Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:15

Moll schreef:
Duidelijk dat jullie niet veel in het engels dit soort gesprekken houden, niet erg, dom van mij, zal het verduidelijken, frame= houding, kader.

Gelukkig dat je dit even duidelijk maakte :j ;)

Mag ik vragen, wat jij zou kiezen, mol?
En wat je van mijn keuze vindt?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:27

cherie78 schreef:
Moll schreef:
Duidelijk dat jullie niet veel in het engels dit soort gesprekken houden, niet erg, dom van mij, zal het verduidelijken, frame= houding, kader.

Gelukkig dat je dit even duidelijk maakte :j ;)

Ik geloof in de zelfhouding van een paard
niet in een afgedwongen houding....
met zelfhouding vanuit het paard zelf, verpruts je namelijk niets aan het paard
met het "eisen"van een bepaald, door de ruiter opgelegd plaatje van een frame wel.

Als een paard recht, in balans, en in zijn eigen houding beweegt? wat dus NOOIT afgedwongen kan worden door een ruiter. Kan je in principe alleen aangeven wat je verlangt, en het paard zal dit uitvoeren in de door hem best uitvoerbare frame/houding/kader.
meer is het niet
daar hoef je verder ook niet over te filosoferen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:33

nombrado schreef:
met het "eisen"van een bepaald, door de ruiter opgelegd plaatje van een frame wel.

Als een paard recht, in balans, en in zijn eigen houding beweegt? wat dus NOOIT afgedwongen kan worden door een ruiter. Kan je in principe alleen aangeven wat je verlangt, en het paard zal dit uitvoeren in de door hem best uitvoerbare frame/houding/kader.
meer is het niet

Ik geloof daar ook in :j
Dat vanuit goed rug/achterhandgebruik vanzelf de juiste zelfhouding van een paard komt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:35

cherie78 schreef:
nombrado schreef:

meer is het niet

Ik geloof daar ook in :j
Dat vanuit goed rug/achterhandgebruik vanzelf de juiste zelfhouding van een paard komt.

ik zou dus voor geeneen van de stellingen kiezen
houding is er al
beweging komt in de houding die daar bij hoort
en daarbij is de houding/kader/frame niet een vast statisch gegeven

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:38

filosoferen hoorde bij paard rijden, en wanneer je dit soort gesprekken kan voren zonder dat je een ander vóór gek verklaard, uitzondering daar gelaten, is het leuk en leerzaam.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:41

nombrado schreef:
ik zou dus voor geeneen van de stellingen kiezen
houding is er al
beweging komt in de houding die daar bij hoort
en daarbij is de houding/kader/frame niet een vast statisch gegeven

Als we "frame" zien als "zelfhouding"?
Dan komt die zelfhouding ook door een bepaalde vorm van bewegen.

Een stilstaand paard heeft ook een bepaald "frame", dus dan gaat het inderdaad niet op :')

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:42

Moll schreef:
filosoferen hoorde bij paard rijden, en wanneer je dit soort gesprekken kan voren zonder dat je een ander vóór gek verklaard, uitzondering daar gelaten, is het leuk en leerzaam.

_/-\o_ _/-\o_

Ben alleen wel heel nieuwsgierig wat jij bedoelt met het vetgedrukte.

Maar zou je antwoord op mijn vragen kunnen geven, mol

cherie78 schreef:

Moll

Re: Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:48

Ik ga ook wel antwoorden, er zijn nog meer mensen in dit topic dus laat die eerst maar gaan.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:28

Door een bepaalde houding leer ik mijn paard zijn lichaam op een bepaalde manier te gebruiken. Dus een op de voorhand gebouwd paard, laat ik wat hoger in het frame lopen om hem te leren te bewegen met een lichaam dat beter in balans is. Een opgericht paard dat slecht de hand op wil zoeken, nodig ik juist uit om lager te lopen. Een kort paard wat langer in de bovenlijn en een lang paard rij ik wat meer bij elkaar. Dus voor mij gaat het hand in hand, stapje bij stapje. De beweging moet altijd ontspannen en tactmatig zijn, dus als dit erbij in schiet, geef ik toe op de houding en pas die aan zodat de oefening minder moeilijk wordt (meer naar de natuurlijke richting van het paard). Dus geen vaste keuze van deze kant. Het is maar net wat het paard nodig heeft om te verbeteren.

Wat ik bedoelde met de voorbereiding op de changementen, is niet alleen rechtrichten en contra, maar echt de buiging in het lichaam veranderen naar de nieuw galop voordat een changement wordt gevraagd. Moeilijk aan te leren, maar goed resultaat.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:11

Moll schreef:
Als we het toch nog zo bespreken heb ik nog wel een leuke, heb met een aantal klassiek ruiters bekennde en on bekende zitten praten over de volgende stelling, movement before frame, movement into frame, of frame before movement, welke neem je en waarom.

Ik neem aan dat deze discussie erover gaat wat je "eerst" doet. Met movement before frame wordt neem ik aan bedoeld eerst actief voorwaarts en niet teveel zorgen maken over hoe de hoofd/halshouding is, met movement into frame wordt dan het (actief) naar de weerstande biedende hand rijden bedoeld en met frame before movement wordt neem ik aan bedoeld dat je het paard eerst in de juiste houding zet en alle bewegingen (desnoods) heel langzaam laat uitvoeren als hij maar in het frame blijft.

Ik vind dit altijd heel moeilijk omdat mensen met hele logische argumenten komen voor zowel het ene als het andere.
Bijvoorbeeld bij movement before frame zeggen mensen dat het natuurlijk is voor een jong paard om snel voorwaarts te bewegen en dat het paard eerst daarin zijn balans moet vinden.
Bij frame before movement zeggen voorstanders dat het juist beter is voor het paard is om gelijk in de goede houding te werken en dat bewegingen eerst langzaam uitvoeren gemakkelijker is om te leren, zeg maar net als dat je met pianospelen eerst de juiste aanslag leert, dan heel langzaam speelt en dan uiteindelijk sneller met behoud van de juiste aanslag.

Alleen al het feit dat verschillende ruiters met zo'n verschillende aanpak uiteindelijk bij min of meer hetzelfde resultaat uitkomen geeft stof tot nadenken vind ik altijd.

Nombrado en Cherie als je een paard helemaal nooit in een "frame" wilt zetten dan heb je toch helemaal geen bit of zelfs geen hoofdstel nodig of zie ik dat fout? Wat is dan de functie van het bit? En sommige paarden blijven dan toch eeuwig in een heel andere houding namelijk "met hun neus in de lucht" lopen als er een ruiter op gaat zitten, het paard weet toch niet dat het voor zijn lijf wellicht beter is de spieren op een andere manier te gebruiken. Ik kan niet zien dat dit werkt behalve bij het type paard dat gewoon vanzelf al de hand voorwaarts/neerwaarts opzoekt als je been geeft. Frame is natuurlijk niet hetzelfde als zelfhouding. Zelfhouding is volgens mij dat het paard zodanig bevestigd is om in het juiste frame te lopen dat hij daarin blijft zelfs als de ruiter de hand naar voren doet. Hiervoor is in mijn optiek een zeer kundige ruiter nodig.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:36

Hermelientje schreef:
Nombrado en Cherie als je een paard helemaal nooit in een "frame" wilt zetten dan heb je toch helemaal geen bit of zelfs geen hoofdstel nodig of zie ik dat fout? Wat is dan de functie van het bit? En sommige paarden blijven dan toch eeuwig in een heel andere houding namelijk "met hun neus in de lucht" lopen als er een ruiter op gaat zitten, het paard weet toch niet dat het voor zijn lijf wellicht beter is de spieren op een andere manier te gebruiken. Ik kan niet zien dat dit werkt behalve bij het type paard dat gewoon vanzelf al de hand voorwaarts/neerwaarts opzoekt als je been geeft. Frame is natuurlijk niet hetzelfde als zelfhouding. Zelfhouding is volgens mij dat het paard zodanig bevestigd is om in het juiste frame te lopen dat hij daarin blijft zelfs als de ruiter de hand naar voren doet. Hiervoor is in mijn optiek een zeer kundige ruiter nodig.

het neus in de lucht verhaal heb ik alleen ervaren bij paarden die al teveel met hand gereden waren, of die zeer gevoelig voor druk in de mond zijn/waren.
Nooit met paarden die ik zadelmak maakte heb ik meegemaakt dat ze hun neus in de lucht staken.
Nu stap ik ook nooit op paarden van 3 of 3 1/2, ik begin pas met 4 eigenlijk liever 4 1/2, met daarvoor regelmatig longeren om ze sterk te maken de ruiter te kunnen dragen. (in de achterhand)

Net als dat een ruiter niet in een frame op de paardenrug moet zitten, zal een paard ook niet in een bepaald frame moeten bewegen.
alles beweegt namelijk, de ruiter veert daarin mee, dat kan nooit met iets wat in het frame statisch blijft. Daarin is geen plek voor lossigheid, ontspanning en vering in het bekkengebied van zowel paard als ruiter.

Zelfhouding heeft een paard altijd zelf al
een ruiter (10% van zijn gewicht en kundig) is voor een paard geen enkel probleem om te dragen (mits volgroeid)
Daarin zal een ruiter moeten leren het paard zo min mogelijk te storen in zijn balans. Door minimale signalen met de zit van de ruiter is het paard heel simpel naar een ander tempo te rijden

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:07

Ja ieder mens en dier heeft natuurlijk van huis uit al een (zelf)houding hoe belabberd dan ook ;) maar dat is toch iets anders dan hoe men de term "zelfhouding" in de dressuur gebruikt dacht ik. Dat überstreichen waar we het over hadden dat is juist bedoeld om die "zelfhouding" van het paard te testen.

Ik weet trouwens niet wat er mis is met iets verbeteren aan een houding. Mijn buurmeisje liep vreselijk krom. Toen zei helemaal niemand laat haar maar in haar eigen zelfhouding lopen. Het feit dat je eerst longeert om het paard sterker te maken om een mens te dragen is toch ook al "ingrijpen" in zijn houding. Misschien leert hij hierdoor meer onder te treden, met meer balans op een volte te lopen enz.

Frame betekent niet per se een natuurlijke houding van een paard. Je kunt een paard ook in een "LDR frame" plaatsen. Zo heeft de FEI de toegestane frames met inrijden gepubliceerd. Ook is er beschreven in welk "frame" het paard de oefeningen moet uitvoeren in de proef, nl "poll highest point" (niet dat er altijd helemaal in overeenstemming hiermee gejureerd wordt maar dat is weer een ander verhaal). Maar Nombrado jij zegt dus eigenlijk dat je een paard nooit in een frame plaatst, begrijp ik dat nu goed? Waar gebruik je het bit dan voor of gebruik je geen bit?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:16

Ik zelf werk zelf van uit frame before movement, dit is een bepaalde inslag van uit de franse kant, ik ben van mening dat wanneer je de motor aan wil zetten je de sleutel om moet draaien, en de sleutel in deze is dus hoofd/hals houding, het is niet zo dat het paard dus vast gezet word in een houding en hier in geen bewegingsvrijheid heeft, het is zoals bij een ballet danser(es) dat deze in een kader werken met hun lichaam om bepaalde oefeningen uit te voeren, in dat kader/frame is ruimte voor.losheid en gedragenheid, door dat ik het paard dit aan leer is het voor hem/haar snel een vanzelfsprekendheid en is er minder weerstand, wanneer dit alles bevestigd is zijn de zij gangen ook makkelijker aan te leren door dat het lijf los en ontspannen en gedragen is, ook de revalidatie paarden leer is dit aan.

Het is namelijk ook in mijn opinie niet mogelijk voorwaards te rijden met een paard wat zich vast zet in het lijf en op de voorhand is, een paard wat zij hoofd in de lucht steekt is geblokkeerd en niet voor het been, en zwart wit gezien moet de ruiter deze, wanneer ze voorwaards willen dus movement in to frame, door de rem heen rijden, en wanneer je frame before movement toe past, zorg je als ruiter er voor dat het paard weer door het lijf gaat voor dat je voorwaards rijd, dit ook in de tempo en tempi overgangen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:21

Ik wilde hierboven alleen maar uitleggen hoe het woord frame gebruikt wordt in de internationale dressuurwereld. Dus niet over me heen vallen omdat ik LDR frame zei. Ik gebruikte het puur ter illustratie. Ik ga met vur mee ik zie de beste resultaten (verbetering bij het paard) bij ruiters die rekening houdend met de bouw enz. van het paard het frame bepalen. Om in de termen van Moll te blijven "into the frame".

Moll als ik het goed begrijp accepteer jij dan in eerste instantie dat er weinig activiteit is?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:27

Ik zie niemand je aanvallen voor dat geen wat je zegt over LDR.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:38

Moll schreef:
Ik zie niemand je aanvallen voor dat geen wat je zegt over LDR.

Nee ik ook niet maar ik dacht dat het misschien leek alsof ik het zat te promoten. Dat is dus niet het geval. :D
En ik had niet door dat jouw post er al was.

Ik weet eerlijk gezegd niet of er wel een juist antwoord is op jouw vraag Moll. Een paard kan ook enorm verbeteren doordat hij heel voorwaarts over hindernissen wordt gereden zonder dat de ruiter zich druk maakt over het frame. Misschien is het wel de kunst om bij elk paard te zoeken wat het beste werkt.

En ik ken iemand die inderdaad ook volgens die Franse invalshoek werkt en het resultaat mag er zijn. Maar dan ben je het dus eens met Anky voorzover het hand zonder been en been zonder hand betreft neem ik aan.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:13

Moll schreef:
Ik zelf werk zelf van uit frame before movement, dit is een bepaalde inslag van uit de franse kant, ik ben van mening dat wanneer je de motor aan wil zetten je de sleutel om moet draaien, en de sleutel in deze is dus hoofd/hals houding, het is niet zo dat het paard dus vast gezet word in een houding en hier in geen bewegingsvrijheid heeft, het is zoals bij een ballet danser(es) dat deze in een kader werken met hun lichaam om bepaalde oefeningen uit te voeren, in dat kader/frame is ruimte voor.losheid en gedragenheid, door dat ik het paard dit aan leer is het voor hem/haar snel een vanzelfsprekendheid en is er minder weerstand, wanneer dit alles bevestigd is zijn de zij gangen ook makkelijker aan te leren door dat het lijf los en ontspannen en gedragen is, ook de revalidatie paarden leer is dit aan.

Het is namelijk ook in mijn opinie niet mogelijk voorwaards te rijden met een paard wat zich vast zet in het lijf en op de voorhand is, een paard wat zij hoofd in de lucht steekt is geblokkeerd en niet voor het been, en zwart wit gezien moet de ruiter deze, wanneer ze voorwaards willen dus movement in to frame, door de rem heen rijden, en wanneer je frame before movement toe past, zorg je als ruiter er voor dat het paard weer door het lijf gaat voor dat je voorwaards rijd, dit ook in de tempo en tempi overgangen.

Als ik dit zo lees, mol, ga jij er dus vanuit dat jij beter weet hoe een paard zijn lichaam moet gebruiken dan het paard zelf?
Dit strookt m.i. niet met de doelstelling van de (klassieke) dressuur.

cherie78 schreef:
"Het paard moet leren de houding die het zonder de ruiter had, opnieuw te vinden en zich onder het gewicht van de ruiter VRIJ EN ONGEDWONGEN te bewegen met LANGE HALS en NEERWAARTS gedragen hoofd.
Als het in staat is deze ongedwongen beweging te behouden, dan laat het paard los en ontspant het zich"
Uit de HDV12 ;)

Om het paard te leren in een "zelfhouding/frame" te gaan bewegen is het belangrijkste dat een paard aan/voor het been is.

Om nog even antwoord te geven op de post van Hermelientje;
Een paard wat super reageert (voorwaarts/impuls) op een been/zithulp zal NIET zijn hoofd omhoog brengen, maar uitgenodigd worden om het bit op te zoeken.
Doordat het paard wordt uitgenodigd om het bit zelf op te zoeken, verkrijg ik een aanleuning vanuit het paard en NIET vanuit de ruiter.
Op deze manier zal een paard ook het bit/ruiterhand vertrouwen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:16

Hermelientje schreef:
Nombrado en Cherie als je een paard helemaal nooit in een "frame" wilt zetten dan heb je toch helemaal geen bit of zelfs geen hoofdstel nodig of zie ik dat fout? Wat is dan de functie van het bit? En sommige paarden blijven dan toch eeuwig in een heel andere houding namelijk "met hun neus in de lucht" lopen als er een ruiter op gaat zitten, het paard weet toch niet dat het voor zijn lijf wellicht beter is de spieren op een andere manier te gebruiken. Ik kan niet zien dat dit werkt behalve bij het type paard dat gewoon vanzelf al de hand voorwaarts/neerwaarts opzoekt als je been geeft.

He, de discussie is weer interessant geworden :D
Ik ben dan wel niet cherie of nombrado, maar ik hou ook van movement before frame, dus ik kan hier wel antwoord op geven.
Als je eerst werkt aan de zijwaartse balans en lengtebuiging, dan krijg je zeer snel een paard dat graag wil stretchen. Als je het paard vraagt om zijdelings te buigen, zorgt dat voor ontspanning van de rugspieren aan een kant. Het paard zal dan graag aan beide kanten z'n rug willen ontspannen en z'n hals willen strekken. Op dat moment kan je beginnen met de aanleuning en kan je dus ook mbv het bit/zonder bit het frame gaan bepalen. Hoewel ik graag met mijn eigen lichaamshouding wil bepalen tot hoever het paard de hals strekt, heb je daar in het begin zeker de hulp van een hoofdstel bij nodig om aan te geven tot hoever het paard met zijn neus naar beneden mag.

Ik denk dat het heel erg aan het paard ligt waarmee je het beste kan beginnen. Ik denk dat vooral de eerste basis stappen heel verschillend kunnen zijn.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:35

@ cherrie, das inneres Bild must richtig sein, hoop dat ik het goed schrijf, eigen houding is op de voorhand, dus de ruiter gaat inderdaad bepalen wat beter is voor het paard, en ja dat is zeker klassiek

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:45

Cherie zelfhouding en frame zijn niet hetzelfde. Ik heb geprobeerd hierboven uit te leggen hoe frame bedoeld wordt.
Als je bv stelling vraagt plaats je een paard ook in een frame. Ik neem aan dat je wel eens stelling vraagt? Dit even om de discussie wat logischer te houden.

Verder ben ik het met jullie allemaal eens hoe raar dat ook klinkt. Het is maar waar je voor kiest om je bedoeling over te brengen. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Goede africhters proberen voor elk paard en voor zichzelf de beste weg te vinden.

Stel je eens een draver voor. Wordt heerlijk actief voorwaarts gereden. Maar ik zie ze nooit door al dat voorwaartse in een frame lopen wat voor dressuur gewenst is. Hun hoofd gaat vanzelf niet dalen hoor of er nu wel of niet iemand opzit. Want voor de draverij is weer een heel ander frame handig dan voor dressuur.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:56

Moll schreef:
@ cherrie, das inneres Bild must richtig sein, hoop dat ik het goed schrijf, eigen houding is op de voorhand, dus de ruiter gaat inderdaad bepalen wat beter is voor het paard, en ja dat is zeker klassiek

Door oefeningen en nogmaals door een paard GOED aan het been/zit te hebben, komt een paard "vanzelf" op het achterbeen.
Een paard wat in het begin van de opleiding teveel voorwaarts (tempo) wordt gereden, zal inderdaad veel meer op de voorhand blijven.
Juist door een rustig/langzaam tempo zal het paard zijn passen kunnen afmaken en sterker worden in de achterhand.
Niet alleen het rustige/langzame tempo zorgt voor het sterker worden van de achterhand, maar juist oefeningen doen.
Ik zie dan ook "oefeningen doen" als middel en niet als DOEL om mijn doel te bereiken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:01

Hermelientje schreef:
Cherie zelfhouding en frame zijn niet hetzelfde. Ik heb geprobeerd hierboven uit te leggen hoe frame bedoeld wordt.
Als je bv stelling vraagt plaats je een paard ook in een frame. Ik neem aan dat je wel eens stelling vraagt? Dit even om de discussie wat logischer te houden.

Verder ben ik het met jullie allemaal eens hoe raar dat ook klinkt. Het is maar waar je voor kiest om je bedoeling over te brengen. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Goede africhters proberen voor elk paard en voor zichzelf de beste weg te vinden.

Stel je eens een draver voor. Wordt heerlijk actief voorwaarts gereden. Maar ik zie ze nooit door al dat voorwaartse in een frame lopen wat voor dressuur gewenst is. Hun hoofd gaat vanzelf niet dalen hoor of er nu wel of niet iemand opzit. Want voor de draverij is weer een heel ander frame handig dan voor dressuur.

Dat zeflhouding en frame niet hetzelfde is, klopt.
Ieder paard heeft een eigen zelfhouding, afhankelijk van exterieur.
Daardoor is het ook het frame bij ieder paard "verschillend" bij een oefening.

Op dat heerlijk actief voorwaarts, heb ik al gedeeltelijk antwoord gegeven in mijn post aan mol.
Ik zie dat heerlijk actief voorwaarts, niet zo als "heerlijk" :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:08

sanne83 schreef:
Hermelientje schreef:
Nombrado en Cherie als je een paard helemaal nooit in een "frame" wilt zetten dan heb je toch helemaal geen bit of zelfs geen hoofdstel nodig of zie ik dat fout? Wat is dan de functie van het bit? En sommige paarden blijven dan toch eeuwig in een heel andere houding namelijk "met hun neus in de lucht" lopen als er een ruiter op gaat zitten, het paard weet toch niet dat het voor zijn lijf wellicht beter is de spieren op een andere manier te gebruiken. Ik kan niet zien dat dit werkt behalve bij het type paard dat gewoon vanzelf al de hand voorwaarts/neerwaarts opzoekt als je been geeft.

He, de discussie is weer interessant geworden :D
Ik ben dan wel niet cherie of nombrado, maar ik hou ook van movement before frame, dus ik kan hier wel antwoord op geven.
Als je eerst werkt aan de zijwaartse balans en lengtebuiging, dan krijg je zeer snel een paard dat graag wil stretchen. Als je het paard vraagt om zijdelings te buigen, zorgt dat voor ontspanning van de rugspieren aan een kant. Het paard zal dan graag aan beide kanten z'n rug willen ontspannen en z'n hals willen strekken. Op dat moment kan je beginnen met de aanleuning en kan je dus ook mbv het bit/zonder bit het frame gaan bepalen. Hoewel ik graag met mijn eigen lichaamshouding wil bepalen tot hoever het paard de hals strekt, heb je daar in het begin zeker de hulp van een hoofdstel bij nodig om aan te geven tot hoever het paard met zijn neus naar beneden mag.

Ik denk dat het heel erg aan het paard ligt waarmee je het beste kan beginnen. Ik denk dat vooral de eerste basis stappen heel verschillend kunnen zijn.

En hier geef je inderdaad ook aan, dat oefeningen als middel gebruikt kunnen worden om het doel te bereiken :j
Pas als een paard ontspant, zal het ook zelf de aanleuning op gaan zoeken.
En dit sluit in mijn ogen veel meer aan bij de Doelstelling van (klassieke) dressuur.

Ook al zullen andere methode's ook ontspanning, losheid etc willen, ik vind het dan erg belangrijk op wat voor manier.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 12-11-11 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:13

Hermelientje schreef:

Bedoel je nu met frame alleen hoofdhalshouding beinvloeden? Of ook het lijf in een bepaalde houding vragen?

@cherie; ben ik helemaal eens. Ik zie het nut niet in van aanleuning nemen op een gespannen paard met hoofd in de lucht. Over het algemeen krijg je daar alleen maar meer verzet door.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:23

sanne83 schreef:
@cherie; ben ik helemaal eens. Ik zie het nut niet in van aanleuning nemen op een gespannen paard met hoofd in de lucht. Over het algemeen krijg je daar alleen maar meer verzet door.

Dat is dezelfde mening die ik dus ook heb, uit ondervinding.

Ik heb en rijd daardoor eigenlijk alleen maar hele sensibele paarden. Hier kan ik de Cob's ook gerust onder scharen ;)

En een gespannen paard met hoofd in de lucht, probeer ik dus eerst te laten ontspannen.