Gini schreef:Een paard steigert niet zonder aanleiding. Het heeft altijd een oorzaak, ook al lijkt dat op eerste zicht niet zo. Mogelijke oorzaken kunnen zijn angst, pijn, dominantie,.... Bij ieder steigerend paard zou ik terug naar de basis gaan en de onderlinge verhoudingen opnieuw duidelijk stellen. Een paard mag nooit gericht bijten, bokken/stampen, steigeren. Dus niet dat die het wel doet en dat je dan straft, neen, hij/zij mag het gewoon niet doen, hij/zij mag er zelfs niet aan denken om dat misschien te gaan doen.
Ik besef dat dit een enorme veralgemening is. Daarom heb ik (al meermaals) in dit topic aangegeven dat kordaat doorpakken, het paard op zijn plaats zetten, menselijk zijn. Maar dat mag dan maar incidenteel zijn. Als je een bepaalde ongehoorzaamheid van een paard telkens weer bestraft met schoppen, slaan en trekken dan is er toch iets goed mis.
Ik maak me ook net de bedenking. Ik heb nog geen enkel bijtend paard weten stoppen met bijten door dat paard bij iedere beet een slag te verkopen. Zijn er meerdere mensen die dit opmerken?
Dat is dan zo'n omslachtige larie, want hoe voorkom jij dat een paard zelfs al denkt aan steigeren?
Waarom biedt níemand van de 'anti's' in dit topic een andere werkende oplossing aan?
'Hij zij mag het gewoon niet doen' Dat is jouw conclusie. Heel makkelijk gezegd. Hoe voorkom jij dat je paard dit alsnog zou proberen?
Dieren blijven dieren, en bijna elk dier komt in een stadium waar ze de mens willen uitproberen.
En ik heb het hier niet over angstige paarden of paarden met pijn, dat is weer wat anders.
En ja ik hed een paard dat beet toen ik m net had, door een gebrekkige opvoeding.
Met een kneep is die het zo afgeleerd.