zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DezeNaam

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 17:17

Onder 'mijn paard straffen' versta ik een tik + stem geven. Ik sla zeker niet hard, dat is ook voor niks goed.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 17:20

Maar ga je dan van je kuit wat sterker maken direct naar straf, of heb je daar ook een (eigen) opbouw in waarbij die "straf" de laatste stap is?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 17:30

Als hij de eerste keer niet direct op mijn kuit reageert zet ik hem terug in stap, spring ik opnieuw aan in draf, als ik voel dat hij niet vlot genoeg aanspringt geef ik een kleine tik, terug in stap zetten, benen geven en een tik met de zweep. Hij moet reageren op mijn been, ik kan er niet tegen als hij zit te klungelen.xD

miki2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 21:30

een tik met een zweep doet een paard echt geen pijn ze hebben zo'n dikke vetlaag op hun huid zitten dat ze het amper voelen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 09:18

miki2000 schreef:
een tik met een zweep doet een paard echt geen pijn ze hebben zo'n dikke vetlaag op hun huid zitten dat ze het amper voelen.

Hoe kunnrn ze een vliegje dan wel voelen en doelgericht hun spieren bewegen om deze weg te jagen? Als ze een tik amper voelen?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:41

DezeNaam schreef:
Als hij de eerste keer niet direct op mijn kuit reageert zet ik hem terug in stap, spring ik opnieuw aan in draf, als ik voel dat hij niet vlot genoeg aanspringt geef ik een kleine tik, terug in stap zetten, benen geven en een tik met de zweep. Hij moet reageren op mijn been, ik kan er niet tegen als hij zit te klungelen.xD

Ik begrijp niet zo goed waarom je hem een tikje geeft en dan terug in stap zet om dan een combi van been en tik te geven. Is dat dan "frustratie" omdat hij volgens jou dan "klungelt"?
Of begrijp ik het verkeerd? Geef je misschien dan been om dan als hij weer niet reageert weer een tikje te geven?

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:47

EskeGirl schreef:
miki2000 schreef:

Hoe kunnrn ze een vliegje dan wel voelen en doelgericht hun spieren bewegen om deze weg te jagen? Als ze een tik amper voelen?

Inderdaad :P

De zweep is even hard als de hand van de ruiter zal ik maar zeggen, als jij een zweep gewoon gebruikt om je hulpen te verfijnen en niet om hard te slaan vindt ik het zeker niet zielig. Maar zodra een ruiter om het minste geringste de zweep erbij pakt om te slaan, dan is het inderdaad zielig :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:41

Vind ik ook, ik doe altijd been geven, reageert hij niet nog een keer been, en daarna een tikje. Zo blijven paarden (ik rij op manegepaarden) vrij goed op been reageren.
Op sommige maneges moedigen ze je echt aan om te slaan, als het paard een bok geeft, een fikse tik terug, en dat een paar keer. Soms zie je echt dat mensen keiharde meppen geven met de zweep. Dat vind ik dan weer jammer.

Ex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:57

ik gebruik mijn zweep om mijn hulp duidelijker te maken, ik vind het helemaal geen straf middel.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:21

EskeGirl schreef:

Wat heeft gevoeligheid met pijn te maken? Jij voelt hij ook wel als iemand je aanraakt op je arm, maar een kleine tik doet daarom niet direct pijn.

straalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:40

Ik vind dat zolang je een zweep goed gebruikt er niks aan de hand is, net als met sporen :)
Ik rij ook met zweep maar moet die bijna nooit gebruiken om te 'straffen' daar bedoel ik niet mee een pak slaag, maar soms moet mijn meisje eens op haar plaats gezet worden en krijgt ze een tik (geen harde) en een bestraffende stem, dan weet ze meteen dat ze tever is gegaan en gedraagt ze zich terug keurig :j

straalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:41

EskeGirl schreef:
Vind ik ook, ik doe altijd been geven, reageert hij niet nog een keer been, en daarna een tikje. Zo blijven paarden (ik rij op manegepaarden) vrij goed op been reageren.
Op sommige maneges moedigen ze je echt aan om te slaan, als het paard een bok geeft, een fikse tik terug, en dat een paar keer. Soms zie je echt dat mensen keiharde meppen geven met de zweep. Dat vind ik dan weer jammer.

ja, zo slaan is echt zielig, want je berijkt er niks mee :(

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 19:00

je berijkt niks met slaan...

die van mij is als de dood voor de zweep, heb hem nu eindelijk zover dat ik met springen eentje kan gebruiken om zijn schouder te begrenzen (meneer loopt gewoon door mijn been heen :+ )
met dressuur gisteren even voor 5 minuten vast gehad omdat hij lui was, niet geslagen of perongeluk aangeraakt hij zag hem alleen en ging al rennen dus daarna netjes wegelegd en hij was wakker :+.

Loop nu met zweep naar de wei om hem onderweg met de zweep een aaitje te geven want ik kan niet normaal naar buiten met anderen als die zweep hem perongeluk aanraakt....

hij flipt vooral bij zijn hoofd als ik hem daar (als ik erop zit) wil aanraken. Ik denk dat hij vroeger daar geslagen is :n

dummylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 08:28

Een zweep is geen straf als de ruitet er tenminste mee omgaat. Sommige ruiters slaan met al hun kracht, n kijk ja dan is het wel een straf.

Capri5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 12:48

Misschien heb je zelf een pak slaag met de zweep nodig omdat het paard jou niet begrijpt door verkeerde hulpen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:11

Capri5 schreef:
Misschien heb je zelf een pak slaag met de zweep nodig omdat het paard jou niet begrijpt door verkeerde hulpen.

op wie regageer jij nu? je hebt wel gelijk hoor

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:07

(Ik heb niet alles gelezen!!!)

Mijn mening, sommige mensen zien de zweep als straf. Je kunt de zweep gebruiken om een paard harder te laten lopen of om consuqent (OF hoe je dat ook schrijf.) Te zijn. Maar aan de andere kant, als je paard je een schop geeft dan zou je m toch wel een tikkie mogen geven?

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:09

( Slaan en zo vind ik absoluut niet nodig!!)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:14

Capri5 schreef:
Heb je het tegen mij? Oké nice, een zweep is zelf een hulpstuk, ach ja. :roll:

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:29

Ik vind het niet zielig, tenminste, niet hoe ik ermee omga. Ik gebruik de zweep alleen om het paard een verduidelijking te geven, hem wakker te maken en hij loopt vanzelf door :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:28

Hier ook. Als je paard wat verkeerd doet omdat hij jou niet begrijpt is hij eigenlijk hardstikke braaf, aleen jij moet het duidelijker uitleggen :')
Daarom vind ik straffen ook zo'n onzin. Als jij een paard goed uitlegt hoe hij iets moet doen en je motiveerd hem zal die het over het algemeen juist goed doen. Of hij moet geen zin hebben, maar dat moet je ook kunnen proeven vind ik

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 00:32

Ik gebruik mijn zweep heel soms, vooral als hulpmiddel voor de achterhand. Alleen als hij bokt naar de zweep geef ik hem wel een goede tik om hem te corrigeren.

julya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:56

Bij mij op de manege zijn zwepen alleen maar om je hulp duidelijker te maken, soms heb ik ook wel gezien dat iemand zijn pony sloeg omdat die niet luisterde. Ik denk dat een zweep zielig is voor het paard als je er mee slaat. Het licht vooral aan jezelf!

Didoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 04:26

Het paard zal er zelf niet veel van voelen als je goed met je zweepje om kan gaan ,
Zelf op de manege rijd ik bijna ook niet met het zweepje hoor :+
Maar het zal wel fijn zijn soms bij de ene pony dan bij de ander ,
En hoe wil je dat doen bij longeren natuurlijk kan je ook clicken met de mond of met je hand of touw .. Maar een zweepje klinkt en voor mijn ervaring handiger ,
Tevens gezien als bij ons het manegepaard al een zweep na zich toe ziet komen luisteren ze wel stukken beter en hoef je het zweepje haast niet te gebruiken :P

Didoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 04:27

Ook hadden wij iemand in de les die in draf alleen maar sloeg en dan weer trok en zo door , Dan weet de pony zelf ook niet meer wat ie moet doen :?