Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveLita

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:50

Ik rijd mijn pony gewoon met zweep.
maar vaak heb ik 'm niet eens nodig...
mijn pony bokt of stijgert gelukkig nooit.
af en toe moet ik hem wel een tikje geven
om haar wakker en voorwaarts te houden...
maar tussen haar oren slaan,
never nooit niet!
echt té erg!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:09

stel je voor.. gaat je paard ook echt dood aan.. Ze slaan elkaar in de natuur ook nooit natuurlijk.. nee het zijn net mensen.. zucht

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:32

ja en hoe komt een ander paard tussen de oren bij het betreffende paard?
Niet dus.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:20

diesel83 schreef:
wat een discussie weer zeg. De meeste zeggen dus niet meppen, slaan, enz. Maare je hebt wel te maken met een dier van een paar honderd kilo. Moet je dat dan over je heen laten lopen'?En hoe geven jullie je paard dan op zn kop wanneer hij niet luisterd of dwars over je heen loopt?!Laat em dan maar zn zin krijgen of zeggen jullie dan uh uh dat mag niet. Nou dat werkt lekker. Ik ben ook niet van de zweep maar als mijn paard (die behoorlijk dominant is) totaal niet luisterd of over mij heen loopt dan corrigeer ik hem daar toch echt in. Wat een (steigerend) paard betreft tussen de oren slaan. de een is ervoor de ander is er tegen. Ik heb mijn paard ook wel eens een ''draai om zn oren gegeven''. Maar goed iedereen denkt er weer anders over.

Helemaal mee eens!

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:26

IK ben niet voor het slaan ! maar ik ben meer voor het bij het oor pakken en even laten zien wie de baas is, ik heb het vaak genoeg zien gebeuren, paard waar ga je met de ruiter heen onhandelbaar, door ze bij het oor te pakken zet je ze terecht op de plaats.

xloveingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:14

ik ben niet voor het oren slaan, maar ik rij wel met zweep om te corrigeren en als ie trapt moet je ook op zn kop geven

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:20

charlotte: nee ze slaan elkaar niet met een zweep tussen de oren haha.. Nee, ze bijten elkaar in het oor, bil en hals. Ze schoppen elkaar keihard tegen elkaars benen, buik en weet ik veel waar allemaal. En dan slaan wij ze eens een x tussen de oren als ie flink steigert.. ''oh stel je voor''..

Ik ben t helemaal met diesel83 eens!

Behandel een paard niet zoals jij behandeld wil worden, behandel een paard zoals een PAARD behandeld wil worden!
Edit: en DAT word mijn onderschrift!

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:14

Haha ; als jij een paard wilt behandelen zoals hij wil; moet je niet rijden; moet je hem ergens in de rimboe zetten;moet je hem niet rechtgericht in het spoor rijden; moet je hem niet op z'n 8terbeen zetten; en moet je hem al zeker niet gaan slaan tussen z'n oren.

RolandHitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 05:53

Nooit! Je hoort een paard niet te slaan... en al helemaal niet tussen de oren! ( gr. een man Haha! )

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 07:50

Shamrock4NL schreef:
Nooit! Je hoort een paard niet te slaan... en al helemaal niet tussen de oren! ( gr. een man Haha! )

Dan mag jij mij vertellen hoe ik dingen dan wel moet oplossen als ik niet mag slaan. Als en paard omdat hij neit zijn zin krijgt mijn hersens probeert in te tikken met zijn voorbenen moet ik dan "foei paard" zeggen?

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:11

je moet consequent zijn!

waarom niet slaan dat gedrag is toch onacceptabel ? ik kan moeilijk mijn tanden in zen oor zetten of in zen hals? WANT DAN BEHANDEL IK EEN PAARD ALS PAARD !

Ik vind het heel belangrijk dat het paard respect voor je heeft en als hij je hersen in probeer te tikken moet je dat zeker flink afstraffen met een tik of hem bij zen oren pakken en hem laten zien wie er hier de baas is!, je moet dat niet pikken dat is gewoon finaal gemeen gedrag,.

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:15

LoveLita schreef:
Ik rijd mijn pony gewoon met zweep.
maar vaak heb ik 'm niet eens nodig...
mijn pony bokt of stijgert gelukkig nooit.
af en toe moet ik hem wel een tikje geven
om haar wakker en voorwaarts te houden...
maar tussen haar oren slaan,
never nooit niet!
echt té erg!

maar tussen haar oren slaan
NEVER NOOIT NIET ?
echt te erg voor wie ik denk de ruiter want het paard, word voor slecht gedrag niet gestraft! bij paardrijden gaat het om consequent rijden,. dus dat slechte gedrag zal hij vaker tonen, en vaker gaan proberen, en op den duur gaat het van kwaad tot erger.
als je het GELIJK 'DE KOP IN DRUKT' zal hij het echt niet zo gauw weer doen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:26

Citaat:
Nooit! Je hoort een paard niet te slaan... en al helemaal niet tussen de oren! ( gr. een man )

Wat boeit het nou dat je een man bent Haha!. Krijg jij met lief vragen alles gedaan dan? Ok meneer het dominante paard zou je alsjeblieft 4 voeten aan de grond houden want dat vind ik een stuk prettiger..! Als MIJN veiligheid in gevaar komt, dan krijgt hij zeer zeker wel een draai om zijn oren mocht ik daar de mogelijkheid voor hebben..Wat natuurlijk lang niet altijd het geval is, soms komt een paard zo abrubt omhoog dat je al blij bent dat je niet samen tegen de vlakte gaat.

Die van mij steigert zeer lomp, binnen 2 sec is hij omhoog en staat hij op het randje wel of niet omklappen..Dat boeit hem vrij weinig. De eerste keer was het zo onverwachts dat ik achterover eraf geklapt ben en een gekneusde rug, ribben borstbeen en nek aan overgehouden heb, en een verschoven wervel. Waarvoor ik nu nog steeds 2maal per week de fysio bezoek.

Onlangs flikte hij het weer, en deze keer was ik sneller in mijn reactie en ben ik eraf gesprongen omdat we anders 100% zeker om gegaan waren. Mijn instructrische stond erbij en keek ernaar, zo snel ging het..

( om even terug te komen op mijn eerdere verhaal)

Nu heb ik hem door de fysio laten nakijken omdat het voo rmij niet rijmde hoe hij zich gedroeg. Paard nagekeken, zadel past prima, er zijn geen dingen gevonden waarop hij zo extreem zou moeten reageren. Hij lijkt op een of andere manier pijn aan het zadel gelinkt te hebben...Iets psychisch dus.. Waarschijnlijk omdat hij met mijn zusje samen gevallen is, hij zich pijn heeft gedaan toen, en die link naar het zadel gemaakt heeft.

Nu gaan we dus preventief pijnstillersgeven, en een ander zadel gebruiken. Doet hij het dan nog, dan is het echt psychisch. Doet hij het niet meer dan gaan we verder zoeken naar de reden...

Mocht het echt psychisch zijn moet er toch echt doorgereden worden en dat zal waarschijnlijk niet vriendelijk worden....

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:51

Pukkk schreef:
waarom niet slaan dat gedrag is toch onacceptabel ? ik kan moeilijk mijn tanden in zen oor zetten of in zen hals? WANT DAN BEHANDEL IK EEN PAARD ALS PAARD !

*grijns* kan wel, maar niet in deze tijd van het jaar, mijn paarden zijn aan het verharen en ik houd niet van om haren tussen mijn tanden weg te peuteren.... ROFL

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:54

frisiangirl schreef:
Pukkk schreef:

*grijns* kan wel, maar niet in deze tijd van het jaar, mijn paarden zijn aan het verharen en ik houd niet van om haren tussen mijn tanden weg te peuteren.... ROFL

Nagelbijten / Gniffelen Dat zou ik wel eens willen zien!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:57

Vriendin van mij heeft het ook ooit eens gedaan Clown , Nooit meer last met dat paard gehad..Maar ik heb wel het zo ongeveer in mijn broek gedaan van het lachen, hij dat paard erop reageerde echt hylarisch..HUH wat heb ik nou aan mijn fiets hangen * shock*

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:08

frisiangirl schreef:
Pukkk schreef:

hmm nee ik ook niet, dan voel ik ze volgende maand nog zitten al die haren, Misselijk

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:13

Charlottte schreef:
Haha ; als jij een paard wilt behandelen zoals hij wil; moet je niet rijden; moet je hem ergens in de rimboe zetten;moet je hem niet rechtgericht in het spoor rijden; moet je hem niet op z'n 8terbeen zetten; en moet je hem al zeker niet gaan slaan tussen z'n oren.

Veel paarden hebben denk ik lol aan het rijden...Ten minste...Mijn Huggie wel, en het paard van mijn verloofde ook...! Die vinden het echt heerlijk! Dus terug in de rimboe...nee, dat lijkt me niet nodig...

En verder, soms is slaan tussen de oren in gevallen van nood de enige oplossing. Zoals ik eerder zei heb ik het ook eens gedaan om te voorkomen dat ik niet achterover zou klappen met een steigerend paard...!

Reken maar dat wanneer je voelt dat ze bijna omklappen je hart je in de schoenen sinkt...! Ik geef het eerlijk toe: het was voor mij de enig denkbare handeling die ik nog uit kon voeren...en het werkte!

In gevallen van nood zeg ik: Ja...Verder moet je een paard wel zo opgevoed hebben dat dit niet nodig moet zijn.....

Slaan aan het hoofd is niet optimaal, ik geef liever een tik op de schouder of achterhand in gevl van straffen...

Enneh, wat bijten betreft: het beste middel op bijtende veulens hun gedrag af te leren Haha!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:57

dankje adil.. zo bedoelde ik het nou ook.. Charlotte praat zeker met het paard: niet doen paardje foei, dat helpt.. Een corrigerende tik werkt..

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:02

Slaan tussen de oren past wat mij betreft in een nieuw boek ;
'Hoe krijgt men zijn paard kopschuw' Rolleyes

Ik hou niet zo van een paard slaan, als ik 'n paard al een tik geef is het al op z'n borst of schouder maar negen van de 10x werkt een stemwaarschuwing al voldoende.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:03

Vaak werkt dat ook niet, negerzoen.. en dan vind ik een corrigerende tik geen probleem.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:38

Ik heb echt het idee dat een grote groep mensen die hier zo hard roept dat je nooit mag slaan of het anders moet oplossen nog nooit met dit soort problemen te kampen hebben gehad want dan zouden ze wel anders piepen.

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:09

helemaal mee eens daniella,,

ze zeggen in derdaad dat ze het anders op moeten lossen maar hoe weten ze ook neit ik heb nog niet 1 goed argument gehoord om niet te slaan? of ligt dat aan mij Gestoord Nerd

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:11

t zijn hier allemaal paardenfluisteraars op bokt

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:12

Negerzoen schreef:
Slaan tussen de oren past wat mij betreft in een nieuw boek ;
'Hoe krijgt men zijn paard kopschuw' Rolleyes

mijn paard is echt niet kopschuw, hij weet donders goed wat wel en niet mag. en ook de conseqentie's Vork ik weet wel dat mijn paard mij respecteerd! en dat het de dikkste knuffel kont is die ik ken.