rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Re: rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:12

okay: stel dat je een paard onder je kont krijgt dat aan een kant heel sterk is. Zeg in dit geval links. het pakt dus geen druk op rechts en links is ie zwaar in de hand. Wat wordt dan het trainingsschema? Wat ga je doen en hoe lang wacht je tot je erop gaat zitten? Hoe krijg je het voor elkaar dat ie de zachte kant aanpakt en de harden los laat?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:34

Ik heb niet alles gelezen, dus misschien staat het nu dubbel. Op deze website http://www.equinestudies.org/knowledge_base/woody.html staat een leuk artikel, over scheef als gevolg van de bouw, aan de hand van een houten model "woody":
Afbeelding
Hier zie je de romp is opgehangen in spieren, waardoor deze makkelijk scheef kan staan. Dat is dan niet alleen naar bv links, maar ook een klein beetje getordeerd.
Een interessante insteek is ook "oog dominantie", ogen staan bij een paard enigszins opzij, dus als een paard z'n linker oog wat dominanter is (dus een voorkeur om deze te gebruiken), staat hij altijd een beetje naar rechts gebogen.
Een leuk detail is de manier waarop een kat bij een vrije val zich zo draait dat hij op z'n pootjes terecht komt, dit schijnt te beginnen met het hoofd goedzetten en dan komt de rest er vanzelf achteraan.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:12

oosterhoff je zult er eerst achter moeten zien te komen waarom een paard heel sterk is op één kant. Komt dit door een ongelijke inwerking van de ruiter, heeft het paard een lichamelijke tekort koming bijv. een beengebrek. Wil het paard één van de achterbenen niet goed belasten etc. Want het kan maar zo zijn dat hij zich aan de voorkant onttrekt omdat hij aan de achterkant een probleem heeft. Als je in staat bent om een paard in balans te rijden is hij nageefelijk. Dus vooral niet teveel rommelen aan de hoofd/hals houding omdat het paard daar zijn balans mee regelt.

Een val, dollen in de wei, vastliggen etc. etc. kan er toe leiden dat een paard scheef wordt. En inderdaad de lichaamsbouw, voorkeurs kant, inwerking van de ruiter, verterinaire tekortkomig. Dus zoek eerst naar de oorzaak en pak dan het gevolg aan.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:08

Maar als een paard juist met zijn hoofd zijn balans zoekt en de balans verstoord is dan kan je toch juist daarmee het paard helpen de juiste balans weer terug te vinden. Is iig wel de makkelijkste weg.
Jij schrijft dat het komt door een ongelijke inwerking van de ruiter maar dat heeft er dan nu toch niets mee te maken want jij zit er toch op als ik je dit paard zou aanbieden? Ik weet wel hoe paarden scheef worden maar ik krijg heel erg weinig inzicht in je methode. Niet ten nadele van jou hoor maar ik probeer het te begrijpen en het lukt mij niet. Ik heb het over paarden die als je de teugel los laat daadwerkelijk de bocht om gaan. De enige oplossing om dan zonder teugelwerking te rijden is in volle rengalop zodat de snelheid het paard recht trekt. Het gaat om paarden die door een gebrek of verkeerde training aan een kant veel korter zijn geworden. Als je dan niet met de hoofdhalshouding aan het werk gaat dan zul je met je benen 500 a 600 kg in bedwang moeten houden/terugduwen of je moet het paard in de wei zetten en het na twee jaar nog eens proberen of jaren lang heeeeel rustig lopen aan een touwtje.

Dus nu mijn vraag:
Hoe lang ben jij bezig met een ernstig scheef gereden paard om die weer zo recht te krijgen dat elke willekeurige ruiter er de eerste keer weer zo recht mee weg rijd? Daarbij voorafgegaand zijn de behandelingen die nodig zijn om het paard weer zo goed te krijgen dat hij daar ook toe in staat is. Ofwel nagenoeg blokkade vrij in als zijn spieren en gewrichten, ofwel zijn lijf.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:02

oosterhoff schreef:
in volle rengalop zodat de snelheid het paard recht trekt.

Een paard heeft toch "achterbeenaandrijving", dat gaat met meer snelheid echt niet rechter lopen. Als een paard een trein was geweest met de locomotief voorop, dan had het nog gekunt. Maar een paard is meer een trein zonder rails met de locomotief achterop. Alle wagons (hoofd, hals, rug met alle gewrichten) kunnen meer of minder bewegen, en gas geven maakt juist dat je de scheefheid vergroot helemaal als je het dan nog aan de voorkant wil opvangen.

Scheefheid oplossen heeft wat mij betreft te maken met controle. Als eerste het tempo, daarom eerst op kleine hulpen reageren (been vooruit en hand is terug maar dat niet tegelijkertijd). Bij een paard schijnt het been bewegingsritme gekoppeld te zijn aan de vlucht reactie. Een te hoog ritme roept spanning op die naar vluchtgedrag kan leiden en dan leert een paard alleen het verkeerde. Dus probeer juist een een rustig tempo te houden, want dan ben je ver van vlucht af en daar hoort dan vanzelf een zekere mate van ontspanning bij.
Als je dan buigingsoefeningen doet, en je kan met lichte hulpen je paard qua tempo regelen, dan is een balans verstoring met heel weinig hulp te corrigeren, en met het buigen is ook de eerste stap naar rechtrichten gezet.
Scheef zijn is trouwens heel vaak het ontbreken van ontspanning, hoe kun je praten over een scheef paard dat "een kant niet kan ombuigen" als hij daar wel een vlieg kan wegjagen met z'n hals bijna omgedraaid. Een zware aanleuning aan 1 kant is vaak toch iets dat het paard actief doet. Indien er een medische oorzaak aanwezig is, moet je daar natuurlijk eerst wat aan doen, maar daar is het vaak de vraag wat is de oorzaak en wat is het gevolg.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:37

ART_UMA schreef:
oosterhoff schreef:
in volle rengalop zodat de snelheid het paard recht trekt.

Een paard heeft toch "achterbeenaandrijving", dat gaat met meer snelheid echt niet rechter lopen. Als een paard een trein was geweest met de locomotief voorop, dan had het nog gekunt. Maar een paard is meer een trein zonder rails met de locomotief achterop. Alle wagons (hoofd, hals, rug met alle gewrichten) kunnen meer of minder bewegen, en gas geven maakt juist dat je de scheefheid vergroot helemaal als je het dan nog aan de voorkant wil opvangen.

Scheefheid oplossen heeft wat mij betreft te maken met controle. Als eerste het tempo, daarom eerst op kleine hulpen reageren (been vooruit en hand is terug maar dat niet tegelijkertijd). Bij een paard schijnt het been bewegingsritme gekoppeld te zijn aan de vlucht reactie. Een te hoog ritme roept spanning op die naar vluchtgedrag kan leiden en dan leert een paard alleen het verkeerde. Dus probeer juist een een rustig tempo te houden, want dan ben je ver van vlucht af en daar hoort dan vanzelf een zekere mate van ontspanning bij.
Als je dan buigingsoefeningen doet, en je kan met lichte hulpen je paard qua tempo regelen, dan is een balans verstoring met heel weinig hulp te corrigeren, en met het buigen is ook de eerste stap naar rechtrichten gezet.
Scheef zijn is trouwens heel vaak het ontbreken van ontspanning, hoe kun je praten over een scheef paard dat "een kant niet kan ombuigen" als hij daar wel een vlieg kan wegjagen met z'n hals bijna omgedraaid. Een zware aanleuning aan 1 kant is vaak toch iets dat het paard actief doet. Indien er een medische oorzaak aanwezig is, moet je daar natuurlijk eerst wat aan doen, maar daar is het vaak de vraag wat is de oorzaak en wat is het gevolg.

Als een paard in volle rengalop wordt gezet gaat hij inderdaat vluchten. dat is ook wat ik bedoelde. in dat geval zal hij uit angst zo hard mogelijk vooruit gaan lopen en zeker niet de bocht om gaan Het zal dan meer door adrenaline komen dat het paard zich recht gedraagt dan doordat jij de juiste hulpen geeft.
Een paard dat scheef is zoals ik dat bedoel zal zeker meer moeite hebben om een vlieg weg te halen aan de kant waar hij langere spieren heeft. Mijn paard rolde nooit om maar ging altijd staan en dan de andere kant. Nu ze rechter en rechter wordt door training en behandeling rolt ze inmiddels wel om. Ook het happen naar een worteltje ging eerst heel moeizaam aan haar lange zijde (rechts) dus het kan natuurlijk allemaal maar de ene kant op gaat het zeker makkelijker op dan de andere kant.
Scheef zijn is inderdaat vaak het ontbreken van ontspanning en doordat een paard dat heel lang achter elkaar doet zal de ene kant dus meer op spanning komen te staan dan de andere kant op. dan kan een paard zich nog net zo hard proberen te ontspannen maar daar wordt hij op dat moment niet recht van. Denk maar eens aan een tennisser. De echter toppers worden als ze niet uitkijken zo scheef als maar kan de ene kant is heel veel bespierder dan de andere kant. Ook bij boordroeiers (die dus maar een riem vast hebben zoals bij de holland 8) zie je dat ze krom worden. Bij beide groepen ontstaan er op den duur blessures. Om dit te voorkomen richten we dus recht je zult de lange kant moeten aanspreken om weer in balans te komen.

het zwaarder aannemen is iets dat bewust gebeurt maar dat is om die slappe kant te ontlasten. Een paard dat rechts vast houd heeft zijn spieren aan de linkerkant gespannen. In eerdere berichten kan je lezen hoe ik die spieren aanspreek.

Ik begin ook met controle op zit en in rustig tempo eerlijk halsstrekken en nageven aan de korte kant. Pas als ik gelijke aanleuning heb ga ik verder met inbuigoefeningen en tempowisselingen.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:20

ART-UMA ik ben het wel aardig eens met jouw post.
Een paard wil graag een disbalans corrigeren met snelheid. Vandaar ook dat je het tempo aanpast (lager houdt) aan het slechte been. Het is wel van belang dat je dit met impuls doet. Als je een paard dat scheef is voorwaarts rijdt zonder het te sluiten, zal het, door een gebrek aan balans uit elkaar vallen en op de voorhand vallen. De opgewekte voorwaartse energie moet je met je zit opvangen en niet met je hand.
Als je het evenwicht van het paard met je benen en zit bespeelt heb je daar niet veel kracht voor nodig wel inzicht, timing, dosering en juistheid van de hulpen. Dat is wat het paardrijden zo moeilijk maakt maar ook een uitdaging.

oosterhoff i.m.o. maak je het een paard alleen maar moeilijk als je aan de voorkant werkt. Wel moet je ervoor zorgen dat je de hand aan de kant waar het paard stug is ontspant. En dat je met de hand aan de kant waar het paard het bit niet wil aannemen contact houdt. Jij schrijft dat het de makkelijkste weg is om het paard zijn balans terug te laten vinden als je aan de voorkant werkt, dat ben ik echt niet met je eens. Als je de rest van het paard voor elkaar hebt komt de voorkant vanzelf.
Als een paard de bocht omgaat omdat je de teugels loslaat, moet je hem met je been begrenzen (en zit) en zorgen dat hij recht doorloopt. Ik zeg niet dat je zonder teugelinwerking moet rijden want je houdt wel verbinding. Pas als je zit en been het niet op kunnen lossen kun je wat ondersteunen met de teugel. Compenseren door snelheid werkt nadelig voor het vinden van balans.
En trouwens een scheef paard zal in rengalop vermoedelijk ook niet recht gaan.
Een paard voelt een vlieg op de huid dus zoveel kracht hoef je als ruiter echt niet aan te wenden. (Behalve als een paard is afgestompt.) Van in de wei zetten wordt een scheef paard ook niet recht als het bijv. een voorkeurskant heeft. De lange kant zoals jij het noemt moet soepeler worden en de korte kant moet sterker worden en de spieren moeten worden opgerekt.

Hoe lang het duurt kan ik je niet zeggen dat ligt aan de oorzaak, hoe het paard reageert etc. Als bijv het bekken scheef staat zal je daar eerst verbetering in aan moeten brengen door een behandeling.
Of een willekeurige ruiter dat kan, recht wegrijden? Dat heeft met de kwaliteit van de ruiter te maken. Je kunt als ruiter een recht paard ook scheef rijden.
Mag ik vragen waar jij je paard voor laat behandelen?

Je schreef: Een paard dat rechts vast houd heeft zijn spieren aan de linkerkant gespannen. Dat klopt i.m.o. niet. De spieren aan de holle kant worden niet of nauwelijks gespannen. Het paard buigt daarbij makkelijk (en te ver) in. De spieren aan de bolle kant worden vast gezet/stijf gehouden.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 00:29

HappyH schreef:
ART-UMA ik ben het wel aardig eens met jouw post.
Een paard wil graag een disbalans corrigeren met snelheid. Vandaar ook dat je het tempo aanpast (lager houdt) aan het slechte been. Het is wel van belang dat je dit met impuls doet. Als je een paard dat scheef is voorwaarts rijdt zonder het te sluiten, zal het, door een gebrek aan balans uit elkaar vallen en op de voorhand vallen. De opgewekte voorwaartse energie moet je met je zit opvangen en niet met je hand.
Als je het evenwicht van het paard met je benen en zit bespeelt heb je daar niet veel kracht voor nodig wel inzicht, timing, dosering en juistheid van de hulpen. Dat is wat het paardrijden zo moeilijk maakt maar ook een uitdaging.

oosterhoff i.m.o. maak je het een paard alleen maar moeilijk als je aan de voorkant werkt. Wel moet je ervoor zorgen dat je de hand aan de kant waar het paard stug is ontspant. En dat je met de hand aan de kant waar het paard het bit niet wil aannemen contact houdt. Jij schrijft dat het de makkelijkste weg is om het paard zijn balans terug te laten vinden als je aan de voorkant werkt, dat ben ik echt niet met je eens. Als je de rest van het paard voor elkaar hebt komt de voorkant vanzelf.
Als een paard de bocht omgaat omdat je de teugels loslaat, moet je hem met je been begrenzen (en zit) en zorgen dat hij recht doorloopt. Ik zeg niet dat je zonder teugelinwerking moet rijden want je houdt wel verbinding. Pas als je zit en been het niet op kunnen lossen kun je wat ondersteunen met de teugel. Compenseren door snelheid werkt nadelig voor het vinden van balans.
En trouwens een scheef paard zal in rengalop vermoedelijk ook niet recht gaan.
Een paard voelt een vlieg op de huid dus zoveel kracht hoef je als ruiter echt niet aan te wenden. (Behalve als een paard is afgestompt.) Van in de wei zetten wordt een scheef paard ook niet recht als het bijv. een voorkeurskant heeft. De lange kant zoals jij het noemt moet soepeler worden en de korte kant moet sterker worden en de spieren moeten worden opgerekt.

Hoe lang het duurt kan ik je niet zeggen dat ligt aan de oorzaak, hoe het paard reageert etc. Als bijv het bekken scheef staat zal je daar eerst verbetering in aan moeten brengen door een behandeling.
Of een willekeurige ruiter dat kan, recht wegrijden? Dat heeft met de kwaliteit van de ruiter te maken. Je kunt als ruiter een recht paard ook scheef rijden.
Mag ik vragen waar jij je paard voor laat behandelen?

Je schreef: Een paard dat rechts vast houd heeft zijn spieren aan de linkerkant gespannen. Dat klopt i.m.o. niet. De spieren aan de holle kant worden niet of nauwelijks gespannen. Het paard buigt daarbij makkelijk (en te ver) in. De spieren aan de bolle kant worden vast gezet/stijf gehouden.

Als jij je knie optrekt dan zijn de sieren aan de onderkant van je been gespannen en kort en aan de bivenkant ontspannen en lang. Beredeneer dat terug op je paard.
De lange kant van het paard is slap en soepel en de korte kant sterk en stijf. De lange kant moet zich dus aanspannen om die gespierde korte kant weer op lengte te krijgen.

Stel dat een paard de rechter teugel uit de hand wil trekken en het spant diezelde rechter kant van het lijf. de spieren worden bij die aanspanning korter dan kan het toch niet zo zijn dat hij het wel voor elkaar krijgt om die teugel mee te trekken?? Dan wordt die rechterkant namelijk meer gebogen.

Die lange kant voelt stug maar dat is dus niet het geval. Die voelt stug omdat hij aan die kant bol is en hij niet reageert op je been en die voelt stug omdat hij aan die kant trekt aan de teugel.

Een bodybuilder die een show geeft zie je altijd langzame bewegingen maken, van de ene pose naar de andere. Daarbij laten ze afwisselend de boven en onderspieren zien. Als ze heel snel van de ene naar de andere kant zouden bewegen zouden de spieren knappen. Dit zijn namelijk korte sterke spieren die zich oppompen. het kost enige tijd om die korte sterke spieren weer te laten ontspannen en de andere spieren weer aan te spannen. Korte spieren zijn dus over het algemeen sterker en bij aanspannen sneller dan lange slappe spieren.

Een natuurlijke scheefheid krijg je niet recht in de wei. Ik heb het over onnatuurlijke scheefheid en dan met name de onbalans in de spieren aan de rechter en aan de linker kant. Niet over scheefheid in bekken hoofd/hals rug of wat dan ook. Ga uit van een paard dat door behandeling de blokkades kwijt is en dan weer aan de slag moet om de spieren die tijdenlang verkeerd zijn gebruikt weer in balans te krijgen.

Ik zeg dus niet dat ik met het hoofd werk ik trek niet aan een hoofd dat zal ik nooit doen. Ik zal ook nooit doelbewust het hoofd naast de rompbalans plaatsen. Ik wil gelijke aanleuning aan beide kanten. Die krijg ik inderdaat door met mijn been naar de hand toe te werken. Echter doordat het paard geen aanleuning pakt aan de korte kant en jij wel aanleuning probeert aan te nemen zal het paard in eerste instantie het hoofd zelf die kant op steken totdat hij aanvoelt (het loopt namelijk erg lastig met je hoofd naast je lijf) dat als hij aanleuning aanneemt ik mijn hand ontspan. Uiteindelijk zal hij dan zelf zijn balans en aanleuning zoeken het bit zal daarbij nooit aan een kant meer door de mond worden "getrokken" dan aan de andere kant. Door mijn buitenbeen aan te leggen zal het paard meer ondertreden met het buiten achterbeen waardoor zij aan die kant beter moet buigen en dus ook rechter wordt. Dit heeft echter niets met begrenzen te maken maar met extra activiteit van het achterbeen.

Jij zegt: een paard voelt een vlieg dus begrenzen is een fluitje van een cent. Beredeneer eens goed wat er gebeurt als jij je paard begrenst op jou manier. Zet ie dan zijn buitenachterbeen verder onder en buigt hij dan minder naar binnen of zet jij het paard in zijn geheel naar binnen? Begrenzen is in mijn ogen namelijk iets dat je gebruikt om je paard niet te laten uitzwaaien aan de voor of achterkant, in de ronding die hij dan heeft (een paard dat in rechter buiging loopt zwaait nog verder naar rechts door zonder in de linker stelling over te gaan ). Ofwel; het in de zelfde buiging houden. Dat heeft in mijn ogen niets te maken met het rechtstellen van het lijf en het hervinden van balans door eigen kracht.

Maargoed het kan zijn dat jij iets anders verstaat onder begrenzen dan ik en dat daar ons meningsverschil zit.

Mijn paard wordt behandelt aan haar bekken eerste halswervel, atlas en hoofd. Zij heeft verschillende dingen meegemaalt waardoor zij zo is geworden zoals ze nu is. Hangen in het halster, hangen in het halster in de trailer die al open was aan de achterkant, overdwars klem zitten in de trailer en vastliggen in de stal. Daarnaast is ze ook niet op de juiste manier gecorrigeerd/getraind, door mij, toen ik nog van niets wist.

Nogmaasl het gaat mij niet om het corrigeren van natuurlijke scheefheid maar om het corrigeren van ernstige onnatuurlijke scheefheid.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:15

Ga eens rechtop op beide benen staan, ontlast dan je rechterbeen en laat je schouders opzij vallen (naar rechts) zodat je de holle (korte) kant van het paard aan de rechterkant simuleert. Als je nu eens bij jezelf nagaat zul je ontdekken dat de spieren aan de linkerkant = bolle of lange kant gespannen zijn en aan de rechterkant nauwelijks gebruikt. Zo is dat volgens mij ook bij het paard het geval. De lange kant of bolle kant van het paard is stug en de spieren zijn als het ware meer opgerekt t.o.v. de korte kant. De spieren aan de korte kant moeten soepeler worden en opgerekt. Misschien bedoelen we het zelfde maar geven er een andere benaming aan.

Een paard dat spieren langere tijd verkeerd heeft belast moet leren de verkeerd aangespannen spieren te ontlasten de de te weinig gebruikte spieren op de juiste manier belasten.
Als je een paard begrenst op mijn manier is dat altijd een samenwerking van verschillende hulpen. Niet alleen begrenzen, ook impuls onderhouden, het paard wat verzameld laten lopen. Dat begrenzen is even en dan weer gewoon verder rijden. Even met het venwicht spelen zodat het paard daarheen gaat met zijn lijf waar je hem hebben wilt. Doordat je de buitenkant begrenst wordt de buitenkant "rechter" en de binnenkant buigt minder ver in. Dat begrenzen deed je in dit geval omdat het paard teveel gebogen was aan de binnenkant. De buik zwaait teveel uit naar buiten. Het been aan de binnenkant wil het paard minder goed belasten en wordt wat naast de massa geplaatst, het been aan de buitenkant werd teveel naar het midden geplaatst om zo het gewicht vermeerd te dragen. Door het paard recht (volgens het beloop van de wendig) te maken zorg je ervoor dat de binnenkant meer wordt opgerekt en de het buitenachterbeen minder gewicht draagt. Zo kan het binnenachterbeen langzaam sterker worden.

Jij ziet begrenzen om uitzwaaien van de voor- of achterhand tegen te gaan. Ik zie begrenzen net zo, alleen vind ik dat je de buik ook kunt begrenzen.

Wat vervelend wat je paard heeft mee gemaakt, je paard boft dat hij iemand heeft die er mee bezig is om hem goed te krijgen heel veel succes.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:37

Vallen is iets anders dan kromgebogen zijn. Daarbij heeft een gebogen paard de binnenheup hoger zijn en zorgt het juist met die binnenachterkant ervoor dat het niet omvalt. daardoor is het ook zo dat ie op de buitenvoorkant teveel aan gewicht opvangt en blessures krijgt en dus over de buitenschrouver wegvalt.
Als je op handen en knieen gaat zitten en je gebruikt bijvoorbeeld je rechter spieren dan zal je naar rechts buiten Als je tot het uiterste draait zulllen vervolgens je linker spieren op spanning komen te staan maar die worden aangespannen door je rechter spieren. Een spier kan niet uit zichzelf langer worden. De spier neemt spanning aan voor de coordinatie en pas als het heel ver is opgerekt dan ontstaat er een ongezonde spanning in de banden. Zelfs een onnatuurlijk gebogen paard kan vaak nog verder buigen dan dat hij gewoonlijk zal aannemen. Daarmee bedoel ik dus dat hij de buitenkant nog lang niet maximaal heeft opgerekt. De spieren aan de lange kant staan dus zeker niet op zulke spanning dat ze constant bezig is die korte kant te corrigeren.
Als jij zoals je aangeeft op twee benen gaat staan en je laat je bovenlichaam naar rechts vallen dan zal je in eerste instantie met je binnenbeen(rechter) corrigeren als je geen binnenbeen(rechter) hebt doe je dat met de andere kant(linker). Een paard heeft echter wel zijn binnenbeen.

De lange kant doet echt te weinig die spieren zijn echt slapper dan aan de kortekant. De term stug is eignelijk lastig te gebruiken. De spieren aan die lange kant kan je wel lui noemen. Zoals jij nu wel aangeeft moeten de spieren aan de korte kant worden opgerekt. Daar moeten ze inderdaat soepeler worden maar hoe doe je dat? Dat doe je door de slappe soepele lange kant te stimuleren.

Nu zeg je dat het een samenwerking is van verschillende hulpen. Dat kan ik ook nog snappen maar ik vind het nu juist zo intressant om te weten welke hulpen je nou precies geeft. Wellicht is het voor jezelf ook eens leuk om te kijken wat je nou precies doet als je erop zit zodat je het ook andere mensen duidelijk kan maken en zij er ook van kunnen profiteren. Ga tijdens het rijden heel exact na: wat doe je met je benen, heupen, gewicht, schouders en vooral; wat doe je nou precies met je handen? Doe je daar niets mee of ben je onbewust toch bezig om daar balans te zoeken?

Als ik het zo lees dan begrens je je paard met je onderbeen en doe je hetzelfde als ik (alleen noem ik het geen begrenzen), de achterhand corrigeren in ondertreden. Het paard moet meer aan de bolle kant beter ondertreden omdat het het binnen achterbeen meer heeft getraind dan het buiten achterbeen (even er vanuitgaande dat het paard een volte loopt naar de kant die hij het liefst wil natuurlijk... lastig hoor steeds binnen en buiten en lang en kort;) ). Ik ben namelijk van mening dat een paard zijn gewicht naar de bolle kant laat vallen en dat je met je been geen 600 kilo kan tegenhouden door alleen met je bovenbeen danwel onderbeen te gaan drukken.

Jij geeft aan dat het been aan de binnenkant minder belast wordt. Bedoel je het voorbeen of het achterbeen

Nog even een voorbeeld:
Gebruik je rechter arm als een linksgebogen paard. strek hem zo uit dat je alleen horizontaal kanbewegen. Mert je duim omhoog zegmaar. Neem nu die linker buiging iets aan en pak met je linker hand je vuist vast Die linker hand geeft tegendruik. als je nu je linkerhand naar rechts wilt meenemen dan gebruik je je buitenspieren als je je linkerhand naar links wilt meenemen dan gebruik je je binnenspieren. je kan ook even een bit met teugels in je hand nemen en iemand die vast laten houden dan krijg je een nog beter beeld.
Als het goed is weet je dat een linksgebogen paard vast houd op rechts en dan kun je uit dit voorbeeld concluderen dat hij daarvoor dus de spieren aan de binnenkant/korte kant gebruikt om dit voor elkaar te krijgen en die spieren dus teveel op spanning staan en de spieren aan de buiten/langekant te weinig gebruikt worden.

Omdat een paard heel gevoelig is in de mond en je eenpaard het makkelijkst kan draaien door aan het hoofd te sturen gebruik ik die mogelijkheid om mijn paard recht te richten. Ik heb hier het minste kracht voor nodig. Ik probeer de aanleuning aan de binnenkant aan te nemen en zodra ze dat doet geef ik na. Zij neemt namelijk aan in tegengestelde richting als dat je vraag (jij "trekt"zij "trekt")en door na te geven zal ze dan dus rechter worden. Doordat zij aan de hand gaat "trekken" en zij dus haar bolle kant moet aanspannen wordt zij rechter. Bedenk wel dat dat trekken niet met kracht gebrut dat is heel subtiel. Als dat namelijk niet subtiel gebeurt zal zij het nooit doen en blijft ze gewoonnaar binnen kijken. Dit komt juist door die gevoeligheid in de mond.
In de humane fysiotherapie zie je ook steeds meer dat de oefeningen, die mensen moeten doen, uitgaan vanuit een passieve lange(uitgerekte) spier die zich vanuit die positie moet aanspannen ipv een spier die in rustpositie wordt aangespanen. Dat is dus ook precies wat ik doe om mijn paard recht te krijgen
Ik hoop dat je weer iets meer van mijn methode en theoretische onderbouwing begrijpt.

PS.
Eergister dus bij de chiropractor geweest en ze was stukken beter dan de vorige keer dus het gaat de goede kant op!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 16:38

@ Oosterhoff: over wat je eerder in op deze pagina schreef over het recht krijgen van een scheef paard en dat er meer druk is in je ene hand dan in je andere.

Dat had ik met de mijn ook. Door ernstige beengebreken (waaronder artrose, HKO, spat en OCD) en verkeerd belasten is lavita scheef gaan lopen.
Ze is linksgebogen: rechtsvoor belast ze het meest aan de voorkant en rechtsachter is haar zwakke achterbeen.
Wat ik dus had (en nog steeds een beetje) is dat ze idd 1 kant meer vast pakt, bij mij is dat links. Zo erg dat ze gewoon niet reageerde op me rechterhand (wilde o.a. alleen nageven op me linkerhand).

Wat we eerst hebben gedaan is meer rechts pakken, en minder tot bijna niet links. In het begin ging ze ook hierdoor meer naar buitenkijken, dit was niet erg zo rekte we ook eerst de korte kant op.
Het heeft een tijd geduurd, maar op een gegeven moment kon ze ook nageven op me rechterhand, nog wel in contrastelling. Maar hierdoor kon ik ook mijn binnenbeen erbij gaan gebruiken, zodat ze ging buigen.

Eerst was dit vrij moeilijk, dus hielp ik haar een beetje met me linkerhand ietswat naar binnen te zetten (niet trekken, alleen de teugel van de hals afgehouden).
Op een gegeven moment ging dit ook super en kon ik weer wat meer me linkerhand erbij gebruiken, zodat ze op twee teugels kwam.

limon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:26

Rechtrichten is de basis van je rijden. Een niet rechtgericht paard is niet in staat goed te presteren. Ook rij je ze zo scheef als een banaan als je daar niet allert op bent...

limon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:35

oosterhoff schreef:
okay: stel dat je een paard onder je kont krijgt dat aan een kant heel sterk is. Zeg in dit geval links. het pakt dus geen druk op rechts en links is ie zwaar in de hand. Wat wordt dan het trainingsschema? Wat ga je doen en hoe lang wacht je tot je erop gaat zitten? Hoe krijg je het voor elkaar dat ie de zachte kant aanpakt en de harden los laat?

Meestal is dit het geval van een linkerachterbeen niet onder de massa te willen zetten. Jij moet dit dus gaan motiveren (binnen been buiten teugel).
Rechtsom zal dit paard te sterk inbuigen dus heb je op rechts last van de holle kant en links van de bolle kant van je paard.

Ik zou in dit geval, linksom veel voltes gaan rijden met daarbij goeie stelling en daarbij met een zweepje het linkerachterbeen te motiveren om zijwaards neer te zetten (kont naar buiten zetten dus) rechtsom lange lijnen op de tweede/derde hoefslag zonder stelling.

Misschien ook dubbel geschreven want heb ook niet alles gelezen...

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:08

Opaal schreef:
oosterhoff schreef:

Meestal is dit het geval van een linkerachterbeen niet onder de massa te willen zetten. Jij moet dit dus gaan motiveren (binnen been buiten teugel).
Rechtsom zal dit paard te sterk inbuigen dus heb je op rechts last van de holle kant en links van de bolle kant van je paard.

Ik zou in dit geval, linksom veel voltes gaan rijden met daarbij goeie stelling en daarbij met een zweepje het linkerachterbeen te motiveren om zijwaards neer te zetten (kont naar buiten zetten dus) rechtsom lange lijnen op de tweede/derde hoefslag zonder stelling.

Misschien ook dubbel geschreven want heb ook niet alles gelezen...

Ik haeb mij in die zin ook net iets vergist in de terme"n: Ik bedoelde dat het een paard is dat links pak en niet een paard dat links sterk is. een paard dat links pakt is namelijk rechts sterkt.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:02

oosterhoff Het paard heeft op de holle kant een achterbeen wat het niet goed wil belasten. Het maakt daarmee een snellere pas die meer naar voren gaat om zo het gewicht op dat been zo min mogelijk te hoeven dragen. Het achterbeen aan de bolle kant neemt het meeste gewicht over en staat wat verder onder het midden. En draagt dus meer dit been wordt minder ver naar voren geplaatst.
Jij schreef : "Als jij zoals je aangeeft op twee benen gaat staan en je laat je bovenlichaam naar rechts vallen dan zal je in eerste instantie met je binnenbeen(rechter) corrigeren als je geen binnenbeen(rechter) hebt doe je dat met de andere kant(linker). Een paard heeft echter wel zijn binnenbeen."
Het paard heeft inderdaad dat binnenbeen maar dat wil het niet belasten.

Wat hulpen betreft weet ik niet hoe ik het nog beter uit moet leggen.

Jij schreef:"Het paard moet meer aan de bolle kant beter ondertreden omdat het het binnen achterbeen meer heeft getraind dan het buiten achterbeen (even er vanuitgaande dat het paard een volte loopt naar de kant die hij het liefst wil natuurlijk... lastig hoor steeds binnen en buiten en lang en kort;) ). Ik ben namelijk van mening dat een paard zijn gewicht naar de bolle kant laat vallen en dat je met je been geen 600 kilo kan tegenhouden door alleen met je bovenbeen danwel onderbeen te gaan drukken."

Misschien verwissel je holle en bolle kant af en toe, maar het been aan de bolle kant draagt meer gewicht. Het been aan de holle kant wil het paard ontlasten. Het paard moet het been aan de holle kant beter gaan belasten. Wat betreft het tegenhouden van 600 kilo. Daar komt het bespelen van het evenwicht in beeld. Mijn instructrice heeft daarvoor een speciale rijtechniek ontwikkeld waarbij je inspeelt op het natuurlijk evenwicht van het paard. Dat houdt dan onder andere in dat je werkt met bijv. het toestaan/ruimte geven aan de ene kant en begrenzen aan de andere kant.

Ik begrijp nu beter waar jij mee bezig bent, maar de preciese werking van de spieren heb ik nog niet voldoende bestudeerd. Ik doe nog steeds hard mijn best om tot meer inzicht te komen.
Wel fijn dat er verbetering optreedt.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:36

Als het achterbeen aan de bolle kant meer gewwicht zou nemen en daar dus krachtiger mee af zou zetten zou hij naar binnen vallen. Een paard valt echter op het voorbeen aan de bolle kant. verklaar je nader.
Heeft een paard volgens jou meer gewicht op zowel het bolle voorbeen als het bolle achterbeen?(buiten voorbeen/buiten achterbeen?)

Dan verschillen we daar dus in mening.

kijk anders even naar de site van antoine die denkt er dacht ik net zo over als ik. www.hoefkatrol.com

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:19

Oja en we verstaan dus allebei iets anders onder begrenzen dat is wel duidelijk nu.
Wat doe je nou precies als je begresd of toestaat. Ik neem nu even aan dat je dat dan doet met je gewicht? blans? bovenlijf?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 00:12

oosterhoff schreef:
Als het achterbeen aan de bolle kant meer gewwicht zou nemen en daar dus krachtiger mee af zou zetten zou hij naar binnen vallen. Een paard valt echter op het voorbeen aan de bolle kant. verklaar je nader.
Heeft een paard volgens jou meer gewicht op zowel het bolle voorbeen als het bolle achterbeen?(buiten voorbeen/buiten achterbeen?)

kijk anders even naar de site van antoine die denkt er dacht ik net zo over als ik. http://www.hoefkatrol.com

Ik heb de site van ADB niet gelezen, er is wel een verschil in "gewicht dragen" en "meer mee afzetten". In z'n algemeenheid geldt volgens mij het volgende:
Bij een paard dat rechts hol is, beweegt het rechterachterbeen naast de massa en draagt minder gewicht. Het rechts holle paard kijkt met het hoofd naar rechts, en heeft de neiging de rechter hand niet aan te nemen (minder druk of zelfs een klapper teugel) en links meer druk te nemen. Het paard "valt" meer op de linker schouder (en vaak zelfs over de schouder naar buiten) en stuwt meer met het rechter achterbeen.
Het bovenstaande is trouwens wel het "theoretische plaatje" want het paard kan heel snel en heel dynamisch omgaan met het verplaatsen van zijn eigen zwaartepunt en een S kromming is goed mogelijk en is eigenlijk ook natuurlijk, kijk maar eens naar de beweging van een krokodil, als twee benen aan 1 kant naarelkaar toe bewegen (maakt zich aan die kant hol), beweegt het hoofd enigszins de andere kant op, het hoofd blijft daardoor min of meer rechtuit naarvoren kijken. In een of ander boek van het Cadre Noir staat dat trouwens uitgebreid beschreven (uit mijn hoofd gezegt, van Philippe Karl).

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 00:42

ART_UMA schreef:
oosterhoff schreef:

kijk anders even naar de site van antoine die denkt er dacht ik net zo over als ik. http://www.hoefkatrol.com

Ik heb de site van ADB niet gelezen, er is wel een verschil in "gewicht dragen" en "meer mee afzetten". In z'n algemeenheid geldt volgens mij het volgende:
Bij een paard dat rechts hol is, beweegt het rechterachterbeen naast de massa en draagt minder gewicht. Het rechts holle paard kijkt met het hoofd naar rechts, en heeft de neiging de rechter hand niet aan te nemen (minder druk of zelfs een klapper teugel) en links meer druk te nemen. Het paard "valt" meer op de linker schouder (en vaak zelfs over de schouder naar buiten) en stuwt meer met het rechter achterbeen.
Het bovenstaande is trouwens wel het "theoretische plaatje" want het paard kan heel snel en heel dynamisch omgaan met het verplaatsen van zijn eigen zwaartepunt en een S kromming is goed mogelijk en is eigenlijk ook natuurlijk, kijk maar eens naar de beweging van een krokodil, als twee benen aan 1 kant naarelkaar toe bewegen (maakt zich aan die kant hol), beweegt het hoofd enigszins de andere kant op, het hoofd blijft daardoor min of meer rechtuit naarvoren kijken. In een of ander boek van het Cadre Noir staat dat trouwens uitgebreid beschreven (uit mijn hoofd gezegt, van Philippe Karl).

Maar hoe kan het dan dat het paard meer met het rechter achterbeen stuwd hoewel het minder gewicht aanneemt?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 01:16

ik hou dit topic ook steeds in de gaten ik heb ook een linksgebogen paard die rechts vastpakt op rechts,en scheef is moet zeggen sindsdien ik de druk nou op links neem en met binnenbeen naar buitentoerijdt het echt beter wordt loopt niet meer weg hou de buitenteugel er gewoon goed aan en blijft dan mooi aan de teugel lopen en wordt weer ontspannen..

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 01:22

Emaartje schreef:
ik hou dit topic ook steeds in de gaten ik heb ook een linksgebogen paard die rechts vastpakt op rechts,en scheef is moet zeggen sindsdien ik de druk nou op links neem en met binnenbeen naar buitentoerijdt het echt beter wordt loopt niet meer weg hou de buitenteugel er gewoon goed aan en blijft dan mooi aan de teugel lopen en wordt weer ontspannen..

En hoe gaat het met de volte op de linkerhand? Die is dan vaak een stuk moeilijker bij een linksgebogen paard hoewel dat niet zo voeld. vaak kantelen ze het hoofd daar of knikken op een verkeerd punt in. En vallen juist in de linker volte over de buitenschouder weg.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 01:31

oosterhoff schreef:
Emaartje schreef:

En hoe gaat het met de volte op de linkerhand? Die is dan vaak een stuk moeilijker bij een linksgebogen paard hoewel dat niet zo voeld. vaak kantelen ze het hoofd daar of knikken op een verkeerd punt in. En vallen juist in de linker volte over de buitenschouder weg.

ik moet zeggen dat dat wel goed gaat,of ik merk het weinig tot niets,maar ben momenteel uit de running helaas mijn paard is gewond geraakt aan achterbeen heeft vleeswond en staat nu op stalrust Verdrietig mis het rijden nou al

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:34

oosterhoff schreef:
ART_UMA schreef:

Maar hoe kan het dan dat het paard meer met het rechter achterbeen stuwd hoewel het minder gewicht aanneemt?

Als een paard meer gewicht draagt met z'n achterbeen, hangt dat samen met meer onderbrengen van de heup. Dit zoals bij goed schouderbinnenwaarts, dan zakt de heup wat en gaat het paard meer 'zitten'. Aan de andere kant is het zo dat elk pas van een paard een draag en stuw fase kent, stuwen is feitelijk de rede dat het paard naar voren gaat. Dus als beantwoording, het rechter achterbeen bij een rechts hol paard staat naast de massa en gebruikt niet z'n heup om meer gewicht te dragen, dat betekent niet dat je paard daarmee niet kan bijdragen aan voortbewegen, hij draagt er alleen minder mee. Logisch gevolg daarvan is dat het gewicht wel ergens anders moet worden gedragen (bv links voor en dus zwaarder in de hand).
Stel je maar een winkel wagentje voor, met duwen kom je vooruit, zonder dat je 'm hoeft op te tillen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:51

dat wagentje komt alleen maar vooruit doordat je je gewicht optild en vooruit plaatst. Een rolbeweging is iets anders dan de beweging die een paard maakt. Als je zelf gaat rennen dan druk je toch ook je gewicht naar voren en iets omhoog. hij moet het volledige gewich met de achterhand naar voren stuwen?

Hier even de kenmerken van een rechtsgebogen paard zoals ik er over denk en gelukkig adb ook en die had het al voor me op de site staan dus copieren maar:

De linkerzijde van dit paard is de

bolle zijde
lang bespierde zijde
slap bespierde zijde
soepele zijde
Het linkerachterbeen is het zwakke achterbeen.

Het linkervoorbeen draagt meer gewicht dan het rechtervoorbeen.

De rechter zijde van dit paard is de

holle zijde
kort bespierde zijde
sterk bespierde zijde
stijve zijde
Het rechterachterbeen is het been dat het meeste stuwt en het sterkst is.

De rechterheup is vaak hoger

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:30

Of in je voorbeeld het rechterachterbeen het sterkst is weet ik niet, dat been duwt wel het meest en draagt het minst. Verder eens.