Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:11

Hoe wil je het dan noemen? :) Ik vind dat je het niet zo zwart wit kan zeggen dat als je paard je eraf gooit of er vandoor gaat met je, je geen band met hem hebt of geen leider bent. Het is een vluchtdier.

Even ervanuit gaan dat hij je er niet afgooit om je eraf te krijgen, maar gewoon vanuit angst explodeert. Ja, dan lig je eraf, maar ik geloof niet dat paarden je eraf gooien om maar van je af te zijn. Okee, zijn natuurlijk 'slimme' pony's/paarden die doorhebben als iemand eraf ligt, dan mogen ze naar stal. Maar dan willen ze niet perse van je af zijn, maar gewoon terug naar stal? Maar in dat geval ben ik het wel met je eens, want dan heeft paard geen plezier in zijn werk, lijkt mij.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:20

Ik zeg ook nergens dat zodra het misgaat, je geen goede band hebt. ;) Uiteraard blijft een paard een vluchtdier en kan hij altijd zó erg schrikken dat hij wél een stukje wegvliegt. Maar wat ik zeg, is dat wanneer je moet grijpen naar dingen als schoppen, meppen, trekken enzovoorts, je niet goed bezig bent.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:22

Oh, sorry, heb ik je toch even niet goed begrepen ;) Daar ben ik het mee eens. :j

EDIT: Niet dat ik heilig ben hoor, verlies ook wel eens geduld en kom dan iets te hard in qua hulp. Alleen dat is gelukkig maar heel zelden, want het is toch altijd mijn schuld dat het niet doorkomt. Dan doe ik ergens iets fout.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:26

MyWishMax schreef:
EDIT: Niet dat ik heilig ben hoor, verlies ook wel eens geduld en kom dan iets te hard in qua hulp. Alleen dat is gelukkig maar heel zelden, want het is toch altijd mijn schuld dat het niet doorkomt. Dan doe ik ergens iets fout.

Dat het bestaat, iemand met zó veel zelfkennis. Complimenten.

Tictac_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:27

Oke beetje laat mee maar ik kom er ook vooruit ;)
Ik verlies ook wel eens mijn geduld vooral bij het rijden en dan is het even boos worden iedereen laten meegenieten van mijn harde stem en dan weet ze het ook weer, en ze krijgt ook wel eens een tikje. Maar als ze het netjes doet krijgt ze ook echt een lekkere knuffel van me. En ik denk niet dat me paard nog naar me toe komt lopen in de wei met haar oortjes naar voren als ik haar mishandel en haar oneerlijk behandel. :Y)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:29

Michel123 schreef:
MyWishMax schreef:

Dat het bestaat, iemand met zó veel zelfkennis. Complimenten.

Komt door de beesten die ik altijd gereden heb hoor. 1e pony gooide me er in het begin altijd af als ik te grof was met een hulp. 2e pony sloot zich gewoon af als je te grof werd. En paard wordt er enorm dribbelig en heet van, zo erg dat je niet meer fijn kunt rijden. Dan ga je toch elke keer achter je oren krabben hoe dat nou kan ;)

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:30

Is ook zo, meestal ligt het aan jezelf, en niet aan je paard.
Maar niet altijd !

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:38

Nou, bij deze geef ik het ook toe. Ik heb een hengste veulen, die krijgt wel eens een klap voor zijn kop als hij echt niet oplet. Wie niet luisteren wil, moet maar voelen. Mijn merrie zijn krijgt ook wel eens een schop onder haar kont als zeontsettend lomp bezig is. Mijn arabiertje die krijgt ook een klap of een schop als hij me bijt.

Meestal zijn dit reacties die automatiesch gaan. Dan heb ik het gedaan voor ik het weet.

Met rijden (geef ik ook toe) ben ik ook niet altijd even subtiel. Maar dit gebeurd als Mara vervelend is. Het zal niet zo zijn dat mijn paarden op hun flikker krijgen, terwijl ze niks verkeerd gedaan hebben. Maar als ze het verdiend hebben krijgen ze het ook terug. Had ik dat een aantal jaar geleden niet gedaan, had ik hier waarscheinlijk niet meer gestaan, of geen paard meer gehad...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:30

Nette schreef:
Het is bij mijn pony zeg maar zo, dat zodra je haar echt aan het werk wil zetten, dat ze er liever onderuit wil. Dat doet ze dan door gewoon niet te reageren op mijn been/zweep/hand of zich juist heel sterk te maken.
Zolang ze gewoon mag hobbelen vind ze het wel oke, vinden jullie dan dat je ook in die 'ambitie' mee moet gaan en haar gewoon niet meer laten doen dan achter andere paarden aansjokken in het bos of dat je zo'n pony toch wel gewoon aan het werk moet zetten? :)

Dat vind ik moeilijk beslissen als ik ruiter en paard en de omstandigheden niet ken. Maar bosritten vind ze dus wel leuk? Dan zou ik dressuuroefeningetjes in het bos meepakken. Op een grotere open ruimte kan je voltes rijden. Op lange rechte stukken kan je (schijn)overgangen en tempowissels rijden, etc. etc. Maak werk leuk voor het paard. Doe het de eerste keer niet te lang, beloon (en stop dus) op een goed moment.
Maak de bak ook leuk. Ga daar niet enkel naartoe om te werken. Heb fun in de bak, maakt niet uit hoe of wat. Dat kan gaan van naar de bak stappen, daar een poetsbeurt geven en terug naar stal/wei tot grondwerken, kleine dingetjes aan de hand vragen etc.

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:28

Goed, ik ben hier pas net, maar ik kom er meteen maar voor uit. ;)

Ik rij een 6 jarige ruin die nog niet zolang onder het zadel is. Het gaat allemaal ontzettend goed, maar sinds hij steeds zekerder van zichzelf wordt begint hij ook allerlei streken te bedenken. Er zijn momenten waarop hij door blijft gaan met stilstaan, achteruit lopen, van de hoefslag af gaan en nauwelijks nog 3 passen normaal kan blijven lopen. Ja, dan verlies ik soms weleens mijn geduld en geef een brul. :)

Juist omdat hij zo jong is en veel nog moet leren, moet er absoluut met veel consequentie op hem gereden worden en mag hij op geen enkele manier leren zijn zin te krijgen.
Wanneer ik merk dat ik te opgefokt word, zorg ik dat hij nog enkele oefeningen goed uitvoert zodat hij niet wint en stop ik er weer mee voor die dag.

Ik moet wel toegeven dat ik het aan de hand een stuk moeilijker vind om écht goed streng te zijn. Zo'n geschrokken blik als die paarden in hun ogen kunnen krijgen als je eens een brul geeft, ik krijg er dan direct weer spijt van. :o

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:41

Faux schreef:
Maar wat ik zeg, is dat wanneer je moet grijpen naar dingen als schoppen, meppen, trekken enzovoorts, je niet goed bezig bent.

mag je mijn project paard wel even lenen...
als de merrie zonder aanleiding ineens voor je gaat staan steigeren,
moet ik dan lief en aardig tegen haar zeggen, het niet te doen?

en een band hebben we wel hoor! ze gaat door vuur als het moet, maar soms heeft ze haar intimideer- momentjes.

dus ja ik kom er ook voor uit.
alhoewel, als ik nu mijn eigen boek ga schrijven..

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:57

Ik probeer zo zacht mogelijk te zijn voor mijn paard, maar helaas betrap ik me de laatste tijd erop dat ik nogal wat kracht uitoefen op mijn teugels.. zó lastig om dit af te leren maar ik vind het feit dat ik mijn best daarin wil doen ook wel iets zeggen.
Laatst stapte een stalgenoot na een training van der paard met de mededeling: 'jeetje morgen krijg ik hevige spierpijn aan de armen' met zo'n smile erachteraan. Dat vind ik dan weer bedenkelijk.
Verder rijd ik hier samen met een heleboel ruiters samen en iedereen heeft weleens een uitschieters in de vorm van een brul of een flinke tik hoor :)

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:07

@ Nette (en anderen die hun paard als lui ervaren... en ook zo noemen).

Ik heb heel lang gedacht dat mijn paard lui was. Mijn paard was in mijn beleving echt liever lui dan moe.
En heel lang heb ik mensen om me heen gehad, die dit eigenlijk alleen bevestigden.

Pas 3 jaar geleden kwam ik mijn huidige instructrice tegen en zij wist me eindelijk (eindelijk!!!) uit te leggen hoe ik mijn paard kon motiveren op een positieve manier. Niet meer slaan, geen zwepen meer, geen sporen... het bleek allemaal niet nodig.
Ik heb altijd te horen gekregen hoe ik moest zitten op mijn paard, dat ik mijn paard van achteren naar voren moest rijden. Ik heb echt wel goede tips gehad, ik heb veel instructeurs geprobeerd...
Maar deze mevrouw leerde me zitten. Echt zitten. De uitleg stopte niet bij: doe je benen recht, hou je rug recht, kijk voor je, dus je hakken naar beneden enz. enz. enz..... Ik kreeg échte uitleg, die paste bij mij en mijn paard. Na 22 jaar begreep ik eindelijk wat er bedoeld werd. En serieus... ik heb altijd gedacht dat ik goede instructrices en instructeurs had. En volgens "de boekjes" en dat wat de meerderheid vindt, zijn het dat ook...

Mijn paard bleek helemaal niet lui te zijn...

Edit: belangrijkste wat ik eigenlijk hiermee wilde zeggen vergat ik :+
Ik baal ervan dat ik niet eerder heb geweten dat de methodes die voor mij gangbaar leken, nooit ontkracht zijn door iemand. Dan had ik al heel wat eerder samen met mijn paard echt genoten.
En reken maar dat ik ervan overtuigd was dat mijn paard "gewoon onwijs karakter had" en "lui" was.
Laatst bijgewerkt door D00R op 25-08-10 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:08

Boekja Ha echt niet ik wil het zelf doen ik rijdt western en ik los alles lekker zelf op als mensen t niet fijn vinden om te zien kijken ze de andere kant maar op , Ben natuurlijk wel rustig met ze maar als ze op dr plaats gezet moeten worden doe ik t goed , ( ik rijdt wel bitloos) want ben natuurlijk wel bang dat ik ze zeer doe en er zijn meer redenen maar das nie belangrijk :)

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:20

Riekie, hoe zet jij je paard dan op haar plek?

Die uitspraak in combinatie met "dat mensen de andere kant maar op moeten kijken als ze het niet prettig vinden", klinkt voor mij niet alsof dat op een vriendelijke manier gaat.
Overigens kun je ook bitloos je paard pijn doen.

patrouska256

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:25

Sorry hoor :) maar ik heb dat ook wel eens,
mijn ruin is echt een schatje en doet eigenlijk nooit wat verkeerd
(alleen een beetje protest als we het erf af willen lopen)
maar mijn merrie is koppig, en dat botst soms wel eens, het is niet dat ik haar ga afslaan of schoppen ofzo, maar af en toe moet die wel eens op haar plek gezet worden, want ze is namelijk heel sterk.

Ik heb ook een halve stal met haar, en die is daar dan soms iets te zacht voor, en als ze bij mij dan moet luisteren, dan gebruikt ze toch gewoon haar sterkte om mij even de andere kant op te sleuren (bijvoorbeeld gewoon inees naar de stal lopen ipv naar de weide) maar ik laat dat niet gebeuren hoor !

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:30

Ik denk dat iedereen die met paarden omgaat wel eens een glijer maakt, je bent en blijft een mens.
Kwalijk wordt het pas wanneer je de oorzaak nimmer bij jezelf zoekt en deze afschuift op het paard of andere dingen.
Onderzoek waarom je een glijer hebt gemaakt, probeer er altijd lering uit te trekken.
Glijers zijn naar mijn idee niet te voorkomen, maar als ze niet incidenteel zijn, moet je jezelf eens achter je oren krabben.......

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:47

Siets schreef:
Oh ik heb een ontzettend sterke fjord, en in de tijd dat Trix nog een jong Trixje,
en Siets nog een klein Sietsje was, zijn er een hele boel teugels doorheen gegaan.
Ik had elke week 2 keer les, en gemiddeld 1x per week moest ik haar van de instructeur
tegen de bakrand aan sturen omdat ze anders maar door denderde. Omdat zowel ik als mijn instructeur destijds, ervan overtuigd waren dat het bij deze ex-manegepony gewoon niet anders kon, moest het maar zo. Uiteindelijk heb ik haar wel voor me 'gewonnen', en konden we samen de wereld aan :).

Ik heb dat probleem ook wel eens met de haflinger waar ik vaak op rijd (Manegepaard)
in galop als ik hem wil terugnemen, dendert hij ook wel eens door mijn hand heen en dan parkeer ik hem ook even tegen de muur.. als ik hem vaker rijd dan gaat het wel weer, maar als ik hem een poos niet heb gereden moet hij het weer even 'leren' (voor zover een manegepaard kan leren met iedere dag, ieder uur een andere ruiter)..
Maar ik moet zeggen dat ik al veel met hem voor elkaar heb gekregen..

ben benieuwd wat het zondag wordt, dan ga ik weer op hem rijden na lange tijd op andere paarden te hebben gereden doordat hij ponykampen moest lopen..

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:15

cissie schreef:
Ik denk dat iedereen die met paarden omgaat wel eens een glijer maakt, je bent en blijft een mens.
Kwalijk wordt het pas wanneer je de oorzaak nimmer bij jezelf zoekt en deze afschuift op het paard of andere dingen.
Onderzoek waarom je een glijer hebt gemaakt, probeer er altijd lering uit te trekken.
Glijers zijn naar mijn idee niet te voorkomen, maar als ze niet incidenteel zijn, moet je jezelf eens achter je oren krabben.......

mooi verwoord, en zo waar!
je bent mens, en ieder mens maakt fouten. daar moet je ook van leren, als je er niet van leert wordt je ook niet beter in het oplossen van problemen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:22

susanne_m schreef:
Faux schreef:
Maar wat ik zeg, is dat wanneer je moet grijpen naar dingen als schoppen, meppen, trekken enzovoorts, je niet goed bezig bent.

mag je mijn project paard wel even lenen...
als de merrie zonder aanleiding ineens voor je gaat staan steigeren,
moet ik dan lief en aardig tegen haar zeggen, het niet te doen?

Een paard steigert niet zonder aanleiding. Het heeft altijd een oorzaak, ook al lijkt dat op eerste zicht niet zo. Mogelijke oorzaken kunnen zijn angst, pijn, dominantie,.... Bij ieder steigerend paard zou ik terug naar de basis gaan en de onderlinge verhoudingen opnieuw duidelijk stellen. Een paard mag nooit gericht bijten, bokken/stampen, steigeren. Dus niet dat die het wel doet en dat je dan straft, neen, hij/zij mag het gewoon niet doen, hij/zij mag er zelfs niet aan denken om dat misschien te gaan doen.

Ik besef dat dit een enorme veralgemening is. Daarom heb ik (al meermaals) in dit topic aangegeven dat kordaat doorpakken, het paard op zijn plaats zetten, menselijk zijn. Maar dat mag dan maar incidenteel zijn. Als je een bepaalde ongehoorzaamheid van een paard telkens weer bestraft met schoppen, slaan en trekken dan is er toch iets goed mis.

Ik maak me ook net de bedenking. Ik heb nog geen enkel bijtend paard weten stoppen met bijten door dat paard bij iedere beet een slag te verkopen. Zijn er meerdere mensen die dit opmerken?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:25

Ik sla hem niet, geef hem een klein tikje en zeg iets boos tegen hem, maar nu is hij ook geen bijter :n

Pony ging idd gewoon verder met bijten.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:52

Ik kan me voorstellen dat je als je paard staat ineens steigert, je hier niet vriendelijk op zal reageren.
Vervolgens zul je wel op zoek moeten naar wat de oorzaak is van het steigeren en dus zorgen dat je in de basis iets dusdanig verandert, dat je paard geen noodzaak meer ziet in steigeren.
Een paard steigert niet zonder aanleiding.
Mensen doen al niets zonder aanleiding. Er is altijd een prikkel die zorgt voor een actie.
Als wij al niets doen zonder aanleiding, waarom zou een paard dat dan wel doen.

Dat de aanleiding voor ons niet duidelijk is en dat het gedrag ons niet uitkomt, wil niet zeggen dat het ook zonder aanleiding is.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:59

het kan ook heel lang goed gaan hoor.
soms heeft ze haar momentjes, en vaak ben ik haar voor.
deze merrie weet heel goed te intimideren. ze heeft bij vorige ruiters (waarschijnlijk) geleerd, ik steiger jij bent bang, ik mijn eigen zin doen.
jaja paarden denken niet, maar leren wel door conditionering.

ik zeg ook niet dat ik haar in elkaar huf, ik geef een brul en ze krijgt een touw tegen haar aan geslingerd, maar ik ga niet staan wachten tot ze er mee ophoudt.

en dat is met trainen van paarden net zo, soms een kleine stemverheffing bereik je meer dan een schop of een huf met de zweep

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:00

susanne_m schreef:
en dat is met trainen van paarden net zo, soms een kleine stemverheffing bereik je meer dan een schop of een huf met de zweep

Soms wel, en soms ook niet. :D

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:35

Gini schreef:
Een paard steigert niet zonder aanleiding. Het heeft altijd een oorzaak, ook al lijkt dat op eerste zicht niet zo. Mogelijke oorzaken kunnen zijn angst, pijn, dominantie,.... Bij ieder steigerend paard zou ik terug naar de basis gaan en de onderlinge verhoudingen opnieuw duidelijk stellen. Een paard mag nooit gericht bijten, bokken/stampen, steigeren. Dus niet dat die het wel doet en dat je dan straft, neen, hij/zij mag het gewoon niet doen, hij/zij mag er zelfs niet aan denken om dat misschien te gaan doen.

Ik besef dat dit een enorme veralgemening is. Daarom heb ik (al meermaals) in dit topic aangegeven dat kordaat doorpakken, het paard op zijn plaats zetten, menselijk zijn. Maar dat mag dan maar incidenteel zijn. Als je een bepaalde ongehoorzaamheid van een paard telkens weer bestraft met schoppen, slaan en trekken dan is er toch iets goed mis.

Ik maak me ook net de bedenking. Ik heb nog geen enkel bijtend paard weten stoppen met bijten door dat paard bij iedere beet een slag te verkopen. Zijn er meerdere mensen die dit opmerken?

Dat is dan zo'n omslachtige larie, want hoe voorkom jij dat een paard zelfs al denkt aan steigeren?
Waarom biedt níemand van de 'anti's' in dit topic een andere werkende oplossing aan?
'Hij zij mag het gewoon niet doen' Dat is jouw conclusie. Heel makkelijk gezegd. Hoe voorkom jij dat je paard dit alsnog zou proberen?
Dieren blijven dieren, en bijna elk dier komt in een stadium waar ze de mens willen uitproberen.
En ik heb het hier niet over angstige paarden of paarden met pijn, dat is weer wat anders.

En ja ik hed een paard dat beet toen ik m net had, door een gebrekkige opvoeding.
Met een kneep is die het zo afgeleerd.