Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:09

Leuke & blije inbreng Mar, een welkome afwisseling in dit topic +:)+

Toevallig familie van Bertie ? :)*

maralyn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:18

Toevallig niet... :D

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:49

maralyn schreef:
Avanti, mooi op weg.

Ook ik zie dat je zadel van voren lager ligt dan achteren, je zadel is zelf dus uit balans.
Ook ik krijg het idee, dat hij een cm of 5 te ver naar voren ligt.

Je halsstrekken is nog zo gek nog niet.
Paard komt al aardig naar beneden, maar vergeet zijn achterbenen.
Probeer kort en beheerst een paar passen naar voren en weer op zit terug.
Houd daarbij licht contact met de mond, zodat ze zacht gaat leunen.

"Je rijd naar voren, zo ver je kunt opvangen, en je kunt opvangen zo ver je naar voren kunt rijden." heeft iemand mij altijd verteld.

En... daar ga ik weer...

Pak af en toe ook eens balkjes mee, als je daar de mogelijkheid toe hebt.
Bij balkjes moeten de paarden hun achterbenen iets beter optillen dan gewoon van de grond.
Dit kost dus extra kracht, en deze kracht kan omgezet worden in spieren!
Doe dit kort.

Wissel ook lekker af met overgangen.
paar pasjes draf, aangalopperen, en voordat het paard uberhaupt gang heeft kunnen maken, rijdt je op zit alweer terug.
Ook daar leren ze van zitten, rug opbollen bij ontspanning en kracht maken.
Ook aandraven, je draaft aan, rijdt lekker naar voren dat je alleen lengte in pas voelt ipv sneller, en rijdt weer terug, maakt een schijn overgang naar draf, probeert de impuls te houden, en rijdt weer naar voren.

Doe dit niet te lang, en niet te vaak.
Paarden hebben een tijdje nodig om spieren aan te maken, net als wijzelf.

Stap ook lekker lang uit, en zo'n galoppade is ook niet slecht om alles even los te gooien.

Neem ook af en toe, als het kan, een sprongetje mee voor de afwisseling, en als je paard braaf genoeg is. Lekker mee naar buiten nemen.
Ook buiten kun je deze oefeningen gebruiken, om het sterker te maken, en je houd het leuk! Want je rijd in verschillende omgevingen.

Rijdt positief, en ook al gaat het niet lekker, denk positief! Dan gaat het de x er op nog beter!

(positieve dag vandaag!! *\o/* of misschien is deze beter. *\%/* )

Wat een ontzettend leuke post, bedankt hiervoor. :D

Zadel ga ik naar achter leggen en even kijken of ik aan een waterpas kan komen om te kijken of hij dan recht ligt. Hoop het wel want het is een nieuw zadel 4 maanden geleden aangemeten. Zou dit betekenen dat de bespiering aan de voorkant is afgenomen?
De schijnovergangen zijn echt super, er wordt ook ineens een stuk beter opgelet gelukkig haha. Zelfs pasje achteruit meegepakt en was wel verbaasd dat ze dit op een hele lichte hulp doet. Ze ging eigenlijk gelijk al fijner loper, vwnw vind ik nog te lastig met zoveel overgangen, maar ze zocht wel al aanleuning.
http://www.paarden-blaadjes.nl/springen/cavaletti-oefeningen.html Hier wat oefeningen afgehaald en ga ik aankomende week mee aan slag.
We gaan lekker elke week naar het strand si 4 maanden dus daar boffen we wel mee.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:57

Het middelpunt van je zadel moet het laagste punt zijn, waterpas liggen is iets anders.
De voorste wrongen moeten ten minste 3cm achter de schouderbladen liggen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 22:03

Ik was gisteren op de paard en lifestyle masterclass en ik heb weer een leuke avond gehad.
Ik vond de lessen van helen langehanenberg erg leuk om naar te kijken, de paarden verbeterden duidelijk.
Ook de clinics die rien en mariette sanders gaven was duidelijk, ook daar verbeterden de paarden.
De uitleg van Morgan lashley vond ik een verademing, ze maakte met een ruiter in de baan mooi duidelijk wat de verschillende hoofd/ hals houding en voor invloed op het hele lijf van het paard hebben, zo ook een onderzoek dat gedaan was over de houding van gp paarden in de ring de afgelopen 12 jaar, dat die wezenlijk anders was geworden en tegenstrijdigheden met de fei regels vertoonde maar toch beloond werden....
Ook nog rien zelf aan het rijden gezien met een duidelijke en logische uitleg over z'n trainingswijze.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:08

Interessant @knollentuin, persoonlijk ben ik geen fan van mevrouw langehanenberg. Op welke wijze verbeterde de paarden?

Welke bevindingen heb je gedaan met betrekking tot hoofd hals houdibg?

Bij mij viel eindelijk het kwartje gister met betrekking tot nageven. Ik heb heerlijk gereden. Hoe vragen jullie steling? Ik kwam gister tot de conclusie dat mijn paard super fijn reageert op mijn binnen hand een fractie hoger te zetten bij het vragen van stelling. Verder doe ik dan niks met de hand. Nu weet ik niet of dit goed is of erg hard. Het lijkt me niet aangezien hij super reageerde en mooi na-gaf. Wat vinden jullie hier van en hoe rijden jullie stelling?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:19

Hoe bedoel je mijn bevindingen wb hoofd hals?
Wat ik mooi vond om te zien in haar lessen dat ze en het duidelijk zijn naar je paard heel belangrijk vond en mooi doorvoeren in het rijden en meteen het naar de hand toerijden vroeg, je zag de paarden met meer lengte duidelijk verbeteren in beweging.
Waarom ben je geen fan van helen?
Je hand hoger zetten in de vraag om stelling ben ik geen fan van, je maakt al snel je hand scherp daarmee, ik draai m'n hand op de pols een beetje naar binnen, meer niet. Ondersteund met binnenbeen bij de singel

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:24

Je gaf aan dat Morgan Lashley duidelijk liet zien wat een andere hoofd-hals houding doet in het hele paardenlijf. Welke verschillen gaf zij aan en ben jij tot nieuwe inzicjten gekomen daardoor?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:26

Afbeelding

Afbeelding

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:27

Ik ben ook erg benieuwd waarom je geen fan bent van Heleen Langenhanenberg Darkofoitzig. Ik vind het toch een hele vriendelijke amazone en heel klassiek duits, zoals ook de fam. Klimke.

Binnenhand hoger plaatsen is een trucje. Je komt daarbij scherper in met je binnenhand zonder dat je terugwerkt. Het is dus niet raar dat je paard het goed op reageert, maar het is wel scherp. Kan best eens en keer om wat extra te vragen of extra duidelijk te maken, zolang je je maar realiseert dat het een trucje is om een keer wat voor elkaar te krijgen....het moet zeker geen gewoonte worden en die valkuil ligt wel op de loer omdat ie er fijn op lijkt te reageren. Handen horen gewoon naast elkaar op dezelfde hoogte. Daar moet je je doel zien te bereiken.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:28

Hand iets naar binnen draaien, ga ik dat eens proberen. Ik merk dat hij niet goed reageert op een ophouding/ halve ophouding bij het vragen naar stelling.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:29

Leuk om te horen hoe de masterclass was Knollentuin. Is er ook beeldmateriaal voor zover jij weet?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:32

De foto's en filmpjes die ik gezien heb van mevrouw langehaneberg ben ik net over de spreken. Veel takt fouten, paarden in 3 delen etc. Kan zijn dat ze verbeterd is maaar niet wat ik tot nu toe gezien heb.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:33

Bij een paard waarbij de stelling nog niet bevestigd is kun je ook je hand wat verder naar binnen plaatsen. Let daarbij wel op, alleen naar binnen, niet naar achter terugwerken want dan kan het binnen chterbeen niet meer doorkomen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:34

Zijn dat niet de filmpjes die eerder in deel 1 van dit topic geplaatst zijn, wat heleen langenhahnenberg niet bleek te zijn?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:34

Simpelman schreef:

Wat uitleg misschien? :D

Ik wil alles behalve scherp zijn met mijn hand. Dus ga het anders proberen. Is het niet zo dat een hogere hand meer inwerkt op de mondhoeken, dus zachter is? Of heeft dit te maken met de werking van de binnenhand ten aanzien van de buitenhand?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:36

Eve goed doorkijken naar de tekeningen alles staat er.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:36

oji schreef:
Zijn dat niet de filmpjes die eerder in deel 1 van dit topic geplaatst zijn, wat heleen langenhahnenberg niet bleek te zijn?

Dat zou goed kunnen. Ik heb haar net ff gegoogled. Hier kwamen twee verschillende beelden naar boven. Paarden die aan elkaar gereden zijn en pasrden compleet uit elkaar. Er lijkt de zelfde amazone op te zitten.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:38

Simpelman schreef:
Eve goed doorkijken naar de tekeningen alles staat er.

Duidelijk

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:07

DarkoFoitzik schreef:
Je gaf aan dat Morgan Lashley duidelijk liet zien wat een andere hoofd-hals houding doet in het hele paardenlijf. Welke verschillen gaf zij aan en ben jij tot nieuwe inzicjten gekomen daardoor?

Nee, geen nieuwe inzichten, gewoon bevestiging van wat ik al weet.
Ze stelde gewoon glashard dat slofteugels en andere hulpteugels veel verkeerd gebruikt worden en dat en de laatste jaren schrikbarend veel paarden met hals problemen naar de kliniek komen en dat dat toch wel vaak terug te leiden is naar het rijden.
Ook dat als je je paard in de ring te diep rijdt dat vaak tot hogere scores leidt, - dat was ook op de afgelopen spelen het geval, jurys kijken ws teveel naar het ondergedeelte van het paard was de conclusie en dat snap ik wel.
Heb je helen wel eens in t echte zien rijden?
Een beoordeling van iemand op plaatjes doe ik niet aan, ik heb haar meermaals zijn rijden in eenproef en in een training en ik vind haar fijn rijden.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 09:59

Simpelman schreef:

Interessante tekeningen, ze geven goed weer wat er gebeurd bij de inzet van hand en kuit. Dank voor het delen

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:32

Een hogere handhouding zorgt voor sturing vanuit de mondhoeken en geeft geen druk op de gevoelige lagers van een paard. Zowel karmie( leerling rien vd schaft) als mdr werken met een hogere handhouding..En dan eigenlijk karmie met een nog hogere handhouding..

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:37

Maar een hoge binnen hand ten aanzien van de buiten hand, om stelling te vragen is scherp en een trucje? Kan iemand dat onderbouwen waarom dat zo is. Ik wil graag de onderliggende theorie/biomechanische werking begrijpen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:41

Het is geen trucje maar gewoon biomechanica.
Wanneer je de buitenteugel aan houdt en de binnen hand omhoog brengt is het kantelen van het hoofd op de atlas een instinctieve reactie.
Het is overigens niet scherp, hoe hoger de hand, hoe meer deze inwerkt op de soepele mondhoeken i.p.v. van op de tong en de lippen. Een trens werkt alleen bij heel grote druk op de lagen in namelijk wanneer de onderlippen weggedrukt worden (geschat>2 kilo).
De omhoog geheven binnenhand is een vragende hand, niet een afdwingende, het vraagt het paard meer aanleuning te nemen op de buitenteugel.
Wanneer een paard voldoende evenwicht heeft gevonden en bevestigd is dan is deze teugelwerking vrijwel onzichtbaar.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:45

zasread schreef:
Simpelman schreef:

Interessante tekeningen, ze geven goed weer wat er gebeurd bij de inzet van hand en kuit. Dank voor het delen

In tegenstelling met de "moderne" blokhanden.