Friezen in de dressuursport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bomba

Re: Friezen in de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:48

Tsja het moge apart zijn, maar zo ben ik nu eenmaal van mening :D.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:13

het is gewoon niet onderbouwd :)

een Fries is wat anders dan een fjord of een haflinger

als jij dat niet begrijpt.. misschien 2 foto's naast elkaar houden?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:20

Natuurlijk begrijp ik dat wel, hahaha. Ik vind gewoon een Fries, een Haflinger en een Fjord geen dressuurpaard. Dat heeft niks te maken dat deze drie rassen niet op elkaar lijken, zoals ik eerder ook al zei! :D

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:22

gewoon geen dressuurpaard

goed onderbouwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:22

Tja, smaken verschillen maar ik zie toch ook meer dan genoeg KWPNers waarvan je denkt hm, moet dit een dressuurpaard voorstellen??

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:23

ik zie ook genoeg Friezen waarvan ik dat denk, maar Bomba onderbouwd niet

ze schreeuwt wat in het niets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:24

Ik zie ook Friezen die niet in de dressuursport horen maar dat zie je bij elk ras wel, denk ik zo.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:28

bij discussies hoort onderbouwd commentaar :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:12

Bomba schreef:
Natuurlijk begrijp ik dat wel, hahaha. Ik vind gewoon een Fries, een Haflinger en een Fjord geen dressuurpaard. Dat heeft niks te maken dat deze drie rassen niet op elkaar lijken, zoals ik eerder ook al zei! :D

Je keert de zaak om volgens mij..
Dressuur is ontwikkeld voor de ontwikkeling van het paard als rijdier.
Doel van de dressuur is de harmonieuze ontwikkeling van het dier, zodat het zijn taak goed kan vervullen.
Dressuurwedstrijden zijn er gekomen om de ruiters te stimuleren zich verder te ontwikkelen.
Het 'dressuurpaard' bestaat pas enkele decennia.... Dus is het resultaat (in ontwikkeling) in de hele geschiedenis van het paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:28

Nootje van moi, dressuur is van oorsprong ontwikkeld om paarden in te zetten bij oorlogvoering ;) En laat de Fries nou van oorsprong een oorlogspaard zijn, er zijn zelfs afbeeldingen van uit de 13e eeuw ;)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 05:47

Tsja ik hou niet van Friezen. Wat is daar mis mee, en waarom zou ik dat verder moeten onderbouwen? Kan toch dat ik dat vind en ik snap niet waarom jullie daar zo'n probleem van maken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:41

suleilitha schreef:
Nootje van moi, dressuur is van oorsprong ontwikkeld om paarden in te zetten bij oorlogvoering ;) En laat de Fries nou van oorsprong een oorlogspaard zijn, er zijn zelfs afbeeldingen van uit de 13e eeuw ;)

Sterker nog, de Piaffe is dacht ik gemaakt om de tegenstanders alsnog naar de jachtvelden te helpen, en/of over de lijken heen te stappen.
Dus onze Friesjes zijn dressuurpaarden pur Sang *D (wisten wij uiteraaard allang).

Bomba, dit is een discussie topic, dus idd alleen iets roepen is leuk, en jou mening, maar waarop is die mening gebaseerd, denk dat de meiden hierboven dat meer bedoelen.

Lot, ik kom supporteren hoor, als je groot bent en de OS opent op je Fries.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:45

Bomba schreef:
Tsja ik hou niet van Friezen. Wat is daar mis mee, en waarom zou ik dat verder moeten onderbouwen? Kan toch dat ik dat vind en ik snap niet waarom jullie daar zo'n probleem van maken.

Tsja, misschien omdat het een beetje dom is om een topic met allemaal mensen die van Friezen houden binnen te vallen met de opmerking: ik vind dat ze niet gemaakt zijn als dressuurpaard. Tuurlijk, smaken verschillen maar kom dan niet aan met de dooddoener dat Friezen (en in één adem noemend met een handjevol koudbloeden by the way...proest) 'gewoon geen dressuurpaarden zijn'.

Jip en Janneke zijn om de hoek, misschien kun je daar verder discussieren :)

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:54

Bomba schreef:
Ik vind gewoon een Fries, een Haflinger en een Fjord geen dressuurpaard.

Als friezen geen dressuurpaarden zijn.....
Hoe kan het dan dat Ik en jeltje afgelopen zomer reserve kampioen van Groningen zijn geworden in het L2 met 67 en 69%
En dat we ongeveer 50 KWPNers achter ons hebben gelaten
En ook heeeeeel mooie!
En ik had er zelfs een jury bij die na afloop naar mij toe kwam en zei
"normaal gesprokken heb ik helemaal niets met friezen" (toch hadden we 202 bij haar)
Hoe kan dat dan.....

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:56

De dressuur komt inderdaad voort uit de oorlogstijd, dat is een waar feit. De Grieken waren de eersten waarbij de principes van dressuur bekend waren, maar zoals overal aangeven wordt, begon de geschiedenis van de moderne dressuur pas in de Renaissance. Het is ooit allemaal eens begonnen met het werk tussen de pilaren (piaffe, capriole, levade etc.). Dit werk werd vaak gedaan met Lippizaners.

Leuk feit, is dat iedereen hier nu zo leuk roept dat de geschiedenis van de dressuur te danken is aan de Fries, er niet aan denkt dat er vóór de Fries paarden waren die strijd voerden in de oorlog. Dan gaat het met name om de Trakehner, het oudste warmbloedras ter wereld. Deze paarden werden gefokt om een beter militair paard te worden; snel en licht gebouwd maar toch met kracht en uithoudingsvermogen. Deze paarden werden altijd al getraint in wat toen stond voor de dressuur. Daarnaast is het ook wel leuk dat deze paarden een gesloten stamboek hebben, terwijl er in de Friezen fokkerij vaak gekruist is om tegenwoordig een Fries te hebben waar men dressuur mee kan rijden.

Maar ik heb nu genoeg uitgekraamd over geschiedenis. Verder weet niemand de precieze details van geschiedenis, dus eigenlijk vind ik dat ik er niet heel veel over kan zeggen. Misschien dat uiteindelijk alles wel met een Fries is gestart, wie zou het zeggen.

Het was misschien een domme zet van me, om hier te gaan roepen dat ik niet van Friezen hou. Iedereen hier in dit topic houd (van) Friezen, dus niet raar dat men wil weten waarom ik er niet van hou. En omdat ik er nu eenmaal over begonnen ben, vind ik ook dat ik het nu moet uitleggen (zeg je A, dan moet je ook B zeggen :D). Een dressuurpaard is naar mijn ogen een elegant, lichtvoetig, lenig en snel zijn en moet absoluut kunnen verzamelen. Als ik bijvoorbeeld Peter Spahn zie met zijn Friezen op Grand Prix niveau, spreekt mij dat niet aan. Ook al laat hij een passage zien, Friezen kunnen, vind ik, niet het ideale dressuurbeeld bereiken. Ze zijn niet lenig en niet snel genoeg.

Dat neemt niet weg dat ik het heel knap vind wat sommige mensen met Friezen bereiken. Dit is de reden, waarom ik Friezen dus niet graag zie. Maar het is natuurlijk altijd zo liever een goed gereden Fries, dan een slecht gereden KWPN-er, Hannoveraan, Westfalen etc..

En daarnaast... een Fries mag dan wel geen koudbloed zijn, maar dat zijn Haflingers ook niet hoor! ;)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:22

Bomba schreef:

we vragen toch ook niet of je wel of niet van Friezen houd?

er is hier een discussie over het feit of een Fries thuis hoort in de dressuursport JA of Nee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:31

Citaat:
Dan gaat het met name om de Trakehner, het oudste warmbloedras ter wereld

Ken uw klassiekers, het Fries ras was er al voor de Trakehner bestond, hoor.
De Trakehner dateert van pakweg 400 jaar geleden, maar daarvoor waren er al Friezen. De eerste officiële melding van Friese paarden, en dan ook nog ingezet in oorlogstijd, dateert van 14 oktober 1066. Slag bij Hastings. Er is nog een wandkleed van bewaard gebleven met afbeeldingen zelfs. Dit doek is maar liefst 70 meter lang en een halve meter hoog. Het laat 58 krijgstaferelen zien.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:53

_Lott schreef:
Bomba schreef:

we vragen toch ook niet of je wel of niet van Friezen houd?

er is hier een discussie over het feit of een Fries thuis hoort in de dressuursport JA of Nee

Ik heb nooit gezegd dat een Fries niet thuishoort in de dressuur, alleen gezegd dat ik persoonlijk liever een KWPN-er, Trakehner, Hannoveraan of wat dan ook zie. Want ik heb ook gezegd dat ik vind dat iedereen het recht heeft om met welk paard dan ook in de dressuur te rijden. Maar men vroeg mij waarom ik er zo over dacht, en vandaar de uitleg over mijn mening...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:56

Ennuh... heb je nog wat aan mijn geschiedenislesje? ;)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:58

Je zal wel gelijk hebben. Ik heb slechts opgezocht over de geschiedenis van de Fries, die van de Trakehner ken wel goed. En ik weet dat men, ook de stamboekleiders, zeggen dat de Trakehner het oudste warmbloedras is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:00

Ook "stamboekleiders" zullen niet alwetend zijn, denk ik zo... dat blijkt wel in dit geval... maar wat ben je dan tegengekomen over de geschiedenis van de Fries?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:01

Saskia505 schreef:
Het valt mij op dat er tegenwoordig steeds meer Friezen in de dressuursport worden gereden. Voor velen is de Fries het ideale paard gezien zijn brave karakter, stoere voorkomen en spectaculair gangwerk, maar zelf vind ik dat de Friezen niet thuis horen binnen de dressuur. De Fries werd in het verleden gebruikt als werkpaard (voor de ploeg e.d.). Verder lopen Friezen ook voor de Sjees, en eigenlijk vind ik dat de Fries daar mee in thuis hoort.

Let op, met deze discussie wil ik niet de mensen die Friezen rijden beledigen, maar ik ben gewoon benieuwd hoe andere mensen hier tegen aan kijken. Neem me dus niet iets kwalijk, want ik wil jullie er absoluut niet mee beledigen en ik heb respect voor het feit hoe de Fries het doet in de dressuursport. ;)

momenteel is een fries een heel ander paard dan de friezen van zeg maar 20 jaar geleden.
Als je wilt moet je morgen eens naar bv Ermerlo gaan, (federatiecentrum, vanaf 09.00 uur) dan zie je een heleboel friezen bij elkaar en wellicht dat je dan ook hele mooie friese paarden ziet die jou aanspreken. Van barok tot luxe zal op de keuring aanwezig zijn.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:25

suleilitha schreef:
Ook "stamboekleiders" zullen niet alwetend zijn, denk ik zo... dat blijkt wel in dit geval... maar wat ben je dan tegengekomen over de geschiedenis van de Fries?

Ik heb de geschiedenis op de site van het Friese stamboek gelezen. Vind het een beetje jammer van je dat je de stamboekleiders minder wetend dan jezelf prijst, maar dat moet je zelf weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:52

En daar stond dat de Trakehner het oudste warmbloedras is???
Mijn verbazing stijgt met het uur ;)

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:53

Maar wat willen jullie nou eigenlijk precies horen dan?