Te bol voor je knol?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zizipicoleo

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 14:12

@Bruintje123 is ook inderdaad dat je paard aan je gewend is... Mijn vriend en ik rijden allebei op hetzelfde paard, hij is zo'n 10 kg zwaarder dan ik maar zit veel beter... Bovendien heeft hij zijn paard al ruim 13 jaar dus die zijn volledig op elkaar ingespeeld. Jammer dat we het paard niet kunnen vragen wie ze lekkerder vindt zitten op haar rug :P

@Listiglistje goed zo! Ik zou ook echt graag eens zo'n test willen doen!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:47

Shenavallie schreef:
Dan zou ik zo'n persoon willen adviseren om niet OP een paard te klimmen, maar met een menwagen te gaan rijden tot diegene (op een andere wijze) dusdanig is afgevallen dat hij/zij wel gewoon OP een paard kan zitten.

Ik denk niet dat ze dat wil horen. Ze had een keer over springen met een paard en ik heb haar dat afgeraden omdat dit te belastend zou zijn. Ik bracht het voorzichtig maar toch komen zulke dingen hard aan. Mensen willen sommige dingen niet weten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:29

Desiree schreef:
Shenavallie schreef:
Dan zou ik zo'n persoon willen adviseren om niet OP een paard te klimmen, maar met een menwagen te gaan rijden tot diegene (op een andere wijze) dusdanig is afgevallen dat hij/zij wel gewoon OP een paard kan zitten.

Ik denk niet dat ze dat wil horen. Ze had een keer over springen met een paard en ik heb haar dat afgeraden omdat dit te belastend zou zijn. Ik bracht het voorzichtig maar toch komen zulke dingen hard aan. Mensen willen sommige dingen niet weten.

Dan is het inderdaad moeilijk om iemand te overtuigen, als diegene dat waarschijnlijk niet wil horen... -O-

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:15

ik denk dat de vraag niet moet zijn "wanneer ben je te zwaar" maar "wanneer mag je er wat van zeggen" de tekst die TS in OP geeft zijn 2 voorbeelden waarbij ik gewoon er wat van gezegd had. als je echt een paardenliefhebber bent weet je ook donders goed wanneer je te zwaar bent. ik ben bijvoorbeeld 1,57m en 65kg. te zwaar dus. gelukkig is mijn overgewicht uitgesmeerd over mijn hele lijf dus lijk ik niet heel dik. vorig jaar brak ik mijn rug en sinds dat moment kon ik weinig sporten en dat is nou eenmaal te zien. nu sinds kort begonnen en 2 kg al kwijt. mijn overgewicht totaal is 5kg nog dus zal geen groot probleem worden maar ik begrijp wel dat ik niet meer op een pony van 1.30m moet gaan zitten omdat ik me daar zelf ook gewoon niet goed bij/op voel. mits haflinger (steviger typ) natuurlijk.

Lifebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:07

Ik denk dat het moeilijk is om te zeggen wanneer je dan te zwaar bent voor je paard, want het ligt natuurlijk ook aan hoe groot en stevig het paard is.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:29

En ik denk ook dat er nog vaak de fout wordt gemaakt: die heeft overgewicht (ziet er dik uit) dus die past niet op haar paard. Terwijl het toch echt gaat om totaal gewicht van de ruiter, geen overgewicht. Het is toch niet omdat jij let op je gewicht en sport en strak bent, maar ongeveer 70 kg weegt, dat je op een klein paard 'mag' rijden? :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:05

Shenavallie schreef:
Dan is het inderdaad moeilijk om iemand te overtuigen, als diegene dat waarschijnlijk niet wil horen... -O-

Ik heb wel tegen haar gezegd dat ze moest afvallen hoor, ook omwille van haar zelf. Elke keer dat je van het paard af komt, komt je gewicht zoveel keer op je knieën en enkels terecht. En hoe hoger je gewicht, hoe erger het is. Je gewrichten lijden daar onder. Daarom hebben mensen met obesitas vroeg versleten gewrichten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:12

Helemaal mee eens, Desiree!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:02

Maar ze deed er niets mee.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:30

Maar dan alsnog heeft niemand het recht om iemand te zeggen dat hij of zij niet meer op hun paard mogen rijden omdat ze te zwaar zijn, de eigenaar van het paard beslist dat.

Wil jij jou paard niet meer als (ik zeg maar wat) 70 kg laten dragen, is dat jou keus en moeten mensen dat respecteren. Zie jij mensen rijden die volgens jou absoluut niet meer op een paard zou mogen rijden als het gaat om gewicht, heb jij daar niks over te zeggen.

Iedereen zijn eigen keus, en niemand anders mag daar over beslissen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:55

lizet_lara schreef:
Maar dan alsnog heeft niemand het recht om iemand te zeggen dat hij of zij niet meer op hun paard mogen rijden omdat ze te zwaar zijn, de eigenaar van het paard beslist dat.

Wil jij jou paard niet meer als (ik zeg maar wat) 70 kg laten dragen, is dat jou keus en moeten mensen dat respecteren. Zie jij mensen rijden die volgens jou absoluut niet meer op een paard zou mogen rijden als het gaat om gewicht, heb jij daar niks over te zeggen.

Maar even een andere situatie.
Als jij iemand op straat een hond ziet verrot slaan of trappen, zeg je daar dan ook niks van? Of als iemand zijn dieren niet verzorgt? Dan kunnen we 114 & de dierenbescherming ook opdoeken, ik bedoel leven en laten leven toch?

Voor mij is iemand die te zwaar is die op een paard stapt net zo goed een mishandelaar als in bovengenoemde situaties.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:12

KimD schreef:
lizet_lara schreef:

Maar even een andere situatie.
Als jij iemand op straat een hond ziet verrot slaan of trappen, zeg je daar dan ook niks van? Of als iemand zijn dieren niet verzorgt? Dan kunnen we 114 & de dierenbescherming ook opdoeken, ik bedoel leven en laten leven toch?

Voor mij is iemand die te zwaar is die op een paard stapt net zo goed een mishandelaar als in bovengenoemde situaties.

Maar wie gaat aantonen dat het echt niet meer kan? Het schoppen van een hond of het vermageren van een dier kan iedereen zien en weet iedereen ook dat het gewoon niet hoort. Wie gaat de grens bepalen wat nou te veel is voor een paard?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:15

Wat dacht je van realistisch denken en je ogen open doen?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:19

KimD schreef:

Dan is de grens voor iedereen anders. Het is nog niet 'meetbaar'.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:23

Jildau schreef:
KimD schreef:

Dan is de grens voor iedereen anders. Het is nog niet 'meetbaar'.

Ah in dat geval stap ik morgen ook even op mijn mini! *\o/*

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:24

Iedereen heeft zijn eigen grenzen, als jij morgen graag op jou mini wilt rijden moet je dat vooral gaan doen. Ik vindt dat niet oké, maar wie ben ik om dat jou te gaan verbieden?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:26

lizet_lara schreef:
Iedereen heeft zijn eigen grenzen, als jij morgen graag op jou mini wilt rijden moet je dat vooral gaan doen. Ik vindt dat niet oké, maar wie ben ik om dat jou te gaan verbieden?

Nee blijkbaar is niemand te groot of te zwaar voor welke pony dan ook, dus Bokt is verder ook uitgelult. Dus iedereen kan overal op gaan rijden, want niemand heeft er iets van te zeggen. Echt super handig! Morgen direct een buitenritje doen. *\o/*

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:27

Wat is dat nou voor kinderachtige reactie. Ja dat is overduidelijk maar bij een paard van 1.70? Hoeveel gewicht mag daar op? En ligt het dan nog aan bouw paard? En hoe zie je hoe zwaar iemand precies is? Iemand die er best dik uit ziet is misschien lichter dan een lang persoon.

Je krijgt daar nu discussies van waar je niet uit gaat komen omdat er geen regels voor zijn.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:33

Wie gaat bepalen hoeveel gewicht er op een paard mag? Dit moet individueel bekeken worden want geen enkel paard is hetzelfde.

Zie je het voor je, effe naar de dierenarts om te laten bepalen hoeveel gewicht het dier kan dragen... vindt jij dat dan de oplossing?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:35

Jildau schreef:
Wat is dat nou voor kinderachtige reactie. Ja dat is overduidelijk maar bij een paard van 1.70? Hoeveel gewicht mag daar op? En ligt het dan nog aan bouw paard? En hoe zie je hoe zwaar iemand precies is? Iemand die er best dik uit ziet is misschien lichter dan een lang persoon.

Je krijgt daar nu discussies van waar je niet uit gaat komen omdat er geen regels voor zijn.

Jij vind dat overduidelijk, ik niet. Misschien vind ik het bij een paard van 1.70 ook wel overduidelijk, maarja dat is anders. Want we meten met twee maten. :j

Te vet is te vet, en de meeste normale mensen kunnen dat prima inschatten, maar willen dat niet of durven dat niet.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:15

Maar een lange slanke kerel op een paard dan bijvoorbeeld? Daar bel je ook 144 voor? Is misschien wel zwaarder dan een klein persoon met overgewicht en dat vind ik zo lastig.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 02:00

Ik snap jildau wel.
Waar het overduidelijk is, dan is het duidelijk. Geen discussie.
Maar er is inderdaad een erg grijs gebied met wat de een echt vind kunnen maar de ander absoluut niet meer.
En wie daar dan gelijk heeft weten we gewoon niet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:00

Als je je mond niet open trekt bij het grijze gebied, moet je dat ook niet doen bij overduidelijk.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:07

Je snapt niet wat ik bedoel dus dit heeft gewoon geen zin denk ik maar nog één keer..

Wanneer jij een slanke lange man op een gewoon groot paard ziet, trek jij je mond dan open? Is hij dan te zwaar? Hoe weet je dat?

Er zal onderzoek gedaan moeten worden naar wat goed te dragen is door welk type paard voordat hier uitspraken over gedaan kunnen worden. En iemand van 100 kilo op een Shetlander weet iedereen van dat dat zéééér waarschijnlijk erg sneu is voor de pony, maar iemand van 75/80 kilo op een KWPN-er? Is dat te zwaar? Ik weet dat niet met zekerheid te zeggen.

Je komt met logisch nadenken en extreme gewichten of erg kleine pony's wel een eind maar dan blijft er nog een gigantisch grijs gebied over waar zonder goed onderzoek geen uitspraken over te doen zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:05

Ik vind een volwassenen kerel op een KWPN'er te zwaar. Mijn persoonlijke mening, boven 80 kg hoor je niet op een paard te zitten. Of dat nou met overgewicht is of met een normaal postuur. Of je nou fatsoenlijk kunt rijden of niet.

Alles boven die 80 kg die op een paard stapt is sowieso hartstikke blind...

Ik zal die mensen dan ook altijd aanspreken, of ze het nou willen horen of niet. Die discussie ga ik graag aan.