Buitenrijden met Sedalin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilemma

Als het werkt is het goed?
6 (18%)
Sederen voor het rijden is not done
26 (81%)

Totaal aantal stemmen: 32

Tanja

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:22

Sily schreef:
Bandidi, even voor mezelf: een schuimend paard is toch een ontspannen paard?
Hou zelf ook niet van vastgesnoerd etc. maar als mijn paard tijdens het rijden lekker bezig was en begon te schuimen was ik altijd blij (ehmsz....was dit onterecht dan? )

Er zijn verhalen dat een paard schuimt omdat het niet meer goed kan slikken met een bit in de mond. Klinkt op zich wel logisch maar of het echt waar is........(ik zal het niet te weten komen, rij bitloos)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:26

Billy schreef:
Via via hoorde ik een verhaal van iemand die had met ene nieuw paard buitengereden.
Omdat hij vrij stuiterig kan zijn, had ze hem voor de zekerheid 2 streepjes Sedalin gegeven.
Persoonlijk vind ik dat not done, lijkt mij dat je niet op een gesedeerd paard gaat rijden, ook al staat hij niet te zwaaien op zn benen. Wat vinden jullie daarvan?
Buitenrit was verder prima verlopen, paard had zich heel aardig gedragen en ze hadden buiten lekker gedraafd en gegaloppeerd.
Wat vinden jullie?

Ik heb de rest niet gelezen , maar ik verbaas me nergens meer over.
Er zijn er ook die deze sport uitoefenen met een lijntje coke .

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:28

aboluut, als het weer meezit ga ik zondag weer het zelfde ritje maken ZONDER

Zijn ervaring was de eerste keer goed, dus stresse zal ik niet krijgen onderweg

weet je wat eigenlijk het meest grappige was, en ik heb het vandaag nog een keer besproken dus ik weet dat het niet in mijn hoof hobbelt.....

de verkeerslichten deden het niet op het kruispunt, en we moesten toch oversteken........ ik heb dus met de grote meneer midden op het kruispunt gestaan, want ik zag een gat..... en het verkeer tegen gehouden zodat springende Luna .... die nooit stil kan staan, over kon steken........ Met een hand in del lucht om het tegemoedkomende verkeer te stoppen......... gek he

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:31

Haha wat je in de les tegen mij zegt moet je zelf ook doen Kim

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:33

Dat over het schuimen inderdaad onlangs in de Bit, T@nja. Ik ben toen héél snel overgegaan op een bitloos hoofdstel alhoewel de mijne al niet veel schuimde met Bit tenzij ik de teugels constant kort nam, zoals ik tijdens het lessen moest.

Maar ik weet ook niet of het schuimen ècht komt door niet goed kunnen slikken. Bitloos rijden bevalt mijn paard bijzonder goed, en mij ook. Ook in "stress"-situaties buiten loopt ze niet met me weg. Maar dit is natuurlijk off-topic, solly.

Edit, typo.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:36

Ik las laatst dat er iemand was die bitloos reed en dat dat paard ook schuimde. Dus tja...

Maargoed daar gaat deze dicussie niet over

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:54

Sily schreef:
Bandidi, even voor mezelf: een schuimend paard is toch een ontspannen paard?
Hou zelf ook niet van vastgesnoerd etc. maar als mijn paard tijdens het rijden lekker bezig was en begon te schuimen was ik altijd blij (ehmsz....was dit onterecht dan? )

Nog even offtopic over het schuimen. Een paard schuimt omdat de aanwezigheid van het bit in de mond in de hersenen dezelfde prikkel geven als wanneer het paard gras in de mond neemt. Er wordt dan extra speeksel geproduceerd. De meningen lopen vervolgens nogal uiteen of een beetje schuim nu wijst op ontspanning of niet.
Anderzijds, als het paard hard aan het bit gereden wordt en loopt te vechten tegen de hand, dan vliegen de vlokken ook al gauw in het rond. Dat is dan schuimen wegens niet goed kunnen slikken, en dat is dan zeker geen ontspanning.
Dat dat schuimen op de duur ook echt een reflex wordt heb ik bij mijn eigen paard kunnen vaststellen. Die heeft nog een maandje nageschuimd toen ik hem bitloos begon te rijden

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:57

schuim is altijd een teken dat het bit niet teveel inwekt vocht is glijden...... en glijden betekend niet stroef D

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:58

Ok dan, dacht ik vraag het maar even, heb geen ervaring met hard trekken en mijn paard schuimt dus alleen als we beide lekker ontspannen rijden, als zij in een stuiter en spring bui is komt er dus geen spikkel vrij.

Vond het altijd zo'n ideaal kijk we hebben fijn gewerkt iets, waar moet ik nu mee gaan opscheppen dan?

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:58

KiWiKo schreef:
schuim is altijd een teken dat het bit niet teveel inwekt vocht is glijden...... en glijden betekend niet stroef D

Als dit dus wel klopt ben ik allang blij

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:11

Sily schreef:
Vond het altijd zo'n ideaal kijk we hebben fijn gewerkt iets, waar moet ik nu mee gaan opscheppen dan?

Ik zeg niet dat het niet op ontspanning wijst hoor. Als je paard ontspannen meewerkt en dan een normaal schuimrandje om zijn mond krijgt mag je daar volgens mij best blij mee zijn.
Alleen zie ik persoonlijk liever hetzelfde maar dan zonder bit, en daardoor ook zonder schuim.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:15

Ooooooooo maar dat kunnen we ook
Tis zo'n makkelijk dier als ze een goede bui heeft

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:33

Mijnes heeft ook een beetje schuim, en niet van een bit dus. (Het is wel groen, van het snaaien onderweg ).

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:40

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:43

Ofeen nieuw topic maken: bitloos van je paard afvallen (kan ik ook gezellig mee doen )

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 23:16

Ineke2 schreef:
Ik las laatst dat er iemand was die bitloos reed en dat dat paard ook schuimde. Dus tja...

Maargoed daar gaat deze dicussie niet over

een vorig paar dvan mij was bitloos ingereden , wist ik niet bij aankoop
met bit heeft die nooit geschuimd ben al snel overgestapt op bitloos zonder bit schuimde hij wel !(gromde overigens ook als die het der niet mee eens was ,en mensen maar roepen (met name op bokt) dat ik niet zo in zijn bek moest hangen terwijl ik met waslijn en zonder bit reed ) maar alleen als het een top ritje was geweest (hij zijn best doen ik mijn best doen en uiteindlijk beide een mooie ontspannende enerverende rit gehad hebbend

maar weer ontopic , ben nog steeds tegen sedalin (lees kompleet van de wereld gesedeerd) en rijden en niemand heeft mij er nog van kunnen overtuigen dat dit in dit geval zo enorm slechte keuze was .. maw begrijp nogsteeds haar keuze
en heb nogsteeds het idee dat dat beetje sedalin echt niet erger is dan al die zogenaamde "natuurlijke/andere " producten
die wel geacceppeteerd worden

StalDoorstap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 23:43

KiWiKo schreef:

IDD, hetzelfde schuim zeg maar als dat je als vrouw hebt als je ZIN (!) hebt om met een man vieze dingen te doen.........

Schuim komt na ontspanning.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 07:10

hohoho ik ben ook absoluut niet voor het gebruik van Sedalin bij het rijden, zie mijn post X pagina's geleden waar ik nog steeds achtersta.

Ik denk ook dat er andere manieren zijn, die al besproken zijn, laat iemand hem aan de longe meepakken tot je door het verkeer bent oid. En is hij zelfs aan de hand niet te houden dan zou ik er echt niet mee naar buiten gaan tot hij in elk geval binnen beter te hanteren is, de ruiter 99% van zijn sprongen uit kan zitten en er een of andere noodrem op gevonden is.

MAAR als een of andere wizzkid, zelf pas 16 jaar volgens de Boktnaam, opmerkingen gaat maken als 'koop een hobbelpaard' dan denk ik wel: bedenk even tegen wie je het zegt. Ik ken Kim op Bokt als ruiter die regelmatig op van die paarden klimt waar anderen het al mee opgegeven hebben. Er is dus geen sprake van dat ze alleen 'op een hobbelpaard' kan rijden oid. Ze heeft een oplossing gezocht voor een paard, ik denk een paard dat toch extreem moeilijk is omdat ik Kim nooit anders hoor roepen als 'pak het RT aan', en imo is dit niet de goede oplossing maar het is en blijft Kims verantwoording. Wij kunnen erover discussieren wat we ervan vinden en waarom, en ik vind het een interessant topic, maar het begint te verzanden in opmerkingen op de man gespeeld en dat vind ik zeer zeer min.
Heb je een mening hierover prima, maar voeg dan iets inhoudelijks toe aan de argumenten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:32

Urielle schreef:
Heb je een mening hierover prima, maar voeg dan iets inhoudelijks toe aan de argumenten.

viewtopic.php?f=34&t=431004&p=15439002#15439002

Het toverwoord = weerstandsloos

Zó goed?

Verder is het niet zozeer een 'mening' als wat ik doé
Het concrete hoé zul je mij niet zien invullen hier omdat dit per paard/mens/doel/omstandigheden verschilt; dat is een kwestie van een ander stuk gereedschap uit de kist opgraven

Het is helder dat een paard drogeren om ermee te gaan rijden ethisch niet te verantwoorden is.
Ánders dus en dat ligt aan Kim, ligt bij Kim, zíj kan het oplossen; aan haar de keuze. Met de hamer blijven rammen op een paard dat geen spijker is of...

'The desire to learn must be greater than anything else, pride, vanity, ego, everything.' Dr.Thomas Ritter (ruiter FEI-dressuur)

Dat je de lól weer mag terugvinden Kim.

HC

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:52

Ineke2 schreef:
avanoort schreef:
En los van mijn mening, ik denk dat het hele topic wel een beeld geeft over de ervaring van deze amazone.

Goh he, jij hebt een beeld van de ervaring die iemand heeft na het lezen van 1 topic. Dat is knap

Inderdaad ik heb er een beeld van ja.
Ik zeg niet dat dit beeld klopt, maar ik heb wel een beeld gevormd, beeldvorming dus.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:53

Sommige paarden zijn erg moeilijk en daar kan dan vaak geen ruiter normaal op, ligt echt niet altijd aan de ruiter. Mijn vriendin had ooit een pony die presteerde het om midden op de weg stil te gaan staan en bleef daar gewoon een half uur stil staan. Wij stonden voor schut maar het beest was met geen mogelijkheid naar voren te krijgen, hij had wel vakewr van die rot geintjes.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:00

Huertecilla schreef:
Verder is het niet zozeer een 'mening' als wat ik doé
Het concrete hoé zul je mij niet zien invullen hier omdat dit per paard/mens/doel/omstandigheden verschilt; dat is een kwestie van een ander stuk gereedschap uit de kist opgraven

Het is helder dat een paard drogeren om ermee te gaan rijden ethisch niet te verantwoorden is.
Ánders dus en dat ligt aan Kim, ligt bij Kim, zíj kan het oplossen; aan haar de keuze. Met de hamer blijven rammen op een paard dat geen spijker is of...

'The desire to learn must be greater than anything else, pride, vanity, ego, everything.' Dr.Thomas Ritter (ruiter FEI-dressuur)

Dat je de lól weer mag terugvinden Kim.

HC

Je hebt volkomen gelijk HC, maar iemand zal de vraag pas stellen als hij of zij klaar is voor het antwoord....

Eerder zullen zij ook niet zien dat er ook ander gereedschap in de kist ligt.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:25

Zelf zou ik kiezen voor een andere manier dan een paard sederen. Het is zelfs nog nooit in me opgekomen om een paard te sederen tijdens het rijden, ik heb de oplossing altijd op een andere manier gezocht.
Met buitenrijden bijvoorbeeld, eerst na het rijden in de bak een stukje buiten rijden en dat steeds verder uitbouwen. Totdat ik nu mijn paard uit de wei kan trekken, opzadelen en naar het bos kan gaan aan een lang teugeltje.
Toen ik mijn paard net had kon ik niet rijden omdat de bak te slecht was en ik niet met een mijn onbekend paard qua rijden naar buiten durfde. Ik heb toen bijna een half jaar alleen maar met hem gewandeld (winterperiode), daardoor is hij gewend geraakt aan een heleboel dingen en wist ik dat hij iig verkeersmak was. (scheve grassprieten en boskabouters zijn nog steeds eng)

Mijn mening is dat sederen geen oplossing is, dat je er beter wat meer tijd in kan steken, heb het idee dat er tegenwoordig teveel te snel moet gebeuren. Onder het mom dat er een goed paard is gekocht, die moet het dan ook allemaal maar gelijk kunnen. Dat ook een goed paard een gedegen opleiding nodig heeft voordat hij goed kan presteren wordt vaak voor het gemak maar vergeten. (en hier bedoel ik niemand in het bijzonder mee)
Het valt me wel tegen van Kim dat ze dit nodig vond om te doen, ik had haar hoger ingeschat.

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:10

Esther schreef:
Het valt me wel tegen van Kim dat ze dit nodig vond om te doen, ik had haar hoger ingeschat.

Mooie scherpe opmerking! }>

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:40

Huertecilla ik had het over de post van weet-niet-meer-wie dat Kim maar een hobbelpaard moest pakken. Dat soort opmerking voegt imo niet veel aan de discussie toe.