Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MissEvil schreef:runningkawa schreef:Dat (onbetrouwbare) onderzoek is al meerdere malen voorbij gekomen op bokt
Ja sorry dat ik erop terugkom (hadden jullie het geloof ik niet meer over?)
Maar het feit is, als ik met mijn paard ga werken (dus wat zwaardere oefeningen ed.) en ik doe hem peesbeschermers aan of bandages om.. Zijn benen daar onder het zweet zitten.
Doe ik die dingen niet om, is hij daar niet bezweet..
Kun jij me dan uitleggen hoe dat zit? Want het wordt er niet warmer van, hoe komt dat zweet daar dan? Héél toevallig? Nee toeval is uitgesloten, heb dit al zo vaak gemerkt..
*Edit;
Ik wil niet zeggen dat het effect op de pezen enorm negatief is, en dat paarden er met bosjes tegelijk dood van neervallen![]()
Maar aangezien je zegt dat dat onderzoek kul is, en in mijn ogen tot wel overeenkomt met wat ik in de praktijk meemaak (en niet alleen bij mijn eigen paard hoor, dit is niet gebaseerd op 1 enkel paardenbeest) ben ik gewoon beniewd, of je er een verklaring voor hebt, dat mijn paard wél zweet (in peesbeschermervormpjes) met peesje, en zonder niet.
Zweten is toch om de warmte af te laten vloeien?
QQQQ schreef:Zweet "werkt" alleen als 't kan verdampen, want verdamping kost warmte en die wordt dan aan het lichaam ontrokken - dat geeft koeling.
Door de bescherming kan het zweet niet verdampen en dus geen verkoeling geven. Onderlappen nemen het zweet op, waardoor het zweet niet van de huid kan verdampen en deze dus ook niet kan koelen.
Katja schreef:Beschermers ondersteunen niet maar beschermen zoals het woord al zegt. Veel jonge paarden zijn nog niet geweldig goed in hun coordinatie en daarom kan bescherming een duidelijke toegevoegde waarde hebben.
QQQQ schreef:Omdat onder het zadel nog veel ruimte (waar de warmte heen kan) is en daar spieren lopen die goed worden doorbloed. Door deze doorbloeding kan de warmte nog wel worden afgevoerd en hoopt dit dus niet enorm op, zoals onder de peesbeschermer.
KiWiKo schreef:Ik heb het over de ruimte tussen het zadeldekje en de singel, ofwel: de romp. Dat is veel ruimte waar de warmte heen kan. Daarbij dus nog de doorbloeding die voor actieve afvoer van warmte zorgt.QQQQ schreef:Omdat onder het zadel nog veel ruimte (waar de warmte heen kan) is en daar spieren lopen die goed worden doorbloed. Door deze doorbloeding kan de warmte nog wel worden afgevoerd en hoopt dit dus niet enorm op, zoals onder de peesbeschermer.
Kweenie, maar onder de kussens, zweetbladen en singel zit bij mij niet zo heel veel ruimte....... en de ribbenkast van de paarden waar ik mee werk zijn over het algemeen niet echt onwijs bespierd.... ben bang datje me nog niet overtuigd heb