Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Feivel schreef:Het punt is, dat een paard er mentaal en fysiek rijp voor moet zijn. Een paard dat 2,5 is, zit nog midden in de groei, de groeiplaten van de benen zijn nog niet gesloten, van de schouders niet, de rug bij lange na nog niet. Dat is het fysieke verhaal.Mijn vraag is: is het in jullie ogen zo verkeerd om een 2,5 jarig paard vast te beleren? Ik heb al eerder gereageerd, en wil benadrukken dat ik mijn paardje echt met respect behandel en alles heel rustig aan doe. Ik krijg alleen zelf de indruk dat sinds ik hier mee begonnen ben, hij veel liever is geworden. Hij is echt blij met de aandacht die hij krijgt en vindt het gewoon leuk. Ik ben echt niet van plan om het bij wijze van spreken over 3 maanden te starten, maar wil het gewoon spelenderwijs aanpakken. En als hij een groeispurt krijgt, of het niet leuk meer vindt, dan doe ik gewoon een stapje terug!
Maar ik krijg de indruk dat jullie vinden dat het paard alleen een lang (en gelukkig) leven kan leiden wanneer hij zo laat mogelijk beleerd wordt... en daar ben ik het eigenlijk niet mee eens.
Feivel schreef:Mijn vraag is: is het in jullie ogen zo verkeerd om een 2,5 jarig paard vast te beleren? Ik heb al eerder gereageerd, en wil benadrukken dat ik mijn paardje echt met respect behandel en alles heel rustig aan doe. Ik krijg alleen zelf de indruk dat sinds ik hier mee begonnen ben, hij veel liever is geworden. Hij is echt blij met de aandacht die hij krijgt en vindt het gewoon leuk. Ik ben echt niet van plan om het bij wijze van spreken over 3 maanden te starten, maar wil het gewoon spelenderwijs aanpakken. En als hij een groeispurt krijgt, of het niet leuk meer vindt, dan doe ik gewoon een stapje terug!
Maar ik krijg de indruk dat jullie vinden dat het paard alleen een lang (en gelukkig) leven kan leiden wanneer hij zo laat mogelijk beleerd wordt... en daar ben ik het eigenlijk niet mee eens.
tjitseee schreef:ik vind dat zelf te vroeg (zoals de meeste mensen) , je gaat een kind van 2 toch ook niet al leren fietsen?
0ojannekeo0 schreef:
Ik vind dat je met 2,5 wel kan beginnen, anders werden de paarden van de hengsten keuring ook niet zo vroeg in gereden, dat zijn toch paarden die zich (vaak) tot op hoge leeftijd blijven bewijzen zonder dat er wat mis is....
Yinari schreef:0ojannekeo0 schreef:
Ik vind dat je met 2,5 wel kan beginnen, anders werden de paarden van de hengsten keuring ook niet zo vroeg in gereden, dat zijn toch paarden die zich (vaak) tot op hoge leeftijd blijven bewijzen zonder dat er wat mis is....
Ik vind niet dat dit bewijst dat 2,5 dan maar een goede leeftijd is. Zoals eerder gezegd: het paard is fysiek nog niet klaar! Wij op school krijgen hier dat het heiligbeen pas op 5 à 6 jarige leeftijd volledig vergroeid is, de groeischijven in de ledematen iets eerder. Lendenen zijn ongeloofelijk belangrijk, ten eerste omdat zij de overbrenging van achter naar voorbeen zijn (je motortje), ten tweede omdat dit de enige wervels zijn die geen andere benige ondersteuning hebben, en dus al een zwak punt zijn.
Daarmee wil ik niet zeggen dat je tot zijn 6e levensjaar moet wachten. Wel dat het paard met 2,5 jaar nog láng niet volgroeid is en dus uitermate voorzichtig behandeld moet worden. Ik zie niet in waarom je risico's wilt lopen met een paard wat nog te jong is. Gun hem de tijd om volwassen te worden...
Aan de hand kun je natuurlijk wel leuke dingen met hem doen. Ik denk dat het mentale deel ook een kwestie van training is. Ik ben met mijn paardjes altijd veel aan het wandelen, eigenlijk vanaf de geboorte af aan. Zij zijn best al wat gewend dus wat omgangsvormen aanleren kunnen ze echt mentaal wel aan. Bekijk het per paard.
Maar da's mijn mening maar
0ojannekeo0 schreef:Waarom blijven die paarden dan als maar presteren? Dat zou niet kunnen als het niet goed voor ze is!
Yinari schreef:Ten eerste worden de jonge hengsten meestal niet dagelijks maar af en toe gereden, vaak vlak voordat ze naar de keuring gaan pas aangereden (maar niet altijd). Ze kennen de basis goed, that's it. Daarnaast worden deze paarden tussen de wedstrijden/keuringen in vaak even weggezet, gewoon op rust. En als derde worden ze vaak door goede ruiters gereden, wat een hoop ellende scheelt.
Daarbuiten denk ik niet dat het altijd goed gaat, ook niet met de dekhengsten. En het ene ras is eerder rijp dan het andere. Ga je een IJslander rijden op zijn 2,5e jaar dan rij je nog op een veulen.
Het kan natuurlijk ook harstikke goed gaan. Maar nogmaals, waarom zou je het risico willen lopen?
0ojannekeo0 schreef:Mocht dat zo zijn (wat ik overigens niet vind),
Wanneer is iemand per definitie dan een goede ruiter?