Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:08

Lielle schreef:
Lielle schreef:
hm, ik weet wel dat ik niet onder de indruk was van het grootste deel van de training in Jerez een paar weken terug. Veel ruk- en plukwerk, weinig opbouw in een training, een schimmel die niet fatsoenlijk kon draven of galopperen, een 7jarige die met grof geweld in een piaffe gedwongen werd en een paar ruiters die nog niet eens naar mijn paard mogen kijken. Overigens ook een paar ruiters die wel heel fijn konden sturen. Ik kon niet er enthousiast worden over dit voorbeeld van klassieke dressuur eerlijk gezegd.

speciaal voor Briennepien, een quote van mij uit dit topic van een paar maanden terug.

en dan nu voor Lusitana

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:15

Nogmaals, die zijn dan per definitie niet met klassiek dressuur bezig, als heeft de school dan misschien zo´n naam.

Ik weet niet wat het punt is om dit diverse malen te herhalen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:18

ik vind het nl zo gemakkelijk om te zeggen dat Klassiek synoniem is aan goed paard rijden. Dat wordt te pas en te onpas herhaald, terwijl zoals ik het zie klassiek een 'systeem' is, net zo goed als het Skala een systeem is. En ook in het Skala kun je dingen niet goed doen, net zo goed als dat in het klassieke systeem kan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:34

Zodra je dingen "niet goed doet" stap je uit het systeem. In die zin staat klassiek dus vanzelf wél synoniem voor correct met rijkunst bezig zijn, omdat het anders niet klassiek meer is....
Als iemand een paard in de krul trekt en beweert klassiek te rijden, lach ik die persoon uit.

Goed paardrijden is wat anders. Een cowboy kan ook goed paardrijden.

Overigens is "klassiek" op zich wat diffuus. Maar het grote verschil heb ik al genoemd.

En zijn er altijd meerdere stromingen naast elkaar geweest en door elkaar gebruikt.

Ik ben Frans geschoold en vindt dat klassiek.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:40

Maar ik vind Skala/LDR/JBF ook "goed paard rijden" en dat is dus zoals je zelf aangeeft niet voorbehouden aan klassiek rijden. In de krul trekken is altijd fout, dat afkeuren is niet het voorrecht van Klassiek (welke stroming je dan ook aanhangt).

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:57

Lusitana schreef:
Als een klassiek ruiter werkt met "het doel heiligt de middelen", is hij per defintie niet klassiek meer.

Ja zo lust ik er nog wel 10. Als een 'moderne' dresuurruiter de sporen er in ramt en er achterstevoren opzit is hij nog steeds 'dressuurruiter', alleen niet zo'n goeie. Lekker makkelijk om te zeggen dat alle ruiters die pretenderen 'klassiek' te rijden maar niet zo goed zijn eigenlijk dan niet klassiek rijden. Wij zeggen toch ook niet 'alleen de GP ruiters die boven de 80% scoren rijden GP' en die anderen niet. Dus GP rijden is het allerbeste???

In alle stromingen en disciplines heb je goede en slechte ruiters. Er zijn ruiters die slecht klassiek rijden en er zijn ruiters die slecht moderne trainingsmethoden toepassen. En andersom. Dat elke stroming slechte ruiters kent zegt niks over het al dan niet slecht zijn van die stroming.

Esperanza schreef:
Ik weet wel dat sommige mensen idd veel te vroeg veel te veel van hun paard vragen. Maar of die dan moderne dressuur doen? Weet ik niet. Ik vind het wel een slechte ontwikkeling. En het is zo jammer voor de sport omdat je duidelijk merkt dat vele mensen een vieze smaak in hun mond krijgen van het woordt dressuur.

Vooral die jonge hengstencompetities ben ik ook geen fan van. Daar speelt ook de commercie een hele grote rol. Maar als je naar de huidige top GP paarden kijkt zijn er maar weinig die ooit jonge paarden competities hebben gelopen. Die worden doorgaans thuis in alle rust voorbereid op het grote werk. (of waren als jong paard geeneens zo bijzonder). En van winnaars van jonge paardencompetities zie je er maar weinig terug in de top. We hebben het in deze discussie over GP en 'de top', jonge paardencompetities is echt een hele andere discussie.

Lusitana schreef:
Als je een paard jong inrijdt en intensief belast, doe je aan modern.
Lusitana schreef:
Want ouderwets is nl een vier- of vijfjarige inrijden en belasten naar kunnen.

Lusitana: mijn ene paard heb ik als 4 jarige zadelmakgemaakt. Maar ik rij wel 'gewone' wedstrijden en ik pas ook moderne trainingsmethoden toe als LDR. Ben ik nu klassiek of modern?

Lusitana schreef:
Klassiek is gericht op het welzijn van het paard, modern is meer gericht op het halen van (snelle)resultaten

Lusitana, deze discussie hebben we tig pagina's terug al gevoerd. Lees anders even terug.

Nog een tip op de discussie gezellig en 'over en weer' te houden: je staat nogal op 'uitzenden' Knipoog Zou je de 'ontvangst' knop ook even in willen drukken? Je hebt hele lange weinig concrete posts. Er zijn al diverse keren vragen aan je gesteld waarop je geen (concreet) antwoordt geeft. Je komt nogal leslezerig over. Dit topic gaat al een hele tijd erg leuk. En het stadium van twee kampen die elkaar vertelt wat ze fout doen zijn we in dit topic inmiddels gepasserd. Dus probeer alsjeblieft even concreet in te gaan op hetgeen anderen zeggen Knipoog

Alvast bedankt!

Ik heb hier nog even een aantal vragen voor je neergezet waarvan ik het leuk zou vinden als je daar antwoord op zou geven.

jasmijn78 schreef:
Lusitana schreef:

In de eerste instantie zijn paarden die nu oud zijn, van een andere generatie en ik wil in 2020 wel even zien welke van de toppers nu nog heel gebleven zijn.

Een heel andere generatie? Ze zijn van dezelfde amazones die nu ook nog (met andere paarden, die ook hard op weg zijn gezond een respectabele leeftijd te behalen) in de top meerijden hoor!

Lusitana schreef:

Ik weet niet wat voor een ideeën men van klassiek heeft, maar de klassiek gereden paarden zijn makkelijk te herkennen

Waaraan dan?

Lusitana schreef:

en er lopen er echt wel in de GP. Hoewel het percentage in Nederland misschien gering is, daar kan ik net over oordelen.

Welke dan? Ik ben bekend met de wereldranglijst en het gros van de ruiters/amazones die er op staan. Kun je enkele namen noemen?

Lusitana schreef:

Ik heb het verder niet over de dressuursport in zijn geheel. Dressuur is goed voor een paard, of zou het moeten zijn. Binnen de dressuursport zijn er nogal verschillen in methodes en opvattingen, het is niet correct om het over een kam te scheren.

Kun je iets specifieker zijn? Ik begrijp niet waar je naar toe wilt

Lusitana schreef:

De paarden die daar "door de achterdeur verdwijnen" zijn niet versleten of kreupel, maar blijken niet geschikt voor hun taak. Dit is een eerlijke selectie, ipv onder dwang toch een en ander voor elkaar te proberen te krijgen.

Denk je dat topruiters hun kostbare tijd en geld wel steken in een paard die de capaciteiten niet heeft?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:10

Ik geef geen antwoorden op vragen van jou, ik houd alles algemener en ik wil vooral duidelijk maken dat je klassiek niet tegenover GP kunt zetten. Binnen de GP kun je nl met allerlei methodes bezig zijn. Het probleem van deels quoten, is dat je dingen uit zijn verband trekt. Ik heb nl ook genoemd dat je laat een paard in kan rijden en toch modern kunt rijden en dat een klassieke ruiter een vroeg ingereden paard kan treffen.

En zijn er altijd meerdere stromingen naast elkaar geweest en door elkaar gebruikt en je vind van alles wel wat terug in de top.
Uiteindelijk zijn er niet zoveel manieren om te rijden binnen de regels van de dressuur. Ik bedoel: je kunt met lange benen rijden of met gevouwen, maar stoelzit of naar voren kiepen is in alle methodes ongewenst... en de gangen moeten gewoon een viertact, tweetact en drietact blijven met een regelmatig ritme... noem maar op.
Waar we het over hebben met diverse modernere wedstrijdgerichte methodes (dwang op zich is natuurlijk niet modern) is het (te jong) dwingen van paarden in (nederige)houdingen, al of niet met gebruik van hulpteugels, en tot oefeningen waar ze feitelijk lichamelijk en geestelijk nog niet aan toe zijn, al lijken ze nog zo rijp. Men praat het dan goed met "het paard biedt het aan". Wij ruiters zijn er voor om het paard te beschermen tegen overnomen worden! Je kunt een kind ook in een steenfabriek laten werken, en dat kind wordt wellicht ook gewoon oud, maar dat wil niet zeggen dat het daar niet onder lijdt!
Wapperende voorbenen wordt ook erg gewaardeerd, terwijl dit natuurlijk per definitie niet correct is. Een hoef moet wijzen naar waar hij gaat landen en dat is niet drie hoog achter de jury.
En een veelgebruikte term is onderwerping... Dat wordt dan als gunstig gezien, maar hoe kun je dat rijmen met de werkwilligheid en dienstbaarheid dat een paard van nature heeft?
Dit zijn in mijn ogen slechte ontwikkelingen die geaccepteerd en beloond worden. En ik heb het niet over een specifiek methode, laat ik daar duidelijk in zijn. Ik heb het over bepaalde opvattingen die voor mij ingaan tegen dressuur die goed is voor een paard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:38

Lusitana schreef:
Ik geef geen antwoorden op vragen van jou, ik houd alles algemener en ik wil vooral duidelijk maken dat je klassiek niet tegenover GP kunt zetten.

Zolang je geen vragen van anderen wil beantwoorden, zul je anderen weinig duidelijk maken. Wij willen hier geen algemene discussie. De laatste pagina's gaan wij juist heel erg in op allerlei aspecten met elkaar. Dat maakt het juist leuk.

Zoals gezegd zijn wij het stadium gepasseerd waarin de twee kampen elkaar vertellen wat wel en niet goed is.

Lusitana schreef:
Waar we het over hebben met diverse modernere wedstrijdgerichte methodes (dwang op zich is natuurlijk niet modern) is het (te jong) dwingen van paarden in (nederige)houdingen, al of niet met gebruik van hulpteugels, en tot oefeningen waar ze feitelijk lichamelijk en geestelijk nog niet aan toe zijn, al lijken ze nog zo rijp.

Hoezo WIJ? Als jij geen vragen van anderen wil beantwoorden is er geen WIJ. Dan is er alleen Lusitana en de rest. WIJ zijn aan het discussieren met ELKAAR. JIJ houdt slechts retelange monologen (en dan ook nog over stellingen waar we het pagina's terug al over hebben gehad) waar de meeste deelnemers van dit topic niet op zitten te wachten (als ik zo vrij mag zijn om mij voor anderen uit te spreken Vido? Leille? Horseyfries? QQQQ?)

Maar je bent welkom om mee te discussieren. Maar daarvoor moet je dan wel op onze vragen in gaan. Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:44

Haha, toevallig zat ik net te denken "ze valt natuurlijk over die wij, moet ik nog editten" maar ik ben andere dingen gaan doen.

En ja, natuurlijk komen er dingen naar voren waar het eerder ook al over ging, omdat ik er later bij ben gekomen.
Maar ik geef in mij "monologen" (en dat is het dan omdat ik geen quotes gebruik?) wel degelijk antwoord op bepaalde vragen. Alleen is het anders verpakt dan quote-antwoord, quote- antwoord.
Ik hoop dat we het hierbij kunnen laten, want ik ben niet het onderwerp.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 11-04-08 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:44

daar ga ik in mee. De discussie was inmiddels heel concreet en to-the-point en die wordt nu weer wazig getrokken, en bovendien een monoloog.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:47

Lusitana schreef:
Maar ik geef in mij "monologen" (en dat is het dan omdat ik geen quotes gebruik?) wel degelijk antwoord op bepaalde vragen.

Ik heb de antwoorden op mijn vragen nog niet terug kunnen lezen:

jasmijn78 schreef:
Lusitana schreef:

In de eerste instantie zijn paarden die nu oud zijn, van een andere generatie en ik wil in 2020 wel even zien welke van de toppers nu nog heel gebleven zijn.

Een heel andere generatie? Ze zijn van dezelfde amazones die nu ook nog (met andere paarden, die ook hard op weg zijn gezond een respectabele leeftijd te behalen) in de top meerijden hoor!

Lusitana schreef:

Ik weet niet wat voor een ideeën men van klassiek heeft, maar de klassiek gereden paarden zijn makkelijk te herkennen

Waaraan dan?

Lusitana schreef:

en er lopen er echt wel in de GP. Hoewel het percentage in Nederland misschien gering is, daar kan ik net over oordelen.

Welke dan? Ik ben bekend met de wereldranglijst en het gros van de ruiters/amazones die er op staan. Kun je enkele namen noemen?

Lusitana schreef:

Ik heb het verder niet over de dressuursport in zijn geheel. Dressuur is goed voor een paard, of zou het moeten zijn. Binnen de dressuursport zijn er nogal verschillen in methodes en opvattingen, het is niet correct om het over een kam te scheren.

Kun je iets specifieker zijn? Ik begrijp niet waar je naar toe wilt

Lusitana schreef:

De paarden die daar "door de achterdeur verdwijnen" zijn niet versleten of kreupel, maar blijken niet geschikt voor hun taak. Dit is een eerlijke selectie, ipv onder dwang toch een en ander voor elkaar te proberen te krijgen.

Denk je dat topruiters hun kostbare tijd en geld wel steken in een paard die de capaciteiten niet heeft?

Kun je dan aub wel even quoten? En kortere concrete/specifiekere antwoorden geven? Dat houdt de discussie helder Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:50

Lusitana schreef:
Ik hoop dat we het hierbij kunnen laten, want ik ben niet het onderwerp.

Maar je bent/wil wel deelnemen aan onze discussie. Dus, nee; we kunnen het niet hierbij laten Lachen Als jij dat niet wil, laat ons dan lekker het onderwerp zijn en laat ons dan lekker op onze manier verder discussieren Lachen Het was namelijk net zo leuk totdat het topic werd vervuild met monologen Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:57

Ga maar weer verder waar jullie gebleven waren dan.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:17

jasmijn78 schreef:
Q waar blijft een filmpje van jouw ideaal? Daar ben ik echt heel benieuwd naar. Als ik het filmpje van Anky zie in Brabant, dan droom ik helemaal weg en wou ik dat ik ook zo kon rijden. Maar als er voorbeelden te vinden zijn van ruiters die het NOG beter kunnen, dan ben ik daar superbenieuwd naar!
Ik ben niet van de digitale filmpjes, sorry Bloos .

Lusitana snijdt wel een punt aan waar we het wel al over gehad hebben, maar nog niet zo diep op zijn ingegaan: In de wedstrijdsport rijdt men zoals er beloond wordt (zeker aan de top, anders waren ze niet bij de top gekomen). Als voorbenen in de lucht en een extra rond halsje scoort, nou, dan rijden we toch zo?
Als je "klassiek" wilt rijden, dan laat je je niet door dit soort "modegrillen" afleiden, en blijf je de "klassieke regels" trouw. Niet vreemd dus, dat er niet veel echte klassiekers in de echte wedstrijdtop te vinden zijn.

Dat de FEI regelementen op klassieke regels zijn gebouwd, is helaas in de toepassing van deze regelementen op enkele cruciale punten niet meer terug te vinden. Wat in "de mode" komt wordt veel gedaan en getoond, en daardoor al snel "normaal". In de discussie hier zie je dat ook terug en wordt er al snel aangenomen dat "wat de top laat zien" wel goed zal zijn. Dat vind ik jammer - een eigen mening kunnen vormen vind ik leuker. Ook kritisch kunnen blijven als je je idool ziet rijden, best nuttig.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:42

QQQQ schreef:
In de wedstrijdsport rijdt men zoals er beloond wordt (zeker aan de top, anders waren ze niet bij de top gekomen). Als voorbenen in de lucht en een extra rond halsje scoort, nou, dan rijden we toch zo?

Ik denk dat dat wel meevalt. 'Voorbeenzwaaierij' vallen zo veel mensen over, maar is het werkelijk wel voorbeenzwaarerij? De huidige sportpaarden zijn anatomisch gewoon anders dan vele barokke paarden (ook daar hebben we het over gehad). Een langer lijf, rechthoeksmodel, een lang voorbeen. Is het niet zo dat het natuurlijke bewegingsmechanisme van het moderne(re) sportpaard gewoon voorzien is van extra veel actie in het voorbeen? Dat de acties in beide benen vaak wel gelijk zijn, maar door het lange voorbeen het lijkt alsof het achterbeen minder actief is? Dus een soort gezichtsbedrog en een stok om mee te slaan voor anti-moderne dressuur fanaten?

Ik zie in de GP geen paarden winnen die niet op het achterbeen zijn. Maar dat wij twee heel verschillende dingen zien als wij naar 1 proef kijken moge duidelijk zijn. Knipoog De vraag is 'wie heeft gelijk' 'wat is correct' 'wanneer is het een kwestie van smaak en/of eigenschappen van het paard'?

QQQQ schreef:
Ik ben niet van de digitale filmpjes, sorry .

Is dat omdat er geen betere ruiters zijn? Zijn die ruiters nog uit 2000 VHDTP (voor het digitale tijdperk *LOL* Of kun je ze gewoon niet vinden? Flauw he? Maar zo'n inkoppertje kan ik niet laten schieten toch? Maar goed. Het is wel jammer dat je ze niet hebt/kunt vinden, want nu kunnen we dus niet kijken en vergelijken. En ik sta er echt wel voor open hoor! Ik ben geen foutenkijker. Wat goed is, is goed. Of het nou een slipjas of een kostuum aanheeft. Mij om het even Lachen

QQQQ schreef:
Als je "klassiek" wilt rijden, dan laat je je niet door dit soort "modegrillen" afleiden, en blijf je de "klassieke regels" trouw.

Is klassiek dan ook niet aan grillen onderhevig? Hoe kan het dan dat ook in klassiek verschillende stomingen te vinden zijn? Van spaanse rijschool, Franse rijschool, tot Bent Branderup (al met hun eigen aanhangers). De oude klassieke leermeesters lagen volgens mij ook met elkaar overhoop over wat goed en niet goed was?

QQQQ schreef:
Wat in "de mode" komt wordt veel gedaan en getoond, en daardoor al snel "normaal".

Ik vraag mij af of het mode is, of dat het ligt aan de veranderende kwaliteit van de paarden. Als je kijkt naar opnames/foto's/proeven van GP van 30 jaar terug dan zie ik niet veel verschillen met nu. Proeven zijn hetzelfde, optoming is hetzelfde, hoedjes, jasjes noem maar op. Alleen de paarden van nu zijn chiquer en atlethischer dan vroeger.

Ik denk juist dat wedstrijddressuur helemaal niet zo gevoelig is voor modegrillen (hooguit een bontjes onder het zadel rage, of een frontriemenrage *LOL*

QQQQ schreef:
In de discussie hier zie je dat ook terug en wordt er al snel aangenomen dat "wat de top laat zien" wel goed zal zijn.

Ik zie heus wel wanneer toppers fouten maken. Imke zag in ook fouten maken in de series en Anky niet stilstaan. Maar ik vind het even goed hartstikke knap wat zij presteren. Dat is niet dat ik niet kritisch ben, maar ik kan het niet en ik zie ook geen anderen die het beter doen. Laat mij een klassieker zien die het beter doet en dat wordt dan direct mijn nieuwe idool hoor Lachen Hang ik daar direct posters van boven mijn bed Clown

QQQQ schreef:
Ook kritisch kunnen blijven als je je idool ziet rijden, best nuttig.

Realistisch blijven dat er ook bij toppers wel eens wat fout gaat, en realiseren dat dat niet meteen betekent dat wedstrijddressuur en/of de top dan niet deugt is ook heel nuttig. Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 22:51

Ik sluit me aan bij Jasmijn en hoop dat Lusitana de inhoudelijke vragen op haar post wil beantwoorden zodat ook echt duidelijk wordt wat ze bedoelt en het niet alleen loze kreten zijn.

Wat betreft het "voorbeenzwaaien", ik denk dat het aan de ene kant inderdaad niet uit het boekje is zoals een aantal van die paarden lopen, voor en achter niet gelijk, maar dat dat niet zozeer met de africhting als wel met de natuurlijke vorm van bewegen van dat paard te maken heeft. En dan kom je op een ander punt, namelijk of je een paard wat op een bepaalde manier van nature beweegt en met die manier van beweging zijn oefeningen doet, dat kwalijk moet nemen of dat je beoordeelt of dat paard, met zijn mogelijkheden, laat zien wat er gevraagd wordt.
Q, heb je nog opmerkingen wat betreft de viertakt in de pirouette?

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 23:28

QQQQ schreef:
In de wedstrijdsport rijdt men zoals er beloond wordt (zeker aan de top, anders waren ze niet bij de top gekomen). Als voorbenen in de lucht en een extra rond halsje scoort, nou, dan rijden we toch zo?

Nee QQQQ, het werkt andersom. Wat correct is wordt beloond. Natuurlijk kunnen we het nu over een enkel jurylid hebben die het nog niet dooheeft, maar over de langere termijn geldt dat goed rijden leidt tot hoger niveau.
'Rond halsje' wordt niet beloond, omdat het niet als correct wordt gezien ('kort in de hals' of 'te diep' op je coupon, gegarandeerd).

jasmijn78 schreef:
De vraag is 'wie heeft gelijk' 'wat is correct' 'wanneer is het een kwestie van smaak en/of eigenschappen van het paard'?

Wat correct is, staat beschreven. Ik vind dat we juist op dit moment erg goed bezig zijn in Nederland: we hebben de absolute wereldtop in huis en kunnen wel 3 kanshebbende Olympische teams samenstellen. De juryleden zijn behoorlijk eensgezind in hun beoordelingen. Je ziet dat als je veel GP proeven kijkt met de beoordelingen/plaatsingen.
QQQQ schreef:
Wat in "de mode" komt wordt veel gedaan en getoond, en daardoor al snel "normaal".

Ontwikkeling is voor iedere sport van levensbelang. Kijk naar het niveau van de sport in zijn algemeenheid: we zijn vooruit gegaan. Er wordt door meer combinaties beter gereden.
Maar vooruitgang en ontwikkeling is iets heel anders dan 'in de mode zijn'.
QQQQ schreef:
Ook kritisch kunnen blijven als je je idool ziet rijden, best nuttig.

Kritiek moet dan wel grond hebben. Door te zoeken naar kritiek kan je ook weleens iets heeeel moois over het hoofd zien: je streeft je eigen doel dan voorbij en vergeet ervan te leren.

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:33

jasmijn78 schreef:
Ik denk dat dat wel meevalt. 'Voorbeenzwaaierij' vallen zo veel mensen over, maar is het werkelijk wel voorbeenzwaarerij? De huidige sportpaarden zijn anatomisch gewoon anders dan vele barokke paarden (ook daar hebben we het over gehad). Een langer lijf, rechthoeksmodel, een lang voorbeen. Is het niet zo dat het natuurlijke bewegingsmechanisme van het moderne(re) sportpaard gewoon voorzien is van extra veel actie in het voorbeen? Dat de acties in beide benen vaak wel gelijk zijn, maar door het lange voorbeen het lijkt alsof het achterbeen minder actief is? Dus een soort gezichtsbedrog en een stok om mee te slaan voor anti-moderne dressuur fanaten?

en ik ben weer terug Haha! moet toegeven dat ik geen oordeel kan geven over de rollkur als ik me er niet in verdiept heb, nu ik dat wel heb kan ik dat dus wel Vork. (overgends heb ik informatie gevonden op een site dus kan niet per definitie zeggen dat de informatie correct is) maar goed dit topic gaat daar natuurlijk niet over.

wat ik begrepen heb is dat er een verband is rollkur/voorbeenzwaaierij. er loopt een spier van het voorbeen naar het hoofd de M. Brachiocephalicus wanneer het paard laag diep en rond gereden wordt, wordt deze spier verkort. zodra het paard opgericht wordt is het makkelijker om het voorbeen te heffen omdat deze spier krachtiger is wanneer deze in zijn verkorte positie is.

http://www.sustainabledressage.com/rollkur/schrijer.php

ik weet dus niet of het te maken heeft met het feit dat de huidige sportpaarden anatomische anders gebouwt zijn. het zal er waarschijnlijk zeker mee te maken hebben, maar de manier van trainen doet ook veel. En ik ben van mening dat spektakel ook een rol speelt.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:40

interessant topic dit,ga het straks even op mn gemak doorspitten!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:54

Briennepien schreef:
jasmijn78 schreef:

en ik ben weer terug Haha! moet toegeven dat ik geen oordeel kan geven over de rollkur als ik me er niet in verdiept heb, nu ik dat wel heb kan ik dat dus wel Vork. (overgends heb ik informatie gevonden op een site dus kan niet per definitie zeggen dat de informatie correct is) maar goed dit topic gaat daar natuurlijk niet over.

wat ik begrepen heb is dat er een verband is rollkur/voorbeenzwaaierij. er loopt een spier van het voorbeen naar het hoofd de M. Brachiocephalicus wanneer het paard laag diep en rond gereden wordt, wordt deze spier verkort. zodra het paard opgericht wordt is het makkelijker om het voorbeen te heffen omdat deze spier krachtiger is wanneer deze in zijn verkorte positie is.

http://www.sustainabledressage.com/rollkur/schrijer.php

ik weet dus niet of het te maken heeft met het feit dat de huidige sportpaarden anatomische anders gebouwt zijn. het zal er waarschijnlijk zeker mee te maken hebben, maar de manier van trainen doet ook veel. En ik ben van mening dat spektakel ook een rol speelt.

Waarom zie je dan jonge paarden op keuringen op dezelfde manier lopen terwijl ze nog helemaal niet in training zijn onder het zadel, als dit volgens jou een gevolg is van de rollkur training?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:19

jasmijn78 schreef:
De bewegingsafloop van de voor en achterbenen dienen gelijk te zijn, de voorhoef dient te wijzen naar waar ie gaat landen (en in praktijk is dat niet achter de tribune Knipoog ). Zo hoog als de voorbenen tegenwoordig komen, zo hoog KAN het achterbeen gewoon niet meekomen, dan trapt ie z'n eigen buik open. Als dat door fok zo komt, dan kan ik dat geen correct dressuurpaard noemen .
Een klassieker die zo'n paard zal gaan rijden, zal veel aandacht besteden aan de gewone draf en slechts héél voorzichtig eens wat meer vragen, maar altijd zoveel dat het achterbeen naar verhouding goed mee blijft komen. Die zal 'm dus ook op wedstrijd niet met zo'n "spektaculair" voorbeen laten zien, ook al zou dat beter beloond worden.
Als men zo graag een hoog voorbeen wilt, waarom neemt men dan geen tuiger Knipoog ?
jasmijn78 schreef:
Is klassiek dan ook niet aan grillen onderhevig? Hoe kan het dan dat ook in klassiek verschillende stomingen te vinden zijn? Van spaanse rijschool, Franse rijschool, tot Bent Branderup (al met hun eigen aanhangers). De oude klassieke leermeesters lagen volgens mij ook met elkaar overhoop over wat goed en niet goed was?
Zeker waar, maar zij rijden niet op wedstrijden waar de Duitse-klassieke regels zouden moeten gelden Pling .
horseyfries schreef:
Wat betreft het "voorbeenzwaaien", ik denk dat het aan de ene kant inderdaad niet uit het boekje is zoals een aantal van die paarden lopen, voor en achter niet gelijk, maar dat dat niet zozeer met de africhting als wel met de natuurlijke vorm van bewegen van dat paard te maken heeft. En dan kom je op een ander punt, namelijk of je een paard wat op een bepaalde manier van nature beweegt en met die manier van beweging zijn oefeningen doet, dat kwalijk moet nemen of dat je beoordeelt of dat paard, met zijn mogelijkheden, laat zien wat er gevraagd wordt.
Lijkt me duidelijk als je met een Tinker die op de top van zijn mogelijkheden beweegt de GP binnen komt (of al is het maar de Z of M), dan wordt dat ook niet hoog beoordeeld "omdat ie nou eenmaal zo loopt".
horseyfries schreef:
Die heb ik al geplaatst. Als het gaat om jouw vraag of 4-takt misschien juist erg goed zal zijn, verwijs ik naar een quote van Vido:
Vido schreef:
Wat correct is, staat beschreven.
Ik denk niet dat je die beschrijving terug vindt in de FEI handleiding.
Vido schreef:
Nee QQQQ, het werkt andersom. Wat correct is wordt beloond. Natuurlijk kunnen we het nu over een enkel jurylid hebben die het nog niet dooheeft, maar over de langere termijn geldt dat goed rijden leidt tot hoger niveau.
'Rond halsje' wordt niet beloond, omdat het niet als correct wordt gezien ('kort in de hals' of 'te diep' op je coupon, gegarandeerd).
Dus Anky in Breda had op haar coupon staan "constant te diep", denk je?
Vido schreef:
Ontwikkeling is voor iedere sport van levensbelang. Kijk naar het niveau van de sport in zijn algemeenheid: we zijn vooruit gegaan. Er wordt door meer combinaties beter gereden.
Maar vooruitgang en ontwikkeling is iets heel anders dan 'in de mode zijn'.
Klopt, en daarom gebruik ik die termen ook niet in dit verband Knipoog
Vido schreef:
Kritiek moet dan wel grond hebben. Door te zoeken naar kritiek kan je ook weleens iets heeeel moois over het hoofd zien: je streeft je eigen doel dan voorbij en vergeet ervan te leren.
Wat mooi is zie ik best wel hoor, maar zelfs in een oorlog zijn mooie dingen, wil nog niet zeggen dat ik ooit oorlog zal nastreven Knipoog .
Ik heb hier nog nooit zonder onderbouwing kritiek geuit, dus denk zeker wel dat er grond is voor de kritieken die ik uit.
horseyfries schreef:
Waarom zie je dan jonge paarden op keuringen op dezelfde manier lopen terwijl ze nog helemaal niet in training zijn onder het zadel, als dit volgens jou een gevolg is van de rollkur training?
Goeie vraag! Zou het zijn omdat die "getrainde" paarden misschien toch niet echt getraint zijn Pling Vork

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:05

QQQQ schreef:
Een klassieker die zo'n paard zal gaan rijden, zal veel aandacht besteden aan de gewone draf en slechts héél voorzichtig eens wat meer vragen, maar altijd zoveel dat het achterbeen naar verhouding goed mee blijft komen. Die zal 'm dus ook op wedstrijd niet met zo'n "spektaculair" voorbeen laten zien, ook al zou dat beter beloond worden.
Als men zo graag een hoog voorbeen wilt, waarom neemt men dan geen tuiger Knipoog ?

Een GP-er besteedt ook veel aandacht aan de 'gewone' draf. Anky vertelt vaak dat ze graag ziet dat een paard ook terug kan naar een heel normaal drafje, een 'ponydrafje' zoals zij dat noemt.
Tuigerbloed zit in veel paarden. Zelf reed ik een Kaiserstern XX x Indiaan (tuiger) in de nationale sport. Leuk hoor dat voorbeen, maar niet functioneel voor het hóógste niveau: ze missen vaak de souplesse en kadans voor passage. Bovendien scoorde ik juist op de uitgestrekte gangen vaak matig tot slecht: Wel veel takt en een hoog knietje, maar dat stampt vervolgens recht de grond in..
horseyfries schreef:
QQQQ schreef:
Die heb ik al geplaatst. Als het gaat om jouw vraag of 4-takt misschien juist erg goed zal zijn, verwijs ik naar een quote van Vido:

Vido schreef:
Wat correct is, staat beschreven.

QQQQ schreef:
Ik denk niet dat je die beschrijving terug vindt in de FEI handleiding.

Ik denk t wel. Zal het even citeren voor je: 'Het in de pirouette zelf door de aard van de oefening noodzakelijkerwijs enigszins verloren gaan van de zuivere drietakt van de galop is geen fout.' Zie Diciplineregelement Dressuur.
horseyfries schreef:

Bovendien zijn er een aantal ruiters die rollkur toepassen, maar lang niet allemaal.
Mijn Vido is een mooi voorbeeld: ik heb een redelijk klassiek-georienteerde opleiding met hem gevolgd (tot 2 jaar geleden). Als 5-jarige op de Pavo-cup kreeg ik als commentaar: sterk achterbeen, maar strak in het voorbeen.
Nou, dat is wel over hoor. Geweldig voorbeengezwaai en ik ben er nog blij mee ook! Pling

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:51

Vido schreef:
'Het in de pirouette zelf door de aard van de oefening noodzakelijkerwijs enigszins verloren gaan van de zuivere drietakt van de galop is geen fout.' Zie Diciplineregelement Dressuur.
Het enigszins verloren gaan van de zuivere drietakt van de galop is héél iets anders dan een zeer duidelijk waarneembare viertaktgalop.
Dat verschil is ook wat meer dan een kwestie van interpretatie Ja .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:31

Vido schreef:
horseyfries schreef:

Bovendien zijn er een aantal ruiters die rollkur toepassen, maar lang niet allemaal.
Mijn Vido is een mooi voorbeeld: ik heb een redelijk klassiek-georienteerde opleiding met hem gevolgd (tot 2 jaar geleden). Als 5-jarige op de Pavo-cup kreeg ik als commentaar: sterk achterbeen, maar strak in het voorbeen.
Nou, dat is wel over hoor. Geweldig voorbeengezwaai en ik ben er nog blij mee ook! Pling

Wat het eerste betreft, de "spectaculaire" gangen worden er ook al in gefokt tegenwoordig, vandaar dat je exemplaren zult vinden die van nature zo lopen. Dat neemt niet weg dat er ook exemplaren zijn die zo lopen door rollkur training.
Overigens heb ik zelf nog nooit een paard van nature met een bijna horizontaal voorbeen zien lopen.

Tja, zo´n commentaar van strak voorbeen... is dat dan misschien dus toch omdat jury graag wapperende voorbenen ziet, of was er echt verkeerd voorbeen gebruik (in verhouding met achterbeen) en voldoe je nu dus aan wat de jury liever wil zien (ipv gewoon correct), of is de gang verbeterd?
Verder hoort het verbeteren van gangen gewoon in dressuur, maar het veranderen van gangen naar meer spectaculair, natuurlijk niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:33

gek ... ik zie ze met 3 dagen oud al wapperen Lachen