Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
oosterhoff schreef:in volle rengalop zodat de snelheid het paard recht trekt.
ART_UMA schreef:oosterhoff schreef:in volle rengalop zodat de snelheid het paard recht trekt.
Een paard heeft toch "achterbeenaandrijving", dat gaat met meer snelheid echt niet rechter lopen. Als een paard een trein was geweest met de locomotief voorop, dan had het nog gekunt. Maar een paard is meer een trein zonder rails met de locomotief achterop. Alle wagons (hoofd, hals, rug met alle gewrichten) kunnen meer of minder bewegen, en gas geven maakt juist dat je de scheefheid vergroot helemaal als je het dan nog aan de voorkant wil opvangen.
Scheefheid oplossen heeft wat mij betreft te maken met controle. Als eerste het tempo, daarom eerst op kleine hulpen reageren (been vooruit en hand is terug maar dat niet tegelijkertijd). Bij een paard schijnt het been bewegingsritme gekoppeld te zijn aan de vlucht reactie. Een te hoog ritme roept spanning op die naar vluchtgedrag kan leiden en dan leert een paard alleen het verkeerde. Dus probeer juist een een rustig tempo te houden, want dan ben je ver van vlucht af en daar hoort dan vanzelf een zekere mate van ontspanning bij.
Als je dan buigingsoefeningen doet, en je kan met lichte hulpen je paard qua tempo regelen, dan is een balans verstoring met heel weinig hulp te corrigeren, en met het buigen is ook de eerste stap naar rechtrichten gezet.
Scheef zijn is trouwens heel vaak het ontbreken van ontspanning, hoe kun je praten over een scheef paard dat "een kant niet kan ombuigen" als hij daar wel een vlieg kan wegjagen met z'n hals bijna omgedraaid. Een zware aanleuning aan 1 kant is vaak toch iets dat het paard actief doet. Indien er een medische oorzaak aanwezig is, moet je daar natuurlijk eerst wat aan doen, maar daar is het vaak de vraag wat is de oorzaak en wat is het gevolg.
HappyH schreef:ART-UMA ik ben het wel aardig eens met jouw post.
Een paard wil graag een disbalans corrigeren met snelheid. Vandaar ook dat je het tempo aanpast (lager houdt) aan het slechte been. Het is wel van belang dat je dit met impuls doet. Als je een paard dat scheef is voorwaarts rijdt zonder het te sluiten, zal het, door een gebrek aan balans uit elkaar vallen en op de voorhand vallen. De opgewekte voorwaartse energie moet je met je zit opvangen en niet met je hand.
Als je het evenwicht van het paard met je benen en zit bespeelt heb je daar niet veel kracht voor nodig wel inzicht, timing, dosering en juistheid van de hulpen. Dat is wat het paardrijden zo moeilijk maakt maar ook een uitdaging.
oosterhoff i.m.o. maak je het een paard alleen maar moeilijk als je aan de voorkant werkt. Wel moet je ervoor zorgen dat je de hand aan de kant waar het paard stug is ontspant. En dat je met de hand aan de kant waar het paard het bit niet wil aannemen contact houdt. Jij schrijft dat het de makkelijkste weg is om het paard zijn balans terug te laten vinden als je aan de voorkant werkt, dat ben ik echt niet met je eens. Als je de rest van het paard voor elkaar hebt komt de voorkant vanzelf.
Als een paard de bocht omgaat omdat je de teugels loslaat, moet je hem met je been begrenzen (en zit) en zorgen dat hij recht doorloopt. Ik zeg niet dat je zonder teugelinwerking moet rijden want je houdt wel verbinding. Pas als je zit en been het niet op kunnen lossen kun je wat ondersteunen met de teugel. Compenseren door snelheid werkt nadelig voor het vinden van balans.
En trouwens een scheef paard zal in rengalop vermoedelijk ook niet recht gaan.
Een paard voelt een vlieg op de huid dus zoveel kracht hoef je als ruiter echt niet aan te wenden. (Behalve als een paard is afgestompt.) Van in de wei zetten wordt een scheef paard ook niet recht als het bijv. een voorkeurskant heeft. De lange kant zoals jij het noemt moet soepeler worden en de korte kant moet sterker worden en de spieren moeten worden opgerekt.
Hoe lang het duurt kan ik je niet zeggen dat ligt aan de oorzaak, hoe het paard reageert etc. Als bijv het bekken scheef staat zal je daar eerst verbetering in aan moeten brengen door een behandeling.
Of een willekeurige ruiter dat kan, recht wegrijden? Dat heeft met de kwaliteit van de ruiter te maken. Je kunt als ruiter een recht paard ook scheef rijden.
Mag ik vragen waar jij je paard voor laat behandelen?
Je schreef: Een paard dat rechts vast houd heeft zijn spieren aan de linkerkant gespannen. Dat klopt i.m.o. niet. De spieren aan de holle kant worden niet of nauwelijks gespannen. Het paard buigt daarbij makkelijk (en te ver) in. De spieren aan de bolle kant worden vast gezet/stijf gehouden.
oosterhoff schreef:okay: stel dat je een paard onder je kont krijgt dat aan een kant heel sterk is. Zeg in dit geval links. het pakt dus geen druk op rechts en links is ie zwaar in de hand. Wat wordt dan het trainingsschema? Wat ga je doen en hoe lang wacht je tot je erop gaat zitten? Hoe krijg je het voor elkaar dat ie de zachte kant aanpakt en de harden los laat?
Opaal schreef:oosterhoff schreef:okay: stel dat je een paard onder je kont krijgt dat aan een kant heel sterk is. Zeg in dit geval links. het pakt dus geen druk op rechts en links is ie zwaar in de hand. Wat wordt dan het trainingsschema? Wat ga je doen en hoe lang wacht je tot je erop gaat zitten? Hoe krijg je het voor elkaar dat ie de zachte kant aanpakt en de harden los laat?
Meestal is dit het geval van een linkerachterbeen niet onder de massa te willen zetten. Jij moet dit dus gaan motiveren (binnen been buiten teugel).
Rechtsom zal dit paard te sterk inbuigen dus heb je op rechts last van de holle kant en links van de bolle kant van je paard.
Ik zou in dit geval, linksom veel voltes gaan rijden met daarbij goeie stelling en daarbij met een zweepje het linkerachterbeen te motiveren om zijwaards neer te zetten (kont naar buiten zetten dus) rechtsom lange lijnen op de tweede/derde hoefslag zonder stelling.
Misschien ook dubbel geschreven want heb ook niet alles gelezen...
oosterhoff schreef:Als het achterbeen aan de bolle kant meer gewwicht zou nemen en daar dus krachtiger mee af zou zetten zou hij naar binnen vallen. Een paard valt echter op het voorbeen aan de bolle kant. verklaar je nader.
Heeft een paard volgens jou meer gewicht op zowel het bolle voorbeen als het bolle achterbeen?(buiten voorbeen/buiten achterbeen?)
Dan verschillen we daar dus in mening.
kijk anders even naar de site van antoine die denkt er dacht ik net zo over als ik. http://www.hoefkatrol.com
ART_UMA schreef:oosterhoff schreef:Als het achterbeen aan de bolle kant meer gewwicht zou nemen en daar dus krachtiger mee af zou zetten zou hij naar binnen vallen. Een paard valt echter op het voorbeen aan de bolle kant. verklaar je nader.
Heeft een paard volgens jou meer gewicht op zowel het bolle voorbeen als het bolle achterbeen?(buiten voorbeen/buiten achterbeen?)
Dan verschillen we daar dus in mening.
kijk anders even naar de site van antoine die denkt er dacht ik net zo over als ik. http://www.hoefkatrol.com
Ik heb de site van ADB niet gelezen, er is wel een verschil in "gewicht dragen" en "meer mee afzetten". In z'n algemeenheid geldt volgens mij het volgende:
Bij een paard dat rechts hol is, beweegt het rechterachterbeen naast de massa en draagt minder gewicht. Het rechts holle paard kijkt met het hoofd naar rechts, en heeft de neiging de rechter hand niet aan te nemen (minder druk of zelfs een klapper teugel) en links meer druk te nemen. Het paard "valt" meer op de linker schouder (en vaak zelfs over de schouder naar buiten) en stuwt meer met het rechter achterbeen.
Het bovenstaande is trouwens wel het "theoretische plaatje" want het paard kan heel snel en heel dynamisch omgaan met het verplaatsen van zijn eigen zwaartepunt en een S kromming is goed mogelijk en is eigenlijk ook natuurlijk, kijk maar eens naar de beweging van een krokodil, als twee benen aan 1 kant naarelkaar toe bewegen (maakt zich aan die kant hol), beweegt het hoofd enigszins de andere kant op, het hoofd blijft daardoor min of meer rechtuit naarvoren kijken. In een of ander boek van het Cadre Noir staat dat trouwens uitgebreid beschreven (uit mijn hoofd gezegt, van Philippe Karl).
Emaartje schreef:ik hou dit topic ook steeds in de gaten ik heb ook een linksgebogen paard die rechts vastpakt op rechts,en scheef is moet zeggen sindsdien ik de druk nou op links neem en met binnenbeen naar buitentoerijdt het echt beter wordt loopt niet meer weg hou de buitenteugel er gewoon goed aan en blijft dan mooi aan de teugel lopen en wordt weer ontspannen..
oosterhoff schreef:Emaartje schreef:ik hou dit topic ook steeds in de gaten ik heb ook een linksgebogen paard die rechts vastpakt op rechts,en scheef is moet zeggen sindsdien ik de druk nou op links neem en met binnenbeen naar buitentoerijdt het echt beter wordt loopt niet meer weg hou de buitenteugel er gewoon goed aan en blijft dan mooi aan de teugel lopen en wordt weer ontspannen..
En hoe gaat het met de volte op de linkerhand? Die is dan vaak een stuk moeilijker bij een linksgebogen paard hoewel dat niet zo voeld. vaak kantelen ze het hoofd daar of knikken op een verkeerd punt in. En vallen juist in de linker volte over de buitenschouder weg.
oosterhoff schreef:ART_UMA schreef:Ik heb de site van ADB niet gelezen, er is wel een verschil in "gewicht dragen" en "meer mee afzetten". In z'n algemeenheid geldt volgens mij het volgende:
Bij een paard dat rechts hol is, beweegt het rechterachterbeen naast de massa en draagt minder gewicht. Het rechts holle paard kijkt met het hoofd naar rechts, en heeft de neiging de rechter hand niet aan te nemen (minder druk of zelfs een klapper teugel) en links meer druk te nemen. Het paard "valt" meer op de linker schouder (en vaak zelfs over de schouder naar buiten) en stuwt meer met het rechter achterbeen.
Het bovenstaande is trouwens wel het "theoretische plaatje" want het paard kan heel snel en heel dynamisch omgaan met het verplaatsen van zijn eigen zwaartepunt en een S kromming is goed mogelijk en is eigenlijk ook natuurlijk, kijk maar eens naar de beweging van een krokodil, als twee benen aan 1 kant naarelkaar toe bewegen (maakt zich aan die kant hol), beweegt het hoofd enigszins de andere kant op, het hoofd blijft daardoor min of meer rechtuit naarvoren kijken. In een of ander boek van het Cadre Noir staat dat trouwens uitgebreid beschreven (uit mijn hoofd gezegt, van Philippe Karl).
Maar hoe kan het dan dat het paard meer met het rechter achterbeen stuwd hoewel het minder gewicht aanneemt?