Domino_x : Bij jouw "goede" foto, loopt je pony nog behoorlijk op de voorhand en het lijkt alsof zijn hoofd wat kantelt. Ik denk dat jij je teveel focused op de voorkant ipv de achterkant. Hoop dat je er wat aan hebt
Dankje, doe mijn uiterste best en paardje ook, toch zijn er altijd verbeterpunten
mijnvlinder
Geplaatst: 10-01-12 23:12
Niet zo goed; Veel spanning in lichaam, vooral hals en staart. Ook veel spanning bij mij zelf. Beter: Voorwaartse drang.
Het probleem waar ik tegen aan loop, is vooral dat ik het gevoel heb enorm veel druk te moeten geven. Doe ik dit niet, blijft de pony erg schudden en geeft vrijwel niet na.
Wat kan ik doen om dit te verbeteren?
0000
Geplaatst: 10-01-12 23:22
Ik zou beginnen met kijken naar je zadel. Het ligt namelijk zowel te ver op de schouder, als dat het klappert op de rug. Mogelijk is het ook nog te lang maar dat kan ik zo niet beoordelen. Bewegingsvrijheid heeft je pony in ieder geval zo niet en de rug loslaten zal hij ook niet graag doen gezien de klappen die hij daar nu krijgt. Wat meteen al voor een deel de stugge mond kan verklaren. De rug vasthouden en de kaak loslaten gaat niet zo goed samen namelijk.
Wat je ook heel goed kan zien op deze foto is dat je pony niet tactzuiver is. Draf is een diagonale beweging, het rechterachter en linkervoorbeen moeten tegelijk worden opgetild en neergezet evenals linksachter en rechtsvoor. Beide benenparen maken hier een tactfout wat aangeeft dat je pony volledig uit balans is (wat overigens mogelijk ook terug is te voeren op de vastgehouden rug maar dat is zo niet met zekerheid te zeggen).
Kortom, eerst gaan zorgen dat je pony zich durft te bewegen en ook daadwerkelijk kan bewegen op de correcte manier, met lossigheid in zijn lijf, en als je daarna nog steeds een probleem hebt met de aanleuning kan je daar dan mee aan het werk. Kan ook zomaar dat het probleem is opgelost als aan de overige voorwaarden is voldaan.
Je pony duwt erg met de achterhand ipv dat hij draagt. Probeer tijdens het rijden je tempo vooral niet te hoog te leggen, maar ga veel overgangen maken naar bijna stap, weer even naar voren draven en dan weer terug. Dan moet je pony wel iets meer gaan dragen.
Hallo, ik meld me hier ook maar even, ik vind dat er veel leerzame tips voorbij komen en ik zou graag ook wat opbouwend commentaar willen horen. Verder heb ik geen les, dit was afgelopen zomer.
Bij deze foto een probleem waar ik niet goed van weet hoe ik het op moet lossen, het hoofd schuin doen. Daardoor raak ik vaak de nageeflijkheid kwijt, ookal blijft hij wel fijn lopen, maar ik zou graag willen weten wat ik daaraan kan doen... Goed: Hij heeft zijn achterbenen er mooi onder, luisterd goed en is mooi ontspannen.
Dit vind ik een erg fijn beeld, ik zit alleen zelf niet helemaal goed
Deze foto vind ik lastig om te beoordelen, hij had zijn neusje wel wat meer naar binnen mogen hebben en zijn achterhand er iets meer onder, hij loopt een beetje op de voorhand.
western wordt niet altijd op een shank gereden hoor....
S_en_Z
Geplaatst: 12-01-12 10:04
Het is gewoon een vraag. Ik ken het namelijk niet. Die ik ken zijn of voll. Engels of voll. Western.
Het kan toch best zijn dat paard in het verleden wel een andere optoming heeft gehad? Ieder bit ligt anders en dus reageert het paard ook anders.. of is dit nu een domme beredenatie?
Paarden die op westernbit lopen hebben een hele andere nageeflijkheid dan als ze Engels gereden worden, ook de ruiters hebben dan een andere manier van teugelvoeren. Paard zou niet alleen kunnen kantelen omdat hij niet genoeg om het binnenbeen gebogen is maar ook omdat hij wil wijken voor de druk van het bit. Zo te zien rijd deze dame ook veel bitloos.. wat ook weer een hele andere optoming is betreft druk en nageeflijkheid. Ook heeft ze het paard pas net ruim een half jaartje.. als het paard op shank of bitloos niet kantelt heeft het toch te maken met het bit.
Ik ben gewoon geinteresseerd en probeer mee te denken, ik bedoel niet te katten.. hoor...
nee hoor, nageeflijkheid bij een westernpaard is hetzelfde als nageeflijkheid bij een dressuurpaard, wij hebben alleen geen constante aanleuning.
Shanks (correctionals) gebruik je bij een paard wat verder opgeleid is, dat zijn bitten die je met paarden rijd waar je naar 1 hand probeert toe te werken.
over het kantelen heb ik het ook niet hoor, dat moet je denk ik voelen om daar een gerichte oplossing voor aan te dragen.
Mijn paard op een snaffletje...
S_en_Z
Geplaatst: 12-01-12 11:25
Bij western heb je alleen geen oprichting toch en wat ik idd bedoel dat de aanleuning anders is. Bij ons heb je pas een correct nageeflijk paard als de aanleuning ook stabiel is, altijd van been naar de hand toe gereden en paard altijd in/naar de hand toe loopt ongeacht hoe lang of kort de teugel is.
Wel een plaatje hoor essie! Ziet er fijn uit. (ik vind het altijd zo leuk om fijne westernruiters te zien rijden.. en ik vind dat langzame er heel schattig uitzien.. dat slowmotion galopje en dat "joggen" in draf.
Vind de westerndressuur over het algemeen aangenaam om naar te kijken. (enkele uitzonderingen in de sport daargelaten maar die heb je overal)
essiedepessie
Geplaatst: 12-01-12 11:41
Nee oprichting streven wij niet naar, je wilt de hals op schofthoogte hebben ideaal gezien, al slaat dat tegenwoordig wel behoorlijk door, want mensen willen de neuzen het liefst over de grond hebben.
Maar ook bij een westernpaard moet je zorgen dat je van achter naar voor werkt, dus dat je je paard tegen de hand laat aanlopen, als ze dan correct loopt en ze laat los, dan geef je meer vrijheid en zolang ze daar dan netjes blijft lopen laat je haar los, gaan ze de fout in dan corrigeer je weer tot ze weer correct loopt en dan laat je weer los. Je wilt in de ideale situatie gaan creeëren dat ze zelf die "verzameling" opzoeken, en in frame blijven lopen zonder een directe aanleuning.
Maar ik weet niet hoe de ruiter boven mij traint, een paard een westernzadel aanmeten is natuurlijk niet hetzelfde als westerngericht trainen. Ik merk wel vaak dat mensen denken, ah, lekker relaxt rijden we kwakken er een westernoutfit op.
je wilt natuurlijk nog altijd je paard goed gymnastiseren en correct rijden, en ik hoor vaak dat dressuurruiters het idee hebben dat een westernpaard veel minder moet kunnen als een dressuurpaard, maar veel van de oefeningen komen in mijn training terug, alleen probeer je je paard te leren dat hij zelf moet blijven doen wat jij 1 keer van hem gevraagd hebt, dus minder babysitten om het zo maar te zeggen.
@svdijk86, hij is gewoon met een engels bit gereden, ik maak alleen meestal buitenritten, waardoor ik dit zadel veel fijner vind, dat is veel geschikter voor lange buitenritten en ik kreeg het zadel bij hem toen ik hem kocht. Maar hij wordt ook veel bitloos gereden. Verder is de rijstijl gewoon engels, niet western.
Gipsylover
Geplaatst: 13-01-12 17:41
Hoe vinden jullie Mik lopen? Ik vind dat hij nog wat actiever mag met de achterhand vaak.
@Svdijk86: Ik vind dat jou paardje met een fijne aanleuning loopt! Complimenten! @essiedepessie: Ik vind het er heerlijk ontspannen uitzien!
bertie
Geplaatst: 13-01-12 22:04
@Gipsylover: je paard loopt achter de loodlijn. Op de foto's. In het filmpje zie ik een viertaktgalop - dat is echt een aanwijzing voor teveel hand, te weinig impuls. Ergens zegt je instructeur iets als: "terug naar draf, niet teveel binnenhand" - maar het is zó gemompeld dat ik me afvraag of je de aanwijzing we goed hoort. Overigens had je instructeur ook even kunnen zeggen dat terug naar draf heel gemakkelijk kan worden gereden door even je buitenheup naar voren te brengen. Dan had je sowieso geen hand nodig gehad.
Je instructeur is kennelijk tevreden met die galop, terwijl ik die echt een onvoldoende zou geven in een proef.
Ik mis het voorwaarts, de impuls.
Wees blij, rij blij! Opwaarts vanuit de schoft! Sprong! Bergop!
Laatst bijgewerkt door bertie op 13-01-12 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt
darwin
Geplaatst: 13-01-12 22:11
Wij willen in onze sport juist wel oprichting zien, hoewel we hem in de training wel lager rijden dan hij hier loopt.
nicky_rilana
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik
darwin: ik vindt hem op de 2e foto mooier lopen, op de 1e foto loopt hij op voor de lood lijn, maar ik moet ook zeggen dat ik geen verstand van mennen heb
bertie
Geplaatst: 13-01-12 22:14
@darwin 1e foto: drukt de rug weg
2e foto: veel fijner
darwin
Geplaatst: 13-01-12 22:17
Ja dat klopt, de eerste foto is op een wedstrijd en dan is ie nogal gestrest, en dat merk je aan zijn front en zijn rug, en alles eigenlijk. 2de foto is speciaal voor de fotoshoot gemaakt op een veld hier verderop, dus zonder wedstrijdstres en dan loopt hij een stuk fijner
Bertie, kan je eens uitleggen wat een viertaktgalop precies is? Ik zie in het filmpje wel een soort van galop zonder zweefmoment, is dat het?
Gipsylover, ik zie op de eerste foto wel een valse knik in de hals en niet heel veel activiteit van achteren. Foto 2 vind ik niet heel duidelijk om te beoordelen.
ik zou ook wel wat meer uitleg willen over de reactie van bertie op het filmpje. betreft de galop: ik zie een net-nog-in-galop-galopje. maar wat bedoel je met je buitenheup naar voren brengen om terug te gaan naar de draf? die is nieuw voor mij, leg uit
overigens vind ik het paard v gipsylover op foto 1 wat spanning tonen in de hals, maar eigenlijk ging ik daar naar kijken vanwege de staart. foto 2 is wel wazig, maar lijkt wel een startmoment van je middendraf of iets, kan dat kloppen? want het ziet er echt uit als een wegsprint moment
betreft de foto's van darwin ben ik het eens met voorgaande reacties, 1 weggedrukte rug , 1 beter en je uitleg er bij is duidelijk
Gipsylover
Geplaatst: 14-01-12 09:46
Over de galop in het filmpje klopt, maar dit doen we niet meer! Ik moet 'm nu veeeel meer naar voren rijden, dus dat is opgelost! Foto 2 is inderdaad een startmoment, dat ik hem wat weg rijd.