Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:47

Hoe kun jij aan mensen zien wat hun hobby is? :+

En ze willen hun paard vast te vriend houden, maar dat doen ze dan misschien verkeerd. Ik kan intenties ook niet zo van mensen aflezen.

tteettt

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:50

@my wishmax jij snapt hem, dit is inderdaad hoe het werkt! Probeer eens zonder voor oordeel in gesprek te gaan met je collega ruiters! En i.p.v. af kraken kun je heel veel leren van elkaar. Komt bij dat jij echt niet de enige bent die onder indruk raakt als ie een ruiter voorbij ziet komen die alles op en top voor elkaar heeft! Juist de afgunst naar elkaar zorgt ervoor dat mensen naar extremen grijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:51

Skygirl schreef:
Hoe kun jij aan mensen zien wat hun hobby is? :+

En ze willen hun paard vast te vriend houden, maar dat doen ze dan misschien verkeerd. Ik kan intenties ook niet zo van mensen aflezen.

Ookal heb je de juiste intentie en denk je het goed te doen, dat maakt het niet minder paardvriendelijk.

En ik vind het heerlijk om met mensen paardensport te bediscussieren, en dan niet om de ruiter af te kraken oid, maar ook om hier dingen van te leren.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:55

MyWishMax schreef:
muc schreef:
@ cjb, Ik woon en rij westrijden in Duitsland, daar hebben ze (afhankelijk van de wedstrijd) minimaal 3 jury´s. Eén van de juryleden staat op het losrijterein te kijken of alles er normaal aan toe gaat. Nu moet ik zeggen dat ik het hier veel erger vindt qua bitten e.d. Hier mogen ze in het A-springen (B/L niveau) al met Pelham of Hackemore rijden.

Ik vondt de fimpjes ook niet zo schokkend, zoals eerder gezegd het zijn momentopname in slomo. Er zijn absoluut wat ruk en trek momenten bij maar om dit dierenmishandeling te noemen... Mooi is het in ieder geval niet.

Persoonlijk denk ik dat de verantwoordelijkheid in eerste instantie bij de ouder ligt.
Dan bij de pony/paarden club/ instructeur/trice
Dan bij de Federatie
en als laatste wij als mede ruiter.

Mag ik dan heel onbeschoft vragen wat het startgeld daar is? :) Ben wel benieuwd in hoeverre dat duurder is dan hier. Is dat alleen op de grotere wedstrijden?

Ja hoor dat mag je wel vragen :D
A spr. (1.10m) € 8.50
L spr. (1.20m) €10.00
M spr (1.30-1.40) € 12.50-15.00
S spr (1.40m +) weet ik niet aangezien ik dat niet spring :-)

Dus eigenlijk geen verschil met Nederland. Wel moet je hier voor namelden flink bijbetalen, € 30,- per wedstrijd. Dat is als je minder dan een maand van te voren je opgegeven hebt. Verder betaal je meer voor het aanmelden van een wedstrijd paard etc.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:59

muc schreef:
Ja hoor dat mag je wel vragen :D
A spr. (1.10m) € 8.50
L spr. (1.20m) €10.00
M spr (1.30-1.40) € 12.50-15.00
S spr (1.40m +) weet ik niet aangezien ik dat niet spring :-)

Dus eigenlijk geen verschil met Nederland. Wel moet je hier voor namelden flink bijbetalen, € 30,- per wedstrijd. Dat is als je minder dan een maand van te voren je opgegeven hebt. Verder betaal je meer voor het aanmelden van een wedstrijd paard etc.

Okee, dus jullie hebben meer verschil in startgeld qua klasse dan wij hebben. Maar begrijp ik het goed dat je met opgeven van een wedstrijd 30 euro betaald???

Opzich vind ik de kosten van een startkaart enzovoorts best meevallen in NL, maar denk niet dat de KNHS daar extra voor zou gaan vragen om de extra juryleden in te schakelen

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:00

Joolien schreef:
Ik nodig je eens van harte uit om samen een weddstrijd te gaan bekijken, want ik zie die 99% helaas niet, hoe graag ik dat ook wil...

Wow Joolien je moet je schamen, jij wil zeggen dat 99% van de mensen op wedstrijd niet kan rijden en/of onredelijk met z´n paard omgaat.
(Of bedoel je dat het niet 99% hobby ruiters zijn?)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:00

Over het algemeen ouwehoeren en lachen springruiters heel wat af met elkaar op het voorterrein! We wensen elkaar vaak succes en feliciteren elkaar met successen. Bij de dressuur zal dat misschien anders kunnen liggen, denk dat doordat het een jurysport is, dat de afgunst misschien wat groter is.
Als een balk valt, dan valt ie. Geen discussie mogelijk.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:02

@mywishmax, als je je een maand van te voren je opgeeft voor de wedstrijd betaal je die €30,- niet, later wel. Sowieso is alles anders geregeld, kan je niet echt met elkaar vergelijken (Maar wel misschien de goede dingen er uit pikken) Hier betaald BV de FN (Duitse KNHS) het prijzengeld.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:03

muc schreef:
Joolien schreef:
Ik nodig je eens van harte uit om samen een weddstrijd te gaan bekijken, want ik zie die 99% helaas niet, hoe graag ik dat ook wil...

Wow Joolien je moet je schamen, jij wil zeggen dat 99% van de mensen op wedstrijd niet kan rijden en/of onredelijk met z´n paard omgaat.

Ze zegt alleen dat ze die 99% niet ziet, maar dan kan het alsnog 80% zijn hoor. Ze heeft niet gezegd dat 99% slecht is. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:04

muc schreef:
Joolien schreef:

Hoho niet zo zwartwit kijken, maar waar ik de afgelopen weken ben geweest zijn het er altijd meer dan 1 die ik in grote mate onredelijk tegen zijn paard of in het rijden vind. En daar sta ik niet alleen in.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:04

schoentje schreef:
Over het algemeen ouwehoeren en lachen springruiters heel wat af met elkaar op het voorterrein! We wensen elkaar vaak succes en feliciteren elkaar met successen. Bij de dressuur zal dat misschien anders kunnen liggen, denk dat doordat het een jurysport is, dat de afgunst misschien wat groter is.

Imo is dat bij dressuur ook zo. Als je niet goed scoort, moet je gewoon nog overtuigender rijden. Alleen bij enkele uitzonderingen is er discussie mogelijk.

Ik wens als ik de volgende ruiter bij het verlaten van mijn ring tegen kom ook altijd succes. :)

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:08

schoentje ja en nee, ik denk wel dat inderdaad in de springsport minder afgunst is! Parcours is voor iedereen even hoog. En als een ruiter met een paard in klasse start dan kan over algemeen het paard de klasse ook aan, en dus komt het op stuurman kunst van ruiter aan? Spring ruiters komen op mij vaak iets realistischer over als het gaat om hun eigen capaciteiten. Daarin tegen zie ik in de Pony spring sport weer wel meer excessen.

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:09

listiglistje schreef:
Iedereen doet wel iets fout onbewust of bewust.....als je een paard fysiek en mentaal niet wil vervelen moet je er helemaal niet op gaan zitten :Y)

_/-\o_ Idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:09

tteettt schreef:
schoentje ja en nee, ik denk wel dat inderdaad in de springsport minder afgunst is! Parcours is voor iedereen even hoog. En als een ruiter met een paard in klasse start dan kan over algemeen het paard de klasse ook aan, en dus komt het op stuurman kunst van ruiter aan? Spring ruiters komen op mij vaak iets realistischer over als het gaat om hun eigen capaciteiten. Daarin tegen zie ik in de Pony spring sport weer wel meer excessen.

Bij de ponies zie ik vaker dat er ook een run is op wie de meest blitse outfit/tuig heeft maar dat terzijde... ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:12

tteettt schreef:
Daarom stoort het me ook zo, dat er in topics zoals deze voornamelijk naar anderen gekeken en gewezen wordt! Je kunt nou eenmaal niet zomaar even een oordeel hebben over wat je denkt te zien, of te horen. Wat wel kan is naar jezelf kijken en de voor jou beschikbare middelen om een zo goed mogelijk ruiter te worden.

Helemaal mee eens.

gr_roos schreef:
Ik weet niet of ik die link hier mag plaatsen.

Moet kunnen toch? Zij spamt toch ook filmjes van nietsvermoedende ruiters? En zij blaast nogal hoog van de toren, dus dan kun je verwachten dat je eigen handelen ook onder een vergrootglas komt te liggen. Dat lijkt mij nogal een logisch vervolg

En anders wil ik het linkje wel even per pb... want ik ben wel benieuwd. Al zal het mij niets verbazen dat dat filmpje nu ook even snel verwijderd wordt van youtube

MyWishMax schreef:
Nu probeer ik op wedstrijd een kletspraatje met iemand te maken, iedereen succes te wensen en die goede ruiter een complimentje te geven. Ik word relaxer van praten en zo kom ik erachter dat ook die goede ruiter dingen heeft waar hij of zij tegenaan loopt. Ik vind het verrassend hoeveel mensen er verbaasd opkijken op wedstrijd als je ze succes wenst of een complimentje geeft.

Dat is ook een veel positiever houding. Als je dan eens wat op wil merken zullen mensen ook veel meer voor je open staan dan wanneer je ze de hele tijd maar met argusogen zit te bekijken en ze dan de les gaat lezen.

tteettt schreef:
Juist de afgunst naar elkaar zorgt ervoor dat mensen naar extremen grijpen.

En ik kan bij een aantal posters hier, waaronder TS, mij ook niet aan de indruk onttrekken dat de achterliggende gedachte van hun oordeel over 'ze' en 'hun' afgunst is...

Joolien schreef:
En ik vind het heerlijk om met mensen paardensport te bediscussieren, en dan niet om de ruiter af te kraken oid, maar ook om hier dingen van te leren.

Jij vind het heerlijk, zolang je zelf maar niet ter discussie staat.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:17

Jasmijn, met jou kan ik mee praten.

Tendance, ik snap wat je bedoelt en ben het met veel dingen met je eens. Al vind ik wel dat je dingen anders kan brengen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:37

@skygirl, er zou geen discussie mogelijk moeten zijn, maar het is toch algemeen bekend dat veel dressuurruiters klagen over de punten die ze krijgen. En ik denk dat, door het gevoel dat ze onrecht aangedaan word, de afgunst groter is.

@tteett, vooral de ouder van de ponyruiters leveren nogal eens strijd. Zeker als het niveau hoger word en er aan een EK gedacht word...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:42

@jepsica:
Ik breng de dingen zoals ik ze vind en zie, zodat iemand me er later niet op aan kan spreken, dat ik maar de halve waarheid gesproken zou hebben.
Ik weet niet wat ik volgens jou anders had moeten brengen, maar volgens mij schaad ik niemand.

Verder denk ik, dat dit een eindeloze discussie is, omdat er mensen vanuit NH, maar ook vanuit andere invalshoeken kijken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:44

schoentje schreef:
@skygirl, er zou geen discussie mogelijk moeten zijn, maar het is toch algemeen bekend dat veel dressuurruiters klagen over de punten die ze krijgen. En ik denk dat, door het gevoel dat ze onrecht aangedaan word, de afgunst groter is.

@tteett, vooral de ouder van de ponyruiters leveren nogal eens strijd. Zeker als het niveau hoger word en er aan een EK gedacht word...

Discussie zal er altijd zijn. Dit alleen al door de smaak van juryleden, die toch altijd een rol speelt.
Niet voor niets, dat er regelmatig tussen 2 proeven 10 en zelfs meer punten verschil zit.
Ook met extra scholing voorkom je dit niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:44

Tendance schreef:
@jepsica:
Ik breng de dingen zoals ik ze vind en zie, zodat iemand me er later niet op aan kan spreken, dat ik maar de halve waarheid gesproken zou hebben.
Ik weet niet wat ik volgens jou anders had moeten brengen, maar volgens mij schaad ik niemand.

Verder denk ik, dat dit een eindeloze discussie is, omdat er mensen vanuit NH, maar ook vanuit andere invalshoeken kijken.

Dat ben ik aan de ene kant met je eens, maar ik neem aan dat als ik zie dat iemand zijn paard niet juist behandeld, dat jij daar wel hetzelfde over denkt. (he lastig uitleggen)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:47

Joolien schreef:
Dat ben ik aan de ene kant met je eens, maar ik neem aan dat als ik zie dat iemand zijn paard niet juist behandeld, dat jij daar wel hetzelfde over denkt. (he lastig uitleggen)

Vanuit NH worden dingen zielig gevonden, die vanuit een andere invalshoek niet eens bediscussieerd zullen worden.
Ik denk dus, dat we alleen met de heftigere zaken op een lijn zullen zitten.
NH is niet voor niets bedacht... Als het hetzelfde was als kijken vanuit andere invalshoeken, dan had het nooit een eigen naam gekregen.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:51

Tendance je hebt PB.

Natuurlijk de 1 vind iets onjuist terwijl de ander het als corrigerend ziet.

Maar een topic is er toch ook voor om verschillende meningen te delen.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:53

schoentje schreef:

dat is een feit! Ik heb tijdens het mijn twee parcoursen een jonge meid om me paard gezet om lekker te stappen. In de wedstrijdbak van een vrouw die dresuur reedt, die was daar voor de balken rapen en verhogen etc. Die vond het toch wel heel raar dat er zo een meisje op me paard mocht stappen zonder wedstrijdkleding aan. Ze was dit vanuit de dresuur toch helemaal niet gewend. Dressuur en springen liggen wat dat betreft ver uit elkaar

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:54

Ja dat is zo, maar ik bedoel er meer mee, dat we wel heftig op elkaar kunnen reageren, maar omdat onze gedachten niet op 1 lijn zitten we elkaar ook nooit helemaal qua mening zullen kunnen begrijpen. Hoe graag we dit ook willen of niet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:20

schoentje schreef:

Nou ja, ik weet niet of het meteen afgunst is. Dat kan soms het geval zijn. Maar dressuur leidt nu eenmaal tot meer discussie omdat het gewoon subjectiever is. Ik heb mij ook wel eens over lage punten verbaast terwijl ik een paard boven mij zag eindigen die de gehele proef strak en met de mond wagenwijd open liep. En dan heeft het er niets mee te maken dat ik het degene die boven mij eindigde niks gun. Dan begrijp ik gewoon even niet hoe de jury het dan bekijkt. En soms maakt dat wel eens boos ja. Ik doe veel moeite om op wedstrijd goed voor de dag te verschijnen en als je dan het gevoel hebt dat je niet goed bent beoordeeld dan kan dat wel eens frustreren. Sport is nu eenmaal emotie. Maar dan foeter ik even in de auto waar niemand mij kan horen en dan ga ik weer over tot de orde van de dag. Zolang je het maar niet op je paard of omstanders afreageert. Maar je mag gerust wel eens een keer boos, teleurgesteld of gefrustreerd zijn. dat is echt geen schande. Als je dat nooit zou hebben, dan zou het je niks doen. En als het je toch niks doet, wat doe je dan op een wedstrijd?

Uiteindelijk is mijn eigen gevoel over mijn paard nog altijd leidend. Ik rij al zo lang dressuurwedstrijden dat ik daar echt niet meer wakker van lig hoor. Dat hoort en soms nu eenmaal bij, het blijft een jurysport. Ik heb mij ook wel eens verbaasd dat ik winstpunten kreeg terwijl ik echt bagger had gereden. Dus mijn ervaring is dat iedereen onder aan de streep min of (vaker meer) krijgt wat je toekomt. Ik zie graag mijn inspanningen beloond worden met een lintje, maar bovenal wil ik gewoon fijn paardrijden. Als je ECHT fijn gereden hebt op wedstrijd in een grote rubriek en je wordt dan eerste. Nou, dan kan mijn dag niet meer stuk. Daar doe ik het voor. En met een lintje terwijl ik bagger heb gereden ben ik ook heus wel blij. Maar nooit zo blij als wanneer ik echt lekker heb gereden.

schoentje schreef:
vooral de ouder van de ponyruiters leveren nogal eens strijd. Zeker als het niveau hoger word en er aan een EK gedacht word...

Maar ja, dat is niet alleen in de paardensport een probleem... Dat is een algemene tendens: de overassertieve ouder overgevoelig voor kritiek op hun spruit. In de paardensport komt dat nog relatief weinig voor, meer bij voetbal en zo.

Tendance schreef:
Ik denk dus, dat we alleen met de heftigere zaken op een lijn zullen zitten.

Over de excessen hoeven we niet te discussieren. Maar feitelijk is het topic gestart met dat de TS van mening dat het rijtechnische niveau laag is. En wat mij betreft mag er met name in de lagere klassen ook veel strenger gejureerd worden. Maar om mensen die een laag niveau hebben, dingen verkeerd aangeleerd en/of tegenstrijdige hulpen etc geven dan maar direct te veroordelen als mishandelaars, en 'paard als ding gebruiken' etc. Dat vind ik echt te kort door de bocht. Mooi is het natuurlijk niet, maar in heel veel gevallen lang niet zo erg voor het paard zoals hier gesuggereerd wordt. Zeker niet als het dier verder goed verzorgd wordt.

Je moet iedereen zijn leerproces gunnen. Als ik foto's zie van mijn eerste wedstrijden dan denk ik ook wel eens 'oops'. Ik kan nog steeds moeilijk naar mijn eigen video's kijken, want ik vind het nooit goed genoeg... We zijn allemaal ergens begonnen en niemand is hier roomser dan de Paus. Dus het zou sommige hier sieren om iets milden naar je collega-ruiter te kijken.