Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:18

Je denkt toch niet dat ik op een paard ga zitten die er lichamelijk niet klaar voor is, Equidea?

O dat lijkt mij ook wel een feest om dat eens te mogen zien, Detour!!! Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:18

detour schreef:
Ben niet zo van het bitloos, maar da's een andere discussie. Knipoog
Esprit stopt alles in d'r mond, kan haar net zo goed het hele hoofdstel aanbieden! Clown

Hihihi.... Haha!
Sammy vreet graag anderman's hoofdstel op. Vork
Bitloos bevalt mij tot nu toe prima, hoor, ook al heb ik er eentje met een vrij stugge nek en is het keihard werken af en toe.
Maar ik hou wel van wat uitdaging op zijn tijd. Knipoog

Suleilitha, ik heb bijna 30 jaar met bit gereden, hoor. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:19

Nou, idd!
Die mogen ze wat mij betreft de bitten ontnemen hoor, ben voor een bit, maar dan wel met normale manier van gebruiken! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:20

Het is maar net wat je wilt bereiken met een paard, Nadya. Jij hebt andere doelen dan ik en daar is niks mis mee.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:21

Je moest eens weten hoeveel mensen het doen, op een 3 jarig paard stappen omdat het 3 is en dus klaar om te rijden... Terwijl het tegendeel soms waar is. Terwijl de ander er wel prima klaar voor is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:21

Nadya schreef:
detour schreef:
Ben niet zo van het bitloos, maar da's een andere discussie. Knipoog
Esprit stopt alles in d'r mond, kan haar net zo goed het hele hoofdstel aanbieden! Clown

Hihihi.... Haha!
Sammy vreet graag anderman's hoofdstel op. Vork
Bitloos bevalt mij tot nu toe prima, hoor, ook al heb ik er eentje met een vrij stugge nek en is het keihard werken af en toe.
Maar ik hou wel van wat uitdaging op zijn tijd. Knipoog

Suleilitha, ik heb bijna 30 jaar met bit gereden, hoor. Knipoog

Als je goede ervaringen hebt, is het toch ook prima? Ach gut
Ieder zijn ding, hoor! Knipoog maar vind jij dat ze minimaal 5 moeten zijn om ingereden te worden?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:25

Equidea schreef:
Je moest eens weten hoeveel mensen het doen, op een 3 jarig paard stappen omdat het 3 is en dus klaar om te rijden... Terwijl het tegendeel soms waar is. Terwijl de ander er wel prima klaar voor is.

Precies, dus met mate, luisteren naar je dier en stapje terug als het dichtslaat, in de stress schiet of chagrijnig wordt; houd het leuk! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:26

Je merkt het heel snel als het er nog geen tijd voor is, dan kun je inderdaad beter even wachten. Dat doe zelfs ik Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:32

Truste, lieve NH-ers, penny's, nuchteren etc!...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:33

Hahaha, trusten Detour!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:34

detour schreef:
Als je goede ervaringen hebt, is het toch ook prima? Ach gut
Ieder zijn ding, hoor! Knipoog maar vind jij dat ze minimaal 5 moeten zijn om ingereden te worden?

Nou, ik ben spelenderwijs begonnen met Sam toen hij 3,5 jaar was Knipoog , wat ook in hield dat ik maandenlang eigenlijk niet gereden heb. Clown Ik ben eigenlijk weer begonnen, toen hij 4 was geworden. Ik merk dat hij nu lichamelijk zoveel sterker is om bereden te worden en eigenlijk vind ik dit prima zo. Alles nog heel rustig aan, hoor, maar wel een stuk serieuzer dan een tijdje terug. Sam is op zich een laatrijp paard (zei Steffi ook nog, detour Knipoog ), dus ik heb geen haast ofzo. Daarnaast zijn we ons nog zo aan het ontwikkelen op het gebied van grondwerk, dus we wisselen ook erg af. Vind ik net zo leuk als rijden. Lachen

Trusten, allemaal, ik ga ook zo mijn bedje opzoeken met een goed NH-boek. Haha!
(en nuchter ben ik niet, heb aan de Baileys gezeten, fles is op Vork )

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:35

Baileys en NH, laat je paard niet los op de weg hoor, Nadya, want dan loopt ie gecultiveerd weg! Duivel trusten, lief mens! Knipoog Ach gut Dromen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:38

detour schreef:
Baileys en NH, laat je paard niet los op de weg hoor, Nadya, want dan loopt ie gecultiveerd weg! Duivel trusten, lief mens! Knipoog Ach gut Dromen

Whahahahaaaaaa, don't worry..... Ik denk dat ik er heerlijk op slaap, op de NH (zweverdezweef, volgens sommigen Duivel ) en de Baileys, mmmmmmm..........

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:54

Ik ben enorm afgeschrikt van verscheidene (!) artikels waarom je beter zonder bit kunt rijden. Lijkt me ook stukken prettiger voor een paard, stop zelf maar eens zo'n ijzeren ding in je mond en dan een uur lang eraan gaan zitten 'trekken' (hard of zacht, maakt niet uit) en erop zitten kauwen. Lijkt me verre van lekker. Oké, mens met paard vergelijken kan tot een bepaalde grens, maar zo kun je wel even nagaan wat een paard voelt.

Heb overigens ook zeven jaar lang mét bit gereden hoor, maar wil nu de overstap maken en dat kan gelukkig met m'n twentertje Haha!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:55

suleilitha schreef:
Dat relatief jonge paarden soms bij de slager belanden, ligt niet aan het beleren als driejarige maar aan de kwaliteit van die paarden. En eerlijk is eerlijk, als je ziet hoeveel OCD/OC-patienten en hoefkatrollijders er rondlopen in paardenland kun je eerder vraagtekens zetten bij de kwaliteit van de paarden dan bij het feit dat ze te vroeg bereden zijn.
Trouwens, vroeger belandden kreupele paarden ook bij de slacht, nog ver voor ze vooral als rijpaard dienden. Een werkpaard wat niet goed ter been was belandde in de worst, een goeie kon twintig jaar mee. En zo is het nu niet veel anders.
Als ik een slappe dweil van een driejarige heb, gaat die weg. Omdat de kans groot is dat het nooit wat wordt.
Ik zal nu half Bokt wel over mij heen krijgen, maar zo denken de meesten er over die streven naar goede gebruikspaarden.

Ik vind dit een hele goede; heb er nog nooit vanuit deze hoek naar gekeken Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:56

Wat een onzin myour.

Een bit is zo zacht als de ruiterhand. Hetzelfde geld voor een btiloos hoofdstel. De inwerking is zo zacht als de ruiterhand.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:04

Jij vindt het onzin, ik niet. Ik wil je best wat links geven over de inwerking van een bit, of je er nou een beetje aan trekt of niet. En over wat het op lange terwijl met een paardenmond kan doen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:07

Myour: Laat maar zien wil wel eens zien of dat nou dan waar is of niet.

Ik werk al jaren met bitten en nog nooit maar dan ook nooit een paard met problemen gehad.

Dus dat een bit standaard slecht of zeer doet is echt onzin.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:08

oh got oh got de bitloos discussie hier ook al..
Ik ken mensen die met bit gruwelijk rijden. Ik ken mensen die zonder bit aan hun bitloze hoofstel hangen. In beide gevallen zou ik ze de teugels afpakken en eerst leren met hun tengels van de teugels af te blijven.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:09

Precies

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:11

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:13

Anya schreef:
oh got oh got de bitloos discussie hier ook al..
Ik ken mensen die met bit gruwelijk rijden. Ik ken mensen die zonder bit aan hun bitloze hoofstel hangen. In beide gevallen zou ik ze de teugels afpakken en eerst leren met hun tengels van de teugels af te blijven.

Tsjakka, het gaat om het beleid wat je voert!

Kom op, zeg , als al de bitpaarden zo slecht behandeld waren konde ze een ware psychische kliniek openen voor die beesten. Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:15

Oh ja.. die ken ik. En ik mag commentaar geven. Want onlangs werkelijk gelezen.

Waar dit soort onderzoeken geheel mank gaan zijn de echte nette onderzoeksopzetten.

Bijvoorbeeld in het ene onderzoek zijn kaken van paarden uit musea onderzocht. Dan wil ik wel graag weten uit welk tijdperk die paarden stammen, welk gebruiksdoel ze hadden, wat voor bitten ze in de mond hadden, wat voor ruiters erop zaten. En ik wil graag een controlegroep. Want zonder dat soort aspecten kún je geen wetenschappelijke uitspraken doen.

Een echt zinvol onderzoek zou zijn: neem 200 op dit moment alleen bitloos gereden overleden paarden. Idem 200 met bit gereden paarden van pakweg L niveau (ook overleden natuurlijk) en ga dan eens kijken wat er met de kaak is gebeurd bij beide groepen. Onderzoek als controle groep dan ook nog een aantal western gereden paarden op hoog niveau (heftig bit, als het goed is geen of weinig druk) en een aantal dressuur gereden paarden op hoog niveau (als het goed is een nette zachte ruiterhand.

Als je daar resultaten van hebt.. kom dan nog eens terug zou ik zeggen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:16

eh detour, ik weet niet wat je bedoelt.. want ik ben niet tegen bitten en ook niet tegen bitloos. Mijn paard doet allebei.

Ik ben tegen ruiters die aan hun paard hangen. Met bit of zonder bit Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:21

Ik bedoel dat als bitten gebruiken per definitie slecht zou zijn, het met de paarden in de afgelopen eeuwen vast minder gesteld was geweest, zowel fysiek als mentaal.

Verder bedoel ik: Hoe je ook rijdt, doe het met beleid!
Wel of geen bit, dat moet ieder voor zichzelf weten.