LesleyB schreef:IK heb zelf ook wel wat overgewicht (onder andere door medicatie). Ben net, na 5jaar stilstand, een 4tal maanden aan het rijden. Het is beweging, dus goed voor de conditie.
Citaat:Paardrijden is inderdaad beweging. Maar je bouwt er slechts minimale conditie mee op. Met stevig wandelen/hardlopen/zwemmen bouw je veel sneller conditie op.
Ik heb toch wel gemerkt dat ik toch wel conditie opbouw. Maar natuurlijk meer met idd lopen (mag ik wel niet doen met mn knie), of fietsen, fitness cardiotraining,...
LesleyB schreef:Maar ik merk dat ik wel rapper vermoeid ben en dergelijke dan 'slankere' mensen.
Citaat:Precies. En op het moment dat je vermoeid raakt ga je je paard in de weg zitten. Daarom vind ik ook dat je een paard niet mag misbruiken voor het opbouwen van je eigen conditie. Daarvoor zijn a. betere methoden en b. een paard is geen fintessapparaat.
Ik heb een klein nadeel, dat ik enkel les pak (geen eigen paard, wel 2x per week). Als ik echt merk dat het minder gaat, zeg ik dat ook gewoon. Maar in een manegeles kan je niet elke keer zeggen, ik stap even. Dus ja ik zit af en toe mn paard (waarschijnlijk) in de weg.