Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:17

Vur, laten we het er op houden dat de schrijver van het artikel het niet goed begrepen heeft. Ik ken de amazone niet maar ik vind dit geen foto die recht doet aan het artikel. Uiteraard is het wellicht een momentopname, maar ik vind dit geen juiste aanleuning (mond open, benen in een gebroken diagonaal) en dus ook geen foto die ik voor dit artikel had gebruikt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:20

Simpelman schreef:
Ik denk @Starbreeze dat veel mensen zo gewend zijn aan dit soort foto's dat ze niet meer zien wat er aan schort.

En als we dit soort foto's blijven plaatsen als zijnde hoe het zou moeten blijven we een onjuiste aanleuning normaal vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:48

Wees blij dat er mensen zijn die zien dat er ook in de GP dingen zijn die niet kloppen. Ongeacht wie het is.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:27

Lees dit topic steeds mee, erg interessant.
Maar heb nu een vraag.. ik was vandaag wezen rijden met hy, zodra hij zich meer gaat loslaten en hoofd meer naar beneden brengt gaat het tempo heel hard omlaag. Als hij voor mijn gevoel fijn begint te lopen moet ik er constant op Letten dat hij niet terug valt in stap. Stem is meestal wel voldoende om dat tegen te houden. Hij heeft dan een heel langzaam tempo en begint steeds hoger op te gooien. Ik zal proberen binnenkort een filmpje te maken, dat maakt het duidelijk. .

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:35

@Damian23: gefeliciteerd *\o/*

@Starbreeze en Vur: ik kreeg de hoefslag ook binnen. Ik heb het artikel gelezen en snap niet dat ze deze foto erbij uitgezocht hebben. Zonder kritiek op de amazone want van mij kan je vast ook hele foute foto's maken, ook nu nog. Het is een moment. Ik snap alleen niet dat ze bij dit artikel nou juist deze foto kiezen. En juist hierdoor blijven mensen een fout idee houden bij hoe een correct gereden paard eruit ziet. Erg jammer...

@Appelflapje: fijne plaatjes en zeker nuttig om zo te trainen :j

@Ankem: rijden met chambon kan zeker nuttig zijn . Ik heb het met mijn paard niet nodig gehad maar zie dat sommige anderen in mijn omgeving er in het begin wel baat bij hebben. Meestal is het maar heel kort nodig is mijn ervaring

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 08:10

finnens schreef:
Lees dit topic steeds mee, erg interessant.
Maar heb nu een vraag.. ik was vandaag wezen rijden met hy, zodra hij zich meer gaat loslaten en hoofd meer naar beneden brengt gaat het tempo heel hard omlaag. Als hij voor mijn gevoel fijn begint te lopen moet ik er constant op Letten dat hij niet terug valt in stap. Stem is meestal wel voldoende om dat tegen te houden. Hij heeft dan een heel langzaam tempo en begint steeds hoger op te gooien. Ik zal proberen binnenkort een filmpje te maken, dat maakt het duidelijk. .

In losgelatenheid wordt je paard schijnbaar lui, het stopt met vluchten.
De bewegingen worden swingend en daardoor het kan zijn dat hij wat hoger opgooit.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:57

vur schreef:
En juist bijna alles wat daar staat (FEI reglement door Simpelman aangehaald), heeft zij al best goed voor elkaar. Dat zie je maar weinig op dat niveau. Het paard is altijd kalm en straalt veel harmonie uit in de proef. Geen geruk en gepluk van de amazone. Een paard dat lichtvoetig is in de voorhand en bergop loopt, dus niet met absolute oprichting. Of hoe wordt dat ook al weer genoemd? Geen achterbenen die meer doen dan de voorbenen, geen horizontaal lichaam met benen die trekkerig en kramperig als een beer op een gloeiend het plaat omhoog worden getrokken in bijv. De passage. Het enige verwijt dat gemaakt kan worden, is volgens mij dat de achterbenen te weinig actief zijn. Als je het paard ziet, dan lijkt hij daarvoor kracht te missen.
Kortom, ik denk dat wij hier allemaal aan deze combinatie nog wel een voorbeeld kunnen nemen. Ik kan in ieder geval veel meer voorbeelden noemen, die het veel slechter doen dan zij.

Wederom deel ik deze mening. Zeker als men deze amazone kent, zeer onterecht. Deze dame verdient respect. Een foto, vanuit een bepaalde hoek genomen, mag geen reden zijn om haar zo snel te diskwalificeren.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:11

Ik liep gister tegen een rijtechnisch probleem aan, misschien heeft iemand hier een tip hoe ermee om te gaan. Ik ga twee keer per week naar mijn bijrijdpaard, een 9-jarige merrie, en doe er veel meer mee dan alleen rijden (zoals grondwerk en buiten wandelen etc). De laatste tijd probeer ik haar wat vaker gericht dressuurmatig te rijden. Ik oefen vooral heel veel met vwnw, zoeken naar een constantere aanleuning als ze lekker laag loopt en ik probeer haar voor de ll te houden in die houding. Ze is een echte merrie-merrie, dus als ze hengstig is, of haar dag niet heeft, kan ze heel chagrijnig zijn en nergens zin in hebben, daarom kan iets de ene dag heel erg goed gaan en ze andere dag voor geen meter lukken. Daarnaast is ze echt een RBE, oftewel ze rent graag weg als ze iets moeilijk is, is sowieso erg snel, maar desondanks kan ik niet zeggen dat ze erg actief is. Hier werk ik ook aan, ik probeer een actievere reactie op mijn beenhulpen te krijgen. Ze is 9, maar tot ze ong 7 was, is er alleen maar mee buitengereden en ze is ook behoorlijk scheef (links is haar korte kant, rechtsom is dus moeilijker voor haar).

Nu het probleem: vrijdag had ik de neusriem van het hoofdstel afgehaald en ben zo gaan rijden, omdat ik soms de indruk had dat die lage neusriem haar irriteerde. Ik heb eerst in stap geoefend met een goede reactie op mijn been, en al veel voltes gereden beide kanten op, om haar wat soepeler te krijgen. Later in draf hetzelfde en ze deed het bijna vlekkenloos, ze ging heel fijn lopen, heel lang en laag. Ik ben ook gaan oefenen met voltes openen en sluiten. Soms merkte ik dat ze haar balans kwijtraakte en dan viel ze op haar buitenschouder, of rende onder me uit, maar samen vonden we dat weer terug en dan lukte het weer.

Zaterdag besloot ik weer zo te gaan rijden, maar dit keer merkte ik dat ze er een stuk meer moeite mee had. Rechtsom ging ze in de hoeken heel erg met buitenstelling lopen en eigenlijk amper de hoek door. Ik kon dat heel lastig corrigeren, omdat ik ten eerst zelf scheef ga zitten als zij zo scheef gaat lopen. Daarnaast loopt ze op zo'n moment teveel door mijn been heen, en als ik iets met de buitenteugel doe, neemt ze meer buitenstelling, als ik de binnenteugel gebruik, maakt ze daar gebruik van door nog minder de hoek door te gaan. Het gekke was dat ze dit in stap erg deed en in draf en galop bijna niet. Naast dit probleem deed ze ook erg moeilijk met een volte rechtsom. Ze rende dan echt door mijn buitenhand heen, en schoot snel naar links. Op remmende zithulpen reageert ze dan niet meer (terwijl ik haar normaal terug kan laten komen op 1 keer buikspieren aanspannen), en teugelhulpen werken dan averechts, daar gaat ze tegenin trekken. Ik heb van alles geprobeerd, maar ik wist op een gegeven moment niet meer hoe ik het moest oplossen. Ik probeerde uiteindelijk me gewoon te gaan focussen op iets heel anders, maar ze bleef zelfs bij andere dingen dwars en niet meer goed reagerend op hulpen. Ik ben in de 9 jaar dat ik paardrijd nog nooit mijn geduld verloren tegenover een paard, maar gister kwam aardig in de buurt en dat is niet eerlijk tegenover haar, want ik weet niet of het uit onwil kwam of uit een fysieke onmogelijkheid. Ik bedenk me nu pas dat ze misschien wel spierpijn kon hebben van de dag ervoor of zo.

Het is een beetje een lang verhaal geworden, maar ik wil eigenlijk weten: hoe kun je het beste handelen in zo'n situatie? Wat deed ik fout? Ik wilde ook niet gewoon maar afstappen, want dat is toch een beloning, maar doormodderen als het niet goed gaat is ook niet echt een optie...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:16

De ruiter wordt niet bekritiseert, maar de keuze voor de foto bij dit artikel. Van deze dame (die de meeste hier niet kennen en dus ook geen oordeel over haar rijdkunsten geven) zijn vast betere foto's te vinden. Maar nogmaals, het gaat over de keuze van een foto in een artikel over aanleuning en niet of deze dame kan rijden.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:24

Vandaag voor de tweede keer gelongeerd met chambon. Ging nu al stuk beter dan gister. Heel bijzonder hoe snel dat gaat. Geen vluchtgedrag meer, juist eerder een beetje sloom. Mooi om te zien hoe haar rug op sommige stukjes echt heel mooi omhoog kwam.
Daarna gereden met chambon. Toen ik opstapte merkte ik direct al verschil. Ik voelde een rug onder me, in plaats van een kuiltje. Stap ging al heel netjes, draf vindt ze nog niet zo gemakkelijk, dan wil ze ook weer versnellen. Klein stukjes geprobeerd.
Wat ik opvallend vond was het volgende:
Ze heeft een hele hoge schoft en de laatste tijd kwam de voorboom wel erg dicht bij de schoft. Ik zou een afspraak inplannen bij de zadelmaker. Maar nu ze zo over de rug ging, was er opeens genoeg ruimte tussen de voorboom en schoft en zat ik ook meer in balans. Ik wacht nu maar even met inplannen. Ik heb btw een Schleese :o

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:37

@ankem, dat lijkt me heel verstandig. Als u paard zo positief reageert kan het ook zijn dat de rug nog iets veranderd ten voordele. Als er nu geen acute noodzaak bestaat dan zou ik een tijdje wachten. Vroeg of laat moet toch wel weer eens naar het zadel gekeken worden. Dat kan dan ook wat later. Veel plezier nog

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:08

@kandankovitch
Ze was wat rugbespiering kwijtgeraakt. Dat vang ik nu tijdelijk op met een prolite tripad. Ik heb nog een beetje groeiruimte over ;)
Hoe is de ervaring met het veranderen in bespiering bij oudere paarden?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:49

Noorw, als er iets bij mij echt niet lukt stop ik er mee en ga wat anders doen wat wel lukt. Je hebt best kans dat je paard wat last had van spierpijn van de dag ervoor. Als ik intensief gereden heb dan rijd ik de volgende dag niet.

Ik heb ook een linksgebogen paard en die was in het begin ook scheef. Waar ik veel baat bij heb gehad is om veel zijgangen te rijden. Wijken, schouder voor, schouder buiten, 8tjes rijden.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:51

Ik vond het alleen heel lastig om iets anders te aan doen, omdat ze slecht reageerde op bijna alles op een gegeven moment en je niet zoveel meer kan als je niet eens normaal en hoek door kan.

Ik wil zeker ook meer gaan oefenen met zijgangen, daar zou ze baat bij hebben met haar scheefheid, alleen vindt ze dat heel erg moelijk en gaat ze dus vooral snel lopen ipv opzij. Ik vind het zelf ook lastig dat te blijven controleren. Hoe pak je dat aan om goed mee te beginnen bij zo'n paard? Ze kent een een beenhulp voor opzij gaan in principe redelijk, maar in praktijk krijg ik haar niet echt aan het wijken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 15:23

Er is en algemeen probleem dat veel zadelpassers zullen ontmoeten en ze naar een zekere wanhoop zal drijven.
Een paard staat ontspannen op stal en we zoeken er een zadel bij dat goed past.

De ruiter gaat nu rijden en streeft niet naar het voren brengen van "het plakbandje", maar naar de mooie zo begeerde krul in de hals.
Het paard spant de voorrug aan, de rug wordt hol en de schoft komt naar achteren.
Het passende zadel past nu voor geen meter meer.
Een niet passend zadel op een aangespannen rug is hoogst onaangenaam, adrenaline, het paard spant zich verder aan en gaat waarschijnlijk het tempo verhogen om aan zijn probleem te ontkomen, de ruiter gaat terugwerken.

Andersom, het zadel past goed, het plakbandje wordt naar voren gereden, de schoft gaat naar voren, de rug bolt op, het passende zadel past niet meer.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:27

Simpelman schreef:
Er is en algemeen probleem dat veel zadelpassers zullen ontmoeten en ze naar een zekere wanhoop zal drijven.

De ruiter gaat nu rijden en streeft niet naar het voren brengen van "het plakbandje", maar naar de mooie zo begeerde krul in de hals.
Het paard spant de voorrug aan, de rug wordt hol en de schoft komt naar achteren.
Een niet passend zadel op een aangespannen rug is hoogst onaangenaam, adrenaline, het paard spant zich verder aan en gaat waarschijnlijk het tempo verhogen om aan zijn probleem te ontkomen, de ruiter gaat terugwerken.

Andersom, het zadel past goed, het plakbandje wordt naar voren gereden, de schoft gaat naar voren, de rug bolt op, het passende zadel past niet meer.

Precies, daarom heb ik een boomloos zadel bested :)
Denk dat ie over een weekje binnen is!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:47

Ik heb in het verleden heel veel zadelellende meegemaakt. Inderdaad dat het zadel in stand goed lag, maar in beweging niet. En dan kreeg ik de meest vreemde commentaren van de zadelmakers. Paard zou een wieblerug hebben en dat soort ongein. Dat heeft me zo ontzettend veel geld gekost en uiteindelijk niets opgeleverd. Ik heb ook boomloos geprobeerd, maar mijn heupen konden dat niet aan.

Ik ben nu wel heel blij met mijn zadel en heb dan ook minder problemen qua ligging. Voor het eerst werd er ook naar mij gekeken en werd alles opgemeten. Toen er ook achter gekomen dat ik door mijn extreem lange bovenbenen niet in een 'gewoon' zadel pas en altijd in een stoelzit beland.
En natuurlijk moet ook dit zadel ook gecontroleerd en aangepast worden, wat ik ook geregeld laat doen. Alleen gaat het met een ouder paard allemaal iets minder snel. Ze verandert tot nog toe niet zo qua bespiering, hooguit een klein beetje minder zo nu en dan en dat vang ik prima op met de prolite, maar wie weet komt daar nu nog wel wat verandering in ;) Eind augustus laat ik hem weer even checken.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:49

Simpelman schreef:

Dit is voor mij ook een van de redenen om boomloos te rijden. Met boomzadel ook alleen maar problemen gehad.
Helaas nog niet gelukt om te rijden met strikje. Wel erg interessant om mee te lezen hier.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:23

Ik heb een custom en geen probleem met een slechte pasvorm bij een bolle rug. Met een goed passend zadel moet vwnw geen probleem zijn (heb het hier met mijn fitter nog over gehad). Mijn paard is door zo te rijden wel anders geworden in de bespiering waardoor het zadel aan de voorkant te ruim was geworden maar dat is weer netjes op maat gemaakt. Ik rijd wel met een passier flexipad.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:13

@ankem: veel van die boomloze zadels kunnen een brede zit hebben. Daar kon ik helemaal niks mee. Toen heb ik iemand laten komen met allerlei soorten en gewoon van alles uitgeprobeerd. Zij is alleen passervice en verkoopt geen zadels; geen verplichtingen dus :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:14

Ik heb een Schutte zadel, ligt ook perfect. Mijn paard geeft overigens precies aan of hij het wel of niet prettig vindt liggen en ja dat was letterlijk milimeter-werk.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:33

ankem schreef:
@kandankovitch
Ze was wat rugbespiering kwijtgeraakt. Dat vang ik nu tijdelijk op met een prolite tripad. Ik heb nog een beetje groeiruimte over ;)
Hoe is de ervaring met het veranderen in bespiering bij oudere paarden?

Daar is niet één standaard voor te geven, net zoals mensen; de enen is versleten met 60 en de andere plant met 80 om nog aan de volgende 'Iron Man' mee te doen. nee dat moet u een beetje afwachten. Maar het is toch een zeer geleidelijke verandering. Daar geldt het principe;' het oog van de meester maakt het paard vet.'. U kent het paard het beste, u weet dat de bespiering van de rug aan verandering onderhevig is. Dus is het van belang altijd daar iets meer op te letten.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:11

Ik heb vandaag het elastiekje uitgeprobeerd, een staartje gemaakt vlak voor de schoft. Op het moment dat het mooi naar voren ging kwam het ook snel weer terug, als mijn paard vwnw ontspant dan verliest hij zijn balans en komt hij weer iets omhoog. Hij begon vandaag wel een beetje te schuimen, dat vond ik wel een positief teken want dat deed hij eerder niet.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 23:09

Ik heb nog een leuke nieuwe bijkomstigheid ontdekt van de nieuwe manier van trainen wat uiteraard alles met balans te maken heeft: ik kan mijn paard nu op gras rijden *\o/* eerder struikelde hij zo vaak op gras en is hij zelfs een keer op zijn voorknieën gevallen met mij erop waardoor ik een tijd helemaal niet meer op gras durfde te rijden. En nu? Nu struikelde hij geen pas meer in 45 minuten :D

Met mijn zit gaat het ook beter. Het voelt heel bevrijdend om echt rechtop en in balans te zitten. En dan zal ik het nu vast nog niet eens perfect doen.

Kortom: het rijden gaat heerlijk en we gaan zo hard vooruit :) Ik ben heel benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Soms denk ik nu al dat het niet beter kan gaan voelen dan dit en dan is dit nog maar de basis!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 23:12

Super horseware, leuk om je updates te lezen! Hoe heb je eigenlijk het roer omgegooid, wie heeft je ertoe aangezet zegmaar? Ik heb vandaag ook een chambon gekocht omdat ik toch wel iets wil gaan gebruiken nu alles aan de enkele longe goed gaat, ik ben heel benieuwd :)