_Marinke_ schreef:Wat ben ik blij!
Ondanks dat we nog héél wat verbeter punten hebben gaan we wel op concours, niet om met de prijzen naar huis te komen absoluut niet maar om kilometers te maken en ontspanning te krijgen op vreemd terrein.
Nou goed, we komen daar aan, aller eerste keer buiten concours.. Ik kijk even beetje rond waar het secretariaat is, waar de dressuur ringen zijn, waar we los moeten rijden etc. en kom er achter dat ze spring- en dressuurruiters vrolijk bij elkaar in 1 gedeelte laten losrijden.Fijn, dat was dus een drukte van jewelste (6 dressuurringen + 1 parcour). Springruiters die overal door heen 'croste' (ruiters die de paarden wel netjes onder controle hadden maar ook ruiters die echt aan het rond racen waren en op 1 van de 2 hindernissen telkens op aan croste
) en dressuurruiters die lekker arrogant zijn en iedereen de pas afsnijden. Het was een gekrioel niet normaal, van de bakregels leek ook totaal geen sprake.
In stap al moeite genoeg om iedereen een beetje te ontwijken een volte rijden hoefde je niet te proberen dan had je al 3 botsingen te pakken.Ook nog eens een aantal ruiters die eraf vielen (zowel in de dressuurring als in het parcours als op het inrijterrein). Dus het was 1 groot feest....
Paardlief heeft me enorm doen verbazen hoe die daar rond liep, helemaal ontspannen en concentratie totaal bij mij. Er was zoveel te zien, zoveel dingen die er gebeurde, paarden die van alle kanten kwamen en hem van alle kanten passeerden. En hij liep zo fijn!! In stap zoveel mogelijk fijn geprobeerd los te werken en te schakelen, dit ging erg fijn! In draf kon ik wel is waar een paar fijne passen voorwaarts uit halen maar ook heel fijn terug nemen. Had ik nooit verwacht omdat dit toch wel een moeilijk punt is voor ons, ik was ook meer druk met om me heen kijken en zorgen dat we geen botsing kregen dan écht met rijden. En paardlief deed zo z'n best!Ook heel fijn kunnen doorzitten, jipieeeej!!
Nou goed, de ring in.... Eerste keer op gras (nog nooit op gras of in een weiland gereden, losrijden was op zand in een buitenbak), toen ging die alleen wel meer kijken (terwijl er minder om hem heen gebeurde) en zelf dingen doen. Wat resulteerde in dat we soms wat aan het slingeren waren en ik vond dat hij beter z'n aandacht bij mij mocht houden. Ook hadden we pech dat een hoek héél erg slecht was. Die was al helemaal verreden, geen blub, maar meer blub wat hard was. Hij verloor helemaal z'n balans als wij daar door heen moesten en deed na 2 keer die hoek door dan ook alles eraan om niet door die hoek te gaan en dus erg de binnen bocht te nemen. Pfff, vond ik niet leuk omdat hij dan de touwtjes te veel over neemt naar mijn zin... Maar goed, verder wel erg fijn gereden. Middendraf een beginnetje er uit kunnen rijden (kan nog meer, maar voorheen sloeg ik de middendraf over en ging het mij er alleen om dat hij een fijne aanleuning bleef behouden en ontspande). Niks geen verruiming eruit rijden of iets, ik wou eerder dat ie gewoon bij mij bleef en op mij lette. Nu was die er wel erg fijn bij en durfde ik dus wat meer eraan te rijden waardoor hij toch wel wat liet zien mét behoud van ontspanning! Hij kan nog veel meer, maar hier hadden we al 7'ens voor..
Het komt wel! Helaas ging het in de galop wel even mis, vóór de galop dat hij zich er al een beetje uit drukte en tegen mijn binnen been in ging lopen, mocht veel meer stelling en buiging en daardoor sprong die dus ook verkeerd aan... Gevolg een 4 en 3 te pakken maar wel weer een 7 voor de grote volte in galop.
Voor de rest veel 6'jes en ook wat 5'jes, algemeen beeld van de jury al wel vooruit gegaan (ze heeft ons ook gejureerd toen we de eerste keer op cc kwamen), maar mag nog meer impuls en op letten dat je overal stelling en buiging goed blijft behouden. Vooral het E afwenden en arbeids stap momentjes, die vind ik nog wel aardig lastig om én fijn terug te rijden naar de stap én fijn en goed de wending door te rijden. Dus dat werden al 5'jes...
Al met al toch erg tevreden 2 grote punten wat ik eerder echt niet voor elkaar kreeg nu wel kunnen doen waardoor ik al super happy was, ook nog hele fijne tips en commentaar van de jury gehad waar we zeker wat aan hebben bij de volgende (outdoor) wedstrijden. We hadden net geen winstpunt (177pnt) maar dat is ons doel ook bij lange na nog niet, ik ben erg tevreden en happy thuis gekomen en we hebben beide weer een bult geleerd dus geslaagd!
Kijk, tevreden ruiter, die vooruit aan het gaan is, dat is lekker gevoel he?!
Ook leuk dat het dezelfde jury was als tijdje terug, leuk om te vergelijken inderdaad.
En gras moeten ze als ze er nooit op lopen toch wel een beetje aan wennen.