murphy102 schreef:Professor, toch wil ik nog heel even bij dit onderwerp blijven. Ben benieuwd hoe u hier over denkt.
Vanuit Ierland heb ik de volgende oefening meegenomen, die ik in mijn lessen gebruik, nl.:
Ik gebruik vaak 2 balken, ruim naast de hoefslag of op de Middellijn met een afstand van ongeveer 25 m er tussen. Maar ik werk eerst met meerdere balken of cavaletti, bv 4 stuks meer om de lengte van de galop nog meer aan te geven die ik peu a peu weg haal.
Ik laat de ruiter vanuit galop tellen -hardop- hoeveel sprongen er tussen die balken zitten. Ik laat ze tellen vanaf het moment dat het binnenvoorbeen over de balk de grond raakt. Voor een arbeidsgalop van een gemiddeld paard laat ik ze eerst tellen en komen veelal uit op 8 á 9 sprongen. Vervolgens leren ze dit ritme te herkennen. Dan laat ik ze verruimen om tot 7 sprongen bijv. te komen en te verzamelen om tot zo'n 10 sprongen te komen.
Dit werkt heel goed bij mijn ruiters.
Het probleem dat ik heb bij de meeste paarden als ik ze in galop over cavaletti of balken (net wat er op die penionstal is)
laat galopperen, is dat ze de balk NÍET in het midden van de sprong kunnen houden en daardoor niet goed meer uitkomen bij de overigen.
Op de grote volte balken/cavaletti in een waaier leggen, gebruik ik vooral in draf, meer naar binnen kortere of meer verzamelde passen laten maken, meer naar buiten grotere passen om te laten verruimen, e.e.a. afhankelijk van de graad van africhting.
Dit lijkt me toch een goede optie, vooral voor het verkrijgen van ritmegevoel bij de ruiter en deze op déze manier de galop te laten verbeteren. Wat is uw meneing in deze?
Dat systeem ken ik ook, de afstand is dan 24,5 meter.
Op de grote volte geeft altijd mijn voorkeur, maar niet zoals u dat doet, gewoon de midden meten dit moet passen voor de gang die men rijden wil, en de ruiters kunnen iets variëren iets enger iets groter, maar nooit verschillende tempi over 1 maat.
Nog beter is de cavaletti in een S vorm te leggen met een ruimte ertussen zonder cavaletti (omstellen van het paard).
De galop die u verzameld word heel kort nl 2.2.m ca.
Natuurlijk kan men alles ermee doen, men kan ook de Passage daaruit ontwikkelen.