Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flaaf

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:58

wow al 24 pagina's op zo'n vraagje :O

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:01

Iedereen valt wel is een keer.
Vind niet dat je dan gelijk een slechte ruiter ben.

Bethjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:14

Ik vind dat het niet is omdat je regelmatig van je paard valt dat je niet kan rijden.
Je zit misschien nog niet vast genoeg en misschien als er iemand op zou rijden die zogezegd ook goed kan rijden, ermee rijd, zal deze er misschien ook keer op keer van vallen.
Het is ook nog een jong paard en 1 met karakter.
Ik zou zeggen veel succes en hopelijk mindert het bokken met het rijden.
Iedereen valt wel eens van zijn paard, ik ook, ze zeggen wel eens 'al vallend leert men'. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:53

Nou, dat je die vraag stelt, dat zegt wat over jou, ik ben er zo vaak afgedonderd dat het een wonder mag heten dat ik er niks aan over heb gehouden!

NEE, je bent geen slechte ruiter als je er af valt, Anky is van der knol afgepleurt, al dioe topruiters hebben de bakbodem of of het grasland wel eens van dichtbij gevoeld, gezien en geroken!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:16

Ik had leren rijden met "vallen en opstijgen" :?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:18

Idd! _O- :O
Ik heb al mijn andere meningen gegeven :D
Alleen waarom moeten er altijd van die REUZENTOPICS gemaakt worden als het al duidelijk is?? :O

Flaaf schreef:
wow al 24 pagina's op zo'n vraagje :O

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:23

Joenalie1 schreef:
Nou, dat je die vraag stelt, dat zegt wat over jou, ik ben er zo vaak afgedonderd dat het een wonder mag heten dat ik er niks aan over heb gehouden!

NEE, je bent geen slechte ruiter als je er af valt, Anky is van der knol afgepleurt, al dioe topruiters hebben de bakbodem of of het grasland wel eens van dichtbij gevoeld, gezien en geroken!

En geproefd.... :D Iedereen gaat wel eens zand happen toch!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:43

Het is ook nog eens zo, dat hoe beter je wordt, hoe meer risicos je gaat nemen door dingen te doen die beginners nooit zouden durven, of op paarden te gaan rijden die beginners niet zouden kunnen rijden of aandurven. Dus het risico dát je valt kán groter worden als je niet gewoon bij makke paarden en simpel rechtuit rijden blijft. Ook als je zeer goed kunt rijden.

Vallen heeft vaak te maken met vliegende krachten. Dat is zeg maar dat je een kant op geslingerd worden doordat het voorwerp onder je plots met snelheid een (andere dan voorspelde) kant op gaat. Daar kun je niet zoveel tegen doen, behalve als die kracht toevallig naar voren of achteren gaat. Bij steigeren kun je voorover en bij bokken achterover gaan zitten om die krachten op te vangen. Maar als een paard opzij springt of plots op de achterbenen draait of tijdens een bok in de lucht draait, is het bijna onmogelijk om in het zadel te blijven tenzij je je net vasthield aan het zadel.
Dat soort vallen is dus geen teken van onvermogen maar een bijna onoverkomelijk iets omdat ons bovenlichaam zwaarder is dan de benen en wordt geprojecteerd (als we ons niet vasthebben of tegen kunnen hangen).

Het enige "domme" vallen, wanneer je dus een slechte ruiter bent, is bv van je paard glijden als het de hoek om gaat, of als het wat sneller beweegt of meer hobbelt dan je lief is en je dat niet op kunt vangen.
Maar als je er af geworpen wordt, ben je geen slechte ruiter, tenzij, en dat heb ik paginas eerder al geroepen, je afgeworpen wordt omdat je het verzet hebt veroorzaakt door slecht rijden. En zelfs dan ben je dus een slechte ruiter omdat je je paard in verzet hebt gereden, niet zo zeer omdat je er af bent gevallen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:59

Haha, ik ben de eerste 5 jaar dat ik reed nooit van een paard gevallen. Toen ben ik van manege gewisseld en viel ik er 'regelmatig' af. Dus volgens de redenatie dat je een slechte ruiter bent als je vaak valt zou ik eerst super goed zijn geweest en daarna dramatisch afgetakeld zijn!
Maar op die eerste manege hadden ze alleen maar sukkeltjes, op de tweede manege hadden ze veel meer pony's met pit. Bij die tweede manege heb ik veel meer geleerd dan op de eerste manege.
Ik heb bij die tweede manege ook een tijdje in een les gezeten met allemaal wat grotere 'kids' die allemaal niet naar de paarden les wilden. Wij kregen daarom de pony's die in de les daarvoor helemaal vervelend werden. Dat was een lesje met kids die net leerden de paarden een beetje aan te pakken, maar juist in die les werden ze strond vervelend. Omdat wij al wat langer reden kregen wij ze de les daarna. Er werd er dan wat zand gehapt, en er vlogen wat ruiters zonder paard over hindernissen. Elke les lag er minimaal 1 persoon af. Maar dit was wel de geweldigste tijd die ik in mijn hele paardrijleven tot nu toe heb gehad!

nijn223

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:37

Al ben je nog zo een goede ruiter iedereen valt wel eens. Het is en blijven dieren en die zijn nou gewoon eenmnaal onvoorspelbaar.

_Nikkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:54

.
Laatst bijgewerkt door _Nikkii op 22-10-23 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunshine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:49

Vind ik niet.... Zelf de allerbesten overkomt het. Paard gaat links, en jij rechts :D

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:58

Alleen als je vaak van verschillende paarden valt moet je misschien de fout toch eens bij jezelf gaan zoeken :D

Verder vind ik ook dat je leert rijden door vallen en opstijgen zoals Lieshorses het zo mooi noemt!

tess18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:52

hoi,
nee hoor ook beste ruiters vallen wel eens heeft eigenlijk niks met het rijden te maken maar meer hoe stevig je zit, en hoe je evenwicht is.
iedereen valt wel eens een xtje.

groetjes

Roos321

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:50

Tuurlijk niet! iedereen valt wel eens hoe goed of slecht je ook bent! :D

sneeuwbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:38

mij is geleerd. vallen en weer opstaan zo leer je rijden.
zo leer je met alle soorten typen paarden om te gaan.

dus vind het erg raar altijd als mensen meteen de stempel op je voorhoofd plakken je kan niet rijden.
als je daarna weer opstap zeggen mensen dat je gek bent. nou vele durfen niet meer op te stappen daarna.

sneeuwbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:39

mij is geleerd. vallen en weer opstaan zo leer je rijden.
zo leer je met alle soorten typen paarden om te gaan.

dus vind het erg raar altijd als mensen meteen de stempel op je voorhoofd plakken je kan niet rijden.
als je daarna weer opstap zeggen mensen dat je gek bent. nou vele durfen niet meer op te stappen daarna.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:42

Toen mijn dochter van 7 voor het eerst van haar pony af ging en boos overeind krabbelde, omdat ze alleen maar geschrokken was, riep ik: "Goed zo! Nu ben je een echte ruiter!" En nee, zelfs Anky valt nog wel eens van haar paard hè? Het hoort er gewoon bij. Het zegt niks over je rijkunst. Mss kun je wel helemaal niet rijden als je er nooit af valt: Dan zit je blijkbaar op een knol die niks probeert en het dus probleemloos accepteert dat je op diens rug zit. Elk paard heeft wel eens geen zin om te doen wat de ruiter wil en zal wat proberen. Een goede ruiter loopt hier tegen aan toch? :+

kyara1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:44

Nee natuurlijk niet! Elke ruiter valt wel eens!
Een paard blijft een dier dus je kan wel ongeveer zeggen wat je paardje gaat doen maar het is en blijft een dier.
Daar door valt iedereen wel eens van zijn paard.
Groetjes

Sanniegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:36

Leuk topic dit!

Opvallend dat iedereen hier vind dat rijden met vallen en opstaan gaat.
Ik ben het ermee eens hoor, maar in praktijk wel anders.

Praatte bijvoorbeeld een keer met de zus van vriendin over paarden. (ze heeft zelf een tijdje gereden maar is door omstandigheden gestopt)
Ik vertelde dat ik er toch wel vaak vanaf ben gevallen, zei helemaal waaat hoe val je zo vaak van een paard af, ik ben er nog nooit afgevallen blabla.

In eerste instantie voelde ik me een beetje beledigd, maar daarna dacht ik, over wie zegt dat eigenlijk nou wat, over jou of over mij?

Overigens vind ik mezelf nou niet zo'n geweldige ruiter maar daar heeft het vallen imo niets mee te maken.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:11

En als je die mensen ziet die paarden beleren?
Die mensen kunnen ook echt wel rijden! Anders begin je daar ook niet aan. Maar dan val je er natuurlijk ook vaak genoeg af. En die mensen die nooit vallen... waarschijnlijk rijden die op het meest dikke makke paard wat er is zodat je e rgewoon niet af kunt vallen XD

Mij werd altijd verteld dat je pas een 'ruiter' was wanneer je er insten 3x bent afgevallen.
( bij mij is dat al iets meer geworden *ahum* )

martine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:55

neee van vallen leer je juist rijden, iedereen valt toch!?

pegster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:49

hahaha dan ben ik vroeger een hele slecht ruiter geweest hahahaha
ik kreeg de meest jonge paarden of paarden die wel eens goed gek konden doen ...en ja hoor daar lag peggy weer naast het paard...opstappen en doorgaan.
nee hoor je bent geen slecht ruiter als je ervanaf valt ..overkomt iedereen wel eens lijkt mij !

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:51

Tegen mij werdt altijd gezegt:
Als een beginner of gehandicapte op een paard zet zal hij niks doen. maar waarom dan wel als jij erop zit? dat komt omdat het paard het vuur in jouw ziet en wilt kijken of jij echt waardig genoeg bent hij maakt het je wat moelijker maar als je daar doorheen bent kun je heel veel met je paard.

;)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:59

tuurlijk niet, volgens mij zit hier niemand op bokt die nog nooit is gevallen.

mijn record is 3 keer in 10 minuten :=