Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Veulen84 schreef:Wat is aan de teugel Nombrado? Dit is iets wat je je heel goed moet afvragen. Ik heb er duidelijk een heel ander beeld bij dan jij. Dat hoeft niet noodzakelijk slecht te zijn, maar het kan wel verwarring scheppen.
Voor mij is er pas sprake van aan de teugel als er een gevoelig samenwerking van de ruiter hulpen is. Hierdoor ontstaat er contact (gezocht vanuit de ruiter) met de paardenmond. De verbinding ontstaat doordat je met drijvende hulpen tegen een licht weerstand biedende teugel rijdt.
Uiteindelijk ontstaat er een samenwerking waardoor er een zachte en constante verbinding tussen de hand van de ruiter en de mond van het paard is. Het paard loopt op de rechte lijn recht en in de wendingen gebogen naar het beloop van de wending en is hierbij gehoorzaam, harmonisch en ongedwongen en heeft een beheerste drang naar voren.
En hier begint dan meteen ook het verschil tussen allerhande mensen. De praktijk is dat de meeste mensen nooit verder komen dan de fase vanzelf contact zoeken. Het paard geeft ze nooit wat terug. De ruiter drijft te weinig, te veel juist. Verbreekt de verbinding in een volte. Verliest z'n geduld en word onduidelijk... Enz...
Alle filmpjes die jij laat zien zitten in die zelfde fase.
Om eens een heel beroemd koppel aan te halen:
http://www.youtube.com/watch?v=hBt6GA32kps
en vergelijk dat dan eens met dit:
http://www.youtube.com/watch?v=L6UjT-a4wy8
Is dit paard nu ineens vergeten hoe hij aan de teugel moet lopen? Kan de ruiter het niet? Of is dit een geval van een combinatie in het vroege stadium?
Zonder contact te zoeken is het niet makkelijk om een paard aan de teugel te krijgen. Alles is mogelijk natuurlijk, maar waarom zou je een mogelijkheid van verduidelijking voor je paard uitsluiten? En waarom zou je de mogelijkheid voor je paard elimineren om jou iets uit te leggen.
De zithulpen waar we ons nu zo op focussen is een onderdeel van een heel scala aan hulpen waar we over kunnen beschikken. Ik gebruik er het liefst zo veel mogelijk op een zo duidelijk mogelijke manier.
S_en_Z paarden hebben van zichzelf een mooi natuurlijk evenwicht, dit evenwicht is altijd al iets gevormd naar de voorhand. Logisch, snelheid heeft veel meer waarde in de natuur dus gebruik je elke motor op z'n volste. Gaan we op zo'n paard zitten, dan zetten we dat natuurlijk evenwicht nog iets meer op de voorhand. Simpel omdat wij ons gewicht daar zetten.
Je rijd dit paard keurig bij elkaar. Je bent hem al heel bewust aan het vertellen dat hij niet hard moet. Maar hij snapt nog niet dat hij meer achtermotor moet gebruiken. Daarvoor moeten z'n spieren eerst sterker worden. Z'n bewegingen zijn daardoor nog iets te ongecontroleerd.
Z'n benen gaan wel hoger, maar alle 4 zijn benen gaan ook gelijkmatig hoger. Terwijl als je wil dat zijn voorhand losser komt... Tja dan moet dat ook echt losser komen van de grond. Dat is eigenlijk ook wat je voelt als de schoft omhoog komt. Het zijn eigenlijk de benen van het paard dat meer opkomen.
Dit is trouwens ook waarom mensen het altijd hebben over berg op rijden...
Overigens moet ik zeggen dat je op de beelden en op het filmpje zelf keurig op de achterhand probeert te zitten. Dit zie ik vaak anders oa in de filmpjes van nombrado. En je creëert hierdoor wel enorme mogelijkheden voor het paard, maar hij heeft wat tijd nodig om daar in te groeien.
Change3x schreef:Ik ga mee met mijn voorgangers.
Hier een foto van mij en Valencia. Het is niet mijn paard, maar van een stalgenoot. Dit was de derde keer dat ik er op reed, en het ging al véél beter dan de vorige keren. Ze gaat haar rug beter gebruiken en haar achterhand treed er al wat onder. Voorheen maakte ze geen contact met de voor en achterhand waardoor ik echt niks in mijn handen had & moest ik gewoon met mijn sporen prikken voordat ik dr vooruit kreeg. Ze begint nu ook echt te sjouwen, soms is ze zelfs iets té voorwaarts! En het is nog lang geen perfect plaatje, maar ik rijd haar ook bijna nooit, dus ik doe wat ik kan doen in de zoveel keer dat ik er soms op rijdt.
Hier een foto van eerst :
[ Afbeelding ]
En nu foto's van van de week :
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Ben benieuwd wat jullie er van vinden, en of jullie nog tips en kritiek hebben waar ik wat mee kan doen! =)
Veulen84 schreef:Overigens moet ik zeggen dat je op de beelden en op het filmpje zelf keurig op de achterhand probeert te zitten. Dit zie ik vaak anders oa in de filmpjes van nombrado. En je creëert hierdoor wel enorme mogelijkheden voor het paard, maar hij heeft wat tijd nodig om daar in te groeien.
Change3x schreef:Change3x schreef:Ik ga mee met mijn voorgangers.
Hier een foto van mij en Valencia. Het is niet mijn paard, maar van een stalgenoot. Dit was de derde keer dat ik er op reed, en het ging al véél beter dan de vorige keren. Ze gaat haar rug beter gebruiken en haar achterhand treed er al wat onder. Voorheen maakte ze geen contact met de voor en achterhand waardoor ik echt niks in mijn handen had & moest ik gewoon met mijn sporen prikken voordat ik dr vooruit kreeg. Ze begint nu ook echt te sjouwen, soms is ze zelfs iets té voorwaarts! En het is nog lang geen perfect plaatje, maar ik rijd haar ook bijna nooit, dus ik doe wat ik kan doen in de zoveel keer dat ik er soms op rijdt.
Hier een foto van eerst :
[ Afbeelding ]
En nu foto's van van de week :
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Ben benieuwd wat jullie er van vinden, en of jullie nog tips en kritiek hebben waar ik wat mee kan doen! =)
up =)
Veulen84 schreef:Nombrado het is heel lastig een paard met zo'n nek en hals zo te rijden als een andalusier. Je kunt het 1 ook niet met het andere vergelijken. Dressuur kijkt in eerste instantie altijd naar de beste kunnen van het paard. Iets wat we soms wel is vergeten omdat we kijken naar een eind plaatje.
Wat denkt je zelf wat op de achterhand zitten betekend? (Ieder ander voel je vrij om te delen)
nombrado schreef:Veulen84 schreef:Nombrado het is heel lastig een paard met zo'n nek en hals zo te rijden als een andalusier. Je kunt het 1 ook niet met het andere vergelijken. Dressuur kijkt in eerste instantie altijd naar de beste kunnen van het paard. Iets wat we soms wel is vergeten omdat we kijken naar een eind plaatje.
Wat denkt je zelf wat op de achterhand zitten betekend? (Ieder ander voel je vrij om te delen)
kzal even naar een voorbeeld zoeken, met zon hals, die wel met de nek het hoogste punt houd en een KWPN er is.
http://www.youtube.com/watch?v=Osq-lwEb ... re=related
little_birdy schreef:nombrado schreef:
kzal even naar een voorbeeld zoeken, met zon hals, die wel met de nek het hoogste punt houd en een KWPN er is.
http://www.youtube.com/watch?v=Osq-lwEb ... re=related
mag ik iets zeggen over dit filmpje ?
heeft het paard nou enorm zovel tactfouten iedere keer of ligt dat aan mij ?
Babootje schreef:@change Zo dat is al een hele verbetering• ze lijkt ook wat gewicht kwijt te zijn mooi zo Ik kan er niet zoveel van zeggen Het ziet er al netjes uit Bij de laatste foto valt me op dat je wat scheef zit Gooit je paard jou op rechts? komt ie op de linkerhand moeilijker aan jouw buitenteugel?
Change3x schreef:S_en_Z . Ik heb al vaker duidelijk gemaakt dat k/t niet mijn sterkste punt is. Ik vind het moeilijk om uit te leggen wat ik zie en wat er anders mag, of wat er goed is. Vandaar dat ik dus bijna nooit op anderen reageer of mee discussieer.
sunnalover schreef:Hallo! Ik ben nieuw hier, heb dit topic nu helemaal doorgelezen en ik vind het zo leerzaam! Echt super hoe vooral een aantal personen zo uitgebreid commentaar en uitleg willen geven. Ik heb gemerkt dat niet iedereen het met elkaar eens is maar dat is niet niet erg. Voor mij juist erg leerzaam omdat ik daardoor heel goed na begon te denken
Ik heb zelf een foto van een paar maanden terug en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
[ Afbeelding ]
De pony is 4 jaar en op de foto een half jaar geleden ongeveer blind geworden aan 1 oog. Hierdoor is ze een tijd erg schrikkerig en rennerig geweest, dit gaat nu al een stuk beter. Ik vind haar op deze foto best netjes lopen, wel wat strak en ze mist een hoop bespiering. Ondertussen heeft ze dat al een stuk meer. Mijn houding is ook vreselijk, ik denk dat ik hier bang was dat ze onder me uit zou lopen en dat ik daaron erg naar voren zit. Ik zie ook dat ik erg terugwerk met mijn handen, waarschijnlijk dat ze daarom zo strak oogt. Sowieso denk ik dat als ik zelf meer had ontspannen, ik dat had terug gezien in de pony. Het was ook ons eerste (onderlinge) wedstrijd waar een hele hoop zenuwen bij kwamen kijken hihi.
Dit is wat ik zie, ik hoop dat jullie aanvullingen/tips hebben (:
Ik zal trouwens kijken of ik wat recentere foto's kan regelen, voor mijn gevoel zijn we namelijk al een heel stuk vooruit gegaan
Oh dan nog iets, ik loop nu al een tijd tegen een probleempje aan.
Op de linkerhand loopt mn pony heerlijk, neemt ze het bit fijn aan en buigt door heel haar lichaam in wendingen en ik voel haar soms ook echt verzamelen, echt die achterhand er onder.
Nu heb ik dit op de rechterhand veel minder. Ze komt vrij vaak in protest dmv haar hoofd in de lucht te gooien en ook neemt ze mijn binnenteugel niet aan en valt ze erg naar binnen, soms zwaait haar achterhand dan uit.
Pff wat lastig om dit allemaal zo uit te leggen! Ik hoop dat iemand me kan helpen
S_en_Z schreef:Maar als je het nooit probeert.....
Je probeert toch ook tips mee te nemen in je paardrijden ook al is het moeilijk?
Laat je je wel eens filmen? Als je dit laat doen laat je dan eens 15 minuten filmen en probeer in die tijd te onthouden wat je voelde.
Als je dit terug kijkt kun je je gevoel aan "zicht" koppelen. Klopte het wat je voelde? Liep hij onder je vandaan of te langzaam? Druk eens op pauze. Wat voor beeld geeft langzaam draven? En wat hard? Voelde je dat hij te diep liep en liep hij juist netjes of andesom? Hoe kun je dit verbeteren? Wat voor hulpen geef je? Verbetert het hiermee? Voelde je dat? Zie je het terug op film hoe hij reageerde? Met de tips en discussies uit dit topic kun je dan zelf op zoek naar je verbeterpunten. En als je die van jezelf leert vinden kun je die ook bij anderen vinden en aangeven!
Ik bedoel het ook niet onaardig. Ik wil alleen graag dat je er van leert zodat je zelf ook iets "terug" kunt geven aan dit topic ipv enkel "absorberen"
Snap je?
S_en_Z schreef:Kijk! Dat is al een begin! En mocht iemand het niet helemaal met je eens zijn of iets "anders" zien of een beter idee hebben of snapt iemand wat je bedoeld maar kan die je aanvullen dan reageren ze vast. En of dat nu wel of niet voor JOUW pony werkt.. Misschien wel voor een ander! Dan heeft diegene al twee manieren! EN jij leert er zelf ook weer wat bij!
En DAT is nu juist wat we met dit topic willen bereiken! (en natuurlijk blije paarden EN ruiters!)