Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:19

Kendra schreef:
Maar dat is toch wel een dingetje, dat zoveel goede brave paarden voor torenhoge bedragen naar het buitenland worden verkocht. Ik snap het wel, maar als je het nu over misstanden hebt....
Want ik word bijna afgebrand als ik weiger om een (spring-)paard te verkopen naar - in dit geval - Iran.
Want 'wie zegt dat ze het daar verder niet goed hebben'?

Ik snap ook dat de kachel moet branden maar toch..
Geld verdienen en ethiek is een lastige combinatie. Waarschijnlijk ben ik totaal niet objectief maar ik heb zoveel leed gezien, er over gehoord en gelezen in de groep 7 landen dat ik je bijna wil zoenen omdat je het weigert. :D

In landen waar mensenrechten op grote schaal en voor het oog van de wereld worden overtreden hoef je over dierenrechten niet eens na te denken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:01

Omdat hier de Amerikaanse met Vorst-D vakkundig de grond in is gerecenseerd ben ik op youtube gaan kijken hoe de Nederlandse ruiters in de ZZ-licht/ZZ-zwaar hier presteren om het juiste voorbeeld te vinden hoe het wel moet. Maar ik durf hier niet te plaatsen wat ik tegen kwam.

Zou iemand een filmpje op youtube kunnen vinden waar een combinatie te zien is die de juiste aanspanning van achter naar voor laat zien, waar het paard zijn neus constant op of iets voor de loodlijn kan houden en het paard voldoende impuls toont? Ik neem aan dat je deze 3 aspecten in die klasses mag verwachten. Ik ben na een filmpje of 10 gestopt met zoeken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:22

irmaz schreef:
Omdat hier de Amerikaanse met Vorst-D vakkundig de grond in is gerecenseerd ben ik op youtube gaan kijken hoe de Nederlandse ruiters in de ZZ-licht/ZZ-zwaar hier presteren om het juiste voorbeeld te vinden hoe het wel moet. Maar ik durf hier niet te plaatsen wat ik tegen kwam.

Zou iemand een filmpje op youtube kunnen vinden waar een combinatie te zien is die de juiste aanspanning van achter naar voor laat zien, waar het paard zijn neus constant op of iets voor de loodlijn kan houden en het paard voldoende impuls toont? Ik neem aan dat je deze 3 aspecten in die klasses mag verwachten. Ik ben na een filmpje of 10 gestopt met zoeken.

Zou het niet eerlijker zijn de vergelijking met ruiters op hetzelfde niveau te maken? Deze dame rijdt Grand Prix. Waarom vergelijken met ZZ-licht combinaties? Dat is nog basissport...

Daarnaast is het sowieso niet netjes random filmpjes van internet te plukken om deze te gaan beoordelen.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:28

irmaz schreef:

Wanneer je de voorwaarden van Youtube doorleest dan staat er ergens dat je de rechten op vertoning aan youtube overdoet.
Plaats je dus een link naar youtube dan doe je daar niets onrechtmatigs mee.
Wanneer de plaatser er niet gelukkig mee is dan kan deze van zijn kant de video verwijderen.
Zet je video tussen de img img code en je ziet hem direct in je scherm op Bokt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:02

996981 schreef:
irmaz schreef:

Zou het niet eerlijker zijn de vergelijking met ruiters op hetzelfde niveau te maken? Deze dame rijdt Grand Prix. Waarom vergelijken met ZZ-licht combinaties? Dat is nog basissport...

Dus je wil zeggen dat de prestaties van de Amerikaanse ruiter wel ZZ-licht/ZZ-zwaar waardig is?
Ik heb deze klasses gekozen omdat meer ruiters deze klasses bereiken en het de voorbereiding voor de GP zou moeten zijn.
Overigens was de laatste keer dat ik checkte ZZ-Zwaar geen basissport.

Citaat:
Daarnaast is het sowieso niet netjes random filmpjes van internet te plukken om deze te gaan beoordelen.

Dat was ook mijn idee, maar ik neem aan dat niemand er bezwaar tegen heeft om te dienen als voorbeeld zoals het zou moeten zijn, toch? Dus vandaar mijn vraag om een goed voorbeeld zoals het zou moeten zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:21

996981 schreef:
MCE schreef:
als u alle reacties (andere topics) gelezen had weet u dat ik nog nooit iets zo maar roeptoeter
het is altijd onderbouwd, waar overigens zelden of geen vragen/reacties op komen

Jeetje wat maak jij zaken zwaarmoedig... ik zeg toch juist dat ik denk dat je dat niet doet? :+

Dat er weinig vragen komen heeft volgens mij meer te maken met je schrijfstijl. Er is soms geen touw aan vast te knopen.. en sluit, sorry dat ik het zeg, vaak niet aan op de discussie of de reacties die geplaatst worden.

dank voor het compliment,

Electra63

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:30

Waarom zou je filmpjes van het internet moeten plukken?
Plaats zelf of van je leerlingen of van je instructeur filmpjes?
Laat het verschil zien!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:49

Electra63 schreef:
Laat het verschil zien!

Maar echt. Er wordt hier een filmpje geplaatst van die dame om te laten zien dat een bepaald niveau op concours niet betekent dat iemand veel concoursen heeft gereden en daarom goed zou moeten kunnen rijden.

Vervolgens moeten wij filmpjes van Zz-licht of Zz-zwaar combinaties, die helemaal niets met deze discussie te maken hebben laten zien?

De logica ontgaat mij compleet... als je het ergens niet mee eens bent is dat prima. Als je het kunt onderbouwen kun je mensen je standpunt misschien laten begrijpen. Als je dan zélf nog kan aantonen dat je het beter kan kun je zelfs respect krijgen van anderen.

Maar hier gaan roepen dat iedereen het slecht doet en vervolgens niet aan kunnen tonen dat je het beter kan? Waarom?

Volgens mij zijn we een aantal pagina’s geleden overeengekomen dat paardrijden gewoon ontzettend moeilijk is. De mevrouw in Amerika heeft zichzelf waarschijnlijk gruwelijk overschat. Het is fijn dat dit in Nederland niet zo makkelijk op deze manier gebeurd.

Dat niet iedere Zz-licht of Zz-zwaar combinatie foutloos rijdt lijkt me compleet logisch. Tot je 100% rijdt in de Grand Prix zijn er nu eenmaal dingen te verbeteren. Is dat erg?

In mijn ogen is niemand bewust een slechte ruiter. Iedereen doet zijn best binnen de mogelijkheden die er zijn.

Dat er mensen zijn die dat anders lijken te zien, die denken dat er instructeurs zijn die bewust slecht lesgeven en ruiters die bewust slecht rijden is voor mij echt niet te bevatten.

Ik ben blij dat ik een meer optimistische kijk heb. Lijkt me een stuk fijner dan alles negatief zien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:51

irmaz schreef:
Dus je wil zeggen dat de prestaties van de Amerikaanse ruiter wel ZZ-licht/ZZ-zwaar waardig is?
Ik heb deze klasses gekozen omdat meer ruiters deze klasses bereiken en het de voorbereiding voor de GP zou moeten zijn.
Overigens was de laatste keer dat ik checkte ZZ-Zwaar geen basissport.

T/m ZZ Licht is breedte (basis) sport. ZZ Zwaar, Lichte Tour en Zware Tour (subtop) en GP (internationale FEI)

Deze dame rijdt dus GP maar hoort er duidelijk niet thuis. Ze heeft waarschijnlijk de top "gekocht" d.w.z. een toppaard. Cijfers waren vergelijkbaar met Manolo Mendez maar nog veel te hoog, want deze dame zat het paard echt flink in de weg. Hilarisch om te zien als het eigenlijk niet zo verdrietig was dat dit kan daar.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:25

Dit topic ging toch over of Totilas (en de huidige paarden) verkeerd getraind worden?
Ik begrijp niet goed wat filmpjes van andere ruiters die wel/niet foutloos rijden hier bijdragen. De dame in US was duidelijk dat niveau niet waardig, had absoluut geen stille zit of stille handen en gaf af en toe zeer groffe hulpen. Maar worden daar zulke verkeerde trainingsmethodes gebruikt? Ik zie een ruiter die oefeningen wil doen waar ze nog niet klaar voor is, maar niet iemand die bewust haar paard naar de zak traint. (Vind ik bij totilas ook niet trouwens, maar dat is een andere discussie). Iedereen maakt toch fouten en dan is het toch goed dat dit in zulke meetmomenten naar voren komt?
Ik bvb probeer mijn paard correct te trainen, maar als ik hier een filmpje zou posten (en reken maar op B niveau ofzo), dan zouden hier ook 1000 commentaren op komen over loodlijnen, gaan zitten, etc. En terecht. Maar dat heeft toch niets te maken met ‘kapot’ rijden van de paarden?

Waar ik wel zeer in geinteresseerd zou zijn is een analyse per niveau van wat goed (verwacht?) is en waar het fout gaat. Wat de valstrikken zijn, en eventueel toegepast op filmpjes uit de wedstrijdsport. Dat zou helpen om mensen bewuster te maken van hun training. En dat hoeft helemaal niet op het hoogste niveau te zijn of met foutloze proeven. Immers...99,7% van de ruiters haalt dat hoge niveau toch nooit.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:33

996981 schreef:
Electra63 schreef:
Laat het verschil zien!

Maar echt. Er wordt hier een filmpje geplaatst van die dame om te laten zien dat een bepaald niveau op concours niet betekent dat iemand veel concoursen heeft gereden en daarom goed zou moeten kunnen rijden.

Vervolgens moeten wij filmpjes van Zz-licht of Zz-zwaar combinaties, die helemaal niets met deze discussie te maken hebben laten zien?

De logica ontgaat mij compleet... als je het ergens niet mee eens bent is dat prima. Als je het kunt onderbouwen kun je mensen je standpunt misschien laten begrijpen. Als je dan zélf nog kan aantonen dat je het beter kan kun je zelfs respect krijgen van anderen.

Maar hier gaan roepen dat iedereen het slecht doet en vervolgens niet aan kunnen tonen dat je het beter kan? Waarom?

Volgens mij zijn we een aantal pagina’s geleden overeengekomen dat paardrijden gewoon ontzettend moeilijk is. De mevrouw in Amerika heeft zichzelf waarschijnlijk gruwelijk overschat. Het is fijn dat dit in Nederland niet zo makkelijk op deze manier gebeurd.

Dat niet iedere Zz-licht of Zz-zwaar combinatie foutloos rijdt lijkt me compleet logisch. Tot je 100% rijdt in de Grand Prix zijn er nu eenmaal dingen te verbeteren. Is dat erg?

In mijn ogen is niemand bewust een slechte ruiter. Iedereen doet zijn best binnen de mogelijkheden die er zijn.

Dat er mensen zijn die dat anders lijken te zien, die denken dat er instructeurs zijn die bewust slecht lesgeven en ruiters die bewust slecht rijden is voor mij echt niet te bevatten.

Ik ben blij dat ik een meer optimistische kijk heb. Lijkt me een stuk fijner dan alles negatief zien.

Wat een bijzondere reactie :?
Niemand heeft gezegd dat jij fimpjes van youtube moet halen hoor, het mag maar het moet niet, we leven in een vrij land.
Het topic gaat over Totilas en ongezond lichaamsgebruik. Dan interpreteer ik dat als een discussie topic waar over de hedendaagse (top)dressuur wordt gesproken. Om tot GP te komen moeten er allerlei klasses worden doorlopen en zijn er blijkbaar meerdere wegen die naar Rome (of GP) leiden. Het Skala is daar 1 van en wordt door de KNHS gepromoot. Wat 1 van de ideeen hier is, is dat er in Nederland (en mogelijk nog meer landen) afgeweken lijkt te worden van het traditionele skala. De wedstrijden zijn meetmomenten of de combinatie nog op de juiste weg is. Dus zou ZZ-licht/ZZ-Zwaar wedstrijdfilmpjes m.i. moeten kunnen tonen dat men al een flink eind op weg is naar de GP; dus juiste aanspanning/ontspanning, impuls, rechtgerichtheid en voldoende kracht om het neusje eruit te rijden (las ergens in het topic dat een neus achter de loodlijn in de B-dressuur kwam omdat het paard nog niet sterk genoeg was...)
Volgens mij wordt nergens gezegd dat welke ruiter dan ook perfect zou moeten zijn maar er zouden toch een aantal combinaties te vinden moeten zijn die hun basis in de ZZ-licht/zwaar voor elkaar hebben lijkt mij? Ik kan ze zo snel niet vinden op youtube maar misschien komt dat omdat ik er te weinig verstand van heb en daarom vraag ik aan iemand anders om een goed voorbeeld. Slechts om van te leren, niet om wie dan ook aan de schandpaal te nagelen. Misschien wordt dan wel duidelijk waarom zo veel combinaties in de basissport blijven hangen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:52

irmaz schreef:
Wat een bijzondere reactie :?
Niemand heeft gezegd dat jij fimpjes van youtube moet halen hoor, het mag maar het moet niet, we leven in een vrij land.
Het topic gaat over Totilas en ongezond lichaamsgebruik. Dan interpreteer ik dat als een discussie topic waar over de hedendaagse (top)dressuur wordt gesproken. Om tot GP te komen moeten er allerlei klasses worden doorlopen en zijn er blijkbaar meerdere wegen die naar Rome (of GP) leiden. Het Skala is daar 1 van en wordt door de KNHS gepromoot. Wat 1 van de ideeen hier is, is dat er in Nederland (en mogelijk nog meer landen) afgeweken lijkt te worden van het traditionele skala. De wedstrijden zijn meetmomenten of de combinatie nog op de juiste weg is. Dus zou ZZ-licht/ZZ-Zwaar wedstrijdfilmpjes m.i. moeten kunnen tonen dat men al een flink eind op weg is naar de GP; dus juiste aanspanning/ontspanning, impuls, rechtgerichtheid en voldoende kracht om het neusje eruit te rijden (las ergens in het topic dat een neus achter de loodlijn in de B-dressuur kwam omdat het paard nog niet sterk genoeg was...)
Volgens mij wordt nergens gezegd dat welke ruiter dan ook perfect zou moeten zijn maar er zouden toch een aantal combinaties te vinden moeten zijn die hun basis in de ZZ-licht/zwaar voor elkaar hebben lijkt mij? Ik kan ze zo snel niet vinden op youtube maar misschien komt dat omdat ik er te weinig verstand van heb en daarom vraag ik aan iemand anders om een goed voorbeeld. Slechts om van te leren, niet om wie dan ook aan de schandpaal te nagelen. Misschien wordt dan wel duidelijk waarom zo veel combinaties in de basissport blijven hangen?

Of het komt omdat weinig mensen hun filmpjes voor iedereen openbaar zetten, om te voorkomen dat ze door anonieme Bokkers worden afgebrand. Want er is áltijd wel iets dat niet goed genoeg is. Dus er is altijd voer om over
te discussiëren. Een heleboel ruiters op dat niveau hebben vertrouwen in hun instructeur en weten waaraan ze moeten werken, wat de zwakke en goede punten zijn van hen als combinatie. Daar hebben ze geen Bokkers voor nodig.

Het is namelijk niet fijn als er zonder je medeweten op een forum over je gediscussieerd wordt. Of dit nu positief of negatief is.

Er wordt door veel ruiters niet afgeweken van het Skala. Het is gewoon ónwijs moeilijk om goed paard te rijden. Ook als de intentie is volledig volgens het Skala te rijden, zullen er alsnog moment zijn waarop je daar niet aan voldoet. En juist die momenten worden er graag uitgepikt.

Vandaar dat hier wordt geopperd vooral filmpjes van jezelf te posten. Je bent er dan immers bij en kunt tekst en uitleg geven. Wat je op dat moment voelde, wat er goed ging, wat er minder goed ging en hoe dat kan.

Dan krijg je een interessante discussie. Je kunt dan zaken in perspectief plaatsen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 19:14

Er zijn genoeg combinaties in ZZ-L en ZZ-Z hun paarden netjes voor elkaar hebben. Maar aangezien jij bent gestopt na 10 filmpjes zien wij blijkbaar heel wat anders. Genoeg GP ruiters/amazones die hun jongere paarden in de subtop uitbrengen.

Kijk, het filmpje van de Amerikaanse dressuuramazone op Vorst-D geeft wel aan dat ons NL'se systeem goed in elkaar zit. Ten eerste heeft deze dame een 'schoolmeester' gekocht. Dat gebeurt hier ook wel eens. Dat is ook verstandig als je zelf nog niet goed genoeg kunt rijden. Daar kunt je dan wat van leren.
Maar ook al koop je een paard dat dat niveau kan lopen zul je zelf toch echt in de basis moeten beginnen als je zelf niet op dat niveau al hebt gereden. En met dit 'talent' kom je daar niet.
Dat zijn dan mogelijk degenen die in de basissport 'blijven hangen". Ook met een goed paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 19:30

Babootje schreef:
Er zijn genoeg combinaties in ZZ-L en ZZ-Z hun paarden netjes voor elkaar hebben. Maar aangezien jij bent gestopt na 10 filmpjes zien wij blijkbaar heel wat anders. Genoeg GP ruiters/amazones die hun jongere paarden in de subtop uitbrengen.

Kijk, het filmpje van de Amerikaanse dressuuramazone op Vorst-D geeft wel aan dat ons NL'se systeem goed in elkaar zit. Ten eerste heeft deze dame een 'schoolmeester' gekocht. Dat gebeurt hier ook wel eens. Dat is ook verstandig als je zelf nog niet goed genoeg kunt rijden. Daar kunt je dan wat van leren.
Maar ook al koop je een paard dat dat niveau kan lopen zul je zelf toch echt in de basis moeten beginnen als je zelf niet op dat niveau al hebt gereden. En met dit 'talent' kom je daar niet.
Dat zijn dan mogelijk degenen die in de basissport 'blijven hangen". Ook met een goed paard.

Ja en dat kun je rijden, heb je een GP-paard onder je kont dat je in het Z uit brengt, wordt je afgekraakt door de jury "omdat iedereen het zo wel kan"

Wanneer doe je het dan nog goed?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 19:50

ikke schreef:
Babootje schreef:

Ja en dat kun je rijden, heb je een GP-paard onder je kont dat je in het Z uit brengt, wordt je afgekraakt door de jury "omdat iedereen het zo wel kan"

Wanneer doe je het dan nog goed?

De meeste jury’s zijn gewoon heel blij hoor met een fijne combinatie in de ring. Volgens mij komt afgunst een stuk vaker voor bij mede ruiters dan bij juryleden?

Ik heb het nog nooit op deze manier gehoord in ieder geval.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 20:38

@irmaz, afgelopen jaar heb ik een hele fijne combi gezien in het ZZ-Zwaar/Prix St. George op het NK Dressuur, maar ik heb geen idee wat de naam van de amazone was. Ze moest als eerste starten in de klasse volgens mij. Als ik het goed heb onthouden was de naam van het paard Vera Lynn.

Hoe ik het heb onthouden een foutloze, zeer ontspannen proef. Super fijn om naar te kijken.

Op GP niveau vind ik Daniel Bachmann Anderssen heel fijn rijden, met name met Zack.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:19

denisesilver schreef:
@irmaz, afgelopen jaar heb ik een hele fijne combi gezien in het ZZ-Zwaar/Prix St. George op het NK Dressuur, maar ik heb geen idee wat de naam van de amazone was. Ze moest als eerste starten in de klasse volgens mij. Als ik het goed heb onthouden was de naam van het paard Vera Lynn.

Hoe ik het heb onthouden een foutloze, zeer ontspannen proef. Super fijn om naar te kijken.

Op GP niveau vind ik Daniel Bachmann Anderssen heel fijn rijden, met name met Zack.

Thx!
Kan het zijn dat het paard Eva Lynn heette en de amazone Carlijn Vaessen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:34

Het filmpje van Vorst D herinner ik mij nog wel. Vraag mij vooral af of er niemand tegen haar gezegd heeft om het vooral niet te doen? Om eerst langer te trainen en vervolgens op een lager niveau te starten?

Paard is wel een held! Zo braaf en doet zo zijn best!
In betere tijden

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 21:52

Ook echt een Grand Prix ruiter die zijn paard niet “van de hand af” rijd.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:03

Ik ken geen ruiter die 100% scoort op een wedstrijd, dus is er op iedere proef nog meer dan genoeg aan te merken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:12

cobiie schreef:
Ik ken geen ruiter die 100% scoort op een wedstrijd, dus is er op iedere proef nog meer dan genoeg aan te merken.

Dat :) ik heb van deze ruiter betere proeven gezien

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:15

irmaz schreef:
denisesilver schreef:

Thx!
Kan het zijn dat het paard Eva Lynn heette en de amazone Carlijn Vaessen?

Jaa, dankjewel!!

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 22:15

Ja ook niet iedere autobestuurder is een topcoureur, maar op de rem staan met je gas open is toch niet heel efficiënt...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:37

Clasical schreef:
Ja ook niet iedere autobestuurder is een topcoureur, maar op de rem staan met je gas open is toch niet heel efficiënt...

Scheelt dat ie geen gas geeft ;) dit is een typisch geval iets te weinig controle nog bij een ijverig paard.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:46

Ik zag net op Hordes.nl de winnende kür van Charlotte Dujardin op het Britse Kampioenschap.
Ik ben benieuwd wat jullie daar van vinden.