Sees schreef:Snackie schreef:Hmmz, ik vind die kilo's wel een beetje overtrokken hoor.
Toen ik 98kg woog, reed ik mijn paard destijds net zo fijn, als wanneer ik 83kg woog. dat gaat om een paard van 178.
En zelfs die kon nog 120 springen met mij op zijn rug (en goed) Dus dat zal wel een beetje overtrokken zijn, die 75kg.
Ik denk dat je per paard moet kijken wat kan en niet kan.
Ik woog er 88 op mijn arabiertje van 145. en die gaf er ook niks om.
Tsja, op een shet of b pony ga ik niet zitten, uit princiepe niet. maar op zich kunnen paarden genoeg hebben hoor.
Paarden zijn vluchtdieren dus die zullen minder snel pijn/zwakte laten zien want dat maakt ze een ideaal prooidier...
Je moet uiteraard iedere situatie op zich bekijken maar IK vind regelmatig flink rijden op een paard met teveel gewicht niet slim als je je paard langer goed wil houden. De grootte van een paard geeft niet per definite aan dat ze meer gewicht kunnen dragen. Een robuuste kruising van 1.55m zou best meer kunnen dragen dan bijvoorbeels een Fries van 1.70m met een weke rug.
Hmm, 88 kg op een arabiertje van 1.45m vind ik persoonlijk te zwaar.
98 kg op welk paard dan ook buiten recreatief rijden vind ik ook te zwaar, zeker springen, en nog 1.20m hoog ook, sorry, maar dat is teveel van het goede(of slechte), en ik durf te veronderstellen dat je bij die 98 kg geen 1.95 lang bent, dus nog behoorlijk wat oncontroleerbaar gewicht ook.
Zoals je zelf al aangeeft hoeft een groter paard niet per definitie sterker te zijn dan een kleiner paard, hoe wist jij dan zo zeker dat je paard van 1.78m geen last had van jouw gewicht, ook niet met springen?