Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:59

Michael1104 schreef:
wie is ze? er zijn namelijk behoorlijk wat springruiters die pro 'ldr' zijn en die de pro-petitie hebben ondertekend...

Sterker nog, Michael, Pia Munck klaagt er openlijk over op haar pagina dat er geen springruiters zijn die het willen ondertekenen. Heb je dat gelezen?

Paardentango

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:00

Ssstjt... 'geheim overleg' bij de toppers... * NIET STOREN AUB*

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:06

MarcelDufour schreef:
vibabu schreef:
vorig jaar? (bind me er niet op vast) is de springsport ook een tijd in de aandacht geweest omdat paarden over scherpe dingen moesten springen zodat ze voorzichtiger zouden gaan springen.
Daar staat me niets van bij?!?! Ik heb het ook even gegoogled, maar ook daar geen resultaten hierover. Dus zal je wat duidelijker moeten zijn

Moet ik wel even heel diep graven maar ik zal het opzoeken.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:07

Paardentango schreef:

Toppers als in Joling, Gordon, Van de Boom en Froger?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:12

:D Die hebben ook altijd ruzie ;)

KiWiKo

lijkt het wel op :D :D :D

geerke

MarcelDufour schreef:
Paardentango schreef:

Toppers als in Joling, Gordon, Van de Boom en Froger?

:D allemaal in glitterpakken

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:14

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:14

om veel zoekwerk te vermijden hier de regel waar het om draait;
FEI Rulebook schreef:
5. In all the work, even at the halt, the horse must be “on the bit”. A horse is
said to be “on the bit” when the neck is more or less raised and arched
according to the stage of training and the extension or collection of the pace,
accepting the bridle with a light and consistent soft submissive contact. The
head should remain in a steady position, as a rule slightly in front of the
vertical, with a supple poll as the highest point of the neck
, and no resistance
should be offered to the athlete.

Is het nu duidelijk voor iedereen? Dit is het officiele FEI reglement

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:24

dat was al heel lang duidelijk marcel........... dat geld in de ring als in de proef...........

en niet op het losrijterrein :D

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:27

Zucht...ja, en vandaar de discussie over wel of geen LDR/Roll Kur op het inrijterrein en of ze daar nu wel of niet mogen losrijden volgens .....

Maar vertel ook eens even waarom en slofteugel niet op het inrijterrein mag, ik weet het niet, en niemand kan me daar (afdoende) antwoord meer op geven.

Jij weet het vast wel waarom dat niet mag. :P

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:33

Paardentango schreef:
Zucht...ja, en vandaar de discussie over wel of geen LDR/Roll Kur op het inrijterrein en of ze daar nu wel of niet mogen losrijden volgens .....
Maar vertel ook eens even waarom en slofteugel niet op het inrijterrein mag, ik weet het niet, en niemand kan me daar (afdoende) antwoord meer op geven.

Het reglement spreekt zeer duidelijk in de allereerste allinea dat alle hierna genoemde reglementen gelden op het gehele wedstrijdterrein. En het wedstrijdterrein zijn de stallen, opwarmpiste en ring. Op andere plaatsen is het verboden met de paarden te komen, tenzij daar speciale toestemming voor is.
Wij mogen gewoon met slofteugel losrijden. Zelfs springen mogen we er mee! Waarom het in de dressuur niet mag? Geen flauw idee. Moet je waarschijnlijk bij de FEI voor zijn, die maken de regels
Laatst bijgewerkt door Springert op 06-02-10 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:38

vibabu schreef:

Ik heb beide linkjes bekeken, en als het waar is moeten deze praktijken net zo hard aangepakt worden als egaal welke andere methode die het paard ongerief bezorgt! Of het dressuur is of springen, maakt niks uit. Zwaar schorsen al die gasten die hierop betrapt worden.
Waarom is dit nooit groter geworden dan alleen een artikeltje? Hier had ook een petitie over opgemaakt moeten worden. Schande! Het probleem is dat dit alleen van horen zeggen is, en van de rollkur methode honderden foto's beschikbaar zijn. Waarom niet een foto over dit onderwerp? Dat ding wat over die balk geschoven zat, heb ik in mijn leven nog nooit gezien, bij wie dan ook. Ik zou er ook niet overheen durven springen, want als mijn paard zo'n ijzeren balk raakt, heeft hij gelijk een dikke knie die hoogstwarschijnlijk nooit meer weggaat.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:43

Dit is gebeurd in der Anlage bij Paul Schockemöhle.
Het gebeurde met jonge springpaarden die "klaargemaakt" werden voor het Bundeschampionat in Warendorf, het is een grote rel geweest in Duitsland, kwam op alle zenders op de tv.
Daarom wordt er nu geen springsport meer op de ARD, ZDF en NDR getoont.
Geen wielrennen meer, geen dressuur meer.
Laatst bijgewerkt door Professor op 06-02-10 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:44

Hmm je wekte nogal de indruk dat je de regels onder je neus had, en aangezien jij ze zo goed begrijpt.

;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:46

ik denk dat als je iedereen die zich niet aan die regel houdt zou schorsen,dat het heeeel stil word op wedstrijden...
die oogjes dichtknijpen heeft een financiele oorzaak ben ik bang...

ach...ik zit net een indoor cross te bekijken op H&C....wat een getrek....de paarden worden gewoon omgesleurd,met de mondhoeken zo ongeveer tot de oren....ik heb het maar weer uitgezet.
Ik troost mij met de gedachte dat niet alle springruiters zo rijden ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:51

Professor schreef:
Dit is gebeurd in der Anlage bij Paul Schockemöhle.
Het gebeurde met jonge springpaarden die "klaargemaakt" werden voor het Bundeschampionat in Warendorf, het is een grote rel geweest in Duitsland, kwam op alle zenders op de tv.
Daarom wordt er nu geen springsport meer op de ARD, ZDF en NDR getoont.
Geen wielrennen meer, geen dressuur meer.

Ik kan me herinneren dat Paul jaren geleden ook al eens zoiets aan de hand had. Was toen voor een veiling, en had iemand stiekem een camera in het plafond gebouwd. Daar heeft toen nog een Nederlandse ruiter de hele schuld op zich genomen terwijl hij er niks mee te maken had. Alleen om Paul te ontzien. Gerard Krijnen heet die jongen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:53

Paardentango schreef:
Hmm je wekte nogal de indruk dat je de regels onder je neus had, en aangezien jij ze zo goed begrijpt. ;)
Correct, maar ik heb geen zin om op te zoeken waarom de slofteugel niet mag. Dat vind ik zo'n onbelangrijk iets. Als iemand dat wil weten zoekt ie t maar lekker zelf op. Weet je hoe dik dat kl0teboek is?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:00

Niemand kan alles weten toch? datgene wat je niet weet dat weet je immers niet :)

@MarcelDufour, ik meen ook ergens gelezen te hebben dat inplaats van met stokken tegen benen "slaan" dit met stroomstoten te doen. maar dit kan ook met een andere tak van sport geweest zijn.

Even offtopic, niet alleen paarden worden "mishandeld" kijk maar eens hoe politiehonden getraind worden (en dan heb ik het niet over het leren vasthouden en het slaan op de beesten maar in een verder stadium namelijk het over matten springen met spijkers er in)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:03

Wat dacht je van zeehondjes !

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:07

vibabu schreef:
@MarcelDufour, ik meen ook ergens gelezen te hebben dat inplaats van met stokken tegen benen "slaan" dit met stroomstoten te doen. maar dit kan ook met een andere tak van sport geweest zijn.

Ja, dat moet een andere tak geweest zijn, want volgens mij heeft stroom geen nut bij springen. Ten eerste omdat het te snel gaat en ten tweede omdat ik meen dat als je in de lucht bent, ergo geen aarde maakt, je geen schok krijgt. Net als al die vogels die op de hoogspanningkabels zitten, en toch niet geroosterd worden.
Per saldo zijn wij mensen gewoon een hele gemene soort. Ik denk dat overal waar we met dieren omgaan, en zeker als er geld mee verdiend kan worden, dan doen we de gekste dingen.
Laatst bijgewerkt door Springert op 06-02-10 23:10, in het totaal 2 keer bewerkt

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:08

walvissen ook maar zo kunnen we elk dier nog wel even aanhalen. Maar mij ging het even om de sport of training van een dier.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:11

Ik heb wel eens bij trainingen van een paar westernpaarden gestaan maar hoe simpel/vriendelijk en makkelijk dit er uit ziet word het toch niet zachtzinnig geleerd. Dit vind ik toch ook wel een tak van de sport die eens nader onderzocht mag worden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:15

vibabu schreef:
Ik heb wel eens bij trainingen van een paar westernpaarden gestaan maar hoe simpel/vriendelijk en makkelijk dit er uit ziet word het toch niet zachtzinnig geleerd. Dit vind ik toch ook wel een tak van de sport die eens nader onderzocht mag worden.

Hoef je niet te onderzoeken hoor.. Er is algemeen bekend dat ook in de westernsport niet alle trainers even zachtzinnig omgaan met hun paarden. De mogelijke misstanden zijn ook algemeen bekend en gedocumenteerd.

Máár: het is niet zo dat het persé hard geleerd moet worden.
Dat is flauwekul. Zoals in iedere tak van sport heb je nette westernruiters/trainers en minder nette. Ik kan er in Nederland best een aantal opnoemen die nog niet naar mijn paarden mogen wijzen. Dat wil niet zeggen dat de hele westernsport een poel van keiharde training is ;) Dat is weer een vooroordeel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:17

Paardentango schreef:

eerlijk bekennen.......... ik weet het net zo min als jij dat weet :)

Ik weet wel dat ik veel paarden eerder gestart had als ik even een paar minuten met een slof had los kunnen rijden zodat ik kan aanvoelen hoe dat paard die dag zou reageren op alle prikkelingen........

ik heb namelijk weinig behoefte aan mijn nek breken op andermans paard voor die paar knaken die je daarmee verdient :D

ik heb overigens nog steeds geen antwoord van FS, prof en marcel.............