Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 08:27

Ik lesgever doe ook een poging. Hard rijden heeft wat mij betreft niet veel met een paard trainen te maken. Je moet de impuls die je bij hard voorwaarts gaan, behouden als je rustiger gaat rijden. En dat is nou net wat het moeilijkste is van het paardrijden en veel mensen niet kunnen. Als je langzamer gaat, moet je als ruiter juist vaak meer doen en dus "harder" werken om je paard te leren dat ie in het "langzame" super actief moet blijven. Vaak kunnen de mensen alleen het 1 (langzaam) of het ander (snel). Het snelle scoort vaak toch nog bij juryleden, dus doen we dat dan maar.... Het langzame zonder impuls niet en daar hebben ze gelijk in.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 08:43

je moet elk paard in zijn eigen tempo rijden en dat ligt aan de natuurlijke beweging van het paard. mijn Lipizzaners zullen nooit zo bewegen als een sportpaard, hun tempo ligt vele malen lager. daar moest ik heel erg aan wennen in het begin, omdat ik volbloeds had gereden. een grotere omslag kun je in wezen niet maken.

en het ontwikkelen van het gevoel voor tempo en tempoverschillen is heel belangrijk. niet alleen voor de mens maar ook voor het paard. daarom is het goed om bijvoorbeeld uitgestrekte gangen te rijden maar ook daarna heel verzameld zoals bijv passage. daarmee krijgen de tempi meer uitdrukking, maar je krijgt ook een beter gevoel voor het behouden van de impuls in de verzameling en het paard ook.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:01

vur schreef:
Ik lesgever doe ook een poging. Hard rijden heeft wat mij betreft niet veel met een paard trainen te maken. Je moet de impuls die je bij hard voorwaarts gaan, behouden als je rustiger gaat rijden. En dat is nou net wat het moeilijkste is van het paardrijden en veel mensen niet kunnen. Als je langzamer gaat, moet je als ruiter juist vaak meer doen en dus "harder" werken om je paard te leren dat ie in het "langzame" super actief moet blijven. Vaak kunnen de mensen alleen het 1 (langzaam) of het ander (snel). Het snelle scoort vaak toch nog bij juryleden, dus doen we dat dan maar.... Het langzame zonder impuls niet en daar hebben ze gelijk in.

Haalt u nu niet schot naar voren en impuls door elkaar??

Daisies

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:07

Hallo, Ik kom zo even binnenvallen. Kunnen jullie mij aanraden wat voor boek ik zou kunnen lezen om me te verdiepen in de klassieke dressuur? Ik wil als leek niet direct komen met domme vragen :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:12

de vraag is dan weer
hoe komt het dat een paard zijn impuls (kàn) verliezen als hij in een lager tempo gereden wordt?
wat gebeurd er als er juist teveel voorwaarts/tempo gereden wordt?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:19

nombrado schreef:
de vraag is dan weer
hoe komt het dat een paard zijn impuls (kàn) verliezen als hij in een lager tempo gereden wordt?

Voorwaarts rijden is niets mis mee, alleen over het tempo gaan is verkeerd.
Een paard dient in alle situaties voorwaarts te zijn zelfs in het achterwaarts gaan.
Het over het tempo gaan dat is wat tegenwoordig onder voorwaarts rijden word verstaan.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:22

om op de boekenvraag terug te komen: Steinbrecht, Fillis en Van Reede zijn aanraders. verder het boek van Philippe Karl (Irrewege enz.), dan het boek van Podhajsky 'Complete Training of Horse and Rider'. En ik heb nog een exemplaar van Kaestner op de kop weten te tikken, dat ook bijzonder goed is, maar dat is niet meer te krijgen denk ik.

Verder is Mueseler goed om te lezen als beginsel en Abel 'Klassieke rijkunst'. ik weet niet of die boeken nog zo te verkrijgen zijn.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:26

Professor schreef:
vur schreef:

Haalt u nu niet schot naar voren en impuls door elkaar??

Ja, misschien wel. Maar het helpt om eerst schot naar voren te krijgen. Dat schot naar voren houdt je dan vervolgens onder controle lijkt mij. Je wekt toch de drang naar voren op en houdt deze dan vervolgens toch onder controle. Tenminste, zo zie ik impuls. En dat is er wat er vaak aan ontbreekt. Er is wel een hoog tempo respectievelijk schot naar voren, maar het is niet onder controle gebracht door de ruiter. Probeert men dit wel onder controle te brengen, dan is vaak het voorwaartse/ schot naar voren weer weg. Zo zie ik dat. Verbeter me maar als het niet goed is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:26

Professor schreef:
nombrado schreef:
de vraag is dan weer

Voorwaarts rijden is niets mis mee, alleen over het tempo gaan is verkeerd.
Een paard dient in alle situaties voorwaarts te zijn zelfs in het achterwaarts gaan.
Het over het tempo gaan dat is wat tegenwoordig onder voorwaarts rijden word verstaan.

ja , prima
maar hoe komt het dan dat een paard in zijn langzame tempo zijn impuls verliest?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:27

Steinbrecht is zeker niet in het Nederlands of Engels te verkrijgen? Mijn Duits is niet goed genoeg om een boek te gaan lezen in het Duits. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar Nederlands of Engels.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:30

het is er nog wel in het Nederlands. Fillis is in het Engels te verkrijgen. Philippe Karl ook.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:33

quadripes schreef:
het is er nog wel in het Nederlands. Fillis is in het Engels te verkrijgen. Philippe Karl ook.

Engels niet de goede taal voor deze boeken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:35

Citaat:
ja , prima
maar hoe komt het dan dat een paard in zijn langzame tempo zijn impuls verliest?

Impuls verliest een paard nooit, maar wel de schot naar voren.
Denkt u daar maar eens over na, misschien begrijpt u het dan beter dan door steeds tegenvragen te stellen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:35

nee dat weten we wel, maar ja als Duits moeilijk is om te lezen dan is Engels een goed alternatief. beter iets van kennis opgedaan dan helemaal niet, lijkt me.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:38

En zelf ben ik de mening, wanneer men werkelijk wat wil begrijpen wat diegene bedoelde dat alleen kan in de taal die de schrijver beheerste.
En Engels is voor mij geen Dressuur cultuur, de uitdrukkingen zitten er vaak naast, Frans en Duits zijn de voertalen in de Klassieke Rijkunst.
Dat wil dus zeggen, gewoon eerst te taal leren, daarna de boeken leren begrijpen..... :)* :roll:
Ikke ben niet dwars nee alleen maar melig, het is hier namelijk net herfst kan niet naar buiten stromende regen en wind, gewoon ......... weer.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:44

Citaat:

Of zoals ik het lees: "de drang naar voren"

Naar mijn idee verliest een paard dat door een te strenge inwerking van de hand.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:53

Whinnylando schreef:
Citaat:

Of zoals ik het lees: "de drang naar voren"

Naar mijn idee verliest een paard dat door een te strenge inwerking van de hand.

wel cool, dat je een antwoord geeft, als enige
het kan idd door een te straffe inwerking van de hand.
wat ik echter bedoelde, is dat er vaak wordt gesignaleerd dat het paard `sloft` in een langzamer tempo en daardoor maar naar voren gewerkt wordt met beeeeeeeeeeeeen.
echter is het een gevolg van een te slappe achterhand, draagspieren aldaar, waardoor het paard zijn impuls en kracht vanachter verliest.
zet je aan het denken, moet je dan maar naar voren, met meer tempo rijden, om dit niet te laten zien? of moet je juist aan het werk gaan deze spieren krachtiger te trainen , zodat je meer afdruk , kracht en impuls krijgt van de achterhand. ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:56

nombrado schreef:
wel cool, dat je een antwoord geeft, als enige
het kan idd door een te straffe inwerking van de hand.
wat ik echter bedoelde, is dat er vaak wordt gesignaleerd dat het paard `sloft` in een langzamer tempo en daardoor maar naar voren gewerkt wordt met beeeeeeeeeeeeen.
echter is het een gevolg van een te slappe achterhand, draagspieren aldaar, waardoor het paard zijn impuls en kracht vanachter verliest.
zet je aan het denken, moet je dan maar naar voren, met meer tempo rijden, om dit niet te laten zien? of moet je juist aan het werk gaan deze spieren krachtiger te trainen , zodat je meer afdruk , kracht en impuls krijgt van de achterhand. ;)

U begrijpt nog steeds niet wat schot naar voren en impuls zijn twee verschillende dingen, en dat werd u ook beschreven, helaas vergeten???
En dat verhaal met die spieren in de achterhand kennen wij nu wel zo langzamer hand, die traint men nl constant in de Klassieke Dressuur.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:57

meer impuls van de achterhand? het is toch geen straalmotor?

impuls is gewoon drang naar voren en dat kun je niet vermeerderen. dat is er of het is er niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:02

quadripes schreef:
meer impuls van de achterhand? het is toch geen straalmotor?

impuls is gewoon drang naar voren en dat kun je niet vermeerderen. dat is er of het is er niet.

en waar komt die drang naar voren dan vandaan?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:03

nombrado schreef:

Wanneer u dat weet, schrijft u het dan eens op.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:05

Professor schreef:
nombrado schreef:

Wanneer u dat weet, schrijft u het dan eens op.

uit zn kies? :+ 8-) :j

ehhh, of zn linkeroor

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:05

Kan verklappen dat ik het antwoord daarop al verscholen heb zitten in mijn eerdere antwoord op de vraag over impuls :D

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:06

de drang naar voren is niet hetzelfde als 'aangedreven worden door de achterhand'. drang naar voren is een paard dat niet bang is om naar voren te gaan en dat de ruiterhand vertrouwt. een paard dat de ruiterhand niet vertrouwt, zal zich niet willen geven (dus niet werkelijk voorwaarts willen treden).

een paard dat niet naar voren wil is door de ruiter altijd op de rem gereden (valse knik). de impuls gaat zich dan uiten in andere dingen zoals bokken, wegspringen of zweefdraf.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 19-06-11 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:06

Impuls, of verlies van impuls, voorwaardse drang.

Als u in het profiel van Qaudripes kijkt professor, dan ziet u twee filmpjes van training. Wat valt u dan op mbt impuls? En zouden deze oefeningen zo uitgevoerd moeten worden?