Laag Diep Rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:04

horseyfries schreef:
Q, dat de juiste halsspieren zijn aangespannen wil toch niet zeggen dat hij niet nageeflijk kan zijn? Ook bij klassiek wordt onder "zich loslaten" verstaan dat alle hulpen doorkomen, beetje vreemd dat jij als kenner daarvan blijkbaar dat niet weet. Misschien iets te snel gereageerd?

Als het inderdaad een kwestie van spieropbouw zou zijn dan zou je deze spier niet a la minute te voorschijn kunnen toveren als je het paard op de juiste manier rijdt, een spier opbouwen duurt wel wat langer dan een paar minuten.
Klopt, maar een (overmatig) aangespannen spier zie je sneller, dan een ontspannen spier. Dat je een spier ziet, wil dus niet zeggen dat ie goed ontwikkeld is. Ik kan ook best een spier in m'n arm toveren als ik m'n best doe, wil niet zeggen dat ik een goed gespierde arm heb.

horseyfries schreef:
In klassiek mag je ook best met je zit naar je hand toedrijven maar zelfs dat doe je niet in LDR, je leert een paard dan uit zichzelf vanuit het achterbeen naar voren te blijven gaan en denken. Je bent alleen maar "mee" met je zit. Dat verbaasde me ook altijd enigszins aan klassiek, aan de ene kant is de beste drijvende zit een stille zit en aan de andere kant zou je actief mee moeten drijven naar de hand toe, beetje dubbel.
Als het niet nodig is, doe je het niet, ook bij klassiek.
Karl66 schreef:
Omdat de meeste klassieke ruiters volgens Steinbrecht rijden, in Frankrijk waar men veel meer volgens Baucher rijdt is hij dan ook niet omstreden.
LDR rijden is niet hetzelfde als naar Baucher rijden

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:53

QQQQ, misschien is dit forum wel wat voor je? Hier wordt uitgebreid over de klassieke rijkunst en het paardvriendelijk rijden gesproken

Ik ben heel benieuwd wat je van hun rijkunst vind

Sorry voor het offtopic gaan....

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:31

Hoe kun je nu weten wat je van hun rijkunst moet vinden Tyrza als ze wel zéggen dat ze héél goed rijden maar ten eerste geen wedstrijden meedoen en ten tweede ook geen foto's plaatsen van hoe ze rijden?
Maar ze rijden wel hééél goed hoor.... DUH!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:25

horseyfries schreef:
Hoe kun je nu weten wat je van hun rijkunst moet vinden Tyrza als ze wel zéggen dat ze héél goed rijden maar ten eerste geen wedstrijden meedoen en ten tweede ook geen foto's plaatsen van hoe ze rijden?

Ik vind dat je nu wel te ver gaat Horseyfries. Ik heb al een keer eerder gezegd dat ik je mensen te persoonlijk vind aanvallen, maar dit slaat alles. Ik heb niemand hier horen zeggen dat ze heel goed kunnen rijden.

En jij vind dus dat iemand alleen heel goed kan rijden als diegene wel wedstrijden rijdt?
En dat het betekent dat iemand niet goed kan rijden omdat hij/zij geen foto´s van zichzelf plaatst?

Denk nu eens na over wat je hier hebt gezegd.

Deze discussie gaat zo nergens meer over.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:37

Ik hoor ook niemand iets zeggen als ik iets lees, dat zou me rijp maken voor de psychiater als ik dan stemmen zou horen....

Voeg jij dan eens iets nuttigs toe aan deze discussie in plaats van je te gedragen als mijn persoonlijke door zichzelf aangestelde schooljuf?

Ulevel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:44

horseyfries schreef:

Just think twice before you put something on paper!

Dat van die wedstrijden en foto's slaat natuurlijk echt helemaal nergens op

Sommige mensen willen liever geen foto's op internet van zichzelf, dat kan. Dat zijn ze immers ook niet verplicht om goed te kunnen rijden.

Ken zat mensen die geen wedstrijden rijden, en toch echt een goede techniek beheersen! Ook B ruiters die beter rijden dan sommige M ruiters...

Maar dat is de discussie niet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:44

horseyfries schreef:
Ik hoor ook niemand iets zeggen als ik iets lees, dat zou me rijp maken voor de psychiater als ik dan stemmen zou horen....

Voeg jij dan eens iets nuttigs toe aan deze discussie in plaats van je te gedragen als mijn persoonlijke door zichzelf aangestelde schooljuf?

Erg kinderachtig.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:50

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:
Q, dat de juiste halsspieren zijn aangespannen wil toch niet zeggen dat hij niet nageeflijk kan zijn? Ook bij klassiek wordt onder "zich loslaten" verstaan dat alle hulpen doorkomen, beetje vreemd dat jij als kenner daarvan blijkbaar dat niet weet. Misschien iets te snel gereageerd?

Als het inderdaad een kwestie van spieropbouw zou zijn dan zou je deze spier niet a la minute te voorschijn kunnen toveren als je het paard op de juiste manier rijdt, een spier opbouwen duurt wel wat langer dan een paar minuten.

Klopt, maar een (overmatig) aangespannen spier zie je sneller, dan een ontspannen spier. Dat je een spier ziet, wil dus niet zeggen dat ie goed ontwikkeld is. Ik kan ook best een spier in m'n arm toveren als ik m'n best doe, wil niet zeggen dat ik een goed gespierde arm heb.

horseyfries schreef:
In klassiek mag je ook best met je zit naar je hand toedrijven maar zelfs dat doe je niet in LDR, je leert een paard dan uit zichzelf vanuit het achterbeen naar voren te blijven gaan en denken. Je bent alleen maar "mee" met je zit. Dat verbaasde me ook altijd enigszins aan klassiek, aan de ene kant is de beste drijvende zit een stille zit en aan de andere kant zou je actief mee moeten drijven naar de hand toe, beetje dubbel.

Als het niet nodig is, doe je het niet, ook bij klassiek.

Steinbrecht: " Der Reiter soll nämlich nicht mit seinen Händen allein die Hinterhand zu belasten suchen, sondern durch seine vortreibenden Hilfen die Hinterfüsse veranlassen, dass sie mehr unter die Gewichtsmasse treten und sich selbst dadurch belasten....."

Je ziet inderdaad een aangespannen spier duidelijker dan een ontspannen spier, daarom ben ik heel blij als ik een duidelijke bovenlijn aanspanning zie die doorgaat tot aan de schouder. Als die aanspanning immers een handbreedte voor de schoft/schouderpartij stopt wil dat zeggen dat het paard niet volledig over de rug is gereden!

Kinderachtig is commentaar geven dat iets niet inhoudelijk is en het zelf ook niet zijn.....

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:53

Tyrza schreef:
QQQQ, misschien is
dit
forum wel wat voor je? Hier wordt uitgebreid over de klassieke rijkunst en het paardvriendelijk rijden gesproken

Aqua d'r eigen forum
Ik miste d'r al een tijd

Maar Tyrza, discussieren met gelijkgestemden is niet leuk
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 29-04-06 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:57

Rijdt geen wedstrijden meer !!! Foto in mijn profiel. Ik zou zeggen brand maar los .

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:58

Rijd jij ook aqua dan?

Ulevel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:03

Dat zeg je expres hoop ik Horseyfries?

Anders krijg ik sterk de neiging even een zin van jou citeren

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:10

Ik zeg nooit iets expres, doe altijd alles per ongeluk....

Ulevel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:10

oow... ik had al zo'n donkerbruin vermoeden

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:11

oja vandaag door Groningen gereden met de koets . Twee Friezen ervoor een hengst van 23 en een merrie 17 . Muziekkorps ervoor en erachter , wat en herrie en piafferen die oude hengst . Hij is klassiek opgeleid zou LDR iets voor koetspaarden zijn .
Ik stop er weer mee ga nog even met mijn PRE werk aan de lange teugel doen .

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:11

Ulevel1 schreef:

Maar dat is de discussie niet

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:12

andafries schreef:
oja vandaag door Groningen gereden met de koets . Twee Friezen ervoor een hengst van 23 en een merrie 17 . Muziekkorps ervoor en erachter , wat en herrie en piafferen die oude hengst . Hij is klassiek opgeleid zou LDR iets voor koetspaarden zijn .

Ik lees mee, maar ik begrijp niet wat je wilt zeggen hiermee?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:12

horseyfries schreef:
Steinbrecht: " Der Reiter soll nämlich nicht mit seinen Händen allein die Hinterhand zu belasten suchen, sondern durch seine vortreibenden Hilfen die Hinterfüsse veranlassen, dass sie mehr unter die Gewichtsmasse treten und sich selbst dadurch belasten....."

Newsflash: afremmen doe je niet voornamelijk met de hand (binnen klassiek).
horseyfries schreef:
Je ziet inderdaad een aangespannen spier duidelijker dan een ontspannen spier, daarom ben ik heel blij als ik een duidelijke bovenlijn aanspanning zie die doorgaat tot aan de schouder. Als die aanspanning immers een handbreedte voor de schoft/schouderpartij stopt wil dat zeggen dat het paard niet volledig over de rug is gereden!
Als het een "normale" aanspanning is, hoeft een spier niet zo dik te worden. Een spier "oppompen" staat misschien leuk, maar efficient is het niet. Een dikke halsspier zeg niet echt iets nuttigs over ruggebruik.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:13

QQQQ schreef:
Als het een "normale" aanspanning is, hoeft een spier niet zo dik te worden. Een spier "oppompen" staat misschien leuk, maar efficient is het niet. Een dikke halsspier zeg niet echt iets nuttigs over ruggebruik.

Zegt het woord "durchlassig" je iets?

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:14

andafries schreef:
Ik stop er weer mee ga nog even met mijn PRE werk aan de lange teugel doen .

Stel hem wel lekker diep en rond in hé?

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:16

Ik aqua wat is dat nou weer ??? Vandaag leuk door Groningen gereden we deden bija een kur op muziek haha. Doe maar niet rond en diep instellen .

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:16

Citaat:
Leicht in der Hand

Wer immer noch spürt, wie schwer und hart das Pferd auf der Hand liegt statt mit dem Unterkiefer nachzugeben, sollte sich einmal näher mit dem Probem beschäftigen.

Wenn der Unterkiefer fest ist dann sind das die Muskeln und das Genick auch. Nachgeben im Genick ist unerlässlich für die Losgelassenheit im Rücken.

· Nachgeben oder Nicht-Zusammenpressen der Kiefer

· Weichwerden oder Nachgeben der Gelenke und Muskeln rund ums Genick

Beides führt zum Entspannen des Bereiches über Zunge und Kiefer und wir oft als Kauen auf dem gebiß bezeichnet und ist ein klarer Beweis für die Durchlassigkeit.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:22

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:

Newsflash: afremmen doe je niet voornamelijk met de hand (binnen klassiek).
horseyfries schreef:

Q, je verdraait nu onze discussie. Die ging over de tegenstelling tussen LDR en klassiek waarbij ik zei dat bij LDR in tegenstelling tot klassiek niet bijgedreven werd in het terugrijden. Volgens jou werd dat ook in klassiek niet gedaan, Steinbrecht zegt echter van wel. Vortreibende hilfen zijn immers geen afremmende hulpen maar hulpen die tegen het afremmen in voortdrijven? Dat is een groot verschil tussen de twee systemen.

Ook is je redenering raar dat het zien van de doorlopende bovenhalsspier niets zegt over het over de rug gaan, als je immers géén doorlopende bovenhalsspier ziet (niemand heeft het over opgepompt, een grand prix paard heeft daar meestal dikkere spieren door de training maar ook bij een vijfjarige met minder ontwikkelde spieren kun je dit waarnemen) is de aanspanning van de bovenlijn onderbroken en zegt dit wel degelijk iets over het over de rug gaan.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:26

Tyrza schreef:
QQQQ, misschien is
dit
forum wel wat voor je? Hier wordt uitgebreid over de klassieke rijkunst en het paardvriendelijk rijden gesproken

Andafries, had je dit niet gezien? Daar ging de opmerking over dat je moeilijk kunt vaststellen wat "je van hun rijkunst vind" als je geen foto's ervan ziet en ook niet op wedstrijden kan gaan kijken hoe goed of slecht ze rijden.
Heeft dus niets te maken met of je wel of niet wedstrijd moet rijden om goed te rijden zoals sommige mensen die slecht lezen weer te snel concluderen, maar simpelweg dat het onmogelijk is om vast te stellen wat je van iemands rijkunst vind (in dit geval de Aqua methode) als je alleen maar op geschreven teksten van diegene zelf kunt afgaan. Lijkt me een onweerlegbaar feit.

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:30

o my god...
ik vind het er echt niet uitzien
ook best wel sneu