Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
finnens schreef:Lees dit topic steeds mee, erg interessant.
Maar heb nu een vraag.. ik was vandaag wezen rijden met hy, zodra hij zich meer gaat loslaten en hoofd meer naar beneden brengt gaat het tempo heel hard omlaag. Als hij voor mijn gevoel fijn begint te lopen moet ik er constant op Letten dat hij niet terug valt in stap. Stem is meestal wel voldoende om dat tegen te houden. Hij heeft dan een heel langzaam tempo en begint steeds hoger op te gooien. Ik zal proberen binnenkort een filmpje te maken, dat maakt het duidelijk. .
vur schreef:En juist bijna alles wat daar staat (FEI reglement door Simpelman aangehaald), heeft zij al best goed voor elkaar. Dat zie je maar weinig op dat niveau. Het paard is altijd kalm en straalt veel harmonie uit in de proef. Geen geruk en gepluk van de amazone. Een paard dat lichtvoetig is in de voorhand en bergop loopt, dus niet met absolute oprichting. Of hoe wordt dat ook al weer genoemd? Geen achterbenen die meer doen dan de voorbenen, geen horizontaal lichaam met benen die trekkerig en kramperig als een beer op een gloeiend het plaat omhoog worden getrokken in bijv. De passage. Het enige verwijt dat gemaakt kan worden, is volgens mij dat de achterbenen te weinig actief zijn. Als je het paard ziet, dan lijkt hij daarvoor kracht te missen.
Kortom, ik denk dat wij hier allemaal aan deze combinatie nog wel een voorbeeld kunnen nemen. Ik kan in ieder geval veel meer voorbeelden noemen, die het veel slechter doen dan zij.
Simpelman schreef:Er is en algemeen probleem dat veel zadelpassers zullen ontmoeten en ze naar een zekere wanhoop zal drijven.
Een paard staat ontspannen op stal en we zoeken er een zadel bij dat goed past.
De ruiter gaat nu rijden en streeft niet naar het voren brengen van "het plakbandje", maar naar de mooie zo begeerde krul in de hals.
Het paard spant de voorrug aan, de rug wordt hol en de schoft komt naar achteren.
Het passende zadel past nu voor geen meter meer.
Een niet passend zadel op een aangespannen rug is hoogst onaangenaam, adrenaline, het paard spant zich verder aan en gaat waarschijnlijk het tempo verhogen om aan zijn probleem te ontkomen, de ruiter gaat terugwerken.
Andersom, het zadel past goed, het plakbandje wordt naar voren gereden, de schoft gaat naar voren, de rug bolt op, het passende zadel past niet meer.
Simpelman schreef:Er is en algemeen probleem dat veel zadelpassers zullen ontmoeten en ze naar een zekere wanhoop zal drijven.
Een paard staat ontspannen op stal en we zoeken er een zadel bij dat goed past.
De ruiter gaat nu rijden en streeft niet naar het voren brengen van "het plakbandje", maar naar de mooie zo begeerde krul in de hals.
Het paard spant de voorrug aan, de rug wordt hol en de schoft komt naar achteren.
Het passende zadel past nu voor geen meter meer.
Een niet passend zadel op een aangespannen rug is hoogst onaangenaam, adrenaline, het paard spant zich verder aan en gaat waarschijnlijk het tempo verhogen om aan zijn probleem te ontkomen, de ruiter gaat terugwerken.
Andersom, het zadel past goed, het plakbandje wordt naar voren gereden, de schoft gaat naar voren, de rug bolt op, het passende zadel past niet meer.
ankem schreef:@kandankovitch
Ze was wat rugbespiering kwijtgeraakt. Dat vang ik nu tijdelijk op met een prolite tripad. Ik heb nog een beetje groeiruimte over![]()
Hoe is de ervaring met het veranderen in bespiering bij oudere paarden?