Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:46

Sees schreef:
Snackie schreef:
Hmmz, ik vind die kilo's wel een beetje overtrokken hoor.
Toen ik 98kg woog, reed ik mijn paard destijds net zo fijn, als wanneer ik 83kg woog. dat gaat om een paard van 178.
En zelfs die kon nog 120 springen met mij op zijn rug (en goed) Dus dat zal wel een beetje overtrokken zijn, die 75kg.

Ik denk dat je per paard moet kijken wat kan en niet kan.
Ik woog er 88 op mijn arabiertje van 145. en die gaf er ook niks om.

Tsja, op een shet of b pony ga ik niet zitten, uit princiepe niet. maar op zich kunnen paarden genoeg hebben hoor.

Paarden zijn vluchtdieren dus die zullen minder snel pijn/zwakte laten zien want dat maakt ze een ideaal prooidier...

Je moet uiteraard iedere situatie op zich bekijken maar IK vind regelmatig flink rijden op een paard met teveel gewicht niet slim als je je paard langer goed wil houden. De grootte van een paard geeft niet per definite aan dat ze meer gewicht kunnen dragen. Een robuuste kruising van 1.55m zou best meer kunnen dragen dan bijvoorbeels een Fries van 1.70m met een weke rug.

Hmm, 88 kg op een arabiertje van 1.45m vind ik persoonlijk te zwaar.
98 kg op welk paard dan ook buiten recreatief rijden vind ik ook te zwaar, zeker springen, en nog 1.20m hoog ook, sorry, maar dat is teveel van het goede(of slechte), en ik durf te veronderstellen dat je bij die 98 kg geen 1.95 lang bent, dus nog behoorlijk wat oncontroleerbaar gewicht ook.
Zoals je zelf al aangeeft hoeft een groter paard niet per definitie sterker te zijn dan een kleiner paard, hoe wist jij dan zo zeker dat je paard van 1.78m geen last had van jouw gewicht, ook niet met springen?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:53

freeride schreef:
Hmm, 88 kg op een arabiertje van 1.45m vind ik persoonlijk te zwaar.
98 kg op welk paard dan ook buiten recreatief rijden vind ik ook te zwaar, zeker springen, en nog 1.20m hoog ook, sorry, maar dat is teveel van het goede(of slechte), en ik durf te veronderstellen dat je bij die 98 kg geen 1.95 lang bent, dus nog behoorlijk wat oncontroleerbaar gewicht ook.
Zoals je zelf al aangeeft hoeft een groter paard niet per definitie sterker te zijn dan een kleiner paard, hoe wist jij dan zo zeker dat je paard van 1.78m geen last had van jouw gewicht, ook niet met springen?

Sees schreef:
Snackie schreef:
Hmmz, ik vind die kilo's wel een beetje overtrokken hoor.
Toen ik 98kg woog, reed ik mijn paard destijds net zo fijn, als wanneer ik 83kg woog. dat gaat om een paard van 178.
En zelfs die kon nog 120 springen met mij op zijn rug (en goed) Dus dat zal wel een beetje overtrokken zijn, die 75kg.

Ik denk dat je per paard moet kijken wat kan en niet kan.
Ik woog er 88 op mijn arabiertje van 145. en die gaf er ook niks om.

Tsja, op een shet of b pony ga ik niet zitten, uit princiepe niet. maar op zich kunnen paarden genoeg hebben hoor.

Paarden zijn vluchtdieren dus die zullen minder snel pijn/zwakte laten zien want dat maakt ze een ideaal prooidier...

Je moet uiteraard iedere situatie op zich bekijken maar IK vind regelmatig flink rijden op een paard met teveel gewicht niet slim als je je paard langer goed wil houden. De grootte van een paard geeft niet per definite aan dat ze meer gewicht kunnen dragen. Een robuuste kruising van 1.55m zou best meer kunnen dragen dan bijvoorbeels een Fries van 1.70m met een weke rug.

Freeride ik heb het idee dat je je vraag aan mij richt maar je quote een beetje gek ;). Ik heb gepost dat een groot paard niet per definitie meer kan hebben. Je vraag moet gericht zijn aan Snackie.

Mioux

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:11

98 te zwaar per defenitie vind ik ook weer overdreven... Dan zou een paard een wagen ook niet moeten trekken want dat is ook rond 100 kg als het niet meer is? Het is beide 100 kg en beide moet hij dat dragen alleen 1 een mens ander doormiddel van een tuig.. kijk 98 kg op paardje van 1,45 nee dat kan ook weer niet maar per defenitie zeggen klopt ook niet. Een trekpaard belgisch bijvoorbeeld, kan best iemand op van 100 kilo.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:57

Trekken is wel anders dan dragen hé.

Hmm, ik ben geen 'zwaarder' persoon maar nu wil ik ook even jullie mening weten. Ik rijd op een pony van ongeveer 1.45, en ik weeg 50 kilo. Ik heb haar al zes jaar (vanaf dat ik elf was, dus) en wil haar écht niet kwijt. Vinden jullie dat ik het zou kunnen maken om bijvoorbeeld tien kilo aan te komen en er nog steeds op te gaan zitten? Ik zit er zelf nogal mee... maar goed, dit is geen 'ben ik te groot/zwaar voor mijn pony'-topic dus misschien dat dit off-topic wordt?

Een Belgisch trekpaard kan volgens mij in principe best wel 100 kilo dragen. Maar zeg nou eerlijk, hoeveel mensen rijden op trekpaarden? (En dan niet aankomen met de zus van de tante van de kat van de buren, maar bijvoorbeeld op je eigen manege/pensionstalling.)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:58

nou serieus geen geintje, op de manage waar ik mijn pony stalde, reed een man gewoon op zijn belgische trekkers hoor, ook kar maar ook zadel erop :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:05

Haha, ja er zullen er vast wel een aantal zijn hoor, daar niet van. Maar de meeste ruiters (van alle gewichten en lengtes) rijden niet op trekpaarden, voor zover ik weet.

*gaat naar Google om dit eens even stevig te onderbouwen*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:08

Appelmoes_11 schreef:
Haha, ja er zullen er vast wel een aantal zijn hoor, daar niet van. Maar de meeste ruiters (van alle gewichten en lengtes) rijden niet op trekpaarden, voor zover ik weet.

*gaat naar Google om dit eens even stevig te onderbouwen*

Er worden zelfs dressuurwedstrijden meegereden en op keuringen bestgaand .
Dus jawel er wordt op trekpaarden gereden

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:15

Ik weet wel dat er op trekpaarden wordt gereden, hoor :P Maar hoe staat het bij jullie met de verhouding trekpaard-warmbloed en ruiter onder de X kilo/ruiter boven de X kilo?

Even off-topic, maar mijn grote droom is ook ooit een trekpaard... <3

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:18

Naar mijn idee moet er in de paardensport eerst gekeken worden naar wat het dier aankan. Het welzijn van het dier staat op de eerste plaats. In dit geval vind ik het dus erg goed dat er grenzen worden gesteld aan het gewicht van de ruiter, zodat een paard niet zwaarder wordt belast dan hij/zij aankan.

Naar mijn idee kunnen veel 'zwaardere' mensen gewoon deelnemen aan de paardensport, zolang er maar een geschikt paard wordt uitgezocht. Zodra het lichaamsgewicht van een ruiter zo hoog ligt dat het paard er last van ondervind, is het naar mijn idee het eerlijkst dat de ruiter de keuze maakt om niet meer op het paard te stappen.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:23

Hierzo! Ikke, ik rijd met veel plezier op mijn trekpaard, een B proefje lukt nu ook. Ze is lekker uitgegroeid tot haar 6e jaar en ik ben heel eerlijk ik ben een zwaardere ruiter. Wij stappen vrij veel omdat dat voor mijn spieren heel goed is en ik psychisch heel veel bij haar kwijt kan. Ze is 1,69 groot en ik ben 1,63 dus het krukje staat altijd bij de hand, overigens loopt ze hetzelfde bij mij als bij haar bijrijdster die maar 50 kg weegt. We hebben al een enjoy the ride achter de rug en hebben gewoon veel lol met elkaar. Overigens ben ik al 10 kg afgevallen maar hier heeft het rijden zeer zeker aan meegeholpen. Wij wandelen ook vrij veel, maar dat is ook topsport want probeer met je korte pootjes een flink doorstappende belgische merrie maar bij te houden. Tegenwoordig doen we ook af en toe eens een galopje zoals je op de foto kunt zien, maar ik sport tegenwoordig elke dag en pas mijn eetpatroon aan, maar ik weet wel dat zij mijn doel is en zij degene is waar ik het elke dag voor doe. En mijn gezin natuurlijk.
Afbeelding
dit zijn wij, tijdens een fotoshoot bij het canadameer in friesland afgelopen oktober.
En geloof me, ik heb bewust voor dit type paard gekozen, want voor het goedkope hoef je het niet te doen. Maar ik ben van mening dat je het type paard moet zoeken bij jezelf. En je voelt heel goed in je achterhoofd wel wat een paard wel of niet aankan.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:25

Helemaal mee eens, gaaf om te zien en respect! :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:31

Leentje, respect voor jou! En wat een dotje is je paard!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:29

Ik schrik er echt van als er gewoon gezegd wordt dat je met meer dan 80 kilo op een klein Arabiertje gaat zitten :o Hoe kun je dat voor jezelf goed praten?

Ik vind de 75kg grens niet eens zo heel erg slecht, zeker niet voor maneges. Onder de paarden heb je dan iig een universeel veilige grens ingesteld :j

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:43

Ik zag met toeval net een foto op facebook van een kleine pony waar ze met 4 mensen op zaten, dat vind ik nou wel zielig!

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:04

Appelmoes_11 schreef:
Trekken is wel anders dan dragen hé.

Hmm, ik ben geen 'zwaarder' persoon maar nu wil ik ook even jullie mening weten. Ik rijd op een pony van ongeveer 1.45, en ik weeg 50 kilo. Ik heb haar al zes jaar (vanaf dat ik elf was, dus) en wil haar écht niet kwijt. Vinden jullie dat ik het zou kunnen maken om bijvoorbeeld tien kilo aan te komen en er nog steeds op te gaan zitten? Ik zit er zelf nogal mee... maar goed, dit is geen 'ben ik te groot/zwaar voor mijn pony'-topic dus misschien dat dit off-topic wordt?

Een Belgisch trekpaard kan volgens mij in principe best wel 100 kilo dragen. Maar zeg nou eerlijk, hoeveel mensen rijden op trekpaarden? (En dan niet aankomen met de zus van de tante van de kat van de buren, maar bijvoorbeeld op je eigen manege/pensionstalling.)

Ik zou me niet te druk maken over je gewicht
Mijn dochter weegt inmiddels ook 58 kilo, en rijd af en toe nog op onze welsh van 1,33, het is geen mooi plaatje, maar de pony kan het wel aan.
Ze is inmiddels wel bezig om over te stappen op de tinker, maar ze kan ook geen afscheid nemen van haar pony, dus we doen het met stapjes.
Nou is mijn dochter pas 13 en 1,83 dus zij moet die overstap gaan maken, ze heeft geen keus.
Nu hebben we een hele leuke bijrijdster gevonden die maar 52 kilo weegt, en ong 1,60 is, dus dat past iets beter.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:05

leentje1975 schreef:
Hierzo! Ikke, ik rijd met veel plezier op mijn trekpaard, een B proefje lukt nu ook. Ze is lekker uitgegroeid tot haar 6e jaar en ik ben heel eerlijk ik ben een zwaardere ruiter. Wij stappen vrij veel omdat dat voor mijn spieren heel goed is en ik psychisch heel veel bij haar kwijt kan. Ze is 1,69 groot en ik ben 1,63 dus het krukje staat altijd bij de hand, overigens loopt ze hetzelfde bij mij als bij haar bijrijdster die maar 50 kg weegt. We hebben al een enjoy the ride achter de rug en hebben gewoon veel lol met elkaar. Overigens ben ik al 10 kg afgevallen maar hier heeft het rijden zeer zeker aan meegeholpen. Wij wandelen ook vrij veel, maar dat is ook topsport want probeer met je korte pootjes een flink doorstappende belgische merrie maar bij te houden. Tegenwoordig doen we ook af en toe eens een galopje zoals je op de foto kunt zien, maar ik sport tegenwoordig elke dag en pas mijn eetpatroon aan, maar ik weet wel dat zij mijn doel is en zij degene is waar ik het elke dag voor doe. En mijn gezin natuurlijk.
Afbeelding
dit zijn wij, tijdens een fotoshoot bij het canadameer in friesland afgelopen oktober.
En geloof me, ik heb bewust voor dit type paard gekozen, want voor het goedkope hoef je het niet te doen. Maar ik ben van mening dat je het type paard moet zoeken bij jezelf. En je voelt heel goed in je achterhoofd wel wat een paard wel of niet aankan.

Wauw wat een geweldige foto, zo hoop ik over een paar jaar ook op mijn belgje rond te rijden

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:46

Eefke_ schreef:
Ik zag met toeval net een foto op facebook van een kleine pony waar ze met 4 mensen op zaten, dat vind ik nou wel zielig!

Dat is naar mijn mening óók zielig! Ik vind 88 kilo ook te veel voor een arabier van 1.45m

Geen van beide bevorderlijk voor je paard.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:10

Mioux schreef:
98 te zwaar per defenitie vind ik ook weer overdreven... Dan zou een paard een wagen ook niet moeten trekken want dat is ook rond 100 kg als het niet meer is? Het is beide 100 kg en beide moet hij dat dragen alleen 1 een mens ander doormiddel van een tuig.. kijk 98 kg op paardje van 1,45 nee dat kan ook weer niet maar per defenitie zeggen klopt ook niet. Een trekpaard belgisch bijvoorbeeld, kan best iemand op van 100 kilo.

Wat een paard kan trekken en wat een paard kan dragen staat absoluut niet in verhouding met elkaar ;). Vergeet niet dat de rug van een paard ontzettend zwak is. Alle ingewanden (= zwaar) 'hangen' aan de relatief zwakke ruggegraat en daar gaan wij nog eens bovenop zitten met een zwaar zadel.

Een paard zou op vlak terrein en harde ondergrond 3x zijn eigen gewicht moeten kunnen trekken. Dat staat dus absoluut niet in verhouding tot het dragend vermogen van een paard.

Leentje, respect voor jou!!!!!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:10

belge hobbele zo leuk :)

noel50

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:59

Misschien was de titel "dikkere mensen te paard" toch beter.;-(

De stelling was "welk gewicht vind je toelaatbaar voor welk paard". Hier wordt nu niet meer op gereageerd.
Met uitspraken als ..... Mijn paard merkt er niets van..... of hij loopt lekker vlot, zijn geen feiten waar men wat mee kan. De rug van een paard is een soort brug en hoeveel kan deze brug dragen. Is dit afhankelijk van het ras paard of de bouw? Een korte rug, betekent dat ook automatisch minder gewicht door mindere mogelijkheid omdit gewicht te verdelen. Is een vierkant paard sterker?

Voor dit topic is het niet interessant hoe ieder individueel met zijn gewicht "vecht"en wat deze eraan doet.

De uitspraak blijft " een paard is niet geboren om te dragen " en ik vind derhalve dat ongeacht bouw of ras van het paard, men toch wel onder de 75 kg, moet blijven. En mocht het paard hier problemen mee hebben, een lichtere persoon zoeken.

dinopino@ Ik lees al mee sinds het eerste topic hierover en het tweede topic nu. Ik meen gelezen te hebben dat de topicstarter dit al eens duidelijk gemaakt heeft dat de naam dikkere mensen beter was als zwaardere mensen te paard. Het verworderd mij ten zeerste dat hier over het gewicht gesproken wordt van de ruiters en de rest van de vele oorzaken van paardenproblemen zoals rijtechnische zaken buiten schot worden gelaten. john57 heeft al meerdere keren zeer interesante links geplaatst welke niet worden besproken omdat het merendeel van dit topic slechts om een thema blijft ronddraaien. Dit had een interesant topic kunnen worden maar de discussies gaan steeds weer de verkeerde kant op. marjootje vind ik een naar de mond praatster eerste klas;

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:18

noel50 schreef:
Misschien was de titel "dikkere mensen te paard" toch beter.;-(

De stelling was "welk gewicht vind je toelaatbaar voor welk paard". Hier wordt nu niet meer op gereageerd.
Met uitspraken als ..... Mijn paard merkt er niets van..... of hij loopt lekker vlot, zijn geen feiten waar men wat mee kan. De rug van een paard is een soort brug en hoeveel kan deze brug dragen. Is dit afhankelijk van het ras paard of de bouw? Een korte rug, betekent dat ook automatisch minder gewicht door mindere mogelijkheid omdit gewicht te verdelen. Is een vierkant paard sterker?

Voor dit topic is het niet interessant hoe ieder individueel met zijn gewicht "vecht"en wat deze eraan doet.

De uitspraak blijft " een paard is niet geboren om te dragen " en ik vind derhalve dat ongeacht bouw of ras van het paard, men toch wel onder de 75 kg, moet blijven. En mocht het paard hier problemen mee hebben, een lichtere persoon zoeken.

dinopino@ Ik lees al mee sinds het eerste topic hierover en het tweede topic nu. Ik meen gelezen te hebben dat de topicstarter dit al eens duidelijk gemaakt heeft dat de naam dikkere mensen beter was als zwaardere mensen te paard. Het verworderd mij ten zeerste dat hier over het gewicht gesproken wordt van de ruiters en de rest van de vele oorzaken van paardenproblemen zoals rijtechnische zaken buiten schot worden gelaten. john57 heeft al meerdere keren zeer interesante links geplaatst welke niet worden besproken omdat het merendeel van dit topic slechts om een thema blijft ronddraaien. Dit had een interesant topic kunnen worden maar de discussies gaan steeds weer de verkeerde kant op. marjootje vind ik een naar de mond praatster eerste klas;

Onder de 75 vind IK overdreven maar dat is mijn mening en mijn ervaring. Ik vind wel degelijk dat naar o.a de bouw van het paard, de frequentie waarmee gereden wordt, het niveau van paard en ruiter, blessureverleden en het doel gekeken moet worden. Het ene paard is het andere niet ;) .

Ik ben het met je eens dat het feit dat je paard 'lekker' of 'vlot' loopt niets zegt over de eventuele lange termijn gevolgen van het gewicht van de ruiter.

Jouw opmerking mbt het zwartgedrukte en onderstreepte gedeelte snap ik niet zo :o . Onderstaande staat ondermeer in de openingspost:

DE STELLING:
Ruiters boven een bepaald gewicht zouden niet op een paard moeten stappen omdat ze door hun gewicht schade kunnen aanbrengen aan het paard.

VERDERE VRAGEN:
- Is er voor jou een grensgewicht, en zo ja, hoeveel is dat? Of als je het per paard bekijkt wat is voor jou de grens voor bijv. een KWPN van 1.60, een KWPN van 1.75, een Belg van 1.65 en een Shire van 1.85.. (als iedereen hetzelfde type/dezelfde grootte voor zich heeft vergelijkt het makkelijker)
- Wat zijn voor jou verder de belangrijke factoren die meespelen om die grens te kiezen? (Denk aan lengte ruiter, bouw ruiter, bouw paard, schofthoogte paard, niveau ruiter, niveau paard, tak van sport, blessuregevoelig, etc etc)
- Mogen bijvoorbeeld manege eigenaren een grens aan gewicht stellen en mensen weigeren?
- Betreft het enkel een gewichtsgrens waarbinnen je mag paardrijden, of gaat het ook om de verdeling van het gewicht?

Volgens mij staat het gewicht wel degelijk centraal in dit topic en zou je m.i. dus teveel van de originele vraag afwijken als je teveel gaat uitwijden over bijvoorbeeld rijtechnische zaken?

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:27

@noel50..................waar haal je het vandaan om vanuit het niets zulk commentaar te plaatsen???
Je houd al die tijd de mond dicht, en denk nu even wat je moeten zeggen.
Alles wat ik geplaatst heb ik mijn eigen mening, en ik praat niemand naar de mond.
Als je het topic dan zo graag intresanter wil maken kom dan met een paar goede argumenten, en niet met dit domme gezwets.
Dit topic gaat over het gewicht van de ruiter, niet over het rijtechnische gedeelte.
En als je dan zo goed hebt meegelezen, dan zou je dat ook begrepen hebben.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:30

En dan nog iets @noel50, als je dan al vanaf het begin meeleest, waarom heb je dan vandaag pas een account aangemaakt???
En is dit pas je eerst geplaatste bericht, beetje vreemd allemaal

parelliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:27

waarom zou een paard van 800 kg niet iemand kunnen dragen van 100 kg
natuurlijk het is wel 100 kilo wat op je rug bonkt
maar een trek paard trekt normaal ook een kar rond dat gewicht en dat lijkt me ook niet erg lekker
het moet gewoon een gezond paard zijn goed gebouwd
die zo'n iemand wel aankan en dit ook niet te lang moet doen maar korte stukjes
en hoe sneller degene het leert hoe minder het paard belast word

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:18

Parelienne...welk paard weegt 800 kg? De trekpaarden bedoel je? En hoevaak moet worden uitgelegd dat trekkracht iets heel anders is dan draagkracht?