DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:30

Persoonlijke aanvallen zijn niet de bedoeling. Verder kan ik hier niet modereren aangezien ik in de discussie betrokken ben, maar dat wil ik toch wel even opmerken.

@horseyfries, nu snap ik het. Je had het niet tegen mij dus

renes

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:34

jirina schreef:
De oprichters van Xenophon:

Zij zetten zich in voor de klassieke paardrijcultuur: de oprichters en voorzitters van de vereniging voor behoud en bevordering van de klassieke paardrijcultuur met de naam XENOPHON. Sinds de oprichtingsvergadering van september 2005 wordt deze jonge vereniging
bijna overstelpt met lidmaatschapsaanvragen uit de hele wereld.

* Hans-Heinrich Isenbart (Kirchlinteln/GER)
* Christine Stückelberger (Bern/SUI)
* Klaus, Judith und Annabel Balkenhol (Rosendahl/GER)
* Dr. Gerhard Heuschmann (Warendorf/GER)
* Anja Beran (Bidingen/GER)
* Prof. Dr. Kurt Mrkwicka (Wien/AUS)
* Oberst a.D. Kurd Albrecht v. Ziegner (Mechtersen/GER)
* Ingrid Klimke (Münster/GER)
* PD Dr. Volkmar Nüssler (Bidingen/GER)
* Dr. Joachim Bösche (Braunschweig/GER)
* Stefanie Martens (München/GER)
* Isabella Sonntag (Schondorf/GER)
* Dr. Astrid von Velsen-Zerweck (Warendorf/GER) "
Met vriendelijke groet
Jirina

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:37

Ik wil oooook bij een cluppie!!! Hahahahaha

Wij worden lid van het cluppie "De Nederlandse School"!!

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:43

Lielle schreef:
Persoonlijke aanvallen zijn niet de bedoeling. Verder kan ik hier niet modereren aangezien ik in de discussie betrokken ben, maar dat wil ik toch wel even opmerken.

@horseyfries, nu snap ik het. Je had het niet tegen mij dus

Het was zeker geen aanval.

Ik doelde serieus op de connectie. Zij verdiept zich in hoef-problemen en leert ze aan de hand kunstjes enzo...

Hou haar profiel naast bijvoorbeeld het mijne of anderen hier en er is een groot verschil.

Ik ken haar niet en wil haar ook echt niet persoonlijk aanvallen als mens. Wat ik wel pretendeer te doen is me afvragen waarom ze reageert. Ik heb nul verstand van de draverij, racerij, western... maar heb het wel gedaan alledrie, maar ga dus niet in een dergelijk topic over die zaken meediscussieren. Vandaar mijn vraag.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:44

Ik wil nog even toevoegen dat als het WEL als een persoonlijke aanval overkwam mij dat oprecht spijt, dat is niet zo bedoelt geweest Jirina, sorry.

Als niet dan hoop ik dat je antwoord kan geven op de connectie tussen een LDR-topic en jouw verleden of ambities.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:49

Toelichting: om iets aan te vallen of te verdedigen moet je er mijns inziens veel ervaring in hebben. Vandaar mijn vraag.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:50

Na dat gedoe in Lausanne is toch pas "wetenschappelijke begeleiding", NH ed aan het Nederlandse team toegevoegd?

Het verhaal over VWNW en LDR over de rugwervels in heel leuk, maar niets bijzonders. Als je focussed op de rug, dan kan je stellen dat LDR hetzelfde doet als VWNW voor de rug. In de praktijk werkt VWNW op een hele andere manier in op het paard dan LDR. Voor de rug zijn er overeenkomsten, daarna houdt de overeenkomst op.

Of iets goed of slecht is, of wat het beste is moet ieder voor zichzelf bepalen.

In de paardensport gaat zeer veel geld om, veel mensen eten mee. Je moet dus niet moeilijk doen, dat is onverstandig.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 19-06-06 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:52

"wetenschappelijke begeleiding" is altijd aanwezig geweest bij NL teams, ook bij Junioren en YR.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:59

Er is een persberichtje over geweest over de wb en nh. Wat het inhoudt of voorstelt, is niet duidelijk.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:59

Goofy44 schreef:
Na dat gedoe in Lausanne is toch pas "wetenschappelijke begeleiding", NH ed aan het Nederlandse team toegevoegd?

Het verhaal over VWNW en LDR over de rugwervels in heel leuk, maar niets bijzonders. Als je focussed op de rug, dan kan je stellen dat LDR hetzelfde doet als VWNW voor de rug. In de praktijk werkt VWNW op een hele andere manier in op het paard dan LDR. Voor de rug zijn er overeenkomsten, daarna houdt de overeenkomst op.

Of iets goed of slecht is, of wat het beste is moet ieder voor zichzelf bepalen.

Niets bijzonders? Nee, niet voor mensen die met LDR werken en ook voelen dat hun paard soepeler wordt en dat heel logisch vinden.

Wel bijzonder als je bedenkt dat de tegenstanders telkens weer zitten te roepen dat het zo slecht is, terwijl onderzoek dus aantoont dat het beter is dan een hogere hoofd-hals positie.

De overeenkomst tussen vw-nw en ldr zit hem inderdaad in de ruimte tussen de ruggenwervels, het verschil zit hem erin dat je bij vw-nw rijden niet toekomt aan het stuk verzameling en aanspanning waardoor je eerst hoger moet instellen, de ruimte tussen de wervels dus kleiner maakt en dan pas gaat verzamelen en aanspannen. Bij LDR houdt je de ruimte tussen de wervels en kun je toch aanspannen en verder doorverzamelen.
Dat zou wel eens een punt kunnen zijn wat de meerwaarde van LDR is!

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:01

Mijn idee...

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:03

De tegenstanders van LDR maken zich juist druk om het feit dat hoofd en hals aktief gebruikt worden, om dat in de romp en de achterhand te bereiken. Dus vanuit de rug en ah geredeneerd, klopt het verhaal aardig, er zou meer duidelijkheid over de hoofd/hals en de impact moeten worden gegeven. Dan haal je de angel uit de discussie.....

Een paard dat je VWNW rijdt, verzamelt in het vervolg traject anders als een paard wat LDR gereden wordt. Als je kan aangeven dat je hetzelfde of beter bereikt, dan haal je de angel uit de discussie.

Op het moment dat een paard in de LDR houding loopt, kan het paard niet zuiver / harmonisch gaan. De rug gaat dan wel los, maar de bewegingen zijn nooit harmonisch. Het resultaat van de training moet zuivere en harmonische gangen zijn. De hamvraag is of he LDR verhaal zuivere en harmonische gangen of meer een wow-gehalte oplevert.
Als je kan aantonen dat de zuiverheid en harmonie in de gangen en bewegingen beter wordt, dan haal je de angel uit de discussie.

Bedenk dat publiek dat naar dressuur kijkt, nauwelijks weet waarop ze moeten letten. Op een concours wordt dat soms uitgelegd. Op die manier wordt het publiek ingewijdt, in de geheimen van de dressuur.
Heel simpel allemaal.....
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 19-06-06 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:10

Ja klopt, die verzamel je in een houding waarin de ruggewervels weer dichter bij elkaar komen te liggen!

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:16

Dan doe je iets verkeerd, dan heb je het niet begrepen of kan je het gewoon (nog) niet.
De meeste ruiters - hier in de omgeving - kiezen voor LDR omdat ze het op de gebruikelijke manier niet snel genoeg of niet voor elkaar krijgen....

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:37

"Waarom reageer je uberhaupt in een topic als deze.."
Waarom zou ik niet mogen reageren?

"..als je een draver met platvoeten hebt "
heb jij een KWPN met 'hoge hakken'?

"die een stang in heeft "
dit is geen stang..

"wat is jouw dressuurambitie?"
geen ambitie, en als je dat een ambitie wil noemen dan is het 'eenheid met het paard'; maar dat vind ik weer geen ambitie...
Mogen dan alleen mensen met dresuurambitie reageren?

Whoknows

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:51

Mireille1970 schreef:
Toelichting: om iets aan te vallen of te verdedigen moet je er mijns inziens veel ervaring in hebben. Vandaar mijn vraag.

Mireille, wat ben je toch druk in dit topic met het strooien van je bezigheden wat je in het verleden allemaal wel niet hebt gedaan
Wat wil je daar nou steeds eigenlijk mee zeggen?

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:55

Mireille1970 schreef:
Vraag aan Jirina:

Waarom reageer je uberhaupt in een topic als deze als je een draver met platvoeten hebt die een stang in heeft van heb ik jou daar om alleen een spaanse pas tevoorschijn te toveren (kunstje).

Wat rij je zelf en wat is jouw dressuurambitie?

vier beledigingen in 1 post...

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:56

zoals je verderop kunt lezen heb ik al gevraagd om persoonlijke aanvallen achterwege te laten en heeeft Mireille ook aangegeven dat dit bericht niet zo bedoeld is. Vriendelijk verzoek dus om het weer over de inhoud van dit topic te hebben.

/edit
typo's

jirina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:58

"hoop ik dat je antwoord kan geven op de connectie tussen een LDR-topic en jouw verleden of ambities"

Fijn dat het geen aanval was.
Waarom reageer ik?
Dat heb jij al in je erdere opmerkingen verwoord!
Omdat ik de 'ontspanning, suppelheid , zachte hand, verzameling en eenheid met het paard' waarover in verband met LDR gededen paarden gesproken wordt NIET kan zien.
Daarvoor hoeft men niet GP te rijden, gewoon kijken is voldoende.

Ik zie het tegenovergestelde!
Paarden die gestoord worden in hun mooie natuurlijke gangen, spanning, vaak gevechten zeker niet de gevende hand, een paard die in de krul blijft en knikt op 3e wervel ipv op de 1e.
Gek he?
En ik ben blij dat ik dus niet alleen ben, maar dat veel (ook klassiek geschoolde mensen) zelfde problemen met LDR hebben en deze beter dan ik kunnen verwoorden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:11

jirina schreef:
Paarden die gestoord worden in hun mooie natuurlijke gangen, spanning, vaak gevechten zeker niet de gevende hand, een paard die in de krul blijft en knikt op 3e wervel ipv op de 1e.

Volgens mij komen dergelijke zaken voor wanneer LDR niet door een deskundige ruiter wordt toegepast.

Als ik Anky met Salinero tijdens een proef zie, dan is er namelijk geen sprake van storing, spanning, gevechten en een niet gevende hand. En dat terwijl zij degene is die LDR bij uitstek toepast.

Zij past LDR dan wel niet IN haar proef toe, maar wel in haar training en losrijden. En m.i. is de proef het resultaat van training en losrijden. Als er tijdens de training continu sprake is van dergelijke zaken, dan lijkt het mij onwaarschijnlijk dat daar tijdens de proef niets meer van te zien zou zijn...

Het enige wat ik daaruit kan concluderen is dat de deskundigheid van de ruiter die LDR toepast het verschil maakt, niet LDR zelf.

In dat opzicht vind ik deze opmerking dus nogal generaliserend:
jirina schreef:
Omdat ik de 'ontspanning, suppelheid , zachte hand, verzameling en eenheid met het paard' waarover in verband met LDR gededen paarden gesproken wordt NIET kan zien.

Ik denk dat je beter kunt stellen dat je ontspanning, soepelheid etc. niet kunt zien bij paarden van ruiters die LDR niet kunnen toepassen en/of iets klakkeloos immiteren en waarschuwingen als 'dont try this at home' in de wind slaan.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:34

mensenmensen toch wat lees ik allemaal hier?
Ben blij als ik mijn filmpjes kan plaatsen dan praten we verder.

Ik ben blij als mijn paard meedenkt.
Als mijn paard aantoont als er iets mis is en als die aantoont dat ik iets fout doe.
Het paard is mijn grootste leraar beter dan iedere instructeur die je kunt hebben.

Over NH het is geen hype of een of andere gurus... de mensen zien de resultaten en worden zo aan het denken gezet dat de traditionele methodes misschien toch niet zo goed zijn als het blijkt.

Je kunt net zo goed een proef rijden zonder LDR en zonder bit hier ligt alleen maar jarenlange training achter en wordt er discipline verlangt van paard én ruiter.
Je kunt net zo goed met zachte handen rijden zonder bit en je leert er zelfs ook nog beter rijden door!!
Waarom mag je eigenlijk niet op wedstrijden gaan als je zonder bit wilt rijden maar toch goede prestaties kunt leveren?

Als je LDR rijdt in een wedstrijd en je krijgt daarvoor juist dát puntje erbij die over overwining of verlies bestemd vindt ik dat erg onsportief klinken.
En we hebben het hiet toch over sport toch?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:37

In aanvulling op Jasmijn, die zelfde fouten zie je bij een ruiter die klassiek verkeerd toepast.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:20

Karl66 schreef:
In aanvulling op Jasmijn, die zelfde fouten zie je bij een ruiter die klassiek verkeerd toepast

Helemaal waar!

hns schreef:
Je kunt net zo goed met zachte handen rijden zonder bit en je leert er zelfs ook nog beter rijden door!!
Waarom mag je eigenlijk niet op wedstrijden gaan als je zonder bit wilt rijden maar toch goede prestaties kunt leveren?

Ik wordt er wel altijd weer een beetje moe van dat steeds in dergelijke discussies de link wordt gelegd naar bitloos rijden... Ga effe lekker bij de FEI klagen dat bitloos rijden in de dressuur niet is toegestaan, of bij de grondleggers van de klassieke dresuur, of bij de KNHS. Een bit is nog altijd een prima communicatie middel tussen paard en ruiter, mits deze op de juiste wijze wordt gebruikt. Overigens is bitloos bij een ruwe ondeskundige ruiter ook niet zaligmakend. Maar over al dan niet bitloos rijden zijn al genoeg topics en in dit topic totaal niet relevant.

hns schreef:
Over NH het is geen hype of een of andere gurus... de mensen zien de resultaten en worden zo aan het denken gezet dat de traditionele methodes misschien toch niet zo goed zijn als het blijkt.

Dat is een conclusie die jij trekt.

hns schreef:
Als je LDR rijdt in een wedstrijd en je krijgt daarvoor juist dát puntje erbij die over overwining of verlies bestemd vindt ik dat erg onsportief klinken.

Weet jij eigenlijk wel waar je het over hebt? LDR is een trainingsmethode met als doel je paard extra te gymnastiseren. LDR wordt door geen enkele deskundige, op hoog niveau rijdende, goed presterende ruiter IN de proef, IN een wedstrijd toegepast (domweg imiterende klunzen in de breedtesport daargelaten). Er is geen jury die extra punten toekent aan LDR. Wel wordt door de jury extra punten toegekend aan ruiters die hun paard optimaal gegymnasticeerd hebben en een goede verrichting laten zien waarbij het paard HAPPY oogt, los van het feit of dit resultaat door LDR verkregen is of niet.

Klassiek of LDR; in de proef moet iedere ruiter dezelfde verrichtingen laten zien. En op dergelijk niveau dient een paard in de proef opgericht door de baan te gaan (nek het hoogste punt, neus op de loodlijn), en niet LDR.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:30

Ben blij als ik mijn filmpjes kan plaatsen dan praten we verder.
ik wacht met smart omdat we dan meer een beeld hebben over wat jij goed vind.
misschien verschild het niet zo veel met mijn idee maar verwoorden we het niet goed.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:25

jasmijn78 schreef:

Ik wordt er wel altijd weer een beetje moe van dat steeds in dergelijke discussies de link wordt gelegd naar bitloos rijden... Ga effe lekker bij de FEI klagen dat bitloos rijden in de dressuur niet is toegestaan, of bij de grondleggers van de klassieke dresuur, of bij de KNHS. Een bit is nog altijd een prima communicatie middel tussen paard en ruiter, mits deze op de juiste wijze wordt gebruikt. Overigens is bitloos bij een ruwe ondeskundige ruiter ook niet zaligmakend. Maar over al dan niet bitloos rijden zijn al genoeg topics en in dit topic totaal niet relevant.

Ik dacht iemand te horen zeggen dat je met bitloos geen zachte hand kan ontwikkelen...
Raar als beginner op een manege zit je ook nog te trekken en te rukken dat is zeker niet goed maar iedereen vindt het blijkbaar doodnormaal om manege paarden met bit te zien

hns schreef:

Dat is een conclusie die jij trekt.

Ja die
ik

trek jammer ik kan niet in een ander persoon veranderen.
Maar die conclusie die
ik
trek blijkt bij velen waar te zijn.
Ik kan nu ook een soort 'club' oprichtten die alles naar een methode doet.
Als de methode geen goede resultaten heeft komt er ook niemand meer bij en is de 'club' snel uitgestorven en vergeten.

hns schreef:

Weet jij eigenlijk wel waar je het over hebt? LDR is een trainingsmethode met als doel je paard extra te gymnastiseren. LDR wordt door geen enkele deskundige, op hoog niveau rijdende, goed presterende ruiter IN de proef, IN een wedstrijd toegepast (domweg imiterende klunzen in de breedtesport daargelaten). Er is geen jury die extra punten toekent aan LDR. Wel wordt door de jury extra punten toegekend aan ruiters die hun paard optimaal gegymnasticeerd hebben en een goede verrichting laten zien waarbij het paard HAPPY oogt, los van het feit of dit resultaat door LDR verkregen is of niet.

Klassiek of LDR; in de proef moet iedere ruiter dezelfde verrichtingen laten zien. En op dergelijk niveau dient een paard in de proef opgericht door de baan te gaan (nek het hoogste punt, neus op de loodlijn), en niet LDR.

Er zijn wel degelijk wedstrijden die voor de LDR een puntje erbij doen.
In sommige landen is dit zelfs normaal.
Maarja daar heb je ook beelden waarvoor je in NL meteen gedist kan worden.