[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:59

Marlies R, sterkte... wat zonde....

_iDj_ schreef:
Het is een dagtaak om dit topic bij te houden *\o/* Dat betekent dat er VEEL combinaties steeds BLIJER gaan worden <3

xTesslove schreef:
Ja, oke, ik snap het! Hoe kan ik daar aan werken?

(Hier hadden we het over dat je paard met zijn lichaam recht boven zijn benen moet lopen.)
Dat kan je zelf heel goed corrigeren met je teugels. Met je benen zorg je dat het tempo voorwaarts is en als dat goed lukt, ga je proberen zijn schouder te begrenzen. Je kan bijvoorbeeld oefenen dat je juist de hoek door probeert te rijden, maar in de tweede helft van de hoek (dus dan zitten we nog steeds in één hoek en nog niet op een rechte zijde) probeer je je paard wat meer van de bakrand af te sturen. Goed om denken dat je dan niet zijn hoofd verder naar binnen trekt, maar WEL het SCHOUDER naar binnen zet (met je buitenteugel). Verder kan je ook proberen om veel binnenhoefslag mee te nemen op de lange zijde. Zodat kan je je paard leren niet tegen de bakrand te plakken én rechtdoor (dus op 4 benen) tussen jouw teugels te lopen (let daarbij op dat paard in het hele lichaam (dus ook hoofd/hals) recht is).
Verder zou ik ook je instructeur vragen je hierbij te helpen, zodat hij/zij je kan vertellen wanneer je paard echt goed rechtop loopt.

Ympi schreef:
Dat is totaal niet wat ik denk te zien op die eerste foto in vrijheid. Wat ik wel denk te zien op die eerste foto is een taktfout, er van uitgaande dat dit draf moet voorstellen, linksvoor staat op de grond, rechtsachter zweeft. M.a.w. ik denk dat je paard hier erg op de voorhand valt, dus ik denk niet het omgekeerde te zien dan wat jij beschrijft.
Ondertussen al duidelijk dat ik geen expert ben en je je van mij weinig moet aantrekken? :+
En als ik dan verder denk en een beetje met mezelf aan het brainstormen ga, denk ik dat het zelfs zou kunnen dat hij zijn hoofd zo de lucht ingooit deels uit joligheid maar ook gewoon om zijn zwaartepunt toch een beetje gelijk te houden. Verplaats ik in gedachten het hoofd naar beneden dan denk ik dat valt je paard.
Verder zie ik op de eerste foto veel spanning wat ook eigen is aan de foto natuurlijk. Hij loopt een beetje gek te doen op de wei.

De tweede foto is een beetje uit een vervelend oogpunt genomen en ik kan geen horizon vinden om te controleren of hij recht is. Ook hier lijkt hij dezelfde tactfout te maken. Vooraan zwaar op de grond, achteraan zwevend en omgekeerd? Huh :?
Ik zie ook zo niet direct een storende onderhals, wel zie ik een paard dat te diep loopt en een ruiter die naar beneden kijkt en haar handen nogal dicht bij haar benen lijkt te hebben wat mij de indruk geeft dat je inderdaad erg vooraan bezig bent. Bij het paard zelf denk ik veel spanning te zien, staart, oren, nek en die spanning zie ik eigenlijk bij jou terug, of is het omgekeerd?

Zo tot hier mijn hersenspinsels. Ben benieuwd in hoeverre ik er een beetje in de buurt van kom.

Ik vind dat je het écht HARTSTIKKE GOED hebt geanalyseerd! *\o/* Dat moet even gezegd worden :D

Geweldig Marinke dat je zo direct hulp durft te vragen _/-\o_ Ontzettend leuk dat je dat doet!
Wordt vast een leerzame en gezellig meeting Marinke, Joolien en Samantha! Voor mij helaas wat te ver weg. :(
Ik denk, net als Joolien, dat je het vooral moeten zoeken in je aanleuning bij het "actiever gaan", zodat het niet "sneller gaan" is, maar "ruimer bewegen" (grotere passen). Dat begint heeel klein, want als je veel vraagt, kunnen de spieren van je paard het niet aan en valt hij op de voorhand (en onderhals er op). Ik zou dus hele kleine tempowisselingen rijden. Ook die overgang in 15 tellen is een goede hiervoor. Door zo lang over een overgang te doen, krijgt je paard de tijd om zijn passen groot te houden. En dat is ook nodig, anders krijg je die 15 tellen nooit voor elkaar en worden het er eerder 5.

Ik heb gister ook heerlijk BLIJ gereden. Vrij van frustratie vind ik een goede toevoeging pien_2010! Zorgen dat je realistische doelen hebt, elke keer dat je op je paard stapt, zodat je je doel ook behaald. Mijn paard was de laatste tijd steeds fijner te rijden, dus everybody happy. Totdat... ik een doel had wat een stapje hoger was, dat wilde maar niet lukken. Ineens bedacht ik me de vorige keer met rijden dat ik eigenlijk thuis een beetje op de automatische piloot reed. Logisch dat het dan niet beter gaat en een stapje moeilijker niet lukt. Dus gister eens wat beter opgelet en geprobeerd eens op een andere manier te reageren op "typische trekjes" die ik tijdens het rijden ervaar. En BINGO :D Weer BLIJ *\o/* Niet dat ik eerder niet oplette met rijden :P , ik ben altijd uiterst geconcentreerd. Maar afgelopen week heb ik toch iets te veel op de punten gelet die NIET lukten, in plaats van op zoek te gaan naar oplossingen.

Ik gebruik de hoek ook altijd voor wat hier omschreven wordt, maar ook om bewust binnen achterbeen er nog onder te zetten.

En jouw overgangen verhaal ken ik, ben nu heel bewust overgangen aan het rijden, waarbij ik er soms wel ahum.. 2 voltes over doe om hem terug te rijden naar stap, niet dat ik niet eerder zou kunnen stappen (hij staat zo stil of stapt), maar gewoon omdat er dan net weer iets niet oke is, wil duiken, komt terug, duwt enzovoort.
Dus pas als alles is zoals je wil en je voelt dat hij door wil gaan ook als je gaat stappen, dan pas de overgang rijden.
Maar jemig wat is het moeilijk daar consequent in te zijn en blijven. (schuldig aan inconsequent zijn :o )

Niet paars.. zontomaatjes knal rood.....

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:03

Coeffie schreef:
Mijn paard is een echt grapjas die, als de spanningsboog te hoog wordt ineens iets raars kan doen waar ik dan weer om moet lachen. Daarna kunnen we ons samen weer concentreren.

BLIJ rijden gaat eigenlijk niet zozeer om 'lachen'. Lachen is leuk natuurlijk, en het geeft ontspanning. Dat is goed, dat helpt om blij te kunnen rijden.
Wat je zegt is dat de spanningsboog te hoog wordt.
Is dat eigenlijk niet tegenstrijdig met BLIJ rijden? JIJ bent ervoor verantwoordelijk dat die spanningsboog TE hoog wordt. .. eh .. hoe zeg ik het anders .. JIJ bent ervoor verantwoordelijk dat de spanningsboog NIET te hoog wordt.

BLIJ rijden heeft NIETS te maken met graqpjassen.
Als je denkt dat het om lachen gaat omdat je paard zo'n graqpjas is, dan ben ik bang dat je BLIJ rijden niet begrijpt.

BLIJ rijden heeft ALLES te maken met serieus dressuur rijden. Ehh .. AANSPANNING in ONTSPANNING.
BLIJ rijden is heel serieus, niet 'grappig'.

Als je denkt dat een spanningsboog te hoog kan zijn en dat je de link legt met BLIJ rijden, dan heb je iets niet begrepen, ben ik bang.

:+ Waar ik dan wél weer BLIJ van word .. is dat je begint te lachen. Omdat je in staat bent de situatie te van een afstandje bekijken.

Coeffie schreef:
Wup laat na een training goed merken als hij BLIJ is van de training. Hij gaat dan in Spaanse pas door de baan. Niemand heeft hem dat ooit geleerd, het is echt een uiting van BLIJ zijn.
Hm .. is dat zo? Of is het een afreageren van opgebouwde spanning?
Het is leuk om te zien natuurlijk .. maar is de uitleg misschien niet wat mens-centraal?
In ieder geval is je paard niet moe na het rijden, zoveel is wel duidelijk. Maar het gedrag kan zéker uitgelegd worden als afreageren van spanning. [/quote]
Coeffie schreef:
Bertie, sorry aan met name jou op voorhand. Deze foto is uit de tijd dat ik nog wel eens zonder cap reed. Inmiddels rij ik nooit meer zonder, maar de BLIJE boodschap van de foto heeft in dit geval een dusdanig toegevoegde waarde dat ik de foto hier toch ga neerzetten...
Ik regeer NIET op de foto, en je heegt al aan waarom. :D
Het is wel een lastige foto (waar ik dus niet op reageer - verder lezen heeft daarom ook geen zin).
Omdat het NET vóór het fijne plaatje genomen is. De ingredienten zijn er, klaar voor de volgende 2 seconden.
Wat ik zie: een fijn toetredend achterbeen. Een amazone die met haar zit de boodschap uitdraagt "doe maar", en een flapperende binnenteugel.
Ik kan me voorstellen dat een foto twee seconden na deze nog fijner zal zijn. :j

Misschien kun je je iets focussen op rechtop zitten, in alle situaties.
Rechtop zitten helpt, echt! +:)+

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:07

Fry schreef:
Even een vraag... Let je als jurylid ook op degene de genieten en trots zijn op wat hun paard goed doet en niet boos zijn op wat die slecht doet? ( zomaar uit nieuwschierigheid hoor )

Nee, daar letten we niet op.
We beoordelen alleen maar wat we ZIEN, in dressuurtermen.
Maar als de houding en de blijheid van de ruiter uitstraalt in de dressuurmatige aspecten, en we zien een PAARD dat blij is, en voorwaarts is, en lossig beweegt zonder spanning en zo .. JA, DAN hebben we een hoop ruimte om dat te waarderen! :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:11

MarliesR schreef:
Helaas heb ik drie weken geleden mijn paard moeten laten inslapen. Ben nu echter weer rustig opzoek naar een nieuw jong dier en wil het deze keer goed gaan aanpakken.

Wat jammer dat je je paard hebt moeten laten inslapen.
Ik weet niet wat er geweest is, maar ik heb altijd veel respect voor zo'n beslissing.
Het is nooit gemakkelijk, maar wel altijd een teken van het serieus nemen van een verantwoordelijkheid.
Sterkte en liefs
bertie

Sjolvir

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:25

S_en_Z, maar mazzel, leuk schrijven bij jou Bertie!

Vind schrijven ook vaak heel leerzaam, dan merk je waar jury leden op letten en zie je heel veel waarvan je denkt, oeps, dat doe ik ook fout.
Leukste jury's zijn vaak die waarbij je bijkans schrijfkramp krijgt, omdat die ook hun punten toelichten.
(en dan bedoel ik niet dat een volte vierkant was, maar echt nuttige info, hoewel.. ken er die niet doorhebben dat ze 4-kante voltes rijden en volte achtige hoeken, voor die is het allicht wel nuttig)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:32

furioso schreef:
Hey allemaal, ik ga ook even een poging wagen en mijn paard en ik er ook opzetten :)
De foto's zijn van december en ondertussen zit er weer een positievere verandering in ons rijden (moet nog foto's laten maken ;) )
[ Afbeelding ]
Hier komt hij te hoog in de hals en geeft dan een valse knik ? Wel vind ik zijn benen goed :)
Mijn houding mag natuurlijk vééél beter ! Ik zit erg naar voor en ik mag mijn handen meer meegeven en niet naar mijn paard kijken :P

[ Afbeelding ]
Mijn beugels mogen langer (dit is inmiddels gebeurt) en jaa weer dat ik rechter mag zitten en paard zijn benen vind ik goed, hij mag zakken met zijn hoofd want nu loopt hij nog wat opgekropt ?

[ Afbeelding ]
Hier vind ik zijn hoofdhouding precies wel beter dan de vorige foto's

[ Afbeelding ]
Neusje mag er meer uit, ik moet hem wat losser laten
Hij heeft wel een goed achterbeen denk ik ?

[ Afbeelding ]
Langere teugel geven om hem wat te laten zakken (poging tot)

[ Afbeelding ]
Dit gebeurt ook wel eens..
Hoofd omhoog en geen contact meer

Mijn houding is op alle foto's waardeloos maar toch vind ik mijn paard zijn beengebruik over het algemeen wel goed ?
Inmiddels loopt hij met een constantere hoofdhouding, probeer ik hem zoveel mogelijk te laten halsstrekken, verruimen, overgangen te maken,...
Ik heb minstens 1x in de week les en vanaf april ongeveer gaan we in de B beginnen :)

Ik weet niet of andere mensen al op je bijdrage hebben gereageerd.
Ik probeer weer bij te lezen .. het gaat ZO snel.

Ik reageer dus 'fris' op je bijdrage. :)

Wat een BIJZONDERE fotoserie!
Bijzonder, omdat de foto's genomen zijn op een moment waarop een keuze tussen 'goed' en 'fout' NU genomen kan worden.
Bijzonder, omdat we zelden DAT moment zo mooi zien!

Ik zie een ENORM leuk paard!
Nog niet verpest. Een jong paard?
Wat ik zo leuk vind is dat je paard zo GRETIG lijkt! Hij wil wel!
Maar .. als je zo doorgaat met rijden, dan gaat je paard steeds minder aanbieden.
Hij wil NU nog, maar als je niet anders gaat rijden dan je nut doet, dan zien we helaas over een jaar een heel ander paard.

Ja .. ik weet het, dit komt hard aan.
Ik kan 'sorry' zeggen, maar dat doe ik niet. Want ik wil je juist UITDAGEN! Om een keuze te maken!
Voor je paard.

Misschien kun je ZELF ook anders naar de foto's kijken?

Bijvoorbeeld: WAT kan ik doen om dit paard een BLIJ paard te laten blijven?
Ik zeg expres 'blijven', omdat ik (gelukkg!) nog (NOG) een paard zie dat graag wil!

Ik geloof dat je op een scheidslijn zit.
De foto's laten echt die scheidslijn zien. Het NU-effect.
NU kun je kiezen. JIJ kunt kiezen. NU! <3

Ga je de ene kant op, en gaat je paard alleen maar korter worden in de beweging omdat je hem tegenwerkt - omdat je (misschien) niet kritisch genoeg bent op jezelf - op je eigen zit bijvoorbeeld?

OF ga je de andere kant op, en ga je je paard FACILITEREN in beweging?
Ik houd van je als je voor deze optie kiest. <3
Want dan kies je voor je paard.
En dan kies je ervoor om jezelf ondergeschikt te maken aan dat wat je paard nodig heeft.
Rijden ten dienste van het paard - en niet andersom.

Kun je begrijpen waarom ik een fan ben van Charlotte Durjardin?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:34

Hallo, ik kruip ook even uit mijn meeleesstand. Ik leer hier wel het 1 en ander. Al valt het niet mee zoveel wordt er gepost. Wilde kort reageren over het blij rijden. Ik rij al heel mijn leven en heb ook best veel dressuurles gehad. Maar ben eigenlijk pas sinds kort bezig met echt rijden. En dat leverde me echt meer dan een grote smile op. Voor mijn gezondheid is mijn paard een beetje mijn therapeut en ik heb een fantastische instruktrice. Mijn paard trakteert me soms op zulke fijne reakties. Zo gaaf dat ik samen met mijn paard echt zat te juichen van geluk. :j
Mijn tinkertje, hij voelt als een Top dressuurpaard aan. Met mijn grote teen wiebelen voor een reactie is soms al genoeg en dat is echt keigaaf!
Mijn doel is overigens gewoon dat mijn paard me goed ( zonder blessures) kan dragen. Ben gewoon recreatief ruiter.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:56

furioso schreef:
Bedankt allemaal voor de commentaren :)
Jullie hebben groot gelijk hoor :) op de foto's was ik ook meer bezig met hem naar beneden te rijden zonder meer en mijn lesgever zegt ook dat ik doelgericht moet rijden dus bv nu een volte bij A en dan een diagonaal en niet zomaar hier een cirkel en niet afmaken enzo xD

Oohh..
Wat bijzonder ...
Doelgericht rijden ..
Ben je daar wel klaar voor?
Eh .. is je PAARD daar wel klaar voor?
Doelgericht rijden, zoals jij het beschrijft is alleen aan de orde als je echt wedstrijdgericht traint.
Als jij en je paard als combinatie ervoor klaar zijn.

En ja, er is ook een andere reden. Daar kom ik nog op.

Ohh, ik GRUW ervan als een lesgever niet meer weet te melden dan 'Volte bij A' -- terwijl een combinatie er nog niet klaar voor is.
Het lijkt dat de lesgever het B/L niveau zelf nog niet is ontstegen.

Paardrijden heeft ALLES te maken met PAARD rijden.
DAT te doen wat GOED is voor het paard.

EERST moeten de basisdingen in orde zijn. Ten eerste fijn over de benen, in balans.
Het skala.

Het is niet voor niets dat in de B en L het op de letter rijden niet belangrijk zijn.
Als een lesgever daar toch op hamert, dan is er met die lesgever echt iets niet in orde.

____

Ik kom nu terug op mijn opmerking dat rijden op de letter wel degelijk een toegevoegde waarde kan hebben.
Het gebeurt vaak dat een paard aangeeft dat het klaar is om 'nu' een bepaalde oefening in te zetten.
NU een volte .. NU een verruiming .. NU een diagonaal.. NU een linkergalop ..
Zelfs: NU een appuyement of een pirouette..

Het is héél verleidelijk om in dat gevoel mee te gaan - gedachtenloos - als het ware vanzelf.
Op het moment dat iemand merkt dat dit gebeurt is het belangrijk om dat automatisme te doorbreken.
DAN is het héél belangrijk om NIET mee te gaan met het gevoel dat het paard aanbiedt, maar -bijvoorbeeld- zuiver op de letter te gaan rijden. Meestal zijn mensen die op dat niveau rijden er zich wel van bewust.
Op L-M(-Z) niveau kan het er zo maar insluipen. DAN is het goed om bewust op de letter te rijden.

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:58

bertie schreef:
Fry schreef:
Even een vraag... Let je als jurylid ook op degene de genieten en trots zijn op wat hun paard goed doet en niet boos zijn op wat die slecht doet? ( zomaar uit nieuwschierigheid hoor )

Nee, daar letten we niet op.
We beoordelen alleen maar wat we ZIEN, in dressuurtermen.
Maar als de houding en de blijheid van de ruiter uitstraalt in de dressuurmatige aspecten, en we zien een PAARD dat blij is, en voorwaarts is, en lossig beweegt zonder spanning en zo .. JA, DAN hebben we een hoop ruimte om dat te waarderen! :j

Aha, bedankt!!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:00

_iDj_ schreef:
Enne.. als je goede momenten herkent en verkeerde momenten kan voorkomen, wordt je natuurlijk ook BLIJ en trots.
Blij rijden, heeft geen zin als je zit te neppen. Dat is ook geen BLIJ rijden, dat is acteren ;)
BLIJ rijden, is dat je herkent wat goed gaat, dat je dat waardeert en dat je dat gebruikt om verder te komen.

zie ik zomaar een pareltje voorbij komen.. <3

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:04

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Mag ik hier even van de daken schreeuwen hoe gigantisch TROTS ik op Disco ben!! :D :D :D :D

Hebben vandaag niet al te veel gedaan, rustig aan en met kleine stapjes, vooral niet te veel willen. Ben vooral heeeeeeel erg bezig geweest met de tip van Jolien, laat die binnenteugel maar meer toestaan en uitdagen.. Goed opletten dat de buitenteugel blijft controleren en het tempo niet hoger gaat worden. Naast het vele volte werk en het lang en laag werken waar we sowieso al erg veel mee bezig waren.

Het probleem zit bij ons echt dat die zo gauw ik vraag of de achterhand wat actiever mag hij de kop omhoog gooit en zijn alles overneemt, onderhals erop, tempo controle is niet meer aanwezig etc. Etc. Wat ik dan deed was hem weer terug zetten, terug naar de ontspanning en weer opnieuw proberen. Weer tevergeefs.... Zo zaten we in die cirkel.

Jolien en iDj gaven aan dat ik moest toestaan met mijn binnenhand en dan controleren en opvangen met buitenhand en zit, nou dit ging in het begin absoluut niet makkelijk. Maar even stug volgehouden, ben dis blijven vragen om mijn binnenhand op te zoeken, dit aanvullen met been en dan opvangen met buitenteugel en zit. Man man man wat is dat lastig! Kon ook aan dis merken dat ie echt zn best deed wat ie nou moest, hij zocht en bij het minste kwam er al een braaaaaf of goedzoooo van mijn kant. Zo was ik al blij wanneer die gewoon laag bleef, als tempo daarbij nog iets te hoog kwam is dan maar even zo.. Dat komt wel! Kleine stapjes....

Maar oh even blijven oefenen en wat een geweldig paard heb je dan onder je lopen!!! <3

Je voelt dat ie mij meer gaat dragen (zn rug komt wat hoger) weet niet goed hoe ik het moet zeggen, hij gaat ruimer bewegen (machtig dier!) Je word echt mee genomen in een soort flow, super! :D

Nu was dit alleen nog maar in stap, hij heeft er echt moeite mee (en ik ook!), hebben we er ook echt nog maar een paar passen uit gekregen maaaaaarrr ik heb toch iets verschil mogen voelen en wat werd hij super mee werkend! :D :D

Oké,, sorry enorme ego en blije post,, het kan maar zo zijn dat als ik er vrijdag weer op stap we het echt nog weer even kwijt zijn maar ik blijf ernaar zoeken en vragen. Hij kan zo fijn lopen dan, dat heb ik in die paar passen wel kunnen en mogen voelen! God wat was ik blij en trots! Dis vond het maar wat raar dat ik zo enthousiast deed ineens, maar hij vond het wel leuk deed steeds beter zijn best hihi.

Wat ik wel grappig vind, laatst zei iemand tegen mij, "het ziet er zo makkelijk uit als jij rijd!" Maar ondetussen zit ik me helemaal kapot te werken en denk ik waaaaar heb je het over??? :P Tja is dat goed of niet.... :+ Vind het wel een compliment.. :j

Sjolvir

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:09

Marinke, dat is nou het grote genieten!
Een paard de weg wijzen en het paard dat snapt hoe je hem de weg wijst en dan zegt, oke, daar naar toe, dan breng ik je!

Heerlijk dat je zo genoten hebt.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:10

Wat gaaf meis! Morgen weer met dat zelfde gevoel opstappen :D heeerlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:10

Jaaaa supergoed Marinke!!!! :D en zo lekker doorgaan :D

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:15

Sjolvir schreef:
furioso schreef:
Hey allemaal, ik ga ook even een poging wagen en mijn paard en ik er ook opzetten :)
De foto's zijn van december en ondertussen zit er weer een positievere verandering in ons rijden (moet nog foto's laten maken ;) )
[ Afbeelding ]
Hier komt hij te hoog in de hals en geeft dan een valse knik ? Wel vind ik zijn benen goed :)
Mijn houding mag natuurlijk vééél beter ! Ik zit erg naar voor en ik mag mijn handen meer meegeven en niet naar mijn paard kijken :P

[ Afbeelding ]
Mijn beugels mogen langer (dit is inmiddels gebeurt) en jaa weer dat ik rechter mag zitten en paard zijn benen vind ik goed, hij mag zakken met zijn hoofd want nu loopt hij nog wat opgekropt ?

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Mijn houding is op alle foto's waardeloos maar toch vind ik mijn paard zijn beengebruik over het algemeen wel goed ?
Inmiddels loopt hij met een constantere hoofdhouding, probeer ik hem zoveel mogelijk te laten halsstrekken, verruimen, overgangen te maken,...
Ik heb minstens 1x in de week les en vanaf april ongeveer gaan we in de B beginnen :)

Je hebt al aardig wat commentaar gehad, maar ik ga het ook nog proberen.
Wat me het meeste opvalt is zoals anderen ook zeggen dat je eigenlijk heel erg terug werkt met je lichaam en handen, waardoor hij niet de ruimte krijgt om blij te bewegen. Daardoor zijn rug strak.
En zo zonde van je houding, die heeft zo'n invloed op hoe je paard loopt en hoe het plaatje eruit ziet.
Denk dat je het echt wel veel beter kan en dan denk ik dat je uiteindelijk ook heel ander paard hebt.

Maar waar wil jij heen inderdaad, dat wat iemand anders ook al vroeg en dan niet eens zozeer of je echt die volte bij A wilt, maar meer wat wil
je van hem? Hoe wil je dat hij loopt, heb je daar al over nagedacht?
Met name hoofd hals houding, die nu eng en opgekropt is, waar wil je hem hebben lopen?
Bedenk dat voor jezelf voordat je gaat rijden.
Op dit moment is denk ik iets lager (nee, niet laaaag, maar iets lager) en meer lucht (en dan niet je teugels losgooien, wel contact houden)
al een heel ander plaatje gaat geven.
Dan maak je het voor hem mogelijk om meer te bewegen, losser te worden en te ontspannen, vanaf dat punt kan je hem dan weer aan het werk zetten, wakend dat hij niet weer zo opkropt.

Hij mag een stuk zakken ja in zijn hoofd hals houding daar ben ik me van bewust en ik ben er ook mee bezig ;)
Nu loopt hij stukke beter, ik moet iemand zien te strikken om nog eens fotos te maken want hij loopt nu echt veel beter en ik geef hem meer ruimte van voor.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:16

:D Ga het echt proberen vast te houden, ookal zijn het maar hele kleine stapjes vooruit en hebben we echt nog een lange weg te gaan, maar zo samen werken met je paard en bewust worden van die hele kleine stapjes vooruit. Het is heerlijk!!

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:18

bertie schreef:
furioso schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik weet niet of andere mensen al op je bijdrage hebben gereageerd.
Ik probeer weer bij te lezen .. het gaat ZO snel.

Ik reageer dus 'fris' op je bijdrage. :)

Wat een BIJZONDERE fotoserie!
Bijzonder, omdat de foto's genomen zijn op een moment waarop een keuze tussen 'goed' en 'fout' NU genomen kan worden.
Bijzonder, omdat we zelden DAT moment zo mooi zien!

Ik zie een ENORM leuk paard!
Nog niet verpest. Een jong paard?
Wat ik zo leuk vind is dat je paard zo GRETIG lijkt! Hij wil wel!
Maar .. als je zo doorgaat met rijden, dan gaat je paard steeds minder aanbieden.
Hij wil NU nog, maar als je niet anders gaat rijden dan je nut doet, dan zien we helaas over een jaar een heel ander paard.

Ja .. ik weet het, dit komt hard aan.
Ik kan 'sorry' zeggen, maar dat doe ik niet. Want ik wil je juist UITDAGEN! Om een keuze te maken!
Voor je paard.

Misschien kun je ZELF ook anders naar de foto's kijken?

Bijvoorbeeld: WAT kan ik doen om dit paard een BLIJ paard te laten blijven?
Ik zeg expres 'blijven', omdat ik (gelukkg!) nog (NOG) een paard zie dat graag wil!

Ik geloof dat je op een scheidslijn zit.
De foto's laten echt die scheidslijn zien. Het NU-effect.
NU kun je kiezen. JIJ kunt kiezen. NU! <3

Ga je de ene kant op, en gaat je paard alleen maar korter worden in de beweging omdat je hem tegenwerkt - omdat je (misschien) niet kritisch genoeg bent op jezelf - op je eigen zit bijvoorbeeld?

OF ga je de andere kant op, en ga je je paard FACILITEREN in beweging?
Ik houd van je als je voor deze optie kiest. <3
Want dan kies je voor je paard.
En dan kies je ervoor om jezelf ondergeschikt te maken aan dat wat je paard nodig heeft.
Rijden ten dienste van het paard - en niet andersom.

Kun je begrijpen waarom ik een fan ben van Charlotte Durjardin?

Na het zien van deze foto's was ik me zeer zeker bewust dat ik anders moest gaan rijden omdat ik hem tegenwerk en ik ook zie dat hij meer kan en wil aanbieden maar dat ik hem tegenwerkte..
Nu is het al een veel positiever beeld, ik laat hem meer op zijn eigen benen lopen, ik probeer voor me uit te kijken en vooruit te denken :)
Ik ga voor optie twee hoor ! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:20

_Marinke_ schreef:
:D Ga het echt proberen vast te houden, ookal zijn het maar hele kleine stapjes vooruit en hebben we echt nog een lange weg te gaan, maar zo samen werken met je paard en bewust worden van die hele kleine stapjes vooruit. Het is heerlijk!!

Goed zo :D Oh ja en dat wat je voelt, ik noem dat schommelen. Dan gaan ze de rug loslaten en veel meer onder je bewegen, dat voel je ontzettend :D als je dat leert herkennen heb je al een grote stap gezet :D
En als hij je binnenteugel niet meteen aan wilt nemen, ga dan eerst lekker stelling vragen. En dat mag met de binnenhand overdreven naar binnen. Leg hem uit waar je heen wilt :)

Succes :D *\o/*

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:23

bertie schreef:
furioso schreef:
Bedankt allemaal voor de commentaren :)
Jullie hebben groot gelijk hoor :) op de foto's was ik ook meer bezig met hem naar beneden te rijden zonder meer en mijn lesgever zegt ook dat ik doelgericht moet rijden dus bv nu een volte bij A en dan een diagonaal en niet zomaar hier een cirkel en niet afmaken enzo xD

Oohh..
Wat bijzonder ...
Doelgericht rijden ..
Ben je daar wel klaar voor?
Eh .. is je PAARD daar wel klaar voor?
Doelgericht rijden, zoals jij het beschrijft is alleen aan de orde als je echt wedstrijdgericht traint.
Als jij en je paard als combinatie ervoor klaar zijn.

En ja, er is ook een andere reden. Daar kom ik nog op.

Ohh, ik GRUW ervan als een lesgever niet meer weet te melden dan 'Volte bij A' -- terwijl een combinatie er nog niet klaar voor is.
Het lijkt dat de lesgever het B/L niveau zelf nog niet is ontstegen.

Paardrijden heeft ALLES te maken met PAARD rijden.
DAT te doen wat GOED is voor het paard.

EERST moeten de basisdingen in orde zijn. Ten eerste fijn over de benen, in balans.
Het skala.

Het is niet voor niets dat in de B en L het op de letter rijden niet belangrijk zijn.
Als een lesgever daar toch op hamert, dan is er met die lesgever echt iets niet in orde.

____

Ik kom nu terug op mijn opmerking dat rijden op de letter wel degelijk een toegevoegde waarde kan hebben.
Het gebeurt vaak dat een paard aangeeft dat het klaar is om 'nu' een bepaalde oefening in te zetten.
NU een volte .. NU een verruiming .. NU een diagonaal.. NU een linkergalop ..
Zelfs: NU een appuyement of een pirouette..

Het is héél verleidelijk om in dat gevoel mee te gaan - gedachtenloos - als het ware vanzelf.
Op het moment dat iemand merkt dat dit gebeurt is het belangrijk om dat automatisme te doorbreken.
DAN is het héél belangrijk om NIET mee te gaan met het gevoel dat het paard aanbiedt, maar -bijvoorbeeld- zuiver op de letter te gaan rijden. Meestal zijn mensen die op dat niveau rijden er zich wel van bewust.
Op L-M(-Z) niveau kan het er zo maar insluipen. DAN is het goed om bewust op de letter te rijden.

Ik bedoelde niet dat mijn lesgever zegt: 'en nu volte bij A'
Neen helemaal niet ;) ik rij die volte maar soms doe ik plots iets anders zonder die oefening af te maken en dat bedoelt mijn instructeur om doelgerichter te rijden en oefeningen af te maken.
Ik probeer wedstrijd gericht te rijden omdat ik binnenkort in de B ga meedoen (België)
Dus de fout zit echt niet bij de lesgever maar bij mij en hier probeer ik zoveel mogelijk aan te werken :)
deze fotos zijn van december en nu zijn we weer 2 maand verder en loopt hij veel beter en hij bied zelf meer aan en ik laat hem losser vanvoor want dat was ook mijn fout op de foto's
Mijn paard is 6jaar trouwens.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:31

_iDj_ schreef:
Lekker makkelijk om je zadel de schuld te geven :P Waarschijnlijk heb je nu een zadel waarin je meer in een houding gedwongen wordt? Een te groot zadel moet opzich geen probleem zijn, je moet alleen een nog betere zit van jezelf hebben om daar goed in te blijven zitten. Een kleiner zadel vangt jouw "zitgebreken" op. Blijkbaar kon je je evenwicht tijdens het wijken niet vinden. Wellicht doordat je zo hard/vaak moet drijven?

Adelinde heeft op het moment trainingen waar je zelf mee aan de slag kan http://www.adelindetrainingcenter.nl/aanmelden/. Daar zitten ook oefeningen bij om je zit te verbeteren geloof ik.

Heb tot nu toe nog maar naar de eerste 30 sec van je filmpje gekeken: Ik zie een paard dat mooie ruimen gangen heeft, maar pogingen doet om zijn voeten zo snel mogelijk op de grond te zetten om niet uit evenwicht te raken. Je ziet meteen in het begin van het filmpje op lange zijde H-E-K dat hij ook wat slingert.
Ik krijg daarom het gevoel wat hij te SNEL gereden wordt. Door snelle passen te maken en dus niet langere passen, krijg je de achterhand er uiteraard niet onder. Bovendien is het voor je paard ook niet prettig, want hij kan zijn passen niet goed afmaken, verliest takt en struikelt soms zelfs. Dan zou ik als paard ook blij zijn als ik de kans kreeg om "BOINK" stil te vallen :D (eindelijk ben ik in evenwicht en raken mijn benen niet in de knoop :+ )
Probeer eens een tempo te vinden waarbij je paard FIJN uit zichzelf kan blijven lopen. Van DAAR UIT ga je proberen om hem ruimer te krijgen door KLEINE tempowisselingen te rijden. Je moet hem niet OVERDONDEREN door te veel verruiming te vragen _/-\o_

Ehm .. kijken we nu naar hetzelfde?
Ik zie filmpje http://www.youtube.com/watch?v=5nQ5mxIPJzU&feature=share&list=PLM-dIJhRcHIMuxetMgbbb-_uKdQyJ2saA
Alleen stukjes eruit, ik skip van moment naar moment.
Zie een B proef die helemaal niet zo gek is. Je kunt natuurlijk zeuren dat de amazone voortdurend op het binnenbeen zit. Mogelijk verkeerde instructie gehad?
En ja, het paard word SNEL gereden, dat vind ik ook wel.
Aan de andere kant ..
Ik zie een wedstrijdsituatie.
als ik bedenk hoe de meeste B proeven gereden worden dan ben ik WEL blij met het voorwaartse. :j
En ik zie ook weinig geruk en gepluk. <3
En ik zie ook weinig in de krul getrokken. <3
Als ik deze B combinatie in de ring krijg zou ik helemaal niet ontevreden zijn, hoor! :+:

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:37

S_en_Z schreef:
Je vraag deed me denken aan een blog van Bertie:

Nou jaaaa, zeg! :oo

Sjolvir

L1 denk ik, zit wijken in het proefje en volte 15 meter.

Anoniem

bertie schreef:
S_en_Z schreef:
Je vraag deed me denken aan een blog van Bertie:

Nou jaaaa, zeg! :oo

Ze denkt vaak aan je he <3

Nicole_tal

Wat een ontzettend interessant topic!
Ik heb eigenlijk alle voorgaande topics ook al doorgelezen en plaatjes gekeken.
Nu ik zelf minder kan rijden in de winter ben ik maar foto's van mijzelf en mijn pony gaan bekijken en ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden.
(sorry voor de slechte kwaliteit!)

Afbeelding
Ik vind dit in principe een mooi plaatje.
Mijn beenligging is niet goed en naar mijn idee is mijn rug holler dan dat het hoort :o .
De aanleuning is naar mijn idee wel netjes en het achterbeen treedt ook netjes onder.
Verder vind ik het erg lastig om nog iets zinnigs over deze foto te zeggen.
Ik ben erg benieuwd!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:40

Hoi,

Eigenlijk durf ik mn foto niet goed in het topic durf te zetten, maar eigenlijk wel heel benieuwd ben wat jullie ervan vinden, dus ik probeer het gewoon.

Afbeelding

wat ik zelf zie:
Als ik mijn teugels korter zou pakken, heb ik mijn handen niet zo hoog en zal ik minder hoeven doen om hulpen door te laten komen, maar dan moet ik wel soepel in de hand blijven. Ook kan ik dan waarschijnlijk net wat stabieler zitten.
Ook moet ik meer op mn kont gaan zitten (ik ben hier wel aan het lichtrijden hoor), maar ik heb de neiging om mijn onderrug een beetje hol te zetten. (dat komt door spanning die ik heel lang heb gehad doordat we een keer samen op t asfalt hebben gelegen, maar eigenlijk is dat al een tijd geen excuus meer doordat ik niet meer bang ben *\o/* )
ook zou ik mijn handen soepeler moeten houden, zodat hij meer ruimte krijgt om 'met zijn schouder van de grond te komen' en losser in het lijf te kunnen zijn.

Mijn paard zelf heb ik weinig op aan te merken, hij doet het heel goed. Door hem weet ik wat ik niet goed doe :-)