Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
vur schreef:Ik lesgever doe ook een poging. Hard rijden heeft wat mij betreft niet veel met een paard trainen te maken. Je moet de impuls die je bij hard voorwaarts gaan, behouden als je rustiger gaat rijden. En dat is nou net wat het moeilijkste is van het paardrijden en veel mensen niet kunnen. Als je langzamer gaat, moet je als ruiter juist vaak meer doen en dus "harder" werken om je paard te leren dat ie in het "langzame" super actief moet blijven. Vaak kunnen de mensen alleen het 1 (langzaam) of het ander (snel). Het snelle scoort vaak toch nog bij juryleden, dus doen we dat dan maar.... Het langzame zonder impuls niet en daar hebben ze gelijk in.
nombrado schreef:de vraag is dan weer
hoe komt het dat een paard zijn impuls (kàn) verliezen als hij in een lager tempo gereden wordt?
wat gebeurd er als er juist teveel voorwaarts/tempo gereden wordt?
Professor schreef:vur schreef:Ik lesgever doe ook een poging. Hard rijden heeft wat mij betreft niet veel met een paard trainen te maken. Je moet de impuls die je bij hard voorwaarts gaan, behouden als je rustiger gaat rijden. En dat is nou net wat het moeilijkste is van het paardrijden en veel mensen niet kunnen. Als je langzamer gaat, moet je als ruiter juist vaak meer doen en dus "harder" werken om je paard te leren dat ie in het "langzame" super actief moet blijven. Vaak kunnen de mensen alleen het 1 (langzaam) of het ander (snel). Het snelle scoort vaak toch nog bij juryleden, dus doen we dat dan maar.... Het langzame zonder impuls niet en daar hebben ze gelijk in.
Haalt u nu niet schot naar voren en impuls door elkaar??
Professor schreef:nombrado schreef:de vraag is dan weer
hoe komt het dat een paard zijn impuls (kàn) verliezen als hij in een lager tempo gereden wordt?
wat gebeurd er als er juist teveel voorwaarts/tempo gereden wordt?
Voorwaarts rijden is niets mis mee, alleen over het tempo gaan is verkeerd.
Een paard dient in alle situaties voorwaarts te zijn zelfs in het achterwaarts gaan.
Het over het tempo gaan dat is wat tegenwoordig onder voorwaarts rijden word verstaan.
Whinnylando schreef:Citaat:maar hoe komt het dan dat een paard in zijn langzame tempo zijn impuls verliest?
Of zoals ik het lees: "de drang naar voren"
Naar mijn idee verliest een paard dat door een te strenge inwerking van de hand.
nombrado schreef:wel cool, dat je een antwoord geeft, als enige
het kan idd door een te straffe inwerking van de hand.
wat ik echter bedoelde, is dat er vaak wordt gesignaleerd dat het paard `sloft` in een langzamer tempo en daardoor maar naar voren gewerkt wordt met beeeeeeeeeeeeen.
echter is het een gevolg van een te slappe achterhand, draagspieren aldaar, waardoor het paard zijn impuls en kracht vanachter verliest.
zet je aan het denken, moet je dan maar naar voren, met meer tempo rijden, om dit niet te laten zien? of moet je juist aan het werk gaan deze spieren krachtiger te trainen , zodat je meer afdruk , kracht en impuls krijgt van de achterhand.