Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:22

piepenfiets schreef:
Kafue schreef:
Maar zeg eens denk je nu werkelijk dat de klassiekers onder ons zo braaf en vriendelijk zijn met het rijden. Dan heeft U nog nooit op een grote stal mogen kijken of een kleine.

Welke grote en kleine klassieke stallen kent u dan?Ze zijn n.l met een kaarsje te zoeken.Ik heb hier juist voor gekozen vanwege o.a. de zelfbeheersing en eerlijkheid van het rijden,u bent de eerste die suggereert dat dat niet zo is.Voorbeelden?

Ik kijk wel uit om voorbeelden te noemen voor je het weet ben je hier in mijn land veroordeeld voor het hebben van een eigen mening.
Maar denk aan overmatig gebruik van zweep is voor een jaar of twee geleden tot een veroordeling gekomen. Er zijn hele vriendelijke maar ook vervelende.
Het is niet allemaal goud wat er blinkt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:29

FaberSmid schreef:
Wat is volgens u normaal dressuur? Hoe oud is uw paard en welk niveau? Welk niveau rijdt u? Uw weten moet van enorm niveau zijn gezien uw schrijven?

Aanpassing speciaal voor nombrado:
Citaat:
Nee hoor heel af en toe lees ik eens mee. En op slot nee. Leren van een ander is oke hoort ook ze. Al gaat het hier soms wel erg theoretisch.
Op de SJ manier rijd ik niet ik rijd gewoon normaal dressuur. Ben niet hardhandig maar gewoon gemakkelijk van achter naar voren. Zit, been hand meer niet. Maar zeg eens denk je nu werkelijk dat de klassiekers onder ons zo braaf en vriendelijk zijn met het rijden. Dan heeft U nog nooit op een grote stal mogen kijken of een kleine.

Normaal dressuur begint voor mij bij les een van het paardrijden, dat is je eerste les aan de longeerlijn. En daar leer je met been en zit, als die bevestigd is komen en teugels bij.
Niveau doet niet te zake, en de leeftijd van het paard ook niet. Ieder paard behoort door een ruiter gemakkelijk van achter naar voren met zit, been naar de hand toe gereden te worden maar altijd voorwaarts voor je uit. Dat is ook les vanaf les een bij het paard zo ( al rijd je in het begin natuurlijk niet te zwaar met de zit). Mijn weten is gewoon normaal gezond verstand zullen we maar zeggen gemakkelijk niet te moeilijk.
Geen als dit dan dat maar gewoon doen, leren door te doen.

Wees gerust ik zal me verder niet meer bemoeien met jullie topic, sorry voor de interruptie. Ik moet hier nadenken moet ik eigenlijk niet doen.

O ja en ik ben geen schaduwaccount wees gerust. Gewoon een gewoon iemand die paarden wel leuk vind.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:48

Kafue schreef:
Maar zeg eens denk je nu werkelijk dat de klassiekers onder ons zo braaf en vriendelijk zijn met het rijden. Dan heeft U nog nooit op een grote stal mogen kijken of een kleine.

Welke grote en kleine klassieke stallen kent u dan?Ze zijn n.l met een kaarsje te zoeken.Ik heb hier juist voor gekozen vanwege o.a. de zelfbeheersing en eerlijkheid van het rijden,u bent de eerste die suggereert dat dat niet zo is.Voorbeelden?
[/quote]

Ik kijk wel uit om voorbeelden te noemen voor je het weet ben je hier in mijn land veroordeeld voor het hebben van een eigen mening.
Maar denk aan overmatig gebruik van zweep is voor een jaar of twee geleden tot een veroordeling gekomen. Er zijn hele vriendelijke maar ook vervelende.
Het is niet allemaal goud wat er blinkt.[/quote]

Veroordeling?Voor zweep en voor eigen mening?Vervelend dat u in zo'n ongezellig land woont.Sinds een jaar of 35 geloof ik niet meer in sprookjes en weet dat niet iedereen zn paard met wortel en aai trained,echter binnen de kr heerst veel respect voor het paard en zijn fysieke en mentale (on)mogelijkheden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:57

Kafue schreef:
O ja en ik ben geen schaduwaccount wees gerust. Gewoon een gewoon iemand die paarden wel leuk vind.

:+

murphy102

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 08:09

En Professor..., kunt u zich vinden in 1.30m voor een gemiddelde galopsprong in een arbeidsgalop?
Ik kan evt. verklaren hoe ik tot deze 1.30m kom.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 08:15

murphy102 schreef:
En Professor..., kunt u zich vinden in 1.30m voor een gemiddelde galopsprong in een arbeidsgalop?

Nee kan ik niet, de minimale afstand die men gebruiken kan voor de Arbeidsgalop in de dressuur is 2.50m circa.
Wanneer men verzamelde galop heeft komt men op ca. 2 m tot 2.30m.
De tussenafstanden van cavaletti of balk.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 08:33

Professor schreef:
murphy102 schreef:

Nee kan ik niet, de minimale afstand die men gebruiken kan voor de Arbeidsgalop in de dressuur is 2.50m circa.
Wanneer men verzamelde galop heeft komt men op ca. 2 m tot 2.30m.
De tussenafstanden van cavaletti of balk.

Die 1.30m heeft vooral betrekking op de galop zónder cavaletti. Dus ja, 2m tot 2.30m lijkt mij logisch dan.
Een paard schijnt een afstand af te leggen van ongeveer 300 galopsprongen over 225m in één minuut. Dat zou dan betekenen dat hij 1.30m per sprong maakt. Uiteraard zijn dit gemiddelden. Tot deze conclusie kwam Alois Podhajsky.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:18

300 sprongen over 225 meter lijkt me niet, want dan zit je onder de meter per sprong. :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:31

murphy102 schreef:
Die 1.30m heeft vooral betrekking op de galop zónder cavaletti. Dus ja, 2m tot 2.30m lijkt mij logisch dan.
Een paard schijnt een afstand af te leggen van ongeveer 300 galopsprongen over 225m in één minuut. Dat zou dan betekenen dat hij 1.30m per sprong maakt. Uiteraard zijn dit gemiddelden. Tot deze conclusie kwam Alois Podhajsky.

Wat u schrijft is onmogelijk, dan krijgt men konijnensprongen, wanneer men balken neer legt op b.v. 2.5m dan is de galopsprong ook 2,5m.
Denkt u daar eens over na. Wanneer het paard een 1,30m galopsprong zou maken treft hij de balken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:34

murphy102 schreef:

Nee Podhajsky gaf een voorbeeld hoe kort men kon galoperen en dat er een tijd was dat men daar over begon op te scheppen, u haalt dat verhaal van hem door elkaar, dat verhaal van hem heb ik live gehoord direct uit zijn mond.
Maar het gaat hier om een werkelijke verzamelde galop, die ook een galopsprong moet blijven.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:15

Ja, ik denk dat ik inderdaad e.e.a. door elkaar haal. Dank Professor.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:18

Citaat:
Normaal dressuur begint voor mij bij les een van het paardrijden, dat is je eerste les aan de longeerlijn. En daar leer je met been en zit, als die bevestigd is komen en teugels bij.
Niveau doet niet te zake, en de leeftijd van het paard ook niet. Ieder paard behoort door een ruiter gemakkelijk van achter naar voren met zit, been naar de hand toe gereden te worden maar altijd voorwaarts voor je uit. Dat is ook les vanaf les een bij het paard zo ( al rijd je in het begin natuurlijk niet te zwaar met de zit). Mijn weten is gewoon normaal gezond verstand zullen we maar zeggen gemakkelijk niet te moeilijk.
Geen als dit dan dat maar gewoon doen, leren door te doen.

Wees gerust ik zal me verder niet meer bemoeien met jullie topic, sorry voor de interruptie. Ik moet hier nadenken moet ik eigenlijk niet doen.

U kan net als modie cherie en nombrado een heel verhaal schrijven waar de inhoud verloren is? Maar bedankt wat u doet vertaan onder normale dressuur.
U uw bemerking dat u bij dit topic moet nadenken wat u niet moet doen, kan ik niet begrijpen wat u doet bedoelen?
Mijn opmerking aan nombrado over schaduwaccount, was omdat mijn reactie uw schrijven betrof en nombrado daar niet mee van doen had. De reactie van nombrado deed dan ook niets ter zaken.
Uw schrijven over het veroordelen van uw mening, doet mij denken aan Slander/Rufmord?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:09

Professor, toch wil ik nog heel even bij dit onderwerp blijven. Ben benieuwd hoe u hier over denkt.
Vanuit Ierland heb ik de volgende oefening meegenomen, die ik in mijn lessen gebruik, nl.:
Ik gebruik vaak 2 balken, ruim naast de hoefslag of op de Middellijn met een afstand van ongeveer 25 m er tussen.
Ik laat de ruiter vanuit galop tellen -hardop- hoeveel sprongen er tussen die balken zitten. Ik laat ze tellen vanaf het moment dat het binnenvoorbeen over de balk de grond raakt. Voor een arbeidsgalop van een gemiddeld paard laat ik ze eerst tellen en komen veelal uit op 8 á 9 sprongen. Vervolgens leren ze dit ritme te herkennen. Dan laat ik ze verruimen om tot 7 sprongen bijv. te komen en te verzamelen om tot zo'n 10 sprongen te komen.
Dit werkt heel goed bij mijn ruiters.
Het probleem dat ik heb bij de meeste paarden als ik ze in galop over cavaletti of balken (net wat er op die penionstal is)
laat galopperen, is dat ze de balk NÍET in het midden van de sprong kunnen houden en daardoor niet goed meer uitkomen bij de overigen.
Op de grote volte balken/cavaletti in een waaier leggen, gebruik ik vooral in draf, meer naar binnen kortere of meer verzamelde passen laten maken, meer naar buiten grotere passen om te laten verruimen, e.e.a. afhankelijk van de graad van africhting.
Dit lijkt me toch een goede optie, vooral voor het verkrijgen van ritmegevoel bij de ruiter en deze op déze manier de galop te laten verbeteren. Wat is uw meneing in deze?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:20

murphy102 schreef:
Professor, toch wil ik nog heel even bij dit onderwerp blijven. Ben benieuwd hoe u hier over denkt.
Vanuit Ierland heb ik de volgende oefening meegenomen, die ik in mijn lessen gebruik, nl.:
Ik gebruik vaak 2 balken, ruim naast de hoefslag of op de Middellijn met een afstand van ongeveer 25 m er tussen. Maar ik werk eerst met meerdere balken of cavaletti, bv 4 stuks meer om de lengte van de galop nog meer aan te geven die ik peu a peu weg haal.
Ik laat de ruiter vanuit galop tellen -hardop- hoeveel sprongen er tussen die balken zitten. Ik laat ze tellen vanaf het moment dat het binnenvoorbeen over de balk de grond raakt. Voor een arbeidsgalop van een gemiddeld paard laat ik ze eerst tellen en komen veelal uit op 8 á 9 sprongen. Vervolgens leren ze dit ritme te herkennen. Dan laat ik ze verruimen om tot 7 sprongen bijv. te komen en te verzamelen om tot zo'n 10 sprongen te komen.
Dit werkt heel goed bij mijn ruiters.
Het probleem dat ik heb bij de meeste paarden als ik ze in galop over cavaletti of balken (net wat er op die penionstal is)
laat galopperen, is dat ze de balk NÍET in het midden van de sprong kunnen houden en daardoor niet goed meer uitkomen bij de overigen.
Op de grote volte balken/cavaletti in een waaier leggen, gebruik ik vooral in draf, meer naar binnen kortere of meer verzamelde passen laten maken, meer naar buiten grotere passen om te laten verruimen, e.e.a. afhankelijk van de graad van africhting.
Dit lijkt me toch een goede optie, vooral voor het verkrijgen van ritmegevoel bij de ruiter en deze op déze manier de galop te laten verbeteren. Wat is uw meneing in deze?

Dat systeem ken ik ook, de afstand is dan 24,5 meter.
Op de grote volte geeft altijd mijn voorkeur, maar niet zoals u dat doet, gewoon de midden meten dit moet passen voor de gang die men rijden wil, en de ruiters kunnen iets variëren iets enger iets groter, maar nooit verschillende tempi over 1 maat.
Nog beter is de cavaletti in een S vorm te leggen met een ruimte ertussen zonder cavaletti (omstellen van het paard).
De galop die u verzameld word heel kort nl 2.2.m ca.

Natuurlijk kan men alles ermee doen, men kan ook de Passage daaruit ontwikkelen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:35

Duidelijk Professor.
Die 2e balk helpt de ruiter te visualiseren.
Ik zal uitbreiden naar bovenstaande.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:10

Professor schreef:
Natuurlijk kan men alles ermee doen, men kan ook de Passage daaruit ontwikkelen.

Hoe bedoelt u dat?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 23:30

Sjolvir schreef:
Professor schreef:

Hoe bedoelt u dat?

Zoals ik het schrijf.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 07:25

Professor,kunt u uitleggen op welke manier u deze opstelling van cavaletti gebruikt voor het ontwikkelen van de passage?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:06

piepenfiets schreef:
Professor,kunt u uitleggen op welke manier u deze opstelling van cavaletti gebruikt voor het ontwikkelen van de passage?

Paarden die moeilijkheden hebben met een gecadanceerde beweging in de Passage, dus wat de meesten noemen niet takt rein, die kan men met behulp van cavaletti verbeteren, de lengte van de beweging gelijk te houden.
Cavaletti half hoog en in een verzamelde draf beginnen over de cavaletti te rijden, het is heel moeilijk dit letterlijk te beschrijven zal er over nadenken hoe en wat maar daar heb ik even de tijd voor nodig aangezien men wel de nodige kennis moet bezitten om het in de praktijk om te zetten. En men moet wel ervaring hebben om paarden geleerd te hebben om in de Passage te gaan.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:59

Wie kent of heeft gehoord van/over Mevr Barrau-Jacometti?

Valt zij qua gedachten en eventueel het rijden onder de "echte" klassiekers?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:05

Kafue schreef:
Nee hoor heel af en toe lees ik eens mee. En op slot nee. Leren van een ander is oke hoort ook ze. Al gaat het hier soms wel erg theoretisch.
Op de SJ manier rijd ik niet ik rijd gewoon normaal dressuur. Ben niet hardhandig maar gewoon gemakkelijk van achter naar voren. Zit, been hand meer niet. Maar zeg eens denk je nu werkelijk dat de klassiekers onder ons zo braaf en vriendelijk zijn met het rijden. Dan heeft U nog nooit op een grote stal mogen kijken of een kleine.

Ik denk dat Kafue in de veronderstelling is dat hier met Klassiek, het klassiek bedoeld wordt wat SJ durft te gebruiken voor de hedendaagse dressuurmethodes, en het duitse klassieke rijden. En inderdaad, daarvan zijn heel veel stallen te vinden.

Dat is echter niet wat er in dit topic bedoeld wordt.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:29

Wat mij deugd doet is het feit dat de Duitse Helen Langehanenberg met Damon Hill, een 11-jarige Westfaalse hengst, de Spécial tijdens Indoor Brabant won! Deze hengst is door Ingrid Klimke op de klassieke manier afgericht. Uiteraard heeft deze hengst dus ook gesprongen, zowel in parcours als in het terrein.
Wat dit wil zeggen, is dat hier de Klassieke Dressuur heeft gewonnen van het Moderne Rijden en dát is een goede zaak.
Zouden de dames en heren juryleden dan toch verder durven kijken dan het spektakel....?!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:26

Zeg je daar nu mee dat een klassiek geschoold paard niet met spektakel door de wedstrijdring kan gaan Murphy?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 00:01

Professor schreef:
Hoe bouwt men de les op, van losmakende oefeningen tot en met het trainen en dan weer naar onstpanning?

pien_2010, deze is een beetje "ondergestofd" door andere zaken, he! Jij wilde graag een vervolg.

Na de losmakende oefeningen, als het paard goed opgewarmd is, stellen we het paard na een aantal rondjes lange teugel in de hand.
In deze fase van arbeid werken we aan het horizontale en verticale evenwicht teneinde verder te komen in ons streven naar een Rijkunstig Evenwicht. Álle oefeningen dienen afgesteld te worden naar de graad van africhting van het paard!!
We gaan nu aan de hand werken van de zijgangen en de tempiwisselingen en het achterwaarts om zodoende naar meer verzameling te werken.
* Allereerst nemen wij de zijgangen afzonderlijk op de 2e en 3e hoefslag of op de diagonaal (appuyeren).
* Tempiwisselingen, achterwaarts en weer voorwaarts.
* Vervolgens "plakken" wij de verschillende buigingsoefeningen aan elkaar dmv de gymnastische lijnen, te beginnen bij schouderbinnenwaarts vanuit de hoek aan het begin van de lange zijde (paard is gebogen volgens het beloop van de wending, daarom in hoek inzetten), halverwege de lange zijde rechtrichten en over laten gaan in renvers, aan het einde van de lange zijde rechtrichten en op de korte zijde over laten gaan in schouderbuitenwaarts en deze vervolgens weer via het rechtrichten over laten gaan in travers.

Nogmaals álles afhankelijk van de trainingsfase waarin het paard zich bevindt. Niet te lang en te vaak oefenen, tevreden zijn met (soms kleine) stapjes.

LET OP:
1. Het rechtrichten, wat véél impuls "kost" dient steeds afgewisseld te worden door de verschillende tempiwisselingen in de verschillende gangen!. Dus rechtrichten - voorwaarts rijden- rechtrichten - voorwaarts rijden!

2. Gedurende bovenstaande arbeid dient REGELMATIG het paard even voorwaarts-neewaarts gereden te worden, dit om eventueel opgebouwde spanning af te laten vloeien en tevens dient dit als beloning!! Dus regelmatig verandering van hoofd-halshouding!

3. Ten állen tijden dient de nageeflijkheid van het paard, de aanleuning en de takt als een rode draad aanwezig te zijn!!
Spanning agv bijv. een (nieuwe) oefening/zijgang kan gemakkelijk voor blokkades in het paardenlichaam zorgen.
Daardoor zal de nageeflijkheid verstoord worden, als gevolg dáárvan zal er een storing in de aanleuning gaan plaats vinden en dit levert dus een taktfout op. Dan eerst terug naar de ontspanning en deze herstellen, dan pas terug naar de oefening van dat moment.

Hierna volgt de herstelfase voor het paardenlichaam, oftewel de cooling down.
De ruiter laat in een rustige arbeidsdraf de teugel uit de hand kauwen. We rijden het paard nog even een aantal rondjes rustig voorwaarts-neerwaarts, waarna we overgaan in stap lange teugel.
Zeker 10 tot 15 minuten uitstappen, iets wat voor vééél ruiters erg moeilijk blijkt te zijn (of saai??).
Deze laatste fase en het uitstappen zijn zeer belangrijk voor het afvoeren van de opgebouwde afvalstoffen gedurende de arbeid. Bovendien is het goed om de benen zachtjes af te spuiten naderhand voor het behoud van mooie droge benen.

En zo zetten wij een tevreden paard weg.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 00:04

Zooist schreef:
Zeg je daar nu mee dat een klassiek geschoold paard niet met spektakel door de wedstrijdring kan gaan Murphy?

Nou, dat is maar net wat je onder spektakel verstaat!
Ik krijg kippenvel van lichtheid, ongedwongenheid, paard en ruiter in harmonie. Opperste samenwering tussen paard en ruiter. Dát is voor mij spektakel.
Dat betekent echter dat dat niet altijd samengaat met het spektakel van tegenwoordig, Zooist. Maar dat is míjn mening!