TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Zhivago

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:19

Ik heb vandaag voor het eerst bitloos een rondje gemaakt met mijn paard :D

hij was super braaf, tussendoor een paar keer lekker grazen ;)

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:17

Nou echt tegen ben ik niet, maar ik vind persoonlijk met bit veel fijner.
Iedereen moet zelf weten hoe die rijdt, de ene vind bit fijner, de andere bitloos.
Prima toch??

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:41

Mee eens! _/-\o_

Algraatje schreef:
Nou echt tegen ben ik niet, maar ik vind persoonlijk met bit veel fijner.
Iedereen moet zelf weten hoe die rijdt, de ene vind bit fijner, de andere bitloos.
Prima toch??

aniekzwiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:47

Ik ben niet tegen bitloos, als het voor het paard fijner is ben ik er zelfs voor.
Maar je moet naar het paard kijken wat die het fijnst vind en of die ermee over weg kan.

xMakitax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:55

Ik ben voor bitloos.
Maar niet iedereen kan er goed mee omgaan...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:56

xMakitax schreef:
Ik ben voor bitloos.
Maar niet iedereen kan er goed mee omgaan...

Maar dat geldt ook voor het bit.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:59

Dat klopt, ik heb ook nooit leren rijden zonder bit, dus over een hele dingen kan ik dan niet mee praten.
Vind het wel knap, als ik mensen tegn kom bij ons in het bos zonder bit.
Dan kijk ik naar mijn eigen stuiterballetje en denk: No way!!!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 06:14

concetto schreef:
Dat klopt, ik heb ook nooit leren rijden zonder bit, dus over een hele dingen kan ik dan niet mee praten.

Grote kans dat je stuiterballetje een stuk rustiger doet zonder bit in zijn/haar mond ;)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:15

e_horse schreef:
concetto schreef:

Grote kans dat je stuiterballetje een stuk rustiger doet zonder bit in zijn/haar mond ;)

Of niet! En dan is het behoorlijk gevaarlijk!

VLIMBOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:20

Sinds ik dat filmpje op Youtube heb gezien van die man die uitlegde dat je steeds met het bit in je pony's gehemelte prikt denk ik wel anders over het met bit rijden. Maar ik rijd er nog steeds mee en ik probeer gewoon niet te trekken...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:31

8veertje8 schreef:
Sinds ik dat filmpje op Youtube heb gezien van die man die uitlegde dat je steeds met het bit in je pony's gehemelte prikt denk ik wel anders over het met bit rijden. Maar ik rijd er nog steeds mee en ik probeer gewoon niet te trekken...

Dat filmpje is wel heel erg over de top!
Met zo'n filmpje kan je alles slecht en pijnlijk laten lijken.

Maar goed. Voordat ik iedereen over me een krijg, daar gaat het topic niet over.

Ik vind: niet elk paard is bitloos te rijden!! En ik zou NOOIT bitloos op een stuiterbal gaan zitten!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:54

Don_Zhivago schreef:
e_horse schreef:

Dan zou je het eerst op de grond op moeten lossen.
Pas als het een beetje veilig is zou je op een paard moeten gaan zitten.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:58

Beetje veilig?! 100% veilig en dan pas bitloos erop! :D

Ik heb een paard gereden die was op de grond heel braaf en volgzaam.
Onder het zadel knettergek.
Voor geen goud dat ik hier bitloos opzo gaan!

Blijf erbij. Niet elk paard is bitloos te rijden.
Andersom ook. Niet elk paard accepteerd het bit.

Elk paard is anders, vind dat je naar het paard moet kijken en naar je eigen veiligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:07

Een paard dat knettergek wordt onder het zadel, daar hoor je niet op te stappen. Er is een oorzaak voor dergelijk gedrag, en een bit lost dan niets op.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:13

e_horse schreef:
Don_Zhivago schreef:

Dan zou je het eerst op de grond op moeten lossen.
Pas als het een beetje veilig is zou je op een paard moeten gaan zitten.

Zo'n enorme dooddoener en niets te maken met wel/geen bit.
Joviban bitloos dan ook niet...

Mis zowaar het lijstje van arabesk met dooddoeners, jullie kunnen er wel wat van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:15

Ik was me al aan het afvragen of ik zou reageren omdat ik hier veel pro's voor bitloos zijn en ik denk dat ik iedereen op mijn dak ga krijgen.

Ik ben regelrecht tegen bitloos... Ik heb het idee dat het nu weer de nieuwe mode is... Hup hup, iedereen bitloos want met bit is oh zo slecht. En waarom? Gho ja, kijk eens naar dit of dat filmpje, dat oh zo over dreven is! Ik heb er al veel gezien, die van bit op bitloos zijn overgestapt en er zich half mee verongelukken. En dan kan je nog zoveel zagen en klagen dat het eerst op de grond juist moet zitten, maar bij hun zit het op de grond ook echt juist! Dus het is puur het paard dat weet dat hij onder het zadel er kan van profiteren. Oké, bitloos, allemaal goed en wel, maar ze hebben niet voor niets een bit uitgevonden.

En oké, een bit kan prikken in het gehemelte van jouw paard, neem dan dubbel gebroken of een stangetje. Bitloos is gewoon weer de nieuwe mode, net zoals boomloos. Ik weet dat ik mijn jong paard met bit en boomzadel perfect kan rijden. Ze werkt met plezier, en dat merk ik aan de oortjes naar voor en het feit dat ze kan blijven werken, terwijl ze bij longeren snel op geeft. Ik moet niet aan mijn teugels sleuren etc. Dus waarom zou ik bitloos of boomloos gaan als het zo ook werkt?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:21

Trainen doe ik ook altijd met bit. ;)

Bitloos heb ik puur gekocht voor de afwisseling en dat doe ik alleen buiten als ik een klein rondje ga stappen. Dan kan hij lekker grazen tussendoor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:35

kamsel schreef:
Mis zowaar het lijstje van arabesk met dooddoeners, jullie kunnen er wel wat van..

Arabesk zit mee te lezen, maar reageert wijselijk maar niet ;-)

De dooddoeners waarom bitloos niet deugt komen allemaal weer voorbij en ik ben het reageren daarop een beetje moe. Liever interessante discussies, dan het eindeloos recyclen van tegenargumenten naar mensen toe die toch niet van plan zijn zich erin te verdiepen. :)*

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:39

Dus je hanteerd alles nog wat 1000 jaar voor Christus is uitgevonden? :=
Sorry ik zie niet echt een reden in je verhaal waarom je regelrecht tegen bitloos bent. Kan aan mij liggen. Waarom je er boomloos bij haalt snap ik ook niet, daar gaat het hier niet over en je kan prima bitloos rijden en met boomzadel of met boomloos en met bit. En nee als je bitloos rijd ben je niet direct een natural :+

Waarom zou ik een bit inhangen als het zonder net zo prima gaat? Ik doe toch ook geen sporen om, ik heb ze immers niet nodig.
Less is more.

Dat het fout gaat met bitloos is 99% van de keren een fout van de ruiter.
Als je al in je hoofd hebt zitten dat het eng of gevaarlijk is, dat je minder controle over je paard hebt, dan geef je dat door aan het paard. Paard kan dan niet op je vertrouwen.

Controle krijg je niet door een stuk ijzer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:42

Ach ja, ik wist wel dat ik de grote dooddoener ging zijn, want oh we! Ik rij mijn paard met bit. Tja, leven en laten leven. En als jullie niet zo commentaar willen, moeten jullie het ook niet tot op het ergerlijke af verdedigen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:46

DeMolenhoek schreef:
Ach ja, ik wist wel dat ik de grote dooddoener ging zijn, want oh we! Ik rij mijn paard met bit. Tja, leven en laten leven. En als jullie niet zo commentaar willen, moeten jullie het ook niet tot op het ergerlijke af verdedigen.

No problem dat je je paard met bit rijd, maar je verkondigt ook dingen die een hoog aap uit de mouw gehalte hebben.

En je bent er regelrecht tegen omdat het volgens jou een nieuwe mode is. Sorry maar dat is toch geen waardig argument te noemen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:47

@ air: als het echt nodig is heb je met bit wel meer controle!
Als je echt de noodrem erop moet zetten heb je met bit meer te vertellen. Tis misschien niet vriendelijk tegenover het paard, maar als het een x echt nodig is om een noodstop te maken omdat mijn eigen veiligheid op het spel staat ben ik blij als er in bit in hangt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:52

Don_Zhivago schreef:
Als je echt de noodrem erop moet zetten heb je met bit meer te vertellen. Tis misschien niet vriendelijk tegenover het paard, maar als het een x echt nodig is om een noodstop te maken omdat mijn eigen veiligheid op het spel staat ben ik blij als er in bit in hangt.

Maar toch, als een paard écht in blinde paniek wegvlucht, dan kan geen bit hem stoppen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:54

ik ben het ook eens met DeMolenhoek en Don_Zhivago
ik rij ook weleens zonder bit maar dat in dan in de rijbak of een heel klein blokje om rijden

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:05

EskeGirl schreef:
Don_Zhivago schreef:

Maar toch, als een paard écht in blinde paniek wegvlucht, dan kan geen bit hem stoppen.

Dat is waar. Maar als je het paard kent waar je op zit voel je het vaak wel aankomen.
Tenminste. Ik voel het bij mijn paard meestal wel (niet dat hij het vaak doet maar heel soms wil hij er weleens flink vandoor schieten. )

Als je het voelt aankomen heb je met bit veel meer controle dan zonder.