pol013 schreef:fransje23 schreef:
Zat vandaag, tijdens een duinrit, nog even aan deze opmerking terug te denken. Maar is het niet bijzonder dat een vluchtdier als een paard geholpen moet worden om niet te struikelen in een bos in Nederland? Gaat er dan niet iets mis proprioceptie?
In het begin niet. Iedere nieuwe beweging moet je leren.
Als het om een paar eerste keren (van wat dan ook) gaat zou het me geen zorgen baren. Als het aanhoudt zeker wel.
Stel een paard is super in balans maar gaat voor het eerst met een ruiter er op naar het bos. Dat kan best even wennen en zoeken zijn. Dat je paarden tegen komt die niet anders gewend zijn dan vlakke perfecte bodems is wel een schraalte in de opleiding wat mij betreft. Maar raar is het niet dat je daar dan tegenaan loopt.
Dat zijn allemaal van die dingen die je tegen komt als je in een groep sport. Het ene lijf is het andere gewoon niet. De één heeft gruwelijk veel moeite met op 1 been staan. De ander kan een andere beweging weer heel moeilijk uitvoeren. Beide kunnen ze in iets anders juist weer uitblinken.
Ik ben op sommige punten heeeeel handig en flexibel en op andere loop ik volledig vast. Wat ik moet rekken/trainen om gezond te blijven is weer iets heel anders dan wat mijn buurvrouw moet doen.
Ik snap daarom nooit zo goed waarom je paarden allemaal op 1 hoop willen vegen.
Ik kan die beesten ook echt niet zien als 1 grote eenheidsworst.
Daarom kan ik me juist voorstellen dat de één meer vooruit moet bewegen en de ander meer terug . De ene vooral nooit achter de loodlijn zou moeten komen en de ander en heel veel baat bij kan hebben. Om maar wat voorbeelden
te noemen.
Ik kan dingen dubbel vouwen die voor andere mensen echt heel ongezond of contraproductief zouden zijn. Dan zie ik andere weer iets uitvoeren waar ik dan weer van denk auw auw, nooit van mijn leven. En wij zijn niet eens topsporters die heel heftig trainen en kwaliteiten die we hebben uitvergroten.
Een normale buitenrit in het bos is te vergelijken met een stuk wandelen voor mensen. Dat moet een persoon die kan lopen makkelijk aan kunnen zonder daarbij ondersteunt te worden. Ongeacht je of je lenig bent of een stijve hark etc. Het is de basis van de basis en een gezonde paard zou dat dus ook zonder hulp moeten kunnen.
Zal het bij de eerste keren een keer tegen een boomwortel stoten,? Vast wel? Wat ploeteren bij zwaarder zand? Vast ook wel, maar dat leert snel genoeg.
Als paarden op een Nederlands bospad niet uit de voeten kunnen zonder hulp is m.i. dat zorgwekkend.