Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:12

Dank je, Yamcha. Ik ben echt heel trots op hoe het gaat tussen Sam en mij met deze methode. Het is echt plezier voor twee en we zijn echt maatjes geworden. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen te vroeg op hem te gaan zitten. Dat komt allemaal nog wel........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:17

Gelijk heb je, meid! Ik vind het ook gaaf om te lezen hoe jij met hem omgaat, en hoeveel je om hem geeft. Veel ruiters kunnen een voorbeeld aan je nemen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:32

Nou, je maakt me helemaal verlegen Bloos Bloos Bloos
Dank je wel, echt heel erg lief!!!

_steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:32

Ik heb dat met mijn eigen appie flappie ook. Die wordt in April 4. En "nogsteeds" niet beleerd.
Daar shockeer ik erg vaak mensen mee.

Maarja, ik ga er vanuit dat hij minimaal 25 word. Dan heb ik toch nog genoeg jaren om er op te zitten!
Ben nu vooral aan het genieten van hoe hij zich als paard ontwikkeld.

Al moet ik zeggen dat ik sinds het eind van de zomer het gevoel heb dat hij er mentaal wel aan toe is. Alleen lichamelijk totaal nog niet.

Een vriendin is met haar paardje begonnen met 3 jaar. Want dat hoord toch zo?! En ze heeft al meerdere dipjes met hem gehad. En van de zomer na lang aandringen toch maar een tijd op het land gegooit.
Nu gaat het trouwens wel weer redelijk hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:43

Goeie zaak. Fijn hè, lange termijn denken? Daar worden de paarden beter van en jullie zelf ook!
@ Nadya: Ik meen wat ik zeg, je verdient een groot compliment. Ik hou van mensen die eerst aan hun dieren denken en dan aan zichzelf, en geduld hebben... hou me op de hoogte over Sam!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:46

Ben blij te lezen dat er meer mensen zo denken. Soms lijkt het wel of je de enige bent Knipoog
Ga zo door, he...... Dieren hebben recht op een mooi leven!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:52

Echt wel!!! Dieren hebben zeker recht op een mooi leven... en als ik ze dat kan geven zal ik dat naar mijn beste kunnen doen!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:54

Ja, helemaal mee eens. Ze zijn van ons afhankelijk.

Feivel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:41

Mijn vraag is: is het in jullie ogen zo verkeerd om een 2,5 jarig paard vast te beleren? Ik heb al eerder gereageerd, en wil benadrukken dat ik mijn paardje echt met respect behandel en alles heel rustig aan doe. Ik krijg alleen zelf de indruk dat sinds ik hier mee begonnen ben, hij veel liever is geworden. Hij is echt blij met de aandacht die hij krijgt en vindt het gewoon leuk. Ik ben echt niet van plan om het bij wijze van spreken over 3 maanden te starten, maar wil het gewoon spelenderwijs aanpakken. En als hij een groeispurt krijgt, of het niet leuk meer vindt, dan doe ik gewoon een stapje terug!
Maar ik krijg de indruk dat jullie vinden dat het paard alleen een lang (en gelukkig) leven kan leiden wanneer hij zo laat mogelijk beleerd wordt... en daar ben ik het eigenlijk niet mee eens.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 01:05

Ik ben er ook van overtuigd dat onze jonge paarden het leuk vinden om met mensen te werken.
Ook ik ben het niet eens met het feit dat een paard wat jong beleerd wordt per definitie geen mooi leven heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 01:31

Feivel schreef:
Mijn vraag is: is het in jullie ogen zo verkeerd om een 2,5 jarig paard vast te beleren? Ik heb al eerder gereageerd, en wil benadrukken dat ik mijn paardje echt met respect behandel en alles heel rustig aan doe. Ik krijg alleen zelf de indruk dat sinds ik hier mee begonnen ben, hij veel liever is geworden. Hij is echt blij met de aandacht die hij krijgt en vindt het gewoon leuk. Ik ben echt niet van plan om het bij wijze van spreken over 3 maanden te starten, maar wil het gewoon spelenderwijs aanpakken. En als hij een groeispurt krijgt, of het niet leuk meer vindt, dan doe ik gewoon een stapje terug!
Maar ik krijg de indruk dat jullie vinden dat het paard alleen een lang (en gelukkig) leven kan leiden wanneer hij zo laat mogelijk beleerd wordt... en daar ben ik het eigenlijk niet mee eens.
Het punt is, dat een paard er mentaal en fysiek rijp voor moet zijn. Een paard dat 2,5 is, zit nog midden in de groei, de groeiplaten van de benen zijn nog niet gesloten, van de schouders niet, de rug bij lange na nog niet. Dat is het fysieke verhaal.
Mentaal verhaal is iets ingewikkelder, juist om dat een jong paard zo verschrikkelijk makkelijk leert, en alles leuk en interessant vindt, zit er een gevaar van mentale overbelasting in. Dat resulteert over een paar jaar in een "burn-out", ofwel een sloom, chagrijnig paard, of juist een paard wat overactief is, vervelend en onhandelbaar.
Dus ja, voor de gezondheid en het geestelijk welzijn van je paard is het veel beter om nog een paar jaartjes te wachten. Elk jaar dat je nu wacht komt er in drievoud achteraan! Dus ja, wachten is zeer zeker de moeite waard.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:13

@sammie dat ben ik dus helemaal met je eens wat je op de vorige pagina schreef. Je kunt beter bij tijd en wijle in zo'n paard zijn leven aanwezig zijn en de dingen met hem/haar doen waar je wat aan hebt dan hem/haar de wei in donderen en er 4 jaar niet naar te kijken. Dan komen ze eruit en krijgen een aardschok van wat ze allemaal moeten doen. En dat een paard alles doet als hij je maar vertrouwd vind ik wat kort door de bocht hoor. Als jij de eerste mens bent die wat met hem gaat doen heb je niet gelijk vertrouwen en dat zal je door het doen van dingen op moeten bouwen.
Ik wilde mijn merrie ook pas op 4 inrijden maar die wilde dus echt graag wat doen. op de dagen dat ik haar alleen maar poetste wilde ze niet eens terug haar stal in. Als ze "gewerkt" heeft is ze heel aanhankelijk en tevreden. Om die reden wordt ze nu ook ingereden en ze doet het hardstikke goed.
Maar...ze gaat tot haar 4e jaar zeker niet meer dan 3x per week 10 minuten bereden worden, dan alleen rechtuit en voorwaarts werk en 1x per week een bosritje.
Dus de regel: perse wachten tot 4 vind ik overdreven. Zoals ik al eerder schreef: het is maatwerk, geen confectie. Maar voor het 3e jaar echt erop zitten daar heb ik ook moeite mee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:24

Feivel schreef:

Feiver, ik vind het zelf inderdaad niet kunnen om op een 2,5 jarig paard te gaan zitten. Je kunt op die leeftijd zoveel andere dingen met hem doen, waardoor het inrijden in de toekomst niet meer zo moeilijk hoeft te zijn. Ik ben zelf wel een voorstander van je paard lekker in de kudde laten, maar ook om tegelijkertijd zo nu en dan licht grondwerk e.d. te doen. Zodat de overgang met het 'werken' met de mens niet zo'n omslag is. Mijn paard heeft nu die leeftijd en ik merk aan hem dat hij het heel erg leuk vindt om grondwerk te doen, te wandelen, aandacht te krijgen. Maar ik haal het niet in mijn hoofd om op hem te gaan zitten. Ik wacht liever tot zijn rug het beter kan dragen. Het is voor een paard nogal een belasting, ruitergewicht. We hebben gewoon alle tijd en doen het lekker rustig aan. Wel vind ik het voor je pleiten dat je je paard echt met respect behandeld. Heel goed!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:24

tjitseee schreef:
ik vind dat zelf te vroeg (zoals de meeste mensen) , je gaat een kind van 2 toch ook niet al leren fietsen? Tong uitsteken

Mensen worden gemiddeld ouder dan paarden, dus theoretisch gezien kan je een kind niet vergelijken met een paard.

Ik heb een halfinger op zijn 2.5 ingereden, dit deed ik voor een ander die pas na een hele tijd bekende dat de pony 2.5 was ipv 3. Pony is nog steeds gezond en wel en kan lekker lopen.
Ik rij paarden meestal in op hun 3e. Nu ben ik bezig met een 2.5 jarige af en toe een longeer singel om te doen zodat hij went aan de singel druk.

Ik vind dat je met 2,5 wel kan beginnen, anders werden de paarden van de hengsten keuring ook niet zo vroeg in gereden, dat zijn toch paarden die zich (vaak) tot op hoge leeftijd blijven bewijzen zonder dat er wat mis is....

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:32

0ojannekeo0 schreef:

Ik vind dat je met 2,5 wel kan beginnen, anders werden de paarden van de hengsten keuring ook niet zo vroeg in gereden, dat zijn toch paarden die zich (vaak) tot op hoge leeftijd blijven bewijzen zonder dat er wat mis is....

Ik vind niet dat dit bewijst dat 2,5 dan maar een goede leeftijd is. Zoals eerder gezegd: het paard is fysiek nog niet klaar! Wij op school krijgen hier dat het heiligbeen pas op 5 à 6 jarige leeftijd volledig vergroeid is, de groeischijven in de ledematen iets eerder. Lendenen zijn ongeloofelijk belangrijk, ten eerste omdat zij de overbrenging van achter naar voorbeen zijn (je motortje), ten tweede omdat dit de enige wervels zijn die geen andere benige ondersteuning hebben, en dus al een zwak punt zijn.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je tot zijn 6e levensjaar moet wachten. Wel dat het paard met 2,5 jaar nog láng niet volgroeid is en dus uitermate voorzichtig behandeld moet worden. Ik zie niet in waarom je risico's wilt lopen met een paard wat nog te jong is. Gun hem de tijd om volwassen te worden...

Aan de hand kun je natuurlijk wel leuke dingen met hem doen. Ik denk dat het mentale deel ook een kwestie van training is. Ik ben met mijn paardjes altijd veel aan het wandelen, eigenlijk vanaf de geboorte af aan. Zij zijn best al wat gewend dus wat omgangsvormen aanleren kunnen ze echt mentaal wel aan. Bekijk het per paard.
Maar da's mijn mening maar Bloos

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:35

Hhhhm, die van mij is begin juli 3 geworden maar het enige wat hij hoeft te doen is 2 keer per week 10 minuutjes in de round penn draven. Verder heeft hij sinds vorige week pas een hoofdstel om. Laat hem nog lekker jong zijn, werken kan hij nog lang genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:36

Yinari schreef:
0ojannekeo0 schreef:

Ik vind niet dat dit bewijst dat 2,5 dan maar een goede leeftijd is. Zoals eerder gezegd: het paard is fysiek nog niet klaar! Wij op school krijgen hier dat het heiligbeen pas op 5 à 6 jarige leeftijd volledig vergroeid is, de groeischijven in de ledematen iets eerder. Lendenen zijn ongeloofelijk belangrijk, ten eerste omdat zij de overbrenging van achter naar voorbeen zijn (je motortje), ten tweede omdat dit de enige wervels zijn die geen andere benige ondersteuning hebben, en dus al een zwak punt zijn.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je tot zijn 6e levensjaar moet wachten. Wel dat het paard met 2,5 jaar nog láng niet volgroeid is en dus uitermate voorzichtig behandeld moet worden. Ik zie niet in waarom je risico's wilt lopen met een paard wat nog te jong is. Gun hem de tijd om volwassen te worden...

Aan de hand kun je natuurlijk wel leuke dingen met hem doen. Ik denk dat het mentale deel ook een kwestie van training is. Ik ben met mijn paardjes altijd veel aan het wandelen, eigenlijk vanaf de geboorte af aan. Zij zijn best al wat gewend dus wat omgangsvormen aanleren kunnen ze echt mentaal wel aan. Bekijk het per paard.
Maar da's mijn mening maar Bloos

Waarom blijven die paarden dan als maar presteren? Dat zou niet kunnen als het niet goed voor ze is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:37

Ik ben het met jou eens, Yinari.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:41

0ojannekeo0 schreef:
Waarom blijven die paarden dan als maar presteren? Dat zou niet kunnen als het niet goed voor ze is!

Dacht je nu echt dat ze openbaar gingen maken dat het dier "versleten" is?
Nee, dat hoor je natuurlijk niet.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:44

Ten eerste worden de jonge hengsten meestal niet dagelijks maar af en toe gereden, vaak vlak voordat ze naar de keuring gaan pas aangereden (maar niet altijd). Ze kennen de basis goed, that's it. Daarnaast worden deze paarden tussen de wedstrijden/keuringen in vaak even weggezet, gewoon op rust. En als derde worden ze vaak door goede ruiters gereden, wat een hoop ellende scheelt.

Daarbuiten denk ik niet dat het altijd goed gaat, ook niet met de dekhengsten. En het ene ras is eerder rijp dan het andere. Ga je een IJslander rijden op zijn 2,5e jaar dan rij je nog op een veulen.

Het kan natuurlijk ook harstikke goed gaan. Maar nogmaals, waarom zou je het risico willen lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:48

@ Winddancer: Dat hoor je ook niet...
Alleen vind ik het wel vreemd dat mensen tegenwoordig een paard van 15 oud vinden, terwijl er op mijn oude stal pony's van over de 30 nog altijd vrolijk meelopen in de les... ze zijn oud en wat grijs, maar hun rug is prima, ze zijn alleen wat slomer... die zijn ingereden toen ze 4 of 5 jaar oud waren, het geeft wel te denken...

@ Yinari: Idd, waarom het risico willen lopen? Geduld is een schone zaak, mensen... die paar jaar dat je wacht, krijg je later in drievoud terug...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:50

Yinari schreef:
Ten eerste worden de jonge hengsten meestal niet dagelijks maar af en toe gereden, vaak vlak voordat ze naar de keuring gaan pas aangereden (maar niet altijd). Ze kennen de basis goed, that's it. Daarnaast worden deze paarden tussen de wedstrijden/keuringen in vaak even weggezet, gewoon op rust. En als derde worden ze vaak door goede ruiters gereden, wat een hoop ellende scheelt.

Daarbuiten denk ik niet dat het altijd goed gaat, ook niet met de dekhengsten. En het ene ras is eerder rijp dan het andere. Ga je een IJslander rijden op zijn 2,5e jaar dan rij je nog op een veulen.

Het kan natuurlijk ook harstikke goed gaan. Maar nogmaals, waarom zou je het risico willen lopen?

Ik heb het met name over het meest type rijpaard, dus kwpn.
Ik weet dat die paarden tussen door stil gezet worden, mijn ouders hebben jaaaaren hengsten voor de keuring getraind. Ookal kennen ze de basis dan zijn ze ingereden en komt er zeker iedere week minstens 3 keer per week iemand op. Dat zou dan ook al slecht moeten zijn.

Als je helemaal thuis bent in een stamboek (in mijn geval kwpn) En de juiste connecties hebt kan je veel bijhouden qua gezondheid van de oudere hengsten die nog presteren. Ik verdiep mij daar heel erg in omdat ik eerst ook van mening was om pas met 3.5 in te rijden.
Ook hengsten die ouder en ziek zijn daar hoor ik wat van, maar dat komt niet heel veel voor. Ik hoor vaker van een hartstilstand dan wat anders....

Nee ik ben nog steeds van mening dat 2.5 prima kan! JE hebt altijd paarden die nog baby zijn, maar dat kan je ook nog hebben als je een 5 jarige hebt, dat ie nog als een 3 jarige uitstraalt.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:53

Ik heb het nu eigenlijk puur over het fysiek. En als je weet dat een paard nog niet volgroeid is.....weet je ook dat ie dan extra kwetsbaar is. Goede gevallen bewijzen NIETS. Ik zou het niet op toeval of geluk aan laten komen. Daarnaast hebben hengsten vaak goede ruiters, en dan scheelt ongelofelijk veel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:19

Mocht dat zo zijn (wat ik overigens niet vind),
Wanneer is iemand per definitie dan een goede ruiter?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:33

0ojannekeo0 schreef:
Mocht dat zo zijn (wat ik overigens niet vind),
Wanneer is iemand per definitie dan een goede ruiter?

Dat vraag ik me nou ook af.......