoeken of ik dat nog kan vinden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:47

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:49

Meelezer hier. Dit boek is wel interessant, over leertheorie bij paarden. Hoe het brein werkt (idd meteen stoppen als het kwartje gevallen is, niet twee nieuwe dingen in zelfde sessie aanleren etc) http://www.ingeteblick.be/shop/boeken/denkwerk/
Ze gaat uit van wetenschappelijke onderzoeken.
Het is van een clickeraar maar de leertheorie blijft hetzelfde lijkt me.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:55

Dat lijkt me een heel interessant boek! Bedankt voor de tip.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:01

Starbreeze schreef:

@horseware, over de overgangen terug, vanmiddag had ik hem veel langer en lager ingesteld en de overgangen gaan dan wel heel makkelijk :')

+:)+ Duidelijk een teken dat hij het nog niet aankan in het hogere frame. Top dat je hem vandaag weer wat lager ingesteld hebt!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:04

damian23 schreef:
Horseware, waar heb jij die chambon gekocht?

ik heb ook de neiging om te lang door te gaan op de momenten dat hij goed loopt. Maar juist dan is het een goed moment om te stoppen. Goed is goed.

Ik heb hem bij Agradi gekocht. Die van Kavalkade heb ik genomen vanwege de verstelbaarheid.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:15

Horseware schreef:
Starbreeze schreef:

+:)+ Duidelijk een teken dat hij het nog niet aankan in het hogere frame. Top dat je hem vandaag weer wat lager ingesteld hebt!

Daarom willen de galop stap overgangen ook niet goed lukken. Die schrappen we maar even van het kijstje voorlopig.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:20

Simpelman schreef:
Dit werkt het best. (Kun je zelf in elkaar prutsen met wat touwtjes en een muskatonhaak.)
Aan de onderring van een stalhalster gegespt.
Geen enkele andere onaangename inwerking dan omhoogkomen kost kracht en levert niets op.
Wat je aan het zoeken bent is losgelatenheid en dat is vertrouwen, rust, kalmte, ontspanning.
[ Afbeelding ]

Ik heb mijn paard op allerlei manieren gelongeerd (pessoa, dubbele lijnen, slof, bijzet, zonder iets) maar op deze manier liep ze bij mij het minst fijn.
Dus is per paard verschillend denk ik.
Ik heb de longeersingel om en dan de slof door de laagste ringen, door het bit en dan tussen de benen onderaan de longeersingel vast. Slof zit behoorlijk los, als er een paard buiten langskomt kan ze haar hoofd bijna helemaal omhoog doen. Toch heeft hij voldoende inwerking, zodat zij zakt in de hals en neus iets voor de loodlijn heeft.
Mijn paard vindt lopen aan de longe fantastisch. Doet ze heel graag.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 23:44

Ditmaal niet met bijrijdpony maar met onze haf Olina. Met haar zijn we momenteel heel erg bezig met de basis. Ze is sinds een maandje of twee nu weer bij ons. Ze is nog erg scheef en het ontbreekt haar erg aan kracht. Laag valt ze fijn te rijden, maar als je hoger in probeert te stellen gaat ze meestal erg hangen. We rijden haar dus veel laag, veel in stap en draf, met af en toe een paar pasjes galop tussendoor. Veel stelling (binnen en buiten), buiging, overgangen en wat wijken. Ze mag nog iets alerter op de hulpen worden, maar dit is al veel beter dan het was.

Ben benieuwd hoe jullie over onderstaand beeld denken. Ik lees nog dagelijks geïnteresseerd mee in het topic en leer veel van jullie meningen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was vlak voor ze bij ons kwam, een aantal maanden terug. Ik weet niet hoe duidelijk het te zien is, maar ik had daar minimaal 10 kilo in mijn handen hangen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 07:53

Supervixen schreef:
Simpelman schreef:
Dit werkt het best. (Kun je zelf in elkaar prutsen met wat touwtjes en een muskatonhaak.)
Aan de onderring van een stalhalster gegespt.
Geen enkele andere onaangename inwerking dan omhoogkomen kost kracht en levert niets op.
Wat je aan het zoeken bent is losgelatenheid en dat is vertrouwen, rust, kalmte, ontspanning.
[ Afbeelding ]

Ik heb mijn paard op allerlei manieren gelongeerd (pessoa, dubbele lijnen, slof, bijzet, zonder iets) maar op deze manier liep ze bij mij het minst fijn.
Dus is per paard verschillend denk ik.
Ik heb de longeersingel om en dan de slof door de laagste ringen, door het bit en dan tussen de benen onderaan de longeersingel vast. Slof zit behoorlijk los, als er een paard buiten langskomt kan ze haar hoofd bijna helemaal omhoog doen. Toch heeft hij voldoende inwerking, zodat zij zakt in de hals en neus iets voor de loodlijn heeft.
Mijn paard vindt lopen aan de longe fantastisch. Doet ze heel graag.

Zou het kunnen zijn dat het begrip fijn lopen per ruiter verschilt?

Ik voor mijzelf heb als doel bij het longeren een paard zover te brengen dat het ontspannen op een natuurlijke manier op zijn eigen benen op een cirkel in evenwicht loopt.
Het feit dat het op een cirkel loopt is voldoende om hem te versterken.

Alle gebruikelijke bijzetteugels die ik heb onderzocht dwingen het paard min of meer in een geforceerde houding.
Op den duur zullen ze hier allemaal een ontwijk oplossing voor vinden.

Met een longeerhulp aan het halster, mits goed afgesteld, gebeurt dit niet.
Ik heb er heel wat weer ontspannen op de rails gekregen zo en met heel weinig moeite.
Het bit gebruiken is voor mij werken onder het zadel met een voelende nageeflijke ruiterhand

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:10

Ontwijk oplossing? Nee dat zie ik echt niet bij die van mij.
Sterker nog, ze wordt nu zelfs gebruikt als voltigepaard, omdat ze zoveel plezier heeft aan het lopen aan de longeerlijn. Ze zit dan aan een zeer los bijzetje (omdat ik niet wil dat ze strak wordt bijgezet) en zelfs toen ze voor de eerste keer galoppeerde terwijl er twee meiden op haar rug oefeningen deden, bleef ze ontspannen. Ze keek niet op of om, terwijl mijn paard een behoorlijke zenuwpees is.