Achter de verticale lijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 18:37

damian23 schreef:
sanne83 schreef:
Er zijn natuurlijk altijd wel opmerkingen te maken, ik ben het bijv. ook niet altijd eens met de hoeveelheid lang en laag en ook niet met veel biomechanische opmerkingen :D maar in de basis ziet dit er prettig uit.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat je hiermee bedoeld? Zou jij meer afwisselen tussen lang&laag en wat meer bovenin?

Ja, ik zou meer afwisselen. Juist dat afwisselen is nuttig. Als je bedenkt dat het eigenlijk geen stretch is, maar een gewicht (=hoofd) langzaam laten zakken. Ergens halverwege begint het ligament in de hals de last over te nemen en is het vooral ontspanning.
Zeker bij paarden die vooral willen stofzuigeren, niet actief zijn etc. Het paard brengt wel degelijk meer gewicht op de voorhand met het hoofd laag. Dat is geen enkel probleem verder :D

Er zitten een aantal hele belangrijke voordelen aan lang en laag (oa. het trainen van de bovenste halsspieren (dit zijn de spieren die het paard gebruikt om de "goede" krul te maken zeg maar :D ), het trainen van de psoas en buikspieren, het ontspannen van de onderrug en broekspieren, vergrote flexie van heup en bekken-rug overgang en flexie van de schoft (nodig later voor schoftlift), naast alle rijtechnische voordelen (mentale ontspanning en het feit dat aanleuning ontstaat uit het naar beneden willen gaan en daar je hand tegen komen).

Die voordelen zitten vooral in de afwisseling, niet in het daar beneden blijven hangen. Ik zie dus ook niet veel in het bereiken van een lage halspositie door een hulpteugel of door laag vragen, dan raak je naar mijn idee weer het doel kwijt van het lang en laag.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 18:42

Niemand is in het filmpje aan het stetchen of trainen.
De dame is slechts bezig haar paard, dat duidelijk nog groen is, zijn evenwicht te helpen hervinden in losgelatenheid.

Instinctief zet een groen paard zich vast wanneer het bereden wordt, het heeft geen benul wat het aan moet met zijn verstoorde evenwicht, een ruiter op zijn rug enz..
Het moet zich hervinden.
Het is de fase die vooraf gaat en invloeit naar het Scala, de stappen tact en losgelatenheid.

Dit paard zal over enige tijd zonder hulp zijn eigen evenwicht kunnen behouden en van daar uit rustig aanleuning kunnen nemen.
Pas dan kunnen we verder gaan.

Deze fase wordt doorgaans overgeslagen of afgedwongen.
John Swaab, 85jr en nog dagelijks te paard, heeft er zo'n 65 jaar opzitten als prof: "ze beginnen vandaag de dag allemaal bij nr82 i.p.v. 1, maar de langzaamsten zullen het eerste aankomen".

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 18:49

sanne83 schreef:
1/Het paard brengt wel degelijk meer gewicht op de voorhand met het hoofd laag. Dat is geen enkel probleem verder :D

2/ Ik zie dus ook niet veel in het bereiken van een lage halspositie door een hulpteugel of door laag vragen, dan raak je naar mijn idee weer het doel kwijt van het lang en laag.

1/ Reken mij voor Sanne83 (per PB) :)
2/ Helemaal eens, maar dit is wel een goede toepassing op paarden die verreden zijn en mentaal niet meer omlaag kunnen komen, het geeft ze een idee hoe het ook zou kunnen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:00

Helemaal eens Simpelman.

Even voor de duidelijkheid, mijn opmerking over afwisseling was niet gebaseerd op het filmpje met de arabier, was meer algemeen.

De arabier is nog helemaal aan het zoeken wat hij met het contact aanmoet. Het fijne aan het filmpje is dat hij zijn evenwicht zelf mag vinden. Het wordt niet afgewongen. Het enige wat de vrouw doet is, ongeacht de hoofdbewegingen van het paard, de mond blijven volgen. Als je je handen op dezelfde hoogte zou houden en je paard gooit zijn hoofd in de lucht omdat hij niet weet wat hij met het contact aanmoet, dan beloont hij eigenlijk zichzelf voor het hoofd omhoog gooien. Daarom probeert ze een zo gelijk mogelijk contact te houden en daarom kan je bij zo'n paard nog niet met een handhouding rijden, alsof het een paard is met een constante aanleuning.

Over elk ander ding kan je nu eigenlijk vrij weinig zeggen, het is duidelijk dat ze bezig is met contact acceptatie en ontspanning en dat ziet er prima uit. Dat maakt trainingsfilmpjes met uitleg juist leuk, omdat je weet waar ze naar zoeken en mee bezig zijn.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:21

Simpelman schreef:
Jasmijn is al jaren pipa expert, ze schrijft heel goed.

tekstueel misschien. Maar als je wilt dat iemand de boodschap van je verhaal leest, dan moet je dat niet op deze manier doen. Bij de eerste zin, zat ik al in de weerstand. En al is je verhaal inhoudelijk nog zo goed, het wordt niet meer gelezen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:29

Simpelman schreef:
sanne83 schreef:
1/Het paard brengt wel degelijk meer gewicht op de voorhand met het hoofd laag. Dat is geen enkel probleem verder :D

2/ Ik zie dus ook niet veel in het bereiken van een lage halspositie door een hulpteugel of door laag vragen, dan raak je naar mijn idee weer het doel kwijt van het lang en laag.

1/ Reken mij voor Sanne83 (per PB) :)
2/ Helemaal eens, maar dit is wel een goede toepassing op paarden die verreden zijn en mentaal niet meer omlaag kunnen komen, het geeft ze een idee hoe het ook zou kunnen.

Yep, helemaal eens. Niet de weg die ik zelf gebruik, maar als het een paard kan helpen om weer te leren ontspannen +:)+ Puur als een begrenzer van ter ver naar boven gaan, niet een pessoa of longeerhulp bijv.

Ik weet niet precies hoeveel meer gewicht, maar dat er meer gewicht op de voorhand komt, staat onder andere beschreven in de boeken van Jean-Marie Denoix.
http://books.google.nl/books?hl=nl&lr=& ... cs&f=false

Door de vermeerderde druk naar voren, traint het paard de spieren van de schoudergordel, die later weer van pas komt bij het oprichten of het neerkomen na de sprong.

Ik denk dat er misschien wel een verschil is te maken tussen het rijkunstige begrip "op de voorhand" en de daadwerkelijk krachten die op het paard terecht komen? Een verzameld paard in galop is niet "op de voorhand", maar brengt in de laatste fase van de galopsprong toch meer gewicht op z'n voorhand.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:34

Sanne, ik wissel op dit moment ook af. De eerste maand niet. Toen heb ik, op advies van mijn dierenarts (net als jij ook chiropractor) alleen lang en laag gereden. Veel voltes en tempowisselingen. De tweede maand moest ik beginnen met lang en laag en hem op het einde eff omhoog vragen. Alleen omhoog en dan korte tempowisselingen. Niks verzameld. Dat mocht ik niet te lang doen want als hij moe werd, had het geen zin. In de derde maand was zijn bovenlijn pijnvrij, soepel en met meer spierontwikkeling. In de andere filmpjes van will faeber zie je ook keer afwisselen tussen laag en de "working trot". En als ze op een hoog niveau zitten ook naar de verzameling.

Wat mij dierenarts ook anders adviseerde, was dat zijn neus niet voorbij de knie mocht komen.

Simpelman

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 19:39

in het Boek Ken Uw paard van Treffers wordt beschreven hoe men een paard met 4 voeten op 4 weegschalen heeft gezet.
Alle mogelijke verplaatsingen van het hoofd zijn nagemeten.
Nagenoeg geen verschil tussen hoog of laag, bij lang vooruit (kameel) vanzelfsprekend wel wat meer gewicht op de voorbenen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:11

Simpelman schreef:
in het Boek Ken Uw paard van Treffers wordt beschreven hoe men een paard met 4 voeten op 4 weegschalen heeft gezet.
Alle mogelijke verplaatsingen van het hoofd zijn nagemeten.
Nagenoeg geen verschil tussen hoog of laag, bij lang vooruit (kameel) vanzelfsprekend wel wat meer gewicht op de voorbenen.

Welk boek zou iedere KD-er in zijn kast moeten hebben staan? (leesbaar, ook voor :o? )
De winter komt eraan, dus ik ben wel toe aan wat nieuw leeswerk.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 20:15

De "waarheid" staat in alle boeken samen....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:21

damian23 schreef:
Sanne, ik wissel op dit moment ook af. De eerste maand niet. Toen heb ik, op advies van mijn dierenarts (net als jij ook chiropractor) alleen lang en laag gereden. Veel voltes en tempowisselingen. De tweede maand moest ik beginnen met lang en laag en hem op het einde eff omhoog vragen. Alleen omhoog en dan korte tempowisselingen. Niks verzameld. Dat mocht ik niet te lang doen want als hij moe werd, had het geen zin. In de derde maand was zijn bovenlijn pijnvrij, soepel en met meer spierontwikkeling.

Klinkt super! Dit klinkt als een goede opbouw voor zo'n paard. Ze moeten het natuurlijk wel eerst leren, dat ontspannen. Die afwisseling komt inderdaad pas in een later stadium.

Ik vind het boek van Stephan Radtke, Klassieke dressuur en het boek van Philipe Karl een aanrader.

Het boek van treffers is volgens mij wel al vrij oud. Op het gebied van biomechanica gaat de ontwikkeling nog steeds door. Grote kans dat er volgens jaar weer iets verandert :D Is ook allemaal niet perse belangrijk als je je paard op een manier rijdt die hem een uitweg geeft.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:36

sanne83 schreef:
Ik vind het boek van Stephan Radtke Klassieke dressuur

Die heb ik ook liggen, alleen nog niet echt in begonnen te lezen.

Van de week heb ik Gymnasium des Pferdes binnen gekregen. Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Met dit koude weer, zit ik toch meer binnen. Tijd voor een paar leuke boeken!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:45

Simpelman, zou je misschien als je eens tijd hebt, door middel van filmpjes (van youtube) kunnen aangeven hoe jij een paard zou opleiden? Je geeft heel vaak aan op bokt hoe je dat zou doen in theorie. Ik zou heel graag eens zien hoe je dat in praktijk voor je ziet, hoe het skala eruit ziet in de praktijk, per stap, waar je je als ruiter op moet richten.

Zo richt mevrouw op de arabier zich vooral op het laag houden van het hoofd vanwege de rug en alles wat erbij komt kijken. Jij geeft aan dat dit een fase is die invloeit in de stappen tact en losgelatenheid. Dat geeft tenminste al een beeld. En eerlijk gezegd ook een andere dan die ik had als ik dacht aan het werken aan de tact (een veel simpeler beeld, aan een contactteugeltje).

Zelf heb ik een pony die heel moeilijk ontspant (hij ontspant in vrijheid ook niet) en dit niet uit zichzelf doet. Een giraffe is het.
Hij heeft echt een ruiterhand nodig en ontspant dan makkelijk, maar het moet wel een heel licht contact zijn, want hij is erg gevoelig en loopt dan gauw achter de teugel.

Ik vind het daarom nog altijd moeilijk om het juiste contact te hebben. Vaak neem ik te weinig contact, waardoor voor- en achterkant weer niet in verbinding zijn met elkaar waardoor het ruggebruik ook niet goed/optimaal kan zijn (hetgeen waar jasmijn volgens mij ook over valt in het filmpje van de arabier).

Ooit zijn we toegekomen aan het beginnetje van de verzameling, maar ik rijd hem al jaren niet echt meer dressuurmatig en wil dit weer op gaan pakken (maar verzameling is absoluut ons doel niet meer). Vandaar dat ik graag praktijkbeelden zie!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:57

Simpelman schreef:
Ik rijd alle oefeningen op de grond.
herhaal vraag nog maar es: is voor u altijd werken aan de lange teugel ?

Edit: heb de moeite genomen om deze (=wel scherp beeld) video uit te kijken en dat maakt voor mij een hoop duidelijker: https://www.youtube.com/watch?v=zGVXSW0L7WA
Is complete trainingsessie aansluitend gefilmd en bijzonder leerzaam.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 29-11-14 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:13

Laat ik beginnen om te zeggen dat de manier van rijden bij art2ride een sympatieke manier is. Ik kende de site niet en vindt er interessante stukjes bij staan. Zeker in het losrij gedeelte ben ik het mee eens. Hoe lang laag vindt ik minder belangrijk dan dat ie zo laag komt als je het wil.

Voor enigszins eind doel gericht is deze wel aardig: https://www.youtube.com/watch?v=NWLGSwBd1uo

Als ik al een zorg puntje heb, is dat ik iets van actie / impuls mis, je zou ook kunnen zeggen schwung (ziel van de beweging) of expressie. Het ziet er erg braaf en vriendelijk uit, maar hoe gaan ze dat verbeteren?

Op de site staat ook iets over piaffe, maar daar wordt ik nou weer niet gelijk vrolijk van, zijn er experts??
https://www.youtube.com/watch?v=MWSJhR0pkKI

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:32

ART_UMA schreef:
Voor enigszins eind doel gericht is deze wel aardig: https://www.youtube.com/watch?v=NWLGSwBd1uo

Ik denk dat dit einddoel heel goed haalbaar is als je rijdt zoals de vrouw op de Arabier (of is dat dezelfde?)

Voor mij geen einddoel wat ik zou willen nastreven overigens. Galop in viertakt, en die pirouettes := Het paard doet de figuurtjes en de oefeningetjes braaf. Maar daarmee is ook alles gezegd. Ik denk wel dat het paard hier blij mee is, want hij hoeft zich nauwelijks in te spannen. Dus in die zin is het heel 'paardvriendelijk' en ben ik het dus met je eens dat dit een sympathieke manier van rijden is voor het paard.

Er is wel veel ontspanning bij het paard. Maar als je nauwelijks aanspanning verlangd is het ook niet zo moeilijk om het paard ontspannen te houden. Imo is het juist de kunst van dressuur om maximale aanspanning van het paard voor elkaar te krijgen en het mentaal ontspannen te houden. Dan heb je losgelatenheid en durchlassigheid.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:37

ART_UMA schreef:
Als ik al een zorg puntje heb, is dat ik iets van actie / impuls mis, je zou ook kunnen zeggen schwung (ziel van de beweging) of expressie. Het ziet er erg braaf en vriendelijk uit, maar hoe gaan ze dat verbeteren?

Als ze dat wil verbeteren dan zal ze weer van vooraf moeten beginnen ben ik bang.... Als ze in het hele proces nooit enige oprichting, afdruk, impuls, expressie van het paard heeft verlangd, kun je dat niet nu ineens wel verlangen. Door de manier waarop ze rijdt bouwt het paard ook geen kracht op.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:56

ART_UMA schreef:

Oeffff, van die draf appuyementen word ik niet echt blij. Hij heeft er m.i. zoveel moeite mee, dat ie maar gaat galopperen.

Ook de galop vind ik te weinig sprong hebben. Paard galoppeert vlak, niet bergopwaarts en met weinig afdruk.

Maar inderdaad, hij loopt wel ontspannen

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:06

@jasmijn78 Eens, als losrij / eerste aanleren geen enkel probleem, maar inderdaad wanneer het volgende stapje? Ik vrees namelijk dat dit het einddoel van de man aardig benadert.

De appuyementen in draf kun je nog een 'verstoring / foutje' met de hulpen noemen. Geen idee of ze dit paard regelmatig rijdt; gezien het stijgbeugel probleem in het begin misschien niet.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:28

Peetstap schreef:
knip
Edit: heb de moeite genomen om deze (=wel scherp beeld) video uit te kijken en dat maakt voor mij een hoop duidelijker: https://www.youtube.com/watch?v=zGVXSW0L7WA
Is complete trainingsessie aansluitend gefilmd en bijzonder leerzaam.

Geen idee hoe oud dit paard is, maar als ik het samenvat een slappe dweil :+ Als hij al een tijdje 'verkeerd' is gereden, zal het geen jonkie zijn. Lang en laag gaat dan voor mij erg lang door en ik zou meer (kortere) sessietjes doen. Schouderbinnenwaarts wordt hij niet slechter van, maar is wat mij betreft ook de eerste oefening waar een klein beetje aanspanning wordt gevraagd. Overgangen mag wel wat meer en flitsender. Ik zou denk ik ook eerder galopperen.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:30

Na een tijdje stil meegelezen te hebben hoopte ik op een paar voorbeelden waarvan ik zou denken...ja, dit paard loopt inderdaad lekker door het lijf. Maar elke keer valt het mij weer zo vreselijk tegen. En ik ben oprecht geinterreseerd in alle vormen van paardrijden hoe dan ook. Maar eerst word iedereen die zijn /haar paard af en toe iets achter de loodlijn laat lopen aangevallen want " het is slecht, het hoort niet, het is stelen etc. Maar zie hier toch enkele paarden laag achter de loodlijn lopen... De fjord aan de longeerlijn vond ik echt niet fijn lopen, en dan zo'n bijzetteugel waarbij het arme dier geen kant op kan met zijn houding. Vervolgens zie ik weer verschillende filmpjes voorbijkomen met paarden die lopen als stofzuigers. Zonder ruggebruik,zonder gedragenheid, slepende achterbenen, paarden die over het tempo stappen waarbij ze hun pas niet afmaken. Ik kan mij ook de reacties van Jasmijn78 voorstellen, waarbij haar commentaar haar frustratie weergeeft. Al deze filmpjes worden bejubeld en als er dan een voorbeeld word geplaatst van (moderne dressuur) dan word er gelijk een foto geplaatst met een paard met de kin op de borst. In mijn ogen het andere uiterste. Wat mij ook opvalt is dat als er iemand een andere mening heeft er gelijk een beetje aanvallend word gereageerd dat het winstpuntenjagers zijn. Jammer...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:34

mimp3 schreef:
Na een tijdje stil meegelezen te hebben hoopte ik op een paar voorbeelden waarvan ik zou denken...ja, dit paard loopt inderdaad lekker door het lijf. Maar elke keer valt het mij weer zo vreselijk tegen. En ik ben oprecht geinterreseerd in alle vormen van paardrijden hoe dan ook. Maar eerst word iedereen die zijn /haar paard af en toe iets achter de loodlijn laat lopen aangevallen want " het is slecht, het hoort niet, het is stelen etc. Maar zie hier toch enkele paarden laag achter de loodlijn lopen... De fjord aan de longeerlijn vond ik echt niet fijn lopen, en dan zo'n bijzetteugel waarbij het arme dier geen kant op kan met zijn houding. Vervolgens zie ik weer verschillende filmpjes voorbijkomen met paarden die lopen als stofzuigers. Zonder ruggebruik,zonder gedragenheid, slepende achterbenen, paarden die over het tempo stappen waarbij ze hun pas niet afmaken. Ik kan mij ook de reacties van Jasmijn78 voorstellen, waarbij haar commentaar haar frustratie weergeeft. Al deze filmpjes worden bejubeld en als er dan een voorbeeld word geplaatst van (moderne dressuur) dan word er gelijk een foto geplaatst met een paard met de kin op de borst. In mijn ogen het andere uiterste. Wat mij ook opvalt is dat als er iemand een andere mening heeft er gelijk een beetje aanvallend word gereageerd dat het winstpuntenjagers zijn. Jammer...

Pas op hoor, nu wordt je hier een pi-pa genoemd :+
Maar ik deel je mening volledig!!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:35

Ik zou zeggen, kijk naar video's van Carl Hester, enigszins klassiek (wordt ook nog door art2ride geprezen), heeft zelf les gehad van Bert Rutten, volgens zeggen mooi klassiek en ook nog eens proef gericht waar je een puntje aan kunt zuigen:
http://vimeo.com/79729465

Er staan er nog meer: http://vimeo.com/search?q=carl+hester

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:08

Het filmpje van Carl Hester, dat vind ik een fijn filmpje. Het paard loopt lekker door het lijf. Mooi gedragen, hier kan ik echt van genieten. Maar dit heeft toch helemaal niks te maken met voorbeelden die ik elke keer voorbij zie komen van paarden met de neus op de grond,helemaal op de voorhand gedoken. Geen ruggebruik geen achterbeengebruik. Dit paard is natuurlijk al een heel goed gebouwd dressuurpaard . Maar in mijn ogen kan een paard alleen zo gaan lopen door tempowisselingen te rijden, aanspanning ontspanning. En ik geloof nooit dat Carl zijn paarden een half uur lang met de neus over de grond laat lopen. Trouwens ook dit paard loopt toch regelmatig iets achter de loodlijn(wat ik overigens absoluut niet storend vind). Dit vind ik ook geen typische klassieke dressuurruiter, ik zie hier iemand bezig met gevoel voor hoe een paard(in mijn ogen) hoort te lopen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:10

ART_UMA schreef:
Op de site staat ook iets over piaffe, maar daar wordt ik nou weer niet gelijk vrolijk van, zijn er experts??
https://www.youtube.com/watch?v=MWSJhR0pkKI

Waar wordt je niet vrolijk van? Ik heb laatst een soortgelijk filmpje gezien van bastiaan de recht. Die leerde het op eenzelfde manier aan. Alleen die tikt op het achterbeen ipv op de bibs. Maar ik ben geen expert.