Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:21

horseyfries schreef:
Fijn dat je al weet hoe het moet Ailill, dat is stap één. Een paard zelf opleiden tot dat niveau stap twee ;)

[ Afbeelding ]

Uploaded with ImageShack.us

Om even terug te komen op het eigenlijke topic, dus dit is volgens jou en de TS en de anderen die vinden dat het filmpje laat zien hoe een piaffe volgens de FEI reglementen eruit hoort te zien, het voorbeeld van een perfecte piaffe?

Zoals ik al zei, stap 2 is een reis op zich. . . daar wil ik nog jaren de tijd voor nemen.

Om heel eerlijk te zijn heb ik niet echt een mening over het paard, voornamelijk omdat ik geen vergelijkings materiaal heb met andere paarden van toen. Ik kan enkel refereren naar de huidige paarden. En dat is niet mogelijk. Je kunt een oude eend ook niet met de nieuwste ford vergelijken.

Wat ik wel wil benadrukken is dat het paard technisch gezien wel loep zuiver loopt, mooi in balans, actieve achterhand met een goede verbinding naar voren. Loopt goed los over de rug, accepteert de amazone en werkt samen. De amzone rijdt technisch gezien gewoon goed, heel goed zelfs. Het beeld is heel anders dan het beeld van nu, maar nogmaals, technisch gezien is dit gewoon goed. Zonder poespas. Tegenwoordig is er heel veel poespas, positief en negatief. Geeft op sommige vlakken een mooier beeld, maar dat gaat ten koste van de technische uitvoering.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:21

Dus jij vind de technische uitvoering van dat paard in zowel de piaffe als de galoppirouettes zonder meer correct? Poespas of niet?
En het voldoet aan de omschrijving volgens de FEI, die nog altijd hetzelfde is?
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 05-12-12 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:22

_O- _O- _O- HF, jij weet de stills' ook te vinden. Het is maar het moment he?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:23

Tja, hoe het bij haar voelt weet ik ook niet, maar ze is door de OS kennelijk zelf toch wel tot de conclusie gekomen dat de aanleuning vriendelijker, of hoe je het dan ook wilt zeggen, moet. Dat vind ik nou hartstikke goed van haar.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:24

horseyfries schreef:
Dus jij vind de technische uitvoering van dat paard in zowel de piaffe als de galoppirouettes zonder meer correct? Poespas of niet?

Technisch gezien wel ja, ik denk helemaal voor die tijd. Tuurlijk ziet het beeld van nu er heel anders uit, veel meer spectakel. Maar dat heeft ook jaren van fokkken gekost, in die tijd hadden ze geen paarden als Totilas of Uthopia.

Toevoeging, ik had het over de piaffe. De pirouettes kunnen meer verzameld en constanter.
Laatst bijgewerkt door Ailill op 05-12-12 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:25

Dat er geen balans is in de pirouetten dat moet je toch toegeven.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:26

En het aantal sprongen in de pirouette? Weet je hoeveel er gevraagd worden? Zie je het paard het gewicht duidelijk op de achterhand brengen in de pirouettes? En zie je het paard in de piaffe altijd de voorwaartse tendens vasthouden? En het volkomen gelijk gaan in de piaffe en de passage is ook in orde volgens jou?
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 05-12-12 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:26

vur schreef:

Zojuist gedaan, ik dacht dat het enkel om de piaffe ging.

Ailill

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:27

Sorry dames. . . ik las verkeerd :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:28

Ailill schreef:
vur schreef:

Zojuist gedaan, ik dacht dat het enkel om de piaffe ging.

Ok, dan gaan we met zijn allen nog een keer naar het filmpje kijken en puur naar de piaffe: is deze altijd regelmatig? Is deze altijd met voorwaartse tendens en gaat het paard nergens met zijn achterbeen naar achteren in plaats van naar voren?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:29

Babootje schreef:
_O- _O- _O- HF, jij weet de stills' ook te vinden. Het is maar het moment he?

Klopt, en dat is nu net mijn punt. ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:31

Omdat er geen balans is, draait ze te snel en heeft ze dus niet het juiste aantal galopsprongen. Dus nee, in mijn ogen is dat niet correct. Ook vind ik haar houding en zit ook niet mooi. Dus hier is nog genoeg op af te dingen, ook al is het lang geleden. Maar ja, misschien dat het rijden in een show wat verschil maakt ten opzichte van een wedstrijdsituatie van haar?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:31

Ailill schreef:
horseyfries schreef:

Technisch gezien wel ja, ik denk helemaal voor die tijd. Tuurlijk ziet het beeld van nu er heel anders uit, veel meer spectakel. Maar dat heeft ook jaren van fokkken gekost, in die tijd hadden ze geen paarden als Totilas of Uthopia.

Toevoeging, ik had het over de piaffe. De pirouettes kunnen meer verzameld en constanter.

Heeft niets met spektakel te maken volgens mij maar echt met training. Dit is de Duitse training "pur sang". Het hele gebeuren zit er m.i, "strak" uit. In het begin vh filmpje kantelt het paard zelfs met zijn hoofd. Wat dat betreft, heeft de topsport echt een ontwikkeling doorgemaakt. De paarden ogen nu veel meer atletisch en elastisch en dat vind ik fijn om naar te kijken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:32

horseyfries schreef:
En het aantal sprongen in de pirouette? Weet je hoeveel er gevraagd worden? Zie je het paard het gewicht duidelijk op de achterhand brengen in de pirouettes? En zie je het paard in de piaffe altijd de voorwaartse tendens vasthouden? En het volkomen gelijk gaan in de piaffe en de passage is ook in orde volgens jou?

Twee, drie, vier of acht galopsprongen. De perfecte pirouette bestaat uit acht sprongen die corresponderen met de acht geometrische richtingen van de rijbaan.

Nogmaals de pirouettes kunnen absoluut beter.

Ik zie het paard zeker niet altijd de voorwaartse tendens behouden, maar ik zie de amazone wel direct reageren door gelijk naar voren te rijden en de verzameling weer opzoeken. Hoe meer ik naar de clip kijk, hoe meer ik het idee krijg dat het paard simpelweg niet beter kan, en dat het zeker in die tijd echt goed was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:34

Afbeelding
En wat vind je van de paiffe van Adelinde Horseyfries?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:35

Babootje schreef:
Ailill schreef:

Heeft niets met spektakel te maken volgens mij maar echt met training. Dit is de Duitse training "pur sang". Het hele gebeuren zit er m.i, "strak" uit. In het begin vh filmpje kantelt het paard zelfs met zijn hoofd. Wat dat betreft, heeft de topsport echt een ontwikkeling doorgemaakt. De paarden ogen nu veel meer atletisch en elastisch en dat vind ik fijn om naar te kijken.

Klopt helemaal, maar dat is vooral een combinatie van gericht trainen en kennis, die is nu veel meer aanwezig dan toen.

Wat ik bedoel te zeggen is dat de paarden van nu zoveel meer actie vertonen - daar waarschijnlijk ook toe in staat zijn - maar daarnaast (imo) in door slaan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:35

In haar tijd was dit een topcombinatie, en was dit ook echt goed. Ik wil dan ook niet haar rijden afkraken, maar alleen duidelijk maken dat er altijd wel iets op aan te merken is en dat 100 % volgens de FEI normen rijden niet mogelijk is (helemaal niet nu allang wetenschappelijk is bewezen dat piaffe en galoppirouette er anders uitzien dan omschreven staat, in de piaffe is geen zweefmoment, in de galoppirouette gaat het het paard naar viertakt.)

Wat je laat zien op deze foto is niet "de piaffe van Adelinde", maar net zoals de still die ik genomen heb, een momentopname.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:36

burl schreef:
[ Afbeelding ]

Piaffe of een hupje?

Sorry O:)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:39

Afbeelding
Ook al niet de schoonheidsprijs. Ook een momentopname moet een juist beeld weergeven. En dat is in de piaffe en deze foto ver te zoeken.

vur

Lang niet alle paarden doen een viertakt in een pirouette. Sommigen bljiven gewoon mooi in een drietakt galopperen. Ik heb ze gezien.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 20:39

Ailill schreef:
Niet.

Dank je, maar je hebt gelijk. Het gaat niet enkel om foto's, bij deze een clip van nu 3.5 jaar geleden. Let wel, ik was toen 21 en het paard was 8/9:

[ Video ]

Ik geef toe, het is absoluut niet mijn beste clip, maar gezien ik de laatste jaren voornamelijk jonge paarden train kon ik zo snel niks beters vinden.

ziejewelziejewel *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
khad aan je foto's al gezien, aan je houding en zit, dat je een goede ruiter bent met talent.
leuk om het via een filmpje bevestigd te zien.
en dat 3 .5 jaar geleden. Kvind het heel mooi gereden , mooi rustig met de handen, vanachter naar voor en duidelijk oog voor het bewegingsmoment van het paard.
Je ziet, dat je je zelf ook kritiek geeft, en dat is juist goed
alleen die ruiters komen verder....het kán altijd beter.
Voor een 8 jarig paard vind ik het helemaal niet verkeerd.
Paard is zeker nog niet GP klaar, maar het wordt zeker super mooi voorbereid.

Ailill

Bokt doet vaag. . . maar goed, ook die foto's zijn moment opnames. Daar kan je niet op oordelen.
Laatst bijgewerkt door Ailill op 05-12-12 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:40

burl schreef:
[ Afbeelding ]

Ben niet HF maar heb de proef van Adelinde in de OS ook gezien. Bij dat stukje dacht ik ook echt "oei" communicatiestoornis. Blijkbaar was voor de jury de rest van de proef zodanig dat zij de punten heeft gekregen die ze heeft gekregen. Je moet denken, er zit niet 1 jury, er zitten er "tig".
Ik moet zeggen, ik was geen fan van Adelinde, zeker niet op de OS. Maar wie ben ik (geen jury). En de wereldkampioenschappen gezien hebbend, vond ik de combinatie zoveel beter. Toen was ik ineens wel erg enthousiast. Mss de spanning eraf. Parcival net wat meer ontspannen. Wie zal t zeggen. Maar, zet t maar es neer.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 20:41

horseyfries schreef:
Fijn dat je al weet hoe het moet Ailill, dat is stap één. Een paard zelf opleiden tot dat niveau stap twee ;)

[ Afbeelding ]

Uploaded with ImageShack.us

Om even terug te komen op het eigenlijke topic, dus dit is volgens jou en de TS en de anderen die vinden dat het filmpje laat zien hoe een piaffe volgens de FEI reglementen eruit hoort te zien, het voorbeeld van een perfecte piaffe?

nee, niet perfect.
maar zeker beter dan die van Adelinde
Ik zou als jury haar een 7 geven voor de piaffe
en Adelinde een 4 of 5, niet getoonde piaffe (in de piaffe op het moment van de foto)