Waarom moet alles zo snel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:43

piepenfiets schreef:
Ga eens op een handelsstal kijken dan zal je zien hoe het werkt.
De bedragen die je noemt zijn niet reeel,zeker niet in deze slechte markt.

Enne...oud geld maakt sommige dingen makkelijker maar raakt ook op hoor,dan zullen er echt andere inkomsten gegenereerd moeten worden. ;)

En dus staan er heel veel paardenbedrijven te koop...Door even een paar paarden omhoog te forceren red je echt je bedrijf niet, en op lange termijn gaat het niet werken. Zal niet zeggen dat er op alle handelsstallen knap gereden word, zeker niet. Maar dat er iemand op een paard zit die het dier niet verbeterd, wil niet meteen zeggen dat hij er dan dus slechter op word.

Ik ben wel even benieuwd waar die 5000 per jaar op is gebaseerd...Wat voor soort bedrijf hebben we het dan? Grootte, type. Mij lijkt namelijk juist dat het onderhoud van een paard voor een bedrijf goedkoper is (groot inkoop van materialen dus minder kosten per paard) Mijn paarden kosten dit namelijk echt niet, en ik snap heus wel dat wij qua afschrijving een heel ander plaatje hebben dan een bedrijf (en natuurlijk geen personeelskosten hoeven te rekenen en vast nog wel andere kosten ook niet hebben). Maar vind dit serieus wel interessant om te weten hoe je dat dan berekent.

Abacab

Re: Waarom moet alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:33

@Esther, heb je wel eens een serieus rekensommetje gemaakt van wat je paarden werkelijk kosten? Ik ben wel benieuwd naar je rekenplaatje, ik vrees dat je aardig wat posten vergeet of te krap budgetteerd

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:46

Abacab schreef:
Mensen geven gemiddeld maar een 5.000 uit aan een paard tussen de 4 en 8. Waar zit dan je winst?

En heel heleboel gaan nu de paardenmarkt op zijn gat ligt voor veel minder weg... Ken genoeg 3/4/5 jarigen die voor minder weggingen. Doordat ze toch net een beetje kwaliteit misten, een bemerking hadden etc. Of terwijl ze evengoed helemaal in orde waren...

Of je nu een hele goede of een minder goede opfokt; de kosten zijn hetzelfde. Een goed paard vreet net zo veel als een slechte.

Abacab schreef:
En de bedrijven die het wel goed doen hebben bijna allemaal een kuiwagentje, al is het maar dat ze door bijv. erfenis een mooie accomodatie hebben verkregen die inmiddels vrij van hypotheek is.

Of ze hebben dus andere inkomstenbronnen, zoals lesgeven, training etc.

_Esther_87_ schreef:
Zal niet zeggen dat er op alle handelsstallen knap gereden word, zeker niet. Maar dat er iemand op een paard zit die het dier niet verbeterd, wil niet meteen zeggen dat hij er dan dus slechter op word.

Ik denk dat er op de gemiddelde/betere handelstallen, die paarden verkopen in het midden en duurdere segment, beter wordt gereden van bij de gemiddelde amateur thuis...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:56

Abacab schreef:
@Esther, heb je wel eens een serieus rekensommetje gemaakt van wat je paarden werkelijk kosten? Ik ben wel benieuwd naar je rekenplaatje, ik vrees dat je aardig wat posten vergeet of te krap budgetteerd

Dat is het nou juist, ik weet aardig wat ze kosten aan voer, stro, hoefsmid, tandarts, enten, ontwormen, wedstrijdkosten, materialen ed, maar daarmee kom ik niet op dat bedrag...Daarom vroeg ik me af in hoeverre dit bestaat uit afschrijving, personeelskosten ed. Vind ik gewoon interessant hoor, schiet het topic verder weinig mee op maar nav je eerdere posts dacht ik daarover na...

Jasmijn, ik had het zeker niet over handelsstallen in het hogere segment...ik ben ervan overtuigd dat daar beter word gereden. Maar het ging mij om de opmerkingen die te maken hadden met het kapot rijden van paarden omdat ze snel geklasseerd moeten worden, dat gebeurt dan juist bij de 'normale' paarden om het zo maar even uit te drukken. Ik wilde enkel aangeven dat het niet verbeteren van een paard, niet direct betekent dat het kapotgereden word. Ik denk dat er op de goedkope handelsstallen veel gereden word door meiden uit de buurt bijvoorbeeld, en die hebben er vast plezier in, maar opleiden is er daar niet bij.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:50

http://www.horses.nl/horsesnl/artikelen ... ijn-emotie

Nog een leuk stukje van Arnd Bronkhorst over de onproffesionaliteit binnen de paardensport op financieel vlak... Er leuk om te lezen en herkenbaar.

Hij zegt oa dit:
De meeste paardenbedrijven draaien op goede bedoelingen, boekhoudingen in schoenendozen en het vermogen van ouders. Elke accountant kan je vertellen dat de prijzen voor stalling, training, lesgeven en andere diensten eigenlijk vijftig tot honderd procent hoger moeten liggen om een financieel gezonde onderneming te hebben

Iedereen vergeet hoeveel uren er in een paard gestoken zijn voor hij verkocht werd. Negen van de tien keer had je beter elke week wat geld in een spaarvarken kunnen stoppen en dat na een paar jaar ritueel stuk kunnen slaan: dat was waarschijnlijk een veiliger investering geweest. Niet alle paarden die we verkopen heten Totilas of Bretton Woods, niet alle klanten Paul Schockemöhle.

Het is echt maar een enkeling die groot geld binnenhaald in de paarden... Dus geld als hoofdreden om je met paarden bezig te houden? Nee.... Ik geloof daar nog steeds niet in. Je moet passie voor paarden hebben of ergens hebben gehad voordat je je er mee inliet. Je kunt discussieren over wat nu wel passie voor paarden is en wat niet. Maar wie groot geld wil verdienen moet zich NIET met paarden inlaten.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar komen ze te sterven valt er niets meer te erven :+

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:57

_Esther_87_ schreef:
Abacab schreef:

Dat is het nou juist, ik weet aardig wat ze kosten aan voer, stro, hoefsmid, tandarts, enten, ontwormen, wedstrijdkosten, materialen ed, maar daarmee kom ik niet op dat bedrag....

op jaarbasis en heel krap gebudgetteerd, gebaseerd op 10 wedstrijdpaarden:
voer, hooi, stro, wormkuren, supplementen
€1000,-
hoefsmid, iedere 8/9 weken rondom op de ijzers
€500,-
Tandarts, entingen
€100,-
Verzekering
€300,-
harnachement voor paard, tuig, reparaties zadel, beenbeschermers, dekens etc.
€300,-
Loonkosten voor verzorging paard en stalwerk[bij de verzorging van 10 paarden levert dit een bruto maand salaris van €1250,- op]
€1500.-

Dat alles is al €3700,- per jaar. Daar zitten nog niet in de kosten voor de accomodatie aanleg, onderhoud stallen, spuitplaats, solarium, stapmolen, onderhoud weide en terrein. Ook niet het verbruik van G-W-E, de kosten van benodigd landbouwgereedschap, kleine trekker, grasmaaier of quad voor onderhoud rijbaan. Verder zitten de kosten van de wedstrijden er ook niet bij, Denk dan ok aan de aanschaf van de trailer en trekauto voor de trailer of vrachtwagen die echt onmisbaar zijn.
Het argument dat bouw van stallen en aanleg van rijbaan ook weer een meerwaarde van het object opleverd gaat in de huidige markt niet meer op.
Verder heb ik nog niet gekeken naar de kosten van de ruiter die als ZZP-er zijn vak uitoefend en voor het gemak dan ook maar de eigenaar van de stal is. Een ZZp-er heeft een hele last aan de verzekeringen die hij/zij moet afsluiten zoals eigen ziektekosten, arbeidsongeschiktheid, begrijfsongevallen, bedrijfsaanspraklijkheid, brandverzekring, eventueel pensioen regeling.

Ik denk dat het wel duidelijk is dat de marge maar heel dun is en dat het eigenlijk niet uit kan. Behalve wanneer je alle avonden op pad gaat om zwart les te gaan geven, want dat is de praktijk, maar natuurlijk geen solide fin. basis.

setteke

Re: Waarom moet alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:03

Abacab, ik neem aan en ik hoop dat je het baseert op 10 wedstrijdpaarden, maar dat de kosten toch wel per paard gelden?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:35

:) prijs per paard gebaseerd op een bedrijf met 10 wedstrijdpaarden

Anders zouden ze wel heel weinig te eten krijgen voor dat geld :o