suleilitha schreef:Dat kun je dus wel shaken, Monsje. Het zou een mooie dierentuin worden op die manier want het gros van de antibit-beweging rijdt stukken minder goed dan serieuze dressuurruiters die elke week lessen en elk weekend op concours gaan. Menig altijd bitloos gereden paard is al helemaal niet aan de hulpen en niet op de zit terug te rijden, omdat het overgrote deel zowiezo alleen maar de paden op en de lanen in gaat, en van instructie niks wil weten omdat ze het zelf allemaal veel beter weten. (enkele uitzonderingen daargelaten maar dat zijn mensen die op de traditionele manier een zee van rijervaring hebben)
Ik zou in deze omstandigheden mijn paard ook thuislaten. Ik heb er geen zin in dat hem wat overkomt doordat een bitloos gereden paard niet meer te stoppen is en bovenop hem knalt.
Hij moet namelijk nog langer mee dan vandaag en morgen...
Ik zou zeggen kom eens bij een Westernwedstrijd kijken, kun je zien dat het elkaar niet hoeft te bijten. Ik kan mijn paard zowel met als zonder bit rijden. Hij heeft echter een hekel aan het bit en loopt zonder 10x mooier en ontspanner. En ik ben geen lid van een enge beweging, ik rij mijn andere paarden meestal wel met bit.