jasmijn78 schreef:Ik denk dat dat wel meevalt. 'Voorbeenzwaaierij' vallen zo veel mensen over, maar is het werkelijk wel voorbeenzwaarerij? De huidige sportpaarden zijn anatomisch gewoon anders dan vele barokke paarden (ook daar hebben we het over gehad). Een langer lijf, rechthoeksmodel, een lang voorbeen. Is het niet zo dat het natuurlijke bewegingsmechanisme van het moderne(re) sportpaard gewoon voorzien is van extra veel actie in het voorbeen? Dat de acties in beide benen vaak wel gelijk zijn, maar door het lange voorbeen het lijkt alsof het achterbeen minder actief is? Dus een soort gezichtsbedrog en een stok om mee te slaan voor anti-moderne dressuur fanaten?
De bewegingsafloop van de voor en achterbenen dienen gelijk te zijn, de voorhoef dient te wijzen naar waar ie gaat landen (en in praktijk is dat niet achter de tribune
). Zo hoog als de voorbenen tegenwoordig komen, zo hoog KAN het achterbeen gewoon niet meekomen, dan trapt ie z'n eigen buik open. Als dat door fok zo komt, dan kan ik dat geen correct dressuurpaard noemen
.
Een klassieker die zo'n paard zal gaan rijden, zal veel aandacht besteden aan de gewone draf en slechts héél voorzichtig eens wat meer vragen, maar altijd zoveel dat het achterbeen naar verhouding goed mee blijft komen. Die zal 'm dus ook op wedstrijd niet met zo'n "spektaculair" voorbeen laten zien, ook al zou dat beter beloond worden.
Als men zo graag een hoog voorbeen wilt, waarom neemt men dan geen tuiger
?
jasmijn78 schreef:Is klassiek dan ook niet aan grillen onderhevig? Hoe kan het dan dat ook in klassiek verschillende stomingen te vinden zijn? Van spaanse rijschool, Franse rijschool, tot Bent Branderup (al met hun eigen aanhangers). De oude klassieke leermeesters lagen volgens mij ook met elkaar overhoop over wat goed en niet goed was?
Zeker waar, maar zij rijden niet op wedstrijden waar de Duitse-klassieke regels zouden moeten gelden
.
horseyfries schreef:Wat betreft het "voorbeenzwaaien", ik denk dat het aan de ene kant inderdaad niet uit het boekje is zoals een aantal van die paarden lopen, voor en achter niet gelijk, maar dat dat niet zozeer met de africhting als wel met de natuurlijke vorm van bewegen van dat paard te maken heeft. En dan kom je op een ander punt, namelijk of je een paard wat op een bepaalde manier van nature beweegt en met die manier van beweging zijn oefeningen doet, dat kwalijk moet nemen of dat je beoordeelt of dat paard, met zijn mogelijkheden, laat zien wat er gevraagd wordt.
Lijkt me duidelijk als je met een Tinker die op de top van zijn mogelijkheden beweegt de GP binnen komt (of al is het maar de Z of M), dan wordt dat ook niet hoog beoordeeld "omdat ie nou eenmaal zo loopt".
horseyfries schreef:Q, heb je nog opmerkingen wat betreft de viertakt in de pirouette?
Die heb ik al geplaatst. Als het gaat om jouw vraag of 4-takt misschien juist erg goed zal zijn, verwijs ik naar een quote van Vido:Vido schreef:Wat correct is, staat beschreven.
Ik denk niet dat je die beschrijving terug vindt in de FEI handleiding.
Vido schreef:Nee QQQQ, het werkt andersom. Wat correct is wordt beloond. Natuurlijk kunnen we het nu over een enkel jurylid hebben die het nog niet dooheeft, maar over de langere termijn geldt dat goed rijden leidt tot hoger niveau.
'Rond halsje' wordt niet beloond, omdat het niet als correct wordt gezien ('kort in de hals' of 'te diep' op je coupon, gegarandeerd).
Dus Anky in Breda had op haar coupon staan "constant te diep", denk je?
Vido schreef:Ontwikkeling is voor iedere sport van levensbelang. Kijk naar het niveau van de sport in zijn algemeenheid: we zijn vooruit gegaan. Er wordt door meer combinaties beter gereden.
Maar vooruitgang en ontwikkeling is iets heel anders dan 'in de mode zijn'.
Klopt, en daarom gebruik ik die termen ook niet in dit verband 
Vido schreef:Kritiek moet dan wel grond hebben. Door te zoeken naar kritiek kan je ook weleens iets heeeel moois over het hoofd zien: je streeft je eigen doel dan voorbij en vergeet ervan te leren.
Wat mooi is zie ik best wel hoor, maar zelfs in een oorlog zijn mooie dingen, wil nog niet zeggen dat ik ooit oorlog zal nastreven
.
Ik heb hier nog nooit zonder onderbouwing kritiek geuit, dus denk zeker wel dat er grond is voor de kritieken die ik uit.
horseyfries schreef:Waarom zie je dan jonge paarden op keuringen op dezelfde manier lopen terwijl ze nog helemaal niet in training zijn onder het zadel, als dit volgens jou een gevolg is van de rollkur training?
Goeie vraag! Zou het zijn omdat die "getrainde" paarden misschien toch niet echt getraint zijn