Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:02

kattie schreef:
Als anky het wil worden de regels zo aangepast wedden? en als anky het zouden een hoop andere het ook gaan doen. nadya zegt toch ook dat ze 30 jaar met bit heeft gereden en die is ook gestopt dus alles kan nog..

Ik denk niet dat Anky zo veel macht heeft Nagelbijten / Gniffelen Ik mag in ieder geval hopen van niet Knipoog

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:03

Monsje schreef:
kattie schreef:
Zet alle hete bloederige paarden denk aan kwpn-nrps maar samen op een gigantisch losrijterrein.
allemaal bitloos, met halsring of bitlooshoofdstel..
Nou sorry maar dan ben ik niet meer tevinden op dat terrein hoor, dan kun je rennen voor je leven!

Hete bloederige paarden???
Zoals gevaarlijke Arabieren??
Clown

Met of zonder bit stuurt of remt echt niet anders. Ho is stilstaan en sturen doe je toch met je zit?

En dit slaat op? weet je dat zelf eigenlijk. Ik zeg al vraag dan aan anky ofzo waarom ze met bit rijd als het als je goed rijd ook zonder kan. Ik ken nog steeds niemand die zo rijd of zit als haar![/quote]

Dit was een reactie op het stukje over dat het gevaarlijk wordt op het inrij terrein als mensen bitloos gaan rijden.
Ik heb het hier totaal niet over de rijkunsten van Anky. Die kan en wil ik helemaal niet beoordelen.[/quote]

Het word ook gevaarlijk op het terrein als iedereen bitloos gaat in eens, weet ik zeker.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:04

erleyne schreef:
kattie schreef:
Als anky het wil worden de regels zo aangepast wedden? en als anky het zouden een hoop andere het ook gaan doen. nadya zegt toch ook dat ze 30 jaar met bit heeft gereden en die is ook gestopt dus alles kan nog..

Ik denk niet dat Anky zo veel macht heeft Nagelbijten / Gniffelen Ik mag in ieder geval hopen van niet Knipoog

Ik denk dat ze dat wel heeft eerlijk gezegd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:05

Willen jullie aub de quotes fixen...dit lees zo onhandig Lachen

Denk jij nu echt kattie dat je bitloos niet meer kunt remmen en sturen?

Anoniem

Waarom organiseert de NVBP zelf geen dressuurwedstrijden??? Lijkt me verstandiger, geloof ik.

Anoniem

Kawa, niet iedereen kan bitloos remmen en sturen.... Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:06

Maar diegene kunnen dat met bit waarschijnlijk ook niet dan, of in ieder geval niet goed genoeg.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:06

Nee, maar dan moet je dus niet aan wedstrijden meedoen, dan moet je dat eerst leren natuurlijk. (het bitloos controle houden)

Als niemand bitloos kon remmen en sturen zou het nog gevaarlijk worden, in het bos Clown
Laatst bijgewerkt door Yinari op 16-06-08 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:07

Dan hoor je niet op een paard thuis... of nog in de manege lessen te rijden...want met bit is het rijden dan ook prut
En net alsof bitloos zo zacht is..

Nogmaals ik ben geen voorstander van op wedstrijd bitloos...maar ook geen voorstander van het idee dat een bit een rem is.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 14:07

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:08

sorry mn quote mislukken half.

Ik denk indd ook dat er een paar goede tussen dat bitloos rijden zitten, maar nog meer prutsers en of dat die kunnen remmen op de zit.. ik wil het in ieder geval niet ondervinden op concour.
Er zijn er namelijk een paar die denken dat als je een boek leest over parelli of bitloos rijden dat ze dan ook meteen weten hoe het moet. jammer dat de praktijk anders is dan een boek. En als die gaan starten tja dan wil je ook niet in de weg rijden lijkt me.

alhoewel dit ook wel geld voor de dressuurprutsers die denken dat je wel remt met het bit.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:08

runningkawa schreef:
Dan hoor je niet op een paard thuis... of nog in de manege lessen te rijden...want met bit is het rijden dan ook prut
En net alsof bitloos zo zacht is..

Nogmaals ik ben geen voorstander van op wedstrijd bitloos...maar ook geen voorstander van het idee dat een bit een rem is.

Ik denk dat ik het in deze discussie volledig met je eens ben. Ook niet ófóf, maar het kan naast elkaar bestaan. Prettig Ja

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:09

suleilitha schreef:
Kawa, niet iedereen kan bitloos remmen en sturen.... Knipoog

maar met bit is het geen garantie dat wel lukt en is het zelfs soms ook erg moeilijk voor sommige mensen Knipoog

Anoniem

dacht ik ineens filmpjes en foto's van jou te gaan zien heidi Lachen

Maar deze dame traint normaal gewoon met bit hoor Lachen
Dus dan kun je daaraan ook zien dat als je gewoon netjes met een bit rijdt de overstap naar bitloos erg klein is en dat haar paard dus niet vernëukt is door een bit Lachen

Monsje

suleilitha schreef:
Dat kun je dus wel shaken, Monsje. Het zou een mooie dierentuin worden op die manier want het gros van de antibit-beweging rijdt stukken minder goed dan serieuze dressuurruiters die elke week lessen en elk weekend op concours gaan. Menig altijd bitloos gereden paard is al helemaal niet aan de hulpen en niet op de zit terug te rijden, omdat het overgrote deel zowiezo alleen maar de paden op en de lanen in gaat, en van instructie niks wil weten omdat ze het zelf allemaal veel beter weten. (enkele uitzonderingen daargelaten maar dat zijn mensen die op de traditionele manier een zee van rijervaring hebben)
Ik zou in deze omstandigheden mijn paard ook thuislaten. Ik heb er geen zin in dat hem wat overkomt doordat een bitloos gereden paard niet meer te stoppen is en bovenop hem knalt.
Hij moet namelijk nog langer mee dan vandaag en morgen...

Ik zou zeggen kom eens bij een Westernwedstrijd kijken, kun je zien dat het elkaar niet hoeft te bijten. Ik kan mijn paard zowel met als zonder bit rijden. Hij heeft echter een hekel aan het bit en loopt zonder 10x mooier en ontspanner. En ik ben geen lid van een enge beweging, ik rij mijn andere paarden meestal wel met bit.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:11

suleilitha schreef:
Citaat:
Hete bloederige paarden???
Zoals gevaarlijke Arabieren??
Clown

Met of zonder bit stuurt of remt echt niet anders. Ho is stilstaan en sturen doe je toch met je zit?

Dat kun je dus wel shaken, Monsje. Het zou een mooie dierentuin worden op die manier want het gros van de antibit-beweging rijdt stukken minder goed dan serieuze dressuurruiters die elke week lessen en elk weekend op concours gaan. Menig altijd bitloos gereden paard is al helemaal niet aan de hulpen en niet op de zit terug te rijden, omdat het overgrote deel zowiezo alleen maar de paden op en de lanen in gaat, en van instructie niks wil weten omdat ze het zelf allemaal veel beter weten. (enkele uitzonderingen daargelaten maar dat zijn mensen die op de traditionele manier een zee van rijervaring hebben)
Ik zou in deze omstandigheden mijn paard ook thuislaten. Ik heb er geen zin in dat hem wat overkomt doordat een bitloos gereden paard niet meer te stoppen is en bovenop hem knalt.
Hij moet namelijk nog langer mee dan vandaag en morgen...

Nou nou, wat een vooroordelen.

Denk je nou dat mensen die altijd/veel buitenrijden onbestuurbare en niet aan de hulpen staande paarden hebben? Dan wordt het zeker lekker gevaarlijk. Ik kan je wel vertellen dat ik een stuk veiliger langs de weg kan met mijn beide bitloos gereden paardjes dan de mensen van de pensionstal iets verderop met hun stang en trens. Die stappen wel eens uit langs de weg, nou wat een gedribbel van die paarden en wat een trekkende en zagende mensen. En dat terwijl ze 'goede' les hebben en goed aan de hulpen staande paarden?!

En nogmaals, een bit is geen rem, net zo veel kans dat er een paard met bit niet meer te stoppen is en tegen die van jou aanknalt.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:12

't is jammer dat ik geen foto's heb van het rijden behalve buitenritten (waar je toch niet echt dressuurmatig traint). Mijn pony is volledig bitloos opgeleid en beheerst wel degelijk oefeningen en is nageeflijk.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:12

Mijn mening over dit onderwerp.
Ik zelf rij bitloos omdat mijn merrie geen bit in mag en ik het zelf ook niet fijn vindt rijden.
Nu heb ik gewoon gekozen om een dicipline te kiezen waar het wel bij mag Pling
Dus als ik echt wedstijden wil rijden kies ik voor: Springen, Endurance, TREC, Western zou ook kunnen.
En ik rij als ik echt perse dressuur wil rijden onderling, die maken zich er niet zo druk over of je nu met of zonder bit rijdt.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 14:13

runningkawa schreef:
dacht ik ineens filmpjes en foto's van jou te gaan zien heidi Lachen

Maar deze dame traint normaal gewoon met bit hoor Lachen
Dus dan kun je daaraan ook zien dat als je gewoon netjes met een bit rijdt de overstap naar bitloos erg klein is en dat haar paard dus niet vernëukt is door een bit Lachen

Ik heb ook niet beweerd dat je met een bit je paard "verneukt".
En nogmaal: die beelden van mij komen niet ...

En even over het aantal echt goede bitloze ruiters:
Het aantal bitloze ruiters is tot nu toe nog heel erg klein vergeleken met het aantal bit ruiters. Als je het eens in verhouding gaat bekijken, zijn er net zoveel prutsers in het bitloos als in het bit "wereldje" (om het even zo te noemen) en net zoveel toppers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:14

Dat kan ook best Yinari Ja
Mensen die denken dat dat bitloos niet kan...jammer...

Maar dat wil daarme eniet zeggen dat een bit slecht is, zoals wel vaak aangehaalt wordt
Of dat bitruiters alleen maar aan de voorkant trekken...dat laten de laatste foto's dan ook zien Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:14

Kattie, als ik op andere paarden rij, rij ik nog wel vaak met bit trouwens, hoor. Maar die van mijzelf niet. Knipoog
Ik krijg les van iemand die klassieke dressuur met NH combineert.

Anky wil ik best wel eens bitloos zien, ja hoor. Ben heel benieuwd. Ja
Misschien kan de NVBP haar eens zien te benaderen hiervoor?

En nou ga ik ECHT naar buiten toe. Haha! Doei!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 14:15

kattie schreef:
Zoals we nu 10x gezegd hebben worden deze paarden eerst met bit opgeleid en daarna zonder bit verder geoefend. dus niet echt bitloos from the start..

Daar gaat het niet om, het gaat erom dat het mogelijk is op die manier bitloos te rijden.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:17

je rijd een paard toch ook voor jezelf, dat is dan ook egoistisch, je hebt tenslotte een paard voor jezelf, vor jou hobby, om jou blij te maken, niet voor het paard. het paard gebruik je om blij te worden, dan geen paard houden en terug in de natuur zetten, want dat is niet egostisch.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:17

runningkawa schreef:
Dat kan ook best Yinari Ja
Mensen die denken dat dat bitloos niet kan...jammer...

Maar dat wil daarme eniet zeggen dat een bit slecht is, zoals wel vaak aangehaalt wordt
Of dat bitruiters alleen maar aan de voorkant trekken...dat laten de laatste foto's dan ook zien Lachen

Nee hoor, dat bedoel ik ook niet Lachen. Ik rij twee andere paarden wel met bit, en voor de wagen denk ik voorlopig nog niet eens aan bitloos.