. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. 
Bomba schreef:Natuurlijk begrijp ik dat wel, hahaha. Ik vind gewoon een Fries, een Haflinger en een Fjord geen dressuurpaard. Dat heeft niks te maken dat deze drie rassen niet op elkaar lijken, zoals ik eerder ook al zei!
En laat de Fries nou van oorsprong een oorlogspaard zijn, er zijn zelfs afbeeldingen van uit de 13e eeuw

suleilitha schreef:Nootje van moi, dressuur is van oorsprong ontwikkeld om paarden in te zetten bij oorlogvoeringEn laat de Fries nou van oorsprong een oorlogspaard zijn, er zijn zelfs afbeeldingen van uit de 13e eeuw
(wisten wij uiteraaard allang). Bomba schreef:Tsja ik hou niet van Friezen. Wat is daar mis mee, en waarom zou ik dat verder moeten onderbouwen? Kan toch dat ik dat vind en ik snap niet waarom jullie daar zo'n probleem van maken.
Bomba schreef:Ik vind gewoon een Fries, een Haflinger en een Fjord geen dressuurpaard.
). Een dressuurpaard is naar mijn ogen een elegant, lichtvoetig, lenig en snel zijn en moet absoluut kunnen verzamelen. Als ik bijvoorbeeld Peter Spahn zie met zijn Friezen op Grand Prix niveau, spreekt mij dat niet aan. Ook al laat hij een passage zien, Friezen kunnen, vind ik, niet het ideale dressuurbeeld bereiken. Ze zijn niet lenig en niet snel genoeg.
Bomba schreef:Tsja ik hou niet van Friezen. Wat is daar mis mee, en waarom zou ik dat verder moeten onderbouwen? Kan toch dat ik dat vind en ik snap niet waarom jullie daar zo'n probleem van maken.
Citaat:Dan gaat het met name om de Trakehner, het oudste warmbloedras ter wereld
_Lott schreef:Bomba schreef:Tsja ik hou niet van Friezen. Wat is daar mis mee, en waarom zou ik dat verder moeten onderbouwen? Kan toch dat ik dat vind en ik snap niet waarom jullie daar zo'n probleem van maken.
we vragen toch ook niet of je wel of niet van Friezen houd?
er is hier een discussie over het feit of een Fries thuis hoort in de dressuursport JA of Nee
Saskia505 schreef:Het valt mij op dat er tegenwoordig steeds meer Friezen in de dressuursport worden gereden. Voor velen is de Fries het ideale paard gezien zijn brave karakter, stoere voorkomen en spectaculair gangwerk, maar zelf vind ik dat de Friezen niet thuis horen binnen de dressuur. De Fries werd in het verleden gebruikt als werkpaard (voor de ploeg e.d.). Verder lopen Friezen ook voor de Sjees, en eigenlijk vind ik dat de Fries daar mee in thuis hoort.
Let op, met deze discussie wil ik niet de mensen die Friezen rijden beledigen, maar ik ben gewoon benieuwd hoe andere mensen hier tegen aan kijken. Neem me dus niet iets kwalijk, want ik wil jullie er absoluut niet mee beledigen en ik heb respect voor het feit hoe de Fries het doet in de dressuursport.
suleilitha schreef:Ook "stamboekleiders" zullen niet alwetend zijn, denk ik zo... dat blijkt wel in dit geval... maar wat ben je dan tegengekomen over de geschiedenis van de Fries?