Foto's analyseren volgens de biomechanica

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 20:02

pol013 schreef:
fransje23 schreef:

Zat vandaag, tijdens een duinrit, nog even aan deze opmerking terug te denken. Maar is het niet bijzonder dat een vluchtdier als een paard geholpen moet worden om niet te struikelen in een bos in Nederland? Gaat er dan niet iets mis proprioceptie?

In het begin niet. Iedere nieuwe beweging moet je leren.
Als het om een paar eerste keren (van wat dan ook) gaat zou het me geen zorgen baren. Als het aanhoudt zeker wel.

Stel een paard is super in balans maar gaat voor het eerst met een ruiter er op naar het bos. Dat kan best even wennen en zoeken zijn. Dat je paarden tegen komt die niet anders gewend zijn dan vlakke perfecte bodems is wel een schraalte in de opleiding wat mij betreft. Maar raar is het niet dat je daar dan tegenaan loopt.

Dat zijn allemaal van die dingen die je tegen komt als je in een groep sport. Het ene lijf is het andere gewoon niet. De één heeft gruwelijk veel moeite met op 1 been staan. De ander kan een andere beweging weer heel moeilijk uitvoeren. Beide kunnen ze in iets anders juist weer uitblinken.
Ik ben op sommige punten heeeeel handig en flexibel en op andere loop ik volledig vast. Wat ik moet rekken/trainen om gezond te blijven is weer iets heel anders dan wat mijn buurvrouw moet doen.

Ik snap daarom nooit zo goed waarom je paarden allemaal op 1 hoop willen vegen.
Ik kan die beesten ook echt niet zien als 1 grote eenheidsworst.
Daarom kan ik me juist voorstellen dat de één meer vooruit moet bewegen en de ander meer terug . De ene vooral nooit achter de loodlijn zou moeten komen en de ander en heel veel baat bij kan hebben. Om maar wat voorbeelden
te noemen.

Ik kan dingen dubbel vouwen die voor andere mensen echt heel ongezond of contraproductief zouden zijn. Dan zie ik andere weer iets uitvoeren waar ik dan weer van denk auw auw, nooit van mijn leven. En wij zijn niet eens topsporters die heel heftig trainen en kwaliteiten die we hebben uitvergroten.

Een normale buitenrit in het bos is te vergelijken met een stuk wandelen voor mensen. Dat moet een persoon die kan lopen makkelijk aan kunnen zonder daarbij ondersteunt te worden. Ongeacht je of je lenig bent of een stijve hark etc. Het is de basis van de basis en een gezonde paard zou dat dus ook zonder hulp moeten kunnen.

Zal het bij de eerste keren een keer tegen een boomwortel stoten,? Vast wel? Wat ploeteren bij zwaarder zand? Vast ook wel, maar dat leert snel genoeg.
Als paarden op een Nederlands bospad niet uit de voeten kunnen zonder hulp is m.i. dat zorgwekkend.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-22 21:35

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Ik snap wel dat je met zulke paarden op een andere manier gaat/ moet werken want ontspanning en vertrouwen zijn dan in eerste instantie belangrijker dan de impuls. Zodra die eerste twee bevestigd zijn kan er gewerkt gaan worden aan de impuls met behoud van de ontspanning.

Blijft lastig, want iedereen heeft hier ook zijn eigen definitie/beeld bij wat ontspanning is en wat voorwaarts.

Daar heb je misschien precies de koe bij de horens....Zoveel mensen zoveel meningen en interpretaties...
Ik interpreteer het nu anders dan eerder en ben heel benieuwd hoe de nieuwe weg gaat bevallen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 09:59

pol013 schreef:
fransje23 schreef:

Zat vandaag, tijdens een duinrit, nog even aan deze opmerking terug te denken. Maar is het niet bijzonder dat een vluchtdier als een paard geholpen moet worden om niet te struikelen in een bos in Nederland? Gaat er dan niet iets mis proprioceptie?

In het begin niet. Iedere nieuwe beweging moet je leren.
Als het om een paar eerste keren (van wat dan ook) gaat zou het me geen zorgen baren. Als het aanhoudt zeker wel.

Stel een paard is super in balans maar gaat voor het eerst met een ruiter er op naar het bos. Dat kan best even wennen en zoeken zijn. Dat je paarden tegen komt die niet anders gewend zijn dan vlakke perfecte bodems is wel een schraalte in de opleiding wat mij betreft. Maar raar is het niet dat je daar dan tegenaan loopt.

Dat zijn allemaal van die dingen die je tegen komt als je in een groep sport. Het ene lijf is het andere gewoon niet. De één heeft gruwelijk veel moeite met op 1 been staan. De ander kan een andere beweging weer heel moeilijk uitvoeren. Beide kunnen ze in iets anders juist weer uitblinken.
Ik ben op sommige punten heeeeel handig en flexibel en op andere loop ik volledig vast. Wat ik moet rekken/trainen om gezond te blijven is weer iets heel anders dan wat mijn buurvrouw moet doen.

Ik snap daarom nooit zo goed waarom je paarden allemaal op 1 hoop willen vegen.
Ik kan die beesten ook echt niet zien als 1 grote eenheidsworst.
Daarom kan ik me juist voorstellen dat de één meer vooruit moet bewegen en de ander meer terug . De ene vooral nooit achter de loodlijn zou moeten komen en de ander en heel veel baat bij kan hebben. Om maar wat voorbeelden
te noemen.

Ik kan dingen dubbel vouwen die voor andere mensen echt heel ongezond of contraproductief zouden zijn. Dan zie ik andere weer iets uitvoeren waar ik dan weer van denk auw auw, nooit van mijn leven. En wij zijn niet eens topsporters die heel heftig trainen en kwaliteiten die we hebben uitvergroten.

Een normale buitenrit in het bos is te vergelijken met een stuk wandelen voor mensen. Dat moet een persoon die kan lopen makkelijk aan kunnen zonder daarbij ondersteunt te worden. Ongeacht je of je lenig bent of een stijve hark etc. Het is de basis van de basis en een gezonde paard zou dat dus ook zonder hulp moeten kunnen.

Zal het bij de eerste keren een keer tegen een boomwortel stoten,? Vast wel? Wat ploeteren bij zwaarder zand? Vast ook wel, maar dat leert snel genoeg.
Als paarden op een Nederlands bospad niet uit de voeten kunnen zonder hulp is m.i. dat zorgwekkend.

Echt heel erg overtrokken hoor...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:22

manubres schreef:
Babootje schreef:

Blijft lastig, want iedereen heeft hier ook zijn eigen definitie/beeld bij wat ontspanning is en wat voorwaarts.

Daar heb je misschien precies de koe bij de horens....Zoveel mensen zoveel meningen en interpretaties...
Ik interpreteer het nu anders dan eerder en ben heel benieuwd hoe de nieuwe weg gaat bevallen.

Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen en hoop oprecht dat jij en je paard baat hebben bij je nieuw ingeslagen weg. Wat heeft je doen omstijgen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:03

fransje23 schreef:

Ook hier eigenlijk hetzelfde.
Want wat jij ziet als ondersteuning is denk ik anders dan wat ik zie als ondersteuning. Ik bedoel natuurlijk niet dat je met 100 kilo paardenhoofd in je handen loopt
Als je het dan per se met mensen zou willen vergelijken, zou je het misschien wat kunnen vergelijken met het bij de hand nemen van een klein kind in een situatie die het niet kent.

996981

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:12

Een stadswandeling en een duinwandeling zijn toch bij mensen ook niet met elkaar te vergelijken?

Daarbij is de stad voor een kind ook uitdaging zat

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:21

De vergelijking met een klein kind gaat niet op omdat paarden al snel na de geboorte kunnen lopen. Mensen zijn daarin natuurlijk redelijk onbeholpen.

Daarbij gaat het niet zo zeer om nieuwe indrukken maar blijven ze zich zonder ondersteuning/hulp stoten en struikelen op de langere termijn.
Het gaat ook nog eens om dressuurpaarden waarbij je toch wel wat coördinatie verwachten dat hebben ze toch ook nodig in het werk?

Bij veel paarden met mankementen wordt aangegeven dat ze nog prima mee kunnen voor recreatie/buitenrijden maar een gezond dressuurpaard moet daarin blijvend ondersteunt en begeleid?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:24

996981 schreef:
Een stadswandeling en een duinwandeling zijn toch bij mensen ook niet met elkaar te vergelijken?

Daarbij is de stad voor een kind ook uitdaging zat

Ik zie mensen die in de duinen wandelen niet ineens omvallen over alles in het duin en v.v.

De wandelpaden zijn in Nederland over het algemeen ook erg mooi aangelegd dus in die zin niet overdreven uitdagend.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 12:37

@996981

Doordat ik door meer kennis ging inzien dat de andere gedachte van een paard eerst goed voorwaarts rijden en dan van voor tegen gaan houden om het op het achterbeen te krijgen steeds onlogischer voor mij werd. Vaak wordt voorwaarts toch te hard gaan bij jonge paarden en moet je van voor weer gaan tegen houden, wat spanning veroorzaakt in met name hoofd/hals gebied en de mond.

Aan mijn nieuwe paard zag ik dat het niks goeds bracht het voorwaarts rijden. Ze verkrampte hierdoor in het lichaam en ging juist meer van het achterbeen af. Als je dan ook een paard hebt die van voor totaal geen druk kan verdragen heb je een probleem. Dan ga je zoeken naar oplossingen. Ik zag wel dat dit een kwalitatief goed paard was, evenwichtig gebouwd met veel bespiering en een actief achterbeen. Dus bij dit paard ben ik gaan kijken hoe ik het meer kon laten ontspannen, door het lichaam kon krijgen en op het achterbeen kon krijgen. Ik ontdekte dat joggen haar heel goed deed, vanuit dat joggen ben ik haar meer van achter gaan activeren zodat ze wel op het achterbeen bleef maar met meer impuls. Door deze meer ontspannen manier van trainen werd ze losser in het lichaam en een stuk blijer.

Ik ben ook benieuwd of het zo gaat lukken. Het voelt voor mij als van "achter naar voor" opleiden....En dat bedoel ik letterlijk. Ben alleen met ontspanning en activeren van de achterhand bezig en niet met de voorkant en het voorwaarts gaan...Terwijl ik eerder gewend was een jong paard goed voorwaarts te rijden (ik weet nu dat je het dan van het achterbeen af rijdt) en dan langzaam meer op het achterbeen gaat zetten. Voor mij is dat meer het gevoel van "voor naar achter opleiden".

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 13:03

Als je je paard op een correcte manier voorwaarts rijdt, waarin voorwaarts geïnterpreteerd moet worden als: paard is aan het been, en heeft een drang naar voren, niet flegmatiek of lui, lopen ze heus niet van het achterbeen af.

Als je ze over het tempo rijdt wel. Heel veel mensen geven heel veel hulpen die helemaal niet nodig zijn, zoals been bij elke pas, gefrunnik met die teugels, niet van de binnenteugel af kunnen blijven, dat binnenbeen er steeds in rammen zonder paard enige tekst en uitleg te geven.
En dan is het ook niet raar dat paard van het achterbeen afloopt, want mensen zijn bezig met die benen maar volgens mij doodsbang dat dat paard ook echt voorwaarts gaat, en dus zetten ze het paard op de handrem.
Paard is vervolgens steeds meer gespannen, blokkeert in rug, hals, kaak, nek, loopt in 3 stukken uit elkaar en over tempo.

Dan is het niet het voorwaarts rijden wat het probleem is, maar slecht rijden. Geef gewoon been en laat dat been als een natte dweil tegen dat paard aanliggen, chill...... benen los en lang, billen ontspannen, buikspieren aanspannen en gewoon een zacht contact houden. Ik garandeer je dat ze dan niet van het achterbeen af lopen, maar mensen maken rijden zó moeilijk, en het kan zo simpel. Alleen maar een hulp geven als je wilt dat er iets verandert, en verder niets doen.

Anders ben je je paard namelijk effectief aan het leren dat jouw hulpen geen reet betekenen en voeg je alleen maar spanning toe, een paard dat de rug wegdrukt, tegen je hand inkomt en van het achterbeen af loopt, en als je ze dan nog naar beneden wilt hebben (wat imo gruwelijk oneerlijk is) moet je gaan trixen. Krijg je die rare bolling achter de kaak en zo'n gespannen houding, waar geen dynamiek meer in zit.

Gas geven en remmen tegelijk is niet logisch en ook niet eerlijk. Gas geven en contact houden wel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 13:16

Als je niet snapt wat je doet, gaat het inderdaad sowieso niet werken. Je insteek om een paard dat moeilijk verbinding maakt (=probleem) dat niet te leren vind ik een bijzondere.

Dressuur zou juist een paard moeten verbeteren op de dingen die ze van nature moeilijk vinden. Zaken die goed gaan onderhoudt je.

Maar ik kan geloven dat je heerlijk rijdt, nu je alleen dat doet wat het paard van nature aanbiedt :j als je geen grenzen opzoekt, zal echter ook niks verbeteren

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 13:43

996981 schreef:
Als je niet snapt wat je doet, gaat het inderdaad sowieso niet werken. Je insteek om een paard dat moeilijk verbinding maakt (=probleem) dat niet te leren vind ik een bijzondere.

Dressuur zou juist een paard moeten verbeteren op de dingen die ze van nature moeilijk vinden. Zaken die goed gaan onderhoudt je.

Maar ik kan geloven dat je heerlijk rijdt, nu je alleen dat doet wat het paard van nature aanbiedt :j als je geen grenzen opzoekt, zal echter ook niks verbeteren

Ik heb als doel een ontspannen, blij paard en kijk langzaam of we verder komen. Ik heb al eerder gezegd dat ik geen wedstrijd ambities heb. Ik heb het paard gekocht omdat ik afleiding wilde hebben na het moeten laten inslapen van mijn zelf gefokte 7 jarige ruin. Dat is heel goed gelukt. Dit paard heeft mij zoveel geleerd. Zonder haar had ik nooit grondwerk, werk aan de hand en werk aan dubbele longe en lange teugels ontdekt. Was ik me niet gaan verdiepen in biomechanica en waren niet anders denkende mensen op mijn pad gekomen, waar ik veel aan heb gehad.

Ik weet inmiddels dat onze visies van elkaar verschillen en ik denk ook zeker gezien jouw ervaring, kennis en rijkunde dat jij het prima voor elkaar hebt met je paarden. Maar zelf zie ik al de dingen die je noemt in (heel) veel combinaties niet terug. Het is allemaal mooi gezegd maar de praktijk zie er bij veel toch heel anders uit.

Ik verbeter mijn paard op de punten ontspannenheid en losgelatenheid en het gewicht op het achterbeen zetten zonder grenzen op te hoeven zoeken. En dat is wat voor mij dressuur betekent. En doordat ze beter in haar vel zit kan ik nu ook langzaam meer van voor er aankomen en dat is mooi.

Dit paard is een heel sensibel paard met een trauma en lichamelijke gebreken. Dit paard zegt wat mi veel paarden niet kunnen of durven te zeggen....zet mij niet onder druk....waarom zou je grenzen opzoeken in wie zijn belang is dat?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 13:46

manubres schreef:
Ik weet inmiddels dat onze visies van elkaar verschillen en ik denk ook zeker gezien jouw ervaring, kennis en rijkunde dat jij het prima voor elkaar hebt met je paarden. Maar zelf zie ik al de dingen die je noemt in (heel) veel combinaties niet terug. Het is allemaal mooi gezegd maar de praktijk zie er bij veel toch heel anders uit.

Eens, maar je kunt niet de methode afwijzen omdat hij slecht uitgevoerd wordt imo. Dat is zoiets als zeggen dat wiskunde toch niet werkt omdat mensen niet kunnen rekenen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 13:51

Avalanche81 schreef:
manubres schreef:

Eens, maar je kunt niet de methode afwijzen omdat hij slecht uitgevoerd wordt imo. Dat is zoiets als zeggen dat wiskunde toch niet werkt omdat mensen niet kunnen rekenen.

Precies dit :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 13:52

Ja sorry hoor...
Mag het een onsje minder?
996981 schreef:
Als je niet snapt wat je doet, gaat het inderdaad sowieso niet werken.

Ik heb nergens het idee dat Manubres 'niet snapt wat ze doet'.
Ik heb het idee dat ze op avontuur is: met 'dit' paard zijn er nieuwe dingen aan de orde.
(En sommige leerlingen rijden uitstekend, maar precies snappen doen ze het niet. En toch 'werkt het al een trein'.)
Citaat:
Je insteek om een paard dat moeilijk verbinding maakt (=probleem) dat niet te leren vind ik een bijzondere.

Ja he, wat is leren...?
(Ik lees namelijk iets heel anders.)

Citaat:

Zit iets in, al staat de volgorde mij inmiddels tegen.
Citaat:

Je mag in dit land denken en geloven wat je wil en op zich is dat een groot goed.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 14:12

Paardrijden en wiskunde met elkaar vergelijken lijkt me appels met peren vergelijken.
En als je dat dan toch wil doen dan weet ik dat er in de wiskunde verschillende manieren zijn om bij hetzelfde antwoord te komen.

Ik ben met mijn paard gewoon met het Skala bezig en snap niet waarom jullie daar zo moeilijk over doen. De manieren die ik gebruik om bij de doelen van het Skala te komen zijn mss net wat anders...

En het Skala is geen methode op zich het is een leidraad voor de africhting en het zijn geen wiskundige feiten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:17

Janneke2 schreef:
Ja sorry hoor...
Mag het een onsje minder?
996981 schreef:
Als je niet snapt wat je doet, gaat het inderdaad sowieso niet werken.

Ik heb nergens het idee dat Manubres 'niet snapt wat ze doet'.
Ik heb het idee dat ze op avontuur is: met 'dit' paard zijn er nieuwe dingen aan de orde.
(En sommige leerlingen rijden uitstekend, maar precies snappen doen ze het niet. En toch 'werkt het al een trein'.)
Citaat:
Je insteek om een paard dat moeilijk verbinding maakt (=probleem) dat niet te leren vind ik een bijzondere.

Ja he, wat is leren...?
(Ik lees namelijk iets heel anders.)

Citaat:

Zit iets in, al staat de volgorde mij inmiddels tegen.
Citaat:

Je mag in dit land denken en geloven wat je wil en op zich is dat een groot goed.

Nee sorry. Als je herhaaldelijk fouten blijft maken in het omschrijven van (elkaar opvolgende) hulpen, ook na meerderde malen uitleg te hebben gekregen, snap je het niet. Dat is niet erg, maar kan wel de reden zijn waarom het in de praktijk niet werkt. Ook dat is niks om je voor je schamen. Paardijden is verrekte moeilijk en iedereen maakt fouten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:42

manubres schreef:
Paardrijden en wiskunde met elkaar vergelijken lijkt me appels met peren vergelijken.
En als je dat dan toch wil doen dan weet ik dat er in de wiskunde verschillende manieren zijn om bij hetzelfde antwoord te komen.

Dat is dan nog altijd wiskunde, die werkt omdat cijfers met elkaar doen wat ze doen. En of 4+2 6 is, of 3 x 2 maakt niet uit. Wat wél uitmaakt is hoe je bij het antwoord komt, of je een berekening kunt laten zien waar altijd hetzelfde uit komt. Als je berekening niet klopt, klopt je antwoord ook niet, ook al is de uitkomst gelijk.
De reden daarvoor is dat je er later onherroepelijk mee in de problemen komt.

Wat jij stelt, is dit: omdat mensen geen wiskunde kunnen, is er iets mis met de wiskunde. En dat is niet correct. De wiskunde klopt. En het is niet omdat mensen het niet snappen, dat het niet goed is. Cijfers zijn rigide, en doen gewoon wat ze doen, en dat verandert nooit.

Datzelfde is min of meer aan de hand met paardrijden, en biomechanica. Dat lijf werkt gewoon zoals het werkt, en die werking is bij ieder paard min of meer gelijk. En we kunnen fokken wat je willen, we krijgen niet opeens een andere diersoort of een lijf dat significant anders gaat werken. We hebben hooguit verschillen in aanleg, intelligentie, expressie en karakter, maar of we het nu over een Fjord hebben of over de mijne, het is nog steeds een paard. En opereert dus volgens de blauwdruk paard.

Dat daarin hele persoonlijkheden zijn, en zeer karaktervolle paarden, diepe emotie en diepe vriendschappen, doet daar niets aan af, sterker nog, het is eigen aan het wezen paard, en if anything, het maakt het méér paard.

Er zijn africhtingsmethoden, en trainingsmethoden, die werken. Die werken ook bij ieder paard, en geven altijd een min of meer gelijk resultaat, en de variabelen zitten hem dan vooral in de natuurlijke aanleg van het paard, omdat we er niet uit kunnen rijden wat er niet in zit.

Ik gebruik clicker training. Dat werkt 100% van de tijd voor mij, omdat ik weet wat ik doe, omdat mijn training effectief is en gebaseerd op wetenschap en geteste en bewezen methodiek. Het is niet omdat een ander het niet uit kan voeren, om wat voor reden ook, dat de trainingsmethode niet klopt. Die klopt, en ik krijg er verdomd lastige paarden heel werkbaar mee.

Het werkt zelfs met kippen en konijnen is het ook op getest, ook dat werkt. Ik heb het zelfs voor elkaar met de kat. Het werkt veel beter met een paard, omdat paarden van nature gericht zijn op samenwerking, en katten niet. Een kat interesseert dat niet. Maar de methode werkt nog steeds.

Dan kun je zeggen: ik ga iets anders doen, want heel veel mensen doen dit fout, en het werkt niet voor mijn paard, want ze wordt er drammerig van, of je zegt: ik ga me verdiepen in hoe het werkt, en leren hoe ik het wel correct uitvoer.

Paardrijden is hetzelfde. Goed rijden is goed rijden, en werkelijk ieder paard begrijpt logische, biomechanisch correcte hulpen. Werkelijk ieder paard gaat er beter van door het lijf lopen. Dat er slecht gereden wordt, ben ik zonder meer met je eens.
Dat we daarom op andere methoden moeten overstappen niet.

We moeten de definities duidelijker maken, lesmethodes verbeteren, mensen leren begrijpen dat een paard een complex wezen is met intense emotie, vriendschap, liefde, en geen fitness apparaat. Want de fout (en ik kijk liever niet naar fouten, ik kijk liever naar ruimte voor groei en verbetering, raakvlakken, en mogelijkheden tot samenwerking) ligt dan dus bij hoe het aangeleerd wordt.

En waar we dus voor paarden een enorm effectieve leermethode hebben ontwikkeld, die gegarandeerd werkt, gebruiken we de leermethodes die er voor mensen zijn niet effectief, want anders hadden we dit probleem niet.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 15:15

Ik ga niet iets anders doen...ik doe hetzelfde maar in een andere volgorde...en kom (denk ik) bij hetzelfde uit....

Ik snap werkelijk niet waar jullie zo druk over maken.

Maar ik ben heel benieuwd hoe jij het met jouw paard gaat aanpakken, maar dat volg ik op de voet :o

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:31

Avalanche81 schreef:
manubres schreef:

Dat is dan nog altijd wiskunde, die werkt omdat cijfers met elkaar doen wat ze doen. En of 4+2 6 is, of 3 x 2 maakt niet uit. Wat wél uitmaakt is hoe je bij het antwoord komt, of je een berekening kunt laten zien waar altijd hetzelfde uit komt. Als je berekening niet klopt, klopt je antwoord ook niet, ook al is de uitkomst gelijk.
De reden daarvoor is dat je er later onherroepelijk mee in de problemen komt.

Wat jij stelt, is dit: omdat mensen geen wiskunde kunnen, is er iets mis met de wiskunde. En dat is niet correct. De wiskunde klopt. En het is niet omdat mensen het niet snappen, dat het niet goed is. Cijfers zijn rigide, en doen gewoon wat ze doen, en dat verandert nooit.

Datzelfde is min of meer aan de hand met paardrijden, en biomechanica. Dat lijf werkt gewoon zoals het werkt, en die werking is bij ieder paard min of meer gelijk. En we kunnen fokken wat je willen, we krijgen niet opeens een andere diersoort of een lijf dat significant anders gaat werken. We hebben hooguit verschillen in aanleg, intelligentie, expressie en karakter, maar of we het nu over een Fjord hebben of over de mijne, het is nog steeds een paard. En opereert dus volgens de blauwdruk paard.

Dat daarin hele persoonlijkheden zijn, en zeer karaktervolle paarden, diepe emotie en diepe vriendschappen, doet daar niets aan af, sterker nog, het is eigen aan het wezen paard, en if anything, het maakt het méér paard.

Er zijn africhtingsmethoden, en trainingsmethoden, die werken. Die werken ook bij ieder paard, en geven altijd een min of meer gelijk resultaat, en de variabelen zitten hem dan vooral in de natuurlijke aanleg van het paard, omdat we er niet uit kunnen rijden wat er niet in zit.

Ik gebruik clicker training. Dat werkt 100% van de tijd voor mij, omdat ik weet wat ik doe, omdat mijn training effectief is en gebaseerd op wetenschap en geteste en bewezen methodiek. Het is niet omdat een ander het niet uit kan voeren, om wat voor reden ook, dat de trainingsmethode niet klopt. Die klopt, en ik krijg er verdomd lastige paarden heel werkbaar mee.

Het werkt zelfs met kippen en konijnen is het ook op getest, ook dat werkt. Ik heb het zelfs voor elkaar met de kat. Het werkt veel beter met een paard, omdat paarden van nature gericht zijn op samenwerking, en katten niet. Een kat interesseert dat niet. Maar de methode werkt nog steeds.

Dan kun je zeggen: ik ga iets anders doen, want heel veel mensen doen dit fout, en het werkt niet voor mijn paard, want ze wordt er drammerig van, of je zegt: ik ga me verdiepen in hoe het werkt, en leren hoe ik het wel correct uitvoer.

Paardrijden is hetzelfde. Goed rijden is goed rijden, en werkelijk ieder paard begrijpt logische, biomechanisch correcte hulpen. Werkelijk ieder paard gaat er beter van door het lijf lopen. Dat er slecht gereden wordt, ben ik zonder meer met je eens.
Dat we daarom op andere methoden moeten overstappen niet.

We moeten de definities duidelijker maken, lesmethodes verbeteren, mensen leren begrijpen dat een paard een complex wezen is met intense emotie, vriendschap, liefde, en geen fitness apparaat. Want de fout (en ik kijk liever niet naar fouten, ik kijk liever naar ruimte voor groei en verbetering, raakvlakken, en mogelijkheden tot samenwerking) ligt dan dus bij hoe het aangeleerd wordt.

En waar we dus voor paarden een enorm effectieve leermethode hebben ontwikkeld, die gegarandeerd werkt, gebruiken we de leermethodes die er voor mensen zijn niet effectief, want anders hadden we dit probleem niet.

Ik ben het echt grotendeels met je verhaal eens. Alleen paardrijden is zoveel complexer en minder wetenschappelijk onderbouwd dan de leertheorie van positieve reinforcement.

Paardrijden hangt aan elkaar van geschiedenis, metaforen, slechte didactiek (naar paard en ruiter), dogma’s, geheimzinnigheid, en er klopt vaak zowel biomechanisch als leertechnisch geen bal van.

We weten er eigenlijk wetenschappelijk ontzettend weinig van en wat we dan ontdekken staat meestal haaks op wat alle grote ruiters zeggen. Ik snap de drang naar het “anders” willen doen of weg willen van mainstream daarom ook volledig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:32

Manubres: Ik denk om wat je omschrijft als het voorwaarts rijden en voor tegenhouden, het zogenaamde op druk rijden gewoon bij velen onder slecht paardrijden valt. Het is dan jammer dat je het eigenlijk niet gelijk op een fijne manier hebt geleerd waarbij vooral het loslaten aan de voorkant en het paard op eigen benen laten lopen belangrijk zijn. En inderdaad, ik zie dit ook vaker dan me lief is. Maar ik ga dan niet de dressuur de schuld geven want ik weet hoe correct dressuurrijden hoort te zijn, en daar valt dit niet onder. Daarnaast natuurlijk alleen maar goed dat je hebt ingezien dat het niet werkt en nu een andere weg ingeslagen bent. Hoeveel ruiters blijven er niet vasthouden aan hun maniertjes en ruilen gewoon het paard in? Juist openstaan ook voor andere wegen leer je van denk ik.

De hele discussie zou meer gericht moeten zijn op: wat is goed paardrijden? en hoe doe je dat? en dan maken methoden etc. allemaal niet zoveel uit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:37

fransje23 schreef:
De vergelijking met een klein kind gaat niet op omdat paarden al snel na de geboorte kunnen lopen. Mensen zijn daarin natuurlijk redelijk onbeholpen.

Daarbij gaat het niet zo zeer om nieuwe indrukken maar blijven ze zich zonder ondersteuning/hulp stoten en struikelen op de langere termijn.
Het gaat ook nog eens om dressuurpaarden waarbij je toch wel wat coördinatie verwachten dat hebben ze toch ook nodig in het werk?

Bij veel paarden met mankementen wordt aangegeven dat ze nog prima mee kunnen voor recreatie/buitenrijden maar een gezond dressuurpaard moet daarin blijvend ondersteunt en begeleid?

Dat is niet wat er gezegd is he..ik weet gewoon van bepaalde bloedlijnen bijvoorbeeld dat die ze lomp geven. Paarden die snel over een drempeltje struikelen, omdat ze niet op letten. Niet omdat ze geen balans hebben. Deze dressuurpaarden kunnen dan weer een super balans en lichaamsgebruik hebben bij bijv. het springen van in-uitjes. Waarbij er nooit een foutje gemaakt wordt omdat ze het leuk vinden en hun best doen.

Overigens heeft het ook niks met dressuurpaarden te maken in mijn ogen, wij hadden vroeger een fjord die struikelde om de haverklap in het bos. De oorzaak was heel simpel dat het dier teveel uit elkaar liep. Als hij een beetje bij elkaar gereden werd was er niks meer aan de hand.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:39

manubres schreef:
Ik ga niet iets anders doen...ik doe hetzelfde maar in een andere volgorde...en kom (denk ik) bij hetzelfde uit....

Ik snap werkelijk niet waar jullie zo druk over maken.

Maar ik ben heel benieuwd hoe jij het met jouw paard gaat aanpakken, maar dat volg ik op de voet :o

Ja, vind ik super leuk ook :j en ik neem alle feedback mee, he, er is zoveel nog te leren :o

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:41

Ik maak me niet druk om mensen die andere keuzes maken. Ik maak me wel druk om mensen die beweringen doen die gewoon niet kloppen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:51

sanne83 schreef:
Paardrijden hangt aan elkaar van geschiedenis, metaforen, slechte didactiek (naar paard en ruiter), dogma’s, geheimzinnigheid, en er klopt vaak zowel biomechanisch als leertechnisch geen bal van.

Biomechanisch en technisch klopt het prima hoor :)

Het is niet omdat mensen er moeite mee hebben dat het niet klopt. We weten wetenschappelijk gewoon hoe leertheorieën werken, en we weten ook dat bepaalde methoden bijzonder effectief zijn.

Er is didactisch nog heel veel winst te behalen, vooral aan de mensenkant. Maar zeker de laatste 10 jaar is er enorm veel onderzoek gedaan naar hoe mensen leren, en hoe we die methoden het meest effectief kunnen inzetten. Dat dat nog niet veel wordt gedaan in de paardensport is een ander verhaal.

Waar we op het moment nog het meest tegenaan lopen zijn tradities en fabels, maar er is ontzettend veel geleerd en ontdekt op het gebied van dierenpsychologie, dierenfysiologie en training van dieren. Tradities en dogma's zijn wat in de sport de progressie tegenhoudt.

sanne83 schreef:
We weten er eigenlijk wetenschappelijk ontzettend weinig van en wat we dan ontdekken staat meestal haaks op wat alle grote ruiters zeggen. Ik snap de drang naar het “anders” willen doen of weg willen van mainstream daarom ook volledig.

Het is geen oplossing, want als je uitgaat van verkeerde aannames, en beweringen die gewoon niet kloppen, zal de uitkomst nooit correct kunnen zijn.

We weten wetenschappelijk echt ontzettend veel en zeker de laatste jaren is de kennis spectaculair toegenomen. We gebruiken wat we geleerd hebben niet effectief in het opleiden van ruiters. Daar ligt het probleem. En bij de gemakzucht van veel ruiters, die voor veel dingen een quick fix of een shortcut willen.

En toch merk ik ook, juist aan de sport kant, de wedstrijdkant, dat er een enorme interesse is in het beter trainen van het paard en de ruiter, het hard willen werken, want dat leidt tot goede prestaties. De drang naar het anders doen is er altijd al geweest, maar is meestal gewoon een hoop gepruts en paarden die zonder enige impuls en aanspanning niet eens voorwaarts willen en dat wordt dan klassiek en natuurlijk genoemd.

Ik ben niet geinteresseerd in achterhaalde methodes die bewezen hebben niet te werken. Ik wil progressie, en daarvoor is het nodig om nieuwe inzichten te omarmen en mee te nemen. Het is juist de drang naar het "klassiek" wat in werkelijkheid die naam niet eens mag dragen, die progressie tegenhoudt imo.

996981 schreef:
Ik maak me niet druk om mensen die andere keuzes maken. Ik maak me wel druk om mensen die beweringen doen die gewoon niet kloppen.

Volkomen mee eens.