LDR en/of Rollkur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:21

setteke schreef:
Een training bestaat wel degelijk uit het meepakken van een stukje wedstrijdhouding.

Maar goed, daar je iedereen altijd maar onnozel vindt of onnozele opmerkingen vindt maken, maakt het niet leuk om met je te discussiëren.

En om ruiters die LDR rijden op een goede manier als zwak te bestempelen? Tss, ze willen uiteindelijk hetzelfde. Een goede proef neerzetten (tenminste daar ga ik vanuit, niet alleen wat trainen in de achtertuin).

Wat is wedstrijd houding, kan dat nergens terug vinden ook niet op het protocol van een jury, u paard ging niet in de wedstrijdhouding?????
Dit is weer een onnozele opmerking, weet u werkelijk niet wat het woord betekent? Misschien kon ik beter schrijven naïef ( onervaren, onnozel, onschuldig).

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:35

Professor, misschien is het handig dat je niet zo strooit met dom en onnozel, ten eerste onrespectvol tegen Setteke en tegenover dierenartsen.
Daarnaast hebben we allemaal jouw manier van lesgeven kunnen aanschouwen, dat je het dúrft te zeggen, zegt al genoeg over de betonplaat voor je hersens.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:08

kamsel schreef:
Professor, misschien is het handig dat je niet zo strooit met dom en onnozel, ten eerste onrespectvol tegen Setteke en tegenover dierenartsen.
Daarnaast hebben we allemaal jouw manier van lesgeven kunnen aanschouwen, dat je het dúrft te zeggen, zegt al genoeg over de betonplaat voor je hersens.

Dacht dat men het hier over LDR had?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 00:15

We weten toch allemaal dat je niet het volle uur in de in de in de proef gevraagde mate van verzameling kunt en mag rijden als je je paard juist wilt trainen. Die houding noemen we even wedstrijdhouding
Is het niet zo dat we na ons instappen beginnen met het paard de bovenlijn te laten rekken lekker over de rug rijden zorgen dat achter goed onder komt en voor goed vrij. Laag diep en rond is helemaal niet verkeerd, wist je dat een juiste manier is om je paard te trainen, dat het paard dan juist veel beter gaat lopen. VWNW of LDR dat je hem net iets ronder stelt voor even net even iets verder oprekken cq aanspannen is in training niet verkeerd. Sterker nog is zelfs goed want aanspannen en ontspannen, rekken en aanspannen traint juist die spier.

En het mooist van al vind ik nog wel het verschil van gaan van paarden die wel juist over de rug gereden worden en die paarden die altijd direct in de hand gesteld worden en hoog opgeprikt aan de teugel moeten gaan in een starre houding die zolang getraind wordt niet veranderd.
Ik zie bij ons paarden op de weide en in de rijbak. De paarden die LDR, en VWNW en de verzameling meepakken die schrijden in stap, die hebben zoveel schoudervrijheid, die vertonen zulke mooie gangen dansen bijna terwijl de opgeprikte gewoon krabbelbewegingen maken en achter helemaal niet meer onder komen.
Ik weet zeker dat als je je paard niet juist traint in alle houdingen je verkeerd bezig bent.
Ik ben natuurlijk geen wetenschapper, weet niet alle theorie maar beoordeel de praktijk en die is met LDR best mooi. Rollkur vind ik te extreem gaan en doe ik niet aan mee en daar kan ik ook niet over oordelen.
Want een paard zou nooit in vrije wil daar gaan lopen maar dat ldr doen ze in vrije wil kijk maar eens op de weide als ze spelen. Verzamelen is daarna een peulschil evenals daarna de ontspanning weer opzoeken.
Je zult versteld staan van hoe fijn het is een paard te rijden dat zijn rug juist gebruikt uit zichzelf.
En je zult versteld staan hoe fijn het is als je je paard echt goed voor elkaar hebt en hij echt met je meegaat. Ja en dat je daar dan eens iets strenger op moet doorvragen dat spreekt voor zich. Dat zie ik liever dan nogmaals 60 minuten trainen eenzijdige training.

En laten we het netjes houden en niet met modder gaan gooien.

setteke

Re: LDR en/of Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 00:35

Helemaal mee eens Kafue :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:07

LDR is gewoon makkelijker, men hoeft het paard niet op de achterhand te hebben nee het gaat zelfs meer op de voorhand, het vwnw is heel wat anders dan LDR, en paarden die LDR gereden worden hebben in de regel veel vaker problemen met de schouders.
Dat is logisch de belasting van de de voorhand is vele malen zwaarder, bovendien bedienen deze ruiters zich van de contrastelling, wat nog meer belasting geeft op de binnenschouder, omdat deze oefening beter gereden kan door, schouderbuitenwaarts te rijden, afwisselend met schouderbinnenwaarts, maar dat hals inbuigen wat men bij LDR ziet heeft gewoon het gevolg dat het paard van voren naar achteren gereden word, dat de voorhand nog meer belast word, en dat vele paarden schouderkreupel worden door te veel belasting door het rijden van LDR.
Ldr paarden die lopen dat is juist geschreven, maar een paard dient te gaan, lopen doet een paard op de wei, gaan doen ze onder het zadel, nog nooit gehoord van bestlopend paard.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:25

schouderbuitenwaarts ken ik niet.. bedoel je renvers professor? (probeer t ook te snappen)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:30

svdijk86 schreef:
schouderbuitenwaarts ken ik niet.. bedoel je renvers professor? (probeer t ook te snappen)

Het is de contraoefening van schouderbinnenwaarts, jammer dat u die niet kent, daarom gebruiken de meeste LDR ruiters ook altijd buitenstelling dat maakt de paarden kapot in de schouder, en belast de binnenschouder te veel. Schreef al eerder dat LDR makkelijker is en gemaakt word, voor de ruiter maar slopend is voor het paard.
Want wat is de doel van de dressuur???
Het paard meer de achterhand te laten gebruiken en het gewicht meer te laten overnemen waardoor de voorhand ontlast word zodat de paarden langer bruikbaar gehouden worden.
Wat doet LDR, pirmitieve oefeningen zoals buitenstelling, waardoor de voorhand nog meer belast word, inplaats ontlast.
Waarom doet men dat?? Omdat men gewoon rijtechnisch niet is staat is of weet wat voor prachtige oefeninen er zijn om het paard zijn rug te laten schwingen.
Die schijn die LDR geeft maakt vele paarden onbruikbaar.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:36

U bedoeld dat men dient te rijden zoals u lesgeeft? Dat dit de manier is om een paard heel te houden? Kunt u mij dat uitleggen, want ik zie veel schadelijkere dingen voor paarden in die filmpjes dan ik ooit van onze topruiters heb gezien in hun meest slechte foto's, zou u dit aan deze domme onwetende bokker uit kunnen leggen, wat ik mis?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:41

tjoppie schreef:
U bedoeld dat men dient te rijden zoals u lesgeeft? Dat dit de manier is om een paard heel te houden? Kunt u mij dat uitleggen, want ik zie veel schadelijkere dingen voor paarden in die filmpjes dan ik ooit van onze topruiters heb gezien in hun meest slechte foto's, zou u dit aan deze domme onwetende bokker uit kunnen leggen, wat ik mis?

Ik zit het al een tijdje hier te volgen en in andere topic's, maar ben jij met een persoonlijke hetze bezig ofzo? -O-

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:42

Die heb ik inderdaad volgens mij eens in een filmpje gezien, de oefening die u noemt.

Ik ben geen LDR ruiter, ik ben voornamelijk in de training alleen maar bezig met veel verschillende
halshoogtes (stukjes lager en hoger instellen waarbij de neus bij de loodlijn moet blijven) Stukjes
vwnw waarbij het paard de hals uit moet schuiven en zelf naar de hand moet zoeken door het
blijven rijden aan de achterkant zonder harder te gaan lopen.

Moet bekennen dat ik op rechte zijdes mijn paard helemaal niet naar binnen of buiten instel. Ik
rijd voldoende voltes (en 8-jes hierin) om mijn paard van stelling te verwisselen en fijn te rijden.

Schouderbinnenwaarts is voor mijn paard nog niet aan de orde, zo ver zijn wij gewoonweg nog niet.
Zijn pas net een paar keer begonnen met stukjes zijwaarts(wijken).

Ik wil niet te snel gaan omdat ik het paard aan het been de oefeningen wil rijden en omdat ik zelf
vroeger ook op de ruk en pluk manier heb leren rijden en ik bang ben dat ik in mijn oude fouten val
als ik te snel wil gaan (handen vastzetten en doordrukken etc.) Heb mezelf helemaal omgegooid en
probeer zo netjes mogelijk met mijn paard om te gaan. (heb daar les bij)

LDR vind ik zowiezo geen goede oefening aangezien mijn paard dan constant achter de hand wil gaan
kruipen, ook in andere halshoogtes. Ik wil die neus eruit en die achterhand er onder en niet andersom :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:43

tjoppie schreef:

Tjoppie u kunt totaal niet beoordelen wat ik in dat filmpje gezegd heb of ik daar correcties aangaf en welke, u bent nog niet eens in staat een foto te beoordelen van van Gal of het paard rechtuitgaat of in een zijgang is, sorry maar u komt steeds weer als een klein kind zeuren en probeert iemand af te kraken.
Maar iets onderbouwends heeft u nog niet geschreven, alleen persoonlijk proberen iemand af te kraken en dat door u die nog niet een foto kan lezen.
Onderbouwd u eens wat het voordeel is tegenover de Klassieke Dressuur zoals bij de FEI beschreven van LDR is en wat voor voordelen het voor het paard zijn, maar dan graag in vaktaal aub.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:44

Whinnylando schreef:
tjoppie schreef:

Ik zit het al een tijdje hier te volgen en in andere topic's, maar ben jij met een persoonlijke hetze bezig ofzo? -O-

ik begrijp het gewoon niet, en omdat het blijkbaar moeilijk is om het uit te leggen, als ik uberhaupt al antwoord krijg, blijf ik gewoon vragen tot ik het wel begrjip. Zal hoogst waarschijnlijk aan mijn interlectuele vermogen liggen, maargoed hier op bokt zitten ook domme mensen, daar ben ik er blijkbaar een van.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:47

Professor schreef:
tjoppie schreef:

Tjoppie u kunt totaal niet beoordelen wat ik in dat filmpje gezegd heb of ik daar correcties aangaf en welke, u bent nog niet eens in staat een foto te beoordelen van van Gal of het paard rechtuitgaat of in een zijgang is, sorry maar u komt steeds weer als een klein kind zeuren en probeert iemand af te kraken.
Maar iets onderbouwends heeft u nog niet geschreven, alleen persoonlijk proberen iemand af te kraken en dat door u die nog niet een foto kan lezen.
Onderbouwd u eens wat het voordeel is tegenover de Klassieke Dressuur zoals bij de FEI beschreven van LDR is en wat voor voordelen het voor het paard zijn, maar dan graag in vaktaal aub.

Zoals altijd, is dit weer geen antwoord op mijn vraag, slechts persoonlijke aanvallen welke nergens op gebaseerd zijn. Ik vraag u wat, het zou u sieren als u ten minste een poging deed de vragen te beantwoorden. Volgens mij heb ik mijn vragen niet erg criptisch omschreven toch?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:49

Citaat:

Citaat:
"tjoppie":
Zoals altijd, is dit weer geen antwoord op mijn vraag, slechts persoonlijke aanvallen welke nergens op gebaseerd zijn. Ik vraag u wat, het zou u sieren als u ten minste een poging deed de vragen te beantwoorden. Volgens mij heb ik mijn vragen niet erg criptisch omschreven toch?
Laatst bijgewerkt door Professor op 23-06-11 07:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:49

Citaat:
ik begrijp het gewoon niet, en omdat het blijkbaar moeilijk is om het uit te leggen, als ik uberhaupt al antwoord krijg, blijf ik gewoon vragen tot ik het wel begrjip. Zal hoogst waarschijnlijk aan mijn interlectuele vermogen liggen, maargoed hier op bokt zitten ook domme mensen, daar ben ik er blijkbaar een van.

Misschien is het omdat sommige dingen gewoon niet vanaf een plat beeld geleerd of begrepen kunnen worden,( iedereen leert op een andere manier) Wellicht is jouw manier het snappen en leren vanuit de praktijk :) Want ik zie regelmatig uitleggen staan waar jij vervolgens persoonlijk op ingaat met een aanval die geheel ergens anders over gaat als waar men het in het topic over heeft.

*sorry mods als ik buiten mn boekje ga, maar ik probeer het ook te begrijpen*

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:10

als het moeilijk is om dingen vanaf een plat beeld te begrijpen of te leren, hoe komt het dan toch dat merendeel van de mensen wel een oordeel vormt over een bepaalde rijtechniek, vanaf dat platte beelde?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:11

Professor schreef:
Citaat:

Citaat:
"tjoppie":

Ik ben blij dat u mijn vraag nog even gequote heeft. En nu hoop ik daar dan ook een antwoord op te krijgen, aangezien u nu duidelijk aangeeft mijn vraag gelezen te hebben.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:12

tjoppie schreef:
als het moeilijk is om dingen vanaf een plat beeld te begrijpen of te leren, hoe komt het dan toch dat merendeel van de mensen wel een oordeel vormt over een bepaalde rijtechniek, vanaf dat platte beelde?

Omdat de meeste mensen die hier spreken het LDR/rolkur ook in de praktijk gezien hebben :)
Ik denk niet dat hetgeen waar jij de professor over aanvalt ook in real life hebt gezien of meegemaakt? Ik niet dus daarom ga ik daar ook geen oordeel over geven ;)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:14

Ik denks zelf dat er maar een enkeling is die het irl kent. Maargoed dat is een andere discussie! Mijn vraag is eigenlijk heel simpel. Wat is er nou slechter aan correct gereden LDR dan hetgeen wij in de filmpjes van Quadripes hebben kunnen zien?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:17

Nou sorry hier bedank ik voor, je bent er gewoon op uit om iemand af te zeiken, iemand die er nu nog niet eens bij is. Plaats een film van jezelf online en dan zullen we het naast elkaar zetten.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:20

Zodra Professor een film van zijn kunnen (behoudens het lesgeven) online zet, zal ik er ook wat van mij online zetten. En ik zie niet hoe het stellen van een vraag, een oprechte vraag, want ik snap het echt niet, in jouw hoofd tot afzeiken kan behoren. Het is geen vreemde vraag, het is geen rare vraag.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:26

tjoppie schreef:
Ik ben blij dat u mijn vraag nog even gequote heeft. En nu hoop ik daar dan ook een antwoord op te krijgen, aangezien u nu duidelijk aangeeft mijn vraag gelezen te hebben.

Ik vraag mij af of u enig gevoel heeft, aangezien u dingen erbij haalt die totaal niets anders zijn om iemand af te kraken, en zulke gevoelloze mensen kan ik werkelijk niet meer serieus nemen.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:40

ik stel gewoon een vraag omdat ik dingen niet begrijp. Ik wil graag van u horen in welke context LDR slechter is voor een paard dan hetgeen wij in de filmpjes hebben gezien van uw lesgeven.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:36

Citaat:
Is het niet zo dat we na ons instappen beginnen met het paard de bovenlijn te laten rekken lekker over de rug rijden zorgen dat achter goed onder komt en voor goed vrij. Laag diep en rond is helemaal niet verkeerd, wist je dat een juiste manier is om je paard te trainen, dat het paard dan juist veel beter gaat lopen. VWNW of LDR dat je hem net iets ronder stelt voor even net even iets verder oprekken cq aanspannen is in training niet verkeerd. Sterker nog is zelfs goed want aanspannen en ontspannen, rekken en aanspannen traint juist die spier.

De bovenlijn laten "rekken" is goed, maar nooit met het hoofd achter de loodlijn.
Aangezien achter de loodlijn indruist tegen de bouw (spieren etc) van een paard.

Bij een "achter de loodlijn-houding" worden spieren overstrekt. Het gewicht komt teveel op de voorhand en de achterhand kan niet meer ondertreden, maar alleen nog optrekken.
Als een paard uit zichzelf achter de loodlijn beweegt, komt dit omdat spieren nog niet sterk genoeg zijn in de achterhand. Het traint dan niet de spieren, maar ontlast die juist.
Bewust (door de ruiter, dus) achter de loodllijn, wil zeggen dat er spieren gebruikt worden die daar niet voor bedoeld zijn. Verkeerde spiertraining dus.

Citaat:
Je zult versteld staan van hoe fijn het is een paard te rijden dat zijn rug juist gebruikt uit zichzelf.
En je zult versteld staan hoe fijn het is als je je paard echt goed voor elkaar hebt en hij echt met je meegaat. Ja en dat je daar dan eens iets strenger op moet doorvragen dat spreekt voor zich. Dat zie ik liever dan nogmaals 60 minuten trainen eenzijdige training.

Inderdaad, een paard wat zijn rug JUIST gebruikt, is heel fijn.
Maar JUIST gebruik van de achterhand kan niet door een achter de loodlijnhouding, zie bovenstaand

Maar op geen enkele manier kan een paard JUIST achterbeen- en ruggebruik laten zien door een hoofd/halshouding die door de ruiter ZELF opgelegd is.
De JUISTE hoofd/halshouding komt door een JUIST gebruik van achterhand en rug.
Teveel ruiters doen teveel met hun handen en fixeren daardoor een zgn juist achterbeen- en ruggebruik.