damian23 schreef:sanne83 schreef:Er zijn natuurlijk altijd wel opmerkingen te maken, ik ben het bijv. ook niet altijd eens met de hoeveelheid lang en laag en ook niet met veel biomechanische opmerkingenmaar in de basis ziet dit er prettig uit.
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat je hiermee bedoeld? Zou jij meer afwisselen tussen lang&laag en wat meer bovenin?
Ja, ik zou meer afwisselen. Juist dat afwisselen is nuttig. Als je bedenkt dat het eigenlijk geen stretch is, maar een gewicht (=hoofd) langzaam laten zakken. Ergens halverwege begint het ligament in de hals de last over te nemen en is het vooral ontspanning.
Zeker bij paarden die vooral willen stofzuigeren, niet actief zijn etc. Het paard brengt wel degelijk meer gewicht op de voorhand met het hoofd laag. Dat is geen enkel probleem verder
Er zitten een aantal hele belangrijke voordelen aan lang en laag (oa. het trainen van de bovenste halsspieren (dit zijn de spieren die het paard gebruikt om de "goede" krul te maken zeg maar
), het trainen van de psoas en buikspieren, het ontspannen van de onderrug en broekspieren, vergrote flexie van heup en bekken-rug overgang en flexie van de schoft (nodig later voor schoftlift), naast alle rijtechnische voordelen (mentale ontspanning en het feit dat aanleuning ontstaat uit het naar beneden willen gaan en daar je hand tegen komen). Die voordelen zitten vooral in de afwisseling, niet in het daar beneden blijven hangen. Ik zie dus ook niet veel in het bereiken van een lage halspositie door een hulpteugel of door laag vragen, dan raak je naar mijn idee weer het doel kwijt van het lang en laag.
)
Het paard doet de figuurtjes en de oefeningetjes braaf. Maar daarmee is ook alles gezegd. Ik denk wel dat het paard hier blij mee is, want hij hoeft zich nauwelijks in te spannen. Dus in die zin is het heel 'paardvriendelijk' en ben ik het dus met je eens dat dit een sympathieke manier van rijden is voor het paard.
Als hij al een tijdje 'verkeerd' is gereden, zal het geen jonkie zijn. Lang en laag gaat dan voor mij erg lang door en ik zou meer (kortere) sessietjes doen. Schouderbinnenwaarts wordt hij niet slechter van, maar is wat mij betreft ook de eerste oefening waar een klein beetje aanspanning wordt gevraagd. Overgangen mag wel wat meer en flitsender. Ik zou denk ik ook eerder galopperen.