Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Huertecilla schreef:Samengevat:
Er zijn een paar ruiters die optomingsloos buiten rijden die aangeven dat het veilig kan mits en maar als van de grond opgebouwde dressuurvorm omdat het paard de ruiteraanwijzingen alleen maar méér wil opvolgen naarmate het meer gevoel van onlust van buiten krijgt.
De meeste ruiter rijden volgens andere dressuurvormen.
Verschilende daarvan menen vanuit hun referentiekader van een fundamenteel andere dressuurvorm dat opomingloos buiten rijden niet kan en binnen hun kader hebben ze gelijk.
Een deel van laatste groep vindt op basis van hun eigen ervaring vervogens dat de eerste groep het niet zou moeten mogen.
In Jip&Janneke taal: Zij vinden dat een ander het niet mag op basis van dat zij het niet kunnen.
Het is helder dat dit een onoverbrugbare kloof is door fundamenteel verschillende, soms tegenovergestelde, referentiekaders.
geerke schreef:Door de jaren heen heb ik geleerd dat alleen een grasmaaier met wielen voor 100% te vertrouwen is.
Zal zelfs de uiterste best doen om jou in het zadel te houden
Er zijn een paar ruiters die optomingsloos buiten rijden die aangeven dat het veilig kan mits en maar als van de grond opgebouwde dressuurvorm omdat het paard de ruiteraanwijzingen alleen maar méér wil opvolgen naarmate het meer gevoel van onlust van buiten krijgt.
Verschilende daarvan menen vanuit hun referentiekader van een fundamenteel andere dressuurvorm dat opomingloos buiten rijden niet kan en binnen hun kader hebben ze gelijk.
Een deel van laatste groep vindt op basis van hun eigen ervaring vervogens dat de eerste groep het niet zou moeten mogen.
In Jip&Janneke taal: Zij vinden dat een ander het niet mag op basis van dat zij het niet kunnen.
Het is helder dat dit een onoverbrugbare kloof is door fundamenteel verschillende, soms tegenovergestelde, referentiekaders.
Huertecilla schreef:geerke schreef:Door de jaren heen heb ik geleerd dat alleen een grasmaaier met wielen voor 100% te vertrouwen is.
In 23 jaar verschillende soorten wedstrijdsport met motorfietsheb ik ervaren dat techniek minder betrouwbaar is dan dieren.
Dat motorvoertuigen onveiliger zijn dan een rijdier.
Een motorfiets ontwijkt een steen of kuil niet; een paard wel. Mits het geleerd heeft dat het dit mag/moet doen.
Vind ik toch érg vervelend hoor, een paard die ineens opzij springt voor een kuil/steen. Met de motor stuur je er doorgaans omheen omdat je op de weg let.
Een paard, elke paard, heeft het programma ´diersoort paard´ met een eigen overlevingsagenda.
Zo komt een te stomdronken om signalen te geven persoon op een paard hoogstwaarschijnlijk veilig vanuit de kroeg op stal. Met een motorvoertuig ligt dat anders.
En dus is een paard beter dan een motor? Nee, want als je dat paard de verkeerde hulpen geeft omdat je te dronken bent, doet hij het ook niet goed. En, wat denk je, als je zo dronken bent, dat je dan nog genoeg balans hebt om boven je paard te blijven? Paard komt thuis ja, of jij ook nog komt....
Maak er bewust/gericht/actief gebruik van dat een paard wil overleven en![]()
Het bieden van de veiligste plek die het dier zich kan voorstellen is een win-win daarbij want dan ziet het jouw leiding als diens overlevingsbelangZal zelfs de uiterste best doen om jou in het zadel te houden
![]()
Tenzij hij ergens van schrikt en nergens meer om denkt. Ken trouwens maar weinig paarden die mij in het zadel willen houden, maargoed ik rijd al 10 jaar op een manegeDaarbij, als jij lamlendig op je paard zit, dan probeert hij zijn balans terug te vinden, omdat jij hem daaruit brengt, niet omdat hij wilt dat jij blijft zitten.
Ik ervaar hierdoor een paard als het állerveiligste voertuig wat ik me kan voorstellen: Het blijft zelf overeind, gaat niet onverwacht kapot, waarschuwt voor gevaar, denkt mee en heeft maar een heel bescheiden snelheidsbereik.
Tegenwoordig zitten in alle auto's zoveel lampjes dat overal gevaarherkenning voor is. Plus, een auto of een motor schrikt nergens van, en als je daar uit/af springt hoef je niet bang te zijn dat het een mega ongeluk veroorzaakt, omdat het de weg op rent. Meestal als je van een motor afspringt, valt deze direct om en glijd hij hoogstens nog even door. Wanneer je uit een auto springt (als dat al gebeurd, want volgens mij gebeurd dat amper) denk ik toch dat je hem eerst de andere kant op stuurt.
Wederom is het niet waarschijnlijk dat de kloof tussen mijn ervaring en die van Geerke te overbruggen is.
Marjoow schreef:Huertecilla schreef:Samengevat:
Vanwaar deze valse aanname?
Zoals eerder ook al is vermeld: Dit is een zeer slecht voorbeeld voor de jonge kinderen onder ons.
Ik kan het inderdaad niet, ik heb ook geen eigen paard. Kan ik het wél doe ik het nog niet, omdat een paard een paard is, en áltijd kan schrikken. Misschien is het mijn gevoel, ik denk dat het werkelijkheid is dat ik mét hoofdstel (met of zonder bit) méér controle heb dan alleen een l*llig halsringetje.
Tinkerloos schreef:Het is je gevoel.
Ik reed vroeger altijd met bit.
Tot ik om ging en het zonder ging proberen.
Toen ik merkte dat ze beter luisterde en makkelijker stopte wist ik het zeker: het zit tussen je oren.
.
"
Dus tsja, wat er nou beter is... ik vind op een halsring op de openbare weg rijden niet persé onverantwoordelijk. Die van mij is met drie slofteugels en een S&T nog niet veilig bij een vrachtwagen.
Appelmoes_11 schreef:Mijn moeder is doodsbang voor paarden, die riep bij alles wat ik deed (zoals hoeven uitkrabben): "DOE NIET ZO ENG!!!!!!!"
Geloof me, dat is niet leuk, maar heeft er wel voor gezorgd dat ik echt überpenny werdDus tsja, wat er nou beter is... ik vind op een halsring op de openbare weg rijden niet persé onverantwoordelijk. Die van mij is met drie slofteugels en een S&T nog niet veilig bij een vrachtwagen.
Dus waar rijd ik? Juist, dáár waar geen vrachtwagens komen
MaritAriel schreef:Tinkerloos schreef:Het is je gevoel.
Ik reed vroeger altijd met bit.
Tot ik om ging en het zonder ging proberen.
Toen ik merkte dat ze beter luisterde en makkelijker stopte wist ik het zeker: het zit tussen je oren.
hier PRECIES het zelfde verhaal