_iDj_ schreef:Het is een dagtaak om dit topic bij te houdenDat betekent dat er VEEL combinaties steeds BLIJER gaan worden
xTesslove schreef:Ja, oke, ik snap het! Hoe kan ik daar aan werken?
(Hier hadden we het over dat je paard met zijn lichaam recht boven zijn benen moet lopen.)
Dat kan je zelf heel goed corrigeren met je teugels. Met je benen zorg je dat het tempo voorwaarts is en als dat goed lukt, ga je proberen zijn schouder te begrenzen. Je kan bijvoorbeeld oefenen dat je juist de hoek door probeert te rijden, maar in de tweede helft van de hoek (dus dan zitten we nog steeds in één hoek en nog niet op een rechte zijde) probeer je je paard wat meer van de bakrand af te sturen. Goed om denken dat je dan niet zijn hoofd verder naar binnen trekt, maar WEL het SCHOUDER naar binnen zet (met je buitenteugel). Verder kan je ook proberen om veel binnenhoefslag mee te nemen op de lange zijde. Zodat kan je je paard leren niet tegen de bakrand te plakken én rechtdoor (dus op 4 benen) tussen jouw teugels te lopen (let daarbij op dat paard in het hele lichaam (dus ook hoofd/hals) recht is).
Verder zou ik ook je instructeur vragen je hierbij te helpen, zodat hij/zij je kan vertellen wanneer je paard echt goed rechtop loopt.Ympi schreef:Dat is totaal niet wat ik denk te zien op die eerste foto in vrijheid. Wat ik wel denk te zien op die eerste foto is een taktfout, er van uitgaande dat dit draf moet voorstellen, linksvoor staat op de grond, rechtsachter zweeft. M.a.w. ik denk dat je paard hier erg op de voorhand valt, dus ik denk niet het omgekeerde te zien dan wat jij beschrijft.
Ondertussen al duidelijk dat ik geen expert ben en je je van mij weinig moet aantrekken?![]()
En als ik dan verder denk en een beetje met mezelf aan het brainstormen ga, denk ik dat het zelfs zou kunnen dat hij zijn hoofd zo de lucht ingooit deels uit joligheid maar ook gewoon om zijn zwaartepunt toch een beetje gelijk te houden. Verplaats ik in gedachten het hoofd naar beneden dan denk ik dat valt je paard.
Verder zie ik op de eerste foto veel spanning wat ook eigen is aan de foto natuurlijk. Hij loopt een beetje gek te doen op de wei.
De tweede foto is een beetje uit een vervelend oogpunt genomen en ik kan geen horizon vinden om te controleren of hij recht is. Ook hier lijkt hij dezelfde tactfout te maken. Vooraan zwaar op de grond, achteraan zwevend en omgekeerd? Huh![]()
Ik zie ook zo niet direct een storende onderhals, wel zie ik een paard dat te diep loopt en een ruiter die naar beneden kijkt en haar handen nogal dicht bij haar benen lijkt te hebben wat mij de indruk geeft dat je inderdaad erg vooraan bezig bent. Bij het paard zelf denk ik veel spanning te zien, staart, oren, nek en die spanning zie ik eigenlijk bij jou terug, of is het omgekeerd?
Zo tot hier mijn hersenspinsels. Ben benieuwd in hoeverre ik er een beetje in de buurt van kom.
Ik vind dat je het écht HARTSTIKKE GOED hebt geanalyseerd!Dat moet even gezegd worden
Geweldig Marinke dat je zo direct hulp durft te vragenOntzettend leuk dat je dat doet!
Wordt vast een leerzame en gezellig meeting Marinke, Joolien en Samantha! Voor mij helaas wat te ver weg.![]()
Ik denk, net als Joolien, dat je het vooral moeten zoeken in je aanleuning bij het "actiever gaan", zodat het niet "sneller gaan" is, maar "ruimer bewegen" (grotere passen). Dat begint heeel klein, want als je veel vraagt, kunnen de spieren van je paard het niet aan en valt hij op de voorhand (en onderhals er op). Ik zou dus hele kleine tempowisselingen rijden. Ook die overgang in 15 tellen is een goede hiervoor. Door zo lang over een overgang te doen, krijgt je paard de tijd om zijn passen groot te houden. En dat is ook nodig, anders krijg je die 15 tellen nooit voor elkaar en worden het er eerder 5.
Ik heb gister ook heerlijk BLIJ gereden. Vrij van frustratie vind ik een goede toevoeging pien_2010! Zorgen dat je realistische doelen hebt, elke keer dat je op je paard stapt, zodat je je doel ook behaald. Mijn paard was de laatste tijd steeds fijner te rijden, dus everybody happy. Totdat... ik een doel had wat een stapje hoger was, dat wilde maar niet lukken. Ineens bedacht ik me de vorige keer met rijden dat ik eigenlijk thuis een beetje op de automatische piloot reed. Logisch dat het dan niet beter gaat en een stapje moeilijker niet lukt. Dus gister eens wat beter opgelet en geprobeerd eens op een andere manier te reageren op "typische trekjes" die ik tijdens het rijden ervaar. En BINGOWeer BLIJ
Niet dat ik eerder niet oplette met rijden
, ik ben altijd uiterst geconcentreerd. Maar afgelopen week heb ik toch iets te veel op de punten gelet die NIET lukten, in plaats van op zoek te gaan naar oplossingen.
Ik gebruik de hoek ook altijd voor wat hier omschreven wordt, maar ook om bewust binnen achterbeen er nog onder te zetten.
En jouw overgangen verhaal ken ik, ben nu heel bewust overgangen aan het rijden, waarbij ik er soms wel ahum.. 2 voltes over doe om hem terug te rijden naar stap, niet dat ik niet eerder zou kunnen stappen (hij staat zo stil of stapt), maar gewoon omdat er dan net weer iets niet oke is, wil duiken, komt terug, duwt enzovoort.
Dus pas als alles is zoals je wil en je voelt dat hij door wil gaan ook als je gaat stappen, dan pas de overgang rijden.
Maar jemig wat is het moeilijk daar consequent in te zijn en blijven. (schuldig aan inconsequent zijn

Niet paars.. zontomaatjes knal rood.....