waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:21

Ik ben het er toch wel mee eens dat een puber meer gevoel voor het rijden en het omgaan met paarden kan hebben dan een volwassene. Ook kan een puber meer ervaring hebben dan een volwassene. Ik denk dat het eerder aan het type persoon ligt dan aan de leeftijd. Een puber heeft misschien wel zijn/haar eigen paardje en rijd elke dag. Een volwassene hobbelt misschien wel zijn/haar hele leven op een paard van de manege 1x in de week rond.
Ik zelf ben 13 en kom vanaf mijn 9de elke dag op de boerderij. Daar rijd ik niet alleen, maar leer ik ook de paarden begrijpen door alles zelf te doen en hulp te krijgen van verschillende mensen. Ook worden er hier elk jaar veulens geboren, die je ook leert opvoeden en uiteindelijk ook sterk genoeg zijn om in te kunnen rijden.
Iedereen die een paard heeft ingereden is ooit ermee begonnen en heeft vast ook wel een keer fouten gemaakt. Zonder die fouten hadden ze minder geleerd. Wanneer je eraan toe bent een pony of paard in te rijden ligt denk ik geheel aan je eigen niveau/ervaring. En wanneer je dat juiste niveau en de juiste ervaring heb, ligt weer aan het soort persoon.
Dus naar mijn mening maakt leeftijd eigenlijk niks uit. :)

1Boefje

Re: waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:22

Idd, niet elke puber is een puber. Ik ken echt meisjes hier die altijd 'normaal' blijven.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:29

Ik was zelf ook "normaal" op die leeftijd maar me nog lang niet bewust van gevolgen en consequenties van mijn (soms verkeerde) handelen. Dat moet je leren. Fouten mag je maken, maar dan liever bij een ervaren paard dan bij een jong dier. Want fouten die je maakt met een jong dier zijn soms niet te herstellen en kunnen tot gevaarlijke situaties leiden.

Overigens hoef ik ook geen volwassene zonder ervaring in de buurt van mijn paarden hoor, maar een kind/puber vind ik persoonlijk nog veel erger als daar wat mee gebeurt, dat wil ik niet op mijn geweten hebben.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:30

Ies_ schreef:
Ik ben het er toch wel mee eens dat een puber meer gevoel voor het rijden en het omgaan met paarden kan hebben dan een volwassene. Ook kan een puber meer ervaring hebben dan een volwassene. Ik denk dat het eerder aan het type persoon ligt dan aan de leeftijd. Een puber heeft misschien wel zijn/haar eigen paardje en rijd elke dag. Een volwassene hobbelt misschien wel zijn/haar hele leven op een paard van de manege 1x in de week rond.
Ik zelf ben 13 en kom vanaf mijn 9de elke dag op de boerderij. Daar rijd ik niet alleen, maar leer ik ook de paarden begrijpen door alles zelf te doen en hulp te krijgen van verschillende mensen. Ook worden er hier elk jaar veulens geboren, die je ook leert opvoeden en uiteindelijk ook sterk genoeg zijn om in te kunnen rijden.
Iedereen die een paard heeft ingereden is ooit ermee begonnen en heeft vast ook wel een keer fouten gemaakt. Zonder die fouten hadden ze minder geleerd. Wanneer je eraan toe bent een pony of paard in te rijden ligt denk ik geheel aan je eigen niveau/ervaring. En wanneer je dat juiste niveau en de juiste ervaring heb, ligt weer aan het soort persoon.
Dus naar mijn mening maakt leeftijd eigenlijk niks uit. :)

Dus omdat de meeste volwassenen ook niet geschikt zijn voor het opleiden van een jong paard, mogen pubers het ook maar gewoon doen? Mooie redenering is dat.
Ik zeg: Pubers moeten geen jong paard opleiden, maar volwassen met geen gevoel, basis en ervaring óók niet.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:32

Bomba, volgens mij zijn we het eens. Op hetzelfde moment allebei ongeveer hetzelfde gepost :')

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:35

Ik vind dat leeftijd echt niets uit maakt, maar iemand moet goede begeleiding hebben en daar ook respect voor hebben en dingen van diegene willen aannemen. Ik ken genoeg mensen waarbij dat niet zo is, dingen aannemen van mensen die weten waarover ze het hebben is voor mij de basis.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:35

Het kan wel degelijk, mits met goede begeleiding en niet te snel willen. Ik was 13 toen ik zelf met mijn vader een pony beleerde/zadelmak maakte, dit was zeker geen makkelijke, dus die is verkocht. op 14 jarige leeftijd nog een pony beleert met mijn vader, Zodra ze een beetje snapte wat sturen was en wat been was gelijk 1 x in de week mee naar les, waar de instructrice mij holp. Uiteindelijk heb ik haar zelf naar het M springen gereden. En veel ervaring had ik op die leeftijd niet.

Niet iedereen zal het kunnen, maar als je rustig aan doet, en met goede begeleiding en vooral voorzichtig bent zal een groot deel wel een aardig eindje kunnen komen.

edit: leeftijden klopten niet helemaal.
Laatst bijgewerkt door Sita_xx op 30-12-09 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:37

Een pony of een paard beleren, daar zit een wereld van verschil in.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:39

maikeltje schreef:
Een pony of een paard beleren, daar zit een wereld van verschil in.

Pony leert sneller, maar is vaak vervelender en veel eigenwijzer. Een koppige d-pony beleren is moeilijker dan een braaf, rustig paard te beleren.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:42

@ Bomba: Nee dat bedoel ik niet, ik gaf een voorbeeld waarom het geen verschil HOEFT uit te maken hoe oud je bent. Er zullen volwassene zijn die het kunnen, maar ook pubers. En mijn post was niet aan jou gericht, maar gewoon een antwoord op de openingsvraag, dus wat jij zegt is waar, maar daar reageerde ik verder niet op.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:45

Pony's en paarden zijn niet te vergelijken vind ik. Heb je ooit een paard recht uit de opfok beleerd?
Bovendien zijn pony's vaak minder "gevoelig" voor fouten dan paarden.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:48

Ik heb nu een paard die 3 weken onder het zadel was toen ik haar kocht, en daarvoor rechtstreek uit een kudde paarden kwam. Is nu 3,5 en heb haar sinds juli ofzo?

Ik zeg ook niet dat ieder paard door een meisje van 13/14 te beleren is. Maar een paard dat makkelijk meewerkt zal zeker wel lukken. Makkelijker dan een onwijs koppige pony die alles probeert om je er af te krijgen bij wijze van.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:03

maikeltje schreef:
Pony's en paarden zijn niet te vergelijken vind ik. Heb je ooit een paard recht uit de opfok beleerd?
Bovendien zijn pony's vaak minder "gevoelig" voor fouten dan paarden.

Agree. Pony's zijn inderdaad minder gevoelig als het ware.. daarom zijn het ook pony's en daarom zijn pony's voor kinderen. :+

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:09

Sita_xx schreef:
Ik heb nu een paard die 3 weken onder het zadel was toen ik haar kocht, en daarvoor rechtstreek uit een kudde paarden kwam. Is nu 3,5 en heb haar sinds juli ofzo?

Ik zeg ook niet dat ieder paard door een meisje van 13/14 te beleren is. Maar een paard dat makkelijk meewerkt zal zeker wel lukken. Makkelijker dan een onwijs koppige pony die alles probeert om je er af te krijgen bij wijze van.

Feit is dat je gevoel voor rijden en omgaan met een pony of paard pas echt kunt leren wanneer je les krijgt op een dier waar al "knopjes" op zitten. Als je als groene ruiter een groene pony gaat rijden dan heb je geen idee van basis en van waar je naartoe moet rijden met zo'n dier. Hoe het voelt als zo'n dier goed onder je aan het werk is. Ik heb iemand in mijn directe omgeving die komt van de manegepony's af, heeft geen enkel idee hoe je een paard lekker over de rug moet rijden of hoe je een zwakker achterbeen etc kunt herkennen. Hoe het voelt als een paard tussen twee benen en twee teugels loopt. Die heeft een 4-jarige pony gekregen die zadelmak was. Stuur en rem zaten erop maar dat was het. Die wilde daarmee gaan springen dus hup in de springles met dat dier. Beestje is braaf maar gaat echt niet verder komen dan de L van Levenslang. Er zit geen basis in. Beestje ging in de staak dus gingen ze proberen te dressuren. Werkt dus ook niet....De basis is zo belangrijk en die pony is een taaie hoor, die overleeft het wel. Maar een jong paard is veel gevoeliger voor allerlei blessures en als die zo gereden wordt dan rij je 'm aan gort. Of je gaat verongelukken.

Jij hebt denk ik toch net wat meer ervaring, dus ik geloof best dat jij je wel redt met een 3,5 jarige. Als ik je profiel zo bekijk dan heb je ook een vader die ervaring heeft met paarden.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:12

Ik ben 14 jaar en heb al een paard en 2 pony`s ingereden dat paard loopt nu L1 een en de pony`s zijn verkocht naar een buitenrij manege..!! Dus vind het ook zware onzin ik rij al sins mijn 4e!! niks mis mee als je maar geduld hebt en lief bent voor je paard maar vooral met die jonge dingen consuquent!! ;)

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:19

maikeltje schreef:
Sita_xx schreef:

Feit is dat je gevoel voor rijden en omgaan met een pony of paard pas echt kunt leren wanneer je les krijgt op een dier waar al "knopjes" op zitten. Als je als groene ruiter een groene pony gaat rijden dan heb je geen idee van basis en van waar je naartoe moet rijden met zo'n dier. Hoe het voelt als zo'n dier goed onder je aan het werk is. Ik heb iemand in mijn directe omgeving die komt van de manegepony's af, heeft geen enkel idee hoe je een paard lekker over de rug moet rijden of hoe je een zwakker achterbeen etc kunt herkennen. Hoe het voelt als een paard tussen twee benen en twee teugels loopt. Die heeft een 4-jarige pony gekregen die zadelmak was. Stuur en rem zaten erop maar dat was het. Die wilde daarmee gaan springen dus hup in de springles met dat dier. Beestje is braaf maar gaat echt niet verder komen dan de L van Levenslang. Er zit geen basis in. Beestje ging in de staak dus gingen ze proberen te dressuren. Werkt dus ook niet....De basis is zo belangrijk en die pony is een taaie hoor, die overleeft het wel. Maar een jong paard is veel gevoeliger voor allerlei blessures en als die zo gereden wordt dan rij je 'm aan gort. Of je gaat verongelukken.

Jij hebt denk ik toch net wat meer ervaring, dus ik geloof best dat jij je wel redt met een 3,5 jarige. Als ik je profiel zo bekijk dan heb je ook een vader die ervaring heeft met paarden.

We hebben wel al 10/11 jaar paarden/pony's daarvoor had mijn vader totaal geen ervaring met paarden. Hij doet nu wel zo'n 5 jaar aan mennen. Maargoed mijn vader heeft er wel een goed oog voor, en is heel rustig met dieren. En ik krijg les van goede instructie, daarom zeg ik ook het kan wel, mits goede en rustige begeleiding.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:25

pony's minder gevoellig dan paarden :? Waar is dat op gebaseerd?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:27

Euh.. door er mee te werken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:29

Zijn daar verder nog bewijzen van of is dat puur eigen mening? :=
(zoals; fjorden zijn sloom...)

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:30

Hangt van de pony of paard af in mijn ogen.
Tot nu toe vind ik pony's gevoeliger dan paarden :+

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:31

Nee dit is melk eigen mening.. ik hou niet zo van puur.

Tsja, wat is bewijs? Ik heb met heel veel verschillende pony's en paarden te maken gehad. Mijn ervaring is dat pony's over het algemeen gemakkelijker zijn, minder gevaarlijke toeren uithalen, hanteerbaarder zijn, kortom veel beter geschikt voor kinderen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:32

Fijn dat dat even duidelijk is :)

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:34

1 van mijn oude pony's, was zo eigenwijs als wat, ik kon er op laatst wel alles mee, maar zodra mijn zusje er op kwam was het bokken, idioten uitproberen en alles. Pony's zijn veel koppiger dan paarden. Ga eens bij een springwedstrijd kijken bij pony's en paarden, bij de pony's wordt veel meer geweigerd. Nou zal een groot deel dan ook wel aan de ervaring van de ruiter liggen, maar pony's zijn naar mijn mening veel eigenwijzer. Vooral welshjes.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:35

pharagirlke schreef:
Fijn dat dat even duidelijk is :)

Kan je niet met een beter antwoord komen, of kan je nu zo snel even niks bedenken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:36

Bomba: wat is er mis aan dat antwoord, ik vind het gewoon fijn dat je het even verduidelijkte. :)