Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:04

LesleyB schreef:
IK heb zelf ook wel wat overgewicht (onder andere door medicatie). Ben net, na 5jaar stilstand, een 4tal maanden aan het rijden. Het is beweging, dus goed voor de conditie.

Citaat:
Paardrijden is inderdaad beweging. Maar je bouwt er slechts minimale conditie mee op. Met stevig wandelen/hardlopen/zwemmen bouw je veel sneller conditie op.

Ik heb toch wel gemerkt dat ik toch wel conditie opbouw. Maar natuurlijk meer met idd lopen (mag ik wel niet doen met mn knie), of fietsen, fitness cardiotraining,...

LesleyB schreef:
Maar ik merk dat ik wel rapper vermoeid ben en dergelijke dan 'slankere' mensen.

Citaat:
Precies. En op het moment dat je vermoeid raakt ga je je paard in de weg zitten. Daarom vind ik ook dat je een paard niet mag misbruiken voor het opbouwen van je eigen conditie. Daarvoor zijn a. betere methoden en b. een paard is geen fintessapparaat.

Ik heb een klein nadeel, dat ik enkel les pak (geen eigen paard, wel 2x per week). Als ik echt merk dat het minder gaat, zeg ik dat ook gewoon. Maar in een manegeles kan je niet elke keer zeggen, ik stap even. Dus ja ik zit af en toe mn paard (waarschijnlijk) in de weg.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:18

LesleyB schreef:
Citaat:
Paardrijden is inderdaad beweging. Maar je bouwt er slechts minimale conditie mee op. Met stevig wandelen/hardlopen/zwemmen bouw je veel sneller conditie op.

Ik heb toch wel gemerkt dat ik toch wel conditie opbouw. Maar natuurlijk meer met idd lopen (mag ik wel niet doen met mn knie), of fietsen, fitness cardiotraining,...

ik spreek van ondervinding: je kan er relatief goed en snel een beetje conditie mee opbouwen. Vroeger kon ik nooit de die hel van een coopertest uitlopen op school. Sinds ik een paardje op pension had en bijna elke dag ging rijden lukte dat wel. voor de rest deed ik niets anders. Dus krijg je er volgens mij wel (een beetje meer dan minimaal) conditie van.

xSaarSaar

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:24

Van paardrijden krijg je zeker meer conditie. :j

Ik denk dat soms overgewicht wel nadelig kan zijn voor het paard ja.
Als de ruiter de groot/te zwaar is en het paard te klein lijkt het me slecht voor de rug van het paard.

Maar ook een slanke ruiter kan slecht zijn voor de paardenrug, als deze niet goed in het ritme rijdt, of op een andere manier niet goed meebeweegt. ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:41

cupcake1986 schreef:
ik spreek van ondervinding: je kan er relatief goed en snel een beetje conditie mee opbouwen. Vroeger kon ik nooit de die hel van een coopertest uitlopen op school.

xSaarSaar schreef:
Van paardrijden krijg je zeker meer conditie.

Natuurlijk bouw je wel iets aan conditie op door paardrijden. Maar nogmaals: ik vind dat je een paard niet mag misbruiken als fintessapparaat! Je gaat pas conditie opbouwen/spieren verbranden als je vermoeid raakt. En juist als je vermoeid raakt ga je je paard in de weg zitten.

xSaarSaar schreef:
Ik denk dat soms overgewicht wel nadelig kan zijn voor het paard ja.
Als de ruiter de groot/te zwaar is en het paard te klein lijkt het me slecht voor de rug van het paard.

Dit zijn drie verschillende dingen:
1. En ruiter met (zwaar) overgewicht is zowiezo niet prettig voor een paard, ook als het paard het gewicht van de ruiter an-sich nog wel goed kan dragen.
2. Een ruiter die iets te lang is voor een paard maar niet te zwaar en met een goede balans is niet slecht voor een paard.
3. Een ruiter in goede shape die veel te groot is voor een paard (iemand van 1.80 op een pony van 1.10) is wel slecht voor een paard.

xSaarSaar schreef:
Maar ook een slanke ruiter kan slecht zijn voor de paardenrug, als deze niet goed in het ritme rijdt, of op een andere manier niet goed meebeweegt.

Dat kan. Maar dat doet niets af aan het feit dat met zwaar overgewicht op een paard gaan zitten NOG schadelijker is.

Of iemand van 60 kg een paard in de weg zit, of iemand van 100 kg. Dan richt diegene van 100 KG altijd meer schade aan. Dus dat als je slank bent je ook je paard in de weg kan zitten is geen excuus om niets aan zwaar overgewicht en een slechte conditie te hoeven doen.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:45

Ik zeg toch ook niet dat ik overgewicht op een paard goedkeur!

Ik ben er ook tegen, en denk ook dat het negatief effect heeft op je paard.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:11

jasmijn78 schreef:
Dit zijn drie verschillende dingen:
1. En ruiter met (zwaar) overgewicht is zowiezo niet prettig voor een paard, ook als het paard het gewicht van de ruiter an-sich nog wel goed kan dragen.
2. Een ruiter die iets te lang is voor een paard maar niet te zwaar en met een goede balans is niet slecht voor een paard.
3. Een ruiter in goede shape die veel te groot is voor een paard (iemand van 1.80 op een pony van 1.10) is wel slecht voor een paard.

dit gaat weer helemaal nergens over, blijkbaar gaat de discussie weer van voor af aan.

1. Is een ruiter überhaupt prettig voor een paard? Ik denk het niet.
2. Een lange ruiter van 90 kg is niet lichter dan een kleine ruiter van 90 kg. Sterker nog, door het hefboom-effect zal een kleine balansverstoring bij de lange ruiter het paard meer ongemak opleveren dan bij een kleine ruiter.
Overigens heeft een slankere ruiter niet per definitie een betere balans dan een dikkere ruiter.
3. Open deur...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:09

beantsje schreef:
Is een ruiter überhaupt prettig voor een paard? Ik denk het niet.

Daarom moeten wij ook zorgen dat we het zo min mogelijk in de weg zitten.

beantsje schreef:
Een lange ruiter van 90 kg is niet lichter dan een kleine ruiter van 90 kg. Sterker nog, door het hefboom-effect zal een kleine balansverstoring bij de lange ruiter het paard meer ongemak opleveren dan bij een kleine ruiter.

Nogmaals, ik heb al meerdere keren aangehaald dat het mij veel minder gaat om het gewicht an-sich. De kan is heel erg groot dat iemand met een lengte van 1.60 en 90 kg een paard in de weg zit. En iemand van 1.85 en een gewicht van 90 kg niet. Het gewicht is dus hetzelfde, maar de invloed van het mensenlichaam op het paard dus niet.

De reden dat iemand van 1.60 en 90 kg een paard in de weg zal gaan zitten is dat diegene bij die lengte gewoon dik is. Dikke korte bovenbenen bemoeilijken een goede zit. Veel vet rondom de taille eveneens.

En ook heb ik al meerdere keren aangehaald dat slank zijn niet per definitie een garantie is voor goed paardrijden. In goede 'shape' zijn is wat de ruiter betreft de belangrijkste voorwaarde om goed te kunnen (leren) rijden.

beantsje schreef:
Overigens heeft een slankere ruiter niet per definitie een betere balans dan een dikkere ruiter.

Nee, maar een slanke ruiter heeft wel de beste kans een goede balans te ontwikkelen. En een dikke ruiter niet in balans is schadelijker dan een slanke ruiter niet in balans.

Ik vind dat het nu weer erg de kant uitgaat van de 'pot verwijt de ketel'. Het gegeven dat een slanke ruiter een paard ook in de weg kan zitten is wat mij betreft geen excuus om als ruiter niets aan je gewicht/conditie te hoeven doen. Het meest ideaal voor een paard is een ruiter die niet te zwaar is, een goede conditie heeft en goed in balans kan zitten. Om optimaal 1 met je paard te zijn heb je als ruiter een enigzins atletisch figuur nodig. Geen (hele) dikke bovenbenen en geen michelinbanden rondom de taille. Je hoeft echt geen maat 34 te hebben. Met een maat 42 kun je ook nog prima een shape zijn (afhankelijk van je lengte).

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:11

Een sterk paard kan het denk ik wel hebben.
Maar iemand met een overgewicht op een sjieke arabier ziet er sowieso al niet uit en volgens mij is het toch ook niet zoon goed idee om daar iemand op te zetten. Bij een boeren haflinger of stevige tinker lijkt het denk ik nog wel en die kunnen ook wel wat hebben.

caelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:53

ik denk wel dat een paard of pony van ongeveer 100 kilo wel kunnen houden

het paard / pony zelf wegen ongeveer tussen de 450 en 800 kilo
een mens kan al 3/4 van hun eigen gewicht tillen

het is natuurlijk wel als je iedere keer in de paard zijn rug knalt met draf en galop maar als je goed kan rijden moet het paard er echt geen last van hebben

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:33

oskadisch schreef:
ik denk wel dat een paard of pony van ongeveer 100 kilo wel kunnen houden

het paard / pony zelf wegen ongeveer tussen de 450 en 800 kilo
een mens kan al 3/4 van hun eigen gewicht tillen

het is natuurlijk wel als je iedere keer in de paard zijn rug knalt met draf en galop maar als je goed kan rijden moet het paard er echt geen last van hebben

Ja maar de meeste mensen lopen op 2 benen en dragen het gewicht niet met hun rug. Dus dat heeft niet echt meerwaarde hier.

Daarbij zijn paarden geen last dieren daar is hun rug niet echt voor geschikt dus nog een reden om er rekening mee te houden.

xMoniique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:37

een paard kan veel hebben, maar natuurlijk moet je een volwassene etc. soizo niet op een kleine pony zetten, en als je iemand met overgewicht laat rond bonken op de rug van een paard, ben ik van mening dat de rug dan echt wel kapot gaat. :+

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:49

Bonken op zijn rug, xMoniique, is not done. Te zwaar betekent niet, schade aanrichten, als je goed meezit in de bewegingen, kan je zo licht zijn als een veertje ;) . Maar ja, volgens diverse topics, gaat het alleen hier om gewicht en BMI en sporten en lijnen en dieeten. So what, leer zitten, het volgen van de diverse bewegingen van je paard. En wil je kilo's kwijt, doen. Je paard maalt niet om 25 kilo meer of minder. Echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 06:48

Te zwaar betekent altijd schade aanrichten, kun je 100 keer meezitten, te zwaar is gewoon te zwaar.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:37

Het is niet voor niets te zwaar.

Te betekend altijd teveel. ;)

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:42

behalve TEvreden...... ;)
Ik vind het gewicht van de ruiter een moeilijk discussie punt. Ik heb zelf ook geen maatje 38, maar heb wel een paard naar verhouding. Het is de verantwoordelijkheid van de ruiter zelf.... Echter ben ik wel van mening dan geen enkel paard " zomaar" alles toelaat, als een paard last heeft van het gewicht van de ruiter zal hij dit vanzelf laten merken. Ik laat elk half jaar de osteophaat komen.... Zij merkt geen onregelmatigheden vanwege mijn gewicht.... Een paard wat er echt last van heeft word scheef, zit niet lekker in z'n vel, gaat protesteren enz... de ruiter merkt het vanzelf wel...

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:44

Ja, maar bij tevereden zit te aan het woord vast. ;)

Als het in verhouding is vind ik het wat anders, maar je ziet ook regelmatig ruiters die echt gewoon te zwaar zijn voor hun pony/paard, en dat vind ik niet kunnen.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:46

haha ja daar heb je gelijk in....:D
Maar zie je ook aan het paard dat die er last van heeft? Dat is namelijk nogal een verschil.... de verhouding kan in onze ogen misschien niet kloppen ( dat vind ik van lange dunne mannen op een paard waar de benen een halve meter onder de buik van het paard vandaan komen ook) maar heeft het paard hier ook last van? Ik bedoel, van die mannen word ook gewoon geaccepteerd, terwijl het in verhouding ook niet klopt.....

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:47

Charlie_P schreef:
Mee eens. Ik heb het verschil al gemerkt toen ik van 60 naar 75 kilo ging. Op zich niets aan de hand met 75 kilo, ware het niet dat ik ook wist hoe ze liep toen ik wat lichter was. Wel degelijk verschil dus. Ik stap er boven de 70 niet meer op (heb het nu over mijn eigen paard natuurlijk)

Wat een onzin mijn man en ik schelen ook zo'n 20kg(ik ben dus zwaarder) zijn paarden hebben er net zo min last van.
Ze lopen bij mij net zo lekker als bij hem sterker nog,ik train door de week en hij gaat op concours!

Als je paard gezond is en verder nergens last van heeft maakt het echt niet uit en je een stukje kunt rijden (ik zeg niet dat het kan als je een beginner bent dan zit Alles voor een paard tegen).

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:49

Ik met 'in verhouding', dat je kijkt naar het vermogen van een paard, en dan naar het gewicht van de ruiter die erop zit.
Niet naar hoe het plaatje eruit ziet. :+

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:50

Maar een lange slanke man van 1.90 kan ook 100 kilo wegen, dat ziet er anders uit als iemand van 160 die ook 100 kilo weegt en op hetzelfde paard zit.... Denk niet dat als voorbeeld... Edward gal maar 70 kilo weegt....

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:51

Yamcha schreef:
Te zwaar betekent altijd schade aanrichten, kun je 100 keer meezitten, te zwaar is gewoon te zwaar.

Dus volgens jou mag iem die "te zwaar" is niet paardrijden?
En iemand die de paarden tegen zit, of opstijgt en in een zadel ploft (naja op de rug) en die is in jouw ogen niet te zwaar,die zit te butsen te rukken aan een mond,die laat je gewoon paardrijden?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:53

xSaarSaar schreef:
Ik met 'in verhouding', dat je kijkt naar het vermogen van een paard, en dan naar het gewicht van de ruiter die erop zit.
Niet naar hoe het plaatje eruit ziet. :+

Wat noem jij vermogen?
Een shetlander is in staat om een volwassenen te dragen tot 80kg....

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:18

vivana schreef:
Yamcha schreef:

Dus volgens jou mag iem die "te zwaar" is niet paardrijden?
En iemand die de paarden tegen zit, of opstijgt en in een zadel ploft (naja op de rug) en die is in jouw ogen niet te zwaar,die zit te butsen te rukken aan een mond,die laat je gewoon paardrijden?

Inderdaad iemand die TE zwaar is zou niet moeten paardrijden. En het gaat dus om het woordje te. Dat betekent al dat je zwaarder bent, dan goed is (voor jou en/of voor het paard). Paardrijden is niet iets waar iedereen maar recht op moet hebben.

En het is onzin om over butsen en rukken te praten, want dat heeft natuurlijk helemaal niets met gewicht te maken, dat is altijd slecht.

SixBar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:36

Het ligt er ook aan hoe groot het paard is.Misschien is een ruiter met overgewicht wat minder soepel maar voor een groot sterk paard maakt het niet heel veel uit.Liever een wat zwaardere ruiter die een goeie balans heeft dan een lichtere die heen en weer vliegt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:38

Nee, het liefst een ruiter in goede balans met een passend gewicht. De rest is excuses zoeken.