is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:59

Agossie schreef:
M_D_H schreef:
maar dan is geen 1 paard blij :+

En stoere mannen ook niet... :')

:') _O-
nee dat is waar :+

ik had gister wel een slofje om (jaja hij is terug... gevonden in de kast van een stalgenoot... je wilt niet weten hoe teleurgesteld ik was)
we gingen naar buiten (even een klein rondje op de weg, is goed voor hem en zijn grote hekel aan buitenritten) dus het leek me wel even iets verstandig zeg maar, met die wind etc :+
en ik had zijn oogjes als lang gezien :') _O-

Agossie

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:02

Hé! Wat goed dat je hem terug hebt!! Wel jammer dat dit in de kast van een stalgenoot was... Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld was en dat je dan ook meteen een stukje vertrouwen in de medemens kwijt bent.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:05

nou, beetje boel vertrouwen kwijt...
this niet de eerste keer dat mensen wat bij haar terug vinden (ik ook niet overgens)
het is iemand die... graag alle ruimte voor zich zelf op eist, het moeilijk vind haar handen van andersmans spullen af te houden en die zeer zeker geen respect heeft voor de spullen van andere/respect voor voor haar medemens...
heb het haar ook dt keer goed verteld hoe ik er over denk...
beetje jammer dat het weer zo moet maar goed...
er zijn dus al eerder problemen met deze persoon geweest...

xhoppa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:50

Als je op de juiste manier met slof rijdt vind ik het geen probleem, ik zie vaak mensen die het verkeerd gebruiken en op de slof zelf gaan rijden.
Zelf kan ik niet met slof rijden dus ga dit ook absoluut niet doen.
Mensen rijden soms ook met een elastiek, dat vind ik wel onnodig. Soms hebben ze deze hartsikke strak en kan het paard niet op eigen benen meer lopen en dan worden ze boos op het paard. pf hier kan ik echt tegen en je kan niks meer tegen deze mensen zeggen want dan krijg jij alles over je heen dat je zelf niet kan rijden en er niet mee moet bemoeien en er niks over weet enzo.
Maar gelukkig zie ik ook vaak zat mensen die er wel normaal mee omgaan :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:33

Vandaag getuige van iemand die prima met de slof reed. Geen druk op de slof, maar puur voor haar veiligheid en gevoel. Ik weet niet of je op Bokt zit, maar ik vond het +:)+

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 08:58

als je de slof puur als noodrem gebruikt wordtis er een kans dat wanneer je een keer geen slof om doet hij juist aan de kletter gaat.

Met mijn paard is dat hetzelfde alleen dan met een zweep. Als ik op hem rijd zonder zweep doet hij echt debiel, vindd alles eng, gaat staken, etc. Als ik dan mijn zweep erbij pak doet hij het heel braaf. (ik raak hem dan geen 1 keer aan met de zweep)

Ik denk dat dat bij een slof ook kan gebeuren.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 09:09

nee, nog nooit meegemaakt...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 09:10

Wordt nog wat als je in de Z komt, dan mag je geen zweep meer.

Uquido84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 09:53

Tendance schreef:
Wordt nog wat als je in de Z komt, dan mag je geen zweep meer.

...lekker off topic:
In de klassen B, L1 en L2 is het gebruik van een karwats of dressuurzweep toegestaan. Een reserve-karwats of dressuurzweep mag niet worden gedragen. Het is toegestaan om tijdens een hors concours-start in de klasse M1 en hoger een dressuurzweep te gebruiken.
De maximaal toegestane lengte van de dressuurzweep is 120 cm bij de paarden en 100 cm bij de pony’s

Dus vanaf de M1 is een zweep niet meer toegestaan.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:00

Ja sorry verkeerd ingetikt op de pc, maar rij nu Z en was even vergeten, dat ik in de M er ook al niet mee mocht rijden.
Misschien komt dat, omdat ik met die van mij überhaupt niet met zweep kan rijden.

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:03

ik rijd geen wedstrijden dus dat is geen probleem

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:05

Dan mooi met zweep blijven rijden!

Uquido84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:11

clhufl schreef:
als je de slof puur als noodrem gebruikt wordtis er een kans dat wanneer je een keer geen slof om doet hij juist aan de kletter gaat.

Met mijn paard is dat hetzelfde alleen dan met een zweep. Als ik op hem rijd zonder zweep doet hij echt debiel, vindd alles eng, gaat staken, etc. Als ik dan mijn zweep erbij pak doet hij het heel braaf. (ik raak hem dan geen 1 keer aan met de zweep)

Verschilt per paard, er zijn ruiters die de gehele week met een slof trainen en dan in de weekenden op concours gaan en zonder rijden.
Ik gebruik 'm doordeweeks altijd. Negen van de tien keer hangt ie er zomaar bij en gebruik ik 'm niet. Een van mijn paarden klettert er van door door opgebouwde spanning die ik als amateur ruiter niet altijd kan laten afvloeien. Door de slof er bij te pakken begrens ik 'm, zonder 'm in de krul te trekken dus, en gaan bijvoorbeeld de series een stuk makkelijker. Op die manier leert het paard dat druk maken geen zin heeft.
Ben bewust genoeg bezig in mijn trainingen om te weten wat ik doe.
Zo doe ik dat ook met de zweep, gebruik ik in de trainingen zo nu en dan om 'm net wat meer van de grond af te krijgen. Betekent dus niet dat ik 'm lens mep en met strakgetrokken slof door de baan marcheer. Voel de reacties namelijk al aankomen...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:14

Rijdt jij ook met stang en trens?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:19

Ik begrijp je. Ik heb wel een zweep in handen, maar gebruik hem zelden. Ik kan hem wel wegleggen, maar heel af en toe moet ik echt het rechterachterbeen even 'wakker maken'. Gewoon licht aantikken is voldoende. Als ze lekker loopt, leg ik hem het liefst weg. Slof heb ik echt niet nodig bij mijn merrie. Gelukkig maar, want ik kan er niet mee rijden.
Ik heb wel één keer meegemaakt dat ik die spanning moest afvloeien. Mijn instructrice heeft me er goed doorheen geholpen en ik heb heerlijk gereden. Als zij er niet was geweest, was ik afgestapt omdat het echt gevaarlijk geworden zou zijn.

Uquido84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:29

Tendance schreef:

Soms wel soms niet, vind een trensoptoming net zo makkelijk. Merk dat die van mij af en toe wat "duwerig" worden op die stang.
Je ziet de heldere lichten onder ons dan rijden met 3 teugels...slof met stang en trens.
Wat je dan krijgt is een wisselwerking want men denkt er dan goed aan te doen een slofteugel door de trensringen heen te halen en als ze dan wat "stugger" cq. "duwerig" worden.
Echter daar ga je dan de mist in...dus back to basic, en gewoon op een trensje.
Er is namelijk geen weg meer terug als je je laat verleiden door die heldere lichtjes na te gaan doen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:43

Ik schrok ook al. Dacht, dat je met slof en stang en trens reed.
Ik rijd mijn merrie op alleen trens of op stang en trens. Ik wissel het af zeg maar, maar rijd haar zelf niet met slof.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:33

Uquido84 schreef:
clhufl schreef:

Verschilt per paard, er zijn ruiters die de gehele week met een slof trainen en dan in de weekenden op concours gaan en zonder rijden.
Ik gebruik 'm doordeweeks altijd. Negen van de tien keer hangt ie er zomaar bij en gebruik ik 'm niet. Een van mijn paarden klettert er van door door opgebouwde spanning die ik als amateur ruiter niet altijd kan laten afvloeien. Door de slof er bij te pakken begrens ik 'm, zonder 'm in de krul te trekken dus, en gaan bijvoorbeeld de series een stuk makkelijker. Op die manier leert het paard dat druk maken geen zin heeft.
Ben bewust genoeg bezig in mijn trainingen om te weten wat ik doe.
Zo doe ik dat ook met de zweep, gebruik ik in de trainingen zo nu en dan om 'm net wat meer van de grond af te krijgen. Betekent dus niet dat ik 'm lens mep en met strakgetrokken slof door de baan marcheer. Voel de reacties namelijk al aankomen...

en ik maar denken dat je tegen de slof was :oo

over zweep gebruik, bij mij ligt het aan het paard waarop ik stap of ik een zweep nodig heb ja of de nee...
op die van mijzelf dus pertinent niet :n
maar op trainingshafje dus wel :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:34

Uquido84 schreef:
Tendance schreef:

Soms wel soms niet, vind een trensoptoming net zo makkelijk. Merk dat die van mij af en toe wat "duwerig" worden op die stang.
Je ziet de heldere lichten onder ons dan rijden met 3 teugels...slof met stang en trens.
Wat je dan krijgt is een wisselwerking want men denkt er dan goed aan te doen een slofteugel door de trensringen heen te halen en als ze dan wat "stugger" cq. "duwerig" worden.
Echter daar ga je dan de mist in...dus back to basic, en gewoon op een trensje.
Er is namelijk geen weg meer terug als je je laat verleiden door die heldere lichtjes na te gaan doen.

lijkt me dus zo ontzettend onpraktisch en overgens ook totaal zinloos...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:35

Toch heb ik niet het idee dat een paard denkt 'mm er hangt een slof aan mijn hoofd, laat ik nu maar niet aan de ren gaan'. Ik denk dat die bewustwoording meer uit de ruiter komt die dan meer ontspannen rijdt ómdat de ruiter dat denkt...

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:43

Joolien schreef:
Toch heb ik niet het idee dat een paard denkt 'mm er hangt een slof aan mijn hoofd, laat ik nu maar niet aan de ren gaan'. Ik denk dat die bewustwoording meer uit de ruiter komt die dan meer ontspannen rijdt ómdat de ruiter dat denkt...

Dat denk ik dus ook. Het zelfde idee als dat ik vroeger dacht dat mijn paard precies doorhad als het proefje ging beginnen... Dat was mijn paard niet, dat was ik!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:44

denk het ook Joolien...
net als dat het ene moment je paard zich gedraagt op ander terrein (tijdens training), en het volgende moment niet (tijdens wedstrijd) ligt ook volledig aan de ruiter :)
denk dat het ook zo werkt met een slofje...
of met welk ander hulpmiddel dan ook :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:51

Oh maar joolien, ik heb hem op de buitenrit er wel degelijk aan, omdat hij er wel vandoor gaat. Draaien en gaan.
Voor mij is het dus geen voorzorgsmaatregel, maar echt een gebruiksvoorwerp op buitenrit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:56

Tendance schreef:
Oh maar joolien, ik heb hem op de buitenrit er wel degelijk aan, omdat hij er wel vandoor gaat. Draaien en gaan.
Voor mij is het dus geen voorzorgsmaatregel, maar echt een gebruiksvoorwerp op buitenrit.

Ja maar dan gaat ie ook echt aan reutel blijkbaar? Ik reageerde op een reactie van Uquido:

Citaat:
Een van mijn paarden klettert er van door door opgebouwde spanning die ik als amateur ruiter niet altijd kan laten afvloeien. Door de slof er bij te pakken begrens ik 'm, zonder 'm in de krul te trekken dus, en gaan bijvoorbeeld de series een stuk makkelijker. Op die manier leert het paard dat druk maken geen zin heeft.

Uquido84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:36

Mensen, een paard leert door druk op en druk af. Druk=vervelend, druk af=beloning. Ik kan me geen andere manier indenken waarop ik mn paard zou kunnen gaan trainen.
Ik acht mezelf kundig genoeg een slof te gebruiken op een manier die het welzijn van mijn paarden, en de omgeving, niet schaad. :)

Weet ook niet hoe ik de illusie heb kunnen wekken dat ik geen slofteugel zou gebruiken. Immers ik reageer in een topic waar het om gaat of ik het gebruik daar van positief vind.
Dus dat.