Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DuoPenotti schreef:Over Ijslandes ga ik geen oordeel geven, maar geef toe dat ik wel af en toe kijk vandat mag wel?
Dan lijkt dat ineens een heel andere wereld dan hier op bokt, waar ik dan ook weer het idee heb dat het hier extremer is dan buiten bokt.
Soms lijkt het elkaar ook een soort van op te jutten.
De een geeft een onderzoek aan van 20%, de ander 15, de ander 10 en ineens is 10% de norm.
DuoPenotti schreef:Over Ijslandes ga ik geen oordeel geven, maar geef toe dat ik wel af en toe kijk vandat mag wel?
Dan lijkt dat ineens een heel andere wereld dan hier op bokt, waar ik dan ook weer het idee heb dat het hier extremer is dan buiten bokt.
De een geeft een onderzoek aan van 20%, de ander 15, de ander 10 en ineens is 10% de norm.
Getup schreef:DuoPenotti schreef:Over Ijslandes ga ik geen oordeel geven, maar geef toe dat ik wel af en toe kijk vandat mag wel?
Als ik op " wk ijslanders " oid google, vind ik de meeste combinaties echt niet kunnen. Verschrikkelijk.
DuoPenotti schreef:Ik heb even gezocht op de NK IJslanders en van sommige plaatjes schrik ik ook.
Maar ik weet niets van IJslanders, echt niets.
Hier in het topic werd gesproken over slijtage door het ruitergewicht.
Kissing spines kwam bijvoorbeeld voorbij. Zelf denk ik meer dat het fok kwestie is omdat het vroeger veel minder voorkwam en je het al hoort bij paarden die net zadelmak gemaakt worden. En daarnaast een slecht rijden ding is, niet over de rug maar met het hoofd in het front getrokken. Doe dat lang genoeg en je krijgt vanzelf overal wel problemen.
Maar hoe zit dat met de IJslanders.
De foto's die ik zie zijn paarden met het hoofd enorm hoog. Speelt dat sowieso niet op op den duur?
Bij elke ruiter, ook die wel lijkt te passen betreft lengte en gewicht?
En dan daarnaast de hele korte ruggen met toch inderdaad de lange en soms ook zwaardere ruiters.
Zonnetje81 schreef:Interessant want ik zag de curvy lijn van stockholm of hoe dat merk heet. Ik vind het niet kunnen om met maat 46-50 op je paard te gaan zitten. En nee ik ben ook niet slank of altijd slank geweest maar met maat 46 ga ik NO WAY op een paard zitten. Maat 46 voor 160 is veel maar ook voor iemand van 180. En iedereen reageerde onder dat FB bericht van wow mooi en ik denk alleen maar wow no way dat ik dan op mijn paard ga zitten. Toen ik way to far to big was ging ik ook niet paardrijden.
Daarnaast vind ik dat er vaak overdreven wordt wat niet kan, dan zou iemand van 60-70 kilo al niet op een D pony mogen rijden maar met maat 46 of meer dan ben je de 100 kilo sowieso wel al voorbij of die richting op aan het gaan. Daarbij noem ik dat niet meer eens curvy. Ook niet die kledinglijn die ik voorbij zag komen..............dat is imo NIET curvy.
DuoPenotti schreef:Zonnetje81 schreef:Interessant want ik zag de curvy lijn van stockholm of hoe dat merk heet. Ik vind het niet kunnen om met maat 46-50 op je paard te gaan zitten. En nee ik ben ook niet slank of altijd slank geweest maar met maat 46 ga ik NO WAY op een paard zitten. Maat 46 voor 160 is veel maar ook voor iemand van 180. En iedereen reageerde onder dat FB bericht van wow mooi en ik denk alleen maar wow no way dat ik dan op mijn paard ga zitten. Toen ik way to far to big was ging ik ook niet paardrijden.
Daarnaast vind ik dat er vaak overdreven wordt wat niet kan, dan zou iemand van 60-70 kilo al niet op een D pony mogen rijden maar met maat 46 of meer dan ben je de 100 kilo sowieso wel al voorbij of die richting op aan het gaan. Daarbij noem ik dat niet meer eens curvy. Ook niet die kledinglijn die ik voorbij zag komen..............dat is imo NIET curvy.
fijn dat ik nu weet dat ik bijna 100 kilo weeg of meer![]()
Mijn weegschaal zegt gelukkig anders.
DuoPenotti schreef:Ik heb even gezocht op de NK IJslanders en van sommige plaatjes schrik ik ook.
Maar ik weet niets van IJslanders, echt niets.
Hier in het topic werd gesproken over slijtage door het ruitergewicht.
Kissing spines kwam bijvoorbeeld voorbij. Zelf denk ik meer dat het fok kwestie is omdat het vroeger veel minder voorkwam en je het al hoort bij paarden die net zadelmak gemaakt worden. En daarnaast een slecht rijden ding is, niet over de rug maar met het hoofd in het front getrokken. Doe dat lang genoeg en je krijgt vanzelf overal wel problemen.
Maar hoe zit dat met de IJslanders.
De foto's die ik zie zijn paarden met het hoofd enorm hoog. Speelt dat sowieso niet op op den duur?
Bij elke ruiter, ook die wel lijkt te passen betreft lengte en gewicht?
En dan daarnaast de hele korte ruggen met toch inderdaad de lange en soms ook zwaardere ruiters.
DuoPenotti schreef:Nou toen ik piep was werd er al RX gekeurd en niet alleen klinisch.
Oke de rug toen niet, maar benen al wel.
En dat rontgen niet alles zeggen is wel algemeen bekend.
Toch denk ik zeker dat ks nu meer voorkomt.
Niet raar, paarden nu of 40 jaar geleden zien er vaak al heel anders uit.
En dat vind ik in de meeste gevallen geen verbetering.
DuoPenotti schreef:Dat klinkt mij ook erg groot hoor.
Maar zie mijn eerste bericht, ik draag daar 46, mag toch hopen dat jij ook vind dat ik nog wel mag rijden op haar.
(en vind je dat niet trek ik er niets van aan)
Maar ik zou willen dat ze vandaag nog maten in gaan voeren die gewoon centimeters aan gaan geven ipv 42 of 46 of S-M-L.
Per merk zo anders. Je weet gewoon geen bal eigenlijk.
Elk merk in centimeters taille, heup en lengte en het is duidelijk.