jilverbeek schreef:jullie laten fotos van gribraldi of totilas zien die misschien niet helemaal correct zijn.
maar het zijn MOMENT opnamen, en een foto wordt niet altijd op het juiste moment geknipt (:
hallo,
Ik ben een meelezer hier.
Een eerdere post van mij in dit topic werd volstrekt verkeerd geinterpreteerd, ik hoop dat dat nu niet het geval is.
Het diep en rond rijden is natuurlijk een discussie die al eerder is uitgekauwd.
Er wordt vaak gezegd dat de spieren die het voorbeen tillen ontwikkeld worden door het L&R rijden.
Het kan (ik weet niet of het zo is) zijn dat door een bepaalde manier van trainen een bewegingsafloop onstaat die er niet meer natuurlijk uitziet. Ehm .. 'natuurlijk' in de zin van de FEI-omschrijving?
Ja, foto's zijn momentopnamen.
Zijn er ook andere foto's? Die zou ik graag zien.
We leven niet meer in een omgeving van 100 jaar geleden, waar de 'klassieke dressuur' werd geformuleerd.
De ontwikkelingen die aan de gang zijn binnen de dressuur, en ook binnen de fokkerij zorgen ervoor dat we niet altijd meer kunnen vasthouden aan de 'letter van de wet'. Wetgeving ontstaat door een reactie op ontwikkelingen. En dat is ook goed. Een samenleving staat niet stil, is voortdurend in ontwikkeling.
Het is net zoals bij misdaad: misdadigers verzinnen nieuwe trukjes, en de wetgeving hobbelt er reactief achteraan.
Hm .. We zouden eigenlijk blij moeten zijn met misdaad in die zin - het zijn de pioniers, de baanbrekers, de 'lastige' mensen die uiteindelijk voor vooruitgang zorgen. (Niet dat ik blij ben met misdaad, begrijp me goed. Misdaad zorgt er echter wel voor dat we scherper zijn, dingen beter beschrijven).
Mensen als Edward met Totilas, Sjef met zijn kritiek op het jureringssysteem, het zijn de lastposten, die toch voor verandering kunnen zorgen, of voor een nieuwe visie.
De FEI bevindt zich (per definitie) in de reagerende positie (in tegenstellgin tot een proactieve), en loopt vanuit haar rol altijd achter de ontwikkelingen aan. Iets anders moeten we ook niet van de FEI verwachten.
Het kost tijd om nieuwe ontwikkelingen in te schatten. Niet elk nieuw woord wordt direct in de VanDale opgenomen, en ook zal niet elke ontwikkeling op dressuurgebied door de FEI worden omarmd. En dat is maar goed ook.
Maar om die ontwikkelingen te kunnen toetsen zijn er wél mensen nodig als Edward met Totilas, en Sjef met z'n commentaar.
Het kan ook zo zijn in de dressuur: er zijn nieuwe ontwikkelingen, en de regelgeving van de FEI komt als reactie later. Ik denk dat het goed is als er een open dialoog onstaat. Misschien is dit topic wel één van die dialogen.
Ik spreek me niet uit over goed of fout. Als ik Totilas zie dan kwijl ik weg, terwijl ik tegelijkertijd wel een aantal vraagtekens heb of ik dit bewegingspatroon wel zou willen zien. Het is niet voor en tegen, het is en-en.
Ik jureer Z, en als ik een Totilas in de ring zou hebben zou ik wel mjn bedenkingen hebben over dat voorbeengebruik dat niet in harmonie (is dat niet onderdeel van definitie van dressuur?) is met het achterbeen. "Veel trompetten, weinig soldaten", heette dat vroeger. Maar als ik zie hoe gegymnastiseerd zo'n paard is, en in balans, dan zou ik echt op het puntje van mijn stoel de cijfers geven!