Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:59

mijn verzorgpony doet eigenlijk nooit bewust een stap verkeerd. ik kan daar zonder zadel en hoofdstel opkruipen, en dan doet ze niets, kan een beetje sturen en stoppen.

maar ik zou zo echt nooit de weg op gaan. op de weg naar huis zijn veel paarden al amper te stoppen en als ze dan ook door krijgen dat je amper een rem hebt, dan doen ze net of ze schrikken. en dan ben je in 10 sec. thuis. en een paard kijkt niet eerst naar links en rechts voor die over steekt.

ik heb het idee dat als je paard aan de ren gaat dat je hem met het bit zodanig kan laten schrikken. dat die even vergeet dat die geschrokken was, en dan kan je hem weer terug nemen. dat is niet diervriendelijk, maar je paard laten aanrijden is ook niet diervriendelijk:}.

ik heb welleens gehad dat een achter strijklap was afgezakt, en mijn pony flipte ervan, ze bleef maar bokken en gek doen. toen heb ik gewoon een ruk aan de teugels gegeven, ben eraf gesprongen, toen kon ik haar kalmeren en heb die peesbeschermer eraf gehaald. als ik toen geen hoofdstel om had, was ik er waarschijnlijk keihard afgepleurt.

toen ik in argentinië een hoofdstel was vergeten(domdom) moest ik met twee gasten terug rijden, ik ging op mijn eigen paard, met alleen een halster om. had ik al een keer gedaan, en toen ging het vrij goed.

op een vlak stuk wouden we een galopje doen. uitstappen zat er neit bij want ik kon shakira niet meer stoppen, moest halverwege tegen die mensen roepen dat ik geen controle meer had en dat ik ze wel bij de poort zag. nee dat was geen succes.

Bloodymary

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:00

Ik ben vaak met hoofdstel al blij dat ik weer veilig terug ben van een buitenrit. Gekke knol!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:33

Bloodymary schreef:
Ik ben vaak met hoofdstel al blij dat ik weer veilig terug ben van een buitenrit. Gekke knol!

En dat vind ik persoonlijk dus erg onverantwoord!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:45

Samengevat:

Er zijn een paar ruiters die optomingsloos buiten rijden die aangeven dat het veilig kan mits en maar als van de grond opgebouwde dressuurvorm omdat het paard de ruiteraanwijzingen alleen maar méér wil opvolgen naarmate het meer gevoel van onlust van buiten krijgt.

De meeste ruiter rijden volgens andere dressuurvormen.
Verschilende daarvan menen vanuit hun referentiekader van een fundamenteel andere dressuurvorm dat opomingloos buiten rijden niet kan en binnen hun kader hebben ze gelijk.
Een deel van laatste groep vindt op basis van hun eigen ervaring vervogens dat de eerste groep het niet zou moeten mogen.
In Jip&Janneke taal: Zij vinden dat een ander het niet mag op basis van dat zij het niet kunnen.

Het is helder dat dit een onoverbrugbare kloof is door fundamenteel verschillende, soms tegenovergestelde, referentiekaders.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:49

He HC.
Mooi verwoord.
Ben blij met je Jip en Janneke taal, lekker duidelijk.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:50

Jip en Janneke taal doet hij niet vaak. Het is voor mij zelfs de eerste keer dat ik het van hem lees. Dus ook ik ben er errug blij mee. Ik snap het nu eindelijk een keer *\o/*

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:53

Ik dus ook.
Komt denk ik omdat we vrouwen zijn... Proest...

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:54

_O- :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 15:54

Huertecilla schreef:
Samengevat:

Er zijn een paar ruiters die optomingsloos buiten rijden die aangeven dat het veilig kan mits en maar als van de grond opgebouwde dressuurvorm omdat het paard de ruiteraanwijzingen alleen maar méér wil opvolgen naarmate het meer gevoel van onlust van buiten krijgt.

Verschilende daarvan menen vanuit hun referentiekader van een fundamenteel andere dressuurvorm dat opomingloos buiten rijden niet kan en binnen hun kader hebben ze gelijk.
Een deel van laatste groep vindt op basis van hun eigen ervaring vervogens dat de eerste groep het niet zou moeten mogen.
In Jip&Janneke taal: Zij vinden dat een ander het niet mag op basis van dat zij het niet kunnen.

Het is helder dat dit een onoverbrugbare kloof is door fundamenteel verschillende, soms tegenovergestelde, referentiekaders.

Vanwaar deze valse aanname?

Zoals eerder ook al is vermeld: Dit is een zeer slecht voorbeeld voor de jonge kinderen onder ons.
Ik kan het inderdaad niet, ik heb ook geen eigen paard. Kan ik het wél doe ik het nog niet, omdat een paard een paard is, en áltijd kan schrikken. Misschien is het mijn gevoel, ik denk dat het werkelijkheid is dat ik mét hoofdstel (met of zonder bit) méér controle heb dan alleen een l*llig halsringetje.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:56

Het is je gevoel.
Ik reed vroeger altijd met bit.
Tot ik om ging en het zonder ging proberen.
Toen ik merkte dat ze beter luisterde en makkelijker stopte wist ik het zeker: het zit tussen je oren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:06

geerke schreef:
Door de jaren heen heb ik geleerd dat alleen een grasmaaier met wielen voor 100% te vertrouwen is.

In 23 jaar verschillende soorten wedstrijdsport met motorfietsheb ik ervaren dat techniek minder betrouwbaar is dan dieren.
Dat motorvoertuigen onveiliger zijn dan een rijdier.
Een motorfiets ontwijkt een steen of kuil niet; een paard wel. Mits het geleerd heeft dat het dit mag/moet doen.
Een paard, elke paard, heeft het programma ´diersoort paard´ met een eigen overlevingsagenda.
Zo komt een te stomdronken om signalen te geven persoon op een paard hoogstwaarschijnlijk veilig vanuit de kroeg op stal. Met een motorvoertuig ligt dat anders.

Maak er bewust/gericht/actief gebruik van dat een paard wil overleven en *\o/*
Het bieden van de veiligste plek die het dier zich kan voorstellen is een win-win daarbij want dan ziet het jouw leiding als diens overlevingsbelang :)* Zal zelfs de uiterste best doen om jou in het zadel te houden +:)+
Ik ervaar hierdoor een paard als het állerveiligste voertuig wat ik me kan voorstellen: Het blijft zelf overeind, gaat niet onverwacht kapot, waarschuwt voor gevaar, denkt mee en heeft maar een heel bescheiden snelheidsbereik.

Wederom is het niet waarschijnlijk dat de kloof tussen mijn ervaring en die van Geerke te overbruggen is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:11

Tinkerloos schreef:
Ik dus ook.
Komt denk ik omdat we vrouwen zijn... Proest...

Daar zit een grond van waarheid in.
Bouw, hormonen, voortplantingsrol en andere rol in evolutionaire overlevingsstrategie van de diersoort mens geeft een vijftal ´handicaps´.
Dat is echter het onderwerp niet.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:12

Zo ken ik je weer HC! 8-)

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:13

Huertecilla schreef:
Samengevat:

Kort samengevat. FOUT.

Ik zal uitleggen waarom:
Je hebt gelijk in het feit dat er verschillende referentie kaders zijn waaruit naar de situatie gekeken wordt, maar dat is dan ook eigenlijk het enige waar ik mee eens ben.

De aanname dat de MEESTE ruiters volgens een ander referentie kader werken, is fout. Als jij namelijk niet zelf, aan een ieder bent gaan navragen, en zelf actief bent gaan volgen wat zij met hun paard(en) doen, kun jij dat niet stellen. Sterker nog, een behoorlijk aantal hier, heeft aangegeven wel hetzelfde soort referentie kaders te volgen als die waar jij mee werkt. Misschien niet volgens JOUW methode, maar laten we eerlijk wezen, jouw methode is NIET uniek.

Alle samenvattingen, optelsommen en aftreksommen die je na deze stelling van jou maakt, zijn dan ook per definitie fout, want de begin stelling klopt al niet.
Daarbij neem je niet mee, dat er verschillende elementen meespelen. Ja, ik ben van mening dat 98% van de problemen bij de ruiter liggen, absoluut. Maar als je daar andere elementen op gaat tellen bij de combinatie ruiter/paard, kom je tijdens het buiten rijden toch op een andere optelsom uit. Hoe jij het ook wendt of keert.

Ik denk niet dat iemand hier ook maar heeft gesteld dat de eerste groep, zoals jij je wiskundig probleem sommeert, niet MAG rijden met neckrope, overdrijven is schijnbaar werkelijk een vak, en HC, je spant de kroon. Mensen hebben echter gesteld dat zij het ZELF niet zouden doen, voor verschillende redenen, die jij niet lijkt te accepteren, want zodra men dit stelt, sta jij klaar om te vertellen wat er dan wel niet mis is met desbetreffende ruiter, zonder die ruiter/paard combinatie ook maar te kennen.
Ja, er zal vast iets zijn, misschien is er inderdaad iets mis, maar wat dat precies is... Nee, daar kan je alleen naar gissen, dat kan en mag je niet stellen. Dat is gewoon respectloos.

Ja, het is inderdaad een stelling die niet te overbruggen is, ten minste, niet op de manier waarop er door sommige naar de berichten van anderen wordt gekeken, en ja, HC, daar bedoel ik jou mee.
Zolang jij kortzichtig aannames blijft maken, en met dit soort belachelijke wiskundige stellingen over de streep komt, zullen een heleboel mensen het niet met je eens zijn.

In een paar punten, zoals gezegd, vind ik dat je gelijk hebt. Maar dat is een fractie van misschien 2%. Niet meer.

Edit: Jij lijkt het onmogelijk te vinden om mensen in hun waarde te laten, iets wat wederom een toonbeeld is van respectloos zijn.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:17

Tinkerloos schreef:

Je neemt me de woorden uit de mond! *D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 16:22

Huertecilla schreef:
geerke schreef:
Door de jaren heen heb ik geleerd dat alleen een grasmaaier met wielen voor 100% te vertrouwen is.

In 23 jaar verschillende soorten wedstrijdsport met motorfietsheb ik ervaren dat techniek minder betrouwbaar is dan dieren.
Dat motorvoertuigen onveiliger zijn dan een rijdier.
Een motorfiets ontwijkt een steen of kuil niet; een paard wel. Mits het geleerd heeft dat het dit mag/moet doen.
Vind ik toch érg vervelend hoor, een paard die ineens opzij springt voor een kuil/steen. Met de motor stuur je er doorgaans omheen omdat je op de weg let.

Een paard, elke paard, heeft het programma ´diersoort paard´ met een eigen overlevingsagenda.
Zo komt een te stomdronken om signalen te geven persoon op een paard hoogstwaarschijnlijk veilig vanuit de kroeg op stal. Met een motorvoertuig ligt dat anders.
En dus is een paard beter dan een motor? Nee, want als je dat paard de verkeerde hulpen geeft omdat je te dronken bent, doet hij het ook niet goed. En, wat denk je, als je zo dronken bent, dat je dan nog genoeg balans hebt om boven je paard te blijven? Paard komt thuis ja, of jij ook nog komt....

Maak er bewust/gericht/actief gebruik van dat een paard wil overleven en *\o/*
Het bieden van de veiligste plek die het dier zich kan voorstellen is een win-win daarbij want dan ziet het jouw leiding als diens overlevingsbelang :)* Zal zelfs de uiterste best doen om jou in het zadel te houden +:)+
Tenzij hij ergens van schrikt en nergens meer om denkt. Ken trouwens maar weinig paarden die mij in het zadel willen houden, maargoed ik rijd al 10 jaar op een manege ;) Daarbij, als jij lamlendig op je paard zit, dan probeert hij zijn balans terug te vinden, omdat jij hem daaruit brengt, niet omdat hij wilt dat jij blijft zitten.

Ik ervaar hierdoor een paard als het állerveiligste voertuig wat ik me kan voorstellen: Het blijft zelf overeind, gaat niet onverwacht kapot, waarschuwt voor gevaar, denkt mee en heeft maar een heel bescheiden snelheidsbereik.
Tegenwoordig zitten in alle auto's zoveel lampjes dat overal gevaarherkenning voor is. Plus, een auto of een motor schrikt nergens van, en als je daar uit/af springt hoef je niet bang te zijn dat het een mega ongeluk veroorzaakt, omdat het de weg op rent. Meestal als je van een motor afspringt, valt deze direct om en glijd hij hoogstens nog even door. Wanneer je uit een auto springt (als dat al gebeurd, want volgens mij gebeurd dat amper) denk ik toch dat je hem eerst de andere kant op stuurt.

Wederom is het niet waarschijnlijk dat de kloof tussen mijn ervaring en die van Geerke te overbruggen is.

Tsja, paarden met motoren en auto's vergelijken? Dacht het niet. Zeker omdat we spreken (ja JIJ ook) over paarden in het algemeen, motoren en auto's in het algemeen gaat je vergelijking al niet op.

Roziee4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:26

Ik denk als je echt een grote buitenrit gaat maken, en uren weg ben kan je beter een hoofdstel doen.
maar ik ga wel eens met een vriendin naar het bos, strand, lekker rustig aan (haar paarden staan heeeeel dicht bij bos en strand) Met bitloos hoofdstel gereden.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:27

Marjoow schreef:
Huertecilla schreef:
Samengevat:

Vanwaar deze valse aanname?

Zoals eerder ook al is vermeld: Dit is een zeer slecht voorbeeld voor de jonge kinderen onder ons.
Ik kan het inderdaad niet, ik heb ook geen eigen paard. Kan ik het wél doe ik het nog niet, omdat een paard een paard is, en áltijd kan schrikken. Misschien is het mijn gevoel, ik denk dat het werkelijkheid is dat ik mét hoofdstel (met of zonder bit) méér controle heb dan alleen een l*llig halsringetje.

En dat vind ik dus onzin. Een paard kan inderdaad altijd schrikken, maar dat gebeurd niet alleen met halsring.... Ook met hoofdstel. Nou, dan krijgen we weer dat stukje van die 'noodrem' . Die werkt niet altijd. Ik geloof niet dat je een paard dat serieus echt bang is zomaar even kan omtrekkken, dat gaat niet. Het is en blijft een vluchtdier.

Het is uiteraard niet verantwoordelijk om met een ongetraind paard en een halsring naar buiten te gaan. En inderdaad, kinderen kunnen het stoer vinden als ze het zien en het overnemen, levensgevaarlijk! MAAR..... Als een kind een pony heeft, die voor buiten eigenlijk veel te sterk is voor hem/haar (is meestal het geval)en ze zien iemand buiten rijden en denken; ooooh das stoer!! dat ga ik ook doen morgen!! En ze pakken hun pony de volgende dag en gaan zo hoepla de straat op.... Wat voor gevaarlijke situaties kunnen dat opleveren? Inderdaad genoeg. Dus zo zou je in mijn ogen over alles kunnen vallen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:29

Tinkerloos schreef:
Het is je gevoel.
Toen ik merkte dat ze beter luisterde en makkelijker stopte wist ik het zeker: het zit tussen je oren.

_/-\o_

Voor mij was ruigrijden met paarden een dimensie veiliger dan wat ik daarvoor deed.
Ik ben toen mijn zoon in de vorm zat gestopt met gevaarlijke dingen :D
Ik heb uit ethische overwegingen mijn paarden nooit een bit in willen doen en nooit ervaren dat dit een risico-stap was.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:32

Tinkerloos schreef:
Het is je gevoel.

hier PRECIES het zelfde verhaal *\o/*

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:33

Huertecilla schreef:
Samengevat:

Er zijn anders ook een boel mensen die denken dat je in een woonwijk best 80 kan rijden, in mijn ervaring en referentie kader is dat echt niet veilig. Ben ik dan een mega slechte chauffeur en heb ik zo weinig controle over mij auto dat ik dat niet kan of is het gewoon logisch dat 80 km/h in een woonwijk echt te hard is en overschat die ander zijn kunnen een beetje :Y) .

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:33

Mijn moeder is doodsbang voor paarden, die riep bij alles wat ik deed (zoals hoeven uitkrabben): "DOE NIET ZO ENG!!!!!!! :oo "

Geloof me, dat is niet leuk, maar heeft er wel voor gezorgd dat ik echt überpenny werd :') Dus tsja, wat er nou beter is... ik vind op een halsring op de openbare weg rijden niet persé onverantwoordelijk. Die van mij is met drie slofteugels en een S&T nog niet veilig bij een vrachtwagen.

Dus waar rijd ik? Juist, dáár waar geen vrachtwagens komen :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:34

Tinkerloos schreef:

Gelijkwaardig, niet gelijk.
Leve de verschillen *\o/*

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:35

Appelmoes_11 schreef:
Mijn moeder is doodsbang voor paarden, die riep bij alles wat ik deed (zoals hoeven uitkrabben): "DOE NIET ZO ENG!!!!!!! :oo "

Geloof me, dat is niet leuk, maar heeft er wel voor gezorgd dat ik echt überpenny werd :') Dus tsja, wat er nou beter is... ik vind op een halsring op de openbare weg rijden niet persé onverantwoordelijk. Die van mij is met drie slofteugels en een S&T nog niet veilig bij een vrachtwagen.

Dus waar rijd ik? Juist, dáár waar geen vrachtwagens komen :)*

Nou en dat is dus erg verstandig, dat je een plek opzoekt waar de kans op schrikken het kleinst is, voor jou dus een plek zonder vrachwagens. Maar je hebt ook van die pannekoeken die dus met een zenuwpees, die overal van schrikt en constant midden op de weg staat naar buiten gaan.

Geef mij dan maar iemand met halsring die zijn paard iniedergeval netjes bij zich kan houden.
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 11-04-12 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:36

MaritAriel schreef:
Tinkerloos schreef:
Het is je gevoel.

hier PRECIES het zelfde verhaal *\o/*

Hier van Cook-bitloos naar optomingsloos.