Moll schreef:Ik zelf werk zelf van uit frame before movement, dit is een bepaalde inslag van uit de franse kant, ik ben van mening dat wanneer je de motor aan wil zetten je de sleutel om moet draaien, en de sleutel in deze is dus hoofd/hals houding, het is niet zo dat het paard dus vast gezet word in een houding en hier in geen bewegingsvrijheid heeft, het is zoals bij een ballet danser(es) dat deze in een kader werken met hun lichaam om bepaalde oefeningen uit te voeren, in dat kader/frame is ruimte voor.losheid en gedragenheid, door dat ik het paard dit aan leer is het voor hem/haar snel een vanzelfsprekendheid en is er minder weerstand, wanneer dit alles bevestigd is zijn de zij gangen ook makkelijker aan te leren door dat het lijf los en ontspannen en gedragen is, ook de revalidatie paarden leer is dit aan.
Het is namelijk ook in mijn opinie niet mogelijk voorwaards te rijden met een paard wat zich vast zet in het lijf en op de voorhand is, een paard wat zij hoofd in de lucht steekt is geblokkeerd en niet voor het been, en zwart wit gezien moet de ruiter deze, wanneer ze voorwaards willen dus movement in to frame, door de rem heen rijden, en wanneer je frame before movement toe past, zorg je als ruiter er voor dat het paard weer door het lijf gaat voor dat je voorwaards rijd, dit ook in de tempo en tempi overgangen.
Als ik dit zo lees, mol, ga jij er dus vanuit dat jij beter weet hoe een paard zijn lichaam moet gebruiken dan het paard zelf?
Dit strookt m.i. niet met de doelstelling van de (klassieke) dressuur.
cherie78 schreef:"Het paard moet leren de houding die het zonder de ruiter had, opnieuw te vinden en zich onder het gewicht van de ruiter VRIJ EN ONGEDWONGEN te bewegen met LANGE HALS en NEERWAARTS gedragen hoofd.
Als het in staat is deze ongedwongen beweging te behouden, dan laat het paard los en ontspant het zich"
Uit de HDV12

Om het paard te leren in een "zelfhouding/frame" te gaan bewegen is het belangrijkste dat een paard aan/voor het been is.
Om nog even antwoord te geven op de post van Hermelientje;
Een paard wat super reageert (voorwaarts/impuls) op een been/zithulp zal NIET zijn hoofd omhoog brengen, maar uitgenodigd worden om het bit op te zoeken.
Doordat het paard wordt uitgenodigd om het bit zelf op te zoeken, verkrijg ik een aanleuning vanuit het paard en NIET vanuit de ruiter.
Op deze manier zal een paard ook het bit/ruiterhand vertrouwen.