@horseyfries, nu snap ik het. Je had het niet tegen mij dus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jirina schreef:De oprichters van Xenophon:
Zij zetten zich in voor de klassieke paardrijcultuur: de oprichters en voorzitters van de vereniging voor behoud en bevordering van de klassieke paardrijcultuur met de naam XENOPHON. Sinds de oprichtingsvergadering van september 2005 wordt deze jonge vereniging
bijna overstelpt met lidmaatschapsaanvragen uit de hele wereld.
* Hans-Heinrich Isenbart (Kirchlinteln/GER)
* Christine Stückelberger (Bern/SUI)
* Klaus, Judith und Annabel Balkenhol (Rosendahl/GER)
* Dr. Gerhard Heuschmann (Warendorf/GER)
* Anja Beran (Bidingen/GER)
* Prof. Dr. Kurt Mrkwicka (Wien/AUS)
* Oberst a.D. Kurd Albrecht v. Ziegner (Mechtersen/GER)
* Ingrid Klimke (Münster/GER)
* PD Dr. Volkmar Nüssler (Bidingen/GER)
* Dr. Joachim Bösche (Braunschweig/GER)
* Stefanie Martens (München/GER)
* Isabella Sonntag (Schondorf/GER)
* Dr. Astrid von Velsen-Zerweck (Warendorf/GER) "
Met vriendelijke groet
Jirina
Lielle schreef:Persoonlijke aanvallen zijn niet de bedoeling. Verder kan ik hier niet modereren aangezien ik in de discussie betrokken ben, maar dat wil ik toch wel even opmerken.
@horseyfries, nu snap ik het. Je had het niet tegen mij dus
Goofy44 schreef:Na dat gedoe in Lausanne is toch pas "wetenschappelijke begeleiding", NH ed aan het Nederlandse team toegevoegd?
Het verhaal over VWNW en LDR over de rugwervels in heel leuk, maar niets bijzonders. Als je focussed op de rug, dan kan je stellen dat LDR hetzelfde doet als VWNW voor de rug. In de praktijk werkt VWNW op een hele andere manier in op het paard dan LDR. Voor de rug zijn er overeenkomsten, daarna houdt de overeenkomst op.
Of iets goed of slecht is, of wat het beste is moet ieder voor zichzelf bepalen.
Mireille1970 schreef:Toelichting: om iets aan te vallen of te verdedigen moet je er mijns inziens veel ervaring in hebben. Vandaar mijn vraag.
Mireille1970 schreef:Vraag aan Jirina:
Waarom reageer je uberhaupt in een topic als deze als je een draver met platvoeten hebt die een stang in heeft van heb ik jou daar om alleen een spaanse pas tevoorschijn te toveren (kunstje).
Wat rij je zelf en wat is jouw dressuurambitie?
jirina schreef:Paarden die gestoord worden in hun mooie natuurlijke gangen, spanning, vaak gevechten zeker niet de gevende hand, een paard die in de krul blijft en knikt op 3e wervel ipv op de 1e.
jirina schreef:Omdat ik de 'ontspanning, suppelheid , zachte hand, verzameling en eenheid met het paard' waarover in verband met LDR gededen paarden gesproken wordt NIET kan zien.
Karl66 schreef:In aanvulling op Jasmijn, die zelfde fouten zie je bij een ruiter die klassiek verkeerd toepast
hns schreef:Je kunt net zo goed met zachte handen rijden zonder bit en je leert er zelfs ook nog beter rijden door!!
Waarom mag je eigenlijk niet op wedstrijden gaan als je zonder bit wilt rijden maar toch goede prestaties kunt leveren?
hns schreef:Over NH het is geen hype of een of andere gurus... de mensen zien de resultaten en worden zo aan het denken gezet dat de traditionele methodes misschien toch niet zo goed zijn als het blijkt.
hns schreef:Als je LDR rijdt in een wedstrijd en je krijgt daarvoor juist dát puntje erbij die over overwining of verlies bestemd vindt ik dat erg onsportief klinken.
jasmijn78 schreef:
Je kunt net zo goed met zachte handen rijden zonder bit en je leert er zelfs ook nog beter rijden door!!
Waarom mag je eigenlijk niet op wedstrijden gaan als je zonder bit wilt rijden maar toch goede prestaties kunt leveren?
Ik wordt er wel altijd weer een beetje moe van dat steeds in dergelijke discussies de link wordt gelegd naar bitloos rijden... Ga effe lekker bij de FEI klagen dat bitloos rijden in de dressuur niet is toegestaan, of bij de grondleggers van de klassieke dresuur, of bij de KNHS. Een bit is nog altijd een prima communicatie middel tussen paard en ruiter, mits deze op de juiste wijze wordt gebruikt. Overigens is bitloos bij een ruwe ondeskundige ruiter ook niet zaligmakend. Maar over al dan niet bitloos rijden zijn al genoeg topics en in dit topic totaal niet relevant.
hns schreef:Over NH het is geen hype of een of andere gurus... de mensen zien de resultaten en worden zo aan het denken gezet dat de traditionele methodes misschien toch niet zo goed zijn als het blijkt.
Dat is een conclusie die jij trekt.
hns schreef:Als je LDR rijdt in een wedstrijd en je krijgt daarvoor juist dát puntje erbij die over overwining of verlies bestemd vindt ik dat erg onsportief klinken.
Weet jij eigenlijk wel waar je het over hebt? LDR is een trainingsmethode met als doel je paard extra te gymnastiseren. LDR wordt door geen enkele deskundige, op hoog niveau rijdende, goed presterende ruiter IN de proef, IN een wedstrijd toegepast (domweg imiterende klunzen in de breedtesport daargelaten). Er is geen jury die extra punten toekent aan LDR. Wel wordt door de jury extra punten toegekend aan ruiters die hun paard optimaal gegymnasticeerd hebben en een goede verrichting laten zien waarbij het paard HAPPY oogt, los van het feit of dit resultaat door LDR verkregen is of niet.
Klassiek of LDR; in de proef moet iedere ruiter dezelfde verrichtingen laten zien. En op dergelijk niveau dient een paard in de proef opgericht door de baan te gaan (nek het hoogste punt, neus op de loodlijn), en niet LDR.