Sita_xx schreef:Ik heb nu een paard die 3 weken onder het zadel was toen ik haar kocht, en daarvoor rechtstreek uit een kudde paarden kwam. Is nu 3,5 en heb haar sinds juli ofzo?
Ik zeg ook niet dat ieder paard door een meisje van 13/14 te beleren is. Maar een paard dat makkelijk meewerkt zal zeker wel lukken. Makkelijker dan een onwijs koppige pony die alles probeert om je er af te krijgen bij wijze van.
Feit is dat je gevoel voor rijden en omgaan met een pony of paard pas echt kunt leren wanneer je les krijgt op een dier waar al "knopjes" op zitten. Als je als groene ruiter een groene pony gaat rijden dan heb je geen idee van basis en van waar je naartoe moet rijden met zo'n dier. Hoe het voelt als zo'n dier goed onder je aan het werk is. Ik heb iemand in mijn directe omgeving die komt van de manegepony's af, heeft geen enkel idee hoe je een paard lekker over de rug moet rijden of hoe je een zwakker achterbeen etc kunt herkennen. Hoe het voelt als een paard tussen twee benen en twee teugels loopt. Die heeft een 4-jarige pony gekregen die zadelmak was. Stuur en rem zaten erop maar dat was het. Die wilde daarmee gaan springen dus hup in de springles met dat dier. Beestje is braaf maar gaat echt niet verder komen dan de L van Levenslang. Er zit geen basis in. Beestje ging in de staak dus gingen ze proberen te dressuren. Werkt dus ook niet....De basis is zo belangrijk en die pony is een taaie hoor, die overleeft het wel. Maar een jong paard is veel gevoeliger voor allerlei blessures en als die zo gereden wordt dan rij je 'm aan gort. Of je gaat verongelukken.
Jij hebt denk ik toch net wat meer ervaring, dus ik geloof best dat jij je wel redt met een 3,5 jarige. Als ik je profiel zo bekijk dan heb je ook een vader die ervaring heeft met paarden.