Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:05

Je hebt allang een pb terug

Dat lijkt me idd beter, want dat deken ijzers gedoe hoort hier niet

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:07

Citaat:
Ik vind AdB paardgericht denken. Hij "repareert" via de ruiter, het paard.

Ja hier heb ik toch wel een beetje moeite mee. Ik zou liever kiezen voor grondwerk aan lange lijnen en niet een ruiter op t paard.

Ik weet niet of hij hiermee werkt. Mijn lesgeefster in elk geval wel.

Op mijn eerste stage, heeft mijn paard meer aan de dubbele longe gelopen dan dat ik erop zat, dus hij werkt wel degelijk met lange lijnen

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:26

@HC: Ik zet me niet overduidelijk af tegen naturals of tegen jouw persoonlijk. Ik vertel gewoon mijn visie. Of moet ik alleen maar ja en amen zeggen? Dan wordt t een leuke discussie....
Ik probeer adv voorbeelden nuanceverschillen aan te brengen.

En ja, ik zet me wel af tegen extremistische naturals. Die opmerking over dekens kan ik echt helemaal niks mee

Maar idd, terug naar AdB. Of zijn we daar al over uitgekletst

guusje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:31

runningkawa schreef:
Maar ik kan nog steeds niet snappen, ook niet na de uitleg hier, hoe je een paard recht in zijn lijf krijgt, door hem in de hals opzij te trekken.

Zo krijg je een paard ook echt niet recht....

Mijn paarden zijn met methode de bodt weer zuiver geworden, maar absoluut niet recht, eentje zelfs nog schever dan dat ie was .

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:36

@RK: Zo plastisch kan je het niet zeggen.... dus daar is niet echt een antwoord op te geven, als je het op die manier stelt.

Ik ben geen lesklant, maar heb 1 keer een korte presentatie van hem bijgewoond...

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:48

guusje schreef:
runningkawa schreef:
Maar ik kan nog steeds niet snappen, ook niet na de uitleg hier, hoe je een paard recht in zijn lijf krijgt, door hem in de hals opzij te trekken.

Zo krijg je een paard ook echt niet recht....

Mijn paarden zijn met methode de bodt weer zuiver geworden, maar absoluut niet recht, eentje zelfs nog schever dan dat ie was .

Het is ook niet de bedoeling dat je de hals opzij trekt,maar dat je de schouder schuin{ recht dus dan} zet.Dat kan ook op een volte dmv een goede schouderbinnenwaarts.Maar dat is rechtrichten.Antoine doet dat op een wat andere manier ,en dat doet hij denk ik omdat het paarden zijn die wat mankeren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:49

OP wedstrijd zie je mensen ook regelmatig verbaasd waarom hun scouderbinnenwaarts een 4 oplevert
Dat zijn paarden die dan ook niet buigen om het been, maar in de hals vertrokken worden.

En op de gelpaatse foto's zie ik echt een opzij getrokken hals, want de schouder doet niets

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:52

Ja, en een foto is een momentopname van een leerling, iemand die nog lerende is. En lijkt mij niet representatief voor het systeem, denk je niet?

Hij stelt dat de schouder voor t lijf geplaatst moet worden. Dus niet alleen het hoofd. En niet buigen om het been, want dan is je paard nog niet recht. EERST recht, en dan andere dingen gaan doen. Lijkt mij trouwens niet meer dan logisch.....

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:53

Ja dat zou kunnen,ik zeg alleen maar hoe het zou moeten zijn...er zijn een hoop paarden die niet aan de buitenteugel lopen,buitenteugel/binnenbeen en je hebt zo een hele goede schouderbinnenwaarts.Maar goed paardrijden is moeilijk. Ik ben zelf ook niet kapot van de methode van Antoine.Ik zelf zou het anders brengen en werken aan de basis voor het paardrijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:56

Oke, foto's
in de afgelopen jaren

en ik heb het ook een keer irl gezien
En dan zie ik trekken (misschien dat ik een ander beeld heb bij een zachte hand?)
representatief genoeg imo.

Buigen om het been, daar maak je juist een paard mee recht
Je leert hem juist buigen om het been, aan de kant waar hij er moeite mee heeft.
Dus dat de bolle kant leert om om dat been te "vouwen"

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:58

Mee eens,buitenteugel/binnenbeen. Ik vind het zelf ook trekken,er staat teveel spanning op de voorkant,hij jaagt het paard erdoor heen. terwijl je {heb ik geleerd} het paard tegen je hand aan moet rijden maar zachtjes weerstand moet bieden en vooral meegaan in de beweging.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:59

maakt het eigenlijk uit hoe je het noemt? Ik vertelde dat ik ooit een korte presentatie heb gezien, dus ook ik kan mezelf geen kenner noemen en precies vertellen hoe of wat.

maar ik denk dat AdB geschikt is voor mensen die niet weten hoe je een paard recht moet rijden. Mensen die hun paard wel al recht kunnen rijden, zoals jij, hoeven natuurlijk geen les van hem te volgen

En wat je geleerd hebt, is niet altijd het juiste. Je wilt niet weten wat ik vroeger geleerd heb

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:03

Mee eens,tegenwoordig weet ik wel wat het juiste is,door schade en schande wijs geworden zeg maar. AdB is idd prima voor die mensen,ik vind het ook goed dat hij er is.Hij kan af en toe wat doordraven maar hij werkt van uit iets goeds.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:04

Cer schreef:
Ik vertel gewoon mijn visie.

En de context van de mijne inclusief enkele bronnen staat op mijn site. Ter info, nergens anders voor.

Ondertussen nog geen antwoord van de dierenarts waar AdB hier geweest is.
Ondertussen ook op het land even alle paarden wat verwend met massage van oren langs de ruggengraat t.m. de staart. Daar gaan ze krom voor staan. Het grote scheefmaken

Wat betreft weerstand bieden en juist niet, dat is een heel punt op zich. Van kontakt houden via wijken voor druk tot en met de Tai-Chi muur en niet zo vanzelfsprekend allemaal. Daar zit ook de kern van het fundamentele verschil tussen virtuele begrenzing en hulpteugels.
Staat volgens mij ook los van de kern van wat AdB brengt. Dat is een onderdeel van het hoe.

HC

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:10

Cer schreef:
Vwb de opmerking over dat mensen een paard als dat van Anky wileln rijden. Het lijkt mij raar dat een Anky of een AdB aangesproken kunnen worden op het rare kopieergedrag / modegrillen van mensen. Betekent dat dat zij dan moeten stoppen met wat ze doen? Lijkt mij niet....?

viewtopic.php?f=105&t=607035&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Nee niet de verantwoordelijkheid van een ander dan deze meiden zelf, maar hoe duidelijk wil je het hebben?

HC

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:17

Dat voorbeeld hoefde ik niet, dat had ik zelf ook wel gesnapt hoor Maar ik denk niet dat Anky daarvoor verantwoordelijk gehouden kan worden....

Voor de rest zal het allemaal wel...

guusje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:33

Elisa2 schreef:
Het is ook niet de bedoeling dat je de hals opzij trekt,maar dat je de schouder schuin{ recht dus dan} zet.Dat kan ook op een volte dmv een goede schouderbinnenwaarts.Maar dat is rechtrichten.Antoine doet dat op een wat andere manier ,en dat doet hij denk ik omdat het paarden zijn die wat mankeren.

ja iid, maar dat gebeurt niet altijd in zijn lessen. Degenen die al jaren rijden en correct hebben geleerd om met hun zit en been hulpen te geven doen dit waarschijnlijk ook automatisch in de lessen van de bodt, waardoor ze dus niet alleen in de mond zit te plukken. Maar degenen met minder ervaring of degenen die letterlijk doen wat hij zegt zitten veelal alleen met de handen de hals opzij te trekken. Daar wordt je paard dus niet recht van.

Citaat:
Antoine doet dat op een wat andere manier ,en dat doet hij denk ik omdat het paarden zijn die wat mankeren.

Het is ook niet zomaar de hals omtrekken. Er gebeurt wel degelijk wat met het paard als je het goed doet. Je haalt namelijk het gewicht van de overbelaste kant van het paard af. Dat is ook de reden dat je kreupele paarden vrijwijl direct (bijna) niet meer kreupel ziet gaan in zijn les. Het paard is dan dus absoluut nog niet recht en loopt ook niet door de rug.

@ elisa2 : ik vind dat adb ook met hele goed dingen bezig is. Het is fantastisch dat hij zoveel probleemgevallen weer een eind op de goede weg helpt.

Maar ik begrijp de kritieken hier op bokt heel goed. De paarden lopen iid niet recht, niet door het lijf en er wordt veel aan de teugels getrokken of er is helemaal geen contact. En toch voelt het voor veel lesklanten dat hun paard stukken beter loopt dan voorheen (logisch, paard loopt (bijna ) niet meer kreupel (omdat zijn overbelaste kant wordt ontlast) en wordt door deze methode uit zijn "vaste houding" gehaald. Je paard lijkt ineens veel losser, maar er is geen aanleuning en het paard loopt ook niet door het lijf.
Ik zie de methode dus als revalidatie/ontlasting en niet als training.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:06

Huertecilla schreef:
viewtopic.php?f=105&t=607035&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Nee niet de verantwoordelijkheid van een ander dan deze meiden zelf, maar hoe duidelijk wil je het hebben?

HC

Zie discussie over LDR

Dom kopieergedrag is ieders eigen verantwoordelijkheid. Anky kan er niks aan doen.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:09

Huertecilla schreef:
Die ruiter moet zelfs ZONDER paard onder de loep genomen worden en het paard zonder ruiter.
Het stadium echter waarin Tyrza iemand onder de loep neemt is niet het stadium waarvan ik vind dat een ruiter onder de loep genomen moet worden. Tyrza kijkt denk ik doorgaans naar gevorderden terwijl ik het over puur fundamentele dingen heb die mensen overslaan door gelijk met teugels in handen op een paard te gaan zitten. Dat komen ze, hun paard, dan jaren later keihard tegen en valt dan niet echt op te lossen. Dan moeten ze namelijk en paard en vooral zichzelf eerst tot reflexen geworden dingen ontleren.
Vergis je niet HC: 99% van de klanten bij mij en op clinics hebben een probleem met hun houding, mijzelf incluis.

En dat is logisch: niet iedereen is symmetrisch gebouwd en niet iedereen heeft een goede start gehad toen ze leerden paardrijden.

Vaak zat geef ik het advies mee om eens naar een houdingstherapeut te gaan, of om simpelweg eens te kijken hoe ze bv in de auto of achter hujn bureau zitten. DAAR kan je meestal al zien hoe scheef je van jezelf bent en wat voor weerslag dit op je paard kan hebben.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:09

Cer schreef:
En wat je geleerd hebt, is niet altijd het juiste. Je wilt niet weten wat ik vroeger geleerd heb

Inderdaad

Ik vind het trouwens frappant dat de manegepaarden van vroeger nooit ergens last van hadden en werden eigenlijk door niemand aan de teugel gereden.....

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:14

Arabesk schreef:
Ik vind het trouwens frappant dat de manegepaarden van vroeger nooit ergens last van hadden en werden eigenlijk door niemand aan de teugel gereden.....

Die konden anders ook behoorlijk rot van binnen zijn. Alleen hoefden zij alleen maar wat rondjes te sjokken. Vaak zat op maneges kreupele paarden gezien die toch door moeten gaan met centjes verdienen...

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:17

Och, als ik in mn herinnering graaf kan ik wel wat voorbeelden bedenken waarvan ik achteraf denk " " maar ja..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:17

Op mijn eerste manege de manegepaarden wel hoor, maar daar ging een zakje pijnstillers door de brokjes en dan kon het wel weer

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:27

Urielle schreef:
Op mijn eerste manege de manegepaarden wel hoor, maar daar ging een zakje pijnstillers door de brokjes en dan kon het wel weer

dat is helemaal triest...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:33

Ik ken ook een bult manege paarden, maar ook beginners paarden van eigenaaren, die wel degelijk kreupel lopen

echter die beginners zien en voelen dat niet, dus word er vrolijk door gesjokt.