Achterbeengebruik Totilas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 00:03

jilverbeek schreef:
jullie laten fotos van gribraldi of totilas zien die misschien niet helemaal correct zijn.
maar het zijn MOMENT opnamen, en een foto wordt niet altijd op het juiste moment geknipt (:

hallo,
Ik ben een meelezer hier.
Een eerdere post van mij in dit topic werd volstrekt verkeerd geinterpreteerd, ik hoop dat dat nu niet het geval is.

Het diep en rond rijden is natuurlijk een discussie die al eerder is uitgekauwd.
Er wordt vaak gezegd dat de spieren die het voorbeen tillen ontwikkeld worden door het L&R rijden.
Het kan (ik weet niet of het zo is) zijn dat door een bepaalde manier van trainen een bewegingsafloop onstaat die er niet meer natuurlijk uitziet. Ehm .. 'natuurlijk' in de zin van de FEI-omschrijving?
Ja, foto's zijn momentopnamen.
Zijn er ook andere foto's? Die zou ik graag zien.

We leven niet meer in een omgeving van 100 jaar geleden, waar de 'klassieke dressuur' werd geformuleerd.
De ontwikkelingen die aan de gang zijn binnen de dressuur, en ook binnen de fokkerij zorgen ervoor dat we niet altijd meer kunnen vasthouden aan de 'letter van de wet'. Wetgeving ontstaat door een reactie op ontwikkelingen. En dat is ook goed. Een samenleving staat niet stil, is voortdurend in ontwikkeling.
Het is net zoals bij misdaad: misdadigers verzinnen nieuwe trukjes, en de wetgeving hobbelt er reactief achteraan.
Hm .. We zouden eigenlijk blij moeten zijn met misdaad in die zin - het zijn de pioniers, de baanbrekers, de 'lastige' mensen die uiteindelijk voor vooruitgang zorgen. (Niet dat ik blij ben met misdaad, begrijp me goed. Misdaad zorgt er echter wel voor dat we scherper zijn, dingen beter beschrijven).

Mensen als Edward met Totilas, Sjef met zijn kritiek op het jureringssysteem, het zijn de lastposten, die toch voor verandering kunnen zorgen, of voor een nieuwe visie.
De FEI bevindt zich (per definitie) in de reagerende positie (in tegenstellgin tot een proactieve), en loopt vanuit haar rol altijd achter de ontwikkelingen aan. Iets anders moeten we ook niet van de FEI verwachten.
Het kost tijd om nieuwe ontwikkelingen in te schatten. Niet elk nieuw woord wordt direct in de VanDale opgenomen, en ook zal niet elke ontwikkeling op dressuurgebied door de FEI worden omarmd. En dat is maar goed ook.
Maar om die ontwikkelingen te kunnen toetsen zijn er wél mensen nodig als Edward met Totilas, en Sjef met z'n commentaar.

Het kan ook zo zijn in de dressuur: er zijn nieuwe ontwikkelingen, en de regelgeving van de FEI komt als reactie later. Ik denk dat het goed is als er een open dialoog onstaat. Misschien is dit topic wel één van die dialogen.

Ik spreek me niet uit over goed of fout. Als ik Totilas zie dan kwijl ik weg, terwijl ik tegelijkertijd wel een aantal vraagtekens heb of ik dit bewegingspatroon wel zou willen zien. Het is niet voor en tegen, het is en-en.
Ik jureer Z, en als ik een Totilas in de ring zou hebben zou ik wel mjn bedenkingen hebben over dat voorbeengebruik dat niet in harmonie (is dat niet onderdeel van definitie van dressuur?) is met het achterbeen. "Veel trompetten, weinig soldaten", heette dat vroeger. Maar als ik zie hoe gegymnastiseerd zo'n paard is, en in balans, dan zou ik echt op het puntje van mijn stoel de cijfers geven!

Lante

Re: Achterbeengebruik Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:51

Ik las van de week een stuk van Anky waarin ze het systeem van jureren uitlegde die ze in de western sport (reining in ieder geval) gebruiken; het hoogste en het laagste cijfer laten vervallen en wanneer een jurylid duidelijk vaker uitschieters naar boven of beneden heeft, bijscholen o.i.d. Ik vind dat op zich wel een erg goed doordacht systeem moet ik zeggen. Nu weet ik wel dat het in dit topic misschien wat off topic lijkt, maar als het jureren beter geregeld is, dan hoeft men misschien ook niet meer zo vaak te vallen over een mogelijk onterechte '10 voor houding en zit'. :)

jilverbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:58

inderdaad,
het achterbeen is tog de ''motor'' ?
als dat niet goed mee zou werken zou het voorbeen nooit zo hoog kunnen komen neem ik aan.

ik denk trouwes dat je moment opnames niet kunt beoordelen,
maar eerder een filmpje of als je totilas live ziet.
je hebt dan namelijk een constanter beeld.

ik blijf het zo'n mooi paard vinden <3

@ bertie
je wou goeie foto's ?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Revanches op 09-08-10 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten samengevoegd tot 1.

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:56

Ik heb niet veel gelezen hier, mar ik wil wel even wat kwijt over totilas

familie van ons (olympisch ruiter/oud-bondscoach) gaat nog vaker naar die internationale wedstrijden. Hij mag dus ook overal komen bij de keuringen/stallen enzo.

Hij zegt dat totilas zo maar een heel normaal paard is, niets bijzonders. zo met rijden en met keuringen is hij maar een heel normaal paard. maar zodra je met been komt gaat hij pas echt mooi bewegen

Dit vond ik wel apart om te horen

Totilas is en blijft apart, kijk ook maar naar het groeten. Hij blijft dan keurig staan en loopt gewoon rustig weg, dit zegt toch iets van zijn karakter terwijl hij een hengst is
Laatst bijgewerkt door Armanie op 10-08-10 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:35

Dressuur is van oorsprong ontstaan vanuit de oorlogsvoering, dat je de vijand zoveel mogelijk moest imponeren. Vanuit die context zou ik denken dat het inderdaad geoorloofd en zelfs wenselijk is om je paard zo imponerend mogelijk te laten bewegen (binnen de redelijkheid van dierwelzijn natuurlijk).
Laatst bijgewerkt door Lante op 10-08-10 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

jilverbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:57

Ayasha schreef:
Dus voor een fries is dat natuurlijk, maar voor Totilas niet. En moet je een paard zó extreem laten gaan enkel omdat je het kan? :)

totilas is en blijft een wonder (:
een fries is iets heel anders ..
die kun je niet vergelijken met totilas

zoals janouke zegt, totilas loopt niet altijd zo als hij in de ring loopt.
ik heb hem zien losrijden in aken, hij liep nog steeds appart.
maar in de ring geeft hij gewoon idd echt alles.

trouwens, nu heb ik die goeie fotos geplaatst reageert er niemand :')
alleen bij die waar hij -op die foto/MOMENTopname- zijn achterbeen niet goed gebruikt..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:11

janouke schreef:
Ik heb niet veel gelezen hier, mar ik wil wel even wat kwijt over totilas

familie van ons (olympisch ruiter/oud-bondscoach) gaat nog vaker naar die internationale wedstrijden. Hij mag dus ook overal komen bij de keuringen/stallen enzo.

Hij zegt dat totilas zo maar een heel normaal paard is, niets bijzonders. zo met rijden en met keuringen is hij maar een heel normaal paard. maar zodra je met been komt gaat hij pas echt mooi bewegen

Dit vond ik wel apart om te horen

Totilas is en blijft apart, kijk ook maar naar het groeten. Hij blijft dan keurig staan en loopt gewoon rustig weg, dit zegt toch iets van zijn karakter terwijl hij een hengst is

Je mag toch hopen dat het op dat niveau wel normaal is om gewoon stil te kunnen staan en rustig weg te kunnen lopen als dat gevraagd wordt.
De gemiddelde shetlander met een kind op z'n rug kan dat nog! :')

Ik vind dat niet kunnen stilstaan toch wel zo iets bizars, dat is verdorie de absolute basis! Bij die wissel van western en dressuurpaard zie je het ook. http://www.youtube.com/watch?v=vrYOQ52U3LQ Je schaamt je toch rot als engelse ruiter als je dit ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:02

Sorry dat ik zo kom binnenvallen. Maar ik volg het topic al een tijdje O:)

Ik vind het erg opvallend dat precies de verkeerde foto's uitgekozen worden als 'beschuldiging'.
Bijv. deze foto:

Afbeelding
Nou, ik mocht willen dat mijn pony zijn achterhand er zo onder zou zetten :)

Of gewoon dit hele filmpje:

Nee, ik begrijp het echt niet waarom er gelijk commentaar gegeven moet worden als er eens écht een goede combinatie voorbij komt :+ Nou moet ik wel eerlijk toegeven dat hij nu volgens mij erg 'bevooroordeeld' wordt tijdens de proef, en vanzelf wel hogere punten krijgt alleen maar omdat het Totilas is. En ja, afentoe mag dat achterbeen er misschien wel wat meer bij. Maar hij haalt ook geen 100%, het record is nog steeds 8% lager ;)

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:55

Natuurlijk totilas is een geweldig paard, alleen dat filmpje wat je laat zien, is waar er veel geluid is en dan gaat hij vanzelf al mooier lopen.
Dan gaan alle paarden wat indrukwekkender lopen

De passage en piaf zijn de beste gangen van totilas, maar je kunt me niet vertellen dat dit de natuurlijk gangen zijn van de paarden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:58

:j Ik ga het je wel vertellen.
Die gebruiken ze in het wild om elkaar te imponeren en mijn merrie en ruin zie ik regelmatig in recreatie passage door de weide gaan. :) De hengst is wat rustiger van nature, die voelt de nood niet zo om stoer te doen dus hem zie ik het niet zo vaak doen. :) Maar vooral het wat pocherige ruintje passageert regelmatig als hij lekker aan het showen is. :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:41

horseyfries schreef:
Ik denk dat je één ding niet goed ziet: hij wordt juist spectaculairder in zijn voorbeen op het moment dat hij hem aan het werk zet. Dat heeft niet persé te maken met de lengte in de hals en oprijden, maar meer met het aan elkaar van achter naar voren rijden, wat bij het losrijden nog niet op die manier gebeurt.
Ook de amazone die hem voor Edward reed getuigde al dat Totilas deze beweging van nature aanbood, dus om nu te veronderstellen dat hij dat niet van nature heeft omdat hij dat niet altijd doet vind ik wat kort door de bocht.
Ik kan mijn Fries ook in een "ponydrafje" laten lopen, dat betekent ook niet dat hij van nature geen knie-actie heeft!

Juist het aan elkaar rijden kan bij hem beter. Juist omdat ie hem zo kort in de hals houdt. Het is niet voor niks dat ie soms in de piaffe moeite heeft met de takt en moeite heeft om in de passage te komen of moeite heeft om te verruimen in de uitgestrekte draf. Dan drukt ie wat mij betreft de rug weg en zit hij juist helemaal niet aan elkaar. De beweging van het achterbeen vloeit dan niet over/door de rug naar de voorkant. Ik ben het met je eens dat die knie misschien wel aangeboren is, of latent aanwezig had vanaf geboorte, maar dat ie dat zo in de wei niet zo laat zien als in de ring. Dus zeg maar als tweede draf, maar dat wordt toch echt door de ruiter ontwikkelt. ;)
Trouwens, Friezen hebben vaak ook moeite om aan elkaar over de rug te lopen, omdat ze de hals vaak op kroppen. Dat kun je vaak terug zien in de galop.

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:53

vur: jha ik ben het helemaal met je eens.
Het is een stuk talent wat hij heeft, maar er moet dan ook veel aan gereden worden.
Hij doet het heus niet vanzelf, zie een paard in de wij niet zo snel passageren.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:08

Waves schreef:
Je mag toch hopen dat het op dat niveau wel normaal is om gewoon stil te kunnen staan en rustig weg te kunnen lopen als dat gevraagd wordt.
De gemiddelde shetlander met een kind op z'n rug kan dat nog! :')

Ik vind dat niet kunnen stilstaan toch wel zo iets bizars, dat is verdorie de absolute basis! Bij die wissel van western en dressuurpaard zie je het ook. http://www.youtube.com/watch?v=vrYOQ52U3LQ Je schaamt je toch rot als engelse ruiter als je dit ziet.

Je pakt nu wel een apart filmpje. Vind de dressuurruiter en westernruiter beide 'slecht'. Het dressuurpaard staat volledig op de verkeerde spieren en maakt vooral een verkeerde knik. Het westernpaard is vooral aan het slepen. Het tempo is wel regelmatig, maar de spin is volledig op de binnenhand gereden. De westernruiter gebruikt geen been, maar 'trekt' het paard als het ware de spin in. Vind dit slecht materiaal om te vergelijken. :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:01

vur schreef:
horseyfries schreef:
Ik denk dat je één ding niet goed ziet: hij wordt juist spectaculairder in zijn voorbeen op het moment dat hij hem aan het werk zet. Dat heeft niet persé te maken met de lengte in de hals en oprijden, maar meer met het aan elkaar van achter naar voren rijden, wat bij het losrijden nog niet op die manier gebeurt.
Ook de amazone die hem voor Edward reed getuigde al dat Totilas deze beweging van nature aanbood, dus om nu te veronderstellen dat hij dat niet van nature heeft omdat hij dat niet altijd doet vind ik wat kort door de bocht.
Ik kan mijn Fries ook in een "ponydrafje" laten lopen, dat betekent ook niet dat hij van nature geen knie-actie heeft!

Juist het aan elkaar rijden kan bij hem beter. Juist omdat ie hem zo kort in de hals houdt. Het is niet voor niks dat ie soms in de piaffe moeite heeft met de takt en moeite heeft om in de passage te komen of moeite heeft om te verruimen in de uitgestrekte draf. Dan drukt ie wat mij betreft de rug weg en zit hij juist helemaal niet aan elkaar. De beweging van het achterbeen vloeit dan niet over/door de rug naar de voorkant. Ik ben het met je eens dat die knie misschien wel aangeboren is, of latent aanwezig had vanaf geboorte, maar dat ie dat zo in de wei niet zo laat zien als in de ring. Dus zeg maar als tweede draf, maar dat wordt toch echt door de ruiter ontwikkelt. ;)
Trouwens, Friezen hebben vaak ook moeite om aan elkaar over de rug te lopen, omdat ze de hals vaak op kroppen. Dat kun je vaak terug zien in de galop.

Friezen kunnen net zo goed aan elkaar lopen en galopperen als elk ander goed gereden paard ;) Maar als jij mij iets wilt vertellen over Friezen wat nieuw voor me is en nog klopt ook, ik zou zeggen: probeer het eens :D

Back on topic, Totilas heeft in de piaffe geen moeite omdat hij goed aan elkaar gereden is, hij vloeit goed door over de rug, het enige probleem met Totilas is dat hij teveel wil doen en dat maakt het soms moeilijk om gedoseerd terug naar voren te rijden in de passage.
Voor wat betreft de knie-actie: heb jij Totilas al eens in de wei zien lopen?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:57

Ik heb Totilas nog nooit in de wei zien lopen, maar wel bij het losrijden. Ik ben genoeg paardenmens om te kunnen zien dat ie dan heel normaal loopt en dat ie zo ongeveer (of nog meer normaal) ook in vrijheid (zonder opwinding) zal lopen. Bovendien zit Totilas lang niet altijd aan elkaar in de piaffe. Oa daarom kan ie soms niet goed in de passage komen. Je ziet toch ook wel dat ie soms niet meer taktmatig zijn passen maakt? Dat er een soort slag in komt? Maar goed. Bij friezen zie je nogal eens dat ze strak in de rug zijn en dat ze daardoor de beweging van het achterbeen niet mooi vloeiend doorgeven naar voren. Misschien heb jij 1 van de weinige talentvolle friezen die wel soepel in de rug zijn en makkelijk de hals laten vallen in het rijden? De meest drukken de hals er toch liever meer op, wat een vloeiende beweging in de rug in de weg zit. Bij Totilias is het volgens mij niet zo dat ie van nature een strakke rug heeft, maar dat de hals er soms te veel en te kort op staat, waardoor hij zijn rug wegdrukt en dus niet aan elkaar zit. Het aan elkaar zitten van een paard wil niet zeggen "strak in de rug", maar juist met een soepele maar stevige rug de beweging van het achterbeen onvoorwaardelijk doorgeven naar voren. En dat mis ik soms bij Totilas, vooral van de piaffe naar de passage en in het uitstrekken. ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:12

@vur: Ik denk dat HF toch wel meer dan één 'toevallige' Friese talenten onder het zadel heeft (en heeft gehad). :=

Elk paard met enig talent, fries of KWPN of A pony kan in principe opgeleid worden tot een X niveau. In je training moet je rekening houden met de beperkingen en de mogelijkheden in de bouw van het paard, de bewegingen en niet te vergeten het karakter.
Ik denk als je teveel generaliseert, dat je je dan blind staart op beperkingen die er lang niet altijd hoeven te zijn of die helemaal niet onoverkomelijk hoeven te zijn. Soms moet je ook een beetje buiten je eigen kader denken, daar leer je ook weer van. :)

Leuk om te zien hoeveel meningen er altijd zijn over iets dat er anders uitziet dan je gewend bent; b.v. LDR en hyperflexie, het voorbeengebruik van Totilas en dus ook blijkbaar nog steeds: Friezen in de dressuur. alles wat iets afwijkt van de norm wordt door sommige toch veroordeeld, soms misschien terecht, maar soms naar mijn mening ook echt niet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:27

Of ik kan gewoon fenomenaal goed rijden Lante, dat is natuurlijk ook nog een mogelijkheid... _O- :=

Maar ik vrees dat jij gelijk hebt.... :D :+

Vur, hals laten vallen is puur rijtechnisch, als je dat niet kan moet je nooit de schuld aan je paard geven, maar zelf beter leren rijden. Net zoals eng in de hals, wat ook veel mensen roepen. Net zo goed een kwestie van je paard goed voor elkaar hebben.
Soms is het wel verklaarbaar, zoals bij Totilas, die eigenlijk net iets teveel wil en nog moet leren wachten, maar dat wil wel zeggen dat hij nog net niet helemaal 100 % voor elkaar is op dat gebied.
Wat betreft de piaffe en de overgang naar de passage, ik zie hem ook soms wel iets in de problemen komen maar waar jij denkt "zie je wel, hij is niet aan elkaar", denk ik dan te zien dat hij net iets te enthousiast wordt en daardoor er bijna uitspringt en dus wat verkeerde spieren gaat opspannen. En datzelfde hoor ik ook Edward vaak verklaren, dat Totilas net iets te veel wil doen soms, dus ik denk dat ik dat goed zie. Jij mag daar anders over denken, maar ik geloof liever degene die hem elke dag traint dan ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:16

vur schreef:
Ik heb Totilas nog nooit in de wei zien lopen, maar wel bij het losrijden. Ik ben genoeg paardenmens om te kunnen zien dat ie dan heel normaal loopt en dat ie zo ongeveer (of nog meer normaal) ook in vrijheid (zonder opwinding) zal lopen. Bovendien zit Totilas lang niet altijd aan elkaar in de piaffe. Oa daarom kan ie soms niet goed in de passage komen. Je ziet toch ook wel dat ie soms niet meer taktmatig zijn passen maakt? Dat er een soort slag in komt? Maar goed. Bij friezen zie je nogal eens dat ze strak in de rug zijn en dat ze daardoor de beweging van het achterbeen niet mooi vloeiend doorgeven naar voren. Misschien heb jij 1 van de weinige talentvolle friezen die wel soepel in de rug zijn en makkelijk de hals laten vallen in het rijden? De meest drukken de hals er toch liever meer op, wat een vloeiende beweging in de rug in de weg zit. Bij Totilias is het volgens mij niet zo dat ie van nature een strakke rug heeft, maar dat de hals er soms te veel en te kort op staat, waardoor hij zijn rug wegdrukt en dus niet aan elkaar zit. Het aan elkaar zitten van een paard wil niet zeggen "strak in de rug", maar juist met een soepele maar stevige rug de beweging van het achterbeen onvoorwaardelijk doorgeven naar voren. En dat mis ik soms bij Totilas, vooral van de piaffe naar de passage en in het uitstrekken. ;)

Zeer mooi verwoord vur, bedoeld u met niet aan elkaar zit, de verbinding achterhand-rug-voorhand?
Bedoel wat ik nu even dik gedrukt heb.
Verders kan ik alles begrijpen en vind dat net zo als u beschrijft.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:34

Ik vind eerlijk gezecht dat paard gewoon niet mooi meer lopen,
het is net een boxer dat hij zijn voor benen zo hoog in de lucht trapt.
ik heb nog nooit een paard zo zien lopen in het wild. Ik heb er dan wel niet zoveel verstand
van, maar ik vind op zon hoog niveau dressuur rijden gewoon lelijk. Zon paard loopt helemaal niet meer
als een paard maar als een opgevoerde little pony :+ Doe mij maar gewoon een M paard, dat vind ik nou mooi.
Gewoon achterhand eronder en voor derest geen maf gedoe met die voorbenen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:58

Wat ik bedoel met aan elkaar zitten is inderdaad de verbinding achterhand-rug-voorhand.
Trouwens beste Bokkers: ik kan heel goed out of the box denken en ik weet heel goed de beperkingen van paarden te zien en ermee om te gaan. Juist daarom zeg ik dat veel Friezen moeite hebben met de hals te laten vallen. Dat jij misschien zo fantastisch kunt rijden (of een uitzondering onder het zadel hebt of allebei) dat dat voor jou geen probleem is, kan misschien zo zijn, maar voor heel veel mensen is dat wel een probleem. Zelfs bij paarden/pony's die geen opwaartse krul in hun hals hebben.
Edward kan het op alle manieren uitleggen, dus inderdaad, Totilas zal ongetwijfeld ontzettend zijn best doen, misschien soms te veel. Ik weet wel dat een paard wat niet over de rug loopt (aan elkaar zit) veel meer moeite moet doen om uit de piaffe te komen en dat dat hortend en stotend gaat. Dat dit dan uitgelegd wordt als veel te veel zijn best doen, ja, dan heeft ie nog een punt ook, maar rijtechnisch zit daar niet de oorzaak. Het is eerder een gevolg. Dat ie dat voor de buitenwereld zo niet uitlegd, ja, dat kan ik heel goed begrijpen, want daar begrijpt het grote publiek niets van. ;) ;) ;)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:11

Hier een filmpje van Totilas op vijfjarige leeftijd. Hij is al eens eerder geplaatst in dit topic.
In dit filmpje is goed te zien dat Totilas van nature wel actie in het voorbeen heeft, maar je kan mij niet wijs maken dat het paard dat op dit filmpje te zien is, van zichzelf zo met z'n voorbenen is gaan zwaaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:45

Dit is hem in de intermediare. :)
Je ziet hier dat hij al spectaculairder gaat lopen, maar nog niet zo erg als nu.

Ik begin me ook af te vragen hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben. Kun je dat niet gewoon ontwikkelen door veel trainen?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:57

Hoe meer draagkracht hij krijgt van achteren, hoe meer ruimte hij krijgt aan de voorkant. Het is een logisch gevolg van goeie training. Hij heeft alleen extreem veel ruimte in vergelijking tot de meeste paarden, hij heeft op 5 jarige leeftijd ook al heel veel schwung, dat heeft hij nog (groot zweefmoment), dat werkt ook nog extra mee.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:09

Lante schreef:
Hoe meer draagkracht hij krijgt van achteren, hoe meer ruimte hij krijgt aan de voorkant. Het is een logisch gevolg van goeie training. Hij heeft alleen extreem veel ruimte in vergelijking tot de meeste paarden, hij heeft op 5 jarige leeftijd ook al heel veel schwung, dat heeft hij nog (groot zweefmoment), dat werkt ook nog extra mee.

Ja, ik ben het met je eens. Door training kunnen paarden inderdaad heel erg veranderen in spieropbouw, draagkracht, én beweging.
Kijk bijvoorbeeld eens naar Ferro als driejarige, en hoe hij was op z'n top. Een wereld van verschil. Door training.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 00:00

Mij hoef je dat niet "wijs te maken", ik weet zeker dat je door juiste training met het juiste paard juist wel zoveel progressie kunt boeken in het voorbeen, heb het al vaak genoeg gezien dat paarden ineens ontdekken dat ze hun voorbeen ook nog op een andere manier kunnen gebruiken op het moment dat ze meer op het achterbeen komen. Als je veel paarden getraind hebt zou je dat kunnen weten. Niets vreemds aan.
Lantes uitleg is daarin duidelijk en daar ga ik helemaal in mee.

En Totilas hortend en stotend uit de piaffe komen? Vur, volgens mij ben je in de war met een ander paard.
Voor wat betreft de Friezen: geef nooit het paard de schuld van de onkunde van de ruiter!