Opstappen met krukje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TheaD

Re: Opstappen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:35

ik stap ook op met krukje ben zelf 1.60 en mn shire is 1.80 kom er bijna niet op zonder, hihi ben nog opzoek naar een goed opstap krukje

MalleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:49

ik stap altijd op met een krukje,
Als dat krukje er niet is stap ik wel gewoon op.
Maar ik doe het omdat ik de rug van het paard niet wil belasten.
en ik er makkelijker op kom dan Bloos

Sariena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 08:20

Ik stap altijd met een krukje op, omdat dit beter is voor de rug van je paard.
Ben ik buiten en moet ik er weer op dan zoek ik een boomstronk of iets anders.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 08:23

Ik stap altijd met een krukje op. Aangezien ik zelf maar klein ben en 1 van mijn paarden 1.80m is. Thuis heb ik een bankje aan de kant van de bak staan, waar ik op ga staan, op wedstrijd zet ik hem naast de trailer en stap er dan op. Ik doe dit trouwens bij alle paarden, dus ook bij de kleinere Bloos

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:33

op de manege moeten we met krukje opstappen (of met een voetje) en bij mijn verzorgpaarden doe ik het zonder krukje

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:36

crystal schreef:
ik stap ook op met krukje ben zelf 1.60 en mn shire is 1.80 kom er bijna niet op zonder, hihi ben nog opzoek naar een goed opstap krukje

Bij de Ikea het krukje Bekvam, is een mooi stabiel krukje met een prettige hoogte. Wel even in de lak zetten voor je hem mee naar stal neemt Haha!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:53

Als ik op alex (1.80) rij wel.
Anders kom ik er simpelweg niet op.
Op kleinere paarden, zit ik zo. Spring ik zo op, dus belasting voor de rug is minimaal. Maar bij alex word het dan een hele klim en klouter onderneming, dus dan liever en krukje.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:07

Waratje schreef:
crystal schreef:

Bij de Ikea het krukje Bekvam, is een mooi stabiel krukje met een prettige hoogte. Wel even in de lak zetten voor je hem mee naar stal neemt Haha!

Als jullie met dit krukje opstappen, zetten jullie dus evengoed jullie linkerbeen in de stijgbeugel toch? Dan wordt de rug toch evengoed eenzijdig belast? Zij het minder dan vanaf de grond.

Ik stap altijd direct vanaf het hek op de rug, dus niet met de voet eerst in de stijgbeugel. Je paard moet dan overigens wel braaf zijn Haha! Mijn vorige pony schrok een keer terwijl ik dat deed en een paar uur later werd ik wakker in het ziekenhuis. Waarschijnlijk ben ik er afgebokt terwijl ik half scheef hing oid.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:10

Als ik zonder zadel rij, dan stap ik ook op vanaf een bankje of een hek, en dan inderdaad direct op de rug, en niet met de voet in de beugel (die je dan ook niet hebt natuurlijk)

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:11

Op onze manege is het gebruikelijk. Ik vind het niet erg! Haha. BEn stijf, en heb last van m'n linker heup. En met opstappen wordt dat erger. Ook helpt een leren (nepleren) zitvlak ook niet erg met opstappen!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:18

Ik heb last van mijn linkerenkel, maar buiten dat stap ik sowieso altijd op met een opstapje. Prettig voor mij', voor het paard én voor het zadel. Ik ben 1.60m, paard is 1.65m, maar ik ben vrij stevig en niet zo heel handig met opstappen. Als het moet kom ik er zo ook wel op, hoor, maar mijn bijrijdpaard is zo goed opgevoed dat je hem werkelijk óveral naast kunt parkeren.

Als ik er ooit buiten af moet zet ik hem daarna naast een boomstronkje, een slagboom of een verhoginkje, of in een diep karrenspoor en in een greppeltje heb ik ook wel eens gedaan *LOL* .

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:23

Ik ben dus mijn merrie nu ook aan het opvoeden om met een "hulpstuk" erop te komen. Ik ben nl de ene dag soepeler als de andere dag en ik wil niet aan dat zadel lopen sjorren om erop te komen. Ikga wel binnenkort kijken naar zo'n opstapbeugel. dat is een gewone stjgbeugels met een uitklapbare voetensteun om erop te komen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:56

Jennyxx schreef:
Waratje schreef:

Als jullie met dit krukje opstappen, zetten jullie dus evengoed jullie linkerbeen in de stijgbeugel toch? Dan wordt de rug toch evengoed eenzijdig belast? Zij het minder dan vanaf de grond.

Zal ook afhangen van de maat van het paard. Je kunt vanaf dit krukje wel zo op een kleiner paard stappen, maar bij eentje van 1,80 m zul je inderdaad via de beugel moeten werken. Voordeel is wel dat je dan veel sneller kunt opstappen en de belasting daardoor dus beperkt dan wanneer je vanaf de grond omhoog moet.
Bij veel opstapjes buiten kun je hier ook mee zitten met kleinere paarden, als ik bijvoorbeeld vanaf een paaltje opstap, dan zet ik inderdaad mijn linker voet in de beugel om erop te komen (paard is 1,50 m). Maar dat gaat ook heel snel, terwijl ik vanaf de grond toch echt serieus moet hijssen (gebrek aan oefening doet ook wat Clown )

angel2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:44

Ik heb een aantal jaren manegelessen gegeven en ook daar werd veelal opgestapt met een krukje. Ik vond het een goede zaak. De rug van het paard wordt enorm ontzien op deze manier. Als ik soms op maneges zie hoe mensen aan een paard (zadel) sjorren en hangen voor ze erop zitten!!
(ik heb het dan ook wel over de wat minder elastische mensen onder ons Knipoog )

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:59

ik ben 1.64 en mijn nieuwe tinkertje is 1.45. Eitje, zou je zeggen, maar ik merk dat hij het opstappen niet echt fijn vindt. Nou, met mijn gewicht dat volledig aan 1 kant (op de beugel) hangt, kan ik me dat voorstellen Clown
Om hem te ontzien, heb ik dus het krukje weer van stal gehaald. in 1 x mijn gewicht recht boven de rug van mijn paardje. Ja, waarom zou ik het niet doen? Hoef ik ook niet zo idioot strak aan te singelen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 02:29

Zo afentoe stap ik een keer op met een krukje.. rij namelijk een paard van 1.90 hoog, en het is niet echt bevoordelijk voor de rug, als er zo aan het zadel gehangen word.

Brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:54

Ja zo'n uitklapbare opstapbeugel heeft iemand die. En bevalt dat?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:56

stap op via krukje, ben een hark, maar ook klein en paard is 1.72.......

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:56

ben ook wel benieuwd naar zo'n uitklapbeugel

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:02

Zo goed als altijd met een krukje. Ook al is hij maar 1,46 m.... Knipoog
Het is in mijn ogen beter voor zijn rug, hoe hoger het paard, hoe meer je een kant van zijn rug belast. Een krukje is gewoon ideaal.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:03

Met zo'n uitklapbeugel hang je ook aan het zadel, dus je belast de rug ook.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:12

Ik heb pasgeleden op een paard van 1.72 gereden en daar kwam ik toch echt niet op zonder krukje Haha!. Ik ben zelf 1.63 en heb vrij korte benen, en daarbij rij ik op het moment niet dagelijks dus ben ook niet meer zoveel gewend. Vroeger reed ik wel vaker op dit paard en toen lukte het wel om zonder krukje op te stappen. Bij mijn eigen E-pony heb ik er gelukkig geen last van en heb ik geen krukje nodig. Gezien mijn lengte past een E-pony of klein paard ook een stuk beter bij mij.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:44

Heb sinds kort een paardje gekocht. En zag een aantal mensen bij mij op de pensionstal opstappen met een krukje. ''Vroeger'' toen ik nog een pony had zo'n 20 jaar geleden, steeg echt niemand op met een krukje. Omdat mijn paard nog maar net zadelmak is en ik merkte dat ze het lastig vond om stil te staan als ik mezelf ''ophees'' heb ik het krukje uitgeprobeerd. Eerste keer met iemand die haar nog even vasthield, 2e keer stond ze al braaf stil. Dus volgens mij sowieso voor het paard een stuk fijner........en zal ik dus het krukje gebruiken vanaf nu.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:03

[quote. ''Vroeger'' toen ik nog een pony had zo'n 20 jaar geleden, steeg echt niemand op met een krukje. .[/quote]

Toen ik begon met rijden, bijna 45 jaar geleden, stond er een opstapblok buiten voor de heren jachtruiters.
Toen ik jong was hees ik me met mijn net anderhalve meter rustig op een paard van 1.80, maar nu stap ik altijd met krukje of ander hulpmiddel op hoor. Al heel wat jaren overigens, zo'n 10 ?

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:08

ik gebruik nooit een krukje vind ik eerlijk gezegd een beetje gevaarlijk Bloos
ik maak mijn beugel altijd iets langer dan de ander vind ik veiliger