[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:54

_Marinke_ schreef:
Wat ben ik blij! :D

Ondanks dat we nog héél wat verbeter punten hebben gaan we wel op concours, niet om met de prijzen naar huis te komen absoluut niet maar om kilometers te maken en ontspanning te krijgen op vreemd terrein. :j

Nou goed, we komen daar aan, aller eerste keer buiten concours.. Ik kijk even beetje rond waar het secretariaat is, waar de dressuur ringen zijn, waar we los moeten rijden etc. en kom er achter dat ze spring- en dressuurruiters vrolijk bij elkaar in 1 gedeelte laten losrijden. :') Fijn, dat was dus een drukte van jewelste (6 dressuurringen + 1 parcour). Springruiters die overal door heen 'croste' (ruiters die de paarden wel netjes onder controle hadden maar ook ruiters die echt aan het rond racen waren en op 1 van de 2 hindernissen telkens op aan croste :+ ) en dressuurruiters die lekker arrogant zijn en iedereen de pas afsnijden. Het was een gekrioel niet normaal, van de bakregels leek ook totaal geen sprake. :+

In stap al moeite genoeg om iedereen een beetje te ontwijken een volte rijden hoefde je niet te proberen dan had je al 3 botsingen te pakken. :') Ook nog eens een aantal ruiters die eraf vielen (zowel in de dressuurring als in het parcours als op het inrijterrein). Dus het was 1 groot feest.... :=

Paardlief heeft me enorm doen verbazen hoe die daar rond liep, helemaal ontspannen en concentratie totaal bij mij. Er was zoveel te zien, zoveel dingen die er gebeurde, paarden die van alle kanten kwamen en hem van alle kanten passeerden. En hij liep zo fijn!! In stap zoveel mogelijk fijn geprobeerd los te werken en te schakelen, dit ging erg fijn! In draf kon ik wel is waar een paar fijne passen voorwaarts uit halen maar ook heel fijn terug nemen. Had ik nooit verwacht omdat dit toch wel een moeilijk punt is voor ons, ik was ook meer druk met om me heen kijken en zorgen dat we geen botsing kregen dan écht met rijden. En paardlief deed zo z'n best! :) Ook heel fijn kunnen doorzitten, jipieeeej!! *\o/*

Nou goed, de ring in.... Eerste keer op gras (nog nooit op gras of in een weiland gereden, losrijden was op zand in een buitenbak), toen ging die alleen wel meer kijken (terwijl er minder om hem heen gebeurde :') ) en zelf dingen doen. Wat resulteerde in dat we soms wat aan het slingeren waren en ik vond dat hij beter z'n aandacht bij mij mocht houden. Ook hadden we pech dat een hoek héél erg slecht was. Die was al helemaal verreden, geen blub, maar meer blub wat hard was. Hij verloor helemaal z'n balans als wij daar door heen moesten en deed na 2 keer die hoek door dan ook alles eraan om niet door die hoek te gaan en dus erg de binnen bocht te nemen. Pfff, vond ik niet leuk omdat hij dan de touwtjes te veel over neemt naar mijn zin... Maar goed, verder wel erg fijn gereden. Middendraf een beginnetje er uit kunnen rijden (kan nog meer, maar voorheen sloeg ik de middendraf over en ging het mij er alleen om dat hij een fijne aanleuning bleef behouden en ontspande). Niks geen verruiming eruit rijden of iets, ik wou eerder dat ie gewoon bij mij bleef en op mij lette. Nu was die er wel erg fijn bij en durfde ik dus wat meer eraan te rijden waardoor hij toch wel wat liet zien mét behoud van ontspanning! Hij kan nog veel meer, maar hier hadden we al 7'ens voor.. :D Het komt wel! Helaas ging het in de galop wel even mis, vóór de galop dat hij zich er al een beetje uit drukte en tegen mijn binnen been in ging lopen, mocht veel meer stelling en buiging en daardoor sprong die dus ook verkeerd aan... Gevolg een 4 en 3 te pakken maar wel weer een 7 voor de grote volte in galop.

Voor de rest veel 6'jes en ook wat 5'jes, algemeen beeld van de jury al wel vooruit gegaan (ze heeft ons ook gejureerd toen we de eerste keer op cc kwamen), maar mag nog meer impuls en op letten dat je overal stelling en buiging goed blijft behouden. Vooral het E afwenden en arbeids stap momentjes, die vind ik nog wel aardig lastig om én fijn terug te rijden naar de stap én fijn en goed de wending door te rijden. Dus dat werden al 5'jes...

Al met al toch erg tevreden 2 grote punten wat ik eerder echt niet voor elkaar kreeg nu wel kunnen doen waardoor ik al super happy was, ook nog hele fijne tips en commentaar van de jury gehad waar we zeker wat aan hebben bij de volgende (outdoor) wedstrijden. We hadden net geen winstpunt (177pnt) maar dat is ons doel ook bij lange na nog niet, ik ben erg tevreden en happy thuis gekomen en we hebben beide weer een bult geleerd dus geslaagd! :D

Kijk, tevreden ruiter, die vooruit aan het gaan is, dat is lekker gevoel he?!

Ook leuk dat het dezelfde jury was als tijdje terug, leuk om te vergelijken inderdaad.

En gras moeten ze als ze er nooit op lopen toch wel een beetje aan wennen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:57

Destino schreef:
Nogmaals 2 dingen die ik eerste geplaatst heb:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wij hebben nog erg veel om aan te oefenen. Ik moet letten op mijn houding, zodra ze gaat verruimen en er komt meer power bij heb ik de neiging om mijn balans te verliezen en daardoor wat voorover te vallen, te zien op de 2e foto.
Verder loopt ze vaak niet actief genoeg, maar wel snel genoeg. Ik vind het erg lastig om haar actiever te laten lopen zonder dat dat het tempo hoger wordt. Verder zit ik te knoeien met mijn beugels, een gaatje korter zitten ze voor mijn gevoel vrij kort en op deze lengte zijn ze vrij lang voor mijn gevoel waardoor ik mijn hak niet goed kan uitdrukken.
Op de 1e foto loopt ze wat achter de LL, en zou ze haar achterhand er meer onder kunnen zetten. Vind hier haar hals houding verder wel fijn, niet te opgekropt. De tweede foto is meer bergopwaarts en actiever, maar door mijn eigen houding ziet het er gespannen uit. 3e foto was tijdens een les (ander moment dan de eerste 2 foto's) en hier vind ik haar wel fijn lopen.
We hebben om de week les en dan gaat het eigenlijk altijd beter dan wanneer we zelf oefenen, maar dat is denk ook wel logisch :j
Paardje is 15, een NRPS, ik rijd haar sinds begin december, maar door de vorst etc hebben we best een tijdje niets kunnen doen. Rijd haar 3 keer per week. Niveau hebben we beiden eigenlijk nog niet echt, we werken voornamelijk aan houding/zit in de les en het actieve lopen, van binnenbeen naar buitenteugel rijden etc.

En nog even een vraag van mij aan jullie.. :)
Ik ben afgelopen dagen bezig geweest met actieve overgangen rijden, alleen wordt mijn verzorgpaard daar snel dribbelig van, waardoor er spanning komt, ze haar nek omhoog brengt en haar rug weg drukt. Hoe kan ik haar dan het beste opvangen? Ze reageert niet op een ophouding en een volte rijden helpt ook niet echt.

Ga mee met aantal andere, leuk paard.
Maar ziet eruit alsof hij er wel zin in heeft, jij werkt dan net iets te veel terug, ipv gebruik te maken van zijn voorwaartse drang.
Heeft ook te maken met snelheid van je reageren op hem, denk dat je bij hem best snel moet zijn.
Rust, maar hoe die erin te krijgen is een lang proces denk ik, zeker als je zegt dat een ophouding niet werkt en volte ook niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:36

Destino schreef:
Nogmaals 2 dingen die ik eerste geplaatst heb:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wij hebben nog erg veel om aan te oefenen. Ik moet letten op mijn houding, zodra ze gaat verruimen en er komt meer power bij heb ik de neiging om mijn balans te verliezen en daardoor wat voorover te vallen, te zien op de 2e foto.
Verder loopt ze vaak niet actief genoeg, maar wel snel genoeg. Ik vind het erg lastig om haar actiever te laten lopen zonder dat dat het tempo hoger wordt. Verder zit ik te knoeien met mijn beugels, een gaatje korter zitten ze voor mijn gevoel vrij kort en op deze lengte zijn ze vrij lang voor mijn gevoel waardoor ik mijn hak niet goed kan uitdrukken.
Op de 1e foto loopt ze wat achter de LL, en zou ze haar achterhand er meer onder kunnen zetten. Vind hier haar hals houding verder wel fijn, niet te opgekropt. De tweede foto is meer bergopwaarts en actiever, maar door mijn eigen houding ziet het er gespannen uit. 3e foto was tijdens een les (ander moment dan de eerste 2 foto's) en hier vind ik haar wel fijn lopen.
We hebben om de week les en dan gaat het eigenlijk altijd beter dan wanneer we zelf oefenen, maar dat is denk ook wel logisch :j
Paardje is 15, een NRPS, ik rijd haar sinds begin december, maar door de vorst etc hebben we best een tijdje niets kunnen doen. Rijd haar 3 keer per week. Niveau hebben we beiden eigenlijk nog niet echt, we werken voornamelijk aan houding/zit in de les en het actieve lopen, van binnenbeen naar buitenteugel rijden etc.

En nog even een vraag van mij aan jullie.. :)
Ik ben afgelopen dagen bezig geweest met actieve overgangen rijden, alleen wordt mijn verzorgpaard daar snel dribbelig van, waardoor er spanning komt, ze haar nek omhoog brengt en haar rug weg drukt. Hoe kan ik haar dan het beste opvangen? Ze reageert niet op een ophouding en een volte rijden helpt ook niet echt.

Sjolvir schreef:
Ga mee met aantal andere, leuk paard.
Maar ziet eruit alsof hij er wel zin in heeft, jij werkt dan net iets te veel terug, ipv gebruik te maken van zijn voorwaartse drang.
Heeft ook te maken met snelheid van je reageren op hem, denk dat je bij hem best snel moet zijn.
Rust, maar hoe die erin te krijgen is een lang proces denk ik, zeker als je zegt dat een ophouding niet werkt en volte ook niet.

Als ze al zo lekker voorwaarts zijn heb je al 1 groot voordeel te pakken. Stap 1 is al gezet. Nu is het nog zaak om te maken dat het tempo van jou wordt en hem te leren wachten op jouw hulpen. Dus terugrijden (in een langzamer tempo rijden, wel met impuls) langzamer lichtrijden (dus een beetje tegen de beweging in, zal hem ook wat langzamer doen gaan) en weer voorwaarts schakelen als hij daarin goed luistert. Steeds terugzetten als je merkt dat het tempo niet meer van jou is, terug naar stap of zelfs naar halthouden, een pasje achterwaarts als dat nodig is. Steeds controleren of hij nog gehoorzaam is. Als hij dat in stap niet is, is hij dat in draf of galop helemaal niet.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:12

Veulen84, bedankt voor je nuttige tips!
Ze is in in de periode van augustus tot december niet intensief gereden, misschien 1x per 2 weken ofzo, daarvoor wel 3 keer per week.
Die 8 ga ik zeker onthouden, klinkt als een goede oefening, die zal ongetwijfeld beter werken dan een volte :j
En wat je zegt is ook wel zo, iedereen doet dat op zijn eigen manier :j

Loveuggs, dat is ook wel zo! Hoop hier veel te leren in ieder geval en dat komt ongetwijfeld goed :)
Jeetje, klinkt als een heftige les zeg :oo
Je hebt dus aardig lang moeten rijden! Maar wel mooi dat je goed afgesloten hebt :)

Marinke, je verslag klinkt goed, ondanks dat je soms lagere punten had.
Je ging natuurlijk voor de kilometers en niet voor de punten dus dan mag je tevreden zijn!
Je hebt een jong paard toch?
Wellicht ook iets meer oefenen op gras?

Sjolvir, dat klopt, ik ben soms te laat :j
Denk dat dat nog moet groeien, rijd haar nog niet heel lang natuurlijk en heb hiervoor 2 jaar op een tinker gereden, dat verschil was nogal groot :+
Zal er in ieder geval proberen sneller bij te zijn :j

Babootje, wat bedoel je precies met impuls? Dat ze langzamer loopt, maar wel met 'power'?
Bedankt voor je advies, daar heb je gelijk in :j Achterwaarts zal ik zaterdag toch eens vragen aan m'n instructrice of ze me de hulpen eens goed wil uitleggen :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:29

Destino schreef:
Babootje, wat bedoel je precies met impuls? Dat ze langzamer loopt, maar wel met 'power'?
Bedankt voor je advies, daar heb je gelijk in :j Achterwaarts zal ik zaterdag toch eens vragen aan m'n instructrice of ze me de hulpen eens goed wil uitleggen :)

Ja het langzamere tempo mag niet ten koste gaan van impuls (= voorwaartse drang). Je paard moet altijd (en meteen) voorwaarts willen, als je dat vraagt. Daarom is schakelen ook zo belangrijk, want daarmee controleer je of je paard nog steeds aan je hulpen staat. Dus terugrijden (= kleiner rijden, ipv groter rijden) je vraagt met je zit (langer maken) of langzamer licht te rijden in tempo terug te komen eventueel gepaard met een ophouding als dat nodig is. Voltes en 8tjes rijden is ook goed om je paard in tempo wat terug te laten komen, maar dan moet je wel weten waarom je dat doet (haalt de kracht uit zijn lijf en houdt hem bezig), maar heeft ook geen zin (in de zin dat hij daar wat van leert) als je hem daarmee niet gehoorzaam maakt (dus terug laten komen op je hulpen) en meer voorwaarts als jij dat wilt. Als hij niet luistert naar je zithulp en teugelhulp, ga je helemaal terug naar stap of halthouden als dat nodig is en begint van daaruit opnieuw. Het komt dus (naar mijn inschatting op basis van wat jij vertelt) neer op het controleren van het tempo dat jij moet leren en dat hij moet leren gehoorzamen.

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 11:32

Zeker fijn dat ik goed heb kunnen afsluiten! Maar ik moet leren dat ik het tijdens het rijden ook van me af kan zetten als heg niet lukt. Ik viel namelijk voorover ter voorbereiding van een partijtje racen en ging mijn schouders vast zetten. Vind het dan ook heel moeilijk dat weer los te laten.. Ook mijn handen ging ik vast zetten, laag op de schoft van mn paard.. Gelukkig ben ik me ervan bewust dat ik dat doe in zo'n geval :+ Maar het moet wel tegen me gezegd worden omdat ik het op dat moment niet echt door heb. Vaak is het dan, ohja mn handen, ohja mn schouders. Oh ik moet weer achterover gaan zitten.. Maar ik vind het heel belangrijk om op een goed moment af te sluiten. Dat heb ik met Gaspard ook altijd. Als hij erg druk is, sluit ik pas af als hij rustig loopt. Ik heb namelijk altijd zoiets van: als ik nu niet goed afsluit, stap ik er de volgende keer met een verkeerde instelling weer op.. Eerst een beetje ontspannen en dan pas stoppen.. =P ik word ook vaak boos op mezelf als iets niet lukt.. Dan heb ik zo iets van KOM OP! Ik kan dit gewoon maar waarom lukt het dan niet?! Moeilijk om dat soort dingen, en het gevoel los te laten.. Heb dan ook tegen mijn instructrice gezegd dat ik niet lekker had gereden...

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:49

Is hier nog een steen over voor een meelezer?
Ik heb zelf echt heel veel moeite om een paard aan de teugel te rijden. Heb afgelopen vrijdag les gehad van een andere instructrice, probleem was mijn tempo. Paard moest veel actiever, paard had hoog tempo nodig zei ze. Had haar nog niet aan de teugel, maar instructrice zei: zo doorrijden, dan zakt ze er straks vanzelf wel in. Dat klopte voor stukjes ook wel. Na de les kwamen mijn hulpen in ieder geval veel beter door, dat was een flinke vooruitgang.
Ach ik reed dat paard al met de instelling eerst de achterkant maar eens goed, dan kijken we wel naar de voorkant, het is een Fries en ze is ohw zo lenig met die hals, heb wel eens een stukje heel fijn contact maar ze heeft soms zo'n moeite met haar balans dat ze met overgangen e.d. haar hoofd in de lucht gooit of haar hals helemaal richting romp opvouwt dat je binnen no time met losse teugels rijd.
Hoop hier veel tips op te kunnen pikken.
Heb er al een aantal gelezen. Ik behoor overigens tot de ruiters die wel eens wat te ver achterover wil zitten. Doe ik met lopen en staan ook. Ik zou zelf iets naar voren moeten gaan en dan mijn schouders naar achteren, maar ohw paardrijden kan zo moeilijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:52

Was paardrijden maar zo makkelijk :D
Ik ben op zoek naar een nieuw bijrijdpaard, ben benieuwd wat ik ga tegenkomen!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 13:56

Hopke89 schreef:
Ik heb zelf echt heel veel moeite om een paard aan de teugel te rijden. Heb afgelopen vrijdag les gehad van een andere instructrice, probleem was mijn tempo. Paard moest veel actiever, paard had hoog tempo nodig zei ze. Had haar nog niet aan de teugel, maar instructrice zei: zo doorrijden, dan zakt ze er straks vanzelf wel in. Dat klopte voor stukjes ook wel. Na de les kwamen mijn hulpen in ieder geval veel beter door, dat was een flinke vooruitgang.
Ach ik reed dat paard al met de instelling eerst de achterkant maar eens goed, dan kijken we wel naar de voorkant, het is een Fries en ze is ohw zo lenig met die hals, heb wel eens een stukje heel fijn contact maar ze heeft soms zo'n moeite met haar balans dat ze met overgangen e.d. haar hoofd in de lucht gooit of haar hals helemaal richting romp opvouwt dat je binnen no time met losse teugels rijd.
Heb er al een aantal gelezen. Ik behoor overigens tot de ruiters die wel eens wat te ver achterover wil zitten. Doe ik met lopen en staan ook. Ik zou zelf iets naar voren moeten gaan en dan mijn schouders naar achteren, maar ohw paardrijden kan zo moeilijk zijn.

Paardrijden kan HEEEEEL moeilijk zijn! :j
Ik vind dikgedrukte stukje een beetje raar... Een hoog tempo is wat anders dan actief. Een paard dat heel langzaam draaft, kan wel actief zijn. Wat wij met actief bedoelen is dat je paard zijn achterhand onder de massa plaatst, reageert op je hulpen, en bergopwaarts loopt. Dit heeft niks te maken met een hoog tempo. Dat je wat naar achter zit, maakt nog niet zo veel uit, voorover vind ik erger. Aangezien je dan je gewicht op de voorhand plaatst. Ik zou lekker gaan werken aan de activiteit van je paard, en niet aan het tempo van je paard. Dat klinkt misschien raar omdat het belangrijk is dat je veel tempowisselingen rijd, maar wat je wil bereiken is activiteit, en niet een paard dat in hoog tempo door de baan heen scheurt, en uiteindelijk zo heet word dat ie onder je vandaan vliegt. Sowieso is het wat lastiger met een Fries aangezien die heel snel de neiging hebben zich op te krullen aan de voorkant. Probeer met lengte in de hals te rijden, anders krijg je (zoals je schrijft) een paard dat zich voorop heel erg opkrult, en dan krijg je idd losse teugels..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 13:57

Joolien schreef:
Was paardrijden maar zo makkelijk :D
Ik ben op zoek naar een nieuw bijrijdpaard, ben benieuwd wat ik ga tegenkomen!

Ik hou mijn hart al vast voor het moment dat ik weer opzoek mag naar een nieuw bijrijdpaard.. En ooooohh wat erg van mij, want inmiddels heb ik een lijstje met wat voor paard ik dan wil rijden enz enz. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:02

Ik heb ook wel eisen hoor :P
Ik wil een sportpaard, geen fries, of tinker of iets zwaars. En goed van maat, die anda was qua maat niet echt ideaal.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 14:07

Ik ook..
Ik wil iets waar ik van kan leren. In de zin van helpen met 'opleiden' van het paard, als en paard dat wat verder is, en die mij dingen kan leren.. Een paard dat zowel kan springen als kan dressuuren...
Kortom, ik ben er nog niet helemaal over uit :+ Ik wil zo veel, maar wat is goed voor MIJ? Ik weet dat ik een jong paard prima kan rijden, zolang ik hulp krijg. Anders begin ik er niet aan, vind het wel super om te zien, en te merken dat een jong paard van weinig, zo snel, zo veel kan leren.. Maar ik wil wel hulp kunnen krijgen bij het 'opleiden' van een paard.. Pfff praat nu alsof ik heel wat ben, maar vergeet niet mijn andere kant :+ Ik ben ook in staat een ouder paard te rijden en veel te leren :P

Maargoed, voorlopig heb ik Gaspard nog altijd gratis en voor niets, en inmiddels breekt de periode aan, dat ik weer HEEEEEERLIJKE buitenritjes met hem kan en MAG maken! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:09

Ik wilde eerst altijd een paard corrigeren, zadelmak maken of zoiets maar nu wil ik gewoon lekker rijden! Lekker af en toe wedstrijdjes enzo. Niet te fanatiek.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 14:17

Ik heb vroeger ooit wat wedstrijdjes gereden, inmiddels hangt de outfit met een laagje stof en 10 maten te klein nog altijd in de kast. Eigenlijk sinds een jaar of 2/3 merk ik dat ik me toch echt gevorderd mag noemen, werd laatst vergeleken met iemand die een paard makkelijk zadelmak kon maken :+. Maar ik merk ook, dat ik ZWAAR achterloop qua wedstrijden. Op mijn eerste manege ben ik ergens in de B11 geeindigt, en op mijn laatste stal, wat overigens wel FNRS was, ben ik in de F4 gestrand. Er word nu ook altijd aan me gevraagd of ik mee doe met de wedstrijden, maar zeg altijd nee. Ik vind dat niks, met een manegepaard wedstrijden rijden. Ten eerste is het allemaal alleen maar dikke winst voor de manege, ten tweede bereik ik er in mijn ogen vrij weinig mee. Ik zeg dus al die tijd al, dat als ik een bijrijdpaard zou hebben, wat daarvoor geschrikt is, dat ik daar mee wil starten. Gewoon KNHS, en niet FNRS. Je hebt dan namelijk dingen waar je naartoe kan rijden, in de volgende proef zit weer wat nieuws, en daar heb je dan een tijdje voor om te oefenen, in alle rust, en met gemak. Je hebt dan niet dat je ieder week op een ander paard zit, en iedere keer met een ander paard moet oefenen. Je hebt dan niet dat je een week voor je wedstrijd beslist op welk paard je wil rijden, en dit pas een paar dagen voor de wedstrijd te horen krijgt op welk paard je dan moet... Nee, niks voor mij op die manier. Ik start dus pas, zodra ik een paard kan rijden waarmee het kan. Waarmee ik de mogelijkheid heb. :j

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:18

LoveUggs: Waarschijnlijk rijd ik te 'lief' en onvoldoende voorwaarts waardoor activiteit ook onvoldoende blijft.
Moet dat gevoel voor wanneer een paard actief is echt nog leren voelen. Waarschijnlijk reed ik ook gewoon veel te langzaam. (dat paard en ik liggen elkaar niet echt en ik wil veel te erg vrienden blijven).
Reed hiervoor een hele voorwaartse fjord. Dat was echt heel anders rijden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 14:21

Hopke89 schreef:
LoveUggs: Waarschijnlijk rijd ik te 'lief' en onvoldoende voorwaarts waardoor activiteit ook onvoldoende blijft.
Moet dat gevoel voor wanneer een paard actief is echt nog leren voelen. Waarschijnlijk reed ik ook gewoon veel te langzaam. (dat paard en ik liggen elkaar niet echt en ik wil veel te erg vrienden blijven).

Ik kan je eigenlijk alleen zeggen: Zodra jouw paard actief is, en de achterhand gaat gebruiken, voel je dit verschil heel duidelijk met rijden hoor! :D :j
Je paard gaat anders opgooien om het zo maar te noemen, en je voelt gewoon heel duidelijk de activiteit onder je. Dat is tenminste wat ik ervaar. Heb dat nooit hoeven leren voelen, als je er mee aan de slag gaat, en je paard gaat de achterhand gebruiken, voel je dit gewoon. :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:21

Bedankt voor de duidelijke uitleg Babootje! :)

Hopke89, als paardrijden heel makkelijk zou zijn, dan zou de uitdaging denk ook weg zijn :Y)
Het is goed dat er wat te leren valt en denk dat je voor de helft op weg bent als je durft toe te geven dat je dingen nog moet leren en dat je het niet altijd goed weet :)

Joolien, jij geeft ook les toch?
Heb je dan geen kennissenkring (of hoe zeg je dat) waar je een paard van zou kunnen rijden?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:22

LoveUggs schreef:
Hopke89 schreef:

Ik kan je eigenlijk alleen zeggen: Zodra jouw paard actief is, en de achterhand gaat gebruiken, voel je dit verschil heel duidelijk met rijden hoor! :D :j
Je paard gaat anders opgooien om het zo maar te noemen, en je voelt gewoon heel duidelijk de activiteit onder je. Dat is tenminste wat ik ervaar. Heb dat nooit hoeven leren voelen, als je er mee aan de slag gaat, en je paard gaat de achterhand gebruiken, voel je dit gewoon. :)

Je wordt een soort van gelanceerd in draf heb ik het gevoel altijd :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:22

Destino schreef:
Bedankt voor de duidelijke uitleg Babootje! :)

Hopke89, als paardrijden heel makkelijk zou zijn, dan zou de uitdaging denk ook weg zijn :Y)
Het is goed dat er wat te leren valt en denk dat je voor de helft op weg bent als je durft toe te geven dat je dingen nog moet leren en dat je het niet altijd goed weet :)

Joolien, jij geeft ook les toch?
Heb je dan geen kennissenkring (of hoe zeg je dat) waar je een paard van zou kunnen rijden?

Ja dat loopt wel los hoor. Ga binnenkort weer even lobbyen :P

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:28

Destino schreef:
LoveUggs schreef:

Je wordt een soort van gelanceerd in draf heb ik het gevoel altijd :Y)

Nou ik moet eerlijk zeggen, ik heb een best verschil gemerkt toen we sneller gingen en de instructrice zei dat ik het paard goed aan het lopen had. Op die manier kon ik wel uren blijven draven, koste eigenlijk helemaal geen moeite meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:29

Dat komt omdat de rug los is en een soort veer wordt. Dan voel je veel meer beweging onder je :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:33

Maar dat voel je denk alleen als ze de rug echt bol maken toch?

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:19

Destino schreef:
Maar dat voel je denk alleen als ze de rug echt bol maken toch?

Nee hoor, de rug wordt bol doordat de achterhand meer onder het lijf gezet wordt (meer hoeken in het achterbeen). Daar is wel een ontspannen rug voor nodig. Een paard dat de rug vasthoudt, kan zijn achterbenen niet (ver) onder de buik zetten en dus zijn rug niet bol maken. Een paard zal bij een ontspannen rug in zekere mate zijn achterhand wel onderbrengen en de rug daardoor iets opbollen, maar dat hoeft niet veel te zijn.

Als een paard de rug loslaat worden schokken (van de hoef landen op de grond) meer door het hele lijf van het paard geabsorbeerd. Op een strakke rug "schokt" als het ware met de rug mee; ruiter zit "zachter" als de rugspier los is, omdat schokken meer geabsorbeerd worden door het paardenlijf. Dus dat zit ook makkelijker.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:34

LoveUggs schreef:
Hopke89 schreef:

Paardrijden kan HEEEEEL moeilijk zijn! :j
Ik vind dikgedrukte stukje een beetje raar... Een hoog tempo is wat anders dan actief. Een paard dat heel langzaam draaft, kan wel actief zijn. Wat wij met actief bedoelen is dat je paard zijn achterhand onder de massa plaatst, reageert op je hulpen, en bergopwaarts loopt. Dit heeft niks te maken met een hoog tempo. Dat je wat naar achter zit, maakt nog niet zo veel uit, voorover vind ik erger. Aangezien je dan je gewicht op de voorhand plaatst. Ik zou lekker gaan werken aan de activiteit van je paard, en niet aan het tempo van je paard. Dat klinkt misschien raar omdat het belangrijk is dat je veel tempowisselingen rijd, maar wat je wil bereiken is activiteit, en niet een paard dat in hoog tempo door de baan heen scheurt, en uiteindelijk zo heet word dat ie onder je vandaan vliegt. Sowieso is het wat lastiger met een Fries aangezien die heel snel de neiging hebben zich op te krullen aan de voorkant. Probeer met lengte in de hals te rijden, anders krijg je (zoals je schrijft) een paard dat zich voorop heel erg opkrult, en dan krijg je idd losse teugels..

Daar moet ik even corrigeren (niet boos op me zijn LU :+ ) Je haalt een paar dingetjes door elkaar.
Paard van TS (vermoed ik) moet meer voorwaarts. Dat is idd wat anders als een hoog tempo, maar nog helemaal niet het achterhand onder de massa plaatsen en bergopwaarts lopen (dat is nl verzamelen). Wat TS moet doen is eerst voorwaarts rijden, waarna ze kan opvangen en de opgevangen activiteit om kan zetten naar impuls (zodat de achterhand kan gaan dragen) Dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan.. Het is - in haar stadium van africhting - al mooi als het paard enigszins in horizontaal evenwicht komt. Dragen en opwaarts lopen komt veel later pas.
1 is opwekken van activiteit (het voorwaarts gaan)
2 is begrenzen (waarbij het paard genoeg voorwaartse drang blijft houden (= impuls). Die begrenzing moet dus luchtig zijn (zodat het paard niet teveel aan activiteit verliest).
Korte ophoudinkjes dan weer los maar wel contact teugel (waarbij je ervoor zorgt dat het paard ook luistert). Het mag nooit een trekpartij worden.
Daarvoor moet je goed leren voelen wat er onder je gebeurt.
In het laatste deel van je post heb je helemaal gelijk (maar dat heeft ook ge maken met controle van het tempo). Ongecontroleerd hard vooruit is dus ook niet goed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:38

LoveUggs schreef:
Ik heb vroeger ooit wat wedstrijdjes gereden, inmiddels hangt de outfit met een laagje stof en 10 maten te klein nog altijd in de kast. Eigenlijk sinds een jaar of 2/3 merk ik dat ik me toch echt gevorderd mag noemen, werd laatst vergeleken met iemand die een paard makkelijk zadelmak kon maken :+. Maar ik merk ook, dat ik ZWAAR achterloop qua wedstrijden. Op mijn eerste manege ben ik ergens in de B11 geeindigt, en op mijn laatste stal, wat overigens wel FNRS was, ben ik in de F4 gestrand. Er word nu ook altijd aan me gevraagd of ik mee doe met de wedstrijden, maar zeg altijd nee. Ik vind dat niks, met een manegepaard wedstrijden rijden. Ten eerste is het allemaal alleen maar dikke winst voor de manege, ten tweede bereik ik er in mijn ogen vrij weinig mee. Ik zeg dus al die tijd al, dat als ik een bijrijdpaard zou hebben, wat daarvoor geschrikt is, dat ik daar mee wil starten. Gewoon KNHS, en niet FNRS. Je hebt dan namelijk dingen waar je naartoe kan rijden, in de volgende proef zit weer wat nieuws, en daar heb je dan een tijdje voor om te oefenen, in alle rust, en met gemak. Je hebt dan niet dat je ieder week op een ander paard zit, en iedere keer met een ander paard moet oefenen. Je hebt dan niet dat je een week voor je wedstrijd beslist op welk paard je wil rijden, en dit pas een paar dagen voor de wedstrijd te horen krijgt op welk paard je dan moet... Nee, niks voor mij op die manier. Ik start dus pas, zodra ik een paard kan rijden waarmee het kan. Waarmee ik de mogelijkheid heb. :j

Je kunt bij mij bijrijden LU (maar ik vraag er wel een flinke bijdrage voor :D :D :D :D :D )