[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:59

MyWishMax schreef:
Maar voor het plaatje zou jij je bekken nog meer mogen kantelen/rug boller maken, S_en_Z en ik denk dat niet ten goede van je zit komt, behalve voor het plaatje dan ;)

Er is een verschil tussen verbeteren wat mogelijk is en geforceerd aan het plaatje voldoen.

Ja! Dat bedoel ik! En soms moet je om iets te verbeteren even een stapje terug nemen om er vervolgens weer beter uit te komen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:07

MyWishMax schreef:
Maar voor het plaatje zou jij je bekken nog meer mogen kantelen/rug boller maken, S_en_Z en ik denk dat niet ten goede van je zit komt, behalve voor het plaatje dan ;)

Er is een verschil tussen verbeteren wat mogelijk is en geforceerd aan het plaatje voldoen.

Je hebt helemaal gelijk. Het is al veel verbeterd. Het zou nog heel ietsjes beter kunnen. Maar aan het prefecte plaatje kan ik niet voldoen zonder mezelf in een ongemakkelijke positie te wringen waardoor ik nieteens meer KAN rijden.. :n

Ik zal ook nooit met mooie lange benen kunnen rijden zonder zadel die me in de houding dwingt.

(moet zeggen dat ik meermalig in zulke zadels gereden heb en nog nooit zoveel pijn in mijn knieen heb gehad. Hoe los ik me ook laat, mijn spieren zijn daar gewoon te kort voor)

Ik zou waarschijnlijk het best presteren op een pony. Want daar liggen mijn benen makkelijker omheen.

Muggenziften is makkelijk.. en we doen het allemaal weleens. Ik kijk meestal eerst naar het paard, daarna pas naar de ruiter.. tenzij de ruiter echt heel erg naar voren zit of terugwerkt met de handen.. dan zou ik eerst daar naar wijzen. Maar hele kleine dingetjes terwijl een paar lekker door het lijf gaat? Nee.. daar hoor je mij zelden

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:12

Oke nu weer even on topic ;)

ik heb geprobeerd een analyse te maken (bij mensen gaat dit me toch iets gemakkelijker af als bij paarden := )

Afbeelding

ze loopt op de voorhand (zie voetje aan de grond)
Bekken is wel iets gekanteld, zou meer mogen.
Ook zie ik op de foto wel een mooie rug
buikspieren lijken op de foto aangespannen.
Ze is meer stuwend dan dragend.

klopt het een beetje wat ik zeg of zit ik er gigantisch naast??

Oke nu heb ik nog een foto alleen hier kom ik niet helemaal uit.
zouden jullie me hierbij kunnen helpen?

Afbeelding

EDIT: voor de duidelijkheid, t is tijdens een oefen cross dus vandaar die spanning en alertheid :P (mijn paard is op zijn zachtst gezegd fanatiek :P)
Laatst bijgewerkt door celine14 op 05-04-12 13:19, in het totaal 2 keer bewerkt

S_en_Z

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:16

Oeh die onderste! Heb het gevoel alsof ik mijn paard zie als ze onder me vandaan stuift haha!!

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:16

S_en_Z schreef:
MyWishMax schreef:

Je hebt helemaal gelijk. Het is al veel verbeterd. Het zou nog heel ietsjes beter kunnen. Maar aan het prefecte plaatje kan ik niet voldoen zonder mezelf in een ongemakkelijke positie te wringen waardoor ik nieteens meer KAN rijden.. :n

Ik zal ook nooit met mooie lange benen kunnen rijden zonder zadel die me in de houding dwingt.

(moet zeggen dat ik meermalig in zulke zadels gereden heb en nog nooit zoveel pijn in mijn knieen heb gehad. Hoe los ik me ook laat, mijn spieren zijn daar gewoon te kort voor)

Ik zou waarschijnlijk het best presteren op een pony. Want daar liggen mijn benen makkelijker omheen.

Muggenziften is makkelijk.. en we doen het allemaal weleens. Ik kijk meestal eerst naar het paard, daarna pas naar de ruiter.. tenzij de ruiter echt heel erg naar voren zit of terugwerkt met de handen.. dan zou ik eerst daar naar wijzen. Maar hele kleine dingetjes terwijl een paar lekker door het lijf gaat? Nee.. daar hoor je mij zelden

grappig al die verschillen,
ik kijk juist altijd eerst naar de ruiter, hoe kan je de ruiter zo optimaal mogelijk laten zitten dat het paard zo los mogelijk door zn lijf kan lopen.
Ik denk dat als in veel gevallen bij de ruiter begint het paard lekkerder laat lopen.

Maarja van de zijkant blijft het altijd makkelijker als je erop zit! Ik weet t allemaal wel alleen betrap mezelf er vaak genoeg nog op dat ik te strak zit oid. Het zelf voelen en dan ook nog jezelf verbeteren is het lastigste wat er bestaat!

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:18

S_en_Z schreef:
Oeh die onderste! Heb het gevoel alsof ik mijn paard zie als ze onder me vandaan stuift haha!!

wat bedoel je???

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:18

Maar dat bedoelen we S_en_Z ;) Het kan 'mooier', maar het zal er niet persé beter van worden als je aan het perfecte plaatje voldoet.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:21

celine14 schreef:
ik kijk juist altijd eerst naar de ruiter, hoe kan je de ruiter zo optimaal mogelijk laten zitten dat het paard zo los mogelijk door zn lijf kan lopen.
Ik denk dat als in veel gevallen bij de ruiter begint het paard lekkerder laat lopen.

Maarja van de zijkant blijft het altijd makkelijker als je erop zit! Ik weet t allemaal wel alleen betrap mezelf er vaak genoeg nog op dat ik te strak zit oid. Het zelf voelen en dan ook nog jezelf verbeteren is het lastigste wat er bestaat!

Oh maar ik ga niet eerst aan het paard werken hoor. Ik heb het over observeren.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:24

celine14 schreef:
S_en_Z schreef:

wat bedoel je???

Ik zie spanning.. in dit geval aan de oren te zien enthousiasme. Ik zie geen opwaartse galop maar een voorwaartse galop. Onderhals aangespannen en rug strak.

Die van mij kan dat ook zo goed _O-

Volgens mij ging ie echt knoerdhard op deze foto :=

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:30

S_en_Z schreef:
Ik zie spanning.. in dit geval aan de oren te zien enthousiasme. Ik zie geen opwaartse galop maar een voorwaartse galop. Onderhals aangespannen en rug strak.

Die van mij kan dat ook zo goed _O-

Volgens mij ging ie echt knoerdhard op deze foto :=

haha nee viel op deze foto nog wel mee (naja in vergelijking met de rest) ;) maar op het rechte stuk idd wel :=
dit was denk ik een verzamel momentje (vandaar ook het verzet, was ze t niet helemaal mee eens ;))

maar ik vroeg me af hoe je een foto met zoveel spanning dan echt goed kan beoordelen? naja eigenlijk of je zo'n foto wel goed kan beoordelen?

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:30

S_en_Z schreef:
celine14 schreef:

Oh maar ik ga niet eerst aan het paard werken hoor. Ik heb het over observeren.

ow sorry verkeerd begrepen ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:41

celine14 schreef:
maar ik vroeg me af hoe je een foto met zoveel spanning dan echt goed kan beoordelen? naja eigenlijk of je zo'n foto wel goed kan beoordelen?

IK zou hem niet kunnen beoordelen. :n

Door je uitleg kan ik er iets meer van maken, maar daarnaast vind ik het ook eigenlijk niet belangrijk om er echt wat van te vinden :o
Jullie hebben plezier en je doet je best, meer vind ik er niet van :)

En als ik dan iets met vinden is dat ik in eerste instantie dacht dat je knie uitstak boven het zweetblad maar nu op de pc zie ik dat dat niet zo is.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:46

Zooist schreef:
celine14 schreef:

IK zou hem niet kunnen beoordelen. :n

Door je uitleg kan ik er iets meer van maken, maar daarnaast vind ik het ook eigenlijk niet belangrijk om er echt wat van te vinden :o
Jullie hebben plezier en je doet je best, meer vind ik er niet van :)

En als ik dan iets met vinden is dat ik in eerste instantie dacht dat je knie uitstak boven het zweetblad maar nu op de pc zie ik dat dat niet zo is.

klopt dat is ook weer zo! Plezier hebben we zeker!
ik was alleen gewoon benieuwd of jullie konden analyseren wat er te zien is op de foto
aangezien ik er niet uit kwam :p haha

Haha nee springzadel ;) vind mn beugels eigenlijk nog te lang voor de cross (mja moet mezelf er een keer toe zetten er gaatjes bij te maken :)
Klopt het wat ik zie bij de eerste foto?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:49

celine14 schreef:
haha nee viel op deze foto nog wel mee (naja in vergelijking met de rest) ;) maar op het rechte stuk idd wel :=
dit was denk ik een verzamel momentje (vandaar ook het verzet, was ze t niet helemaal mee eens ;))

Dat je terug aan het rijden was klinkt wel logisch als ik kijk naar het achterbeen en het voorbeen. Die ogen iets "terug". Maar het hele paard zelf straalt "snelheid" uit :P

Ik zie hier niet echt "vecht" spanning... meer spanning uit enthousiasme.. dat kun je zien.. maar verder is er weinig te beoordelen.

Dit paard zal niet op deze manier galoperen in een 20x40 bakje in een dressuurproefje (hoop ik voor je) :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:55

Een dressuurruiter kijkt dressuurtechnisch

Een springruiter springtechnisch

Ik als dressuurmuts zie echt niet of een paard wel of niet perfect basculeert op een sprong. Of het voorbeen goed geheven wordt. Of de achterhand mooi na komt. Of de rug op de juiste plekken gespannen is in de sprong.

In de cross en springen worden weer hele andere dingen verwacht dan in een dressuurbaan.. in "verzamelde galop" een barrage rijden wordt erg lastig om te winnen.. := Maar een springpaard moet wel makkelijk kunnen draaien en dus goed uit de voeten kunnen met zijn eigen balans. Het is fijn als hij zijn hoofd laat vallen want dan is voor de ruiter het tempo makkelijker te bepalen.. maar bij snelheid is het gewoon been erin en gaan.

Terwijl wij in uitgestrekte galop juist weer een hele andere manier van bewegen willen zien in ons proefje.

Het is maar net hoe je kijkt en wat je wil bereiken.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:11

S_en_Z schreef:
celine14 schreef:

Dat je terug aan het rijden was klinkt wel logisch als ik kijk naar het achterbeen en het voorbeen. Die ogen iets "terug". Maar het hele paard zelf straalt "snelheid" uit :P

Ik zie hier niet echt "vecht" spanning... meer spanning uit enthousiasme.. dat kun je zien.. maar verder is er weinig te beoordelen.

Dit paard zal niet op deze manier galoperen in een 20x40 bakje in een dressuurproefje (hoop ik voor je) :=

haha nee gelukkig loopt is ze in de dressuur niet zo in dr galop, dan kan ik ook dr ook gemakkelijker terug komen, dan kan ik dr voornamelijk in mijn zit terugnemen en zo tijdens de cross moet ik toch ook erg duidelijk zijn met mijn hand omdat het anders niet over komt (komt logischerwijs door de spanning, waardoor ze simpelweg mijn zit niet of minder 'voelt')

S_en_Z_ klopt, ik zou inderdaad niet heel blij zijn als mijn paard vooral opwaarts gallopeerd tijdens de cross (tenzij ik de sloomste tijd wil hebben :)

helaas heb ik eigenlijk geen echte goede dressuurfoto's om wat te laten zien, wel kan ik jullie talloze springfoto's laten zien :P whaha maar daar valt zo weinig aan te beoordelen ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:13

Voor een springruiter misschien wel. Voor mij.. nope. :P Ik ben al trots dat ik over 60cm heen durf _O- (met begeleiding _O- )

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:19

S_en_Z schreef:
Voor een springruiter misschien wel. Voor mij.. nope. :P Ik ben al trots dat ik over 60cm heen durf _O- (met begeleiding _O- )

Dat maakt ook niet uit! Zo heeft iedereen zijn ding, ik kan als dressuur voor mn gevoel minder gaat me daar veel minder makkelijk bij neerleggen dan wanneer springen een keer wat minder gaat. Bij dresuur raak ik dan gefrustreerd en met springen niet :P
maar daarom heb ik ook een paard wat veel liever springt dan dressuurt (dressuur is alleen leuk als t goed gaat whahaha)
als ik 2 week niet gesprongen heb dan is t net een klein kind als ze de hindernissen ziet :p

dan toch maar eventjes een springfoto spammen (deze is vrij oud maar heb op deze computer geen recentere, B springen 1 m dus)
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:25

Die springt ruim over zeg... (voorzichtig noemen ze dat met springen geloof ik) Laat de hals mooi vallen en lijkt de rug goed op te bollen in de afzet om rond te springen. Verbinding met je paard (hand en mond) ziet er goed uit. Jammer dat jouw blik op de hindernis ligt en niet naar voren.

edit: zie later je voeten pas. Was helemaal onder de indruk van je paard zijn koppie. <3 Nooit last van je enkels?

Yamcha's bedoeling van het topic is vooral dat je er ook ZELF iets over zegt.. jammer dat de foto niet meer van opzij is.. wbt het paard valt weinig te zeggen.

Ik ga me ergens anders mengen voor ik de opzet van het topic verpest. :=

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:35

S_en_Z schreef:
Die springt ruim over zeg... (voorzichtig noemen ze dat met springen geloof ik) Laat de hals mooi vallen en lijkt de rug goed op te bollen in de afzet om rond te springen. Verbinding met je paard (hand en mond) ziet er goed uit. Jammer dat jouw blik op de hindernis ligt en niet naar voren.

edit: zie later je voeten pas. Was helemaal onder de indruk van je paard zijn koppie. <3 Nooit last van je enkels?

Yamcha's bedoeling van het topic is vooral dat je er ook ZELF iets over zegt.. jammer dat de foto niet meer van opzij is.. wbt het paard valt weinig te zeggen.

haha ja dat noemen ze voorzichtig! voor een dresuur ruiter kan je dr nog aardig wat over zeggen, ja klopt van mn gezicht, dit was een jaar geleden toen was er nog zoveel stress :( gaat nu zoveel beter!

ik denk dat een springfoto zowiezo niet echt de bedoeling was om te beoordelen, maar wilde m toch stiekem even spammen omdat we t er zo over hadden,
Ik zal me maar eens met mijn eigen schoolwerk gaan bemoeien :P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:01

celine14 schreef:
S_en_Z schreef:

haha ja dat noemen ze voorzichtig! voor een dresuur ruiter kan je dr nog aardig wat over zeggen, ja klopt van mn gezicht, dit was een jaar geleden toen was er nog zoveel stress :( gaat nu zoveel beter!

ik denk dat een springfoto zowiezo niet echt de bedoeling was om te beoordelen, maar wilde m toch stiekem even spammen omdat we t er zo over hadden,
Ik zal me maar eens met mijn eigen schoolwerk gaan bemoeien :P

Ik lees veel en kijk graag :j Ik zie op zich sommige dingen ook wel.. maar ik zou van het springen bijvoorbeeld niet weten "Waarom" het ene paard (met bijv. vrijspringen) beter "basculeert" dan het andere paard.. en of een ruiter dat "slechte basculeren" met training kan veranderen/verbeteren en als dat zo is hoe je dat zou kunnen doen.

Geeeen idee.. geen verstand van :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:20

Dat zou ik ook niet weten, dacht dat het met natuurlijke aanleg ook te maken had.

Mijn paard springt hertenstijl :D Belachelijk hoog, totaal niet basculerend, en je voeten superver intrekken :D is wel humor :')
Ze kan wel een beetje springen trouwens, vrijspringen doet ze heel aardig :j

Vond overigens het uitstapje naar de houding van de ruiter wel leuk om te lezen :)

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:12

Yamcha schreef:
Dat zou ik ook niet weten, dacht dat het met natuurlijke aanleg ook te maken had.

Mijn paard springt hertenstijl :D Belachelijk hoog, totaal niet basculerend, en je voeten superver intrekken :D is wel humor :')
Ze kan wel een beetje springen trouwens, vrijspringen doet ze heel aardig :j

Vond overigens het uitstapje naar de houding van de ruiter wel leuk om te lezen :)

Ik weet het ook niet ik denk dat het ook deels met spanning/ontspanning te maken heeft, ervaring, aanleg, ruiter
heel veel dingen te samen, denk ik zelf (nergens gelezen ofzo maar dit zegt mn gevoel)

Die van mij basculeerd lekker ;) als ze echt lekker los door dr lijf in de ronde loopt (er is nogal vaak stress dus dan maakt ze zich strak) dan is t af en toe echt lastig uit te zitten ;)
Ik vind de ruiter ook altijd leuk om te bekijken en dan vooral vanuit anatomisch oogpunt. vanuit je eigen houding kan je als ruiter ook veel inwerken (op de goede manier bedoeld dan) op je paard.

ik had gezocht naar een plaatje waarbij ruiter en paard beiden in spieren gehuld waren maar die kon ik niet vinden.
ik studeer fysiotherapie dus vandaar de interesse

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:10

Afbeelding

Hoe zouden jullie deze foto beoordelen?

(sorry als dit niet toegestaan is..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:55

Ik vind het een heel strak, gespannen plaatje. Niet fijn.
Ruiter met samengeknepen billen, alsof ze nodig moet plassen, paard met samengeknepen billen, strakke rug, strakke hals, strakke kaak.......

Laat los. Ontspan. Zachte billen, swingen met je heupen, schouders los, rug los, en lekker gaan zitten op je kont en niet op je doos, daar is ie niet voor. Paard lekker naar voren rijden, actief, goed diep uitzuchten, en ontspannen, paard gaat er wel in mee.