damian23 schreef:sanne83 schreef:Er zijn natuurlijk altijd wel opmerkingen te maken, ik ben het bijv. ook niet altijd eens met de hoeveelheid lang en laag en ook niet met veel biomechanische opmerkingenmaar in de basis ziet dit er prettig uit.
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat je hiermee bedoeld? Zou jij meer afwisselen tussen lang&laag en wat meer bovenin?
Ja, ik zou meer afwisselen. Juist dat afwisselen is nuttig. Als je bedenkt dat het eigenlijk geen stretch is, maar een gewicht (=hoofd) langzaam laten zakken. Ergens halverwege begint het ligament in de hals de last over te nemen en is het vooral ontspanning.
Zeker bij paarden die vooral willen stofzuigeren, niet actief zijn etc. Het paard brengt wel degelijk meer gewicht op de voorhand met het hoofd laag. Dat is geen enkel probleem verder

Er zitten een aantal hele belangrijke voordelen aan lang en laag (oa. het trainen van de bovenste halsspieren (dit zijn de spieren die het paard gebruikt om de "goede" krul te maken zeg maar

Die voordelen zitten vooral in de afwisseling, niet in het daar beneden blijven hangen. Ik zie dus ook niet veel in het bereiken van een lage halspositie door een hulpteugel of door laag vragen, dan raak je naar mijn idee weer het doel kwijt van het lang en laag.