[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:55

Gipsylover schreef:
@Bertie: Dankjewel! Het klopt inderdaad wat je zegt, alleen heeft meneer juist vaak de neiging wat hoger te gaan lopen, zeker op wedstrijd! Daarom dat ik 'm vaak juist net iets ronder probeer te rijden! Maar het klopt zeker wat je zegt! Hier het topic van 'm: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1605176&view=unread#unread
Is hij verder op deze foto's actief genoeg?

Heb de foto's uit je openigspost in dit topic even gezien. Geweldig, wat een energie!
Je paard loopt fijn op eigen benen. Dat heeft vast wel een oorzaak in de zee-situatie, maar dan nog. Het is nog steeds een situatie om je aan paard te vertellen wat je GOED vindt.
Achterhand er onder, bergop!
Het is jammer dat je dan controle wilt houden, terwijl je aan het strand juist ZOVEEL ruimte hebt om misschien die 'controle' even te willen vergeten.
Zodat je ruimte kunt maken om nét even dat andere te doen: minder controle, EN nek hoogste punt.
Je paard faciliteren, nét even dat extra's.
Wat let je? :):)

Oh, wat ben ik jaloers op mensen die een strand hebben in hun achtertuin! +:)+

xSimonee

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:56

Zou een lang pad op in het bos dan ook kunnen om dat te doen, Bertie?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:00

xSimonee schreef:
Zou een lang pad op in het bos dan ook kunnen om dat te doen, Bertie?

Nou, wat DENK je! :j :j

Wat een STOMME vraag, zeg! *\o/* *\o/*

Of: _-:(

Hahahahaaa :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:44

Duurde de hele avond maar hij is er ;-) een kort filmpje.
De 3e keer weer onder het zadel na een soort van winterstop.
Voornamelijk bezig met de conditie weer opbouwen en met rechtrichten aan de hand.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:49

Ik heb steeds het gevoel of hij in stap valt, Timokyana.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 00:02

Gipsylover schreef:
Ik kom ook weer is kijken!
Ik ben erg benieuwd wat jullie van deze foto's vinden, we waren het eerst op het strand dus het was wel spannend, maar toch ben ik benieuwd!
Afbeelding
Afbeelding

wat een stoere foto's <3
vind het er heel fijn uitzien let alleen wel op je binnenhand maar veder *\o/*

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:59

Ik vond dit wel een leuk filmpje voor dit topic, alhoewel er wel soms met een erg losse teugel gereden wordt, zie je wel duidelijk dat de paarden de rug loslaten en daardoor veel beter in balans gaan lopen:
http://www.youtube.com/v/I8cOq7YWXys
Ik vond het er fijn uitzien.

(het is in het engels)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:10

Fijn filmpje inderdaad.

Maar je zou denken dat dit ''de basis'' van het rijden, toch wel duidelijk moet zijn nu.
Zo rijd je je paard los en zo rijd je je paard uit. Dit is de basis.
Helaas zie ik ook om me heen, dat ze een paar rondjes instappen, paard in het hoge frame duwen en ze maar gelijk moeten gaan aanspannen etc.
En ja, dit soort mensen zijn er in alle klasses!
Maar dan geef ik maar niet direct de schuld aan de ruiters, maar aan de slechte instructie die ze krijgen.
Alhoewel je naar mijn idee ook zelf kan nadenken, als je dit soort dingen ziet bij andere en een filmpje zoals deze.
Maar ja, zolang het paard niet gevaarlijk staakt, slaan en schuppen we ze er gewoon doorheen.
Paarden zijn veel te goed voor deze wereld :D

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:15

Wat betreft de foto's van Gypsylover:
Tuurlijk zou de nek het hoogste punt moeten kunnen zijn.
Maar moet je eens kijken wat voor een kap dat beest heeft.

De eerste foto hierboven in de Quote:
Trek die lijn eens normaal weg vanaf de nek naar schoft, alsof hij die kap niet zou hebben.
Dan zit hij eigenlijk al zo goed als op het hoogste punt.
Ik denk dat je daar wel rekening mee moet houden.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:22

timokyana schreef:
Duurde de hele avond maar hij is er ;-) een kort filmpje.
De 3e keer weer onder het zadel na een soort van winterstop.
Voornamelijk bezig met de conditie weer opbouwen en met rechtrichten aan de hand.

Er zijn wel een paar dingen waar je aandacht aan kunt besteden.
Bijvoorbeeld die valse stelling naar links (en dan weglopen over rechterschouder). In de wending naar rechts zie je het ook gebeuren, zelfs dan blijft je paard naar links gesteld.

En je geeft je paard wel érg veel ruimte, waardoor hij geen ondersteuning van jou krijgt.
Het gevolg is dat je paard regelmatig de rug wegdrukt, en niet fijn door z'n lijf kan lopen. Hij sukkelt een beetje, nu.
Waarschijnlijk stelt je paard het op prijs als je met wat meer contact zou rijden.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:35

Agossie schreef:
Ik vond dit wel een leuk filmpje voor dit topic, alhoewel er wel soms met een erg losse teugel gereden wordt, zie je wel duidelijk dat de paarden de rug loslaten en daardoor veel beter in balans gaan lopen:

(het is in het engels)

Wat een fijn filmpje!
Hele mooie voorbeelden ook wat 'goed' rijden doet met bespiering.

Wie was dat laatst ook al weer, met dat wedstrijdvosje, die wel punten reed, maar waarbij ik een opmerking maakte over de lendenpartij?
Die was dus alleen aan de voorkant gereden, waardoor die rug en lendenpartij niet goed ontwikkeld werden.
En vanwege het 'plaatje' toch punten rijden, dat wel. Ik vind die punten dan jammer, want mensen denken daardoor dat ze goed bezig zijn, waar dat toch niet het geval is.

Héél leuk filmpje dus, omdat het heel duidelijk de verschillen in ontwikkeling laat zien, en waar het vandaan komt. +:)+

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:36

MiniMouse schreef:

Trek die lijn eens normaal weg vanaf de nek naar schoft, alsof hij die kap niet zou hebben.

Klopt, 'nek hoogste punt' gaat over het skelet. :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:38

Dat is inderdaad een mooi filmpje, Agossie! Voor mij echt een doel naar te streven. :)

Bertie:
Esmeelover9 schreef:
Nog een fotootjee van mijn pony,, :

Afbeelding
(Alweer een tijd geleden trouwens!!)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:01

Zijn longeerfilmpjes ook welkom in dit topic eigenlijk? Of is het puur voor rijden..
Gisteren voor het eerst sinds een paar maanden weer mijn paard aan de longe gezet, ze is dus niet gereden/gelongeerd gedurende de laatste maanden.
Ik ben wel benieuwd wat jullie er van vinden..
http://youtu.be/hwS7nhN01yQ

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:09

Bertie nog meer goed nieuws: ik heb de teugelstops van mn teugel afgehaald. :Y)

Wat een heerlijke foto's zo op het strand zeg!

Ik ga even het filmpje bekijken wat Agossie plaatste. Het is vakantie dus alle tijd. :j
Edit: zo zie je dus maar weer het belang van het laten zakken. Heerlijke manier van rijden wanneer je een 'relaxte' training in gedachte hebt.
Overigens ook om tussendoor mee te pakken om de 'aanspanning/spanning' even af te laten vloeien.
Ik moest het laatst doen van mn instructeur nadat we even bezig geweest waren met iets extra 'bij elkaar rijden'. Is ook lekker voor de paarden.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:53

_Esther_87_ schreef:
Zo, ik heb nog wat leuks voor degene die willen kijken.

Wel eerst even een paar dingen vooraf:
- Dit paard is héél scheef! Let vooral op hoe zijn tactfouten voortkomen uit het totaal niet met zijn lijf overweg kunnen.
- Dit is de 2e keer rijden na zijn wintervakantie. In principe rijd ik dit paard zelf niet meer omdat hij dressuurtraining op M/Z niveau op langere termijn niet aankan. Hij zit nogal krakkemikkig in elkaar, soort wandelende blessure is het waardoor ik op den duur meer telkens opnieuw conditie en kracht aan het opbouwen was dan dat ik fatsoenlijk kon trainen. Ik pak hem nu enkele weken op, daarna wordt hij door een bijrijder gereden die er gewoon fijn rustig aan mee kan rijden.
- Het paard is echter wel!! lichamelijk in orde. Deze jongen heeft meer DA's gezien dan de rest van de paarden die ik de afgelopen 15 jaar heb gereden bij elkaar. Hij is echt gecheckt en gedubbelcheckt.
- Kortom, ik plaats het filmpje vooral zodat jullie kunnen zien wat scheefheid met een paard kan doen. Ik hoop dat het voor iemand leerzaam kan zijn.
- Uiteraard mag je ook best commentaar geven op mij hoor, alles is leerzaam. Zal nu alvast vertellen dat ik weet dat ik gruwelijk scheef zit. Jammer genoeg is het momenteel onmogelijk recht boven hem te zitten omdat hij simpelweg zo krom is dat dat niet gaat. Ik probeer het zoveel mogelijk te corrigeren hoor en als hij normaal in training is gaat dat wel, maar na een tijd stilstaan is het echt vooraan beginnen.

Video: http://www.youtube.com/watch?v=r9Ps-XXlOXQ

hmm, jij noemt het een ontzettend scheef paard, maar hij wordt imo ook wel een beetje te krom gereden, waarom niet gewoon de neus eruit en hem zo rechter en meer in balans laten komen...omdat ie dan belachelijk sterk wordt, zoals je omschreef, maar ligt dat dan aan het paard, of aan degene die 'm rijdt?En is dat belachelijk sterk worden een probleem? je wilt toch dat ie sterk is, zodat ie rechtop blijft en rechter wordt?
Ik vind overigens niet dat ie taktfouten maakt doordat ie zo scheef is, ik vind hem wel kreupel in de rug...wellicht zit daar het grootste probleem, en de oorzaak van zijn scheefheid en "belachelijk" sterk worden wanneer je hem rechter laat worden...een paard continu in een soort van halve lengtebuiging(enkel van voren) laten lopen en dan zo over de schouder weg laten glijden, omdat je hem te sterk vindt worden als ie rechter mag blijven vind ik geen excuus om hem zo krom te houden.
Laat me raden, als ie rechter mag blijven en je geeft hem ruimte voor, loopt ie als een jekko onder je uit?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 14:09

freeride schreef:
_Esther_87_ schreef:
Zo, ik heb nog wat leuks voor degene die willen kijken.

Wel eerst even een paar dingen vooraf:
- Dit paard is héél scheef! Let vooral op hoe zijn tactfouten voortkomen uit het totaal niet met zijn lijf overweg kunnen.
- Dit is de 2e keer rijden na zijn wintervakantie. In principe rijd ik dit paard zelf niet meer omdat hij dressuurtraining op M/Z niveau op langere termijn niet aankan. Hij zit nogal krakkemikkig in elkaar, soort wandelende blessure is het waardoor ik op den duur meer telkens opnieuw conditie en kracht aan het opbouwen was dan dat ik fatsoenlijk kon trainen. Ik pak hem nu enkele weken op, daarna wordt hij door een bijrijder gereden die er gewoon fijn rustig aan mee kan rijden.
- Het paard is echter wel!! lichamelijk in orde. Deze jongen heeft meer DA's gezien dan de rest van de paarden die ik de afgelopen 15 jaar heb gereden bij elkaar. Hij is echt gecheckt en gedubbelcheckt.
- Kortom, ik plaats het filmpje vooral zodat jullie kunnen zien wat scheefheid met een paard kan doen. Ik hoop dat het voor iemand leerzaam kan zijn.
- Uiteraard mag je ook best commentaar geven op mij hoor, alles is leerzaam. Zal nu alvast vertellen dat ik weet dat ik gruwelijk scheef zit. Jammer genoeg is het momenteel onmogelijk recht boven hem te zitten omdat hij simpelweg zo krom is dat dat niet gaat. Ik probeer het zoveel mogelijk te corrigeren hoor en als hij normaal in training is gaat dat wel, maar na een tijd stilstaan is het echt vooraan beginnen.

Video: http://www.youtube.com/watch?v=r9Ps-XXlOXQ

hmm, jij noemt het een ontzettend scheef paard, maar hij wordt imo ook wel een beetje te krom gereden, waarom niet gewoon de neus eruit en hem zo rechter en meer in balans laten komen...omdat ie dan belachelijk sterk wordt, zoals je omschreef, maar ligt dat dan aan het paard, of aan degene die 'm rijdt?En is dat belachelijk sterk worden een probleem? je wilt toch dat ie sterk is, zodat ie rechtop blijft en rechter wordt?
Ik vind overigens niet dat ie taktfouten maakt doordat ie zo scheef is, ik vind hem wel kreupel in de rug...wellicht zit daar het grootste probleem, en de oorzaak van zijn scheefheid en "belachelijk" sterk worden wanneer je hem rechter laat worden...een paard continu in een soort van halve lengtebuiging(enkel van voren) laten lopen en dan zo over de schouder weg laten glijden, omdat je hem te sterk vindt worden als ie rechter mag blijven vind ik geen excuus om hem zo krom te houden.
Laat me raden, als ie rechter mag blijven en je geeft hem ruimte voor, loopt ie als een jekko onder je uit?

Wat mij vooral opviel is dat zijn achterhand echt achter zijn lichaam aanloopt. Dit is geen gedragen draf want hij loopt non stop op de voorhand.. maar echt heel stuwend is het ook niet want hij zet zijn achterbeen niet mooi vloeiend en actief onder.

Hij oogt heeeeeeel traag in de achterhand.. tilt wel zijn been wat op wss door de natuurlijke buiging in zijn spronggewricht maar hij wil ze niet onderplaatsen. Op het moment dat hij meer gaat stuwen met zijn hoofd omlaag gaat hij van voren struikelen.

Zoals freeride benoemt "kreupel in de rug" zou ik de lendenen/bekken als "probleemgebied" aanwijzen.

Persoonlijk zou ik dit paard niet te laag rijden met zijn hoofd.. niet als in laag en rond.. want hij loopt de grond in en wordt absoluut niet gestimuleerd om achter goed onder te plaatsen. Dan liever hals wat hoger en van achteruit actiever maken, dan maar een keer neus in de lucht.. ik zou toch echt wel activiteit in die achterbenen willen. Dan liever teveel stuwend (nog) dan gedragen.. want nu werkt hij zichzelf "terug" in het lichaam (door te lage halshouding en traag achterbeen werkt hij zichzelf op de "handrem") en imo train je dan te weinig bespiering om hem wat rechter te krijgen. Alle gewicht komt nu op zijn schouders, jij floept ook naar voren waardoor achter "zwiebelig" wordt en hij van voren te weinig gecorrigeerd KAN worden. (als je hem in deze positie gaat corrigeren krijg je gestruikel, aangaloperen of door je handen en benen weglopen/rennen over zijn tempo.) Als hij actiever wordt van achteruit kun je hem wat meer op het achterbeen gaan zetten zodat hij meer gaat dragen. Want volgens mij kan hij dat wel.. als je hem nu direct naar meer dragen zou rijden zet hij zichzelf vast.

Esther op jouw andere post in het topic kreeg je toch ook al de opmerking scheef te gaan in het zadel? (of vergis ik me? Heb zoveel langs zien komen := ) Als je het op meerdere paarden hebt zou ik niet zo snel naar het paard wijzen maar toch meer naar jezelf gaan kijken.

Paarden die balans/spierkracht missen nemen het scheef zijn van een ruiter enorm over nl. en daardoor lijkt het paard nog veeeel schever dan hij eigenlijk is.

(niet bedoeld als kritiek... maar dat is wat ik persoonlijk heb gezien en gevoeld)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:36

....Dit filmpje was bedoeld als voorbeeld van tactfouten maken en aanleuningsproblemen door scheefheid, dat even ten eerste. In het kader van alleen slechte voorbeelden van jezelf gebruiken.

Evengoed waardeer ik jullie commentaar wel , alleen kan ik niet met alle tips ook daadwerkelijk iets doen. Waar ik wel iets mee kan is bijvoorbeeld het rechter houden, ik laat hem hier inderdaad te veel verbuigen aan de voorkant. Hij loopt zo 'prettig' voor nu, hij is fijn voorwaarts in deze houding....Maar deze houding is niet waar we naartoe moeten, dus in principe ben ik gewoon weer te voorzichtig en corrigeer ik hem te weinig richting een juiste houding. Wel een bekende fout helaas, ik ben altijd heel bang dat ik te veel vraag van hem en laat hem dus teveel in zijn eigen houding kruipen.
Het scheefzitten werk ik heel hard aan en inderdaad ik ben zelf ook scheef. Het stomme is dat ik pas scheef ben gaan zitten in de periode dat ik alleen dit paard reed...Daarvoor durf ik voor 200% te garanderen dat ik recht zat. Op dit paard heb ik ook geleerd enorm achterover te gaan hangen bijvoorbeeld, wat inmiddels wel gecorrigeerd is en alleen af en toe nog opspeelt maar ik gelukkig snel door heb. Dus ja, ik zal het ongetwijfeld versterken.

Dan nogmaals, hij is echt, echt nagekeken en in orde bevonden. Meermaals. De kreupelheid komt voort uit scheefheid, en ja ook (of juist) in de rug is hij scheef. Dit is ontstaan na lange tijd stilstaan door een blessure waarbij hij zich op een manier heeft ontlast die een vreselijk gevolg heeft voor hem. Iedere keer als hij zich blesseert, als is het maar een stom hoefzweertje bijvoorbeeld, komt dat terug. En iedere keer dat hij langer dan een week of 2 stilstaat, komt dat ook terug.

Freeride; ja belachelijk sterk worden is een probleem. Zou namelijk niet de eerste keer zijn dat ik voor het zadel op zijn hals lig. Het allerprettigste loopt hij namelijk met heel, heel veel druk van voor. En daar ga ik niet aan beginnen. En nee, hij loopt niet onder me uit eigenlijk. Hij zet dan zijn kaak volledig vast, wordt nog krommer in de rest van zijn lijf en gaat nog slechter bewegen. Bij hem is de volgorde eerst loslaten, dan gaan schakelen en rechter maken en van daaruit kan ik hem weer wat omhoog en in horizontaal evenwicht rijden. Echter lukt dat dus niet in 2x rijden na bijna drie maanden stilstaan.

Jeetje, het klinkt inmiddels wel alsof ik allemaal rare paarden op stal heb. Oh, wacht, dat heb ik ook. Alle paarden die ik momenteel rijd, zijn bij mij onder het zadel omdat niemand anders ze meer wilde! Omdat ze niet meer wilden, niet meer konden of beide. Dus ja, ik heb veel slechte voorbeelden en nee, niet alles gaat volgens het boekje. Ik ben hartstikke dol op mijn paarden en doe mijn uiterste best om ze op een voor hen zo optimaal mogelijke manier te laten lopen. Maar geloof maar dat ik een gat in de lucht spring als het volgende paard waar ik mee ga beginnen gewoon een vierjarige is waar nog niemand aan is geweest...heerlijk.
Dit paard bv kon niet zonder hulpteugels lopen toen hij bij ons kwam. Of ja, kon niet....hij slingerde dan als een driejarige alle kanten op, kon geen rechte lijn maken als hij niet heel strak vastgehouden werd. Overigens was hij toen al ruim twee jaar onder het zadel....

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:01

MiniMouse schreef:

Wat bedoel je precies met een kap?
Verder loopt hij op wedstrijd hoger ingesteld hoor! Dus het kan zeker :)!
Wat hoger ingesteld is echt zijn 'houding' daarom dat ik er vaker voor kies 'm wat ronder of lager te rijden.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:11

Agossie schreef:

(het is in het engels)

vindt het een leerzaam filmpje!

Ik ben nu ook bezig aan de longe dat hij lekker over de rug gaat, lekker met zijn neusje over de grond
moet zeggen hij heeft nog nooit zo lekker gelopen heeft aan de longe. hij laat na 10 minutjes lekker los en dan begint hij echt te dansen. Alleen vindt hij
de gallop nog moeilijk en zet hij zich weer vast maar daar komt ook elke keer weer verbetering in.
Vind het heel stoer om te zien dat mijn paard zo verbeterd <3

FelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:12

@ bertie:
Ik weet dat ik naar voren val;) had ik er ook bij gezet
en ik ben mijn te strenge binnenhand nu ook aan het afleren want ik weet dat ik die te strak heb. :(:)
Hij zit trouwens juist super lekker in galop waarom ik naar voren zit weet ik ook niet meer hahaha *D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:20

Gipsylover schreef:
Wat bedoel je precies met een kap?
Verder loopt hij op wedstrijd hoger ingesteld hoor! Dus het kan zeker :)!
Wat hoger ingesteld is echt zijn 'houding' daarom dat ik er vaker voor kies 'm wat ronder of lager te rijden.

Een 'kap' is een beetje een hengstennek. Dus euwm, veel spek/spier over de hals aan de bovenkant.

Bij het paard van S_Z kun je goed verschil zien. In een eerder stadium vrij 'iel' latere foto's met meer 'kap'.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:33

Agossie schreef:

(het is in het engels)

Wauw, wat super dat hier een filmpje over is gemaakt...
Dit is precies hoe ik probeer de paarden en pony's die ik rijdt eerst naar ontspanning te rijden, om ze van daaruit sterker te maken zodat ze zich steeds meer op kunnen gaan richten! En zo duidelijk zowel goed als fout, op een respectvolle manier gebracht!
Denk dat ik deze link naar een aantal kennissen door zal sturen die ik wel eens help met rijden.

Je schrijft over die losse teugel, maar mijn ervaring is dat paarden vertrouwen moeten krijgen in je hand en dat ze zelf je hand moeten gaan opzoeken. Bij paarden die negatieve ervaringen hebben, krijg je soms spanning als je zelf contact neemt en de teugel op maat houdt. Dan kun je er naar toe proberen te blijven rijden tot je een ons weegt, maar dan gaan ze niet je hand meenemen en naar beneden zakken.
Als je ze eerst alle vrijheid geeft en gewoon een goed tempo zoekt (voorwaartser voor een paard dat wat inhoud of op de handrem loopt, iets rustiger en proberen het paard op je hulpen te laten wachten bij een wat rennerig en vluchterig paard) en daar wat in speelt en voelt hoe je paard het fijnst in balans loopt, dan gaan ze vaak op den duur wel ontspannen en zakken. Dat is het moment dat je kunt proberen dat contact stabieler te krijgen en dat je echt aanleuning krijgt.
Vanuit die lange en lage houding en ontspanning kun je dan met verschillende oefeningetjes en kleine tempowisselingen het achterbeen activeren en daarmee kun je ze dan meer omhoog rijden, en je teugellengte daarop aanpassen, in plaats van dat jij die teugellengte bepaalde en het paard zich daar maar in moet schikken.

Bij mijn pony merk ik dat met bijna alle bijrijdsters.
Laat je hem lang genoeg en ga je gewoon lekker rijden, dan is hij lekker laag en ontspannen in draf en galop. Ben je te gespannen of krampachtig bezig en probeer je hem "op te sluiten" met drijven en van voor ophoudingen maken, dan krijg je eerder verzet. Doe je dan weer te weinig en ben je niet in staat een stabiel contact te houden en te voelen wanneer je net even been moet geven of net even je hand moet sluiten, dan maakt hij er ook makkelijk een potje van...

Paardrijden is dan echt een gevoelskwestie. Dosering en timing van de hulpen, voelen wat je wanneer moet doen, en dan nog een lijf wat meewerkt van zowel paard als ruiter... Niet makkelijk, maar zo leerzaam!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:48

Zo, ik durf ook eens :D

Paard is Vegs, merrie van Stravinsky xx x Ferro.
Vegs is nu 10 maanden onder het zadel, en eigenlijk doet ze het gewoon heel erg goed. Veggie is ongelooflijk werkwillig, ze vindt rijden echt erg leuk, ze heeft altijd zin, en ze is altijd voor iets geks te porren. Ze is echt een heel erg vrolijk paard.

Ik ben eigenlijk vooral bezig geweest met haar lichaamsgebruik, zonder het krulletje. Ze biedt het soms aan, als ze fijn in balans loopt, wil ze graag haar onderkaak tegen het bit leggen, en dan wil ze graag contact met mijn hand, iets wat ik best heel prettig vindt, het contact is soms wat zwaar, maar wel eerlijk en fijn.
Ik ben op deze foto's bezig geweest, heel simpel, om de voorhand voor de achterhand te plaatsen. Dus ik begrens de buitenkant met mijn buitenteugel, binnenteugel doet niets, ik geef ruimte met mijn binnenhand, binnenbeen is los en lang om de schouder niet te blokkeren.

Ik kreeg op deze foto's een aantal keer het commentaar dat ik teveel doe met mijn binnenhand, en ik ben het daar niet mee eens, volgens mij heb ik mijn teugels gewoon niet op gelijke lengte. Vegs is er heel goed in om mij op mijn fouten te wijzen namelijk: als ik ongelijke druk heb, gaat zij met haar mond open lopen en ze gooit haar tong er gelijk uit, en als je weet dat er echt 4 vingers tussen kunnen bij mijn neusriem, bij het neusbot, dan weet je ook dat zij echt de ruimte krijgt om zich te onttrekken aan de hulpen. Verder valt zij onmiddellijk over de buitenschouder dan, en moet je echt met grof geschut komen om haar dan te begrenzen. Aangezien ze beide hier niet doet, en er ook geen stuk bit uit de mond steekt (waar immers ruimte genoeg voor is) kan ik echt niet anders concluderen dan dat mijn teugels ongelijk zijn.

Afbeelding
Op deze foto ben ik blij met haar lichaamsgebruik. Ze spant haar buikspieren aan, laat dus haar bovenlijn los. Ze stuwt hier, maar ik vind dat niet erg, ze is nog zo kort onder het zadel, dat ik het niet redelijk vind om te verwachten van haar zich echt te gaan dragen. Ik ben ook blij met mijn ontspannen binnenbeen.
Ik knik in in mijn binnenheup, en ik houd mijn schouders en ellebogen te vast. Dat is iets waar ik minder blij mee ben. Ik ben er van overtuigd dat als ik daar rechtop had gezeten ipv ingeknikt, en mijn bekken iets had gekanteld, en mijn schouders had laten vallen, zodat ik zelf kan nageven, dat ik echt een heel fijn contact had gehad. Misschien was haar gang ook wat minder stuwend geweest.
Toch ben ik niet ongelukkig met dit beeld, ze is ontspannen en blij, en er is wel degelijk een begin van heel fijn lichaamsgebruik te zien. Het meeste werk heb ik, zoals gewoonlijk, aan mezelf :D

Afbeelding
Stamomentje geloof ik. Weer lijkt mijn binnenteugel langer.
Hier kun je heel goed zien dat ik mijn bovenlijf echt langer moet maken, en mijn schouders los moet laten. Dat blijft een terugkerend iets.
Wat ik hier grappig vind, en de reden dat ik hem plaats, is dat ik hier niet inknik in mijn binnenheup, en veel meer loslaat in mijn lijf, en voilà: Vegs laat de hals vallen, gebruikt haar buikspieren goed, en oordelend naar de hoek in het spronggewricht van rechtsachter draagt ze zich hier meer, het is geen dragen, maar ook niet meer helemaal stuwend, het zit er tussenin.
Ze is niet op de voorhand, ook nog niet op de achterhand, maar als ik even kijk naar de koot van linksachter en rechtsvoor, draagt ze voor en achter ongeveer evenveel gewicht. Ik vind het helemaal niet slecht :D

Afbeelding
Wat betreft mijn houding is dit natuurlijk een beroerd moment: ik had een fractie van seconde hiervoor mijn buikspieren moeten aanspannen, mijn bekken moeten kantelen, en mijn zit iets openen, en dit was helemaal niet gebeurd :D
Wat er hier gebeurt, is zo een typisch momentje: ik laat los in mijn lijf, en zit lekker mee, en wat doet Vegs: ze legt haar onderkaak tegen het bit, pakt mijn hand en neemt hem mee naar beneden, en dit gebeurt er als ik haar onvoldoende (of niet, dat weet ik niet meer) opvang: ze trekt me mee naar voren en naar beneden. Zou ik mijn zit hebben geopend, dan geef ik voldoende impuls mee, waardoor ze wel iets heftiger nog is, maar niet persé naar beneden wil, en als ik meeveer in mijn buikspieren, en mijn bekken kantel, ben ik elastischer, en vang ik het veel mooier op :D

Waarom ik hem plaats: haar impuls. Ze gaat dan echt fijn lopen, meer bij elkaar (kijk even wat dat achterbeen doet, de hoek in het spronggewricht) ze plaatst het achterbeen (en dit doet ze écht niet als ik teveel binnenhand gebruik, dan zou ik het achterbeen blokkeren, en zoals je ziet, is het niet gebokkeerd) ze maakt de rug achter de schoft los, lendengebied is los, en eigenlijk swingt ze hier best wel.
Had ik haar opgevangen en meegeveerd, en nog even wat impuls meegegeven, was ze nog meer gaan swingen, had zich meer gedragen, en dan was het neusje niet achter de loodlijn gekomen, en was het echt een fijn plaatje geweest.

Voilà, foto's met eigen commentaar, ben benieuwd wat jullie vinden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:02

Sodeletuut schreef:
Zijn longeerfilmpjes ook welkom in dit topic eigenlijk? Of is het puur voor rijden..
Gisteren voor het eerst sinds een paar maanden weer mijn paard aan de longe gezet, ze is dus niet gereden/gelongeerd gedurende de laatste maanden.
Ik ben wel benieuwd wat jullie er van vinden..
http://youtu.be/hwS7nhN01yQ

Dit vind ik eerlijk gezegd niet longeren, ik noem dit slingeren. Je geeft je paard beweging maar veel meer is het ook niet.