O dat lijkt mij ook wel een feest om dat eens te mogen zien, Detour!!!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
detour schreef:Ben niet zo van het bitloos, maar da's een andere discussie.![]()
Esprit stopt alles in d'r mond, kan haar net zo goed het hele hoofdstel aanbieden!

Nadya schreef:detour schreef:Ben niet zo van het bitloos, maar da's een andere discussie.![]()
Esprit stopt alles in d'r mond, kan haar net zo goed het hele hoofdstel aanbieden!
Hihihi....![]()
Sammy vreet graag anderman's hoofdstel op.![]()
Bitloos bevalt mij tot nu toe prima, hoor, ook al heb ik er eentje met een vrij stugge nek en is het keihard werken af en toe.
Maar ik hou wel van wat uitdaging op zijn tijd.
Suleilitha, ik heb bijna 30 jaar met bit gereden, hoor.
maar vind jij dat ze minimaal 5 moeten zijn om ingereden te worden? Equidea schreef:Je moest eens weten hoeveel mensen het doen, op een 3 jarig paard stappen omdat het 3 is en dus klaar om te rijden... Terwijl het tegendeel soms waar is. Terwijl de ander er wel prima klaar voor is.
detour schreef:Als je goede ervaringen hebt, is het toch ook prima?![]()
Ieder zijn ding, hoor!maar vind jij dat ze minimaal 5 moeten zijn om ingereden te worden?
, wat ook in hield dat ik maandenlang eigenlijk niet gereden heb.
Ik ben eigenlijk weer begonnen, toen hij 4 was geworden. Ik merk dat hij nu lichamelijk zoveel sterker is om bereden te worden en eigenlijk vind ik dit prima zo. Alles nog heel rustig aan, hoor, maar wel een stuk serieuzer dan een tijdje terug. Sam is op zich een laatrijp paard (zei Steffi ook nog, detour
), dus ik heb geen haast ofzo. Daarnaast zijn we ons nog zo aan het ontwikkelen op het gebied van grondwerk, dus we wisselen ook erg af. Vind ik net zo leuk als rijden. 

)
trusten, lief mens!
detour schreef:Baileys en NH, laat je paard niet los op de weg hoor, Nadya, want dan loopt ie gecultiveerd weg!trusten, lief mens!
![]()
![]()
) en de Baileys, mmmmmmm..........
suleilitha schreef:Dat relatief jonge paarden soms bij de slager belanden, ligt niet aan het beleren als driejarige maar aan de kwaliteit van die paarden. En eerlijk is eerlijk, als je ziet hoeveel OCD/OC-patienten en hoefkatrollijders er rondlopen in paardenland kun je eerder vraagtekens zetten bij de kwaliteit van de paarden dan bij het feit dat ze te vroeg bereden zijn.
Trouwens, vroeger belandden kreupele paarden ook bij de slacht, nog ver voor ze vooral als rijpaard dienden. Een werkpaard wat niet goed ter been was belandde in de worst, een goeie kon twintig jaar mee. En zo is het nu niet veel anders.
Als ik een slappe dweil van een driejarige heb, gaat die weg. Omdat de kans groot is dat het nooit wat wordt.
Ik zal nu half Bokt wel over mij heen krijgen, maar zo denken de meesten er over die streven naar goede gebruikspaarden.
Anya schreef:oh got oh got de bitloos discussie hier ook al..
Ik ken mensen die met bit gruwelijk rijden. Ik ken mensen die zonder bit aan hun bitloze hoofstel hangen. In beide gevallen zou ik ze de teugels afpakken en eerst leren met hun tengels van de teugels af te blijven.